معرفي تئاتر خانه بازرسان و مديره هيات
شدند
طراحي مسابقه برنده ايراني ، هنرمند
شد ميلياردنفري
شش جهاني روز پوستر
بينالمللي نمايشگاه چهارمين انتخاب هيات
نشر صنعت رونق به ;كودك كتاب تصويرگري
...فكركرديم
نقاش خسروجردي حسين
جريانات فرهنگي ، مسئولان:وكاريكاتوريست
دهند قرار جدي بررسي مورد را هنري
و انديشه هاي كوه در كه است شعر ، الماسي
ميآيد دست به زبان
در زمين ايران تئاتر بينالمللي جشنواره
ميشود برگزار خوزستان

معرفي تئاتر خانه بازرسان و مديره هيات
شدند
اعضاي تئاتر خانه عمومي مجمع نشست آخرين در :هنري گروه
.شدند معرفي بازرسان و مديره هيات
و 10 نمابري ارسال با نمايشي هنرهاي مركز عمومي روابط
نشست در كه كرد اعلام عمومي مجمع جلسه تشكيل از پس روز
بهزاد عزيزي ، محمود راد ، ايرج عمومي مجمع آبان 29
چرمشير ، محمد پسياني ، آتيلا غريبپور ، بهروز فراهاني ،
بهعنوان بيگي فتحعلي داود و تيموريان روءيا همت ، اصغر
.گرديدند انتخاب هياتمديره عليالبدل اعضاي
مديره هيات اصلي اعضاي به اشارهاي ارسالي ، نمابر در
بازرس عنوان به آريا داود و ابراهيميان فرشيد اما نشده ،
.شدند معرفي عليالبدل بازرس عنوان به طهمورث سياوش و
طراحي مسابقه برنده ايراني ، هنرمند
شد ششميلياردنفري جهاني روز پوستر
متحد ملل جمعيت صندوق سوي از ايراني هنرمند :هنري گروه
شش جهاني روز زمينه در پوستر طراحي مسابقه در Unfpa
بين 282 از جهاني بزرگ و اول برنده بهعنوان ميلياردنفري
طراح ندرلو مهرداد.شد شناخته دنيا كشور حدود 70 و طرح
طراحي ليسانس مدرك داراي و متولد 1349 مذكور ، پوستر
.است تهران دانشگاه از گرافيك
بينالمللي نمايشگاه چهارمين انتخاب هيات
نشر صنعت رونق به ;كتابكودك تصويرگري
...فكركرديم
تصويرگران آثار بينالمللي نمايشگاه چهارمين انتخاب هيات
يافته راه آثار انتخاب دلايل چندوچون درباره كودك كتاب
.گفتند سخن نمايشگاه به
اين قوت بر تاكيد ضمن (نمايشگاه دبير) محمدي گل فيروزه
كه بود اين بهتر":گفت قبل دورههاي به نسبت نمايشگاه
-محدود هم چند هر -ضعيف آثار تعداد همين ملاحظهاي بيهيچ
نمايشگاه به بودند ، عرصه اين نامداران به متعلق اگر حتي
به دهنده الگو نقش نمايشگاه كه چرا.نميكردند پيدا راه
كننده تعيين جهت اين از داردو را رشته اين علاقهمندان
ميرسد نظر به نمايشگاه در ضعيف آثار برخي وجود با. است
در است كرده گزينش خوب و بد آثار ازميان انتخاب ، هيئت
خوبتر و خوب ميان از تا ميشد تلاش بود بهتر كه صورتي
انتخاب هم آن و شود توجه بايد هم نكته اين به.شود گزينش
بسيار ناشران كه چرا ;است نمايشگاه سوي از ناشر بهترين
در كتاب تصويرگران كيفي چندوچون و تصويرگران هدايت در
".هستند موءثر ايران
ضرورت درباره نيز (انتخاب هيات عضو و تصويرگر) نصر كريم
از بايد ما فعلي ، شرايط در":گفت تصويرگران از حمايت
در روحي دليل به آثارش اگر و كنيم حمايت درايران تصويرگر
همين ديگر سوي از.نكنيم حذف اورا ميكند ، افت مقطعي
متوجه بگيرد ، قرار ديگران كنار در آثارشان وقتي دوستان
رد براي ما كه بگويم هم را اين.ميشوند خود كار كيفيت
.داريم دلايلزيادي نمايشگاه در تصويرگران آثار قبول يا
و نباشد موضوع با هماهنگ اما باشد ، قوي ميتواند كار يك
از اما باشد ، ضعيف يا و باشد نداشته ربطي مقدس جهان به
عرصه در كه تصويرگري اگر.باشد برخوردار خوبي نگاه
باشد ، هنري بديع نكته چند اثرش در ميكند كار بازاري
سطح بتوانيم كمكم تا است كافي او اثر پذيرفتن براي همين
كه هستيم معتقد ما اينكه بويژه.دهيم ارتقا را كار
زيادي فاصله ما اجتماعي وضعيت از نبايد ما تصويرگري
خواه است حاكم بازاري آثار نشر عرصه در وقتي.باشد داشته
نميتوانيم ما و ميگذارد تاثير تصويرگران بركار ناخواه
".بگيريم ناديده دركشورمان را تصويرگري نوع اين
اينكه ضمن (انتخاب هيات عضو و تصويرگر) غريبپور بهزاد
رقابت بر آن تاثير و درنمايشگاه تصويرگران حضور اهميت بر
:گفت كرد ، اشاره آثارشان كيفي رشد نتيجه در و آنها بين
نمايشگاه ، اين در كه كنيم توجه نكته اين به است بهتر"
و كنند پيدا جديد تصويرگر شدند موفق ناشران از تعدادي
ايران ، در تصويرگري كار عرصه به بخشيدن تنوع يعني اين
انتخاب كه آثاري از بعضي.است نمايشگاه جنبه اينمهمترين
آن پذيرفتن براي اما نباشد من سليقه براثر شايد شدند
در كه اشكالي يك ميكنم ، دفاع انتخابم از و دارم دليل
بين فاصله داشت وجود ما انتخاب چندوچون در قبل دورههاي
با آرماني خيلي ما.بود جامعه سليقه با شده انتخاب آثار
برگزيدگان آثار كه نوعي به ميشديم ، روبهرو تصويرگري
".ميشد روبهرو شكست با نشر بازار در نمايشگاه
نقاش خسروجردي حسين
فرهنگي ، جريانات مسئولان :وكاريكاتوريست
دهند قرار جدي بررسي مورد را هنري
تصويرگران نمايشگاه چهارمين در كه هنرمنداني آثار در"
اهميت نقاشي مباني و طراحي به كردهاند ، شركت كودك كتاب
".است شده داده
ضمن وگويي ، گفت در كاريكاتوريست و نقاش خسروجردي حسين
و تصويرسازي چون و چند در متن اهميت به نكته ، اين طرح
:افزود و كرد تاكيد هنرمند ذهن بر آن تاثير
.نيستيم برخوردار تصويرگري عرصه در طولاني سابقه از ما
زمان به دمنه و كليله چون كتابي تصويرگري چه اگر يعني
نوعي با ما كشور در جريان اين اما برميگردد ، طهماسب شاه
از خارجي تصويرسازان مقابل ، در.است نبوده توام استمرار
رشد باعث كه هستند برخوردار ساله سيصد ، دويست سابقهاي
چون فردي ميبينيم شرايطي چنين در.است شده آثارشان كيفي
اين و بدرخشد جهان عرصه در ميشود موفق مثقالي فرشيد
.ميكند حكايت ما تصويرسازان تلاش و استعداد از درخشش
آثار كيفي رشد كرد تاكيد خود سخنان در خسروجردي
نقاشي بعد و تكنيكي قوتهاي حيث از بيشتر را تصويرگران
روانشناسان جمله از كارشناسان است لازم و ميبيند آنها
نيز مخاطب بر تاثيرگذاري چون و چند حيث از را آثار اين
.دهند قرار جدي بررسي مورد
و انديشه كوههاي در كه است الماسي شعر ،
ميآيد دست به زبان
معاصر نويس داستان دولتآبادي ، محمود با گفتوگو
(پاياني بخش)
ميماند؟ حركت از روند اين يعني *
آقاي كه ندارند را اين حوصله مردم ميكنم فكر بله ،
مخاطب براي را خودش فرضي كاراكتر يك قالب در نويسنده
دست از كه را چيزي اولين ادبيات نوع اين.دهد توضيح
قدرت دادن دست از با و است اجتماعي ارتباط قدرت ميدهد ،
.نميماند باقي برايش چيزي ديگر اجتماعي ، ارتباط
به ارجاع نوعي با رويكرد اين از پس واقع در *
جامعه با بتواند اثر تا شد خواهيم روبهرو آرمانگرايي
كند؟ برقرار ارتباط
مورد دو به را خودتان چرا.نيست اينطور هيچوجه به
كه موقع ميكنيد؟همان مقيد نفسگرايي يا آرمانگرايي ،
مطرح را واقعگرايي من بود مطرح جامعه در آرمانگرايي
-نيايد در شناخت به جامعه يك تا بودم معتقد چون ميكردم ،
نميتواند را آرماني هيچ -ادبيات جمله از عرصهاي هر در
دست مطلق آرمان يك كه ندارد لزومي بنابراين.كند پخته
آنطور -ادبيات.بيايد وجود به ادبيات تا باشد نيافتني
درشتي و دشواري و سختي ميبايد -ميكنم استنباط من كه
را خودش و بپذيرد و ببيند واقعيت يك عنوان به را روزگار
به يا باشد اين جز.دريابد و كند درك منطقي تقابل اين در
اين سمت به يا ميرود آليستي ايده آرمانگرايي آن سمت
.زوال به محكوم خودگرايي
افراط نوع يك هم آرمانها به ما زدن پشتپا واقع در *
است؟
تفريط و افراط در و است افراطي ملتي "اصولا ما ملت بله ،
درك اين از پيش معتقدم من.ميشود غالب سوءتفاهم هميشه
وجود داريد ، تاكيد رويش شما كه آرماني همان از درستي
پس.ندارد وجود درستي درك ضدآرمان از هم حالا.نداشت
هميشه بهترست نويسندهجماعت نيفتادن ، چاله و چاه در براي
نظر از هم واقعيت ملاك.بماند باقي انتقادي و واقعبين
از ;نظريست - اخلاقي "عمدتا جدي ، نويسندگان eهمه
...و ساعدي و بكت و هدايت و كافكا تا بگير افلاطون
و ميكند رشد آرمانگرايي چارچوب در ما شعر بگوييم اگر *
است مضر نوعي به هم آرمانگرايي كه كنيم ديگرفرض سوي از
واقعگرايي از شكلي ادبي اثر با برخورد در است بهتر و
باشيم ، مشكل داشته باشد واقعيت از ناشي كه آرمان با همراه
شد؟ خواهد حل ادبيات
را خودش هدفهاي نقطه تفحص و غور در ادبيات من گمان به
با منطقي تقابل يعني ميگويم ، من آنچه.ميكند پيدا
تاريخ همه بحث زندگي تلطيف براي كوشش و دشواري و درشتي
.است ادبيات
آرمانگرايياش كه داشت شعري نميشود شما منظر از پس *
نباشد؟ ايديولوژيك افراطي آرمانگرايي
حال عين در حافط ببينيد.دارد افراد نظرگاه به بستگي
.باشد ميتوانست و بود واقعنگرترينها و آرمانگراترين
و نميدانم شاعر ميگويند شعر كه را كساني همه من اما
.نميدانم نويسنده مينويسند داستان كه را كساني همه
است اهل كه او ;ميشوند الك يكبار سال سي بيست ، هر اينها
ازشان كشيدند زحمتي و نبودند اهل كه آنها و ميشود مشخص
.ميشود تشكر
ادبيات از بخشي شعر ميرسد نظر به شما توضيح اين با *
آرمانگرايي كه اين به توجه بانيست مفيد خيلي كه است
وجود واقعيتها در بسترش كه آرمانگرايي ;ميدهد رشد را
ندارد؟
نگفتم هرگز من و.باشم داده من كه نيست حكمي كه اين خوب
كه باشيم اميدوار بايد.نه.است "نامفيد"چيزي شعر
در.كند پيدا تازهاي نگاه نقطه و عزيمت نقطه ما شايدشعر
خالي شانه با كه معتقدم.است واضح كه داستاني ادبيات
ديرينه گذشته از كه مشخص واقعيت يك از نميشود كردن
ميكنيم زندگي آن با داريم و ميشود ناشي ما تاريخ
آرماني.است داستاننويس كار موضوع واقعيت ، اين.بگريزيم
.ما از بيرون و اجتماعي امريست ;ندارد يا دارد وجود
همسايهام بيرون ميروم در از وقتي كه است آن من آرمان
بتواند هم او و بزنم لبخند او به بتوانم ميبينم كه را
درون چرك از انبوهي با او كه اين نه.بزند لبخند من به
.كنم نگاه او به بغض از انبوهي با من و كند نگاه من به
اين آيااست نزديك همين است ، ساده خيلي چيست؟ مگر آرمان
نيست؟ ما اجتماعي روحيات الاشتراك مابه
است؟ بوده گريزان اينها از "معمولا ما شعر ولي.چرا *
درباره ما و ميخواهد شاعر اينها به رسيدن كه اين براي
.ندارم آن از دقيقي تصور من كه ميكنيم صحبت طيفي
احمد" تا "شاهرودي اسماعيل" "مثلا از شعر بگويم ميتوانم
كنم اشاره طيفي به شاملو از بعد از نميتوانم ولي "شاملو
.نميشناسم
.دارند را مشخصه همين هم شاملو شعرهاي برخي *
كرديم ، را بحثش كه است خودش دوره به متعلق شاملو شعرهاي
الماسي از است عبارت "شعر".ندارم تصوري جديد شعر از ولي
الماسي كدام.ميآيد دست به انديشه و زبان كوههاي در كه
مرا چشم باشد اگر الماس آن نميبيندش؟ من چشم كه است
.ميخورد
از ناشي اين ميگويند ما شاعران جوان نسل.ببخشيد *
پيشكسوتان باقي و جنابعالي نسل -گذشته نسل كه است غروري
.ميكنند نگاه هيچ ديده به هميشه را نو ادبيات كه -دارند
از كس هيچ:گفت.ميكنيم نگاه تجربه ديده به ما خير ،
انساني اصول خاطر به.نيستم محقق من /نشد چيزي خود پيش
تو تا ;بدرخش ميگويم.بگويم چه چه و بهبه نميتوانم هم
.ديد خواهم را تو بدرخش.ندارد شوخي عرصه اين.ببينم را
شو ، فروزان.كنم پيدا خاكسترها در را تو نميآيم من
كوشيده و است بوده جوان وقتي هم شاملو.شد ديدهخواهي
.بيابد خود زبان و ذهن در را شعر الماس توانسته تا است
.اميدوارم.بيابند تا ميكوشند و بكوشند هم اكنونيان
نگاه.است موجود واقعيت يك نويسندگان كانون صنفي تشكل *
اظهار به توجه با -فرهنگي ضروري تشكل اين به شما امروزي
يافتن رسميت براي.شفاف است نگاهي -مورد اين در نظراتتان
و فرهنگي حيات و هستي عمومي حوزه در تشكل اين عيار تمام
و شاخص نويسنده يك عنوان به -خود نوبه به شما كشور ، ادبي
و ميدانيد لازم را تلاشهايي چه -مشخص كارنامه داراي
غنا در ايران نويسندگان كانون اهميت به حد چه تا "اساسا
داريد؟ عنايت فرهنگ به بخشيدن قوت و
با اگر -ما مملكت در نويسندگان كانون وجود شك بدون
به بخشيدن شخصيت لحاظ به -بيايد وجود به لازم حيثيت
وجه اين من نظر به.است مهم بسيار اجتماعي شكلپذيري
وجود البته.نويسندگان براي آن نفع از دارد بيشتري اهميت
جايي كانون.است لازم و ضروري هم نويسندگان براي كانون
شدن آشنا نظر ، تبادل و گو و گفت براي بود خواهد
آشنايي و سالخوردگان با جوانها همديگر ، با نويسندگان
"ضمنا.فرهنگ و ادبيات امر شدن گذاشته ميان در و متقابل
نشر ، شرايط بهبود براي كه باشد جايي ميتواند كانون
و غمانگيز بسيار مواردي در كه -افراد زندگي شرايط بهبود
هرحال به.بگيرد صورت جدي تلاشهاي آن در -است اسفبار
مفيد بسيار لازم ، حيثيت آن با نويسندگان كانون تشكيل
ريختپذيري و شهرنشيني اجتماع لحاظ به هم بود خواهد
زندگي به كمك و ادبيات حرفه به كمك لحاظ به هم و جامعه ،
عسرتي از بيش عسرتي به بفهميم ميتوانيم كه نويسندگاني
است مثبت بسيار بنابراينهستند دچار گذراندهايم ما كه
و شوند توجيه نويسندگان كانون تشكيل مخالفان وبايد
باشند نويسندگان كانون تشكيلدهنده ميتوانند كه افرادي
انجام به را كار اين بتوانند و برسند منطقي تفاهم يك به
تلقي خوشبيني با را آن شدن كه مايلم هرحال دربرسانند
خودش منطقي شكل ايران نويسندگان كانون كه اميدوارم و كنم
.بگيرد را
اكبرياني محمدهاشم:از گفتوگو
در زمين ايران تئاتر بينالمللي جشنواره
ميشود
برگزار خوزستان
بينالمللي جشنواره نخستين:همشهري خبرنگار - اهواز
آذرماه تا 17 فارسي 10 ادب متون براساس زمين ايران تئاتر
.ميشود برگزار ديگر شهر و 9 اهواز در
نشست در خوزستان اسلامي ارشاد و فرهنگ مديركل خسرونشان
جهت متن ارسالي 49 متن ميان 219 از:گفت مطبوعاتي
نمايش نمايشها 20 بازبيني از پس و شد پذيرفته بازبيني
.شدند پذيرفته مسابقه بخش به راهيابي جهت

بهزاد موزه
ساعت از /آذر تا 20 از 13 كاتوزيان آرزو نقاشي نمايشگاه
.تا 17 9
228203 تلفن / طاهري ، شهيد زعفرانيه خيابان:نشاني
كمالالملك نگارخانه
فاضلي محمدرضا هوتن معاصر شاعر اشعار خوشنويسي نمايشگاه
.تا 20 ساعت 16 از /آذر تا 18.دف روي
:تلفن.پلاك 31 ششم ، بوستان پاسداران ، خيابان:نشاني
.2580053
والا نگارخانه
صدف آذرافشار ، آبنوس محمديان ، صحرا زيورآلات نمايشگاه
.تا 20 ساعت 16 از.آذر تا 15.موءمنين
.پلاك 67 دوم ، خيابان شمالي ، اميرآباد خيابان:نشاني
.تلفن8009355
|
|