چگونه؟ اداري ساختار تحول
اداري امور سازمان باقرياندبيركل محمد مهندس با وگو گفت
كشور استخدامي و
پاسخگويي قدرت كه داد نشان موجود وضع شناخت گزارش *
نظام مجموع در و است ضعيف مردم به ما اجرايي مديريت
نميكند حركت توسعه اهداف و راهبردها دنبال به ما اداري
:اشاره
به دنيا در امروزه كه كنيم توجه نكته اين به تنها اگر
محك انساني منابع توسعه ملي ، ناخالص توليد شاخص جاي
مهم واقعيت اين به ;است گرفته قرار كشورها وضعيت ارزيابي
و مطمئنترين محدوديتها ، دنياي در كه مييابيم دست
انساني نيروي كشور ، هر براي تكيهگاه و ثروت پايدارترين
.فيزيكي و طبيعي ثروت نه است آن خلاق و توانمند فرهيخته ،
ضعف بهرغم كه است ژاپن كشور ديدگاه اين عيني مصداق
از.آيد نايل عظيمي پيشرفتهاي به توانست طبيعي ، منابع
چه هر بايد كه ميرسيم نتيجه اين به بيترديد اينرو
ايران در انساني نيروي مديريت مزمن معضل حل براي سريعتر
شمار به ناهماهنگيها و مشكلات از بسياري سرچشمه كه
.بينديشيم اساسي چارهاي ميآيد
سازمان سوي از است چندي كه نيز اداري ساختار تحول طرح
و مطرح -امر اين متولي -كشور استخدامي و اداري امور
.است گرفته قرار توجه مورد منظر همين از ميشود دنبال
طي را تحول اين انجام چگونگي پيرامون مسايل مجموعه
و رئيسجمهور معاون باقريان ، محمد مهندس با گفتوگويي
درميان كشور استخدامي و اداري امور سازمان دبيركل
.ميگذرد خوانندگان ازنظر كه گذاشتهايم
مقالات گروه
در "اخيرا كه طرحهايي به توجه با باقريان ، آقاي *
مسايل چه شده ، دنبال كشور استخدامي و اداري امور سازمان
كه داشت آن بر را مسئولين ديگر و جنابعالي مشكلاتي ، و
مورد را انساني منابع مديريت و اداري نامطلوب وضعيت
مناسب راهكارهاي به دستيابي درصدد و دهيد قرار بررسي
باشيد؟
بوده دولت كار دستور در اولانقلاب از اداري نظام بحث -
از اساسي قانون مقدمه در كه است بهگونهاي آن اهميت و
اصلي ماموريتهاي از يكي بهعنوان اداري ، نظام در تحول
داشته وجود نقيصه اين هم انقلاب از قبل.است يادشده نظام
شود ، ايجاد اداري نظام در دگرگوني بايد اينكه ضرورت و
.شد تاكيد مساله اين روي اول ، برنامه در.است بوده مطرح
در كه نارساييهايي مجموعه بهلحاظ نيز دوم برنامه در
مسايل فصل و حل براي مشخصي تبصرههاي در بود ، اداري نظام
شورايعالي در همچنين.شد پيشبيني احكامي اداري ، نظام
اصلاح و ادغام حذف ، براي توسعه ، دوم برنامه در اداري
.شد واگذار بهدولت ويژهاي اختيارات اداري ، نظام
.دارد ديرينه و طولاني سابقه يك اداري مشكلات بنابراين
يك خاتمي ، آقاي جناب دولت در درواقع جديد ، دوره اين در
عدم علل گذشته ، دهه دو در كه موضوع اين بر شد مروري
صورت ، بههر.است بوده چه كشور اداري مسايل در كامل توفيق
پيچيده و مزمن حوزه اين در مشكلات و مسايل كه شد معلوم
تصور ديگر يعنيشد مطرح اداري نظام در تحول بحث و است
به دسترسي امكان ترميمي ، "صرفا كارهاي با كه نميرفت
باشد ، توسعه نيازهاي پاسخگوي بتواند كه مطلوب مديريت نظام
شد مطرح دوره اين در كه بحثي لحاظ همين به.آيد فراهم
كشور مديريت نظام ساختار در دگرگوني براي كه بود اين
عمدهاي بخش هم انساني منابع توسعه بحث.شود برنامهريزي
كه فعاليتهايي استناد به نهايت در.است ساختار همين از
بتوانيم اينكه براي شد پيشبيني بود ، شده انجام قبل از
اساسي محور پنج دهيم ، سامان را كشور اداري تحول بحث اين
كه بود اين محور يك.گيرد قرار توجه مورد مرحله دو در
كنيم اهتمام نداريم اداري برنامهريزي نظام سابقه ما چون
پيريزي نظام يك بر مبتني اداري تحول برنامه يك اينكه به
سابقه ما برنامه ، سازمان در اقتصادي امور در زيرا.كنيم
برنامهريزي در ولي داريم توسعه برنامهريزي در طولاني
محور يكنداريم قبلي تجربه توسعه ، با متناسب مديريت
چه بايد اداري امور سازمان خود در كه بود اين ديگر
حركت اين هدايتكننده بتواند كه آوريم بهوجود تحولاتي
كه پيچيدگي اين با مفهوم اين اينكه سوم محور.باشد
مورد انقلاب بعداز در هم و انقلاب از قبل در هم بالاخره
كشور مديريت براي نتايجش هنوز و شده واقع اهتمام
ملي عزم به شيوههايي چه با و چگونه نيست ، راضيكننده
محور.كنند عمل آن به و كرده باور را آن همه و شود تبديل
هر به كه است ملي طرحهاي تعداد يك به اهتمام چهارم ،
باشد ، مديريت در علمي اصول بر مبتني اداري نظام كه كيفيتي
دستمزد و حقوق مثل كشور عمومي نظامهاي در دگرگوني يك
با چهارمحور ، اين با همزمان اينكه پنجم محور.ميطلبد را
شروع نيز را اصلاحات ميشود فراهم كه ديدگاههايي بر تكيه
.كنيم
يك.داديم قرار توجه مورد مرحله دو در را محور پنج اين
نوعي تا است محور پنج همين كردن دنبال كه مرحله
نيز دوم مرحله و آيد بهوجود اداري نظام در آمادهسازي
اول اول ، محور در.بيفتد اتفاق توسعه سوم برنامه در بايد
مهمترين كه ميداديم پاسخ شما سوءال اين به بايد ما
اين به استناد با بتوانيم تا چيست اداري نظام وضع مشكلات
مطالعات.كنيم تعيين را افقي و چشمانداز يك مشكلات ،
.گرديد تهيه موجود وضع شناخت گزارش يك و شد انجام مشخصي
بود؟ چه گزارش اين يافتههاي مهمترين *
به را كار ساعت هزار پنج حدود شايد كه گزارش اين در -
نكته شش يا پنج در را مشكلات ميتوان داد اختصاص خود
زيادي مجموعههاي زير كدام هر كه كرد دستهبندي اساسي
با دولت درآمدهاي كيفيت هر به كه است اين محور يك.دارند
درآمد جزء غلط به را نفت اگر حتينميخواند هزينههايش
نيروي اداره براي دولت درآمدهاي مجموع كنيد ، محسوب
دارد اجتماعي حوزههاي در كه هزينههايي و خود انساني
يعني.ندارند همخواني درمان و بهداشت پرورش ، و آموزش مثل
ايجاد اجتماعي تعهد داريم ، درآمد آنچه از بيش ما
و درآمدها و است بزرگ دولت ساده ، مفهوم به.كردهايم
.ندارد تناسب هزينههايش
تصميمگيري نظام كشو ، اداري نظام كه شد روشن اينكه دوم
و استانها در كه كساني سهم يعني.است متمركز بهشدت
اجرايي تصميمگيريهاي در ميكنند زندگي كشور مختلف مناطق
مركز به معطوف تصميمگيريها همه يعني.است ناچيز بسيار
اين همچنين.است اساسي و بزرگ بسيار ايراد يك اين و است
دولت.بالاست خيلي دولت تصديهاي حجم كه داد نشان مطالعات
كه شده فعاليتهايي وارد زماني يك در ضرورتهايي ، يك به
غيردولتي و خصوصي بخش به را آنها و مانده فعاليتها آن در
.بيايد بيرون وضعيت اين از بتواند كه نكرده واگذار
و لاغرتر را دولت تصديها ، واگذاري با بايد بنابراين
اداري ساختارهاي "اصولا اينكه چهارم نكته.كنيم چابكتر
گوناگون ، اداري نظامهاي كار ، انجام روشهاي كه ما
اساسي ايراد چهار دربرميگيرند ، را قوانين و مقررات
به معطوف "اصولا روشها اين كه است اين ايراد يك.دارند
با و سريعتر كار كه نيست رجوع ارباب يا مشتري نيازهاي
.شود انجام كمتر هزينه
ساختارها و قواعد و مقررات اين است حاكي يادشده مطالعات
درآمد به نسبت و دارند كمتري حساسيت محيطي مسايل به نسبت
مديريت مديريت ، عمده بهطور يعني.ندارند حساسيت نيز
.ميكند نوسان كه است درآمدهايي نگران كمتر و است هزينه
به ما اجرايي مديريت پاسخگويي قدرت شد ، معلوم اينكه ديگر
نظام كه ميدهد نشان مجموع در اينها و است ضعيف مردم
.نميكند حركت توسعه اهداف و راهبردها دنبال به ما اداري
تدوين توسعه برنامههاي در راهبردها و اهداف بهعبارتي ،
و است باقي خود جاي سر هم مقررات و قوانين ولي ميشود
.ندارد وجود شود تبعيت آنها از كه حساسيتي
شما كه ما اداري نظام ساختاري مهم بسيار معضلات از يكي *
وزارتخانهها وظايف دقيق تعريف عدم نكرديد ، اشاره آن به
فعاليتهاي كه است غيردولتي مشابه دستگاههاي ساير و
نتايج آنها عملكرد اينكه بدون بردارند هزينه بسيار موازي
.باشد داشته دنبال به مثبتي
نظامهايي در "معمولاماست مشكلات از يكي هم اين بله ، -
موازي كارهاي نبايد عليالقاعده هستند متمركز خيلي كه
اداره متمركز بهصورت كار يك وقتي يعني.شود انجام
ما منتهي.شود حذف تداخلها طبيعي بهطور بايد ميشود ،
.باشد رفته ازبين تداخلها اينكه بدون داريم را تمركز
در انسان دخالت اينكه دليل به كيفيت ، بههر
"بعضا بالاست ، خيلي رجوع ، ارباب به مربوط تصميمگيريهاي
.دارد وجود فساد بخشهايي در كه ميكنند اشاره تعبيري به
دخالت خودكارسازي ، با و اتوماسيون با كه است اين راهش
:گفت ميشود يعني.بكنيم كم تصميمگيريها در را انسان
اينكه بهرغم ما اداري نظام در انفورماتيك تكنولوژي
;است فراوان ميزها روي باشد كامپيوتر كه سختافزارهايش
شما سوءال اين نهايت در و نميشوند گرفته بهكار هنوز ولي
نظام در انساني منابع توسعه و انسان به نگاه "اصولا كه
كه آنچنان ميگردد ، مطرح دارد مساله فوقالعاده اداري
رجوع ارباب به پاسخگويي در انساني حرمت و انسان كرامت آن
و پرداخت نظام شرايط اين در كه است طبيعي.نميشود ديده
مشكل آخرين بنابراين.نيست فعاليت آن با متناسب هم پاداش
مديريت نگرش و نگاه همين است مشكلات همه ريشه شايد كه
گونه اين از مباحثي و انسان مشاركت ، توسعه ، به نسبت
.است اساسي ايرادهاي داراي كه ميباشد
نظام اساسي معضلات بهعنوان بايد همه اينها بههرحال
فصل و حل كيفيتي يك به و گيرد قرار اهتمام مورد اداري
.شود
اين براي كشور استخدامي و اداري امور سازمان آيا *
بازوهاي به متكي يافتهها اين به دسترسي و ارزيابيها
است؟ بوده مشخص مشورتي و مطالعاتي
ما اداري ساختارهاي كه كردم اشاره.است خوبي سوءال -
بقيه ، مشاركت و نظر از را خودشان يعنينيستند مشاركتجو
اين كه كرديم سعي جديد دوره اين در.ميدانند مستغني
نيروهاي) اداري نظام داخل كارشناسان مشاركت با را نقصان
دانشگاه استادان ملي ، دستگاههاي اجرايي نيروهاي ،(ستادي
رفع برنامهريزيها در سازمان ، از بيرون آزاد كارشناسان و
ازطريق اولينبار براي سازمان طرحهاي اساسيترين و كنيم
حدود 8070.گرفت شكل سازمان از بيرون با قرارداد و مناقصه
.است رسيده پاياني مراحل به تاكنون طرحها اين درصد
ايجاد مطالعاتي مشخص و شده تعريف هستههاي بنابراين ، *
سازمان بهطور تحولات اين اجراي كنار در همواره كه نشده
مشاوره انجام و باشند داشته پويا و فعال حضور يافته ،
.است موردي "صرفا
اينكه براي شد ، تهيه موجود وضع گزارش كه زماني -
دهيم سامان اداري فضاي در را هستهها اين و سرشاخهها
به ملي دستگاههاي اداري تحول شوراهاي نام به طرحي
مديران از تركيبي شوراها اين.برديم اداري شورايعالي
كه دارند مديران نماينده و كاركنان نمايندگان وزارتخانه ،
.ميكنند دنبال خاص حوزه آن در را اداري نظام برنامهريزي
در تابعه شوراي و 120 ملي شوراي از 35 بيش حاضر حال در
شوراي بيشاز 150 واقع ، در.است گرفته شكل وزارتخانهها
دستگاههاي در گذشته يكسال در اداري تحول كميسيون و ملي
.است شده مستقر كشور مختلف
اطلاع كه همانگونه.نبود اين من منظور ميبخشيد ، *
وجود اداري ، ساختار در اساسي تحولات ايجاد براي داريد
آخرين به دستيابي جهت از مطالعاتي بازوي يافته سازمان
مشاوره بازوي و ايران موجود سازمانهاي مورد در اطلاعات
سطح در مديريت ومهارتهاي دانشها آخرين به دسترسي براي
توجه با بتوان ترتيب اين به تا.است ضروري بسيار جهان ،
مجموعه اين دل از متناسبي سيستم نيازها ، و واقعيتها به
كه است اين من پرسش بنابراين.كرد طراحي و كشيد بيرون
كشور استخدامي و اداري سازمان بنيادي و استراتژيك ابزار
بازوهاي ميان اين در و چيست ساختاري تحول ايجاد براي
برخوردارند؟ جايگاهي چه از مشاورهاي و تحقيقاتي
قديم از سنتي طور به ملي بزرگ دستگاههاي كه ميدانيد -
و تشكيلات دفاتر نام به دفاتري مطالعاتي ، هستههاي داراي
كردم اشاره كه گونه همان دوره ، اين در ماهستند روشها
را توصيه اين نيز دستگاهها به و كرديم شروع خودمان از
در مديريت مشاور مهندسان و دانشگاهها سراغ كه كرديم
كه داشت سابقه كمتر كار اين.بروند خودشان بخش از بيرون
رجوع سازمانها از بيرون به كارها گونه اين براي "اصولا
از بيرون به مشاوره براي را ملي طرح ما 14 خود اما.شود
در توانمندي كارشناسان اينكه باداديم ارجاع سازمان
مديريت علم اينكه براي تعبيري به.داشتيم سازمان داخل
و مشاوره هستههاي از حمايت به دولت بايد كند پيدا توسعه
.بپردازد خودش از بيرون در تحقيق
براي ميكنم تاكيد مساله اين روي من ولي ميخواهم ، عذر *
يكي عنوان به هميشه برنامهريزي وجود عدم بحث اين اينكه
"عملا وليهست و بوده مطرح ما كشور اساسي مشكلات از
و مختلف درصدهاي با را سازمانيافتگي عدم اين ما همچنان
.ميكنيم مشاهده تعيينكننده و حساس درجاهاي هم آن
هر انجام براي مشورتي و مطالعاتي ايجادهستههاي اينكه
سازمان كارگيري به و است بحث يك ميباشد ، ضروري تحولي
استفاده ميشود مشاهده اكنون آنچه ديگر ، بحث آنها يافته
نه است صاحبنظران و كارشناسان از قراردادي و موردي
.مستمر يافته سازمان استفاده
شما سئوال دو هر نيست؟ يافته سازمان چرا چيست؟ علتش -
علوم حوزه به مدير نگاه اگر "اصولا اينكه به برميگردد
تلقي علم را آن و نباشد واقعبينانه نگاه يك مديريت ،
.نميبيند كار اين يافتگي سازمان براي ضرورتي "اصلا نكند ،
اين اول روزهاي همان در اداري شورايعالي مصوبات از يكي
بيرون در مشاوره هستههاي اين از حمايت متولي ما كه بود
.داريم را مصوبه بنابراينشويم اداري امور سازمان از
بتوانيم كه هستيم آن آئيننامه نوشتن درصدد هم اكنون
بخش يك اين.دهيم سامان را مديريت حوزه در مشاور مهندسان
نگرش اصلاح ديگر ، بخش.بيفتد اتفاق بايد كه است قضيه
بايد اواست توسعه با رابطهاش و مديريت بخش به مدير
.كند رجوع علمش اهل به بايد است علم اين اگر كه كند باور
گذشته ، سال يك درهمين كه دارم سراغ مواردي البته
وزارت و درمان و بهداشت وزارت مثل زيادي وزارتخانههاي
كردهاند ايجاد مادر مشاور يك خودشان براي فلزات و معادن
.ميكنند استفاده مديريت حوزه مشاوران از مستمر بهطور كه
دارد ادامه
|