دانشجويان هنري - فرهنگي كانونهاي همايش
ميشود برگزار
در خارجي و داخلي كتاب عنوان هزار 21
كتاب بينالمللي نمايشگاه چهاردهمين
است شده عرضه دانشگاهي
مراسم يك برگزاري آداب و پيشينه به نگاهي
اردهال مشهد خونين قاليهاي راز ;مذهبي -ملي
هنري -فرهنگي كانونهاي سراسري همايش
برگزار مهرماه آخر هفته
كشور ، دانشجويان
ميشود
براي جديد منابع يافتن بشريت آتي چالش
...است برق توليد
در مراسمي برگزاري با و چهارشنبه عصر
و پژوهشگران از :تهران معلم خانه
ميشود تجليل خلاق آموزش آموزشكاران
فردا طبيعي ميراث فرهنگو همايش نخستين
مييابد گشايش تبريز در
دانشجويان هنري - فرهنگي كانونهاي همايش
ميشود برگزار
هنري - فرهنگي كانونهاي سراسري همايش :فرهنگي علمي گروه
مشاركت ميزان برافزايش تاكيد با كشور دانشجويان
وهفتم بيست از هنري ، و فرهنگي زمينههاي در دانشجويان
.ميشود برگزار تهران باهنر شهيد اردوگاه در مهرماه
معرفي براي فضايي ايجاد همايش ، اين برگزاري از هدف
امكان و دانشجويان هنري - فرهنگي فعاليتهايكانونهاي
كانونهاي عملكرد و وضعيت ومستقيم دقيق ارزيابي و شناسايي
.است شده عنوان موجود
دانشجوي يكهزار از بيش گردآوردن جهت مطلوب شرايط ايجاد
از مشكلات طرح هنري ، - فرهنگي مختلف رشتههاي در فعال
فعالان آموزش ازمسئولان ، پاسخ دريافت و دانشجويان سوي
و تقويتتواناييها و رشد براي شرايطي ايجاد و كانونها
مقدمهاي ايجاد و دانشجويان هنري و فرهنگي استعدادهاي
دانشجويان هنري - فرهنگي المپيادهاي سالانه جهتبرگزاري
.است همايش اين برگزاري ديگراهداف كشوراز سراسر
معاونت همت به مييابد ، ادامه آبان دوم تا كه همايش اين
برگزار عالي آموزش و فرهنگ وزارت اجتماعي فرهنگيو
.ميشود
در خارجي و داخلي كتاب عنوان هزار 21
كتاب بينالمللي نمايشگاه چهاردهمين
است شده عرضه دانشگاهي
در خارجي و داخلي كتاب عنوان هزار فرهنگي21 علمي گروه
.است شده عرضه دانشگاهي ، كتاب چهاردهميننمايشگاه
يكشنبه دانشگاهي جهاد انتشارات موسسه مديرعامل قرهي مجيد
به 55 مربوط كتاب عنوان گفت14هزار مطلب اين اعلام با
خارجي ناشر به 15 مربوط عنوانكتاب و 7هزار داخلي ناشر
.شدهاست عرضه بازديدكنندگان به نمايشگاه دراين
علوم مهندسي ، و فني دانشگاهي گروه شش در كتابها اين
.است شده ارائه كشاورزي و پايه علوم علومانساني ، پزشكي ،
تهران جمعه نماز ستاد همكاري با دانشگاهي كتاب نمايشگاه
نماز جايگاه) تهران دانشگاه در را خود كار نهممهرماه از
ادامه خود فعاليت به مهرماه چهاردهم وتا كرده آغاز (جمعه
دانشگاهي جهاد انتشارات موسسه مديرعامل.داد خواهد
ترم آغاز در سال هر نمايشگاهكه اين:كرد خاطرنشان
ودانشگاهيان دانشجويان نياز مورد كتاب عرضه براي تحصيلي
ميلاد سالگرد يكصدمين ميمنت به جاري سال در ميشود تشكيل
رهبر آن آثار به ويژهاي بخش اختصاص با و (ره) حضرتامام
درصد تا 50 تخفيف 10 با شده ارائه كتب و شده تشكيل فقيد
.ميشود عرضه
مراسم يك برگزاري آداب و پيشينه به نگاهي
اردهال مشهد خونين قاليهاي راز ;مذهبي -ملي
;سرآغاز
(قم باختر جنوب در دهستاني) جاسب جنوب و كاشان باختر در
كه دارد وجود هم به نزديك چندآبادي كوهستاني ، سرزميني در
دهستان ، اين مركز.ميشود خوانده اردهال دهستان نام به
واقع كاشان باختر فرسخي هشت در كه است اردهال مشهد دهكده
.ميخوانند نيز قالي مشهد را او آن ، مردم و است شده
مشهد در واقع (ع)محمدباقر بن سلطانعلي حضرت امامزاده
و صفويه دوران در كه است مغول دوره بناهاي از اردهال
زيادي كاشيكاريهاي و تزئينات الحاقات ، تعميرات ، قاجاريه ،
.است آمده عمل به آن در
مذهبي سنتي رسوم از يكي پذيراي ساله همه امامزاده اين
كه ميشود خوانده قاليشويان مراسم نام به كه است اسلامي
با (ع)بنمحمدباقر سلطانعلي حضرت شهادت بياد سال صدها
مشهد در نوحهخواني و عزاداري با همراه خاصي غوغاي و شور
به جمعه نزديكترين در ساله همه و ميشود برگزار اردهال
بخصوص بيت ، اهل دوستداران از نفر هزاران مهرماه هفده روز
مراسم ، اين.ميكشاند خود سوي به را كاشان و فين اهالي
.شد برگزار ماه مهر نهم جمعه ، امسال
اردهال مشهد روستاي
دهستان جزء و كاشان شهرستان حومه در اردهال مشهد روستاي
بنام كوه سلسله يك از حصاري بين روستا اين.است اردهال
و باريكرسف و جوشق محلههاي بين تپهاي روي و اردهال
و است شده واقع دريا سطح از متر ارتفاع 1770 به كرمه
و سرد زمستانهاي با كوهستاني هواي و آب داراي
را زيادي تاريخي سوابق و است عالي بسيار تابستانهاي
بزرگ شهر قديم درازمنه ميكنند ذكر كه بطوري.است دارا
قرار اردهال مشهد غرب كيلومتري در 9 كه (خوابق) خاوه
بلند برج و 12 بوده حدود اين بزرگ شهر هفت از يكي دارد ،
.است بوده ايران پادشاه كيخسرو ، پايتخت قولي به و داشته
حوالي اين در توران و ايران جنگ كه ميكنند نقل همچنين
در.است گريخته كوه اين به افراسياب و افتاده اتفاق
وجود زرتشتيان آتشكدههاي اردهال ، مشهد اطراف كوههاي
.است مانده باقي كوهها برفراز آنها آثار هم هنوز كه داشته
در هم (ع)بنمحمدباقر سلطانعلي امامزاده مشهد و بقعه
قرار كردهاند ، احاطه را روستا اين كه كوههايي دامنه
.است گرفته
(ع)سلطانعلي حضرت نسب
(ع)محمدباقر حضرت اولاد جمله از (ع)سلطانعلي امامزاده
مجلسي علامه بحارالانوار كتاب در.بودند تن هفت كه هستند
است ، شده صحبت حضرت دفن محل و نسب مورد در الجنات روضات و
حوالي در ايشان مدفن كه است آمده الذكر اخير كتاب در
و باريكرسف مشهد امامزاده به است معروف و است واقع كاشان
در.است اصفهان باغات محله در علي احمدبن او ، فرزند قبر
آيتالله حضرت نوشته (ع)سلطانعلي حضرت زيارتنامه و زندگي
حضرت آن كه خصوص اين در شبههاي و شك:است آمده (ره)مدني
الي قديم ايام از چنانچهنيست هستند ، مدفون اردهال در
بزرگوار آن زيارت به مردم ساله همه هذا ، زماننا
محل در ايشان شريف مرقد بودن و ميروند و ميرفتهاند
.است ترديد بدون مذكور
قديم ، ايام در كه است آمده حضرت آن زندگينامه مورد در
و كاشان سابق نام) حصاران چهل مواليان و شيعيان از جمعي
توسط به (ع)محمدباقر امام حضرت به نامهاي (آن حوالي
از يكي تا ميكنند درخواست حضرت آن از و ميفرستند پيكي
تعليم و ايشان تربيت و راهنمايي براي را خويش فرزندان
.دارند گسيل ايشان جانب به خواص پيشوايي و اسلام شرايع
امر اين انجام جهت را (ع)سلطانعلي خود فرزند نيز حضرت آن
جاسب سوي به مدينه ترك از بعد ايشان كه ميگيرند نظر در
و ميگيرند قرار عموم استقبال مورد آنجا در و كرده حركت
و مينمايند كاشان و فين مغرب و خابه به توجه آن ، از بعد
آن در.ميپردازند مردم ارشاد و تعليم به سال سه مدت
به ملقب حارث و بود نامي ابرح ازرق ، ولايت والي دوران
و قم و اردهال حكومت وي جانب از (كفش زرين) نعل زرين
وحشت به حضرت آن محبوبيت از اينان.داشت را باريكرسف
شده همدست هم با پس كشيدند ، را او شهادت نقشه و افتادند
و فين و خابه مردم از حضرت آن.كردند ايشان با جنگ عزم و
و ميرسند محل به دير آنان ولي كردند ، كمك درخواست كاشان
از يكي.بودند رسيده شهادت به ايشان كه بود هنگامي آن
و ميبرد خود ولايت به را حضرت جسد بيت ، اهل دوستداران
راوي.ميگويند مشهد را موضع آن كه ميسپارد خاك به
فين و حصاران چهل به قرين وحشت خبر اين چون كه ميگويد
پاره را گريبانها تمام گرديد ، اعلام نيز جاسب در و رسيد
نوحه بناي و شدند پوش سياه و بريدند دم و رايال اسبان و
.گذاشتند سرايي
شويان قالي مراسم
مشهداردهال در
امامت آيتالله" نوشته "معتبر زادگان امام" كتاب در
آثار از":است آمده قمري ، هجري سال 1383 به ،"كاشاني
مراسم (ع)حسين شاهزاده و (ع)سلطانعلي مقبره قديم
از زيادي عده مهرماه در 17 ساله همه كه است قاليشويان
آن در شركت و زيارت براي شهرستان تابعه قراء و كاشان
مورد اين در خاصي تشريفات و ميشوند جمع آنجا در مراسم
قالي جمعه ، روز":است چنين آن خلاصه كه ميبرند بكار
كه قاليشويي محل طرف به دست روي زيادي عده را امامزاده
چوبدستي با زيادي عده.ميبرند است واقع متري هشتصد در
قالي به ديگران دست رسيدن مانع و محاصره را قالي حاملين
به را آخر صدمتر بدست ، چوب فينيهاي از عدهايميشوند
و آماده را قالي شستشو محل تا ميرسانند چشمه به دو حالت
كنار در قالي قراردادن با سپس.نمايند پراكنده را جمعيت
را آن قالي ، به آب پاشيدن و آب به چوبدستي زدن و چشمه
يك برگشتن ، و رفتن حال در.برميگردانند و داده شستشو
ميكند حمل دست روي را امامزاده سجاده اسب ، بر سوار نفر
از قالي حمل.است رسيده او به كه است ارثي سمت ، اين و
اين در اگر داشته كاشان فين اهالي به اختصاص كهن ، سالهاي
طرف از بزنند ، قالي به دستي و اقدام بخواهند ديگران مورد
مايه را عمل اين فين ، مردمانميشوند ممانعت فين اهالي
خرج به مورد اين در زيادي تعصب و دانسته خود افتخار
در عمل اين ساله همه كه است اين توجه جالب نكته.ميدهند
تجديد (آن به جمعه نزديكترين) جلالي مهرماه هفدهم
.ميگردد
:است آمده سال 1342 به ضرابي سهيل نوشته كاشان تاريخ در
و اردهال قريه خانههاي تمام در مرد و زن از روز اين در"
مقابل وسيع جلگه آن در و مينمايند منزل متصله قراء
خيمهها و ميزنند چادر است باصفايي جاي بسيار كه بارگاه
ساكن درختها سايه و نهرها كنار در نيز و برميافرازند
ضروريات ساير و خوراكي پوشاكي ، از اصناف انواع و شوند
آستانه محوطه ساير در و مقدس وسيع صحن عرفات در آورده ،
حضرت آن شهادت زمان در چون و ميگسترند رنگين بساطهاي
و اعانت به كاشان علياي فين و سفلي فين قريههاي مردم
مالش و شهيد حضرت كه ميرسند وقتي و شتافته حضرت آن ياري
پيچيده قاليچه در را مطهرش نعش چون و بود رفته يغما به
بر ساله همه لذا بودند داده غسل و آورده آب نهر برلب
در مرد و زن موعود روز در كه است فرض مزبور قريتين سكنه
غسل آب در و برآورده را قاليچه همان و شده حاضر مشهدش
شستن براي نفر هزار پنجاه بقدر كه ترتيب اين بهدهند
حضرت آن مطهر جسم ياد به و ايستاده سراشيبي آن در قالي
برآب را خود چوبدستيهاي انداخته ، آب در را قالي گوشه
را قالي همان وقت آن و مينمايند گريهوزاري و ميزنند
در و رواق و ايوان تا ميآيند ميكشند ، بردوش كرده ، لوله
خلق آن كل و ميروند كرده طواف حضرت آن مرقد دور و حرم
تبريك جهت شخص اگر و ميآورند هجوم آستانه به زيارت جهت
فيني هزاران كند ، دراز قالي طرف به را خود دست بخواهد
".نميگذارند چوبدست
مشلكيها شويان ، قالي نمايش برگزاري از پس هفته يك
يكي در و قمصر باختري شمال كيلومتري در 57 است مشلكدهي)
و جمعه روز در را آئيني چنين (اردهال مشهد فرسخي دو
قاليشويي مراسم.ميكنند برپا كوتاهتر و سادهتر البته
بيننده ميگيرد ، انجام حقيقي روز از پس هفته يك چون آنها
ديده آن در فينيها مراسم حال و شور و جنبش و دارد كمتري
.نميشود
اول روز بيست ده ، در كه ديدني و مذهبي نمايشهاي ديگر از
و شبيهخواني ميشود ، برگزار اردهال مشهد در مهرماه
از گوشهاي در هرروز شبيهخوانان مدت اين در.است تعزيه
تعزيههايي مناسبت ، به و ميكنند پهن را خود بساط دهكده
زينب ، حضرت حسين ، امام عباس ، حضرت شهيد ، حر تعزيه مانند
حلقه گرداگردشان كه را بينندگان و ميخوانند قاسم حضرت
نمايش با و كرده آشنا مذهبي پيشامدهاي با زدهاند
مردم پاك احساسات اندوهگين و جانگداز و دلخراش صحنههاي
.مينشانند چشمانشان در درد و غم اشك و برميانگيزند را
مجيدي فريده
:منابع
اخوان مرتضي:تاليف كاشان ، فين اجتماعي سنن و آداب -1
سهيل) ضرابي كلانتر عبدالرحيم:تاليف كاشان ، تاريخ -2
(كاشاني
بلوكباشي علي قاليشويان ، -3
يار فرخ حسين كاشان ، تاريخي بناهاي -4
هنري -فرهنگي كانونهاي سراسري همايش
برگزار مهرماه آخر هفته كشور ، دانشجويان
ميشود
با دانشجويان ، هنري ، - فرهنگي كانونهاي سراسري همايش
مختلف رشتههاي در فعال دانشجوي هزار يك از بيش شركت
در سالجاري آبان دوم الي بيستوهفت ، از هنري ، -فرهنگي
.ميشود برگزار تهران باهنر شهيد اردوگاه محل
اين عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت عمومي روابط بهگزارش
و فرهنگ وزارت اجتماعي و فرهنگي معاونت سوي از همايش
در دانشجويان مشاركت ميزان افزايش هدف با و عالي آموزش
.شد خواهد برگزار هنري و فرهنگي مختلف زمينههاي
- فرهنگي كانونهاي آئيننامه تحقق زمينه فراهمآوردن
همچنين و كانونها تشكيل يا و تقويت جهت دو در هنري
همايش اين اهداف جمله از يادشده كانونهاي عملكرد ارزيابي
.است
خاص مباحث هدف با دانشجويي كميتههاي بخشهاي در همايش
فيلم كريمادبيات ، قرآن موضوعات با ارتباط در كانون هر
آموزشي كارگاههاي موسيقي ، و تجسمي ، تئاتر ، هنرهاي عكس و
سئوالات به پاسخگويي هدف با هنرمندان حضور از استفاده با
برپايي هنري ، - فرهنگي برنامههاي اجراي دانشجويان ،
آموزشي جزوههاي انتشار و دانشگاهها نمايشگاهي غرفههاي
.شد خواهد برگزار
براي جديد منابع يافتن بشريت آتي چالش
...است برق توليد
نيروگاه ارشد مهندس نخعي ، بهراد دكتر با گفتوگو
نيويورك هستهاي
سنگوارهاي انرژي منابع از برخورداري نظر از ما كشور *
دارد جهان در ممتازي جايگاه
كاربرد آمريكا در و چيست هستهاي انرژي ويژگيهاي *
است؟ چگونه نيرو توليد براي آن مسالمتآميز
از را آن كه است چند خصوصياتي داراي هستهاي انرژي *
و اعتماد قابل آنكه اول.ميكند متمايز نيرو منابع ديگر
قابل انرژي هزينه و ارزش نظر از كه آن دوم.است ايمن
.شد آغاز اهداف اين با هستهاي انرژي كاربرد.است قبول
از نيرو توليد آمريكا در كه بود آن داد ، رخ كه اشتباهي
تا سپردند آزاد بازار كار و ساز به را هستهاي انرژي
مانند درآيد اجرا به زمينه اين در طرح بهترين خود بهزعم
باشند ، داشته بهتري توليد كدام هر كه خودروسازي شركتهاي
كه بودند واقعيت اين از غافل آنان.است برنده بازار در
هستهاي كوره و هستهاي نيروگاه مورد در اصلي چنين اتخاذ
آمريكا 103 در اكنون كه معنا اين به.نيست درستي كار
به.هستند مختلف طرح داراي 103 كه است فعال هستهاي كوره
فرايند ، اين در.نيست هم شبيه آنها از هيچكدام ديگر عبارت
چرا شدند ، خارج تجاري فعاليت دور از و ورشكست شركت چند
امر ، اين.بودند متفاوت طرحي ارائه دنبال به كدام هر كه
طول در و حال عين در.زد هستهاي نيروگاه به زيادي ضرر
بالاتر ساخت هزينه بود ، جريان در نيروگاهها ساخت كه زمان
بر بازهم لازم تغييرات اعمال.درميآمد برآورد از
روبهرو تاخير با را نيروگاهها اتمام و افزود هزينهها
.ميكرد
به و رفت بالا آمريكا در پول بهره كه بود زمان همين در
.يافت افزايش نيز هستهاي نيروگاه ساخت هزينه آن ، تبع
داشتند ، كمتري توجه آن به نيروگاهها سازندگان بيشتر آنچه
فرماندهي توانايي عدم نتيجه در.بود انساني نيروي تربيت
ايالت در مايلايلند تري در هستهاي نيروگاه كنترل اتاق
نيروگاه اين در دهه 1970 اواخر در حادثهاي پنسيلوانيا ،
ايجاد دنبال به خود طراحي براساس آن كوره ولي داد ، رخ
به هنگفتي ضرر حادثه اين.شد خاموش خودكار طور به اشكال ،
پرتوهاي حادثه ، اين در البته.كرد وارد نيروگاه صاحب
بر بعدي تحقيقات.نكرد نشت نيروگاه از خارج به خطرناك
بود جا اين از و گذاشت صحه انساني نيروي ضعف نظريه صحت
جدي هستهاي نيروگاههاي براي انساني نيروي تربيت كه
هزينهها ، در صرفهجويي براي همواره زمان آن تا.شد گرفته
اينرو ، از ميكاستند انساني نيروي پرورش هزينه از
.رفت بالاتر بازهم هستهاي نيروگاه ساخت كلي هزينه
هستهاي انرژي كاربرد كه زماني ميگويند منتقدان برخي *
اكنون شايد كه داشت وجود آن از زيادي انتظارات شد ، آغاز
به كه كشورهايي برخي در "ظاهرا.است شده كاسته آن سطح از
علل به ميكنند ، استفاده هستهاي انرژي از گسترده طور
نيروگاهها برخي ضعيف ، آوري يافن هنگفت هزينه محيطي ، زيست
براي چنداني تمايل كلي طور به نيز اكنون و شدهاند تعطيل
چه تا ادعا اين.وجودندارد هستهاي نيروگاههاي ساخت
دارد؟ حدصحت
از.است ارزان برق توليد هستهاي نيروگاه ساخت از هدف *
نوع سالمترين شايد هستهاي ، نيروگاه محيطي ، زيست نظر
ساختمان در مشخص معيارهاي نبود در اماباشد نيرو توليد
و شد بيشتر ساخت مدت رفت ، بالا ساخت هزينه نيروگاه ،
از كه شد موجب بالا ، سود با بانكي تسهيلات از استفاده
منابع ديگر نسبت به هستهاي انرژي از برق توليد امتياز
افزايش برق نوع اين قيمت نتيجه ، در.شود كاسته انرژي
هستهاي نيروگاههاي سازندگان كه است آن ديگر نكته.يافت
مردم با نتوانستند و داشتند بزرگ ادعاهاي ابتدا در
هستهاي انرژي مختلف كنندوجنبههاي برقرار مناسب ارتباط
مورد در نتوانستند "مثلا ديگر عبارت به.دهند توضيح را
انرژي مخالفين اما.دهند مردم به درستي اطلاع آن خطرات
.گذاشتند اثر مردم وبر گرفتند دست به را ميدان هستهاي
بهتبع و نفت قيمت شديد بانوسان حادثه چند اين همزماني
برق توليد براي هستهاي انرژي كاربرد اورانيوم ، قيمت آن
پيشرفت و هزينه كاهش.كرد دور صرفهاقتصادي از حدي تا را
مصرف در صرفهجويي نيز و گازي نيروگاههاي ساخت فنآوري
برق به نسبت اوليه انتظار كه است عواملي از همگي برق
.كرد كمتر را هستهاي انرژي توليدي
روبهفزوني دنيا تمام در برق مصرف بنده اعتقاد به اما
.شد نخواهد كم هرگز و است
در برق توليد منابع از هستهاي انرژي سهم شما ، نظر به *
است؟ چقدر آن ايمني درجه و است؟ چقدر روند اين
كه است شركت دو امريكا در اكنون.دارد تفاوت امر اين *
اين ويژگيهاي از.ميكنند عرضه پيشرفته كورههاي طرح دو
تمام.هستند ايمني دستگاههاي "ذاتا كه است آن كورهها
بايد كورهها اين داراي نيروگاههاي در شاغل افراد تلاش
به كوره چون نشوند ، مرتكب خطايي كوچكترين كه باشد آن بر
كورههاي مورد در خطا بروزميشود خاموش خودكار طور
هستند يكسان جديد كورههايميشود حادثه بروز باعث فعلي
دارد قصد ژاپن "فعلا.ساخت يكسان كوره صد ميتوانند يعني
دنياي در.است بسته را آن قرارداد و بخرد كورهها اين از
نباشد ، انرژي توليد براي اين از بهتري راه شايد آينده ،
انساني نيروي و باشد استاندارد روش كه آن بر مشروط
براي انساني نيروي تربيت.باشند شده تربيت درست نيروگاه
سال تا 10 بين 8 متوسط طور به هستهاي نيروگاه در فعاليت
يا يك ظرف نيروگاه قسمتهاي كليه با آشناييميكشد طول
.نيست ميسر سال دو
بيآن كه است زندگي مسلم ضروريات از يكي جزو امروزه برق ،
.ميشود مختل صنايع و خانوادهها از بسياري زندگي روند
در ميافزايد ، برق به ما نياز بر نيز جديد زندگي نيازهاي
نعمت از نزديك و دور روستاهاي از بسياري اكنون ما كشور
منابع كه است آن بشريت كل و ما آتي چالش.برخوردارند برق
ما كشور كه وجودي با بيابد ، برق توليد براي جديدي انرژي
جايگاه سنگوارهاي ، انرژي منابع از برخورداري نظر از
نيروي از ميتوانيم ما هنوز دارد ، جهان در ممتازي
نه هستهاي انرژي.كنيم استفاده منظور اين به هستهاي
.است سودمند خود خودي به كه برق توليد خاطر به فقط
آن در كه است فني ساختارهاي نادرترين از هستهاي نيروگاه
انساني نيروي تربيت ميشود استفاده مهندسي نوع همه از
در متخصص زيادي تعداد تربيت يعني هستهاي نيروگاه براي
.گوناگون رشتههاي
به آن نظامي كاربرد هستهاي ، انرژي نام ذكر با "معمولا *
نگرانيهايي امريكا نظير كشورها برخي.ميشود متبادر ذهن
منظور به ايران در هستهاي انرژي از استفاده مورد در
دارد؟ مبنا حد چه تا نگراني اين.ميكنند ابراز نظامي
بسيار هستهاي مواد آنكه اولاست مسئله دو اينجا در *
موادي مهلكترين از يكي پلوتونيوم "مثلا.هستند خطرناك
ماده ايناست شده روبهرو آن با حال به تا بشر كه است
پا از را شخص كوتاهي بسيار مدت در بدن به ورود محض به
به دسترسي "طبعا.ندارد درماني يا پادزهر و درميآورد
سلاحهاي ساخت آنكه دوم.باشد خطرناك ميتواند مواد ، اين
اين.نيست ساده شود ، تصور است ممكن كه آنگونه هستهاي
براي كه دارد نياز برق مگاوات هزار ده تا پنج به فقط كار
به پلوتونيوم از اورانيوم جداكردن و پلوتونيوم كردن غني
چيزي و نيست آسان كردن غني و كردن جدا اين.ميرود كار
هستهاي ، سلاح ساخت.كرد پنهان را آن بتوان كه نيست
آن از ما كه است ، گسترده و خبره انساني نيروي مستلزم
.بيبهرهايم
تاسيسات از نظامي بهرهبرداري امكان "اصولا آيا *
است ، مسالمتجويانه مصارف آن اوليه منظور كه هستهاي
ايران به كشورها برخي كه اتهامي همان يعني دارد؟ وجود
ميكنند؟ وارد
كه موضوع اين به علم با اتهامات قبيل اين از بسياري *
تبليغات جنبه فقط و ميشود وارد است ، بيپايه ادعا اين
استفاده امكان.دارد اذهان آلودگي و رواني كننده گمراه
كار اين.ندارد وجود "تقريبا هستهاي نيروگاه از نظامي
جهت آزمايشگاه به هستهاي كوره از سوخت انتقال مستلزم
غني اورانيوم شامل هستهاي سوخت.است غنيسازي و جداسازي
اورانيوم 235 درصد تا 5/4 درصد صدم بين 71 كه است شده
و آن شكست سبب اورانيوم اين با نوترون برخورددارد
الكترون مگاوات حدود 200 در كه ميشود زيادي انرژي ايجاد
توليد برق ولت الكترون كربن 4 اتم هر سوختن.است ولت
ميليون اورانيوم 200 اتم مورد در ميزان اين اما ميكند ،
و پرتو تابش با همراه اورانيوم شكست.است ولت الكترون
را اورانيوم 238 ميتواند نوترون اين.است نوترون توليد
سوخت نوع يك ماده اين كه كند تبديل پلوتونيوم 239 به
پلوتونيوم از هستهاي كوره نيروي سوم يك) است هستهاي
پلوتونيوم كافي مقادير خالصسازي(ميشود گرفته
مراحل ، اين گفتن.بيانجامد هستهاي بمب توليد به ميتواند
.است دشوار بسيار كه است آن انجام از سادهتر بسيار
.است عمليتر جداگانه هستهاي كوره با هستهاي سلاح توليد
سلاح توليد براي ايران هستهاي كورههاي از اينكه
.است بيمعني و بيپايه "تقريبا شود ، استفاده هستهاي
سوختهاي عظيم منابع از كشورمان برخورداري به توجه با *
هستهاي انرژي از نيرو توليد براي تلاش آيا سنگوارهاي ،
كه بوشهر نيروگاه طرح اتمام كه آن يا دارد اقتصادي توجيه
جنبه بيشتر است ، شده سرمايهگذاري آن در قبل مدتها
مشكلي آن ، در رفته كار به فنآوري آيا دارد؟ حيثيتي
كرد؟ نخواهد ايجاد
و فنلاند ، بلغارستان در بوشهر هستهاي كورههاي شبيه *
ما.ميكند كار خوبي به و دارد وجود ديگر كشورهاي
.شد خواهد چگونه انرژي آينده و نفت وضع نميدانيم
اين به وگاز نفت منابع از برخورداري صرف به نيست عاقلانه
به را انرژي توليد مختلف راههاي بايد.كنيم اتكا منابع
بهاين است ممكن.بكاويم انرژي فاقد كشورهاي تمام مانند
نفع به نيرو منابع برخي از استفاده "فعلا كه برسيم نتيجه
آنقدر بايد.است آينده براي پسانداز نوعي اين ، .نيست ما
متوسل آن به آينده در نياز ، صورت در تا باشيم ورزيده
.شويم
كه دارد زبالههايي هستهاي نيروگاه محيطي زيست نظر از *
زبالهها قبيل اين دفع معمول روش.است خطرناك بالقوه
چيست؟
زبالهها اين كه رسيدند نتيجه اين به "اخيرا امريكا در *
اين حاضر درحالكنند دفن نمك معادن اعماق در را
است حالي در اين و ميشود نگهداري نيروگاهها در زبالهها
.است رسيده پايان به آنها از بسياري نگهداري گنجايش كه
كه است شده تعبيه متحركي مخازن نيروگاهها ، برخي در
در.ميكنند منتقل آن به را كمخطرتر قديمي زبالههاي
تعويض هستهاي كوره سوخت سوم يك سال دو هر حاضر ، حال
.ميشود
هنگام به كه كنيم شرط سوخت عرضهكننده با ميتوانيم ما
.بگيرد تحويل هم را قديمي سوخت مانده پس جديد ، سوخت عرضه
سوخت مانده پس ميشود ، توليد كه نيرويي نسبت به البته
تحويل را آن ميتواند سوخت عرضهكننده شركت و است ناچيز
يا كه باشيم آن فكر در بايد صورت ، اين غير در.بگيرد
كويرها در يا كنيم درست آن نگهداري براي را جايگاههايي
را زبالهها و بيابيم را بيآب و خشك نقاط كوهستانها ، و
پرتوزايي كه زماني تا كنيم دفن نقاط آن در بزرگ مخازن در
.يابد كاهش آن
است؟ چگونه امريكا مقيم ايرانيان جامعه وضعيت *
جمله از ايرانيان امريكا ، در خارجي مهاجرين بين در *
سال دو.هستند مهاجر جوامع تحصيلكردهترين و موفقترين
كم زمره در ايرانيان كه داد نشان سيا تحقيقات نتايج پيش
در مهاجر جوامع شاخصترين و معلوماتترين با جرمترين ،
هستند زيادي ايراني استادان و متخصصين.هستند كشور اين
براي خوبي بسيار موقعيت و ميكنند فعاليت امريكا در كه
كشور از خارج ايرانيان زيرا.دارد وجود آنان از استفاده
احساس خود كشور به نسبت ديني باشند ، مرامي و دسته هر از
.كنند ادا را دين اين موقعيتي هر در آمادهاند و ميكنند
اين از موقعيتي چنانچه.ميكند رشد آزاد فضايي در علم
لازم همه براي موجود قانون و شود فراهم كشور در نظر
.است كشور به نخبگان اين جذب براي بلند گامي باشد ، الاجرا
درصد تا 80 حدود 70 شايد افراد اين اكثريت ندارم ترديدي
.كرد خواهند استقبال موقعيتي چنين از باز روي با
هدر يكديگر با رويارويي در ما نيروي بيشتر حاضر ، حال در
استفاده كشور پيشبرد براي آن از بايد كه حالي در ميرود ،
را زمينه ميتواند داخلي نيروهاي همگامي و وحدت.كنيم
توسط رابطه ايجادكند فراهم ايراني كارشناسان جذب براي
مهمي اقدام علمي ، همايشهاي برگزاري با داخلي سازمانهاي
.است زيادي فوقالعاده توانمنديهاي داراي ما كشوراست
تشكيل سال زير 20 جوانان را كشور جمعيت از نيمي حدود
داشته اميدي روزنه و روشن آيندهاي بايد آنان.ميدهند
شمسي دهه پايان تا نتوانيم چنانچه من ، اعتقاد به.باشند
نسل دو ما كنيم ، ترسيم آنان براي را دورنمايي چنين جاري
.افتاد خواهيم عقب سال حدود 50 يعني
نعيمي وحيدرضا :از وگو گفت
در مراسمي برگزاري با و چهارشنبه عصر
و پژوهشگران از :تهران معلم خانه
ميشود تجليل خلاق آموزش آموزشكاران
توجه بيشترين كه رسانهاي عنوان به همشهري روزنامه نام *
مدنظر را پويا و خلاق تربيت و تعليم مقوله به پرداخت و
ميخورد چشم به انتخابي فهرست در داشته ،
آموزش همكاري با و خلاقيت بنياد توسط :فرهنگي علمي گروه
با و استعداد ، پرورش مدرسه و تهران منطقه 3 پرورش و
فرهنگي علمي نهادهاي برخي و پرورش و آموزش مسئولان حمايت
روز با همزمان ماه ، مهر چهاردهم چهارشنبه عصر ديگر ،
خلاق پرورش و آموزش توسعه جهت در و معلم و كودك جهاني
آموزشكاران و پژوهشگران از ،(دانشگاه تا مهدكودك از)
.ميشود تجليل خلاق و پويا تربيت و تعليم
تا 19 ساعت 16 از كه مراسم اين در ما ، خبرنگار گزارش به
منطقه 3 معلم خانه محل در مهر چهارشنبه 14 روز عصر
از ميشود ، برگزار (ميرداماد از بالاتر -ونك ميدان)
تربيت و تعليم مروجان و برگزيدگان عنوان به زير افراد
:آمد خواهد عمل به تقدير دههاخير دو در خلاق و پويا
و آموزش پيوند جهت در كوشش دليل به) عشايري حسن دكتر
حاجيان فردوس دكتر ،(دانشگاهي نوين آموزشهاي با پرورش
دليل به) رئوف علي دكتر ،(يونسكو برگزيده معلم)
مهندس ،(آموزشي متعدد آثار تاليف و پژوهشي فعاليتهاي
خلاق آموزش زمينه در پرثمر تلاشهاي) علاقهمندان جعفر
قاسمزاده فاطمه دكتر ،(خوارزمي جشنواره برپايي ويژه به
،(پيشدبستاني امور زمينه در پژوهشي علمي فعاليتهاي)
در علمي آثار اولين پديدآورنده) قاسمزاده حسن دكتر
خلاق كوشش) مجدفر مرتضي مهندس ،(ايران در خلاقيت زمينه
آموزشي جلدكتاب از 20 بيش موءلف و خلاق آموزش گسترش در
و نيرزاده مرحوم خانواده باغچهبان ، ثمينه خانم ،(مفيد
در موءثر افراد و پيشكسوتان عنوان به) ميرهادي توران خانم
گروه ويژه به سيما شبكه 2 همچنين.(خلاق پرورش و آموزش
در وتربيت تعليم مقوله به توجه دليل به نوجوان و كودك
به همشهري روزنامه فرهنگي علمي گروه نيز و برنامهسازي
تعليم مقوله به پرداخت و توجه بيشترين كه رسانهاي عنوان
قرار تقدير مورد داشته ، مدنظر را پويا و خلاق تربيت و
.گرفت خواهند
فردا طبيعي ميراث فرهنگو همايش نخستين
مييابد گشايش تبريز در
روز طبيعي ميراث و فرهنگ همايش نخستين :فرهنگي علمي گروه
.مييابد گشايش تبريز در چهارشنبه
گوناگون رابطههاي تحليل و توصيف منظور به كه همايش اين
معرفي ، شناخت ، نيز و طبيعي ميراث مختلف صورتهاي با فرهنگ
سعي ميشود ، برگزار آن از امروزين بهرهبرداري و حفظ
رابطه و مشخص را طبيعي ميراث با فرهنگ تلاقي نقطه دارد
.نمايد تبيين را دو اين بين
رسيده ، مقاله ميان 135 از كرد اعلام همايش اين دبيرخانه
مقاله ميان 15 آن از كه شده انتخاب چاپ براي مقاله 54
.است شده گرفته نظر در سخنراني براي
:نظير طبيعي ميراث با مرتبط موضوعات درباره مقالات ، اين
،"طبيعي ميراث و مردم فرهنگ" ،"طبيعي ميراث و آب فرهنگ"
و پايدار توسعه" ،"طبيعي ميراث و انساني سكونتگاههاي"
...و "زيست محيط و طبيعي ميراث جهانگردي ، " ،"طبيعي ميراث
محور دو در گفتگو و بحث جلسات برپايي.شدهاند نگاشته
در مشاركتي مديريت" و "طبيعي - فرهنگي ميراث كنوانسيون"
با پژوهش ارائه و "طبيعي ميراث به مربوط مسائل زمينه
برنامههاي جمله از سبلان كوه در نهفته انرژيهاي موضوع
.است همايش اين جنبي
از نمايشگاهي يونسكو همكاري با و همايش اين حاشيه در
جهاني ثبت به كه طبيعي - فرهنگي ميراثهاي تصاوير
همايش نيز و مقوله اين به بيشتر توجه منظور به رسيدهاند
عمومي روابط گزارش به.ميشود برگزار مستند فيلمهاي
كردن رايانهاي شيوههاي كشور ، فرهنگي ميراث سازمان
و نگاري مردم اطلس تهيه منظور به مردمشناسي پژوهشهاي
گزارش يك قالب در طبيعي ميراث با مرتبط اطلاعات دريافت
.ميشود ارائه كامپيوتري
پژوهشكده همت به طبيعي ميراث و فرهنگ همايش نخستين
معاونت همكاري با و كشور فرهنگي ميراث سازمان مردمشناسي
و علمي همكاريهاي دفتر جمهور ، رئيس اول معاون هماهنگي
زيست محيط دانشكده عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت بينالمللي
كميسيون جهانگردي ، و ايرانگردي سازمان ،(تهران دانشگاه)
دانشگاه شرقي ، آذربايجان استانداري ايران ، در يونسكو ملي
شرقي ، آذربايجان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره تبريز ،
توسعه موءسسه و (هما) ايران اسلامي جمهوري هواپيمائي
برگزار تبريز در مهرماه تا 16 از 14 زيست محيط پايدار
.ميشود
|