پرورش و آموزش ارتباط آسيبشناسي
عالي آموزش و
در آمريكا تجاري و سياسي منافع اختلاف
خزر درياي
پرورش و آموزش ارتباط آسيبشناسي
عالي آموزش و
آهنچيان محمدرضا
بيستم قرن در بويژه كه است انساني وظايف جمله از "تربيت"
از يكي به و خارج غيررسمي نهادهاي و خانوادهها عهده از
دشواري دليل به.گرديد تبديل حكومتها فعاليتهاي بزرگترين
تشكيل به دولتها از بسياري وظيفه ، اين بودن پردامنه و
امتداد در يا موازي طور به كه مسئول ، سازمان يك از بيش
ما كشور در جمله از.زدهاند دست ميكنند ، عمل يكديگر
و پرورش و آموزش وزارتخانه دو سازمانها اين مهمترين
پيگير دو اين چون كه است روشنعالياند آموزش و فرهنگ
هستند ، مختلف سطوح در اما (Single goal) "هدف يك" تحقق
.يابندهاند رشد و اصولي ارتباطي بودن دارا نيازمند
سازمانهاي همه(Systematic view)نظامدار نگرش قالب در
.دارند قرار ستادهاي -داده رابطه در يكديگر با اجتماعي
معني به سيستم ، عنوان به سازمان مرزهاي نگهداشتن بسته
پسماندگي ، جز عاقبتي غيرمادي ، -مادي منابع تبادل قطع
اين در.داشت نخواهد پي در را سازمان مرگ "نهايتا و ركود
(Organizational سازماني جامعهنگار يك براساس ميان
قرار اجتماع ارتباطي كانون در سازمانها برخي ،Sociogram)
قرار سازمانهايي ترتيب به پيوستار يك روي بر و دارند
حركت خود پيرامون با كمتر ارتباطهاي سوي به كه ميگيرند
با مختلف كشورهاي عمومي وضعيت به نگاهي.مينمايند
طوركلي به كه ميدهد نشان صنعتي پيشرفت متفاوت درجههاي
پرازدحامترين جزو فرهنگ ، توسعه و ايجاد مسئول سيستمهاي
.است خود پيرامون و سيستمها ساير با ارتباط برحسب آنها ،
عمومي پرورش و آموزش نظام مانند سازمانهايي ميان اين در
از انبوهتري حجم با اصلي ، دليل دو به عالي آموزش و
:مواجهاند ارتباطها
خدمات بردارندگي در (1
وظايف گونهگوني و گستردگي (2
وسيله به شده عرضه خدمات كه است آن دربردارندگي از منظور
يا و مستقيم آثار تحت را مردم همه سازمانها اين
وظيفههايي اين بر علاوهميدهد قرار خود غيرمستقيم
تا (دبستان از پيش) كودكي از را آموزش كه گوناگون
مداوم آموزش) پيري حتي و (عالي تحصيلات پايان) بزرگسالي
رشتههاي در (Life Long education -عمر همه براي يا
اجرا و طراحي انساني ، شخصيت گوناگون ابعاد در و مختلف
.است شده آن گستردگي موجب ميكند ،
و معني در كه -سازمان دو اين كه است مسلم جهت ، هر به
به -آيند حساب به "سازمان يك" ميتوانند هدف برحسب
سويه دو ارتباط يك مستمر بهسازي و تقويت نگهداري ،
و ابتدايي آموزشهاي اگر.دارند نياز يكديگر با قدرتمند
درميآيد ، اجرا به پرورش و آموزش وسيله به كه تخصصي نيمه
و ميكند تنظيم را جمعي -فردي رفتارهاي اساسي بنيادهاي
براي را او تلاشهاي نخستين فرد ، تواناييهاي شناخت با
ادامه نيز عالي آموزش ميدهد ، سو و سمت آنها ، باروري
آخرين بتواند فرد تا كوششهاست اين پيشبرنده و دهنده
بيشتر هرچه بازدهها.بگذارد سر پشت را فن و دانش مرزهاي
اين به.ميشود افزون كشورها يافتگي رشد ميزان باشند ،
مجراهاي قالب در ;خاص شكل به ارتباط اين ضرورت ترتيب
اين هنوز چرا اما.است روشن اساسي روشهاي با و گوناگون
ضمن كه يابند دست ارتباطي به نشدهاند موفق سازمان دو
مخاطبان بيشتر و بهتر رشد ضامن مقابل ، طرف نظرات تامين
كه انديشيد موانعي به ميتوان سئوال ، بدين پاسخ در باشد؟
.آيد حساب به آنها مهمترين زير موارد شايد
يكي عنوان به تربيت:انسان تربيت به نسبت محدود نگرش -1
مداوم ، هدفمند ، تلاش مستلزم انساني ، وظايف خطيرترين از
به بزرگ مربيان جمله زعم به.است جمعي دسته و نظامدار
وسايل تمهيد زيستي ، صفات و قيود از فرد ساختن خارج منظور
.است الزامي انسان جويانه كمال حركت براي زمينه تدارك و
و كمال و انسان اوليه ضعف و كاستي بين همواره چون
كردن پر وسيله بهترين است ، داشته وجود فاصله وي توانايي
رشد ضامن كه بزرگ كار اين "قطعا.است تربيت فاصله اين
كليه مشاركت به همه از پيش است ، جمعي ترقي و فردي
بستگي ميآيد ، دنيا به آن در فرد كه اجتماعي نهادهاي
رسمي سازمان دو كنار در خانواده نهاد ميان اين در ;دارد
.وظيفهاند اين پيشگامان عالي آموزش و پرورش و آموزش
و عميق پيوندي در خود انسان ، تربيت دشواري درك با آنها
ارتباط برقراري آن ، از پس و باشند يكديگر با جانبه همه
امري حركت ، اين امتداد در را نهادها و سازمانها ساير با
يعني عناصر اين از يك هر تاكنون.آورند حساب به جدي
خود ساز عالي ، آموزش نظام و پرورش و آموزش نظام خانواده ،
براي "مستقلا خويش گمان به كه كردهاند كوك نحوي به را
كفايت انساني آرمانهاي تحقق و انسان درآوردن حركت به
باره ، اين در ناكامي مكرر تجربههاي از ميتوان.ميكند
دوبارهكاري ، ناهماهنگي ، به مربوط كه بخشهايي در
است ، بوده ارتباطي جريان ضعف كلي طور به و ناديدهانگاري
.گرفت ارزشمندي درسهاي
حتي بپنداريم كه است سادهانگاري:رسالت دانستن جدا -2
و فرهنگ و پرورش و آموزش وزارتخانههاي كردن يكي با
نتيجه ، در و اصولي ارتباط به ميتوان عالي آموزش
خسارتهاي منجربه سالها جدي خطر اين.يافت دست "هماهنگي"
فعاليتهاي براي مرزي عمومي آموزش نظام كه است شده بزرگي
دارد وظيفه گويي كه ميكند رفتار طوري و شده قايل خود
پس و كند بدرقه مشخصي نقطه تا را ناتواني يا نابينا فرد
گذارد ، جامعه يا خانواده دست در را دستش "مجددا كه آن از
.برود ديگري واردان تازه سراغ به باز و بكشد حتي را نفس
از پس كه است كرده گلايه خانواده از همواره آموزشي نظام
مدرسه به كمك در را خويش نقش مدرسه به خود فرزند سپردن
اين كه حالي در ميكند ، فراموش آن كاستيهاي جبران يا
.است وارد نيز پرورش و آموزش خود به اعتراض
شده وارد نيز عالي آموزش رسالتهاي شرح در پندار اين شايد
به محدود وظيفه ، كه رود گمان نيز آنها در يعني.باشد
نظر بهاست N نقطه به X نقطه از فرد حركت از مراقبت
نظام همفكري يا كمك خواهان هم عالي آموزش نظام ميرسد
شده سپرده او به اكنون كه فردي رشد براي پرورش و آموزش
محل يا و ;باشد داشته شك همكاري اين ارزش درباره ;نباشد
ديگر سوي از و ندهد تشخيص روشني به را همكاري اين مورد و
نسبت و سازد رها را خود فرهيخته گواهينامه ، اعطاي از پس
.ننمايد احساس تعهدي وي به
به نخست ، مانع مانند كه رسالت دانستن جدا باري
رسمي سازمان ، دو اين انديشه بر حاكم معرفتشناسي
طرفين از يك هر توجيه غيرقابل تعصب به گاهي بازميگردد ،
خطا ، اين پيامد.است انجاميده خود عملكرد به نسبت
حساب به دلخواه ارتباط راه در بعدي موانع اصلي زمينهساز
.ميآيد
ارتباط در اساسي شرط يك اعتماد:دوجانبه بياعتمادي -3
پرورش ، و آموزش نظام انساني منابع ديدگاه از.است سويه دو
به متهم دانشگاهها علمي هيات اعضاي و كارشناسان
به آنها. هستند نظريهها به افراطي پرداخت يا علمزدگي
در رايج عمل واقعيتهاي با ;ندارند توجهي نظريهها كاربرد
و مدارس بر حاكم جو با ;نيستند آشنا پرورش و آموزش ميدان
به و ;بيگانهاند دانشآموزان با تربيتي كار بر غالب روح
امكانپذيري به و هستند گود از خارج ساده عبارت
سو ، آن از.دارند توجه كمتر علمي يافتههاي (Feasibity)
به را ديگر سازمان عالي ، آموزش نظام انساني منابع
يافتههاي به آنها -ميكنند محكوم سنتگرايي و عملزدگي
تربيتي علوم و روانشناسي رشتههاي در "مخصوصا علمي جديد
عمل كند نوآوري پذيرش و تغيير زمينه در ;هستند بياعتنا
(Scientific method) علمي روش از استفاده جاي به ;ميكنند
بهره (terial and error method) خطا و آزمايش روش از
كردن پياده صدد در توان تمام با و ;ميبرند
اما دارد ، يافته تجديد ظاهري هرچند كه برنامههايياند
تربيت و يادگيري به نسبت سنتي برداشت بر مبتني همچنان
روش از استفاده و بيروني عوامل دادن قرار محور يعني -است
.مطلب حفظ و تكرار
دو ارتباط برقراري امكان عمل ، در پندارهايي چنين وجود
استوار طرفه دو سود به اعتماد بنياد بر "معمولا كه سويه
.است ساخته محدود شدت به را است
است كافي قبلي مانع سه:همكاري زمينههاي گرفتن ناديده -4
دچار را سازمان دو اين بين همكاري هميشگي زمينههاي تا
ارتباطهاي برقراري امكان حال عين در.كند جدي آسيبهاي
و گاه كه مواردياند همان اينها.دارد وجود سطحي و مقطعي
-ساختهاند فراهم را ارتباط و همكاري زمينه بيگاه
ديگر سوي از و شرايط و موقعيت به سويي از كه ارتباطهايي
داشته بستگي سازمانها اين مسئولان فرد به قائم خواست به
بهرهگيري مشترك ، صورت به آموزشي نمونه مراكز تاسيس.است
بيشتر ، بهرهوري به چشمداشت با يكديگر امكانات از
در و خاص زمينههاي در يكديگر خبره نيروهاي از استفاده
-تربيتي پروژههاي اجراي مدت ، ميان يا كوتاه زمانهاي
در مشترك تحقيقاتي طرحهاي اجراي ملي ، سطح در فرهنگي
و محلي سمينارهاي برگزاري و توافق ، مورد زمينههاي
بهسازي منظور به بويژه پي در پي نشستهاي و منطقهاي
از برخي تحصيلي ، پيشرفت ارتقاء و يادگيري جريان
.است شده توجه بدان كمتر كه است بوده همكاري زمينههاي
رابطه در تجديدنظر راستاي در كه رهنمودي هرگونه ارائه
و بزرگ سازمان دو بين ارتباط بهبود براي تلاش و موجود
از پيش ميشود ، انجام عالي آموزش و پرورش و آموزش كارساز
درباره فكري و نظري بنيادهاي ترميم و بازنگري مستلزم همه
و اجتماعي مسئول نهادهاي "تربيتي رسالت" و "انسان تربيت"
دوجانبه غيرمادي و مادي امكانات و توان شناسايي آن از پس
كوچكترين از استفاده در اهتمام و متقابل اعتماد براساس
.است خجسته پيوند اين تقويت براي فرصتها
در آمريكا تجاري و سياسي منافع اختلاف
خزر درياي
(پاياني بخش)
به نفتتنگيز انتقال براي بزرگي لوله خط ساخت شورون هدف
.ماند باقي سياه درياي كنار در نووروسيسك روسي بندر
سهام مشكلات با ابتدا در (CPC) خزر لوله خط كنسرسيوم
نظر به گونه اين سال 1998 در اما.است بوده روبهرو
تكميل براي ويژهاي حق داراي مذكور كنسرسيوم كه ميرسيد
.ميباشد لوله خط
خمهاي و پيچ داراي استقلال از بعد قزاقستان لوله خط
به قزاقستان از لوله خط ساخت نيز آن از پس.بود زيادي
اين ميكردند سعي كه -روسيه داخل در نيروهايي توسط روسيه
مساله به -اندازند تاخير به يا سازند متوقف را امر
تجاري موفقيت تضمين براي شورون شركت.گشت تبديل بغرنجي
ابتكار قدرت با و است كرده كار بيوقفه شوراويل تنگيز
براي را متعددي راههاي كه نمود ، سعي فوقالعادهاي
پروژه ساخت از قبلنمايد ارائه قزاقستان نفت انتقال
لوله خط بوسيله قزاقستان نفت خزر ، لوله خط كنسرسيوم
سياه درياي كنارههاي در واقع روسي بنادر به روسيه موجود
كه تنگيز خام نفت بنادر اين در.ميشد منتقل بالتيك و
داراي كه اورال مخلوط نفت با بود ، بالايي كيفيت داراي
همچنين.ميشد مبادله بود كمتر قيمت و پائينتر كيفيت
بوسيله و بالكو به تانكر طريق از را تنگيز نفت شورون
و بالكو در.مينمود حمل (گرجستان) باتومي به راهآهن
به مستقيم صورت به نفتتنگيز روسي بنادر برخلاف باتومي
تلاشهايي نيز انتقال نرخهاي برروي شورون ميرود ، فروش
تجاري و اقتصادي عمليات بتواند اينكه تا.است داده انجام
.نمايد حفظ ميباشد ، پايين نفت قيمت كه زماني در را
مساله به فردي پيش سال دو يا يك كه هرچند اين بنابر
بين سختي مبارزه اكنون ولياست نداشته توجهي رقابت
مدعياني تا گرديد ، باعث امر اين گرفت ، در ذينفع طرفهاي
.گردند پيروز بودند بيشتري مزيت داراي كه
;است بوده خوبي اقبال داراي جهات بعضي از شورون شركت
راه از لوله خط ساخت دنبال به شورون كه زماني "اولا
به زيادي تمايل نيز متحده ايالات حكومت بود روسيه
به امر اين.نمود پيدا روسيه با نزديك روابط برقراري
به روسيه بعدي دولتهاي و چرنوميردين رسيدن قدرت به دنبال
به مساعدتهايي كلينتون و تالبوت استروب.پيوست وقوع
شريك اولين عنوان به را روسيه و كردند ارائه روسيه
ايالات اين بنابر.مينمودند تلقي متحده ايالات منطقهاي
خط ساخت براي شورون طرح در نوامبر 1997 تا حداقل متحده
اين از كه نكرد سعي يا و ننمود دخالتي روسيه از لولهاي
.نمايد جلوگيري طرح
شركت براي نوامبر 1997 در امريكا انرژي وزير فدريكوپنا
عمليات شركت نفت از بهرهبرداري اولين مراسم در
لوله خط ساخت از و رفت باكو به آذربايجان بينالمللي
روسيه و ايران كشورهاي از كه كرد صحبت چندگانهاي
نقش افزايش براي امريكا تلاش با سخنراني اين.نميگذشتند
و آذربايجان بين بويژه منطقهاي منازعات حل در خود
آن بدنبال.است بوده مصادف قرهباغ ناگورنو در ارمنستان
در خود سياسي منافع و علايق بيشتري شدت با امريكا
دو برعليه زنجيرهاي اظهارات اين.نمود اعلام را گرجستان
هريك بلكه.نشد آنها عقبنشيني باعث روسيه و ايران كشور
ادعاهايشان بر و گرفتند خود به تهاجمي حالت كشور دو از
.دادند نشان بيشتري اصرار منطقه در
حمايت كه بود اين نمود ، كمك شورون به كه ديگري مهم موضوع
آغاز آذربايجان از كه بزرگي لوله خط ساخت از امريكا
به منوط ميرسيد ، تركيه به گرجستان طريق از و ميگشت
توليد ميزان.است بوده قزاقستان نفت توسط لوله پرشدن
و است تخميني صورت به هنوز آذربايجان در نفت آينده
چشم متحده ايالات اين بنابر.نيست مشخص آن دقيق اندازه
از لولهاي طريق از كه است دوخته تنگيز نفت انتقال به
با.ميكند منتقل باكو به را نفت و ميگذرد خزر درياي
به دست روسيه و ايران كشور دو امريكا ، در فوق ايده ظهور
كشاندن شكست به براي را تحركاتي و زدند احتياطي اقدامات
عمل به خزر درياي حقوقي رژيم تعيين براي راهحل هرگونه
نه شركت اين كه است بوده اين شورون ديگر دردسر.آوردند
و بردارد دست خزر لوله خط كنسرسيوم به توجه از ميخواست
در روسيه حكومت به تعهد در دودلي به ميتوانست اينكه نه
ميان از كه لولهاي خط.دهد پايان خزر لوله خط كنسرسيوم
به روسيه نظر از ;ميرسد باكو به و ميگذرد خزر درياي
محسوب ميگذرد روسيه خاك از كه خزر لوله خط رقيب عنوان
براي را تنگيز خام نفت نقش بعدها متحده ايالات.ميشود
كمرنگتر ميگذشت خزر ميان از كه لولهاي خط پرنمودن
.گرديد مواجه آذربايجان در مشابهي مشكل با ولي است كرده
براي (تنگيز جز) قزاقستان ميادين ديگر نفت كه زيرا
كه آنجا از اين بنابر.نميباشد كافي مزبور لوله پركردن
دارد اساسي نقش جيهان -باكو لوله خط ساخت براي پروژه اين
لذا است ، نداشته دنبال به را فوري تجاري حمايت ولي
كه خطوطي از يكي عنوان به را پروژه اين امروز ، ميتوان
.گرفت نظر در (پروژه تنها نه) است متحده ايالات نظر مورد
در (اويل لوك طريق از) آركو و موبيل سال 1996 در وقتي
نفت صادرات استراتژي شورون شدند وارد شوراويل تنگيز شركت
راههاي ايجاد صدد در و داد تغيير را خزر لوله خط راه از
.برآمد ديگر صادراتي
|