ميآيد فردا كه نسلي فردي تلاشهاي
در صهبا حكيم خوشنويسي اشعار نمايشگاه
شهرضا
ژاپن در نمايش
ميآيد فردا كه نسلي فردي تلاشهاي
بينالمللي سالانه دو چهارمين برگزاري حاشيه در
تهران كاريكاتور
كه است پديده اين كيف و كم همواره و ;جستجوست نوعي ديدن ،
دائم ما چشمان كه حقيقت اين نه ميگيرد ، قرار بحث مورد
مييابند ، چه و ميبينند چه كه اين و جستناند حال در
عنوان به كه است تغذيهاي منبع به بسته "مستقيما
تاثيرگذار خصوصيتي از ماهوي بهطور "بصري توليدكننده"
:كه مضمون اين با هست زيبائي جمله.است برخوردار
خويش جامعه بيدار وجدان -جهات بسياري از -كاريكاتوريست"
ميتوان كه است مفهوم همين تعقيب به و "ميشود محسوب
صورتي به را هنر اين محتوايي و (بصري) تكنيكي جلوههاي
بهعنوان مدني ، نهاد يك جاي جاي در كارساز و اثرگذار
ارائه طنز لفافه در كه ظريفي انديشههاي آزاد تريبون
كاريكاتوريست.دريافت را مسئله عمق و كرد مشاهده ميشوند
به پردهپوشي بدون و صراحت به گاه و كنايه زبان به گاه
يك بهعنوان -ما از بسياري كه ميكند اشاره مطالبي كنه
را خود حساسيت يا نشده جلب آنها به توجهمان -عادي بيننده
كاريكاتوريست نگاه گاهي.دادهايم دست از آنان به نسبت
نوع اين از ما كه است پيچيده حال عين در اما ظريف چنان
.ميشويم حيرت دچار زندگي پديدههاي به كردن نگاه
هنرمند ، يك عنوان به را كاريكاتوريست كه است انصاف از دور
اثر واقعي نتايج كنار از و بدانيم موضوعات ظواهر اسير
.كنيم عبور سادگي به او
باسابقه كشورهاي هنرمندان ميان در "سادهانديشي" معضل
تنها -ايران چون -ديرپا و غني فرهنگي و هنر در ديرينه
تعيين سقف به رسيدن دريابيم كه مينمايد رخ هنگامي
كه كوششهايي نيز و گذشتگان مستمر تلاشهاي در كه شدهاي
حوزههاي كردن بارور و كردن نهادينه براي حاضر عصر در
جلوهگاه عنوان كاريكاتوربه هنر مشخص بهطور و هنر مختلف
مفاهيم شوخطبعي و ظاهري سادگي وراي كه ديداري طنز
سازماندهي به بسته غريبي طور به ميكند ، راجستجو والايي
هنر بالندگي تاريخ طول در) مشخصي گروههاي راهنمايي و
محدود و انحصارگرايانه گرايشات با كه است داشته (ايران
مسير هدفمند جرياني انداختن راه به با و آمده ميدان به
.كردهاند صعبالعبور را پيشرفت
و طويل دنباله با نامي ، به يك هر مختلف ، گروههاي
عنوان به خاص ، اهداف همان تحقق جهت در ناپيدايشان
چون هنرهايي تيز لبه كردن كند در عامل مهمترين
ايجاد شرايط تبع به -را خاص و عام مخاطبان كاريكاتور ،
دادهاند ، سوق خصمانه گاه و خنثي واكنشهايي سمت به -شده
همه طبع مقبول "اصولا تيزبيني و برندگي كه ذهنيت اين با
.نيست كه كردهاند باور همه يا نيست
انواع و جامعه آحاد با گفتگويياست "گفتگو" كاريكاتوريك
تشكيل را گستردهاي طيف كه اجتماعي و فرهنگي سلائق
.ميدهند
جامعه يك بر حاكم اخلاقي و عرفي شرعي ، مسائل رعايت سواي
اثبات به جامعه افراد نزد آنها منزلت و شان كه اسلامي
روحيه" هنوز برابر ، شرايطي در كه داشت اذعان بايد رسيده ،
سطح در فرهنگي اصل يك و فرهنگ يك عنوان به "انتقادپذيري
اجتماعي مقام هر در -همهكس "تقريبا و نشده مطرح جامعه
"اتفاقا كه ندارد را كاريكاتور تيز نيشتر تحمل -باشد كه
شده گرفته نشانه عفونت و زخم مركز سمت به "دقيقا بار هر
موضوعات به ورود بحث اين طرح از غرض كه است بديهي)
ذهن به فيالبداهه يا "اتفاقا كه مشخصي موارد يا اختصاصي
"تصويري نقد" موضوع اعم طور به و نيست ميشوند ، متبادر
(1).(است مدنظر
علت به باشد ، پهلو دو مكالمه يك كه آن از پيش كاريكاتور
صريح ، بسيار است ، نهفته آن خميره در كه گرافيكالي گرايشات
اگر صراحت اين كه ميگويد سخن خود مخاطب با برا و شفاف
مخاطبان گروه قاطبه بر باز نگردد چه هر يا هتاكي بر حمل
عامل دو اعتراض يا انتقاد نوع اين كه چرا آمد خواهد گران
جايي در كه دارد مستتر خود در را "طنز" و "تصوير" فراگير
مركز به هم كنار در دو هر ديگر جاي در و تنهايي به يك هر
.ميبرند هجوم مطروحه موضوع
فرهنگي نشانههاي و اجتماعي بافت كه است محتمل بسيار
انساني ، والاي نهاد يك عنوان به مدني جامعه يك در مختلف
شرايط تابع -ايران مانند -مشخص جغرافيايي محدوده يك در
به هنري رشته هر هنرمندان براي كه باشد شدهاي تعريف
-قوانين و شرايط اين اما شدهاند ، وضع خاص قوانيني صورت
-است جمعي روحيه به احترام حقيقت در آنها رعايت كه
شكل به چه - انتقاد و نقدپذيري روحيه افول به ارتباطي
خود ، كه ندارد مخاطبان اكثريت ميان در -آن غير يا تصويري
.است تامل قابل موضوعي
"عموما كه است بديهي آنقدر "نقد" به پويا جامعه يك نياز
و شده مطرح موقعيت كنتراست يك عنوان به مخالف حركت هر
توضيح به مجبور را وهنر انديشه صاحبان و امر متوليان
ديدن از فيالمثل كسي چه راستي به.مينمايد واضحات
خود درون كودك كه اگر ميشود منزجر خود چهره كاريكاتور
چهره بر كريهي زخم كه آن يا باشد نكشته قبل مدتها را
باشد؟ نداشته
نسل اخص طور به و) ايراني كاريكاتوريستهاي اصلي تفاوت
در كه طنزانديشي هنرمندان با (ايران كاريكاتور حاضر
گرايش هنر اين به -آن اعظم بخش لااقل يا -جهان سرتاسر
طوفان از گذر كه چرا آنهاست ، نگاه درنوع "اختصاصا دارند ،
كه شناسانده جهانيان به را تيزبين و آبديده نسلي حوادث
نگاه فانتزي مسالهاي عنوان به كاريكاتور هنر به
.نميكنند
ريتم همچنان نميكشدبلكه "سياه كاريكاتور" حاضر نسل
و ميكند حفظ پويا جامعه اين نبض ضرباهنگ با را قدمهايش
به شعبدهها و ترفندها تمام فعلي نسل برايميرود پيش به
.رسيدهاند "پايان"
*
توجه مورد ميرفت انتظار كه آنطور امسال نمايشگاه موضوع
"اكثرا و نشد خارجيواقع و ايراني كاريكاتوريستهاي
"آزاد" موضوع يعني نمايشگاه جنبي موضوع به تا دادند ترجيح
-كارشناسانه نه و -ساده بسيار است كافي اما بپردازند ،
كه دريابيد تا كنيد نگاه كاريكاتور سالانه دو چهارمين به
ارتباط امسال نمايشگاه شمار انگشت ولي موفق نمونههاي
تا ميآيد كم كم كه دارد نسلي فردي تلاشهاي با مستقيمي
.بس و كند اعلام را خود حضور
تشكيل رنگ لكه چند و ساده خط چند از كه هست دريچهاي
اين طرح هر با و بار هر كاريكاتوريست ، هنرمند و ميشود
آن منظر از تا ميكند باز جامعه آحاد فراروي را دريچه
.بنشينند تماشا به را شده شفاف واقعيت
فرهنگي توليد حوزه در مضامين بيپاياني به داشتن باور
كمرنگ -مخاطبان نظر در -را بسته ديدگاههاي بهراحتي
شرايط درآيد ، فعل به فكري پتانسيل اين كه زماني و ميكند
بهمثابه كه است معاصري پوياي ذهن سود به جهت هر از
فاتح و ميگشايد را شگفتيها صندوقچه پيشتاز ، نيرويي
!خواهدشد قلبها
بهعنوان كاريكاتوريست هنرمند هر مستقل روحيه سويي از
بسيار ميانديشد مسئولانه اما بيپيرايه آزاد ، كه فردي
قالبي "احيانا خود سخن براي كه است آني از ارزشمندتر
.كند انتخاب را تنگ و مشخص
ايجاب -است آن ذاتي خصيصه كه -كاريكاتور بودن فرامرزي
تعيين و آثار انتخاب در سليقهاي ديدگاههاي كه ميكند
مناسب فضايي ايجاد بر آنها كمي رشد آن تبع به و كيفي سطح
علاقه مورد موضوعات در اتفاقنظر و انديشهها تبادل براي
البته كه نشوند داده ترجيح كشورها تمام از شركتكنندگان
داوري سطح كه بار هر.نبوده چنين -موارد دراكثر -تاكنون
بعداز) كاريكاتور دوسالانه نمايشگاههاي بينالمللي
اهل و هنري جامعه شعور نسبي معدل با (پياپي حضور چندين
گرايش كه نميآيد بهدست مطلوبي نتيجه ميشود سنجيده نقد
بين در بهترتيب خودسانسوري روحيه نفوذ و فانتزي سمت به
نبوده بيتاثير استنتاج اين در ايراني و خارجي داوران
.است
باور به "صرفا اگر كاريكاتور كه گفت بايد داوري درباره
نوعي دامن به يقين به قريب ظن به شود سنجيده عام
ديدگاه با "كاملا اگر و غلتيد درخواهد سادهانگاري
شود ، نگريسته آن به -بينالمللي نوع از هم آن -كارشناسانه
.شد خواهد آن دامنگير نخبهگرايي نظير آفاتي زود يا دير
و تعيين از بعد كه نيست توضيح به لازم هيچ بنابراين
مانند بينالمللي سطحي در نمايشگاه يك اهداف تبيين
نمايشگاه
خود جاي در ميتواند كه) تهران كاريكاتور سالانه دو
نظر از استفاده (باشد سليقهساز و تاثيرگذار بسيار
گوشه آن كنار در نيز و داوري و آثار انتخاب در كارشناسان
-عام مخاطب "لزوما نه و -مخاطبان ديدگاههاي به چشمي
از نفعي اگر و باشد مسائل از بسياري راهگشاي ميتواند
ايران كاريكاتور جامعه متوجه "قطعا شود حاصل ميان اين
.بود خواهد
كاريكاتور زمينه در دامنهدار و جدي تحقيقات خالي جاي
به كاريكاتور سالانه دو چون نمايشگاههايي كنار در نيز
تمامي از هنوز گفت ميتوان جرات به كه ميشود احساس شدت
مزيد كه نشده استفاده كارشناسانه نظرات و موجود امكانات
(2).است علت بر
دوره چهار كارنامه مجموع در
نيازمند -هم با قياس در حتي -تهران كاريكاتور سالانه دو
شروع شايد انحصارگرايي از شدن دور كهاست كلي بازنگري
.باشد بازنگري اين براي خوبي
داودي آرمان
:يادداشتها
به آنها ارائه امكان كه غرضآلود نگاههاي از جدا -1
زمينهاي هر در و ديگر هنري اثر هر يا كاريكاتور شكل
فردي عنوان به كاريكاتوريست يك كلي رسالت دارد ، وجود
و است لودگي و ماجراجويي با تضاد در جامعه ، در سليقهساز
.است جامعه ارزشهاي رشد جهت در عليالاصول
و دانشگاهي منابع به رجوع و داخلي نشريات فراخوان -2
.نيست بيتاثير ميان اين در اينترنت حتي
در صهبا حكيم خوشنويسي اشعار نمايشگاه
شهرضا
خوشنويسي عارفانه اشعار از نمايشگاهي :هنر و ادب گروه
نگارستان محل در "حكيمصهبا" قمشهاي رضا محمد علامه شده
.شد برپا شهرضا در صهبا حكيم
صهبا حكيم عرفاني اشعار از قطعه نمايشگاه 50 دراين
اين.است گرفته قرار عموم معرضديد در و خوشنويسي
استان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره همت به نمايشگاه
.است دايرشده اصفهان
اين:گفت اصفهان استان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل مدير
.است داير هفته مدتيك به نمايشگاه
به نمايشگاه اين برگزاري پايان در زهتاب ، مجيد گفته به
.شد خواهد اهدا افتخار ديپلم و تقدير برگزيدهلوح اثر 14
آثار با جوانان آشنايي نمايشگاه اين برگزاري از هدف
.است شده عنوان صهبا حكيم زندگيعرفاني و ارزنده
بررسي هدف با صهبا حكيم ملي كنگره:گفت همچنين زهتاب
و 22 روزهاي 21 صهبا ، منطقي و علمي ، عرفاني گرايشهاي
.ميشود برگزار شهرضا صهبادر حكيم نگارستان محل در مهرماه
صاحب افراد از نفر از 300 بيش كنگره دراين:افزود وي
.داشت خواهند حضور وكارشناس محقق نظر ،
ژاپن در نمايش
2-شرق در نمايش درباره
در شرقي نمايش انواع شدهترين شناخته از يكي ژاپني نمايش
آثار نشر و بسيار محققان تلاش يمن به چه.است جهان
جهاني چهرهاي اينك نمايش اين مختلف ، زبانهاي به فراوان
.است يافته
ريشه شرقي نمايشهاي انواع ساير همچون نيز ژاپني نمايشهاي
(1).دارند اجتماعي آيينهاي و مذهب فلسفه ، در
ژاپن به.م ششم قرن در بودائيسم كه زماني ميشود نقل
نام به هم موسيقي با همراه رقص نوعي ميشود ، وارد
درجلوي بزودي رقص اين.ميشود وارد آن با "گيگاكو"
ميشد ، برگزار ساله هر كه مذهبي جشنواره دو در و معابد
يادبود در يكي جشنواره ، دو اين.ميآيد در نمايش معرض به
.است ميشده برگزار بودا تولد روز در ديگري و مردگان
كه شد گاكو با آيين به تبديل هشتم قرن در گيگاكو مراسم
.است ميشده اجرا شكلي مربع سكوي روي گروهدر دو توسط
از نمايش و بازي نوع چند.م سيزدهم تا دهم قرن فاصله در
ژاپن در رقص و آوازهخواني نقالي ، بازي ، آكروبات قبيل
دو دوره ، اين در نمايشها ميان در اما(2)است داشته رواج
دوي هر.داشتهاند بيشتري اشتهار ساراگاكو و گاكو دن نوع
بيارتباط ، آوازهاي رشته يك:از بودند عبارت نمايشها اين
از ژاپني كلاسيك نمايشهاي.نمايشي كوتاه قطعات و رقص
.گشتند پديدار -ساراگاكو و دنگاكو -نمايشها همين تحول
نو نمايش
و ميرود كار به "بازي" مفهوم به ژاپني زبان در نو واژه
قرن حدود در كه ميشود اطلاق ژاپني نمايش از نوعي به
ژاپن كلاسيك نمايش عنوان به و است شده ابداع چهاردهم
.ميشود شناخته
.ميدانند گوناگون عناصر و عوامل از تركيبي را نو نمايش
:از عبارتند اختصار به عناصر و عوامل اين
بوده "شينتو" مذهب به متعلق كه ساراكاگو مذهبي رقص:الف
.ميخواندند نو -ساراكاگو آغاز در را نو نمايش است
شعبدهبازي و آكروبات از نمايشي آغاز در كه گاكو دن:ب
كه ميشود تبديل اپرا از نوعي به بهتدريج و بوده
.ميخواندند آواز و ميرقصيدند تناوب به آن نمايشگران
.رقص و خواني آوازه مختلف انواع:ج
.است درميآمده اجرا به ژاپن دربار در كه چيني رقصهاي:د
"موتوكيو آمي سه" ژاپن ، نو نمايش نظريهپرداز و پايهگذار
سبك لحاظ از چه عمدهاي تغييرات كه است "آمي كان" فرزند
ايجاد نو نمايش در فلسفي انديشههاي لحاظ از چه و اجرايي
.است جايمانده بر نمايشنامه يكصد حدود سهآمي از.ميكند
كوتاه نمايشهاي ساختمان ، لحاظ از نو نمايشهاي
در موضوع ، سنگيني لحاظ به "معمولا كه هستند تكپردهاي
.ميشود اجرا كيوگن نام به كميكي كوتاه قطعات آنها بين
كه است نثر و شعر از تركيبي و سنگين زباني هم نمايش زبان
و موضوعها.است ميشده گرفته كلاسيك متون از "معمولا
و بوده مذهبي و تاريخي بيشتر نيز نو نمايشهاي مضامين
.ميكند ايفا آنها در مهمي نقش قهرماني و جنگاوري عمليات
.هستند بودايي تعاليم تاثير تحت "شديدا موضوعها اين اغلب
سه ايندارد وجود بازيگر سه "معمولا نو ، نمايشهاي در
و است نمايش اصلي قهرمان كه شيته:از عبارتند بازيگر
شده ، ظاهر معمولي طور به اول قسمت در:است قسمت دو نقشش
دوم ، بازيگر.ميآيد صحنه روي به ماسك با دوم قسمت در اما
و دارد برعهده را شيته مخاطب نقش كه دارد نام واكي
بازيگر دو اين.ميشود ظاهر راهب يك نقش در "معمولا
.باشند داشته "تسوره" نام به همراه بازيگر يك ميتوانند
همسراياني دسته نو ، نمايش در اصلي بازيگر سه از گذشته
نشسته حركت بدون كه دارند وجود نفر دوازده تا ده از مركب
(طبل و فلوت) موسيقي همراهي با را گفتاري قسمتهاي و
.ميخوانند
باز طرف سه از كه است شكلي مربع چوبي سكوي ،(3)نو صحنه
و همسرايان دسته براي راست طرف در اضافي قسمت يك و است
سقفي صحنه ، ايندارد نوازندگان براي عقب در هم قسمت يك
نگه ستون چهار توسط كه دارد معابد سقف از تقليد به هم
كاج درخت سه راست ، طرف صحنه عقب ديواره بر.ميشود داشته
كاجي درخت هميشه نيز روبهرو ديواره روي و شدهاند نقاشي
به صحنه زمينه منزله به كه شده نقاشي شده صيقل چوب روي
.ميرود كار
است كي -بو-كا سيلاب سه از تركيبي ،Kabuki )كابوكي نمايش
كار به بازي و آواز و رقص مفهوم به ژاپني زبان در كه
.(ميرود
كه.برميگردد ميلادي شانزدهم قرن به كابوكي نمايش سنت
ولي ميجستهاند شركت نمايش گونه اين در زنان ابتدا
كابوكي نمايشهاي اجراي به كه بودند مردان اين بعدها ،
.ميپرداختند
و شده متحول "سريعا تا 1750 سالها 1675 فاصله در كابوكي
محققان بسياري.ميشود وارد آن در جديدي تكنيكهاي
وجود سال 1868 تا تنها كابوكي خالص نمايشهاي كه گفتهاند
تاثير تحت كابوكي نمايشهاي تاريخ آن از بعد و است داشته
داده دست از را خود اصيل ويژگيهاي از بسياري غربي فرهنگ
.است
ساخته فيالبداهه كابوكي نمايشهاي اعظم قسمت آغاز در
نمايشهاي ،"چيكاماتسو مون موتراي" ظهور با اما.ميشد
اولين.ميشوند ادبي متنهاي صاحب هفدهم قرن در كابوكي
سال در "وستريا بانو شيطاني روح" بهنام چيكاماتسو نمايش
او كه چيكاماتسو.است آمده صحنه روي به توكيو در و 1677
نوشته نمايشنامه يكصد حدود دادهاند ، لقب ژاپن شكسپير را
.است
اشراف طبقه به اختصاص كه نو نمايشهاي با مقايسه در
نمايشهاي بودند ، سنگيني مضامين و موضوعها داراي و داشتند
براي و كرده استفاده روزمره و عادي موضوعهاي از كابوكي
نو ، جدي نمايشهاي برخلاف.ميآمدند در اجرا به مردم عامه
نوعي و آميخته هم در كميك و تراژيك عناصر كابوكي در
.ميسازند ملودرام
نمايشهاي از تركيبي كابوكي نمايشهاي اجرايي ، سبك لحاظ از
و است كمدي پردههاي ميان و عروسكي نمايشهاي نو ،
و صحنه وسائل از نو ، نمايشهاي خلاف بر كابوكي درنمايشهاي
.ميشود استفاده بسياري تزئينات
:نويسها پي
زيباي هنرهاي كل اداره انتشارات شماره 2 موسيقي مجله -1
كشور
ملكپور ، جمشيد جهان در نمايش تاريخ از گزيدهاي -2
زيبا هنرهاي كل اداره انتشارات شماره 3 موسيقي مجله -3
كشور
فرشي بنفشه :گردآوري و تنظيم
:بنفشه نگارخانه
.مهر تا 20 حبيبي ثريا و رضائيان سيمين نقاشي نمايشگاه
كوچه جنوبي ، شيراز ملاصدرا ، :نشاني.تا 19 ساعت 16 از
.تلفن8034247 پلاك 50 ، بهار ،
:آزاد طراحان نگارخانه
فرهنگنامه نفع به ونوجوانان كودكان نقاشي نمايشگاه
:نشاني.تا 19 ساعت 15 از.مهر تا 20 ونوجوانان كودكان
ميدان پيروزه ، خيابان گمنام ، شهيد خيابان فاطمي ، ميدان
.تلفن8008676 سلماس ،
:شيو نگارخانه
ساعت از.مهر تا 29 از 20 فرهتنيا فرهت نقاشي نمايشگاه
جم ، روبهروي مطهري ، خيابان:نشاني.تا 21 و 17 تا 13 10
.تلفن8730864 - شماره 1/221
:گلستان گالري
ساعت از.مهر تا 22 از 17 شهدادي جهانگير نقاشي نمايشگاه
كماسايي ، شهيد دروس ، خيابان:نشانيتا 19 و 16 تا 12 10
.تلفن2541589.پلاك 42
:مژده گالري
ساعت 16 از مهر تا 22 پلنگي ناصر كولاژ و نقاشي نمايشگاه
خيابان 18 طباطبائي علامه سعادتآباد ، :نشاني.تا 20
.تلفن2067442.شماره 91 شرقي ،
:خورشيد نگارخانه
ساعت 17 از مهر تا 21 صفري بهاره ، پاستل نقاشي نمايشگاه
پارك مجتمع كردستان ، بزرگراه ونك ، ميدان:نشاني:تا 21
.تلفن8038272.شماره 3 تجاري ، بخش پرنس ،
:دريابيگي نگارخانه
از عماني داود و نوزاد آزاده سراميك و سفال نمايشگاه
شماره دوم ، كوچه فاز 3 ، قدس ، شهرك:نشانيتا 20 ساعت 16
.تلفن8083327 1165 ،
|
|