...خط سر نقطه
شاهد نوجوان و كودك قلمرو در ما جامعه
را تربيت و تعليم كه است سنگين هجومي
ميگذارد عقيم
ديدگاه
2x 2
دانشآموزان از پرورش و آموزش وزارت دعوت
غبارروبيمساجد طرح در شركت براي
است مردم به خدمت دانشگاه اصلي رسالت
قرار ملي آثار فهرست در زوزن تاريخي شهر
گرفت
...خط سر نقطه
ايران آموزشي نظام در املاء درس جايگاه به دوباره نگاهي
امتحاني برگه يا دفتر در كه كنيد تصور را دانشآموزي *
قرمز خط آنها زير معلم كه املايي غلطهاي به املايش ،
جز به كلمات ، اين ميان در.است دوخته نظر است ، كشيده
و نقطه نگذاشتن مثل مواردي املايي ، فاحش غلطهاي معدودي
كشيده ش ، و س مثل حروفي نوشتن دندانه بدون تشديد ، و سركش
املايي غلطهاي از اعظمي بخش..و ن ، و ي مثل حروفي نوشتن
.ميدهند تشكيل را او
ميكند ، خودنمايي نيز ديگري توجه جالب بخش مذكور ، برگه در
ده غلط هر از" نظير جملاتي كه املاء متن پاياني بخش
كنار در..و "كن دقت بيشتر كمي" يا و ،"شود نوشته مرتبه
دروس نمرات ميان در را نارضايتي بيشترين كه نمرهاي
و ميكند جلوهنمايي ميكند ، ايجاد دانشآموزان در مختلف
توسط شده نوشته جمله دو يكي همان در است حالي در اين
.ميشود ديده وفور به مذكور ، املايي غلطهاي نيز ، معلم
را عجيبي و پيچيده قواعد خود ، كه نيستند معلمان تنها اين
به كنند ، اعمال املاءنويسي در مجبورند دانشآموزان كه
عموم در حتي قواعد ، اين بلكه نميكنند ، رعايت وجه هيچ
رعايت نيز -ادبيات درسي كتابهاي جمله از -درسي كتابهاي
كه آموزانند دانش تنها اين حال ، اين با.است نشده
و طويل و عريض قواعد اين رعايت عدم جرم به ميبايد
.شوند جريمه پردامنه ،
كتاب و معلم درباره تصوري چه دانشآموز آن اوصاف ، اين با
داشت؟ خواهد...و
مواردي آيا كه سراين بر ادبي و علمي چراي و چون از *
خير ، يا ميرود شمار به املايي غلط شد ، آورده آنچه نظير
.جا اين آن مقام نه و مهياست آن مجال نه كه ميگذريم در
به دوباره نگاهي تحصيلي ، و آموزشي منظر از بگذاريد اما
چه تا راستي ، به.بيفكنيم مدارس در املاءنويسي قواعد
و آموزش حيطه در موجود واقعيات با را قواعد آن ميزان ،
مييابيم؟ سازگار لااقل يا منطبق جامعه ، فرهنگ و پرورش
و معمول شيوههاي از يكي كه -نستعليق شكسته خط آيا
-است خوشنويسي زيباي بسيار حال عين در و شده پذيرفته
غلطهاي از سرشار مدارس ، در املاءنويسي قواعد مطابق
قرنهاست كه كرد قبول ميتوان آيا بود؟ نخواهد املايي
اين بزرگ خوشنويسان و فارسي ادب و زبان بزرگ استادان
به نيز فارسي زبان مسلم استاد آنها از برخي كه -زبان
.ميدهند تعليم غلط و مينويسند غلط -ميرفتهاند شمار
از درصد چند بنگريم ، موضوع به نيز ديگر منظري از بگذاريد
مورد قواعد -ياخواص و عوام از اعم -جامعه باسواد افراد
كساني خود حتي آيا ميكنند؟ رعايت نوشتن هنگام در را بحث
دفاع آن از يا و كردهاند تنظيم را قواعدي چنين كه
رعايت عدم "اصولا آيا ميكنند؟ رعايت را آنها ميكنند ،
در معضلي باسواد ، افراد همه "تقريبا سوي از قواعد اين
اين آيا است؟ كرده ايجاد جامعه فرهنگي و آموزشي روند
به آيا باشد؟ داشته ميتواند محملي چه غيرواقعنگري مايه
رعايت سر بر معلمان و دانشآموزان از كه هزينهاي و زمان
نبايد ميرود ، هدر به بيمنطق و خشك قواعد قبيل اين
استفاده براي نبايد آيا و خورد؟ تاسف نبايد و انديشيد
انديشيد؟ تدبيري آن ، از مفيدتر
و آموزشي اهدافي واجد بايد درسي ، عنوان هر "اصولا *
واقعيات بودن ، آرمانگرايانه عين در كه باشد تربيتي
هر آن ، بر علاوهباشد داشته مدنظر نيز را جامعه فرهنگي
راه بهترين كه شود تنظيم گونهاي به بايد درسي عنوان
.رود شمار به مربوطه تربيتي و آموزشي اهداف به وصول
خارج نميتواند املاء درس از انتظار مورد اهداف بيگمان ،
فارسي ادبيات رسمالخط و خط درستنويسي آموزش محدوده از
عنوان اين آيا "اولا كه جاست اين سئوال حال.گيرد قرار
رسالت اين به قبولي ، قابل بازدهي با است ، توانسته درسي
درسي ، عنوان اين تدوين آيا "ثانيا و خير؟ يا كند عمل
آيا شود؟ تلقي مذكور هدف به وصول راه بهترين ميتواند
فراگيري از پس حتي دانشآموزان ، كه شد مدعي ميتوان
درست خويش ، فارسي كتب جملات و كلمات تمامي درستنويسي
آيا داشت؟ نخواهند املايي غلط لااقل و نوشت خواهند
درستنويسي نمينويسند ، غلط كه آناني شد مدعي ميتوان
خويشاند؟ املاي معلمان و كلاسها مديون تمامي به را ، خويش
پرضرورت هدف آن به وصول براي بهتري روشهاي يقين ، به
را كلمات درستنويسي ميتواند تنها نه كه جست ، ميتوان
درستنويسي به مربوط مشكلات ميتواند بلكه كند ، تضمين
بسيار روزگاري و حال كه -را متون و عبارات و جملات
-مييابد وخيمتري وضع نيز روز به روز و دارد اسفناكتر
.دهد كاهش فراواني حد تا نيز
و -راهنمايي دوره در خصوص به -املاء درسي عنوان حذف
نيز و انشاء و ادبيات دروس كيفي و كمي بهاي بر افزودن
لااقل يا و متخصص افراد به دروس اين تدريس سپردن
زبان و رياضي مثل ديگري دروس معلمان نه و -علاقهمند
كامل سپردن نيز و -انشاء مورد در خصوص به انگليسي
مقدمهاي ميتواند مربوطه ، معلمان به دروس اين ارزشيابي
كه درسي عناوين اين در مندرج اهداف وصول بر باشد
.است جمله آن از نيز فارسي جملات و كلمات درستنويسي
از نبايد واجب ، "عميقا مقدمه اين به دستيابي از پس البته
بهخصوص مذكور ، اهداف وصول كه كرد غفلت نكته اين تبيين
نوشتن و مطالعه و تحقيق با جز درستنويسي ، زمينه در
درسي كتب از فراتر بسيار بسيار -دانشآموزان همواره
كار چارچوب مشخصكننده عنوان به بايد تنها كه ادبيات
غنيسازي است ، مسلمشد نخواهد عملي -شوند تلقي
و قديم ادبيات از ماخذي و منابع با مدارس ، كتابخانههاي
اين كارگيري به ملزومات نخستين و بديهيترين از معاصر ،
.بود خواهد شيوه
شاهد علي
شاهد نوجوان و كودك قلمرو در ما جامعه
را تربيت و تعليم كه
است سنگين هجومي
ميگذارد عقيم
مدارس ومربيان مديران همايش در هنر دانشگاه استاد يك
تربيت و تعليم ضريب افزايش عوامل از يكي:گفت يزد ، استان
.شود استفاده موجود پتانسيلهاي تمام از كه است اين
در:گفت محمدبلخاري يزد ، در همشهري خبرنگار گزارش به
آنها دفع و آسيبها شناخت به نسبت نبايد امر اين كنار
شاهد نوجوان ، و كودك قلمرو مادر جامعه و بود بيتوجه
.ميگذارد عقيم را تربيت و تعليم كه است سنگين هجمهاي
خالصانه چند هر را تلاش هرگونه هجمه ، اين:افزود وي
.ميكند بياثر باشد ، ومدبرانه
تربيت و تعليم موانع اگر اينكه بر تاكيد با بلخاري ،
آسيبشناسانه نگاه:گفت داشت خواهيم موفقيت شود ، شناخته
قرار توجه مورد كمتر فرهنگي ، بخش در بهويژه جامعه ، به
.است گرفته
تربيت و تعليم به مربيان نگاه گذشته ، سال در 20:گفت وي
با نصيحت با و پرداخته ونبايدها بايدها به و بوده ايجابي
.است شده توجه مشكل اصل به كمتر و كردهايم صحبت مخاطب
سال زير 30 افراد را كشور جمعيت درصد گفت73 بلخاري
و آموزش درخدمت جامعه كل از سوم يك و ميدهند تشكيل
.هستند پرورش
داخلي منشا ميشود ، وارد جوانان بر آنچه:شد يادآور وي
.ميشود وارد جوانان بر ازخارج كه است فشاري بلكه ندارد
ديدگاه
نيست؟ مغزها فرار عامل خود علوم وزارت بخشنامههاي آيا
يكي دوشنبه 17/8/78 ، روز شماره 1973 در همشهري روزنامه
بود داده اختصاص خبر اين به را خود اول صفحه تيترهاي از
خواستار تحقيقاتي ، مراكز و دانشگاهها پژوهشي معاونان" كه
".شدند مغزها فرار از جلوگيري
بوده مساله اين به جدي پرداختن اهميت نشاندهنده خبر اين
و جذب راههاي بررسي به مسئولان بيشتر هر توجه لزوم بر و
.مينمايد تاكيد ماهر و متخصص انساني نيروي نگهداشت
و امكانات است لازم امر ، اين تحقق براي كه است بديهي
فارغالتحصيلان و دانشآموختگان براي ويژهاي امتيازات
"مخصوصا عالي ، آموزش مراكز و دانشگاهها مختلف دورههاي
.شود گرفته نظر در دكترا و ارشد كارشناسي سطح در
فارغالتحصيلان جذب به ميتوان امتيازات اين جمله از
علمي هيات اعضاي صورت به ارشد كارشناسي دورههاي
لحاظ از هم و علمي نظر از هم كه كرد اشاره دانشگاهها
.بردارد در افراد براي امتيازاتي مادي ،
سال ماه شهريور در عالي آموزش و فرهنگ وزارت متاسفانه
آموزش مراكز و دانشگاهها تمامي به را بخشنامهاي جاري ،
تبديل و استخدام از خواسته آن طي و كرده ارسال عالي
هيات اعضاي صورت به ارشد كارشناسي مدارك دارندگان وضعيت
را زيادي محدوديتهاي بخشنامه ، اين.شود خودداري علمي
كارشناسي دورههاي فارغالتحصيلان نگهداري و جذب براي
مهم انگيزههاي از يكي نيز و است كرده ايجاد ارشد
خدمت ادامه و ماندن براي ارشد كارشناسي مدارك دارندگان
نگراني به توجه با حال.ميبرد بين از را مراكزي چنين در
پيش سئوال اين مغزها ، فرار از دانشگاهها پژوهشي معاونان
به خود قبيل ، اين از بخشنامههايي صدور آيا كه ميآيد
با همكاري به ميل حداقل يا نميكند؟ كمك مغزها فرار
فارغالتحصيلان بين در را عالي آموزش و فرهنگ وزارت
نميدهد؟ كاهش ارشد كارشناسي دورههاي
دورههاي فارغالتحصيلان اكثر كه اين به توجه با
تشكيل مستعد و جوان نيروهاي "تقريبا را ارشد كارشناسي
ادامه براي بخشنامه اين كه باشد اين پاسخ اگر ميدهند ،
حساب به خوبي مشوق ارشد ، كارشناسي مدارك دارندگان تحصيل
ظرفيت آيا كه بود خواهد اين ديگر سئوال گاه آن ميآيد ،
خالي ظرفيتهاي اندازه به اعزام ، و دكترا دورههاي پذيرش
تعداد با متناسب و طرف يك از دانشگاهها نياز مورد
ديگر ، طرف از ارشد كارشناسي دورههاي فارغالتحصيلان
ميباشند؟؟
رضايي سهراب
منطقه 16 در رياضي دبيران گردهمايي
متوسطهمنطقه 16 ، دوره رياضيات دبيران گردهمايي اولين
رياضيات جهاني سال مناسبت به و آموزشي گروههاي همت به
فعاليتهايي انجام چگونگي نشست ، اين اصلي محور.شد برگزار
و رياضي درسي كتب بررسي و نقد رياضيات ، جهاني سال براي
افت و يادگيري و تدريس معضلات پيرامون تحليل همچنين
.است بوده آموزان دانش تحصيلي
شركتكنندگان اتفاق به قريب اكثريت ما ، خبرنگار گزارش به
دروس در فراگيران شديد افت به نسبت گردهمايي ، اين در
پايهاي وضعيت دبيرستان دوره در رياضيات مختلف
به حد از بيش دادن بها و كرده نگراني ابراز دانشآموزان ،
را ، موجود پارامترهاي و اصول به توجه بدون قبولي ، درصد
همچنين.برشمردند پديدهاي چنين پيدايش دلايل عمده از
همه بررسي براي رياضيات درسي كتابهاي موءلفان از دعوت
قرار گروه اين برنامههاي صدر در ، كتب ضعف نقاط جانبه
.گرفت
نامي رياضيدان گفتههاي
جهانيان نظر در است ممكن صورتي چه به نميدانم من"
كودك همچون كه ميآيد چنين خودم نظر به اما شوم ، جلوهگر
و گاه و مشغولم بازي به دريا ساحل در كه هستم خردسالي
زيباتر صدفي يا ديگر سنگهاي از صافتر ريزهاي سنگ بيگاه ،
عظيم اقيانوس كه حالي در ميآورم ، بدست ديگر صدفهاي از
".نيست آگاهي آن ، بر مرا و است گسترده من مقابل در حقايق
نيوتون سراسحق
دولتها روءساي ميان از كه ميدهد نشان تاريخ" *
تمام سرچشمه يعني رياضيات پيشرفت كه آنان (امپراتوريها)
حكومت كه هستند همانهايي كردهاند ، تشويق را دقيق علوم
".است بوده پايدارتر افتخارشان و درخشانتر ايشان
شال ميشل
ابرقو پرورش و آموزش براي پيشنهادي
به پاسخ در سلماس ، شهرستان از دبيري سلمانزاده ، عليرضا
در ابرقو دخترانه دبيرستانهاي مديران از يكي كه مطلبي
در و بودند داشته بيان رياضيات آموزش مشكل با ارتباط
چاپ به (8/8/1378- شماره 1996) همشهري صفحه 11 xستون 22
:است نوشته نمابري ارسال با بود ، رسيده
از مشكل ، رفع جهت در ميكنم پيشنهاد خود محترم همكار به
منطقه آموزشي معاونت و رياست ارزنده تجارب و راهنماييها
گرفتن نظر در بدون است سال چهار كه كنند استفاده سلماس
كارشناس دبيران وجود با حتي و شده قيد وزارتي بخشنامه
به مرد دبيران وجود از كماكان مربوطه ، رشته در زن متخصص
اهداف جهت در دخترانه دبيرستانهاي در اضافهكاري صورت
اداره و پرورش و آموزش محترم وزارت چشم و كرده استفاده
.نمايند روشن را غربي آذربايجان كل
الزهرا دانشگاه در رياضيات و زنان همايش
جهاني سال عنوان به سال 2000 نامگذاري با همزمان
علوم پيشرفت در زنان موءثر نقش به توجه با و رياضيات
همايش جاري سال ماه اسفند در 12 الزهرا دانشگاه رياضي ،
.ميكند برگزار را "ايران در رياضيات و زنان"
رياضي ، علوم در زن توانمند نيروهاي و متخصصان شناسايي
تحقيقات انجام براي مناسب وضعيتهاي به دستيابي روشهاي
موانع بررسي رياضي ، علوم مختلف شاخههاي در گروهي كار و
دستيابي و مشكلات تحليل و تجزيه پژوهشي ، -علمي كيفيت رشد
همايش اين برگزاري اهداف مهمترين جمله از راهحلها به
.است شده اعلام
دانشآموزان از پرورش و آموزش وزارت دعوت
غبارروبيمساجد درطرح شركت براي
و دانشآموزان از پرورش و آموزش وزارت :فرهنگي علمي گروه
و غبارروبي طرح شركتدر با تا كرد دعوت فرهنگيان
مبارك ماه استقبال به مذهبي ، مراكز و مساجد عطرافشاني
.بروند رمضان
دستورالعملي صدور با پرورش ، و آموزش وزارت پرورشي معاونت
فرهنگيان از كشور ، سراسر در وزارتخانه اين اداراتكل به
را مساجد داوطلب ، مشاركتدانشآموزان با خواست علاقهمند
.كنند مهيا روزهداران براي
با كه كرد اميدواري اظهار پرورش و آموزش وزارت
و مومن نيروهاي همه و معلمان ، مربيان همدليوهمكاري
و نوجوانان آشناسازي در موثر قدمي پرورش ، و آموزش تلاشگر
برداشته معنويت و دين مروج و حافظ اصيل بانهادهاي جوانان
.شود
مساجد تكريم و نكوداشت دهه عنوان به شعبان ، ماه آخر دهه
مراكز و مساجد زمان ، اين در ساله همه و شدهاست نامگذاري
.ميشوند وعطرافشاني غبارروبي مذهبي
است مردم به خدمت دانشگاه اصلي رسالت
رئيس قمي محسن والمسلمين حجتالاسلام :علميفرهنگي گروه
به پيامي طي دانشگاهها در رهبري معظم مقام نمايندگي نهاد
دانشگاه در امروز كه دانشجويي تشكلهاي آسيبشناسي همايش
حضور محل دانشگاه:كرد اعلام ميشود ، برگزار بيرجند
مردم به خدمت نيز دانشگاه اصلي رسالت و است جامعه نخبگان
.است جامعه ولينعمتان عنوان به
تشكلهاي است ، آورده پيام اين از ديگري بخش در قمي
دانش و بيشتر تعميق با نخست گام در بايد ما دانشجويي
و هستند دانشجويان عموم كه خود مخاطبان سپس و خود سياسي
مفهوم به تا كنند تلاش سياسي اخلاق به التزام با نيز
.باشند سياسي كلمه واقعي
قرار ملي آثار فهرست در زوزن تاريخي شهر
گرفت
قرن به مربوط "زوزن" تاريخي شهر :فرهنگي علمي گروه
خراسان استان شهرستانخواف در قمري هجري هفتم تا چهارم
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در
كنار در و شهر جنوبي سمت در كه زوزن تاريخي شهر مسجد
ايوان گنبد و طاقاست ايواني دو قراردارد ، كهندژ
با طاقها ايجاد نشانگر بجامانده طاقهاي پاكار و فروريخته
.است ضربي و نره آجرهاي
|