شهر تئاتر صحنه بر
دست چيره انديشمندي ماهر تصويرگري ;حافظ
ژاپن در كيارستمي عكس آثار نمايشگاه
شد ربوده روسيه قديمي نقاشي تابلوهاي
در چكسلواكي اهل عكاسي آثار نمايشگاه
شد برگزار گرگان
ايران قلابدوزي مركز اصليترين رشت ،
فرهنگي كالاهاي مصرف طرح
شهر تئاتر صحنه بر
.نميرود صحنه روي به نمايشي ديماه تا 13 شهر تئاتر در
آن در كه خود ارسالي گزارش در شهر تئاتر عمومي روابط
ازايام پس است نوشته آمده ، نيز صحنه روي تئاترهاي فروش
، تعطيل
:بود خواهد صحنه نمايشروي 9
"طلا دندون" نمايش بالاي فاصله از نمايشها فروش گزارش
امروز به تا نمايش اين.ميكند حكايت نمايشها ساير با
.است داشته فروش تومان ميليون به 90 نزديك
"مجلسنامه" ميليون ، با 10 "قداره و گل" نمايش اين از پس
ردههاي در تومان ميليون با 4/1 مصاحبه و ميليون با 5/2
.دارند قرار بعدي
:است زير شرح به نمايشها اجراي مكان و عنوان
اصلي ، سالن ميرباقري ، داود كارگرداني به طلا دندون *
.و 30 ساعت 18
قشقايي ، سالن فراهاني ، بهزاد كارگرداني به قداره و گل *
.ساعت 18
روحانيان ، محمد كارگرداني به "مجلسنامه" و "مصاحبه" *
.چهارسو سالن
و چهارشنبه و دوشنبه روزهاي ساعت 18 "مصاحبه" )
.(فرد روزهاي و 45 ساعت 17 "مجلسنامه"
سالن كامكاري ، ناصح كارگرداني به "فرهاد فراق در" *
.دقيقه و 45 ساعت 19 چهارسو ،
كارگرداني به كرماني ناظرزاده فرهاد نوشته بيخانمان ، *
.و 30 ساعت 17 كوچك ، سالن جعفري ، مرادي مليحه
كوچك ، سالن آقايي ، امير كارگرداني به دوم يك و سال سه *
.دقيقه و 30 ساعت 19
كافه رحيمي ، محمدرضا كارگرداني به نامربوط نمايشهاي *
.دقيقه و 30 ساعت 16 تريا ،
سالن قاسمپور ، اكرم كارگرداني به هفتخوان خوان بر *
.و 30 ساعت 18 كوچك ،
دست چيره انديشمندي ماهر تصويرگري ;حافظ
پاياني بخش -نقاش هشت روايت به حافظ
آغداشلو ، آيدين خسروجردي ، حسين صادقي ، حبيبالله ; اشاره
اسكندري ايرج نامي ، غلامحسين كلانتري ، پرويز چليپا ، كاظم
فرهنگ كل اداره دعوت به كه هستند نقاشاني حسيني ، مهدي و
حافظ انديشه و شخصيت از الهام با و فارس اسلامي ارشاد و
ديوارهاي بر آثاري خود ، فرد به منحصر شيوههاي و سبك با
پديد شيراز در "حافظ" جديدالاحداث و بزرگ تالار گچي
صفحه در (ماه 78 دي اول چهارشنبه) گذشته هفته.آوردهاند
حسين) همشهري شهرستاني خبرنگاران گفتوگوي تجسمي ، هنرهاي
از تن چند با را (ياري مريم و علوي مسعود اعظم مالكي ،
گفت اين پاياني بخش امروزخوانديد نقاش هنرمندان اين
.ميخوانيم هم با را وگو
و مجهزترين خود نوع در كه شيراز حافظ بزرگ تالار
تلاش با سال دو مدت در است ، كشور تالار باشكوهترين
همكاري با و فارس اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره
در است قرار و شده ساخته استان اين اجرايي دستگاههاي
.يابد گشايش فارس استان به جمهوري رئيس آينده سفر
خسروجردي حسين با وگو گفت
.كنيم آغاز خودتان از بگذاريد
كار سال 57 از دارم ، سن سال و 41 هستم خسروجردي حسين
و كردم آغاز زيبا هنرهاي هنرستان از جدي طور به را نقاشي
از جا آن در و شدم زيبا هنرهاي دانشكده وارد ادامه در
مرحوم اسداللهي ، حسيني ، مهدي فرشچيان ، چون استاداني محضر
استاد مميز ، مرتضي عناصري ، جابر استاد حالتي ، رفيع
.شدم بهرهمند موسس خانم و آيتاللهي
چيست؟ حافظ ديدگاههاي و شخصيت از شما برداشت
دارم حافظ از نقاش يك عنوان به من كه برداشتي و تصور
من نگاه.است حافظ شخصيتي و وجودي جوهر نوعي از برگرفته
و است نقاشانه نگاهي او شعر و حافظ به نقاش يك عنوان به
تصويرگر يك آن ، از فراتر كه اديب يك نه حافظ من نظر به
.است ماهر
انسان است ، زندگي پايه و اساس شنيدن ، و ديدن من نظر به
ذهن در مصنوع ومحيط طبيعت از را يافتههايش حساس ، و خلاق
از پس و ميدهد قرار تحليل و كندوكاو مورد خود آفرينشگر
به ميپذيرد ، صورت هوشمندش انديشه در كه لازم ، بررسيهاي
كاغذ روي به -را آن برآيند -اندام سريع واكنش كمك
.ميآورد
ادبيات كالبد در نقاش يك حال و حس داراي حافظ من نظر به
مييابيم در حافظ اشعار مطالعه با كه طوري بهاست بوده
تصويرسازي قابليت و تصويرياند جنبه داراي شعرها اين كه
.است مشهود او كلام و اشعار بندبند در حافظ
است؟ شده اثري چنين خلق باعث حافظ ديوان از جنبه كدام
از كه است صميمي بياني حافظ كلام و سخن معتقدم همواره من
بيواسطه و دروني كه جا آن از و گرفته نشات حافظ احساس
پيام و ميكند برقرار ارتباط خود خواننده با "سريعا است
.ميرساند او به را خود
اثر خوانندهاي هر جان و دل بر حافظ ديوان كل من نظر به
ساختار به توجه با كردهام تلاش اثر اين در من.ميگذارد
مقبره نزديكي در اينكه به توجه با و ايراني نقاشي سبك و
.بنگرم مستقل پديدهاي ديد به حافظ به گرفتهام قرار حافظ
كه زبان يك باشد قرار اگر و است عالم جوهر زبان حافظ
كه باشد انسان وجودي جوهر همان واقع در يعني انسان گوياي
نمايش به انسان آفرينش در را الهي توان و قدرت بتواند
حافظ زبان است ، كافي دوران تمامي براي حافظ زبان گذارد ،
بيهمتايش خالق و هستي آنچنان وحي كلام از بهرهگيري با
او كلام از بيت هر خواندن با را آدمي كه ميكند ستايش را
لسانالغيب را او زيبا چه و ميآورد در بهسجده
.ناميدهاند
بزرگي روح چنين به دستيابي معتقدم هنرمند يك عنوان به من
اين زمان ، گذشت با و ميدهد سوق جاودانگي به را انسان
ميشود شناخته بهتر و مييابد گستردهتر حيات جاودان روح
شعر و حافظميگيرد قرار احترام و تكريم مورد بيشتر و
اين بر من و ميشود شناخته گذشته از بهتر روز هر او
او شعر و حافظ به ونگرش ديد آينده سدههاي در كه باورم
.شد خواهد پربارتر و غنيتر
و تاريخ طول در شعر و نقاشي بين ارتباطي چه شما نظر به
است؟ داشته وجود زمين ايران فرهنگ
كشيدن تصور به و انديشيدن و ديدن از دو هر شعر ، و نقاشي
قرار حد يك در مرتبه لحاظ از هنر دو اين و ميگيرند نشات
نحوي به قبل دورههاي در ايران فرهنگ ساختار اما دارند ،
ستايشگرش و مدح جنبه جهت به سرودن هنر همواره كه بوده
در گفت ميتوان كه طوري به گرفته ، قرار توجه مورد بيشتر
بر باشد ديداري هنر بر كه آن از بيش فرهنگي تكيه ايران
.است بوده نوشتاري هنر
از يكي نوشتاري هنر بر ايران فرهنگي تكيه من نظر به
و قرون طي در حافظ شعر ماندن مصون و حفظ مهم جنبههاي
بود نقاش يك حافظ اگر معتقدم من.است متمادي سالهاي
فرهنگ در.نميماند باقي سالم همچنان زمان اين تا آثارش
و هويت هنر يك عنوان به نتوانسته نقاشي هيچگاه ايراني
و شيشهاي پشت نقاشيهاي و بيابد را خود آزادي
جنبه از يا بوده دربار خدمت در يا اغلب قهوهخانهاي
نيز نقاشي هنر.است شده نگريسته آن به مسجدها در مذهبي
در كه طور آن نتوانسته متاسفانه استقبالياش كم دليل به
بين در و يابد راه جامعه داخل به است هنر اين خورشان
.يابد محبوبيت عامي افراد
از گروهي كه است باري اولين اين تاكنون ، صفويه دوران از
ميپردازند ، مشترك موضوعي طراحي به و آمده گردهم نقاشان
چيست؟ گروهي كار اين زمينه در شما نظر
حافظ والاي شخصيت بركت قولي به و حافظ كلام و زبان بركت
شد ، معاصر نقاشان از گروهي بين در انقلابي وقوع باعث
انجام شاهد صفويه دوران از پس بار اولين براي كه بهطوري
.هستيم هنرمندان از گروهي بين در جمعي كار يك
مسئولان تا است خوبي مقدمه و زمينه كار اين من نظر به
ايران هنر و ادب و فرهنگ به ارزشمندتري ديد با كشوري
ايران سرزمين كه بگيرند نظر در را واقعيت اين و بنگرند
نبود دليل به متاسفانه اما است نخبگان سرزمين
توفيق هنرمندان به نسبت بيمهري و مناسب برنامهريزيهاي
جوهر در نخبگي.ندارد نخبگان پرورش و تربيت در چنداني
ايران تاريخ به نظري با و است ايراني فرد هر ذات
حافظ ، چون بزرگاني زادگاه و مامن ايران كه ميبينيم
صدها و خوارزمي ابنسينا ، خيام ، مولوي ، سعدي ، فردوسي ،
از قرنها گذشت رغم به كه بوده فيلسوفي و هنرمند دانشمند ،
.است جهانيان زبانزد آنان نام همچنان آنان حيات تاريخ
و مديران و مسئولان از هنرمند يك عنوان به من خواهش
سازمان برنامه يك كه است اين كشور فرهنگي برنامهريزان
.كنند تدوين هنر به علاقهمندان تربيت براي مدون و يافته
و تمدن نگينهاي مثابه به جامعه استادان و هنرمندان
و بشناسند را آنان بايد مسئولان و هستند جامعه هر فرهنگ
.سازند مساعد و هموار را آنان رشد و فعاليت زمينه
است آن فرهنگي امور مديران و مسئولان از من ديگر خواهش
امور به اقتصادي ديد به "صرفا فرهنگي كارهاي اجراي در كه
اجراي در را اقتصادي محوريت آفت كنند سعي و نكنند نگاه
باقي تاريخ در هرچه كه چرا ببرند بين از فرهنگي امور
"معمولا اقتصاد و بوده اقتصاد نام از پرهيز با مانده
خاطر همين به و نميگرفته قرار توجه مورد جدي چندان
.ناميدهاند هنر و عشق سرزمين را ايران
چه گروهي كار اين دستاورد مهمترين سئوال آخرين عنوان به
است؟ بوده
از گروهي بين در تشكلي ايجاد جمعي كار اين بركت بزرگترين
ما.بودهاند فكري هم داراي كه است نقاشاني و هنرمندان
بپيوندند جمع اين به ميكنيم دعوت نيز هنرمندان ديگر از
روح به توجه براي مقدمهاي كار اين كه اميدواريم و
باخته رنگ ايران هنر عالم در مدتهاست كه باشد جمعياي
.است
كلانتري پرويز با گو و گفت
.بگوييد خودتان از آغاز در ميكنم خواهش تشكر ضمن
سال از را نقاشي و دارم سن سال هستم ، 68 كلانتري پرويز
محضر در را نقاشي كار سال مدت 40 در و كردهام آغاز 1338
.گرفتهام فرا نام صاحب و بزرگ استادان
است؟ صورت چه به حافظ ديدگاههاي و شخصيت از شما برداشت
نه را شعرش كه است زمان سالك و عارف بزرگ حافظ من نظر به
بزرگ حافظ ميكند ، بيان تنها احساس با نه و محض عقل با
با كودكي در كه را خود لطيف احساس كه است سالكي و عارف
و هستي حقايق و ميپيچد درهم عقلش با شده معطر الهي كلام
تصوير به هنرمندانهاش تواناي دست با را خلقت جهان
.ميكشد
حافظ شعر.است هستي حقايق بيواسطه و روشن بيان حافظ شعر
شعرش خواندن از خوانندهاي هر چنانچه دورانهاست عام شعر
.ميكند پرواز روحاني ملكوت به و ميشود بيخود خود از
چنانكه است عالم زهرهاي تمام به پادزهري حافظ سخن
تمامي در حافظ ديوان هم هنوز قرنها گذشت از پس ميبينيد
كه ديدهايم بارها و ميشود يافت ايرانيان خانههاي
مرد بزرگ اين ديوان به گرفتاري و بلا هنگام در افراد
.ميآورند روي تاريخ
و داده قرار تاثير تحت را شما حافظ ديوان از جنبه كدام
است؟ شده اثري چنين خلق باعث
خاك را هستي مبدا كه آنجا از هنرمند يك عنوان به من
كار خاك با دارم ، ماده اين به عجيبي دلبستگي ميدانم
سوي به توجهام حافظ ديوان مطالعه در همواره و ميكنم
دوست كوي خاك و خاك به را عشقاش حافظ كه بوده ابياتي
.است كرده بيان
حور و قصر و طوبي سايه و بهشت باغ
نميكنم برابر دوست كوي خاك با
اين خلق و من حركت براي آغازي نقطه بيت ، اين واقع در
ارزش از من براي دوست كوي خاك از تجليل.است بوده اثر
بهكارگيري براي انگيزهاي همين و است برخوردار والايي
قلعه و برج اثر اين در من.است شده اثر اين در گل و خاك
و دارد باستاني سرزمين به اشاره كه كردهام طراحي را
همچنين.است زمان گذر بيانگر نيز دالان و گذر وجود
هنر اثر اين در رنگي سفال و خاك و خشت بهكارگيري
.ميگذارد نمايش به مختلف ادوار در را ايرانزمين باستاني
ژاپن در كيارستمي عكس آثار نمايشگاه
ايراني كارگردان "كيارستمي عباس" عكسهاي از نمايشگاهي
.شد برگزار ژاپن پايتخت توكيو در
نمايشگاه 50 اين در اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
ماسا" نقاشياز تابلو و 7 "كيارستمي" آثار از عكس قطعه
.گذاشتهشد تماشا به ژاپني برجسته نقاش "ميياساكو آكي
كه 7 گفت نمايشگاه عمومي روابط مسوول "ماتسويي" خانم
ايران به سفرهايش جريان در ،"ساكو مييا"نقاشي تابلو
.است شده كشيده
هنر دانشگاه استادان از كه ژاپني نقاش اين :افزود وي
اين و دارد ايراني فيلمهاي به علاقهزيادي است توكيو
.شدهاست كيارستمي با دوستياش موجب موضوع ،
شد ربوده روسيه قديمي
نقاشي تابلوهاي
به مربوط روسي نقاشي تابلوي شانزده محلي ، پليس گفته به
آكادمي موزه قبلاز هفته ونوزدهمدو هيجدهم قرون
خبرگزاري گزارش به.شد سنتپترزبورگربوده زيباي هنرهاي
دو جمله از شده ربوده آثارهنري:گفت پليس ، سخنگوي فرانسه
يك ايوانكرامسكوي ، از تابلو يك رپين ، ايليا از تابلو
تروپنين واسيلي از تابلو يك و شيشكين ايوان از تابلو
تعلق نوزدهم قرن اوايل و هيجدهم قرن پايان بهسالهاي
.دارند
دوم درطبقه موزه اين به ازورود پس سارقان :افزود وي
سالن سه در را نقاشي پارچههاي هنرهايزيبا آكادمي
.بريدند
تاسيس درسال 1757 كه سنتپترزبورگ زيباي هنرهاي آكادمي
محسوب درروسيه زيبا هنرهاي موسسه استقديميترين شده
.ميشود
در چكسلواكي اهل عكاسي آثار نمايشگاه
شد برگزار گرگان
استان در عكس تخصصي نمايشگاه سومين ايران عكس بانك
ژوزف" چكسلواكي هنرمند از عرضهآثاري با را گلستان
.است كرده برگزار "كودلكا
گرگاني اسعد فخرالدين تالار در كه نمايشگاه اين در
و اجتماعي مضامين با سفيد و سياه عكس اثر ترتيبيافته 52
.است درآمده نمايش هنرمندبه اين از طبيعت
نمايشگاههاي و موزهها مجموعه در تاكنون كودلكا آثار
نيويورك و پاريس توكيو ، لندن ، در ازجمله دنيا سراسر هنري
.است شده گذاشته نمايش به
را خويش موطن ميلادي سال 1970 در چكسلواكي اهل عكاس اين
او آثار سال 75 در و كرد ترك انگلستان پناهندگيبه براي
انفرادي نمايشگاههاي و منتشر"كوليها" عنوان با كتابي در
.گرديد برپا دنيا مختلف نقاط در نيز متعددي
خوبي به غربت در زندگي و وطن ترك هنگام او روحي احساسات
سالها از ناشي دروني حس اين و ديدهميشود آثارش در
.است غربت زندگيدر و آمريكا و اروپا در سرگرداني
نام با كتابي در هنرمند اين عكسهاي از مجموعهاي همچنين
در زندگي وطن ، از دوري درد كه رسيده بهچاپ "وطن جلاي"
تصوير به بهخوبي را وطن دوبارهبه بازگشت همچنين و غربت
.است كشيده
"برسون كارتيه هنري" از عكس تخصصي نمايشگاه دو تاكنون
گرگان در آلماني عكاس "هويزر روبرت" فرانسويو هنرمند
.است شده برپا
برپا ايران جوانان سينماي انجمن سوي از نمايشگاه اين
.داشت ادامه ششروز مدت به و شده
ايران قلابدوزي مركز اصليترين رشت ،
كه هاست"رودوزي" انواع قديميترين از يكي "قلابدوزي"
.ميرسد پيش سال تا 2500 حدود 2300 به ايران در آن قدمت
پارچه آن ، طي كه هاست"رودوزي" از آنگونه ،"قلابدوزي"
از.ميشود تزيين ابريشمي رنگين نخهاي بهوسيله
روميزي ، پرده ، سجاده ، تزيين براي حاضر حال در قلابدوزي ،
همچنين و لباسها و دامن و يقه لبه متكاها ، رويه
استفاده اينها مانند و آباژور كلاهك و زنانه دمپاييهاي
.ميشود
كهن بس قدمتي ايران قلابدوزي شد ، گفته كه همانطور
"لولان" منطقه باستانشناسي حفاريهاي در كه چنان.دارد
دوران قلابدوزيهاي از قطعاتي (ايران شرق منتهياليه)
در تاريخي ، اسناد برطبق.است آمده دست به هخامنشي
قلابدوزي نوعي ايران ، به اسلام ورود از پس سالهاي
گيلان از نواحياي و (مازندران) طبرستان در خوب بسيار
.است داشته رواج
روي را نظر مورد طرح ابتدا كه است چنين قلابدوزي نحوه
با را طرح خطوط سپس و كشيده پارچه از بزرگتر كاغذي
نقش شده سوراخ سوراخ كاغذ سپس.ميكنند سوراخ سوزنكاري
كاغذ روي گچ مقداري داده ، قرار موردكار پارچه روي را
ميشود باعث پارچه روي بر سوراخها از گچ نفوذ.ميريزند
پارچه روي را نقش سپس.بماند باقي پارچه روي موردنظر نقش
.ميشود شروع اصلي كار حال.نشود پاك تا كرده ، قلمگيري
كمك به داده ، قرار "جريده" دهانه لاي را پارچه ابتدا
.نشود رها پارچه تا ميفشارند هم به را آن زانوها
بهطول 100 چوب قطعه دو از كه است گيرهاي "جريده"
تشكيل سانتيمتر ضخامت 5 و سانتيمتر عرض 10 و سانتيمتر
سر از و بوده متصل يكديگر به ميخ با سر يك از كه شده ،
آن انتهاي سانتيمتري فاصله 40 در كه مانعي وسيله به ديگر
.ميشوند جدا يكديگر از دارد ، قرار
زده ، گره را نخ سر يك ،"جريده" در پارچه استحكام از پس
شيار در را گره برده ، فرو داخل به پارچه روي از را قلاب
اكنون نخ.ميكشند بيرون پارچه از را آن كرده ، محكم قلاب
و ميگيرد خود به كوچكي نيمدايره حالت پارچه رويه در
كه بار هر.ميكنند تكرار بعدي مشخص فاصله در را كار اين
روي بر و شده سفت قبلي نيمدايره ميشود ، تكرار كار اين
.مينشيند بهاصطلاح كار
است ، معمولي قلابهاي شبيه حدودي تا قلابدوزي "قلاب"
و تيز آن نوك قسمت قلابها ، ديگر برخلاف كه تفاوت اين با
در مورب بريدگي يك قلاب نوع اين در همچنين.انحناست بدون
.دارد قرار آن نوك ميليمتري پنج فاصله
ماهوت "معمولا "قلابدوزي" در استفاده مورد پارچههاي
و قرمز زرشكي ، آبي ، سياه ، چون سير ، رنگهاي با مرغوب
ابريشم نخ از قلابدوزان و بوده اينها مانند و قهوهاي
.ميكنند استفاده متنوع رنگهاي در "چپتاب" طبيعي
.است بوده قلابدوزي مراكز عمدهترين از يكي قديم ، از رشت
گذشته گستردگي به رشت در قلابدوزان كثرت امروزه گرچه
اصلي مركز تنها شهر اين حاضر ، حال در اما ;نيست
نوعي نيز مهاباد در هرچند.است ايران در قلابدوزي
اما است توليد حال در رشت قلابدوزيهاي شبيه قلابدوزي
وجود شهر دو اين توليدات بين چنداني شباهت كيفي ، بهلحاظ
سفيد و سياه رنگهاي به "عمدتا مهاباد توليدات.ندارد
در بهكاررفته رنگهاي تلون و فراواني كه درحالي بوده ،
.است چشمگير رشت ، قلابدوزيهاي
پرتوي مسعود
فرهنگي كالاهاي مصرف طرح
جهاد پژوهشي معاونت اجتماعي و انساني علوم پژوهشي گروه
كالاهاي مصرف و فعاليت بررسي طرح گيلان ، استان دانشگاهي
.كرد اجرا هفته دو مدت به را خانوار فرهنگي
و فرهنگي كالاهاي مصرف بررسي منظور به كه ملي طرح اين
سطح در فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، امور در برنامهريزي
ارشاد و فرهنگ وزارت درخواست به بنا است ، شده تهيه كشور
سطح در گيلان استان واحد دانشگاهي جهاد توسط اسلامي
جامعه خانوار ، طرح 500 اين در.شد انجام رشت شهرستان
.ميدهند تشكيل را آماري
|