برنامهريزي نيازمند مدارس بهداشت
است پايدار
مدارس بهداشت كاستيهاي و دستاوردها به نگاهي
استفاده با تحصيلي سال طول تمام در بايد بهداشت مربيان *
بهداشتيدانشآموزان معاينات و مراقبتها لازم تجهيزات از
دهند انجام را
:اشاره
ادب ، علم ، فراگيري مكان مهمترين خانواده از بعد مدرسه
واقع در كشوري هر دانشآموزاناست عمومي بهداشت و تربيت
و اجرايي گوناگون بخشهاي آينده نيروهاي فقرات ستون
اين در كه وقتي دانشآموز.ميباشند كشور آن سياستگذاري
ميتواند باشد برخوردار روحي و جسمي سلامت از كانون
جامعه در.كند اداره بهتري توان با را خود فرداي جامعه
.بود خواهند سالم نيز آن فرزندان سالم
فردايي آن تبع به و ميدهد پرورش سالم افراد سالم ، محيط
كه هنگامي مدرسه محيط.بود خواهد آيندگان انتظار در بهتر
آن دانشآموزان باشد ، برخوردار لازم بهداشت و سلامت از
مصون آن جاني زيانهاي و بيماريها خطر از نيز محيط
دانشآموز ميليون از 19 بيش امسال ماه مهر.بود خواهند
كردند ، آغاز را تحصيلي سال كشور جمعيت سوم يك معادل يعني
بهداشتي لحاظ از كشور جمعيت سوم يك آموزش محيط اگر حال
انبوه جمعيت اين نباشد ، لازمبرخوردار استانداردهاي از
مشكلساز جامعه براي هم و خود براي هم زندگي فرداي در
آغاز از بايد واقع در مدارس بهداشت موءلفه.بود خواهند
.باشد آموزش امر متوليان و مسئولان مدنظر تحصيلي سال
تا 24 تاريخ 18 از يعني تحصيلي سال پاياني ماههاي در
كشور در است "بهداشت جهاني روز" با مصادف كه ماه فروردين
در.ميشود برگزار كشور سراسر در مدارس بهداشت هفته ما
آموزشي گردهماييهاي پرورش و آموزش وزارت هفته اين
برگزار بهداشت مربيان و مسئولان مديران ، براي را ويژهاي
از مدارس سطح در نيز برنامههايي آن موازات به.ميكند
برگزار اولياء آموزش و بهداشتي جشنواره برپايي قبيل
مغتنم و مهم بجا ، مدارس بهداشت هفته دستاوردهاي.ميگردد
صورت به اگر مدارس بهداشت كه داشت توجه بايد اما است ،
نتايج نباشد ، برقرار تحصيلي سال طول تمام در و قانونمند
.آمد نخواهد دست به مطلوب
در جسمي توانمندي و سلامت از دانشآموزان برخورداري سطح
و فرهنگي اجتماعي ، توسعه سوي به بخواهد كه جامعهاي هر
به توجه آنكه ضمن.است حائزاهميت بسيار كند حركت اقتصادي
افزايش و بيشتر سرمايهگذاري نيازمند دانشآموزان سلامت
.است دانشآموزان بهداشتي سرانه
شهرها مدارس از بعضي در بهداشت وضعيت كه است اين واقعيت
حتي مدارس از بسياري.است نگرانكننده كشور روستاهاي و
و نيستند برخوردار پزشكي و بهداشتي امكانات كمترين از
.نميشود رعايت مدارس از برخي در بهداشت اصول بديهيترين
نيروهاي بايد اول وهله در مدارس بهداشت تامين براي
داشته حضور آموزشي مهم مكانهاي اين در كارآمد بهداشتي
لازم آموزشهاي بهداشتي مراقبتهاي انجام ضمن تا باشند ،
به موءثر و مفيد برنامههاي قالب در زمينه اين در را
مدارس بهداشت و تغذيه كل مدير.دهند ارائه دانشآموزان
و هزار كه 5 بود كرده اعلام پيشتر پرورش و آموزش وزارت
را شهري مدارس دانشآموزان درصد تنها 30 بهداشت مربي 600
است حالي در ايندادهاند قرار بهداشتي خدمات پوشش تحت
شهري دانشآموزان ديگر درصد از 70 بيشتر آمار اين در كه
يا ندارند قرار بهداشتي خدمات پوشش ياتحت نيز روستايي و
.ميباشند برخوردار كمي بسيار امكانات از
مربي كمبود مدارس ، بهداشت دستاندركاران از بسياري
اين بر و ميدانند مهم مشكلات از يكي را مدارس در بهداشت
پرورش و آموزش وزارت بهداشتي ، مشكلات رفع براي كه باورند
در بايد پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت هماهنگي با
.كنند همت بهداشت مربيان تربيت
مربي كمبود از ناشي زيانهاي:ميگويد بهداشت مربي يك
.دارد بيشتري نمود شهرها حاشيه و روستايي مدارس در بهداشت
از را بهداشتي و سالم فيزيكي فضاهاي كمبود كارشناس ، اين
در تغيير با بايد كه ميداند بخش اين در مشكلات ديگر
توجه بهداشت وضعيت به درس كلاسهاي بهسازي و مدارس بافت
.شود جديتري
مدارس بهداشت برنامههاي اولويتهاي مهمترين وي گفته به
محيط بهداشت پرورش ، واحد اجراي:بايد جاري سال در
طرح جدي ، طور به متوسطه تا ابتدايي مقطع از خانواده
ابتدايي ، دانشآموزان ويژه دندان و دهان بهداشت آموزش
نسبت والدين توجه عدم بهداشت مربي يك ديگر سوي از.باشد
به بيمار فرزندان اعزام و فرزندان واگير بيماريهاي به
معتقد و ميداند زمينه اين در مهم مشكلات از را مدرسه
برخورد بيمار دانشآموزان با بايد مدارس مديريت كه است
به استعلاجي مرخصي دادن با كنند سعي و نمايند عاطفي
اين كامل سلامت به دستيابي براي بيمار دانشآموزان
است شده ديده اغلب.باشند داشته خانوادهها با را همكاري
سر در مدارس اولياي سختگيري علت به بيمار دانشآموز كه
كرده بيمار نيز را خود همكلاسيهاي و شده حاضر درس كلاس
.است
حضور:ميگويد زمينه اين در بهداشت كارشناس "هدايتي"
عدم و مدارس در بهداشتي كارشناسان و مربيان كمرنگ
شيوع ، سبب ديگران از بيمار دانشآموزان موقع به جداسازي
در قارچي و پوستي بيماريهاي جمله از مختلف بيماريهاي
.ميشود مدارس برخي
نيست رضايتبخش استانها از بسياري در مدارس بهداشت وضعيت
مدارس در بهداشت وضعيت از بهداشتي مسئولان "معمولا و
و آموزش كل اداره بهداشت مسئول.ندارند چنداني رضايت
بهداشت مربي تنها 46 قم استان در:ميگويد قم پرورش
نياز ديگر مربي به 250 ما كه حالي در ميكنند ، فعاليت
.داريم
از تحصيلي سال شروع در دانشآموزان عمومي معاينات برنامه
بيماري درمان و تشخيص در كه است مفيدي برنامههاي جمله
.دارد مهمي بسيار نقش آنها سالمسازي و دانشآموزان
سال در كه كرد اعلام پيش چندي مدارس بهداشت كل مدير
اول پايه ورودي دانشآموزان كل از درصد جديد 95 تحصيلي
هزار و 700 ميليون يك از.ميشوند پزشكي معاينه
يك از بيش تحصيلي 7776 سال اول پايه ورودي دانشآموز
قرار پزشكي معاينات مورد نفر هزار و 523 ميليون
در بهداشت آموزش مورد در رمضانخاني علي دكتر.گرفتهاند
نسخه هزار جزوه ، 60 ميليون يك حدود":گفت كشور مدارس
بهداشت راهنماي و آموزش متون جلد چهار و پوسترآموزشي
شده توزيع استانها در نسخه هزار سي تيراژ به نوجوانان
".است
و 88 شهري مدارس درصد گذشته 70 تحصيلي سال در وي گفته به
كه گرفته قرار مدارس بهداشت پوشش تحت روستايي مدارس درصد
همكاري با روستايي مدارس درصد و 20 شهري مدارس درصد 17
.است شده بهسازي پرورش و آموزش و محيط بهداشت واحد
اما ميدهد ، ارائه را خوبي چشمانداز گرچه برنامهها اين
قالب در بايد مدارس بهداشت تامين كه است اين واقعيت
مربيان از بهرهگيري با و كاربردي و پيگير برنامههاي
از بسياري اكنونگيرد صورت پايدار صورت به بهداشت
به.هستند روبهرو بهداشت مربي كمبود با كشور استانهاي
اعلام پيشتر يزد پرورش و آموزش كل مدير نمونه عنوان
يك دانشآموز هر 1000 ازاي به يزد استان در كه بود كرده
قابل برنامه يك در كه آن حال دارد ، وجود بهداشت مربي
.باشيم داشته مربي يك دانشآموز هر 750 براي بايد قبول
نبودن مطلوب مدارس ، بهداشتي سرانه بودن كم همچنين وي
مشكلات مهمترين از را بهداشتي سرويسهاي و فيزيكي محيط
مسئول گفته به همچنين.كرد ذكر استان پرورش و آموزش
به خراسان پرورش و آموزش اداره مدارس بهداشت و تغذيه
اين راهنمايي و ابتدايي مقاطع دانشآموز هر 1000 ازاي
اكبر ديگر سوي از.دارد وجود بهداشت مربي يك استان
بهداشتي سرانه اصفهان استان مدارس بهداشت كارشناس مكارمي
را گذشته تحصيلي سال در اصفهان استان مدارس دانشآموزان
سال ريال افزايش 150 به توجه با كه كرد اعلام ريال 600
.نيست دانشآموزان نياز جوابگوي باز ماقبل
لرستان پزشكي علوم دانشگاه معاون دريكوند محمدعلي دكتر
برنامههاي اجراي براي استان اين مدارس:معتقداست نيز
.ميباشند روبهرو بهداشت مربي كمبود با بهداشتي
بهداشت مسئولان كه است شده آغاز حالي در جديد تحصيلي سال
بهداشت وضعيت از شهرستانها و شهرها مدارس از بسياري
پرورش و آموزش عهده به اين و ندارند چنداني رضايت مدارس
به پزشكي آموزش و بهداشت ، درمان وزارت همكاري با استكه
كه است اين واقعيت.گمارد همت مدارس بهداشتي مشكلات رفع
مدارس بهداشت به توجه ايران ، جمعيت بودن جوان به توجه با
وزارت.است برخوردار اي ويژه اهميت از آن به رسيدگي و
را كشور جوان قشر بهداشتي مسائل به رسيدگي پرورش و آموزش
دانشآموز.بداند خود برنامههاي اولويتهاي از بايد
سالم محيطي در يا نباشد برخوردار سلامت از كه هنگامي
از دانشاندوزي و علمآموزي در نميتواند نكند زندگي
جامعه اساسبهداشت مدارس بهداشت.بگيرد سبقت ديگران
.شود مي محسوب
جهانآراي عادل
|