خارج مقيم انرژي ايراني متخصصان فراخوان
در مشاركت و سرمايهگذاري براي كشور از
كشور طرحهاي
جشن و تحصيلي سال آغاز با همزمان
آموزگار يك ;(ماه 78 شهريور 31) شكوفهها
...ميگويد سخن شما با ابتدايي اول كلاس
مهرماه اول روز (ره)امامخميني ميلاد زنگ
ميشود نواخته كشور سراسر مدارس در
به عاطفهها جشن هداياي درصد 50
داده اختصاص محروم مناطق دانشآموزان
ميشود
ايران قديمي روانشناس مرگ
خارج مقيم انرژي ايراني متخصصان فراخوان
در مشاركت و برايسرمايهگذاري كشور از
كشور طرحهاي
از ايران در زيست محيط و انرژي پتروشيمي ، نفت ، همايش
در و آغاز نيويورك شهر دانشگاه در روز دو بمدت شنبه روز
و نفت فرصتهاي و تحولات تخصصيآن عموميو نشستهاي
.شد بررسي ايران در پتروشيمي
فعال و متخصص ايرانيان از تن حدود 150 كه همايش اين در
آمريكا و ايران زيست محيط و انرژي نفت ، پتروشيمي ، امور در
ميزان از آماري ارائه با نيرو وزارت داشتند ، معاون شركت
انرژي ، توسعه بر مديريت برق ، بخش هزينهدر و سرمايهگذاري
مقيم ايراني ومتخصصين پژوهشگران از آموزش و تحقيقات
وسرمايهگذاري پژوهشي طرحهاي اجراي براي كرد دعوت خارج
استفاده و انرژي مصرف بر مديريت ايران ، برق صنعت در
همكاري كشور داخل اجرايي دستگاههاي با نو ازانرژيهاي
.نمايند بيشتري
جشن و تحصيلي سال آغاز با همزمان
آموزگار يك ;(ماه 78 شهريور 31) شكوفهها
...ميگويد
سخن شما با ابتدايي اول كلاس
!گرامي اولياي
چند كه ميدانم باشيد ، پذيرا مرا صميمانه و گرم سلام
و ميگيرد شكل زندگيتان شيرين لحظات از يكي ديگر روز
رهسپار شما شوق و شور اشكهاي ميان در دلبندتان فرزند
آنها سعادت بناي سنگ تربيت و تعليم با تا ميشود مدرسه
اين رسيدن براي چقدر شما كه ميدانم خوب و شود گذاشته
درك قابل موضوع اين راستشميكنيد بيتابي موعود لحظه
خود فرزندان به نسبت ومادري پدر هر علاقه و عشق و است
زندگي پايان تا و آغاز تولد بدو از كه است طبيعي امري
فرزندان خوشبختي خواهان مادري و پدر هر و مييابد ادامه
نيز اقدامي هيچ از و هستند زندگي زمينههاي تمامي در خود
.نميكنند كوتاهي امر اين تحقق جهت در
شما كه اقداماتي و تلاشها تمامي كه ميدانيد آيا ولي
و منطق و اصول روي از بايد ميدهيد ، انجام محترم اولياي
بگيرد؟ شكل بيبنيان وگرايشهاي احساس روي از نه
ميگويم ، خودم از شمهاي موضوع ، بسط و پرداخت از قبل
افتخار تنها و هستم ابتدايي اول پايه معلم يك بنده
و حساس پايه اين در تدريس طولاني سابقه را زندگيم
معلمي شريف شغل كسوت به ورود لحظه از سرنوشتساز ،
اولي پايه زيباي گلهاي كه است سال ساليان بنده.ميدانم
زندگي الفباي و فارسي الفباي و كردهام شكوفا و تربيت را
.آموختهام آنها به را
بگويم ، سخن بزرگواران شما با كلام صراحت با ميخواهم لذا
براي تلاش آن ، و داريم مشترك خواست يك شما و من چون
تربيت و تعليم عرصه در اولي پايه نوگلان اعتلاي و پيشرفت
و بگذاريم كنار را تعارف امر ، اين تحقق براي بايد و است
.كنيم تكيه منطقي و علمي اصول به خود ديدگاههاي در
كه باشيم داشته اذعان امر اين به بايد همه !محترم اولياي
شمار به او زندگي در عطفي نقطه دبستان ، به كودك ورود
جديدي تجارب و زندگي دبستان ، به ورود با كودك و ميرود
زندگي به ورود براي مقدماتي دانستنيهاي و نموده آغاز را
ابتدايي اول پايه كه است بديهي.ميگيرد ياد را اجتماعي
كه چرا است ، برخوردار فوقالعادهاي حساسيت و اهميت از
پايه اين در كودك اجتماعي و فكري شخصيت شالوده و اساس
كه باشيم هوش به بايد ما اين بنابر ميشود ، نهاده بنيان
پايه اين در تربيت و تعليم تخصصي ابعاد در ناخواسته
تربيت و تعليم كار مراحل "كلا چون نكنيم ، مداخله
است همراه خاصي آگاهي و ظرافت با اولي پايه دانشآموزان
موجب آن ، در نابجا دخالتهاي و نسنجيده اقدامات نوع هر و
امكانپذير سادگي به آن رفع كه شد خواهد معضلاتي بروز
معلمين مهم جايگاه كه آنجايي از متاسفانه.بود نخواهد
آموزشي جامعه و جامعه در اولي پايه بيادعاي و ايثارگر
با افراد اكثريت بنابراين نيست ، شده شناخته چندان ما
برنامههاي به حقارتآميز نگاه با و غلط فرهنگي ديدگاه
گمان و مينگرند دبستان اول پايه "خصوصا و ابتدايي دوره
روحيه و دانشآموزان سن بودن پايين خاطر به ميكنند
كمتري تخصص به پايه اين در تدريس آنان ، اطاعت و فرمانبري
كه ميرسند نتيجه اين به سطحي ، نگرش يك با و است نيازمند
نيز ، برخوردارند سواد حداقل از كه آنهايي حتي همگان ،
دهند ، انجام را اولي پايه معلمين خطير وظيفه ميتوانند
آگاهي عدم از ناشي و است محض اشتباه يك اين كه حالي در
از يكي قول به زيرا است ، غلط فرهنگي ديدگاه اين بانيان
سطح با را علمي سطح آنها تربيت ، و تعليم مسايل صاحبنظران
دوره يك در علمي سطح هرچه زيرا ميكنند ، اشتباه تعليماتي
بالاتر دوره آن در تعليماتي سطح مراتب به باشد ، پايينتر
با مقايسه در ابتدايي دوره در علمي مفاهيم انتقال و است
يا و متوسطه "مثلا بالاتر سطوح در مفاهيم همان انتقال
.است همراه بيشتري پيچيدگي با دانشگاه
اين از دلم چقدر كه ميكنم عرض صادقانه !عزيز اولياي
جايگاه شناسايي عدم و غيرمنطقي اظهارنظرهاي و برخوردها
نظام و جامعه در اولي پايه دلسوز معلمين واقعي و والا
وقتي ميشوم حال پريشان و غمين چقدر و است آزرده آموزشي
امور در دخالت صدد در همه است ، هنوز كه هنوز ميبينم كه
حاضر هيچگاه و هستند اولي پايه معصوم دانشآموزان درسي
شرط تخصص ، و آگاهي هنرمندي ، كه بقبولانند خود به نيستند
.است اولي پايه نوآموزان تربيت و تعليم در اول
بنا نامه اين نوشتن در گفتم ، نيز پيشتر چنانكه !عزيزان
و بگويم سخن شما با صراحت با كه نهادهام اين بر را
تمامي در استثنا بدون كه را مداخلاتي از يكي بنابراين ،
كردهام مشاهده خود تجربيات براساس اولي پايه اولياي
ديگر مهم بسيار مقولههاي وارد آن از پس تا ميكنم بازگو
.شويم زمينه اين در
دبستان وارد شور و عشق هزاران با كه اولي پايه دانشآموز
و دهد وفق جديد شرايط با را خود ميخواهد تازه و ميشود
جاري تربيت و تعليم بيانتهاي دشت پهنه در زلال رودي چون
و پدر خود آن آغازگر كه ميشود روبهرو معضلي با شود
و تعليم خاص شرايط گرفتن نظر در بدون آنها هستند ، مادر
تخصصي ابعاد از يكي در ناخواسته پايه ، اين در تربيت
به را خود كودكان و كرده مداخله تربيت و تعليم
او پيشرفت باعث خود خيال به تا ميدهند سوق "بيستگرايي"
پديده.شوند آينده در او سعادت و تحصيلي امور در
از متاسفانه و شده آغاز مادر و پدر توسط كه "بيستگرايي"
مسالهاي ميشود ، زده دامن آن به نيز معلمين از برخي سوي
در موقع به اگر كه است تربيت و تعليم در تعمق قابل و مهم
در نامطلوب عواقب نگيرد ، صورت عاجل اقدامات آن رفع مورد
.داشت خواهد دانشآموزان آينده و آموزشي روند
زايدالوصفي شوق و شور با كه اول پايه معصوم دانشآموز
مكرر گفتههاي با است ، كرده آغاز دبستان در را خود كار
ما ببين عزيزم ، فرزند":كه ميشود مواجه خود مادر و پدر
نداريم ، شكي هيچ اين در و باهوشي خيلي تو كه ميدانيم
تمامي هميشه كه بدهي قول ما به ميخواهيم تو از بنابراين
گفتهها ، اين روزمره تكرار با و ،"باشد بيست نمراتت
را خود او ، و ميبندد نقش كودك ذهن در "بيست" مساله
ميبيند خود مادر و پدر ارضاي جهت در آن تحقق از ناگزير
موضوع اين از ناشي رواني و روحي مشكلات كه اينجاست از و
و تعليم اصلي اهداف از را او و ميكند بروز كودك در
.ميسازد دور تربيت
و روانشناسان اتفاق به قريب اكثر و ميدانيم چنانكه
قرار تاكيد و توجه مورد را آن نيز تربيت و تعليم متخصصان
خود درسي امور در ميتواند موقعي دانشآموز دادهاند ،
فراگيرد خوبي به را كلاس در شده تدريس مطالب و باشد موفق
هرگونه از و نداشته مشكلي زيستي نيازهاي تامين نظر از كه
اضطراب "خصوصا و رواني تعارضات و عاطفي كششهاي و فشارها
رواني و روحي امنيت از دانشآموز واقع در و باشد دور به
.شود برخوردار كامل
ميگيرد قرار فشار تحت والدين طرف از مدام كه دانشآموزي
حواس تمركز بگيرد ، "بيست" نمره دروس در بايد "حتما كه
سراشيبي در كه است وقت آن و ميدهد دست از نيز را خود
را خود علاقه كمكم و ميگيرد قرار شكست و موفقيت عدم
با منميدهد دست از مدرسه و كلاس يادگيري ، به نسبت
وضوح به ابتدايي اول پايه در تدريس طولاني سابقه داشتن
كه دانشآموزاني.كردهام مشاهده نزديك از را مسائل اين
قابل پيشرفت و نموده آغاز را تحصيلي سال شوق و شور با
تغييرات مدتي از بعد داشتند ، درسي امور در نيز ملاحظهاي
بسي جاي "واقعا كه ميشد مشاهده آنها رفتار در محسوسي
يا و املاء نوشتن موقع آنها "مثلا.داشت تامل و شگفتي
را علت وقتي و ميكردند كردن گريه به شروع رياضي امتحان
اظهار معصومانه حالت همان با ميشدم ، جويا آنها از
نگيريم ، بيست درسهايمان در كه ميترسيم ما":ميداشتند
خود مادر و پدر سرزنش و نكوهش مورد كه است وقت آن چون
".ميگيريم قرار
از بيش مطالب ، اين از آگاهي با محترم والدين اميدوارم
واقف "بيستگرايي" پديده تاسفبار و منفي نتايج به پيش
.گردند
شما اوقات مصدع بيشتر اينكه براي ارجمند ، مادران و پدران
به كه را توجهي درخور و مهم نكات و مسائل نشوم ، عزيزان
اول پايه دانشآموزان تربيت و تعليم در آنها كارگيري
و تعليم بزرگان و مينمايد ايفا بهسزايي نقش ابتدايي
سالهاي طي نيز بنده و كردند تاكيد آن روي نيز تربيت
باشد.ميشوم متذكر دريافتهام ، تجربه به را آنها متمادي
تمامي و عزيز والدين آگاهي موجب نكات ، اين يادآوري كه
پرورش و آموزش اهداف تحقق جهت در تربيت دستاندركاران
:شود
خوشايندي و مثبت اميدواركننده ، تفكرهاي طرز كنيم سعي -
.كنيم القاء بچهها ذهن در مدرسه به نسبت را
هماهنگ آنها تواناييهاي با را كودكان از خود انتظارات -
.سازيم
اكثر در درسي پيشرفت به ميل كه باشيم داشته توجه -
اين ارضاي روش منطقيترين و بهترين و دارد وجود كودكان
او دسترس از خارج كودك نظر مورد هدفهاي كه است آن تمايل ،
اندازهاي به كودك از ما توقعات و انتظارات اگر.نباشد
منجربه برنيايد ، آنها ساختن برآورده عهده از او كه باشد
.شد خواهد كودك در منفي مقاومت ايجاد
باشيم نداشته انتظار و بپذيريم را فردي تفاوتهاي اصل -
پيشرفت درسي امور در ميزان يك به "حتما كودكان همه كه
.كنند
قرار ديگران با رقابت و تفاخر وسيله را خود كودكان -
.ندهيم
در آنان استعداد اگر حتي كودكان ، استعداد شناسايي با -
اطمينان و ارزشمندي احساس نباشد ، نيز بالايي بسيار حد
.سازيم بارور آنها در را خاطر
گونهاي به را كودكان از انتظار مورد فعاليتهاي -
فراخور به كدام هر بتوانند آنها كه كنيم برنامهريزي
.كنند كسب را موفقيتهايي خود ، استعدادهاي
نياز به آن در كه غيرانتقادي پيامهاي با كنيم سعي -
به را كودكان ميشود ، مبذول كافي توجه شدن پذيرفته
.كنيم تشويق مستمر و بهتر همكاري
انتقاد مورد را كودكان كه شديم ناچار مواقعي در اگر -
در چون باشيم ، داشته مدنظر را سازنده انتقاد دهيم ، قرار
حذف كودك شخصيت درباره منفي اظهارنظرهاي انتقادي چنين
.ميشود
بايد دهيم ، قرار تمجيد مورد را كودكان ميخواهيم اگر -
و تلاش كه نماييم ارائه طوري را خود تمجيد و قدرداني
شخصي صفات نه باشد ، ما مدنظر آنها موفقيت با توام كارهاي
صفات متوجه قدرداني و تمجيد اگر زيرا آنان ، شخصيت و
و ميشود اضطراب ايجاد منجربه شود ، كودكان شخصيتي
.ميآورد وجود به كودكان در را دفاعي حالتهاي
برچسبهاي كودكان به شرايطي هيچ در و عنوان هيچ به -
رواني و روحي ناتواني باعث عامل اين كه نزنيم ناروا
.ميشود زمينهها از بسياري در كودكان
انتقال براي وسيلهاي "صرفا تدريس كه باشيم داشته توجه -
دانشآموزان ذهن به كتاب محتواي يا معلم ذهن از دانش
است مناسبي شرايط كردن آماده تدريس از منظور بلكه نيست ،
درست روش و بپردازند يادگيري به آن در بتوانند كودكان كه
.فراگيرند را آموختن
دانشآموزان آموزشي محيط و زندگي محيط كه كنيم تلاش -
تبديل دانشآموزان پسند مورد و شاد محيطي به را اول پايه
نهادن پا و خانواده محيط از جدايي موقع كودكان تا كنيم
حاصله اضطرابهاي و رواني فشارهاي دستخوش جمعي محيط يك به
.نشوند جدايي اين از
مهمترين از يكي همانندسازي و تقليد كه آنجائي از -
با كه كنيم سعي بنابراين است ، كودكان در يادگيري روشهاي
شايستهاي و محبوب الگوهاي خود ، مناسب و سنجيده رفتارهاي
.باشيم كودكان براي جهات جميع از
در رفتار تغيير جديد روشهاي از بهرهگيري با كنيم سعي -
رفتار در موجود ناهنجاريهاي ابتدايي ، اول پايه كودكان
را مفيد و خالص و سالم رفتارهاي و ببريم بين از را آنان
.كنيم ايجاد آنان در
بهنفس اعتماد حس درسي ، امور در كودكان پيشرفت براي -
با رويارويي در آنان تحمل قدرت به و كنيم تقويت را آنها
.بيفزاييم احتمالي ناكاميهاي
خودباوري كودكان ، به نسبت افراطي نوازشهاي و محبتها با -
.نيندازيم مخاطره به را آنان خوداتكايي و
تا ندهيم قرار مدرسه دراختيار را هديهاي عنوان هيچ به -
كار اين چون كند ، اهدا كودك به جايزه عنوان به معلم
ايجاد كودكان تربيتي و آموزشي روند در نامطلوبي عواقب
.ميكند
تحصيلي امر در مستقيم دخالت جاي به محترم اولياي -
را خود كودكان آموزشي مكمل فعاليتهاي كنند سعي كودكان ،
كودك معلمان با سازنده ارتباطي و مستمر تماسهاي با
.سازند هماهنگ
را كودكان ديني و اخلاقي آموزشهاي كه باشيم داشته توجه -
.كنيم برنامهريزي آنان رواني و روحي ويژگيهاي با مطابق
كودكي زبان و بگوييم سخن آنان خود زبان به كودكان با -
.نهيم ارج پيش از بيش را
ذهن باليني ، روانشناسي بنيانگذار "ايتارد" تعبير به -
تجارب نگاشتن آماده كه ميماند را سفيدي صفحه كودكان
نكنيم سعي بنابراين ميكنند ، زندگي آن در كه است محيطي
سفيد صفحه اين غيرعلمي ، و نسنجيده روشهاي و اعمال با تا
.سازيم مبدل مخدوش و بياعتبار سياههاي به را كودكان ذهن
به ابتدايي اول پايه كه ، اين كلام ختم گرامي ، اولياي -
و آگاهي دقتنظر ، تخصص ، بودن ، سرنوشتساز و حساس لحاظ
پايه اين دلسوز معلمين و والدين جانب از را خاصي مشاركت
و مهر و صميميت و صفا و عشق هم ، با همه بياييم.ميطلبد
اولي پايه معصوم دانشآموزان دل در را مهرباني و وفا
جهت در را خود تلاش و سعي همه بياييم.سازيم بارور
آيندهسازان و نوباوگان اين نهان استعدادهاي شكوفايي
و سنجيده اقدامات با بياييم.گيريم بكار اسلامي ، ميهن
باغ نوگلان اين اسلامي و علمي و صحيح تربيت و تعليم
.سازيم معطر پيش از بيش را تربيت زيباي
كودكان ورود صميمي ، و بشاش چهرهاي با بياييم سرانجام و
و تبريك اول كلاس خاطره از پر دنياي به را دلبندمان
.بگوييم خوشآمد
اولي پايه بچههاي عشق به قلبش كه كسي :احترام تقديم با
:ميتپد
مباركي احمد *
سلماس مدارس اول پايه آموزگار
مهرماه اول روز (ره)امامخميني ميلاد زنگ
ميشود نواخته كشور سراسر مدارس در
شد اعلام امسال مهر اول روز ده در مدارس برنامههاي *
ميلاد سالروز يكصدمين بزرگداشت براي :فرهنگي علمي گروه
مسعود ميلاد با آن تقارن و (ره)امامخميني حضرت خجسته
جديد تحصيلي سال مهرماه اول دهه برنامههاي (س)حضرتزهرا
.شد اعلام
نخستين در پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
صدا به رئيسجمهوري توسط ميلاد زنگ مدارس ، بازگشايي روز
برافراشتن با همراه ملي سرود اجراي همچنين آمد ، درخواهد
و مسئولان پيام قرائت ايران ، اسلامي جمهوري پرچم
داخل به قرآن پناه در دانشآموزان ورود دانشآموزان ،
از شاداب و متنوع برنامههاي اجراي و درس كلاس و مدرسه
مهرماه اول روز آغازين ساعت در كه است برنامههايي جمله
.آمد درخواهد اجرا به مدارس بازگشايي و
به دخترانه مدرسه يكصد و پسرانه مدرسه يكصد اساس ، اين بر
در خمين شهرستان در (ره)امامخميني ملي طرح كانون همراه
خواهد قرار بهرهبرداري مورد و افتتاح مهرماه اول دهه
.گرفت
فرهنگي ، كانون باب يكصد تكميل و تجهيز تعمير ، همچنين ،
اين در يادبود لوح نصب و (ره)امامخميني نام به تربيتي
مختلف مناطق در كريم دارالقرآن مركز يكصد افتتاح مراكز ،
استانها ، مدارس در نمازخانه باب صد افتتاح و تجهيز كشور ،
يادواره" عنوان با هنري و فرهنگي مسابقات برگزاري
"كشور سراسر مدارس در خميني امام ميلاد سالگرد يكصدمين
ميلاد سال يكصدمين مناسبت به كه است برنامههايي جمله از
.آمد خواهند در اجرا به اسلامي انقلاب كبير رهبر
نمايشگاه ماه ، مهر اول با همزمان:ميافزايد گزارش اين
جهان كشور به 32 قريب و آموزشي مجتمع سطح 20 در كتاب خاص
كشور داخل مدارس در نمايشگاهها ، اين.ميشود افتتاح نيز
استانها پرورش و آموزش كل ادارات.بود خواهند برپا نيز
شده ، اعلام برنامههاي هدايت و نظارت ضمن تا هستند موظف
.كنند اقدام فعالتر مدارس تشويق و قدرداني به نسبت
به عاطفهها جشن هداياي درصد 50
داده محروماختصاص مناطق دانشآموزان
ميشود
بزرگ شهرهاي در مردمي هداياي درصد 20:فرهنگي علمي گروه
مركز در شده جمعآوري كمكهاي از درصد و 30 كشور سراسر
.مييابد اختصاص محروم مناطق دانشآموزان به استان هر
ستاد در پرورش و آموزش وزير نماينده آيتاللهي علي ميرزا
درصد گفت70 مطلب اين اعلام با نيكوكاري و احسان
عاطفهها جشن در شده كالاييجمعآوري و نقدي كمكهاي
امام امداد كميته به مابقي درصد و 30 پرورش و آموزش به
.مييابد اختصاص (ره)خميني
نقدي ، كمكهاي درصد محل 70 از پرورش و آموزش:گفت وي
لوازمالتحرير ، قبيل از دانشآموزان نياز مورد كالاهاي
كمكهاي ساير با همراه و ميكند تهيه لباس و كفش كيف ،
.ميدهد قرار دانشآموزان اختيار در غيرنقدي
شده جمعآوري هداياي:افزود پرورش و آموزش وزير مشاور
در آن مصرف و ميگيرد تعلق نيازمند دانشآموزان به "صرفا
كمكهاي اساس برهمين.است ممنوع ديگر موارد
محروم بخشهاي و كوچك شهرستانهاي در شده جمعآوري
درصدي كه آن ضمنشد خواهد توزيع شهرها همان در "منحصرا
بزرگ شهرهاي و استانها مراكز شده جمعآوري كمكهاي از
.ميگيرد قرار محروم مناطق اختيار در نيز
و نيكوكاري فرهنگ احياي را طرح اين اجراي از هدف وي
روحيه تقويت براي مناسب بسترسازي حسنه ، سنتهاي احياي
مردم كمكهاي جذب و جلب جامعه ، در همدلي و انفاق ايثار ،
تحصيل ادامه براي مناسب زمينههاي ايجاد نوعدوست ، و خير
و شئون رعايت و نيازمند دانشآموزان تحصيلي پيشرفت و
و دانست نيازمند دانشآموزان شخصيت حفظ و اسلامي شعائر
سالگرد يكصدمين با همزمان طرح اين امسال:ساخت خاطرنشان
امام حضرت ايران ، اسلامي جمهوري بنيانگذار ولادت
سيام در مدارس بازگشايي آستانه در و (ره)خميني
خود فرزندان را دانشآموزان همه" شعار با شهريورماه
كميته سيما ، و صدا مشاركت با كشور ، سراسر در "بدانيم
.ميشود اجرا پرورش و آموزش وزارت و (ره)خميني امام امداد
با:داد توضيح طرح اجراي مراحل خصوص در آيتاللهي
و استانها پرورش و آموزش رئيسان و كل مديران هماهنگي
ستادها اين كه شده تشكيل هدايا توزيع ستادهاي شهرستانها ،
و استان مسئولان با هماهنگي و ارتباط ضمن هستند موظف
لازم اقدام وقت اسرع در هدايا توزيع به نسبت جمعه ائمه
.آورند عمل به را
ميزان خاتمه در پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط مديركل
نقدي كمكهاي برابر هفت را گذشته سال در غيرنقدي كمكهاي
سال اول ماه دو در كه شد خواهد سعي:افزود و كرد ذكر
.برسد آنها اصلي صاحبان دست به كمكها اين جديد تحصيلي
ايران قديمي روانشناس مرگ
مرحوم آن.درگذشت قديمي روانشناس بنياحمد ، ابراهيم دكتر
دنبال راديو از را خانواده و كودك روانشناسي اصول سالها
بهتري دنياي هم با بياييد" او برنامه نام كه ميكرد
قلبي عارضه براثر سالگي در 89 دكتربنياحمد.بود "بسازيم
.سپرد آفرين جان به جان
|