بومي پيرامون معيدفر ، دكتر گفتوگوبا
كردنعلم بومي ;دانشگاهها در علم كردن
است واقعي استقلال منشاء
پرسشهاي به انقلاب معظم رهبر پاسخهاي
دانشجويان
بازپيرايي و ساماندهي طرح اتمام با
توريستي -فرهنگي مركز
"شاهعباسي رباط"
ميشود

بومي پيرامون معيدفر ، دكتر گفتوگوبا
كردنعلم بومي ;دانشگاهها
در علم كردن
است واقعي استقلال منشاء
اما است ، جهاني محصولاتي علم ، محصولات اگرچه *
و اجتماعي زمينههاي اين و است اجتماعي آن ، خاستگاههاي
علمي معرفت يا تحول يك مبناي كه هستند اجتماعي ارزشهاي
ميشود جديد
:اشاره
پيام با ديروز "اسلامي فرهنگ و جامعه دانشگاه ، " سمينار
حضور با و فرهنگي انقلاب عالي شوراي رئيس و رياستجمهوري
در خارجي كشور ده انديشمندان و داخل متفكران محققان ،
امروز و كرد كار به آغاز تهران و مدرس تربيت دانشگاههاي
.شد خواهد پيگرفته آن برنامههاي نيز
بررسي دانشگاه ، كاركردهاي و نقش تبيين براي سمينار اين
چالشهاي بررسي و شناسايي تهران ، دانشگاه نهاد تحولات
و جامعه متقابل تاثيرات بررسي دانشگاه ، مقابل در نوين
گسترش و اجتماعي و فرهنگي توسعه در نقشدانشگاه دانشگاه ،
نظري ابعاد و ويژگيها و مفهوم تبيين و جامعه در معنويت
.است شده برگزار اسلامي دانشگاه
جلد كه شد خواهد منتشر جلد سه در سمينار برگزيده مقالات
سمينار برگزاري با همزمان ديروز مقاله ، با 19 آن اول
.شد توزيع
معيدفر ، سعيد دكتر با سمينار ، اين برپايي ايام با همزمان
و جامعه دانشگاه ، سمينار دبير و تهران دانشگاه استاد
و دانشگاهها در علم بوميكردن پيرامون اسلامي ، فرهنگ
انجام گفتوگويي ديني و اخلاقي ارزشهاي با علم تطبيق
.گذرد مي نظرتان از كه دادهايم
در علم تحول و علم كردن بومي چون مفاهيمي روزها اين *
آن نقش و موضوع اين اهميت به توجه با.است مطرح ما جامعه
دهيد؟ توضيحاتي زمينه اين در كشورها توسعه در
ميشود معطوف جامعه در موجود ارزشهاي به علم شدن بومي *
در و است دين از شده برگرفته ارزشها ، اين از مهمي بخش كه
خواهناخواه اسلامي ، انقلاب برنامهريزيهاي و اهداف راس
و جوانان بين در و دانشگاهها در ديني عميق تحولات اين
.داشت خاصي اهميت متفكران
بدون ميكنيم ، مطرح را علم شدن بومي بحث ما كه وقتي لذا
چون ميشود ، مطرح هم دانشگاهها شدن اسلامي بحث ترديد
مختلف عرصههاي در اساسي نقش ما كشور در دين و اسلام
.ميكند ايفا ما زندگي
باشيم جامعه در تحول ايجاد خواستار اگر ما اين بنابر
عالمان و علم يعني كنيم ، بومي را علم اول درجه در بايد
دل در حالا.بدهيم سوق جامعه اساسي نيازهاي سمت به را
مدنظر هم اسلامي ارزشي تحولات "قطعا علم شدن بومي اين
دگرگوني يك شاهد كه دنيا جاي هر ما ديگر ، عبارت به.است
آن فكري تحولات با "دقيقا دگرگوني اين بودهايم ، بنيادي
شدن نزديك ميزان با هم فكري تحولات و داشته ارتباط جامعه
.است بوده مرتبط آن ارزشهاي و مسايل با جامعه آن نخبگان
و نيست جديدي مقوله دانشگاهها شدن اسلامي بحث لذا ،
.دارد و داشته وجود جامعه مسايل به علم پرداختن انديشه
ما ارزشي مباني كه اين به توجه با ما جامعه در منتهي
اسلامي مزبور ، تحولات لذا است ، اسلام دين از شده برگرفته
.است دانشگاه و علم شدن
علم كردن بومي امر در "اساسا ما كه بفرمائيد دكتر آقاي *
چه آن مطلوب حد با و بودهايم موفق حد چه تا كشورمان در
انطباق بحث علم كردن بومي روند در آيا و داريم فاصلهاي
ديگر؟ مقولات يا است اولويت در اسلامي و ديني ارزشهاي با
دوره از واقع در ما و نيست جديدي مساله علم شدن بومي*
پديد دوران آن در كه تحولي.بوديم آن طرح شاهد رنسانس
با و ببرند جامعه سطح به را علمي معرفت كه بود اين آمد
كه بود امر همين و بدهند انطباق اطرافشان محيط و مسايل
فني و علمي عظيم تحولات همه اين ما رنساس از بعد شد باعث
.باشيم شاهد دنيا در را
.آن خاستگاههاي به برميگردد معرفت و علم رشد "اساسا يعني
خاستگاههاي اما است ، جهاني محصولاتي علم ، محصولات اگرچه
ارزشهاي و اجتماعي زمينههاي اين و است اجتماعي آن ،
جديد علمي معرفت يا تحول يك مبناي كه هستند اجتماعي
بنگرد منظري از ميتواند ملتي هر و كشور هر لذا.ميشود
ما وصف اين با.بدهد جهان به روشنايي يك منظر اين از و
شريك دنيا علمي محصولات عرصه در آينده در بخواهيم اگر
شدن معطوف و علم شدن بومي به بايستي اول درجه در باشيم ،
.كنيم توجه آن ارزشهاي و جامعه مسايل به علم
ارزشهاي به معطوف نتواند ما جامعه در علم كه زماني تا
.هستيم علم واردكننده همچنان ما باشد ، آن نيازهاي و جامعه
و علمي پيشرفت از بخشي در گذشته در زماني ما كه همانطور
ميتوانيم وقتي هم امروز بودهايم ، سهيم جهاني تمدن
اساسي نيازهاي و ارزشها به را علم كه كنيم مشاركت ادعاي
موجود بنبستهاي واقع در كار اين با.كنيم معطوف جامعه
.رفت خواهد بين از هم جامعه در
است؟ علم شدن بومي عدم منفي پيامدهاي اينها يعني *
وقتي را كشور توسعه برنامه همين مثال بطور.بله *
لحاظ به برنامه اين كه ميبينيم ميكنيم ، مطالعه
انديشههاي از برگرفته و است كليشهاي "تقريبا كارشناسي
بر مبتني اقتصادي توسعه نوع اين لذا است ، كشور وارداتي
كشور اقتصادي استقلال به معطوف هيچگاه و است واردات
.بود نخواهد
مبناي بر كه شود تامين ميتواند زماني ما استقلال
با متناسب و داخل در كه توليدخودمان علمي محصولات
اين از بسياري.باشد شده توليد ما جامعه نيازهاي
بومي از ناشي هستيم ، روبهرو آنها با امروز كه بستهايي
.است ما جامعه در علم نشدن
اجتماعي ، توسعه لحاظ از ما بنبستهاي از عمدهاي بخش
تحولات عدم به برميگردد..و قانونمندي اقتصادي ، توسعه
جامعه در علم اينكه و متفكران و انديشمندان بين در اساسي
.است وارداتي بيشتر ما
درستي مبناي با كشور ، در موجود قوانين همين ، "مثلا
نتيجه در و نداشته جامعه مسايل با تناسبي و نشده تدوين
معيار بايد قانون كه جاها از بسياري در كه ميبينيم
.هستند بيگانه قوانين و نيست اينطور باشد ، ما رفتار
با عرصهها همه و امور همه در ميشود سعي كه دنيايي در
بر مبتني برنامهريزي اين و شود كار برنامهريزي
علمي ما علم كه صورتي در باشد ، تجربي و علمي يافتههاي
خواه نباشد ، درستي يافتههاي يافتههايمان ، و نباشد مولد
جامعه و ميشود روبهرو اشكال با ما برنامهريزي ناخواه
بخواهيم كه اين از قبل ما و ميكند قفل عرصهها همه در
داخلي مسايل درگير باشيم ، داشته گفتن براي حرفي دنيا در
جامعه در علمي تحول اين كه وقتي تا لذاشد خواهيم خود
خواهيم ناهنجاريها اين شاهد ما "مسلما نيفتد ، مااتفاق
.بود
داريم؟ فاصله چقدر مطلوب وضع با الان ما *
ايران ، در اسلامي انقلاب وقوع كه ميكنم فكر من البته *
كه كرد ايجاد ما در را احساس اين كه بابت اين از حداقل
اين طي كه شد باعث هستيم ، همهامور در استقلال نيازمند
دادهايم ، انجام اقداماتي و كنيم شروع را كارهايي ساله 20
جدي بازنگري يك به نياز ما اما نبود جامعي كار گرچه
.داريم
بوديم؟ موفق چقدر علم كردن بومي جهت در *
اين و شدند راهاندازي زيادي دانشگاههاي حال هر به *
جامعه به را دانشگاهها حدي تا كه كردند سعي دانشگاهها
ميتوانيم عمل در را آنها توفيق مسلم قدر.كنند نزديك
.كنيم ارزيابي
موفقيت زمينه اين در اگر و نبوديم موفق خيلي عمل در ما
انقلاب از سال چند گذشت از بعد داشتيم خوبي و زياد
تحول دانشگاهها چرا كه اين مثل مباحثي امروز اسلامي ،
پس.نميكرديم مطرح را..و نيستند اسلامي چرا نداشتند ،
توفيق عدم اين از حاكي نحوي به ما روي پيش موجود سئوالات
.مااست كامل
اين در حد چه تا انقلاب از قبل سالهاي در ايران جامعه *
از دقيقي و علمي ارزيابي هيچ آيا داشته؟ توفيق زمينه
شده؟ انجام ايران اخير سال يكصد "مثلا تاريخي روند
انساني علوم در بخصوص ما انقلاب از قبل سالهاي در *
بوده ، موفقيتهايي دقيقه علوم در البته نداشتيم ، توفيقي
در پراكندهاي پاياننامههاي.است بوده نسبي البته كه
ماتا كه اين و علم جامعهشناسي و علم شدن بومي روند مورد
و نوآوري رابراي لازم ابزارهاي ايم توانسته اندازه چه
وجود اخير سالهاي در كنيم فراهم دانشگاهها كاركرد تحول
.دارد
بومي موضوع با ريشهاي برخورد هدف با مطالعات اين آيا *
طي ما دانشگاههاي در را موضوع اين تاريخي وضعيت علم ، شدن
كردهاند؟ بررسي گذشته دهههاي
دوران و شرايط بين مقايسهاي البته.نميدانم "دقيقا *
خصوص در ولي شده انجام فعلي شرايط با ايران علمي شكوفايي
چون باشد ، شده انجام كاري نميكنم فكر اخير صدساله سير
براي شاخص طور به را انقلاب از وبعد قبل نميتوانيم ما
.بگيريم نظر در علمي تحول
انقلاب اسلامي ، انقلاب اول سالهاي در ما اما.بله *
صورتي در "قاعدتا كه داريم ، دانشگاههايمان در را فرهنگي
يك به منجر شد مي دنبال علمي و اساسي نحو به كه
ميشد كشور در علمي تحول براي اصولي و درست زمينهسازي
.نشويم مواجه مهمي سئوالات چنين با امروز ما تا
به گذشته سال در 20 شده انجام كارهاي به ما البته ، *
نيازي يك "صرفا يعني.نميكنيم نگاه جامع كار عنوان
خيلي كه شده انجام اقداماتي آن اساس بر و شده داده تشخيص
ثمره دليل همين به و نبوده جامعه اصلي مسائل به نزديك هم
منجر دانشگاههايمان در اساسي تحول به ما ساله كارهاي 20
ارزيابي مورد ميبايست موضوع اين حال هر به كه.نشده
.شود بررسي آن علل و دلايل و گيرد قرار دقيق
صحرايي فريبا وگواز گفت
دارد ادامه
پرسشهاي به انقلاب معظم رهبر پاسخهاي
دانشجويان
4
امام حضرت رحلت از پس كه است پديدهاي استصوابي نظارت *
.گرفت قرار نگهبان محترم شوراي كار دستور در خميني
مانع ديگري عامل هر از بيش پديده اين كه است پرواضح
به "مالا و شده انتخابات در مردم گوناگون حضوراقشار
عالي حضرت.ميشود منجر نظام مردمي مشروعيت تضعيف
تدبيري چه معضل اين حل براي نظام ، رهبري بهعنوان
انديشيدهايد؟
مانند كه است آن رهبري نظر استصوابي ، نظارت مساله در *
كه هنگامي تا و بود قانون حكم به پايبند بايد مسائل همه
.داد دخالت را شخصي نظرات نبايد ميگويد ، را اين قانون
وجود و قانون اجراي عدم ما ، مردم آلام بزرگترين از يكي *
چرا بالاست ، به نزديك و متوسط سطوح در بويژه اداري ، فساد
نميشود؟ برخورد قضايا اين با واقعي و جدي
فساد با قاطع برخورد اسلامي ، نظام اصلي وظايف از يكي *
مجازاتهاي فساد ، انواع براي و ;است آن مختلف اشكال در
.است شده پيشبيني زمين ، در محاربه مجازات حد تا سنگين
كه است اين كشور اين فرهيختگان از بسياري اعتقاد *
رضايت مورد رهبري ، اداره تحت دستگاههاي از تعدادي عملكرد
آيا.نيست -هستند انقلاب و كشور اصلي صاحبان كه -مردم
آيا فرمودهايد؟ معين ادعايي چنين سنجش براي مشخصي روش
تغيير امكان باشد ، ادعايي چنين صحت سنجش ، نتيجه اگر
نه؟ يا هست دستگاهها اين مديريت
;نيست رهبري بهعهده كشوري دستگاههاي مستقيم اداره *
انجام رهبر نظارت تحت نحوي به كشور دستگاههاي همه بلكه
و ;دارند ضعفي و قوت نقاط آنها همه و ;ميكنند وظيفه
عليه و ;هست مردم در مختلفي قضاوتهاي آنها همه به نسبت
جوسازي مختلف مراتب با و متفاوت اشكال به آنها تمامي
;است بديهي امري مديريتها در هم تغيير امكان و ;دارد وجود
و ندانسته واقع عين را خود ادعاي كه شما از تشكر با و
در را واردي اشكال چنانچه.كردهايد توصيه را آن ارزيابي
طبيعي.شد خواهد رسيدگي ;اطلاعدهيد داريد ، سراغ دستگاهي
.تغييرپذيرند هم مديريتها لزوم ، صورت در كه است
فقها چرا ،"فقيه ولايت" باب در شبهات هجوم سيل كنار در *
مردم براي روان و ساده عرضه و آن تفهيم و درتبيين علما و
و معتقدين از اعم -خواص براي پاسخگو و فني عرضه و
نميكنند؟ چنداني تلاش -مخالفين
-افغانستان بر حاكم جاهلان با فرماييد مي تصور آيا -
داشت؟ خواهيم نظامي مواجهه -طالبان
صالح مردمي ، متقي ، خوب ، روحانيت ،...استان در متاسفانه -
ضربه متاسفانه آن ، نتيجه و ;است نادر بلكه كم ، سالم ، و
معتقد يك بهعنوان كه ميگيرم گواه را خدا.است اسلام به
فراواني ناگواريهاي شاهد انقلاب ، و اسلام عاشق و دين به
.كرد كاري بايد ;هستم..استان روحانيون سازمان در
و بحثها مختلف ، سطوح در آقايان از بعضي اطلاع ، حد تا*
انجام خوبي كارهاي و داشتهاند قابلتوجهي نوشتههاي
مفهوم ازجمله و علمي ، مطالب تفهيم كار اما ;شدهاست
و مبلغان برعهده عموم ، براي و ساده زبان به ولايت
لازم همگان و است رسانهاي و آموزشي و تبليغي دستگاههاي
مفاهيم از صحيح شناخت ترسيم و انقلاب معارف بسط در است
.شود مضاعف تلاشها و كنند مجاهدت انقلاب و اسلام بلند
از بعضي اظهارنظرهاي و صحبتها آيا جنابعالي ، بهنظر *
شرايط مقايسه و مشروطه وقايع تكرار درخصوص كشور مقامات
محصول خود ، كه -كشور فرهنگ و سياست عرصه در ايجادشده
شوروي يا و مشروطه خاص حوادث با -ماست اسلامي نظام مبارك
و خود چارچوب در و متمايز "كاملا است مقولهاي كه سابق ،
دلسردي موجب دارد ، بررسي به نياز ديگر جنبههاي از
اسلامي نظام پيكره و شد نخواهد انقلاب دلسوز روشنفكران
"صرفا را انديشه يك پاسخ "حقيقتا آيا نميسازد؟ خميده را
راي تفسيربه گذشته خاص وقايع با نادرست مقايسه بايدبا
ساخت؟ خارج افكار تبادل و برخورد ميدان از و كرد
يك تاريخ ، از گرفتن پند و ;است عبرت آيينه تاريخ ، *
تاريخ به جهل روي از و ناقص و غلط تحليلهاي.است ضرورت
نادرستي كار جامعه ، در شكاف و بدبيني و ياس ايجاد براي
ارتجاع ، و استبداد بازگشت كه ميآموزد مشروطه تاريخ.است
سستي و تفرقه و اسلام ، از خواص تدريجي شدن دور اثر در
دليل به مشروطه ، با فعلي شرايط قياس و بود مردم عامه
صحيح ناب ، اسلام به خواص اكثريت تعهد و مردم عامه رشادت
و است ناصواب كاري نيز غرور و غفلت كه همچنان ;نيست
آن مشابه فرجامي به تشتت ، و تفرقه و اسلام از انحراف
.انجاميد خواهد
حد در خاتمي آقاي جناب دولت آيا حضرتعالي ، نظر به *
مصالح ايشان ، دولت ادامه با آيا است؟ بوده موفق انتظار
ميشود؟ تامين مردم
;هست و بوده فراواني مشكلات دچار ما كشور كه ميدانيد*
است ، مهم آنچه.نفت قيمت كاهش در دشمن توطئه ازجمله ، و
رفع براي دولت خستگيناپذير مجاهدت و شبانهروزي تلاش
شود موفق محترم دولت كه كنيم كمك بايد همه و است مشكلات
.است خدمتگزار دولت پشتيبان و حامي نيز رهبري و
را مباحثي آگاهانه ، و ناآگاهانه مسئولان ، از بعضي چرا *
ميشود؟ دانشگاه و حوزه بين اختلاف باعث كه ميكنند مطرح
بسيار دانشگاهها در و دولت بودجه در تحقيقات سهم چرا
است؟ اندك
حراست و است انقلابي آرمانهاي جزو دانشگاه و حوزه وحدت *
و است گرامي حوزويان و عزيز دانشگاهيان عهده بر آن
دشمنان مطلوب دانشگاه ، و حوزه بين اختلافانگيزي هرگونه
.است
به موءكدي سفارشهاي تحقيقات ، بودجه افزايش مورد در
.است شده اجرايي دستگاههاي
بهاصلاح راي كلي ، تعبيري در خاتمي ، آقاي جناب انتخاب *
انقلاب و كرد فراهم نظام تقويت براي طلايي فرصتي و بود
آن علت شرايط ، اين در.نمود بيمه سالها براي را اسلامي
صدا قضاييه ، قوه نگهبان ، شوراي در جنابعالي منصوبين كه
ميشوند ، انتخاب روند اين مخالف جناح از ،...و سيما و
چيست؟
مظهر خرداد ، دوم انتخابات در مردم چشمگير حضور *
در مردمي حضور براي رهبري و نظام خواست به مردم پاسخگويي
تعبيري ،"بهاصلاح راي".بود تصميمگيري و انتخاب صحنه
پديده آن از انقلاب ، دشمنان تبليغاتي دستگاه كه است
.كنيد تكرار را آن نبايد شما و كردند انقلابي پرشكوه
يعني ;است انقلاب روند تغيير ،"اصلاح" از دشمنان مقصود
نيروهاي انزواي به گرايش و امام و اسلام خط از شدن جدا
آنها.انقلابيگري و انقلاب از توبه:خلاصه بهطور و موءمن
با ايشان و داشتند را انتظار همين خاتمي آقاي جناب از
.كردهاند موضعگيري آنان خواستههاي ضد بر صراحت و قاطعيت
انقلابي و ديني تعهد رهبري ، نظر از انتخاب ملاك مهمترين
مصنوعي ، نامگذاريهاي و جعلي خطوط و است كاري توانايي و
.ندارد امر اين در دخالتي "مطلقا
بر نظارت مورد در رهبري خبرگان وظيفه يادآوري شما آيا *
ميدانيد؟ كننده تضعيف و توهينآميز را وليفقيه
وظيفهاي رهبري ، عملكرد بر خبرگان مجلس نظارت وظيفه*
.نيست توهينآميز و است قانوني
حضرتعالي ، و امام نظام ، به اعتقاد عمق از و دلسوزانه *
تشنجآفرين سخنان برابر در حضرتعالي چرا كه ميكنم عرض
از نميرسد بهنظر كه -مسئولان و افراد برخي تنشزاي و
جدي عكسالعمل -باشد مخلصانه وظيفه احساس و دلسوزي روي
قوه رئيس سخنان مثل نميدهيد؟ انجام قاطع اقدام يا
;سپاه فرمانده معروف سخنان ;منتظري آقاي مورد در قضاييه
كه ديگر تحريكآميز سخنان برخي و ;كشور سابق وزير سخنان
.مياندازد بهخطر را ملي امنيت حتي و عمومي آرامش
لزوم صورت در بگويند ، تشنجآفريني و ناحق سخن هرگاه *
حق سخن اگر ولي ;ميشود موضعگيري "صريحا رهبري سوي از
صريح موضعگيري باشد ، نابجا آن گفتن دلايلي به ولي باشد ،
باشد ، لازم تذكري اگر جهت بدين و ;نارواست آن برابر در
به سخني هم گاهي البته.ميشود داده تذكر خصوصي بهطور
سخن يا ;نگفته را آن درواقع او كه ميشود داده نسبت كسي
نسبت و تحريف اين براساس و ميشود تحريف بهگونهاي او
بيمبالات قلمهاي بعضي وسيله به تشنجزا تبليغات دروغ ،
مقابل در موضعگيري همه ، وظيفه اينجا در.ميشود دنبال
.است تحريفكنندگان
را بهشتي شهيد زمان در خبرگان مجلس مباحث پيش شب چند *
حاضر ، وضع با مقايسه در و مجموع در.ميديدم تلويزيون از
براي بيشتري سعهصدر انقلاب ، اوايل در كه ميشد احساس
نظر ;بود بيشتر تحملها و داشت وجود مختلف نظرات شنيدن
چيست؟ مورد اين در شما
بيشتر بعضيها امروز و روز آن ;است خوب هميشه صدر سعه *
مجالس در هم امروز.كمتر بعضي و بودهاند برخوردار آن از
نظر ، اهل از بسياري مصلحت ، تشخيص و خبرگان و اسلامي شوراي
.ميپردازند مهم موضوعات بررسي به سعهصدر ، و تحمل با
مقابل در بيتفاوتي و سكوت كه باشيد داشته ياد به البته
با اسلام ، و ضدانقلاب بر فريبگرانه تبليغ و دروغ و تحريف
.نشود اشتباه سعهصدر
بازپيرايي و ساماندهي طرح اتمام با
توريستي -فرهنگي مركز
"شاهعباسي رباط"
ميشود
رباط" به معروف صفوي دوره بناي :فرهنگي علمي گروه
است ، داشته كاربري قاجار تا صفوي دوران از كه "شاهعباسي
تاسيسات ايجاد با و بازپيرايي ساماندهي ، طرح اتمام با
تبديل نيشابور شهر توريستي -فرهنگي مهم مركز يك به لازم
.ميشود
وسعتي با شده ساخته قمري هجري نهم سده در كه بنا اين
تجاري بافت در قرارداشتن سبب وبه مربع متر هزار حدود 5
والايي معماري -تاريخي اهميت و ارزش از روزگار ، آن
اداره كارشناس اكبري ، مرجان مهندس گفته به.است برخوردار
و ايوانچه ساماندهي ، 24 طرح در خراسان ، فرهنگي ميراث كل
عرضه براي مغازه به 24 تبديل ايواني چهار بناي اين اتاق
محصولات نيز و سفالي ظروف گليم ، فرش ، همچون سنتي كالاهاي
.است شده خراسان خطه خوراكي
|