تماشاگر ذهني كنش و فضا تنوع
ميشناسيم كه مردمي نقش
ميعادگاه مهر تئاتر بزرگ جشنواره
(ره) امام عاشقان
تماشاگر ذهني كنش و فضا تنوع
كيومرثحقيقي كارگرداني به "روببينم گربه اگه" نمايش نگاهيبه
است ، اهميت حايز نوشته اين در نخست وهله در كه نكتهاي *
تكراري و كليشهاي حالت از قصه بيان و تعريف آوردن بيرون
-...و گرگ آهو ، روباه ، شير ، :مانند -جنگل حيوانات يعني آن
انسانها و گوسفندان بين گفتوگوي در مفاهيم گنجاندن و
است
و زيبايي اين از -نمايش طراح -فيضشيخالاسلامي *
شخصيت اين و نميكند استفاده گرگ ماسك و لباس در ويژگيها
به.ميماند منفعل "كاملا است نمايش مهم و منفي چهره كه
را گرگ دروني خصوصيات نميتوان روي هيچ به ديگر ، عبارت
قلم از را او طراح انگار و ديد متبلور ماسكش و تنپوش در
است انداخته
به و كيانيان داود نوشته "ببينم رو گربه اگه" نمايش
تهران لاله پارك در است چندي حقيقي كيومرث كارگرداني
.ميشود اجرا
"مرواريد" نام به تنبلي دختر قصه حكايتگر نمايش ، اين
بر كه كارهايي به و كرده بازي صرف را خود وقت همه كه است
باعث شكل اين به و نميكند عمل گذاشتهاند ، عهدهاش
مادربزرگ با را موضوع آنها.ميشود مادرش و پدر نگراني
با و ميانديشد كه تدبيري با او و ميگذارند ميان در
و ميكند مختل را زندگي تنبلي و نكردن كار اينكه فهماندن
فكر به فقط گربه يك مثل نبايد كه ميدهد ياد مرواريد به
.باشد زدن چرت و كردن بازي و خوردن
و قصهها در دفعات به كه موضوعي به اثر اين نمايشنامه
نگاهي گرفته ، قرار استفاده مورد نمايشي و خواندني آثار
ارايه را آن روستايي كودكان قالب در و ميكند دوباره
.ميدهد
است ، اهميت حايز نوشته اين در نخست وهله در كه نكتهاي
تكراري و كليشهاي حالت از قصه بيان و تعريف آوردن بيرون
-...و گرگ آهو ، روباه ، شير ، :مانند -جنگل حيوانات يعني آن
انسانها و گوسفندان بين گفتوگوي در مفاهيم گنجاندن و
و شده بنا تخيل بر كودك دنياي چون ديگر عبارت به.است
ذهني فضاي همين براساس بايد كارگردان و نويسنده سخن
كه است نگارنده (واقعيتي فرا) سورآليستي ديد شود ، طراحي
بيشتر هرچه اينكه براي كودك نويسندگان و ميآيد ميان به
زبان از را قصه شوند ، وارد گسترده فضاي اين به بتوانند
را كودك نظر فانتزي بر تاكيد با تا ميگويند حيوانات
آنچنان استفاده اين متاسفانه اما.كنند جلب بيشتر هرچه
نمايش ، اين در ولي نيست دلچسب چندان ديگر كه شده مكرر
بين ديالوگ برقراري و روستا يك كردن تصوير با نويسنده
طرف از.ميكند رها را كليشه اين اهلي حيوانات و انسانها
ميكنند صحبت انسان با حيوانات تنها نه اثر اين در ديگر
ارتباط يكديگر با نيز انسانها نمايش ، از جاهايي در بلكه
اين.بازميگردند خود انساني شكل به و ميكنند برقرار
نمايش ابتداي همان از نيز كارگردان تا ميشود باعث مساله
به نقشپرداز و نقش بين كه انفكاكي و جداگانه معرفي با
بكند نمايش خوب خصيصه اين از خوبي استفاده ميآورد ، وجود
نمايش و بازي اين كه ميكند گوشزد بينندهاش به همواره و
عروسكهاي از احساس اين بهتر هرچه تبلور براي كه است
پوشاندن با اينكه جاي به و ميكند استفاده بزرگ "نسبتا
و كند تاكيد عروسكهايش بر گردانها عروسك و بازيگران صورت
جهت در را تماشاگر كنند ، باور را قصه كه بخواهد آنها از
پيش است ، نكردن تنبلي همان كه نمايش مضمون قبول و فهم
.ميبرد
بسيار عروسكها و صحنه زيباي طراحي از نمايش راه ، اين در
و زيبا "كاملا صورتي به عروسكها شكل.ميجويد سود
كدام هر و است جدا بدنشان از سرآنها و شده طراحي خلاقانه
قرار بازيگران دستهاي از يكي در آن بدن قسمتهاي از
به آويخته ريسمانهاي با عروسكها اين ظاهري شكل و ميگيرد
از. ميكند جلب را نظر است ، كرده پيدا خاصي جلوه اطراف
دار يك بر انگار كه روستا يك نقاشي گرفتن قرار ديگر سويي
در بازيگران حركات براي را زمينه پيش بهترين شده حك قالي
بسيار رنگهاي راه اين در كه ميدهد قرار كارگردان اختيار
هر نمايش با آن بودن هماهنگ و طرح اين شاد و زيبا
صحنه ، انتهايي صحنه اينمينمايد جذب را بينندهاي
با كه دارد برعهده نيز را فضا تغيير وظيفه اين از گذشته
كلبهاي داخل و پنجره ساختن جلوهگر و آن از تكراري چرخش
بازدهي بهترين هزينه ، كمترين و سرعت بيشترين با روستايي
.دارد را
كه است برخوردار زيبايي اين از نيز بازيگران تنپوش
از خوب شناخت زيبا ، و درخشان مناسب رنگهاي از استفاده
آمدن وجود به و داستان مكاني مشخصات و لباس هماهنگي
از هم كنار در رنگها گرفتن قرار از زيبا كنتراستي
فائزه چرا كه است تعجب جاي اما ميشود محسوب آن ويژگيهاي
ويژگيها و زيبايي اين از -نمايش طراح -فيضشيخالاسلامي
چهره كه شخصيت اين و نميكند استفاده گرگ ماسك و لباس در
عبارت به.ميماند منفعل "كاملا است نمايش مهم و منفي
در را گرگ دروني خصوصيات نميتوان روي هيچ به ديگر ،
قلم از را او طراح انگار و ديد متبلور ماسكش و تنپوش
شكلي به "ببينم رو گربه اگه" نمايشنامهاست انداخته
به و ميدهد نشان را مختلف مكان چند تو در تو و روان
طبيعيتر هرچه قصه تا ميلغزد ديگري به يكي از آرامي
تنوع مساله اين كه يابد جريان آن در زندگي و كند جلوه
قبل.ميكند رها خستگي از را ذهن و بردارد در نيز را فضا
به شود دلزده محدود و معين فضاي يك از تماشاگر اينكه از
ميشود بيننده ذهن كنش باعث و ميشود متوجه ديگر نقطهاي
ميكند سخت را كارگردان كار حدودي تا موضوع اين البته كه
خوبي به بايد شده حساب ميزانسن و دقيق نگاهي با او زيرا
صحنهها تغيير كه گونهاي به برآيد ، نمايش تدوين پس از
كودك بيننده با وقتي خصوص به نكند خسته را بيننده ذهن
ممكن زمان كوتاهترين در صحنهها بين مكث بايد هستيم ، طرف
راه اين در و نشود روبهرو ذهن گسستگي با كه بگيرد انجام
اما.باشد جلوهگر ميتواند بسيار موسيقي و نورپردازي
رعايت مساله اين نمايش قسمتهاي از بعضي در متاسفانه
.شود بدل ديگر فضايي به صحنهاي تا ميكشد طول و نميشود
كه حالي در ميكند ، خدشهدار را اثر تداوم مساله اين
موسيقي پخش يا نورها تغيير و چرخش با ميتوانست كارگردان
برقرار نمايش مختلف بخشهاي بين توجه درخور پيوند مناسب
.سازد
شعر "اصولا زيرا است وابسته بسيار موسيقي به كودك نمايش
كودك ذهن بر زيادي تاثير هم با دو اين همراهي و موسيقي و
صورت طريق اين از آموزشها از بسياري كه آنچنان.ميگذارد
پايان تا گاه شود استفاده آن از خوبي به اگر و ميگيرد
و فعال عنصر اين اماميماند باقي كودك حافظه در عمر
پوشاندن براي حربهاي كودكانه آثار از بسياري در پويا
تماشاگر و ميرود كار به كارگردان و متن تكنيكي ضعفهاي
هرچه جلوه براي بستري و ناب موسيقي يك به دستيابي از را
اگه" در خوشبختانه ولي ، ميدارد باز نمايش حسهاي بيشتر
با همراه و شده مناسبي استفاده موسيقي از "ببينم رو گربه
محسوب آن از جزيي كه چنان ميرود پيش نمايش مختلف لحظات
خوبي به موسيقي اينكه مهمتر.منفك عنصري نه ميشود
به اينكه جاي به و ميدهد بروز خود از كودكانه خصوصيات
استتيك و عمق بيانديشد آن ابتذال "احتمالا و جذابيت
.است گرفته مدنظر را آن شايسته
ولي ميشد ، توجه آن به بايد نمايش اين در كه موردي تنها
كه است نمايش چهرهپردازي بود ، شده مواجه بيتفاوتي با
آن براي فكري هيچ كارگردان و شده فراموش ميرسد نظر به
نزديكي زيرا ميزند لطمه نمايش به نكته اين.است نكرده
.ميكند كم تماشاگر ذهن به را شخصيتها
ميشناسيم كه مردمي نقش
سيحون گالري در مالكي فرزانه آثار نمايش بهمناسبت
و دروني كشش و ميل بر باشد نتوانسته هرگز انسان شايد
و كند غلبه گرديدن ناميرا و شدن جاودانه براي خود فطري
هر از پيدايش بدو از آدمي.بسپارد فراموشي به را آن يا
و خود از ماندگار تصويري و اثر برجاگذاشتن براي فرصتي
تاريخ درطول.است جسته بهره بوده ، هويتش معرف كه چهرهاش
تشكيل انسان چهره را ترسيمي آثار موضوع بيشترين هنر
ترسيم وسوسه حداقلدربرابر نقاشي هنرمند كمتر و ميداده
و عكاسي دوربين اختراع حتي.است كرده مقاومت خود چهره
بشر اشتياق و ميل اين از نتوانست هم فيلمبرداري صنعت
نقاشي يا طراحي چهره است مايل كسي هر "تقريبا و بكاهد
.باشد داشته منزلش ديوار بر را كاريكاتورش حتي خود شده
سفيد ، لوح بر قلم و رنگ با هويتش و انسان ثبت به كشش همين
به 30 نزديك كه داشته آن بر را ديزجي مالكي فرزانه
اين.بياويزد سيحون گالري ديوارهاي بر را آبرنگ پرتره
آشنا چهرههايي از و ساده امپرسيونيسم سبك در پرترهها
و ملايم بارنگهاي "اكثرا و سنتي فضايي و زمينهها پس در
به و صميمي حد از بيش شايد كه شدهاند ترسيم پاستلي
مدت به توجه با مالكي آثار تكنيك البته.شبيهند يكديگر
همچنين و (سهسال) آبرنگ با نقاشي زمينه در فعاليتش
نمايشگاه.است قابلملاحظه تولوزلوترك سبك به نزديكياش
با شد برگزار شهريور تا 25 از 20 كه مالكي آبرنگهاي
را علت نمايشگاه مسئول.نشد روبهرو قابلتوجهي استقبال
معتقد و ميكند جستجو بودنشان پرتره يعني آثار ماهيت در
.ميشود ديگر افراد پرتره خريد به راضي كسي كمتر كه است
نسبت كه احساسي را نمايشگاه اين برپايي دليل مالكي ولي
و بازار و كوچه عادي مردم يعني چهرهها اين صاحبان به
نه و ميكند بيان داشته ، بوم و مرز اين تنهاي زحمتكشان
بر شايد مالكي آثار هرحال به.آن از حاصل مادي نفع
جذاب چندان هنري آثار معمول خريداران و مجموعهداران
حتي و مجلات و كتابها تصويرسازي براي بيشك اما نباشند ،
.قابلاستفادهاند و مناسب قومنگارانه مقاصد
آذرين فرهاد
ميعادگاه مهر تئاتر بزرگ جشنواره
(ره) امام عاشقان
كه مهر تئاتر بزرگ جشنواره برپايي زمان به شدن نزديك با
برگزار (ره)امام حضرت تولد سالگرد يكصدمين مناسبت به
نمايشي هنرهاي مركز به وابسته تمرين سالنهاي ميشود ،
آمادهسازي جهت تئاتر هنرمندان مستمر تلاش و حضور شاهد
با ميثاق و مهر بزرگ جشن در شركت و نمايشي مختلف كارهاي
.ميباشند فرزانه رهبر آن آرمانهاي
وزارت نمايشي هنرهاي مركز مشاركت به كه جشنواره اين در
سالگرد يكصدمين برگزاري ستاد و اسلامي ارشاد و فرهنگ
در 4 نمايش از 40 بيش ميشود برگزار (ره)امام حضرت تولد
شهر تئاتر مجموعه در ميداني و تعزيه عروسكي ، مسابقه ، بخش
عموم ديد معرض در تهران شهر نقطه نيز 6 و هنر تالار و
.گرفت خواهند قرار
شهرهاي در جشنواره اين از بخشهايي تهران ، با همزمان
تعداد 10 مسابقه بخش در.شد خواهد برگزار ساوه و شيراز
بخش و نمايش تعزيه 5 بخش نمايش ، عروسكي 5 بخش نمايش ،
شهرهاي در همچنين.ميشوند پذيرفته نمايش خياباني 15
عمومي اجراي به نمايش 14"مجموعا نيز ساوه و شيراز
.ميباشند ميداني و تعزيه آنها از بخشي كه آمد درخواهند
:كمالالملك گالري
از بروجني آزاده كاميار و صادقي فرحناز نقاشي نمايشگاه
خيابان:نشاني.تا 20 ساعت 16 از مهر ، تا 12 پنجم
.تلفن2580053.پلاك 31 ششم ، بوستان پاسداران ،
:برگ نگارخانه
.مهر هشتم تا شهريور از 31 ناصرمحمدي نقاشي آثار نمايشگاه
وليعصر ، خيابان:نشاني.تا 19 و 16 تا 12 ساعت 9 از
:تلفن.شماره 1/12 دامنافشار ، كوچه ميرداماد ، به نرسيده
.8886659
:سبز نگارخانه
ساعت 9 از.مهر دهم تا سوم از حقيقي رئوف نقاشي نمايشگاه
پارك مقابل عصر ، ولي خيابان:نشاني.تا 19 و 15 تا 13
.تلفن8711311.شماره 1068 ساعي ،
:الهه نگارخانه
از.مهر هشتم تا سوم از كردستاني روناك نقاشي نمايشگاه
گلفام ، خيابان آفريقا ، خيابان:نشانيتا 20 ساعت 16
.تلفن2054128.شماره 47
:شيث نگارخانه
هفته مناسبت به هنرمندان از گروهي نقاشي آثار نمايشگاه
:نشاني.تا 20 ساعت 17 از مهر ، هشتم تا دوم از مقدس دفاع
شيرزاد كوچه دانشجو ، پارك جنوبي ضلع عصر ، ولي راه چهار
.پلاك 31 شرقي ،
:ارسباران نگارخانه
از.مهر هشتم تا سوم از رمضاني پروانه گلچيني نمايشگاه
خيابان شريعتي ، خيابان:نشاني.تا 20 و 16 تا 13 ساعت 9
تلفن20864819 ،(جلفا) ارسباران
|
|