نوجوانان كجروي زمينههاي
اشتغال بر مهاجرت تاثير
و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون
اسلامي ارشاد
مدني جوامع در صنفي انجمنهاي
باشند ذات به قائم بايد
نوجوانان كجروي زمينههاي
خامسيپور مسعود :از عكس
مثل انحرافي رفتار كه است مدعي "افتراقي همنشيني" نظريه *
با پيوستگي و همنشيني طريق از اجتماعي رفتارهاي ساير
ميشود آموخته ديگران
هنجارهاي مجموعه يا هنجار با ناهمنوايي ميتوان را كجروي
مردم از ملاحظهاي قابل تعداد توسط كه كرد تعريف معيني
ديگر عبارت به.است شده پذيرفته جامعهاي يا اجتماع در
در و حاضر رفتارها برخي در كه نيست سادهاي صفت كجروي
كه است فرايندي حاصل كجروي بلكه باشد ، غايب رفتارها ديگر
.است رفتار به مردم ديگر پاسخ رابطه در
ذات يك را خود كه ميآموزد شدن اجتماعي حين در آدمي كودك
اشيا و اشخاص همه از و بگيرد نظر در مستقل و مشخص جدا ،
چنانكه ميآورد ، بعمل خود از ارزيابيهايي و كند متمايز
.ميباشد مفتخر خود به نسبت گاهي و شرمگين خود از گاهي
چگونگي ساختن مشخص در مهمي سهم خود ، از نوجوان تصوير
شناس جامعه ،"كولي هارتون چارلز.دارد او رفتارهاي
"خودآيينهاي" به كه است كرده ارائه نظريهاي آمريكايي ،
آن در را فردخود كه آيينه از منظور.است شده معروف
ديگران واكنشهاي آن در ميتوانيم كه است جامعه ميبيند ،
ملاحظه ميدهيم ، انجام كه رفتاري و اعمال برابر در را
ابتداي همان از كودك و نوجوان اجتماعي خود رشد.كنيم
خانواده از كودك ، نزد در خود تصويرميشود آغاز زندگي
و همبازيها با تماس ضمن زندگي ، طول در و ميگيرد سرچشمه
(1).ميكند رشد همسالان گروه
واكنشهاي توسط وسيعي حد تا نوجوان رفتار بدينسان ،
كه تصويري چنانچهميشود مشخص و تعيين او اطرافيان
رفتارهاي باشد ، مناسب تصويري ميكند پيدا خود از نوجوان
او تصوير چنانچه ديگر ، سوي ازبود خواهد بهنجار نيز او
و گرائيده پستي به "احتمالا او شخصيت باشد ، ناجور خود از
بروز خود از شده پذيرفته هنجارهاي با متفاوت رفتارهايي
.ميدهد
كه (2)است داده نشان تحقيقي در "اش" نام به دانشمندي
.است كجروي با ارتباط در عايقي خود از محترم و موفق تصور
و ارزش خود براي كه اندازهاي به كس هر ديگر عبارت به
البته.ميشود كجروي دچار كمتر است قائل نفس عزت و اهميت
و كودكان شخصيت در داخلي مانع اين كننده ايجاد عامل
.ميباشند رفتاري مرجع گروههاي ساير و خانواده نوجوانان
گروههاي ضعف:كه كرد بحث ميتوان هم صورت اين به لذا
به اجتماعي ارزشهاي جايگزيني و انتقال در كننده تربيت
.است كجروي پيدايش عامل نوجوانان و كودكان
سازمانهاي كارسازترين و مهمترين از مدرسه و خانواده
طوريكه به.است آنها برعهده نقش اين كه هستند اجتماعي
است ، نخستين گروه يك كه خانواده است ، ورزيده تاكيد "كولي"
از و ميباشد كودك آتي رشد در مهم اجتماعي گروه اولين
واحد اين به وابسته او حيات گرسنگيو ميل ارضاي كه آنجا
موجود عقايد و تلقي طرز كه ميباشد ناگزير است ، اجتماعي
تقليد خود والدين از و بپذيرد را خود خانواده محيط در
رفتار و دارند كامل قدرت كودك برابر در مادر و پدر.كند
.دارد قرار آنان تسلط زير در نامحدود طور به كودك
ديدگاه از را جامعه كه ميآموزد كودك بنابراين
رابطه در كه ميآموزد او به خانواده و بنگرد خانوادهاش
خانواده اجتماعي پايگاه همچنين و خود سني و جنسي نقش با
صورت آن از قبل امر اين.باشد داشته بايد رفتاري چه خويش
و بشناسد بزرگتر جامعه در را خود نقش كودك كه ميگيرد
.فراگيرد
محيط كه است داده نشان (3)متعدد بررسيهاي نتيجه
نوجوانان و كودكان در سازگاري عدم موجب نامناسب خانوادگي
و سالم و مناسب خانوادگي محيطهاي مقابل در و ميگردد
اعتماد باعث خانواده آن اطفال در اختلاف هرگونه از عاري
.ميشود روحي سلامت و نفس به
-سختگيري -سهلگيري) فرزندانشان با والدين رفتار نوع
ايفا را مهمي نقش كودك شخصيت شكلگيري در (ميانهروي
براي كه ميكنند استدلال چنين اوليا از بعضي.ميكند
و نيازها برآوردن از گاهي بايد فرزندان صحيح پرورش
در "خصوصا كه حالي دركرد خودداري آنها خواهشهاي
خواستههاي ارضاي براساس سالم شخصيت زندگي اول سالهاي
.محروميت مبناي بر نه و ميشود پايهگذاري عاطفي و جسماني
قادر چون كه كند احساس نبايد وجه هيچ به نوجوان يا كودك
دوست را او كند رفتار خود مادر و پدر ميل مطابق نيست
كه باشد داشته خاطر اطمينان بايد بلكه داشت ، نخواهند
.دارند را او به كمك قصد دلسوزي و صميميت با والدينش
رواني و روحي سلامت درتقويت برخورد و رفتار طرز اين زيرا
.است مهم بسيار او
استقلال و شخصيت خود فرزندان به كه حالي در مادر و پدر
قاطع و جدي آنان به نسبت خود رفتار در بايد ميدهند
.نمايند پرهيز بيمبالاتي و سهلانگاري هرگونه از و باشند
با رفتار و برخورد در والدين اگر صورت اين غير در
شوند سهلانگاري و قاطعيت عدم و تزلزل دچار فرزندان
بيثباتي و شخصيتي اختلالات به ابتلا مستعد آنان فرزندان
.ميگردند رواني و روحي تعادل عدم و
را متمايز ارزش دو معلم و مادر كه زماني ديگر طرف از
.است آن صاحبان و مدرسه با برد "معمولا ميكنند ، ارائه
و خانه تعليمي نهاد دو بين سهمگيني رقابت ناخواسته لذا
كه صورتي به حتيميآيد پديد (مدرسه) آموزشي سازمانهاي
و ميآورند خانه به را فرهنگي نوين پيامهاي فرزندان
.ميشوند خانه فرهنگ تعالي و بسط موجبات
ما ، جامعه در آموزشي سازمانهاي تعليمي نهاد جايگاه لذا
جايگاه اين از عمدهاي قسمت.ميباشد توجه قابل بسيار
كه صورت بدين.ميباشد خانواده نقشهاي تقسيم از ناشي
تعليمي نقشهاي رقابت اين در ميشود مجبور مدرسه ،
مدرسه و خانواده كه صورتي در و گيرد برعهده را خانواده
همديگر تعليمي اجتماعي نقشهاي نخواهند توافقي صورت به
هنجاري تعارض نمايند ، تقسيم آگاهانه و نموده هماهنگ را
روند و نهاده فزوني به رو مدرسه و خانه تعليمات از ناشي
خواهد مخاطره دچار را كودكان و نوجوانان كردن اجتماعي
در انحرافات از خاصي پديدههاي است ممكن روند اين نمودو
از است ، يافته رواج غربي كشورهاي در كه را نوجوانان بين
اعتياد اسلحه ، حمل مدرسه ، و خانه در ناامني احساس قبيل
دامن نيز ايران جامعه در پيش از بيش را مخدر مواد به
(4).بزند
نوجوانان كجروي بر موءثر عوامل جمله از نيز همسالان گروه
موقعيت جهت تا ميدهد فرصت نوجوان به گروه اين.ميباشد
فرصت اين گاهي كند ، ابداع نقشهايي گروه ، در خود خاص
گروه براي هنجاري نظم ايجاد به منجر ابداعي ، رفتار براي
كه است بزرگتر جامعه هنجاري نظام با مغاير كه ميشود
نظام لكنباشد دو هر مثبت جنبههاي واجد ميتواند
وقتي.باشد سازگار نيز بزرگتر جامعه با ميتواند هنجاري
كرده ، كمك كودك عاطفي نيازهاي انجام به همسالان گروه كه
در و ميكند سست كودك ذهن در را خانواده عاطفي پايگاه
آنها مظهر والدين اغلب كه جامعه رايج سنتهاي برابر
.ميبخشد فكر استقلال او به هستند ،
مثل انحرافي رفتار كه است مدعي "افتراقي همنشيني" نظريه
با پيوستگي و همنشيني طريق از اجتماعي رفتارهاي ساير
كه همانطوري ديگر عبارت بهميشود آموخته ديگران
در همنوايان با معاشرت و مصاحبت در كودكان و نوجوانان
مقبوليت و احترام بر كه جامعهپذيري جريان يك طول
اگر ولي.ميشوند همنوايي به متمايل دارد تكيه هنجارها
سوي به بگيرند قرار كجرو و منحرف دوستان با ارتباط در
.شد خواهند كشانده انحرافي رفتار
بنشست بدان با نوح پسر
شد گم نبوتش خاندان
خواهي او مثل كني همنشيني كس هر با:ميگويد نظريه اين
حقيقت در.داشتهاند كجرو همنشين كجرو نوجوانان شد ،
همان به را انحرافي رفتار الگوهاي كودكان و نوجوانان
را بهنجار رفتاري الگوهاي كه ميگيرند ياد طريقي
ديگر همسالان با متقابل كنش طريق از يعني.فراميگيرند
.ارتباطات فرايند در
تبار منظمي جواد
انتظامي علوم دانشگاه علمي هيات عضو
اجتماعي مفاسد و شناسي آسيب درس مدرس
منابع
نظريههاي كتاب به كنيد رجوع بيشتر اطلاع براي -1
فصل غرويزاد ، احمدرضا ترجمه ريتزر ، جورج جامعهشناسي ،
.نهم
اجتماعي ، شناسي روان:به كنيد رجوع بيشتر اطلاع براي -2
.چهارم فصل كريمي ، يوسف دكتر
آسيبشناسي -الف:به كنيد رجوع بيشتر اطلاع براي -3
-ب فرجاد حسين محمد دكتر طلاق ، -خانواده اجتماعي
.فرجاد حسين محمد دكتر جنايي ، شناسي جامعه و روانشناسي
دوستان و مدرسه خانه ، كنترلي فضاي ضعف تاثيرات بررسي -4
سيد تهران ، استان اجتماعي شوراي نوجوانان ، بزهكاري بر
.مرجائي هادي
اشتغال بر مهاجرت تاثير
آمارشناسان ، بينالمللي كنفرانس تعريف بنابر فعال جمعيت
نيروي كه (مردان و زنان از متشكل) است افرادي از مركب
.ميدهند تشكيل خدمات و كالاها توليد براي را كارآمدي
جامعه ، يك فعال جمعيت همه برميآيد تعريف از كه طور همان
شاخصهاي براساس.نيستند كار به مشغول و شاغل "لزوما
سالگي به 64 و شروع سالگي از 15 فعاليت سن جمعيتشناسي ،
كه مينامند اقتصادي فعاليت سن را فاصله اين.ميشود ختم
زودتر حتي و سالگي از 10 "معمولا سوم جهان كشورهاي در
جامعه افراد از جمعيتي به فعال جمعيت پسميشود شروع
آن.دارند قرار سني فاصله اين در كه ميشود اطلاق انساني
كسب با اقتصادي فعاليت و كار به مشغول كه افرادي از گروه
يا و "موقتا كه افرادي و شاغل جمعيت را هستند درآمد
.مينامند بيكار جمعيت را نميباشند مشغول كاري به "دائما
و نميباشند فعال جمعيت جزء كه افرادي به است بديهي
جامعهاي در.نميشود گفته بيكار نيستند ، نيز شغل داراي
احتمال است ، كمتر بيكاري ميزان از اشتغال ميزان كه
براي و بوده انفرادي صورت به "معمولا كه ارادي مهاجرت
كه مييابد قوت ميگيرد ، انجام كار يافتن و زندگي بهبود
جامعه در.ميآيد پديد گوناگوني حالتهاي صورت اين در
ادامه با و شده كمتر اشتغال براي تقاضا فرست ، مهاجر
فرصتهاي عرضه و اشتغال براي تقاضا ميزان روند ، اين مستمر
بعدها است ممكن حتي و آمد درخواهد نسبي تناسب حد به شغلي
.شود تبديل مهاجرپذير جامعهاي به فرست ، مهاجر جامعه اين
مهاجر پذيرش به همچنان اگر مهاجرپذير جامعه ديگر ، طرف از
عرصه در اشباع به مدتي از پس دهد ، ادامه كار جوياي
جامعه آن در شغل تقاضاي و عرضه ميزان و رسيده اشتغال
.شد خواهد برابر
فرست مهاجر و مهاجرپذير جامعهاي ما كشور حاضر حال در
داشتن عليرغم كه هستند ما كشور در زيادي افراد.است
جستجوي در و بيكار اشتغال ، براي مساعد شرايط و تحصيلات
كشور در اشتغال عدم پي در است ممكن افراد اين.هستند كار
آن در بتوانند شايد تا مهاجرتكنند ديگر كشورهاي به خود ،
بسياري كه است صورتي در اين و شوند مشغول كاري به كشورها
فعاليت و كار به مشغول ما كشور در غيرايراني افراد از
كار نيروهاي به كه امكاناتي از مورد اين در و هستند
از يكي خود اين و ميكنند استفاده دارد تعلق ايراني
به آنها آوردن روي و ايراني جوانان بيكاري عمده دلايل
كشور داخل در كوپنفروشي و فروشي سيگار مثل كاذب مشاغل
اختيار در كشور در موجود شغلي فرصتهاي اگر آيا.است
نيروهاي خروج و مهاجرت جلوي بگيرد ، قرار خودمان جوانان
بهتر كشور سازندگي براي و نميشود؟ گرفته كشور از جوان
شود؟ استفاده داخلي پرتوان و دلسوز نيروهاي از كه نيست
بختياري موسيخان هديه
و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون
اسلامي ارشاد
مدني جوامع در صنفي انجمنهاي
باشند ذات به قائم بايد
تبليغاتي و مطبوعاتي معاون شهيدي دكتر :اجتماعي گروه
هيات با ديدار در ديروز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
كه مطلب اين بيان با ايران ، عمومي روابط انجمن مديره
باشند ، ذات به قائم بايد مدني جوامع در صنفي انجمنهاي
مدني جامعه يك صنفي انجمنهاي هويت با استقلال:گفت
.است تفكيكناپذير
سنتي صنفي انجمنهاي بودن مردمي خصوصيت به اشاره با وي
جهات از انجمنها اين:داشت اظهار مذهبي هياتهاي مانند
استقلال از مردمي حمايتهاي بهدليل مالي بخصوص و مختلف
امر همين كه برخوردارند ديگر انجمنهاي به نسبت بيشتري
وي.نيايد پديد آنها فعاليتهاي در خللي است شده باعث
به خود اعضاي كمك با كنند تلاش بايد انجمنها كرد ، تاكيد
در كه برنامههايي انجام در تا برسند اقتصادي استقلال
.نشوند مواجه مشكل با دارند نظر
دادن آگاهي و آموزش امر بر تاكيد با ادامه در شهيدي دكتر
از برخي:گفت عمومي ، روابط به نسبت سازمانها مديران به
را واحد اين و ندارند خوبي نگاه عمومي روابط به مسئولين
بين از براي شد ، يادآور ويميبينند خود براي مشكلي
براي عمومي روابط آموزش مسئله به بايد نگرش اين رفتن
پاسخگو دولت در كه بخصوص گيرد صورت جديتري نگاه مديران
.است برخوردار بيشتري اهميت از عمومي روابط نهاد نقش
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي معاون
اين فعاليتهاي به كه انتقادهايي از برخي به اشاره با
از:داشت اظهار ميگيرد ، صورت نظارت بعد از وزارتخانه
و جشنوارهها برگزاري كه است اين وزارتخانه سياستهاي
گروههاي و انجمنها صنوف عهده به را تخصصي همايشهاي
ما ميكنند ، پيدا هويت آنها اينكه ضمن تا بگذاريم ذيربط
و كلان سياستهاي برنامهريزي براي را بيشتري فرصت نيز
.كنيم پيدا نظارت
|