:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم
امر يك فقط فرهنگ
حوزه در پژوهش
است تشريفاتي
و مجلس :آموزشعالي وزارت پژوهشي معاون
هم سوم برنامه در بودجه و برنامه سازمان
كردند بيتوجهي پژوهش به
و ايران تحقيقاتي مراكز مشترك همكاري با
شد تدوين ايران جامع اطلس فرانسه
ميشود راهاندازي جوان راديويي باشگاه
هزاره و سال 2000 فرارسيدن با همزمان
با سده يك علم ، با قرن يك ; ميلادي جديد
اميد و بيم
دارد؟ ژنتيك عامل زبان لكنت آيا
2x 2
توضيح
كنگره قزوين در دي و 30 تهران در دي 29
ميشود برگزار قزويني محمد استاد بزرگداشت
شد ملي اثر "زنگنه عليخان شيخ" مدرسه
:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مقام قائم
امر يك فقط حوزهفرهنگ در پژوهش
است تشريفاتي
"پژوهشي نهادهاي و پژوهش" گردهمايي :فرهنگي علمي گروه
شركت با پژوهش هفته از روز ششمين با همزمان ديروز ،
.شد برگزار معاصر هنرهاي موزه محل در محققان و مسئولان
مسجدجامعي احمد پژوهش ، هفته چهارمين خبري ستاد گزارش به
ارشاد و فرهنگ وزارت پژوهشي معاون و وزير مقام قائم
كه حالي در:داشت اظهار سخناني ، طي مراسم اين در اسلامي
اما هستيم كشور ساله پنج برنامه سومين تدوين مرحله در
در شده ارائه اطلاعات و نداريم جامعي فرهنگي آمار هنوز
تنها نه را نقيصه اين وي.نيست دقيقي اطلاعات حوزه ، اين
ابهام كه دانست اطلاعات عناوين و شاخصها نبودن روشن در
.خواند مشكل اين دلايل از يكي نيز را تعاريف در
لحاط از پژوهش و تحقيق امر اينكه بيان با جامعي مسجد
اظهار است ، مشكل دچار فرهنگ بخش آمار تعدد و طبقهبندي
در داريم مشخصي تعريف ما كه حوزههايي در حتي:داشت
قائم.است نشده لحاظ مشخصي تعريف برنامهريزي نظامهاي
مركز يك حاضر حال در اينكه بيان با وزير مقام
زمينه در آنچه به بتواند محقق يك اينكه براي اطلاعرساني
قرار او فعاليت دستمايه و شده انجام خود تحقيق موضوع
ما محققان دلنگرانيهاي از يكي:گفت ندارد ، وجود گيرد
حقوق وهمچنين تحقيقاتشان در آنها جايگاه نبودن روشن
پژوهش از حمايت براي كه است قانون اين و آنهاست معنوي
يك عنوان به را او پژوهشگر يك موقعيت به توجه با بايد
موقعيت اين پژوهش براي اگر كه كند تعريف بنيادي عامل
پژوهشي معاون.داشت نخواهيم را عنصر اين ما نشود تعريف
كه كنوني شرايط در اينكه بيان با همچنين ارشاد وزارت
است شده حاكم كشور برنامهريزي نظام بر جديدي مناسبات
ميباشد ، مهم و عمده پژوهشيبخشي اعتبارات به توجه "طبعا
تشريفاتي امري ، پژوهش فرهنگ حوزه در حاضر حال در:گفت
ناظر بايد پژوهش كه حالي در اجرايي دستگاههاي در و است
.است روبهرو بسياري موانع با باشد عمل بر
و مجلس :آموزشعالي وزارت پژوهشي معاون
هم سوم برنامه در وبودجه برنامه سازمان
كردند بيتوجهي پژوهش به
در اسلامي شوراي مجلس و مسئولان :فرهنگي علمي گروه
امر به توسعه دوم و اول برنامه همانند نيز سوم برنامه
.كردند كمتوجهي تحقيقات
نهادهاي و پژوهش گردهمايي در ديروز كه توكل محمد دكتر
چكيده اگر:افزود مطلب ، اين بيان با ميگفت ، سخن پژوهشي ،
تشريح بخواهيم دوم و اول برنامه در را تحقيقات وضعيت
.نيست مطلوب بههيچوجه تحقيقات وضعيت بگوييم بايد كنيم
كانال از ملي توسعه داريم قبول اگر اينكه بيان با وي
پس:گفت است ، امكانپذير و عملي تكنولوژيك و علمي توسعه
در كمي و كيفي نظر از موجود وضع در ما توسعه كل نتيجه در
.ميبرد بسر نامطلوبي وضعيت
يكي به اشاره با همچنين عالي آموزش وزارت پژوهشي معاون
از يكي:داشت اظهار كشور ، در پژوهش امر اساسي مشكلات از
آن مصرفكنندگان با تحقيقات پيوند عدم پژوهش امر مشكلات
.است
كه شدهاند عاجي برج به تبديل سويي از توليدي دستگاههاي
محققان و تحقيقاتي مراكز بخصوص خارج به را خود مشكلات
محصور را خود محققان ديگر سويي از و نميدهند بروز
بسته كشور نياز به نسبت كردهاندوگوشهايشان ديوارهايي
.است
در پژوهش امر كه گفت ميتوان بهجرات:افزود همچنين وي
سوابق و انقلاب سال با 20 مقايسه در اخير يكسال
برنامهريزيشدهاي و سنجيده تلاش از كشور برنامهريزي
حدود 20 در چيزي مدت اين در دستگاهها همه.بود برخوردار
اين در سوم برنامه تدوين صرف را خود فعاليت درصد تا 60
نظام در كه بود بار اولين براي و كردند زمينه
مساله هر براي تصميمگيري زمان شد قيد كشور برنامهريزي
.است ضروري متخصصين و دانشگاهيان از تن سه حضور
به خود ما:گفت همچنين عالي آموزش وزارت پژوهشي معاون
توصيه كشورها تمامي به اسلامي كنفرانس سازمان رئيس عنوان
تا به 5/1 ملي ناخالص درآمد كل از را پژوهش سهم كه كرديم
ما كشور در پژوهش سهم كه حالي در.دهند افزايش درصد 2
.است باقي ملي ناخالص درآمد درصد./هنوز 29
و ايران تحقيقاتي مراكز مشترك همكاري با
شد تدوين ايران اطلسجامع فرانسه
همكاريهاي حاصل ايران جامع اطلس :فرهنگي علمي گروه
و مطالعات موءسسه و فرانسه علمي مطالعات ملي مركز ششساله
.شد تدوين و تهيه تهران ، فرهنگي تحقيقات
و تهران دانشگاه دانشيار طالقاني محمود دكتر گفته به
برگزيده پژوهشگر و فرانسه علمي تحقيقات ملي مركز پژوهشگر
اطلسهاي سري از اطلس هفدهمين ايران اطلس سال 78 ،
از بهرهگيري با بار نخستين براي و است جهان كشورهاي
بويژه نرمافزاري و فني دستاوردهاي پيشرفتهترين و آخرين
روشهاي از استفاده با و رايانهاي نقشهنگاري درباره
جغرافيايي خانه روشهاي نرمافزاري و جغرافيايي خانه
شده تهيه ايران براي شده ، داده گسترش و توسعه مونپليه
.است
ميشود راهاندازي جوان راديويي باشگاه
منظورايجاد به جوان راديويي باشگاه :فرهنگي علمي گروه
شكوفايي و جوان نسل فكري اعتلاي و رشد جهت مناسب بستر
.ميشود راهاندازي جوانان استعداد
گفتوگويي جوانطي راديويي مديرباشگاه رزمجو علياكبر
آغاز را خود آزمايشي فعاليت كه باشگاه اين:كرد اعلام
تهيه در جوانان همكاري و مشاركت با نظردارد در است ، كرده
سازندگي براي نوين جوانذهنيتي راديويي شبكه برنامههاي
.آورد بوجود كشور
فعاليت ديگر ماه تا 2 جوان راديويي باشگاه:كرد تاكيد وي
.كرد خواهد آغاز خودرا رسمي
و تفاهم ايجاد و افكار تبادل زمينه كردن فراهم رزمجو ،
فصل و حل براي جوانان مشاركت زمينه جوانان ، ايجاد همفكري
از بهرهگيري آنان ، گروهيبه كار آموزش و خويش مشكلات
استعدادهايعلمي ، كشف و شناسايي جوانان ، نوآوري و خلاقيت
از را جوانان فراغت اوقات پركردن و جوانان هنري و فرهنگي
مديرباشگاه.برشمرد جوان راديويي باشگاه تاسيس جملهاهداف
:جوانگفت راديويي باشگاه در عضويت درخصوص جوان راديويي
به ميتوانند گروهي و انفرادي صورت دو به علاقهمندان
.باشگاهدرآيند اين عضويت
شخصيت از استفاده با ميتوانند افراد انفرادي ، عضويت در
در و شوند عضو باشگاه آييننامه به باتوجه و حقيقيخود
دانشآموزي گروههاي نظير گروههايمتشكل نيز ، گروهي عضويت
كانونهاي و فرهنگسراها دانشگاهها ، مدارس ، دانشجويي ، يا
و خود حقوقي شخصيتهاي از استفاده با ميتوانند صنفي
.گردند جوان راديويي باشگاه عضو شده تعيين ضوابط براساس
هزاره و سال 2000 فرارسيدن با همزمان
با سده يك علم ، با يكقرن ; ميلادي جديد
اميد و بيم
اخير سال درصد علمي اكتشافات به گذرا نگاهي
پايانآن به كه حاضر ميلادي قرن خلال در علمي اكتشافات
آورد ، بار به تغييراتي سهمگين ، شتابي با رسيدهايم ،
و داد قرار بشر اختيار در را گيجكنندهاي تازه نيروي
چيز علم از بيم.برانگيخت همگان دل در را بيم و اميد
علمي ، پيشرفت كه بود قرن اين در تنها اما نيست ، تازهاي
.دارد قرار خويش كامل انقراض نيروي رودرروي را بشر
به دور فواصل از كشورها كه نداشت سابقه اين از پيش هرگز ،
انگشت تعداد جان حال ، اين با و بپردازند يكديگر به حمله
از پيش هرگز.اندازند خطر به را خود سربازان از شماري
انقراض به كشور ، يا گروه دو بين جنگ نداشت امكان اين ،
.بيانجامد بشر نسل كامل
مادي ثمره يعني فنآوري كه بود قرن همين طول در اما
انجاميد بشر عمر ميانگين شدن برابر دو به علمي ، پژوهشهاي
مختلف فرصتهاي و رفاه بهداشت ، جهان ، از بسياري نقاط در و
.آورد همراه به را بيسابقهاي
سال در هاروارد دانشگاه استاد مستين امانوئل پروفسور
اميد از پراست كه يكي.دارد چهره دو فنآوري":نوشت 1947
ما.دهد شكست و كند دلسرد را ما ميتواند كه ديگر يكي و
اين البته.ميدهيم دست از را فيزيكي نيروي از عظيمي حجم
باعث اينكه نه باشيم ، خردمند كه ماست به تلنگري نكته
".شود نااميديمان
كاربرد با عظيم ثروت ايجاد با سده 1900 اوايل در
فنآوري و علم به اشتياق انبوه ، توليد جديد فنآوريهاي
فيزيكدان پلانك ، ماكس قرن نخست سالهاي در.گرفت بالا
انرژي و نور حالت تشريح براي را كوانتوم نظريه آلماني ،
نظريه آلماني فيزيكدان ديگر اينشتين آلبرت و كرد مطرح
.كرد مطرح سال 1905 در مكان و زمان مورد در را خود نسبيت
داد نشان سال 1910 در مورگان توماس آمريكايي زيستشناسان
وراثت واحدهاي دارند ، قرار كروموزوم طول در كه ژنها كه
براي سال 1913 در را كوانتوم نظريه بوهر نيلز.هستند
الگويي نتيجه در و برد بهكار هستهاي ساختار تشريح
در.دارد كاربرد هنوز كه آورد دست به اتم براي ابتدايي
از بيم هستهاي سلاحهاي دهشتناك قدرت بيستم ، سده ميانه
.بود آورده وجود به علم كه فكند همگان دل به را خطراتي
انريكوفرمي توسط سال 1942 در كه هستهاي واكنش نخستين
به سال سه از پس گرفت ، صورت تبار ايتاليايي فيزيكدان
آمريكا توسط هيروشيما و ناكازاكي هستهاي بمباران
.كرد تبخير آن يك ظرف را نفر هزاران بيگزافه كه انجاميد
از ناشي بيماريهاي براثر نيز ديگر نفر هزار صدها
.باختند جان "تدريجا هستهاي ، پرتوزايي
شدند ، پرتاب فضا به سرنشيندار پيماهاي فضا حال ، دراين
رفتند ، فراتر شمسي منظومه از حتي خودكار فضايي كاوشگرهاي
ميلياردي چند فزاينده جمعيت تغذيه به كشاورزي نوآوريهاي
انفجار از بيم مواليد كنترل روشهاي ابداع و كرد كمك زمين
.داد كاهش را جمعيت
شد ساخته ديجيتال الكترونيك رايانه نخستين سال 1946 ، در
اسيد الگوي نخستين سال 1953 ، در.داشت وزن تن كه 80
از كريك فرانسيس را اي.اندي يا ريبونوكلئيك دئوكسي
.كردند تدوين ازآمريكا جيمزواتسن و انگليس
مدار به ماهواره نخستين پرتاب با و درسال 1957 فضا عصر
همان يعني سال 1969 ، در.شد آغاز شوروي اتحاد توسط زمين
ميشود ، خوانده اينترنت اكنون را آنچه پنتاگون كه سالي
عرصه بر پا كه شد انساني اولين آرمسترانگ نيل كرد ، ايجاد
.گذاشت ماه كره
آن ابعاد بيستم قرن در علم شگفتانگيز جنبههاي از يكي
اثر و آن به مربوط كاركنان شمار تجهيزات ، پول ، نظر از
عادي مفاهيم اينشتين نسبيت نظريه.است برجامعه آن كلي
داد نشان نظريه اين با وي ، .كرد دگرگون را مكان و زمان
شدن كوتاه و اندازهها شدن كوتاه باعث "واقعا حركت كه
اما است ، نظر صرف قابل معمولي سرعت در كه ميشود سيرزمان
كشف اينشتين.است ملاحظه قابل آن نزديك يا نور سرعت در
يك مختلف صورتهاي "صرفا (M) ماده و (E) انرژي كه كرد
مشهور فرمول با را واقعيت اين و چيزهستند
پا به درفيزيك اينشتين كار براثر زيادي حد تا كه انقلابي
و كرد سرايت زيستشناسي و شيمي به كه نپاييد ديري شد ،
اتم ، دستكاري براي ناپذيري تصور تواناييهاي ايجاد باعث
.شد آنها ژنتيك ساختارهاي و زنده سلولهاي حتي و ملكولها
با آمريكايي و سوئيسي دانشمندان از گروهي سال 1978 ، در
جايزه و كنند تقطيع را ژنها شدند موفق آنزيمهايي كاربرد
مهندسي زمان ، ازآن.كردند خود آن از سبب همين به را نوبل
كشاورزي ، محصولات ايجاد براي را نيرومندي ابزار ژنتيك
گذاشته دانشمندان اختيار در بهتر و جديد داروهاي و دام
زنده انداموارههاي ديگر اصلاح امكان فنآوري چنين.است
كه ميكند مطرح خاص وظايفي انجام براي را بشر جمله از
داشته همراه به را عميقي اخلاقي نگرانيهاي امر اين البته
.است
زمان از هستهاي فاجعه از بيم كه وجودي با رو ، اين از
هراسانگيز احتمالات علم است ، كرده فروكش سرد جنگ اوج
ژنتيك مهندسي از استفاده همچون است ، آورده پديد را جديدي
سودجويي منظور به دولتها و شركتها توسط آينده دنياي در
بيشتر قدرت" دهد هشدار داشت حق مستين شايد.طلبي قدرت يا
است ، بيشتر خردمندي مستلزم بيشتر آزادي و بيشتر انتخاب و
بيشتري انسانيت به عناصر اين باشد قرار كه درصورتي
خير منظور به علم پيشرفت از آيا كه اين اما ".منجرشود
اين كه است اين مسلم قدر دو ، هر يا شر يا ميشود استفاده
و فيزيكدان هاوكينگ ، استيفن.داشت خواهد ادامه امر ،
به بشر ميل عميقترين":ميگويد انگليسي مشهور نويسنده
.ماست پيجويي استمرار براي كافي توجيه دانش ،
جهان بنيادي نظم فهم تمناي به مردم تمدن ، طلوع زمان از
در كه كيهاني كامل توصيف جز چيزي ما هدف و...برآمدهاند
".نيست ميكنيم ، زندگي آن
فرانسه خبرگزاري :منبع
نعيمي.و :ترجمه
دارد؟ ژنتيك عامل زبان لكنت آيا
دانشمندان از گروهي توسط تازگي به كه تحقيقي نتايج
كه است آن مويد است ، گرفته صورت استراليايي و امريكايي
دانشمندان ايندارد ژنتيك علت زيادي حد تا زبان لكنت
ژنتيك عامل داراي گيجكننده كلامي اختلال اين معتقدند
لكنت كه متفاوت و همانند دوقلوهاي از شماري.است مهمي
.گرفتند قرار بررسي مورد بودند ، سالم يا داشتند زبان
در توجهي قابل اختلاف از حاكي بررسي ، اين يافتههاي
با تطابق ميزان اين تحليل و تجزيه با.بود تطابق ميزان
ايجاد در ژنتيك عامل شد مشخص رياضي ، پيشرفته الگوهاي
كه است اختلال نوعي زبان ، لكنت.است موءثر زبان لكنت
اين.بازميدارد بيزحمت و روان گفتگوي از را افراد
احساس به بسا چه و ميشود آغاز كودكي در "غالبا عارضه
روي شده ياد تحقيق.بيانجامد گفتن سخن از فرار و اضطراب
داد نشان آن نتايج و شد انجام استراليايي دوقلوي 3768
ايجاد در محيطي زيست عوامل از مهمتري نقش ژنتيك ، عوامل
هنوز كه غيرژنتيك عوامل نقش كه چند هر.دارد زبان لكنت
به.نيست بيتاثير ميان اين در است ، ناشناخته آنها ماهيت
اين از ناشي رنج شدت و شخص بهبود امكان ميرسد نظر
به پژوهش ، اينباشد ژنتيك عوامل تاثير تحت نيز اختلال
مشكلات ديگر با اغلب زبان لكنت كه بود آن مبين علاوه
دوران در كلامي اصوات تكامل بهخصوص است ، همراه كلامي
در داشتند ، زبان لكنت كه دوقلوهايي درصد كودكي ، 58
.بودهاند كلامي اختلالات دچار كودكي در نوشتند پرسشنامه
.بود درصد فقط 20 سالم ، كودكان در ميزان اين
منطقه 15 در دانشآموزان رياضي همايش
ويژه همايش دومين تهران ، منطقه 15 پرورش و آموزش اداره
شكوفايي و رشد هدف با را راهنمايي دوره دانشآموزان
اسفندماه در دانشآموزان خلاق و پويا درخشان ، استعدادهاي
به علاقهمند دانشآموزان.كرد خواهد برگزار جاري سال
يكي در خود آثار ارائه با ميتوانند همايش ، اين در شركت
دفتر به ماه 78 بهمن دهم تاريخ تا زير موضوعات از
نامنويسي همايش اين در ميكنند ، تحصيل درآن كه مدرسهاي
از يكي:است شرح اين به ارائه قابل موضوعات.كنند
علوم ، ساير در رياضي كاربرد درسي ، كتاب مفاهيم و موضوعات
و نقاشي دانشآموزان ، ديدگاه از آموزشي راهكارهاي
زمينه در داستان و درسي كتاب موضوعات درزمينه كاريكاتور
.طنز يا و تخيلي علمي ، شكل به درسي كتاب موضوعات
منطقه 16 در تحقيق پيشگامان همايش
منطقه 16 ، پرورش و آموزش ابتدايي دوره آموزشي گروههاي
را ويژهاي دانشآموزي كنفرانسهاي جاري ، تحصيلي سال در
در اجرا مرحله به "تحقيق پيشگامان همايش" عنوان تحت
آشنايي براي كه دانشآموزي فعاليت اين دراست آورده
در آنها حضور و علمي پژوهش مختلف مراحل با فراگيران
قريب اكنون هم شده ، طراحي اجتماع برانگيز چالش صحنههاي
استفاده با و كردهاند نامنويسي دانشآموز هزار دو به
كه "علمي تحقيق انجام چگونگي" كتابچه و تحقيق فيشهاي از
پژوهش انجام مشغول است ، شده داده قرار آنها اختيار در
ارائه پژوهشهاي بين از ماه دي در است قرار و هستند علمي
يك در دانشآموزان توسط و شده انتخاب تعدادي شده ،
علاقهمندان و فراگيران ساير اطلاع به عمومي كنفرانس
.شود رسانده
از بسياري رياضيات ، جهاني سال مناسبت به است گفتني
از يكي پيرامون را خود پژوهش موضوعات دانشآموزان
.كردهاند انتخاب رياضيات با مرتبط محورهاي
بگيريد تماس انساني علوم پژوهشگاه با
به نامهاي ارسال با تهران از ارمكي ، اخوان حسن آقاي
انطباق درباره خود تطبيقي تحقيقات از شمهاي 2 ،x ستون 2
ارسال برايمان را رياضي با تاريخ بويژه انساني ، علوم
ساير و عزيز دوست اين به.است توجه قابل كه داشتهاند
ميشويم يادآور ميفرستند ، مطلب برايمان كه پژوهشگراني
كه است چاپ قابل 2x ستون 2 در صورتي در پژوهشها اين نتايج
دانشگاههاي يا و پژوهشي ارگانهاي از يكي توسط "قبلا
محترم دوست اين ازباشد رسيده تاييد به كشور معتبر
سه در گفتهاند كه را ، خود پژوهشهاي ميكنيم درخواست
:همچون علمي مراكز از يكي به كردهاند تدوين جلد
تاريخ كميته ايران ، رياضي انجمن انساني ، علوم پژوهشگاه
و نظري فيزيك تحقيقات موءسسه يا و رياضيات جهاني سال ستاد
از يكي تاييد از پس هم ما "قطعا.دهند ارائه رياضيات
در تحقيقات اين از شمهاي چاپ به مذكور ، شده ياد مراكز
.كرد خواهيم اقدام عمومي اطلاعات حد
توضيح
در (گستره) صفحه 5 در يكشنبه 14/9/78 روز كه كاريكاتوري
كار بود ، رسيده چاپ به "بيخوابي" موضوع با ارتباط
قلم از نامش كه است "هويان كريست" كاريكاتوريستايراني
.بود افتاده
كنگره قزوين در دي و 30 تهران در دي 29
ميشود برگزار قزويني محمد
استاد بزرگداشت
استاد درگذشت سال پنجاهمين با همزمان :فرهنگي علمي گروه
و قزوين در كنگرهاي معاصر بنام ادبپژوه قزويني محمد
.ميشود برگزار تهران
دبير محمد سيد دكتر قزوين از همشهري خبرنگار گزارش به
تهران در دي كنگره 29 اين:گفت فوق مطلب اعلام ضمن سياقي
برگزار فرهنگ و فكر اهل حضور با و قزوين در ديماه و 30
.ميشود
ميدانهاي از يكي است قرار شده پيشبيني برنامه برابر
.شود نامگذاري قزويني استاد نام به قزوين
شد ملي اثر "زنگنه عليخان شيخ" مدرسه
به مربوط "زنگنه عليخان شيخ" مدرسه :فرهنگي علمي گروه
شماره با تويسركان امام ميدان شمال در واقع صفويه دوره
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در 1866
شيخ مدرسه است آن از حاكي محلي تحقيقات و تاريخي شواهد
سال حدود در عباسي مدرسه به معروف تويسركان زنگنه عليخان
هشت حياط داراي مدرسه اين.است شده ساخته ق.-ه 1090
از متشكل طبقه يك بناي آن گرداگرد كه است بزرگي ضلعي
مدرسه ، ورودي در سر.است شده ساخته هم به متصل متعدد حجرات
دو بر آن سر دو كه است سادهاي شكل قوسي طاق يك داراي
.است متكي مدخل طرفين آجري ديوار
|