ميلاد بزرگداشت مراسم كميته برنامههاي
(ره)خميني امام
خواندهها و شنيدهها ديدهها ، تجلي ، انشاء
بزرگ تابلوي از (ره) امام ميلاد دهه در
ميشود پردهبرداري
"خرداد تا خرداد"
ميراث و فرهنگ همايش" در شركت چگونگي
"طبيعي
فارسي ادبيات دبيران شكوه
تربيت و تعليم پژوهشكده از جديد كتاب دو
ميلاد بزرگداشت مراسم كميته برنامههاي
(ره)خميني امام
يكصدمين مراسمبزرگداشت كميته رئيس :فرهنگي علمي گروه
را كميته اين برنامههاي اهم (ره)امامخميني ميلاد سال
.كرد اعلام (ره)خميني امام ميلاد دهه در
جمهوري باخبرگزاري گفتوگو در دوشنبه روز موحدي محمدرضا
با همزمان (ره)امام حضرت ميلاد آغازجشنهاي:اسلاميگفت
خواهد رئيسجمهوري باحضور و خمين شهر از تحصيلي سال آغاز
آموزش برنامههاي عمدتابه روز ، دراين و بود
حضرت حرم در هم مهرماه اول شب و ميشود وپرورشپرداخته
.مييابد ترتيب مراسمبزرگداشتي (ره)امام
برنامههاي تمامي كه اين به بااشاره ادامه در موحدي ،
(ره)خميني امام حضرت حرم در ميلاد شدهدهه درنظرگرفته
دهه از روز دومين دوممهرماه روز:افزود ميشود ، برگزار
به و نامگذاريشده رزمندگان و ايثارگران روز امام ، ميلاد
وارگانهاي نهادها با شده انجام باهماهنگي مناسبت اين
روز در وي گفته بهشد خواهد برگزار بزرگي مختلفمراسم
ناميده"كشاورزان و كارمندان كارگران ، " روز كه مهرماه سوم
.شود برگزارمي اسلامي شوراي مجلس رئيس حضور با مراسمي شده
امام تولد سال يكصدمين بزرگداشت ستاد مراسم كميته رئيس
نظام مصلحت تشخيص مجمع رئيس حضور:گفت درادامه (ره)خميني
،"وورزشكاران جوانان" روز همزمانبا و مهر چهارم روز در
دهه از پنجمينروز در جماران در مهر جشنواره افتتاح
اين مراسم ديگر از ،"فرهيختگان و هنرمندان" روز ميلاد
كه مطلب اين به اشاره با ادامه در ويباشد ستادمي
:افزود ميدهد خودادامه كار به مهرماه تا 15 مهر جشنواره
روز يعني -ميلاد دهه بزرگداشت از روز ششمين در
دركنار ديني اقليتهاي - "الهي پيرواناديان"
(ره)خميني امام وخاطرهحضرت ياد مطهر ، حرم در رئيسجمهوري
.ميدارند گرامي را
اين مهم و اساسي برنامههاي ديگر از:گفت همچنين موحدي
شعر كنگره كشور ، استانهاي در شبهايشعر برپايي ستاد ،
وي.است هفتممهرماه و ششم روزهاي در تهران در بانوان
ديواري اسلامي ، نقاشي شهيدانقلاب بنياد:گفت همچنين
از برداري پرده كه است كرده تهيه اقليتهايديني ازشهداي
خواهد صورت تهران ازنقاط يكي در روز همان در آثار اين
.گرفت
روز" عنوان تحت كه مهرماه هفتم روز:گفت ادامه در موحدي
حضور با مراسمي است ، شده نامگذاري "ودانشگاهيان روحانيون
حرم در روحانيون و ازدانشجويان كثيري جمع و رئيسجمهوري
ادامه در وي.ميشود برگزار (ره)خميني امام حضرت مطهر
نامگذاريشده "بانوان روز" كه مهرماه هشتم شنبه پنج:گفت
كه است امام حضرت ديدگاه از زن كنگره پاياني مراسم است
.كند كارمي به آغاز ششممهرماه روز از
بانوان حضور با مراسمي روز همين بعدازظهر موحدي گفته به
برگزار (ره)امام حضرت مطهر حرم در كشور ازسراسر مختلف
.ميشود
با مصادف كه جمعه ، شب و شب شنبه پنج:گفت ادامه در وي ،
ميباشد (ره)امام حضرت وميلاد (س)حضرتزهرا ميلاد شب
.ميشود مطهربرگزار درحرم ويژهاي جشن مراسم
و كوثر پيروان روز" مهرماه نهم جمعه روز صبح وي گفته به
نماز سپس و برگزار مطهر درحرم بزرگي جشن مراسم"ولايت
روز آخرين شنبه:گفت ادامه در موحدي.ميشود اقامه جمعه
است شده نامگذاري وبازاريان اصناف روز كه ميلاد دهه از
.رساند خواهند هم به حضور مطهر حرم در اصناف
خواندهها و شنيدهها ديدهها ، تجلي ، انشاء
مناسبي زمينه كه بسيار آفرينندگي قدرت با است درسي انشاء
.ميكند ايجاد دانشآموزان در تفكر پرورش براي
در ديگر جاي هر از بيش دانشآموزان فكري آثار و نمودها
دوره در انشاء آموزش از هدف.ميشود متجلي انشاء درس
بتوانند دانشآموزان كه است اين تحصيلي ، راهنمايي
خودشان انديشههاي حاصل و خواندهها شنيدهها ، ديدهها ،
روشها ، تنوع و تعدد.بنويسند صحيح جملات و كلمات با را
اين به رسيدن براي.است فعال و پويا انشاي كلاس يك لازمه
:ميشود پيشنهاد زير شيوههاي هدف ،
انشاء درس به دانشآموزان علاقه و رغبت برانگيختن -1
و مدارس در انشاء درس آموزش هدفهاي بيان ،(انگيزه ايجاد)
.درس جلسه اولين در آن كاربردهاي
به گاه و باشد علاقهمند نوشتن به بايد خود انشاء معلم *
(عملي الگوي).بنويسد انشاء كلاس در دانشآموزان همراه
خواندن يا نوشتن و آنها معرفي و مناسب كتابهاي بردن *
ترغيب در نيز درس كلاس در زيبا و كوتاه ادبي متن يك
.است موءثر دانشآموزان
پيشبرد در چشمگيري تاثير تشويق ، كه اين به توجه با *
بزرگ نويسندگان.نكنيم فراموش را آن دارد ، آموزشي اهداف
ديگران تشويق مديون را خود موفقيت عامل همواره دنيا ،
.ميدانند (نوشتههايشان اولين در بهويژه)
:ميپسنديد را عبارت كدام
.تمام (15) نمره *
هم زيباتر انشاءهاي ميتوانيد شما !فرزندم (15) نمره *
.نكنيد فراموش را مطالعه و تمرين بنويسيد ،
.كنيم آغاز كوتاه و ساده جملههاي با را انشاء آموزش -2
درباره زيبا جمله پنج كه بخواهيم دانشآموزان از "مثلا
آموزش).بخوانند كلاس در و بنويسند...يا و علم يا طبيعت
تا شود شروع بسيار باحوصله و تدريجي بايد انشاء درس
(.گردد تقويت دانشآموزان نفس به اعتماد روحيه
با تا كرد بسيار دقت بايد انشاء موضوع انتخاب در -3
ارتباط فارسي كتاب هفتگانه فصول و نگارش دروس عناوين
.باشد داشته
راهنمايي دوره سوم تا اول فارسي كتاب دوم فصل "مثلا
توصيف در موضوعي دادن است ، طبيعت با آشنايي تحصيلي ،
.است مناسب (...جنگل ، زمين ، دريا ، زيباييهاي) طبيعت
موضوعهاي از فهرستي سال ابتداي انشاء ، معلم است بهتر
.كند تهيه خود براي هدفدار و مناسب
راهنمايي اول فارسي انشاي
انشاء ، درس آموزش هدفهاي بيان و معارفه:اول جلسه *
.(دانشآموزان انشاءتوسط يك نوشتن) تشخيصي ارزشيابي
خداوند ، درباره كوتاه جملههاي نوشتن :دوم جلسه *
...و مادربزرگ
گفتار زبان تفاوت با ارتباط در موضوعي دادن :سوم جلسه *
.نوشتار و
و ذوق تشخيص براي) آزاد موضوع :چهارم جلسه *
.(دانشآموزان توانمنديهاي
كه بدهيم فرصت دانشآموزان به انشاء هر خواندن از پس -4
و قضاوت چون كنند ، ارزيابي را نوشته آن ضعف يا مثبت نكات
.باشد ارزشيابي عامل بهتنهايي نميتواند معلم نظر
نقد با و ميشوند فعال نيز دانشآموزان شيوه اين با
صحيح طرز و ميكنند وجود ابراز خواهندشد ، آشنا آثار
از كه) گفتن سخن و كردن گوش مهارت و ميآموزند را نوشتن
.ميشود تقويت آنان در (است دوره اين در زبانآموزي اهداف
ابتدا دانشآموزان ، آزادانه نظر اظهار پايان در معلم
ميشود يادآور را آن ضعف نقاط سپس و نوشته مثبترا نكات
فرصت بهترين انشاء زنگ.ميپردازد ارزشيابي امر به سپس و
.است دانشآموزان روحيات و افكار علايق ، شناخت براي
به ترغيب و مطالعه و كتابخواني فرهنگ به توجه -5
در بسزايي سهم ادب بزرگان آثار مطالعه:گروهي فعاليتهاي
انشاء زنگ در است بهتر بنابراين دارد ، انشاءنويسي تقويت
شود معرفي دانشآموزان مطالعه براي ادبي مجله و كتاب چند
روزنامهديواري تهيه و كتابخانهها در عضويت به آنان تا
.شوند تشويق مدرسه خبرنامه و
تصويري انشاء
انتخاب بهدلخواه را تصوير يك بخواهيم دانشآموزان از *
كار ، اين براي.بنويسند آن درباره سطر چند و كنند
.كرد استفاده نيز فارسي كتاب تصاوير از ميتوان
و انتخاب ماه هر پايان در دانشآموزان انشاء بهترين *
انشاء درس اعتبار و برارزش شيوه ، اين باشود خوانده
و زيبا انشاءهاي نوشتن به دانشآموزان و ميشود افزوده
.ميشوند تشويق صحيح
انشاء كلاس در بصري و سمعي وسايل از استفاده
سپس و بشنوند كاست نوار روي از را مطلبي دانشآموزان
را تصاويري ميتوان.بنويسند خود زبان به را آن خلاصه
سطر چند در را خود برداشت آنان تا گذاشت بهنمايش
.بنويسند
مدرسه در انشاء دائمي كلاس يك ايجاد طرح
كتابخانه از يا و خالي كلاس يك از ميتوان طرح ، اين در
تزئين دانشآموزان همكاري با را آن و كرد استفاده مدرسه
ادبيات دبيران عهده به كلاس اين نظارت.كرد اداره و
انتخاب كلاس اين براي ميتوان را آزاد موضوع.خواهدبود
مناسبتهاي به يا و (بگو تنگت دل ميخواهد هرچه) كرد
علاقهمند ، دانشآموزان.كرد اعلام خاصي موضوع فرهنگي ،
هر پايان در.مينويسند مخصوص برگههاي در را خود نوشته
جوايزي آن صاحبان به و ميشود معرفي برتر انشاءهاي هفته
.خواهدشد اهدا
انشاء تدريس كشور ، مدارس بعضي در كه اين به توجه با
آن هفتگي تدريس ساعات نيز و است غيرمتخصص دبيران بهعهده
.خواهدبود موءثر بسيار طرح اين است ، كم بسيار
ديگر فعاليتهاي
آن در را نگارشي علائم كه دانشآموزان به متن يك دادن *
.برند بكار
علمي مراكز از دانشآموزان بازديد امكان آوردن فراهم *
.آنها توسط گزارش نوشتن و فرهنگي و
و خاطرات دفتر يك تهيه براي دانشآموزان ترغيب و تشويق *
.روزانه يادداشتهاي نوشتن
متن با آن مقايسه و تاريخ يا فارسي درس يك خلاصهنويسي *
.اصلي
را آن دانشآموزان تا ناتمام و كوتاه داستان يك دادن *
.برگزينند آن براي را عنواني يا و كنند كامل خود سليقه با
هر نوشته آخرين و اولين مقايسه) پاياني ارزشيابي *
.(دانشآموز
فارسي انشاء و ادبيات دبير - خرازي جعفر
بزرگ تابلوي از (ره) امام ميلاد دهه در
ميشود پردهبرداري "خرداد تا خرداد"
بزرگ تابلوي از (ره) امام حضرت ميلاد دهه با همزمان
گزارش به.ميشود پردهبرداري "خرداد تا خرداد" نقاشي
كه نقاشي تابلوي اين مهر ، هنري بزرگ جشنواره عمومي روابط
مجموع 20 در است ، شده تشكيل كوچكتر نقاشي قطعه ازده
.دارد مساحت مترمربع
تحول مسير و شكلگيري سير "خرداد تا خرداد" تابلوي در
سال خردادماه در ايران مسلمان ملت ازقيام اسلامي انقلاب
نيز و سال 1357 ماه دربهمن اسلامي انقلاب پيروزي تا 1342
درخردادماه (ره) امامخميني ملكوتي رحلت تا زمان آن از
.است درآمده تصوير به سال 1368
ميراث و فرهنگ همايش" در شركت چگونگي
"طبيعي
تسهيلات ،"طبيعي ميراث و فرهنگ همايش" نخستين دبيرخانه
اين در شركت به علاقهمندان و دانشپژوهان براي را جديدي
.است گرفته نظر در روزه دو همايش
برگزار تبريز در امسال مهرماه تا 16 از 14 كه همايش اين
را طبيعي ميراث با فرهنگ برخورد نقطه دارد سعي ميشود ،
.كند تبيين را دو اين بين رابطه و مشخص
به مايل ولي نداده ارائه مقاله همايش به كه علاقهمنداني
هفتم تا ميتوانند هستند آن برنامههاي و جلسات در شركت
يا و تهران در تلفنهاي 6016367 شماره با جاري مهر
.بگيرند تماس تبريز در 878750
فارسي ادبيات دبيران شكوه
;اشاره
منطقه 4 پرورش و آموزش فارسي ادبيات دبيران از گروهي
پرورش و آموزش مسئولان به خطاب نامهاي ارسال با تهران ،
و شكوه كشور ، فرهنگي امور دستاندركاران ساير و
جامعه سطح در درس اين موجود وضع از را خود گلايههاي
كارشناسي ديدگاههاي طرح اميد به.داشتهاند ابراز آموزشي
هم با را نامه آموزشي ، برنامههاي در محترم دبيران اين
.ميخوانيم
سبو در دريايي
است مردمي والاي ارزشهاي تجليگاه فارسي ، ادبيات و زبان
تمدن از و برآمده سربلند حادثهها فراز و نشيب در كه
.ميكنند ياد سرفرازي به خويش ديرين
است روزني حقيقت در فارسي ، زبان و ادبيات درسي كتابهاي
آشنا ارزشمند مظاهر اين با را جوانان و نوجوانان كه
جهت از متوسطه دوره جديدالتاليف كتابهاي و ميسازد
و مطالب تبويب و گزينش در علمي نگرش و خلاقيت و نوگرايي
.است گشته نمايان قبول قابل گونهاي به آن ، صادقانه عرضه
و فارسي ادبيات كتابهاي در شايسته و بجا گزينشهاي
را دانشآموز بينش و ديد ديگر ، مطالب و كاربردي آزمونهاي
.ميدهد گسترش فارسي ادبيات در
طريق از انقلابي و ديني مفاهيم بسياري علاوه به
(...و خاطره داستان ، شعر ، ) هنرمندانه كسوت در و غيرمستقيم
اما ;مييابد خور در نفوذي و رسوخ دانشپژوهان ذهن در
ديگر دروس و ماست فرهنگ مايه و پايه معني يك به كه درسي
شده منحصر معدود جلساتي و محدود ساعاتي در آنند ، تابع
.است
ادبي ، دروس محتوايي چون و چند در گفتگويي و تاملي از دريغ
باز بااست نظر مورد پايان خط به رسيدن تنها گويي
شده ، كاسته ادبيات درس از گذشته در كه ساعاتي گرداندن
است اميد.كرد جبران را نقيصه اين حدي تا ميتوان
صنفي نوع از درخواستي را خواسته اين محترم مسئولان
كنند تلقي جدي نگراني يك از برخاسته را آن بلكه ننگرند ،
فرهنگ و ادبيات حوزه در "مخصوصا ناقص ، تعلم و تعليم كه
.دارد پي در جبرانناپذير آسيبهاييگاه ايراني ، -اسلامي
تربيت و تعليم پژوهشكده از جديد كتاب دو
و پرورش و آموزش وزارت تربيت و تعليم پژوهشكده سوي از
دو پژوهشي ، موءسسه اين انتشارات واحد نگاشتهاي تك سري از
مجموعه دو اين مشخصات.شد عرضه نشر بازار به ديگر مجموعه
:است زير شرح به
اون تاماس :نوشته /پايه تكرار كاهش براي راهبردهايي *
/حميدي منصورعلي دكتر :ترجمه /يونسكو ، 1997 -ايزمن
خرداد اول ، چاپ /روءوف علي :زيرنظر /بيات كبري :ويراسته
.تومان 150/جدول -مصور صفحه ، 48/نسخه 1500/1378
كارآيي خوب شاخصهاي عنوان به تكرار ، ميزان كتاب اين در
و جهاني روندهاي و ميگيرد قرار بررسي مورد آموزشي
مختلف ونواحي مناطق كشورها ، در پايه تكرار فرهنگهاي
و فصل سه در كتاب.ميشود تحليل گوناگون ابعاد از دنيا
تحصيل ، ترك و پايه تكرار و شده تنظيم منابع و پيوست چند
كاهش براي راهبردهايي و نمودها و ريشهها -تكرار فرهنگ
.است آن مختلف فصول عناوين پايه تكرار
:تاليف /تربيت و تعليم در تحقيق روشهاي بر مقدمهاي *
-حيدري احمدعلي :ترجمه /كارلبرته فريدريش -بانكي فرزين
علي:زيرنظر /بيات كبري :ويراسته /ميرلوحي سيدحسين دكتر
.تومان 250/صفحه 88/نسخه 3000/تير 1378 اول ، چاپ /روءوف
تربيت و تعليم در تحقيق روشهاي معرفي به كتاب
با مقايسه در كتاب ، اين ويژگيهاي جمله از.ميپردازد
فارسي زبان به موضوع اين درباره تاكنون كه كتابهايي
كه موجود كتابهاي برخلاف كه است اين شده ، تاليف يا ترجمه
علوم در متداول تجربي و آماري روشهاي به بيشتر آنها در
معرفي به است ، شده پرداخته تربيتي علوم ويژه به اجتماعي ،
كارساز و پردامنه كاربرد بر علاوه كه ميپردازد روشهايي
افقهاي ميتوانند تربيت ، و تعليم مسايل عرصه در آنها
.بگشايند را وسيعي پژوهشي و فكري
|