است؟ قابلكنترل پرخاشگري آيا
بيفزائيم خود نفس عزت بر چگونه
كنيد ترك را منفي فكري عادات
كردند دريافت انتشار مجوز جديد نشريه 33
است؟ قابلكنترل پرخاشگري آيا
تعريف تهاجمي رفتار بهعنوان ميتوان را كودك پرخاشگري
افراد به عمدي رساندن آسيب يا صدمه قصد به كودك كه نمود
بهصورت ميتواند پرخاشگري.ميدهد بروز خود از اشياء يا
بالاخره و لوازم و اشياء تخريب قالب در يا كلامي فيزيكي ،
آگاهي با زندگي محيط در قوانين و مقررات گذاشتن پا زير
.نمايد تجلي قبلي
يا و كودك نيت و قصد است ، اهميت حائز فوق تعريف در آنچه
پرخاشگري صورتي در آسيبزا رفتار يك يعني ;است نوجوان
به زدن صدمه منظور به عمد و قصد روي از كه ميشود محسوب
باچنين بنابراين ، .باشد گرفته انجام اشياء يا افراد
پاي شكستن سبب "سهوا بازي هنگام در نوجوان اگر تعريفي
اگر اما نميگردد ، محسوب پرخاشگري او كار شود ، خود دوست
رفتار اين بزند ، لگد خود دوست پاي ساق به عمد روي از وي
.ميشود تلقي پرخاشگري ترديد بدون او
گرفته درنظر اختلال بهصورت هنگامي پرخاشگرانه رفتارهاي
رفتاري ساختار در مستمر و پايدار بهصورت كه ميشود
كه گردد مشاهده طولاني "نسبتا زماني مدت طي در نوجوان
رفتارهاي كليتر الگوهاي بازتاب او پرخاشگري البته
.ميباشد شدن اجتماعي جريان در اطرافيانش
بهتدريج ناتوان كودك آن طي كه است فرايندي شدن اجتماعي
در كه فرهنگي شيوههاي در ورزيده و دانا خودآگاه ، شخص به
زندگي راههاي همچنينميشود تبديل است گرديده متولد آن
جهت در را او ظرفيتهاي و ميآموزد را جامعه در كردن
.ميبخشد توسعه جامعه ، عضو بهعنوان فردي وظايف انجام
است ، نشده مجهز متنوعي بسيار غرايز به انسان كه آنجا از
بهناچار دهد ، ادامه خود حيات به بتواند آنكه براي
دوري آنها از يا و بپيوندد ديگران به چگونه كه ميآموزد
آنچه.كند رقابت آنها با خود نيازهاي رفع براي حتي و كند
به آنها متقابل وابستگي و بشر افراد ميان همكاريهاي
آموخته رفتار ازالگوهاي نظامي ميسازد ، ممكن را يكديگر
.سهيمند آن در فرهنگ يك اعضاي ديگر كه است شده
.ميشود شروع خانواده از كودك شدن اجتماعي فرايند
كه است دنيايي همه معرف سال و كمسن كودك براي خانواده
انعكاس كودك ، نزد در خود تصوير.است كرده احاطه را او
رابطه ;دارند او به نسبت خانواده اعضاي كه است احساسي
دچار كودك زندگي سال نخستين پايان در مادر و كودك ميان
به شروع نهتنها كودك هنگام آن زيرادر.ميگردد تغييراتي
در بچهها بيشتر بايستد ، ميتواند بلكه ميكند ، گفتن سخن
در.بروند راه تنهايي به ميتوانند ماهگي چهارده حدود
كنشهاي درك براي فزايندهاي توانايي سوم ، و دوم سالهاي
كودك.ميكنند پيدا خانواده اعضاء ساير عواطف و متقابل
.سازد ناراحت يا و خوشحال را ديگران چگونه ميگيرد ياد
خشمگين ديگري به نسبت والدين از يكي اگر دوساله كودكان
را ديگري يا يكي است ممكن و ميدهند نشان دلتنگي شود
در كودك.گيرند آغوش در باشد ناراحت آشكار بهطور چنانچه
مادر يا پدر يا خواهر يا برادر ميتواند همچنين سن همان
.كند اذيت را
انضباط و نظم همچنين كودك سالگي ، پنج تا يك دوره طول در
نيازهاي كنترل يادگرفتن آن مفهوم يك كه ميآموزد ، را
ميگيرند ياد بچههاآنهاست با مناسب برخورد و بدني
ياد همچنين آنها.بخورند غذا موءدبانهاي طرز به چگونه
بويژه فعاليتشان ، مختلف زمينههاي در كه ، ميگيرند
مواظب هستند ، متقابل كنش در بزرگترها با كه هنگامي
ديده بيشتر زماني خشم سنين ، اين در.باشند رفتارخود
از بيش مداخله با يا باشد گرسنه يا خسته كودك كه ميشود
كودكان اين از بسياري.شود روبهرو بزرگترها اندازه
عصباني كند ، قطع را بازيشان كسي اينكه از سال و كمسن
به يا و ميكنند پرتاب را اشياء خشم روي از و گرديده
از بسياري مانند پرخاشگري و خشم ابراز.ميزنند لگد آنها
رشد درحال شخصيت بين تعارض نمايانگر ديگر رفتاري مشكلات
واكنش ، يك خشم.است والدين نگرشهاي و شخصيت با كودك
كودكان پيرامون محيط در و است كودكان در طبيعي عاطفي
بفهمند آنان هرگاهدارد وجود بسيار خشمبرانگيز محركهاي
در و ميرسند خويش خواستههاي به شدن عصباني ازطريق كه
خشم كنند ، جلب بهخود نسبت را بيشتري توجه ميتوانند ضمن
نقش مدرسه و خانه محيط.نمود خواهند تكرار را عصبانيت و
نوجوان و كودك پرخاشگري فراواني و شدت تعيين در مهمي
الگوهاي خانواده ، و مدرسه تربيتي شيوه.ميكند بازي
در موجود انضباط و قوانين نوع مربيان ، و والدين رفتاري
دعوا همچون پرخاشگرانهاي رفتارهاي بروز در مدرسه و خانه
فرياد كردن ، مسخره دادن ، دشنام سنگپراني ، لگدزدن ، كردن ،
شلوغي ، و صدا و سر ايجاد ديگران ، آزار و اذيت كشيدن ،
.است موءثر اشياء شكستن و نظم زدن بههم
در بدني تنبيه از كه سختگيري خانوادههاي در پرخاشگري
نيز و ميشود ديده بيشتر ميكنند استفاده كودك تربيت
پرخاشگري اجازه كه خانوادههايي در پرخاشگريها از برخي
اين بعداز سريع بهطور هرگز و ميشود داده طفل به
.ميدواند ريشه نميدهند ، قرار سوءال مورد را كودك رفتارها
آمده بهعمل تاكنون كه مختلفي بررسيهاي نتايج به اگر
خانواده اجتماعي طبقه ميان كه ديد خواهيم بيفكنيم ، نظري
در.دارد وجود مستقيمي رابطه كودك شدن اجتماعي و
هيچ و دارند زياد فرزندان كه محروم طبقات خانوادههاي
به تجاوز و تبعيض و نميگردد اعمال آنها به نسبت كنترلي
شرايطي در كودك ميشود ، مشاهده كرات به يكديگر حقوق
قرار پرخاشگري آسيب درمعرض و ميكند رشد كنترل غيرقابل
در اوليه رشد و تولد بعداز در را خود كه كودكيميگيرد
لحاظ از آن در كه مييابد نامطلوبي اجتماعي اقتصادي ، وضع
از ندارد برخورداري عاطفي نظر از و نيست تامين اقتصادي
ممكن ميگردد روبهرو مختلف محروميتهاي با پرورش آغاز
يا و پرخاشگري به گرايش براي مساعدي عامل محروميتها است
در او رفتاري ناسازگاريهاي و اجتماعي انحرافات ساير
.باشد بلوغ دوران
و شدن خشمگين دليل متداولترين كه ميدهد نشان مطالعات
كه است كاري بهخاطر او سرزنش كودك احتمالي نارضايتي
آنان ، از دائم گرفتن ايراد همچنين است ، نداده انجام
به پياپي نصايح و ديگران با كودك بين نامناسب مقايسه
.ميگردد منجر او خشم به كه موارديست از آنان
رفتارهاي دادن آموزش و شكلدهي در جمعي ، ارتباط وسايل
منظور به وسيعي تحقيقات.دارند عهده به مهمي نقش گوناگون
.شدهاند انجام وسايل اين برنامههاي اثرات ارزيابي
بوده كودكان برروي تلويزيون تاثير درباره پژوهشها بيشتر
تلويزيوني برنامههاي در پرخاشگري و خشونت رواجاست
اصلي شبكه سه برنامههاي ارزيابي در.است مستند "كاملا
اس.بي.سي ، سي.بي.سي ، ان.بي.اي يعني آمريكا تلويزيون
هر در خود برنامههاي در شبكهها كهاين است شده معلوم
عنف ، به تجاوز صحنه گرم ، 113 اسلحه با حمله مورد هفته 92
مورد و 179 لگد و مشت با نزاع فقره كردن ، 168 خفه فقره 9
كودك هر ديگر ، سوي ازميدهند نمايش را قانون از تخلف
تجاوز و قتل مورد هزار 13"جمعا سالگي سن 14 به رسيدن تا
!ميكند مشاهده را
با آمريكا در تايمز ساندي انگليسي نامه هفته نوشته به
دزدي قتل ، 194 دو ساعت هر در فدرال پليس هزار وجود 40
مورد و 600 كودكان و زنان به جنسي تجاوز مسلحانه ، 10
مسائل كارشناسان از برخي.ميدهد رخ منازل از سرقت
جنايات اين وقوع علل از يكي كه معتقدند آمريكا اجتماعي
به ساله تا 12 بچههاي 3آمريكاست تلويزيون بدآموزيهاي
كه مينشينند تلويزيون برابر در ساعت روز 6 هر متوسط طور
تماشاي ساعات روزانه ، كلاسهاي طول ساعت با 5 مقايسه در
(2).است كودكان اين رفتن كلاس از بيشتر تلويزيون
و شده منتشر "گايد.تيوي" مجله در كه رسمي گزارش يك در
تلويزيون خشن برنامههاي سوء اثرات مورد در را جامعي بحث
چنين است ، داده ارائه تماشاچي كودكان روي آمريكا در
:ميخوانيم
زندگي نه كه است داده نشان زمينه اين در مهم تحقيق يك
زمينه نه و او مدرسهاي عملكرد نه پسر ، يك خانوادگي
وي كه تلويزيوني خشن برنامههاي مقدار بلكه وي ، خانوادگي
تعيين عامل مهمترين و تنها است كرده تماشا سالگي در 9
يعني 19 بعد سال در 10 او بودن پرخاشگر ميزان كننده
(3).است بوده سالگي
شخصي مشاهده به كودكان از عدهاي بندورا معروف آزمايش در
پرخاشگرانه عملي و كلامي رفتار عروسكي با كه پرداختند
به هم واقعي ، مدل يعني زنده صورت به هم حالت اين.داشت
مشاهده.ميشد داده نشان كارتون صورت به هم و فيلم ، صورت
تنها مزبور عروسك با وقتي "بعدا تماشاچي كودكان كه شد
و مدل كه را پرخاشگرانه رفتارهاي همان شوند ، گذاشته
اين در و ميدهند انجام ميداد ، انجام عروسك با سرمشق
بيشتر همه از ترتيب به واقعي مدل و كارتون تاثير ميان
به سرمشق يا مدل وقتي كه شد مشخص اين ، بر علاوه.بود
پاداش و تشويق مورد مزبور ، عروسك با خود پرخاشگري خاطر
بيشتر بچهها روي او پرخاشگرانه آموزش اثر گيرد ، قرار
قرار تنبيه مورد پرخاشگري خاطر به را مدل وقتي و ميشود
(4).ميكند پيدا كاهش وي از كودكان تقليد دهند ،
واكنشهاي كه ميكنند تاكيد تريپ ديويد و هاج رابرت
است ميبينند آنچه تفسير متضمن تلويزيون به نسبت كودكان
كه ميدارند اظهار آنها.برنامهها محتواي ثبت فقط نه و
نظر در را كودكان ذهني فرايندهاي پيچيدگي تحقيقات اكثر
كم برنامههاي تماشاي حتي تلويزيون ، تماشاي.نگرفتهاند
كودكان ;نيست پايين سطح ذهني فعاليت يك "ذاتا اهميت
در معنا نظامهاي ساير به آنها دادن ربط با را برنامهها
كودكان حتي مثال ، براي.ميكنند تفسير روزانهشان ، زندگي
بنابر.نيست واقعي تلويزيوني خشونت كه ميفهمند خردسال
نيست تلويزيوني برنامههاي خشونت اين "تريپ و هاج" گفته
نگرشهايي كلي چارچوب بيشتر بلكه دارد ، تاثير رفتار بر كه
.ميشود تفسير و ارائه آن در خشونت كه است
اساسي سوءال حال شد ، ذكر پرخاشگري مورد در كه آنچه از بعد
كنترل را پرخاشگرانه رفتار ميتوان آيا:است اين مهم و
داراي متفكران و محققان اكثريت برد؟ بين از يا كرد ،
معتقدند اينان چون.هستند مورد اين در خوشبينانه ديدگاهي
پرخاشگرانه رفتارهاي نگهداري و اكتساب محيطي ، عوامل كه
در مناسب تغييرات آنها نظر به.ميكنند كنترل را
پرخاشگري موجد زمينههاي بردن بين از و محيطي موقعيتهاي
كودكان رفتار در خشونت و پرخاشگري كاهش باعث ميتوانند
.شوند
آنها ، ميان تبعيض عدم كودكان ، به منطقي و مثبت شخصيت دادن
كودكان به توان حد در مسئوليت دادن كودكان ، تحقير عدم
عواقب پيرامون استدلال و كودكان با كردن صحبت پرخاشگر ،
كودك ، با عاطفي و صميمانه رابطه ايجاد پرخاشگري ، خطرناك
كارهاي به او كردن تشويق كودك ، مشكلات به دقيق توجه
برخورد و كودك روحيات شناخت با نهايت در جمعي ، و گروهي
را خشم و پرخاشگري كننده ايجاد عوامل ميتوان آن با صحيح
تلاش آنها بردن بين از جهت در و نموده شناسايي كودكان در
.كرد
تبار منظمي جواد
انتظامي علوم دانشگاه علمي هيات عضو
ماخذ و منابع
مجله -صفحه 11 0/2 شماره 317 ، هفتم ، سال سروش ، مجله -1
گايد وي تي ، -صفحه 011/3 شماره 317 ، هفتم ، سال سروش ،
يوسف دكتر اجتماعي ، روانشناسي -جولاي 1975/4 14
.صفحه 276 نهم ، فصل كريمي ،
بيفزائيم خود نفس عزت بر چگونه
كنيد ترك را منفي فكري عادات
خود درباره ناسالمي افكار به ناآگاهانه ما از بسياري
.است آسان دست اين از فكرهايي كردن رها گرچه ميچسبيم ،
احساسهاي و فكرها براي منفي احساسهاي و فكرها كردن رها
نوبه به اين و ميكند ايجاد خالي فضاي ما وجود در مثبت
چنين اينكه براي.ميبخشد اعتلا را نفسمان عزت خود
.كرد استفاده ميتوان كردن مجسم شيوه از دهد روي اتفاقي
در كه (را خودمان جمله از و) را كسي هر ارتباط اين در
قرار بدرفتاري يا انتقاد مورد كرده ، محكوم گذشته
ميبنديم را خود چشمان آنگاه.ميگيريم نظر در دادهايم ،
و برميبندند رخت وجودمان از كه را بخشي زيان احساسهاي و
آنكه محض به.ميكشيم تصوير به خود ذهن در ميشوند بخار
رفته ميان از منفي و بد عادت شد ، تشكيل ما ذهن در خلايي
احساسهاي و انديشهها جاي سالم احساسهاي و انديشهها و
كه ميكنيم مجسم نظر در ما و ميگيرند را گذشته منفي
را ما ذهن خالي فضاي شاديافزا و گرمابخش مثبت احساسهاي
و انديشهها همه از خود ذهن كردن خالي با.ميكند پر
با حاصل ، خلا پركردن و منفي و ناراحتكننده احساسهاي
را خود نفس عزت سازنده ، و سالم احساسهاي و انديشهها
.ميبخشيم اعتلا
رابينسن.ب دكتر :نوشته
غيبي منوچهر دكتر : ترجمه
كردند دريافت انتشار مجوز جديد نشريه 33
دوشنبه روز جلسه در مطبوعات بر نظارت هيات :اجتماعي گروه
انتشار مجوز روزنامه ، دو جمله از جديد نشريه براي 33 خود
.كرد صادر
نامه ، 9 دوهفته هفتهنامه ، 3 به 9 مربوط مجوزها ساير
.است دوفصلنامه و 2 ماهنامه ، 8فصلنامه
مدير و فرجام فرهنگي موسسه امتيازي صاحب به روز فرجام
مدير و امتيازي صاحب به روز ترجمان و مسئوليمحمدبيگدلي
كه است جديد روزنامه دو عنوان غلاميشيزري ، جواد مسئولي
.كردهاند دريافت انتشار مجوز
جهان ، نصف جوان ، فرجام شامل ، جديد هفتهنامههاي
كوشا ، 19 روشن ، فرداي پزشكي ، نوين پرسپوليس ، قمامروز ،
كهنوج صبح آوايكاشمر ، شامل دوهفتهنامهها و زاهدان دي ،
.است ماكو آواي و
كردهاند دريافت انتشار مجوز اخيرا كه نيز ماهانه نشريات
ابركوه ، سرو صميمانه ، هنر ، فرجام ترجمانانديشه ، شامل
امروز ، جوان نسل وچين ، ايران تجارت و اقتصاد سراب ،
.است تاسيسات صنعت و ورزشي ماهيگيري
گزارش فرهنگ ، و معماري شهركرد ، پزشكي علوم دانشگاه مجله
و چين مطالعات نشريه فارس ، ساختمان مهندسي سازماننظام
بهداشتي علوم مجله حكمت ، و طب ومديريت ، كيفيت آسيا ، شرق
.است جديد عنوانفصلنامههاي نيز سلامت و ايران
دامپزشكي تحقيقات مجله شامل نيز جديد فصلنامههاي دو
.است اهواز پزشكي علوم دانشگاه پزشكي مجلهعلوم و ايران
|