رئيسجمهوري از ناشران درخواست
كتاب بازار رونق براي
...ندارد وجود اجبار پرورشي مسايل در
و كودك قرآني جشنواره نهايي مرحله
ميشود برگزار نوجوان
مهدهاي سراسري جشنواره يازدهمين
ميشود برگزار تهران شهر كودك
گشايش اصفهان در ارامنه پوشاك نمايشگاه
يافت
رئيسجمهوري از ناشران درخواست
كتاب بازار رونق براي
و فارس قم ، تهران ، ناشران از جمعي :علميفرهنگي گروه
مشكلات طرح ضمن رئيسجمهوري به نامهاي ارسال با خراسان
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت كه كردهاند تقاضا نشر
خريد قالب در را ارز برابري نرخ افزايش مابهالتفاوت
:است آمده نامه اين در.بپردازد آنان به كتاب
آقاي جناب والمسلمين حجتالاسلام حضرت - گرانقدر فرزانه
خاتمي سيدمحمد
كه كشور نشر جامعه دارند استحضار كه همانگونه
تمام رغم به هستند ، سرزمينمان مكتوب فرهنگ پديدآورندگان
كردهاند تلاش است ، گريبانگيرشان كه مشكلاتي و دشواريها
سلامت به آنهاست ، كف در كه را بلوريني جام تا ميكنند و
سياستهاي بركت به امروز چه اگر بسپارند ، آيندگان به
نشر ايران ، اسلامي رئيسجمهوري عنوان به فرهنگي متعالي
همچنان ، اما است ، گذاشته بالندگي و رشد مسير در گام كشور
.دارد نياز توجه و حمايت به پيش از بيش حتي
مصرفي كاغذ واردات براي تخصيصي ارز كه پيش سال دو از
در و يافت افزايش ريال به 3050 ريال از 1750 ناشران
مانعي گذاشت ، تصاعدي اثر كتابها جلد پشت قيمت بر نتيجه
حال.شد افزوده كتابخواني گسترش پيشروي موانع بر ديگر
حال شامل - درستي به -ارز برابري نرخ افزايش اين كه آن
عمومي اقبال افزايش در مثبتي عامل به خود و نشده مطبوعات
.گرديد تبديل مطبوعات به
نمايندگان و ناشران از جمعي عنوان به ما درخواست
عنايت ، بذل با كه است اين كشور ، ناشران صنفي تشكلهاي
اختيار در يارانه صورت به ارز قيمت دو اين مابهالتفاوت
كتاب خريد صرف تا گيرد قرار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
.شود ناشران از
...ندارد وجود اجبار پرورشي مسايل در
و آموزش وزير پرورشي معاون عبادي ، رحيم با گو و گفت
پاياني بخش -پرورش
;اشاره
معاون عبادي رحيم آقاي با گو و گفت نخست بخش ديروز ،
در.خوانديد صفحه همين در را پرورش و آموزش وزارت پرورشي
قابل اساسي و بنيادي مباحث بيشتر گو ، و گفت از بخش اين
بخش در امروز آنچه.شد مطرح پرورشي مسايل حوزه در طرح
و نقد به بيشتر كرد ، خواهيم مطالعه گو و گفت اين پاياني
اختصاص تربيتي امور عملياتي كاركردهاي و روشها بررسي
مسايل طرح با بودهاند آن دنبال همشهري خبرنگاران و دارد
پاسخهاي كشورمان ، آموزشي مجموعهنظام و مدارس در موجود
.بگيرند پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاونت از را لازم
جهات از ، گو و گفت اين در شده طرح مسائل است بديهي
براي را خود آمادگي ما و است كنكاش و بررسي قابل مختلف
استادان و تربيتي علوم كارشناسان ديدگاههاي انتشار
.ميكنيم اعلام دانشگاهها
نكردن تغيير آموزشي ، فضاهاي كمبود مالي ، تنگناهاي به *
پرورشي معاونت فعاليت در كه مشكلاتي ساير و آموزشي نظام
ولي صحيح ، موارد اين همه.كرديد اشاره است ، تاثيرگذار
اگر كه ميكند ايجاد را فضايي پرورشي معاونت كه وقتي
مشكلاتي با بيايد درس كلاس به چادر بدون معلمي خانم
و رفتار كه كنند ايجاد را فضايي يا و ميشود مواجه
روي از پرورشي مسئولان يا و مدرسه مديران عملكردبعضي
خشك رفتارهاي برخي يا و.باشد عوامفريبي و ظاهرسازي
پرورشي معاونت را كارها اين همه متولي كه غيره و مذهبي
آموزشي فضاي و مالي نظر از اگر كه ميشود باعث ميدانند ،
پرورشي مسايل در نتوانيم باشيم ، نداشته مشكل هم غيره و
باعث مسايل اين.شويم روبهرو دانشآموزان اقبال با
به.بگيرد قرار تحتالشعاع نيز خانوادهها نقش كه ميشود
از راهنمايي مقطع در دانشآموزي با برخورد نحوه فرض
اين زيادي موارد در كه باشد برخوردار بايد خاصي حساسيت
تاثيرگذار نيز بعد سالهاي در او رفتار در و نيست طور
در اعتياد حتي و بزهكاري بالاي درصد هم نتيجه.بود خواهد
دليل به موضوع اين آيا.است دانشآموزان برخي ميان
نيست؟ پرورش و آموزش عملكرد
انحصار در را تربيت جهت يك از كه است اين شما منظور *
كم خانواده مسئوليت كه ميشويم باعث و ميگيريم خودمان
.شود
.است تربيتي روشهاي من منظور.خير *
گونهاي به را تربيتي روشهاي كه است اين منظورتان *
مثبت و تشويقي تاثير كه اين جاي به كه ميكنيم اعمال
روشها ، در ببينيد.داشت خواهد منفي تاثير باشد ، داشته
به نادر بسيار البته كه -كرديد اشاره كه اتفاقاتي اگر
انقلابي جامعه طبيعت شايد انقلاب ، ابتداي در -ميآيد نظر
و ادارات در بلكه مدارس ، در فقط نه كه ميكرد اقتضا
مدارس در اگر.شود برخورد خاص گونهاي به نيز سازمانها
و نميكنيم تاييد خيلي را آن است ، آمده پيش خاصي وضعيت
صورت به و خودجوش و ناخودآگاه حدودي تا ميكنيم احساس
.است بوده سليقهاي
نقشي داراي تربيتي مربيان يا تربيتي امور كه تصوري اين
با شدت به و نيست صحيح هستند ، مدرسه در حراستي يا گزينشي
برخورد آن با نيز مواردي در حتي و مقابله موضوع اين
وجود گزينش يا حراست كه انقلاب ابتداي در.كردهايم
عهده به پرورش و آموزش در ماموريتهايي چنين نداشت ،
و حراست سال ، چند از پس ولي داشت ، قرار پرورشي معاونت
.دارند را خودشان قانوني جايگاه و شدند مستقلي نهاد گزينش
معلم ، اعتماد بتواند كه است اي مربي موفق ، مربي امروز
مديريت ديد ، اين با.كند جلب را مدرسه دانشآموز و مدير
تصديگري جاي به يعنيكرديم طراحي مدارس در را پرورشي
عهده به را هماهنگكننده و پشتيباني نقش تربيت ، امر
معاون و است مدير عهده به مدرسه مديريت.گرفتهايم
همه براي هماهنگي مسئول مدرسه ، مدير از نيابت به پرورشي ،
مورد پرورشي كار براي ميتواند كه است ظرفيتهايي
دانشآموزان و خانوادهها معلمها ، .گيرد قرار استفاده
اعمال روشهايي مقطعي ، در اگر.است ظرفيتها اين جمله از
ميگرفته صورت انقلاب ابتداي ضرورتهاي به بنا كه ميشده
حاضر ، حال در نبود ، هم مسئولان توافق مورد "قطعا و است
را نقش دو بتواند كه است دراين تربيتي امور موفقيت
خودش انحصار در تنها تربيترا كه اين يكي:كند برجسته
درون در موءثر عوامل همه عهده به را تربيت "كاملا و نبيند
سطح در پرورشي مديريت هويت احياي.ببيند مدرسه بيرون و
گذشته سال دو در كه است ديگري مسئله نيز پرورش و آموزش
نقش كه اين جاي به يعني.است گرفته قرار تاكيد مورد
نقش بيشترين بايد بدهيم تربيتي امور به را تصديگري
.بدهيم آن به مديريت
ميبايست اصلاحاتي نيز پرورش و آموزش داخل در همچنين
كه است اين پرورشي ، حوزه در تحول مهمترين.دهيم صورت
در و كنيم جلب پرورشي مسايل به را دانشآموزان اعتماد
تعليم ركن بهعنوان دانشآموز تا ميكنيم تلاش حاضر ، حال
و تربيت و تعليم فرآيند در تا شود تلقي تربيت و
.باشد داشته برجستهاي نقش تصميمگيريها و تصميمسازيها
دانشآموزي معاونت حوزه بيشتر پرورشي معاونت حوزه چون
پرورش ، و آموزش مسايل در دانشآموزان اصلي مدافع و است
در ما كار شاهبيت كار ، اين.است پرورشي معاونت حوزه
و كارها در دانشآموزان مشاركت اگراست پرورشي مسايل
كليشهاي حالت آن باشد ، بيشتر برنامهها در آنها اعتماد
كه چيزي يعني.ميافتد اتفاق كم كرديد اشاره كه تظاهر و
و آموزش صحنه در و رسيدهايم آن به دانشآموزي شوراي در
اگر كه ميكنيم مبارزه تفكر اين با جدي صورت به هم پرورش
تلقي جرم را آن باشد ، دانشآموز كردار و رفتار در خطايي
كه ميكند اقتضا دانشآموزي سن طبيعت كه صورتي در.كنيم
سن ، اين در چون.كند تمرين هم را سيگار حتي "بعضا
خودشان را كارها از بعضي كه ميدهند ترجيح دانشآموزان
دست كارها اين به كه نميكنيم تشويق البته.كنند تمرين
با مجرم عنوان به كرد را كار اين هم كسي اگر ولي بزنند ،
اعتماد و نظر حسن كه ميكنيم سعي و نميكنيم ، برخورد او
شوراي در كه همچنان.باشيم داشته دانشآموزان همه به را
مشاركت در "اصولا و دانشآموزي سازمان دانشآموزي ،
همه كه ميكنيم تلاش پرورشي مسايل در دانشآموزان
فكر مقطعي در كه محدودهاي اين.بپذيريم را دانشآموزان
پسري يا و باشد چادري بايد "حتما خانمي دختر ميكرديم
فعاليتهاي به ورود براي الان باشد داشته را ضوابطي بايد
هستند ، كشور اين فرزندان همه نيست ، چون مطرح دانشآموزي
نظام ، چون طبيعي طور به البته.نداريم گزينشي وظيفه "اصلا
خواهيم بيشتري توجه عقيدتي مسايل در است ، اسلامي نظامي
.داشت
نميشود؟ اجبار مقدمه بيشتر ، توجه اين آيا *
.نيست عنوان بههيچ اجبار ، *
.است اجباري چادر پوشش دخترانه ، مدرسههاي از بعضي در *
.نيست اجباري هيچوجه به چادر پوشيدن *
آنها در چادر پوشيدن كه بزنم مثال را مدارسي ميتوانم *
.است اجباري
صورت مدرسه داخلي تفاهم چادربراساس پوشش است ممكن *
شده اعلام مدرسه سياست بهعنوان كه چيزي و باشد پذيرفته
توصيه تنها برتر حجاب بهعنوان چادر كه باشد اين است ،
.باشد شده
چيست؟ داخلي تفاهم از منظور *
و فرهنگ نوع بهخاطر استانها از بعضي در "مثلا *
ضدارزش بهعنوان را چادر نداشتن دارند ، كه محلي اعتقادات
.ميكنند تلقي
چطور؟ تهران در*
پوشش براي اجباري هيچ دارم خبر كه آنطور تهران در *
سال چند از را طرحي مدرسه ، چند تنها و ندارد وجود چادر
اين در "احتمالا.كردند اجرا برتر حجاب باعنوان پيش
چون.رسيدهاند تفاهم به مدرسه شوراي ازطريق مدرسهها ،
.ندارد وجود زمينه اين در اجباري هيچ پرورش و آموزش در
كه شد اجرا طرحي نجفي ، دكتر وزارت زمان در و پيش سال چند
در برتر ، حجاب عنوان با تهران مناطق از بعضي در آن طي
ولي.ميشد اجباري چادر آزمايشي ، بهصورت مدارس از بعضي
كه است اين است ، پرورش و آموزش وزارت قطعي سياست كه چيزي
"اخيرا ولي.ندارد وجود چادر از استفاده در اجباري هيچ
شوراي امسال كه اجرايي آييننامه در لباس رنگ و پوشش نوع
مدرسه شوراي بهعهده كرده تصويب پرورش و آموزش عالي
و مدرسه مدير شامل هم مدرسه شوراي.است شده گذاشته
.است مربيان و اولياء دانشآموزان ، معلمان ، نمايندگان
دختر دانشآموزان بويژه پوشش نوع و لباس رنگ تعيين در *
ندادهايد؟ قرار محدوديتي هيچ
.دادهايم قرار مدرسه شوراي عهده به را مسائل اين همه *
كه نكردهايد مشخص زمينه اين در هم الگويي هيچ آيا *
است؟ مناسبتر چادر يا است بهتر قهوهاي رنگ "مثلا
.باشد شده توصيه رنگها از تعدادي است ممكن *
.دادهايد است ، الگو طور همين*
.بله كلي حد در *
دانشآموزي شوراهاي انتخابات.ميكنم مطرح ديگري سوءال *
داراي تنها بسياري ، ازنظر شوراها اين ولي شد ، برگزار
امكان عمل در شوراها اين آيا.عملي تا هستند تبليغي وجهه
تشكلي حاضر حال در كه درحالي دارند ، مدارس در را فعاليت
حمايت جاها خيلي از و داريم را دانشآموزي بسيج چون
براي مديران آيا.ميزند مدارس در را اول حرف و ميشود
هستند؟ توجيه شوراها فعاليت
باشد ، فكر يك بهصورت كه اين از قبل دانشآموزي شوراي *
كار آغاز در ولي.است شده تبديل برنامه و قانون يك به
شوراهاي چون گستردهاي و بزرگ كار موفقيت.دارد قرار
در دانشآموزان و مديريتي نظام برخورد نوع به دانشآموزي
كه تمهيداتي با مديريتي نظام يعني.دارد بستگي مدارس
مديران ، كردن توجيه كه شود انديشيده آن براي ميبايست
كردن برطرف اختيارات ، واگذاري در تسهيل مديران ، آموزش
.است تمهيدات اين ازجمله پرورش و آموزش متمركز نظام
رغبت و ميل ميبايست نيز دانشآموزان ديگر ازطرفي
تمهيدات اين اگر.كنند پيدا را شوراها اين در كاركردن
.بماند باقي شعار يك حد در است ممكن نشود ، انديشيده
بتوانيم را حقوق اين كه كرد كمك خرداد دوم از بعد فضاي
مستمر بهطور حاضر ، درحال.كنيم ايجاد دانشآموزان براي
استانها در دانشآموزي شوراهاي براي آموزشي دورههاي
دورههاي نيز دبيرستانها مديران براي.ميشود برگزار
دوره دو دستكم تهران در.است شده پيشبيني آموزشي
حمايت شوراها از قانون چون.است شده برگزار آموزشي
به بعيد است ، فراهم لازم بستر هم فرهنگي ازلحاظ و ميكند
باقي شعار حد در دانشآموزي شوراهاي كار كه ميرسد نظر
جنبه كه كارهايي از كه شده توصيه كه اين ضمن بماند ،
.شود پرهيز دارد ، تبليغاتي
كرديد اشاره كه هم دانشآموزي بسيج تشكيلات مورد در
محيط سطح در را كار دو گذشته سال دو طي بگويم بايد
مثبت روحيات پرورش و اجتماعي تربيت هدف با دانشآموزي
در را مشاركت كه اين يكي.كردهايم دنبال دانشآموزان
اول اولويت كنيم ، قانونمند و نهادينه پرورش و آموزش
معلمان مشاركت به مربوط بحث البته و است دانشآموزان
.ميكنيم دنبال نيز را پرورش درامور
عمومي ، فعاليتهاي كنار در كه بود اين هم دوم كار
و شناسايي را مستعد و خوب ظرفيتهاي و استعدادها
محيط در و مدرسه از بيرون بتوانيم تا كنيم سازماندهي
برروي دليل ، همين به.بدهيم آنها به جديتري نقش اجتماعي
دانش چونكردهايم سرمايهگذاري دانشآموزي تشكلهاي
كارگروهي ، به نيازمند سني ، شرايط به توجه با آموزان
.هستند خلاقيتها و بروزشايستگيها احساس و هويت احساس
مختلف تشكلهاي حذف جهت در كه اين جاي به رو اين از
;پذيرفتهايم را سليقهها تنوع برداريم ، قدم دانشآموزي
از بسياري.تربيت و تعليم محيط چهارچوب حفظ با البته
بمانند تشكل يك قالب در تنها كه داشتند اصرار هم تشكلها
مخالف دانشآموزي سازمان تشكيلات با هم دليل همين به و
.بودند
بماند؟ دانشآموزي بسيج تشكل تنها يعني *
با.ديگر جاهاي و اسلامي انجمن بسيج ، جمله از...حالا *
تشكلهاي تقويت كه پرورش و آموزش سياست به توجه
براي هم عملي اقدام دو دادهايم ، قرار اصل را دانشآموزي
انقلاب عالي شوراي در كه اين يكي.دادهايم انجام آن
مسئوليت با را دانشآموزي تشكلهاي آييننامه فرهنگي ،
رسيده تصويب به كه كردهايم پيشنهاد پرورش و آموزش وزارت
كليه آييننامه اين تصويب زمان از نتيجه در.است
عالي شوراي چارچوب در دانشآموزي تشكلهاي فعاليتهاي
خواهند عمل پرورش و آموزش مصالح و دانشآموزي تشكلهاي
را فعاليتهايي تشكلها ، اين از بعضي مقطعي در اگر.كرد
اين امروزه ميكردند ، سازماندهي مدرسه بيرون از
كه كاري هر مدرسه محيط در و نميپذيرد صورت فعاليتها
.بود خواهد پرورش و آموزش مصالح چارچوب در بگيرد ، صورت
ميان منسجمي و صحيح ارتباط نيست بهتر جنابعالي نظر به *
شود ايجاد پرورش و آموزش وزارت پرورشي و آموزشي بخش دو
.پذيرد صورت بهتري شكل به پرورشي و آموزشي كارهاي تا
به بيشتري اختيارات است قرار كه اين به باتوجه همچنين
تربيت كه نيست بهتر شود ، واگذار مدارس اولياي و مديران
مدير "مثلا شود ، منتقل آنها به اول درجه در پرورشي درست
به را آن سپس تا باشد اسلامي صحيح بينش داراي مدرسه
عمدهاي ضعف زمينه دو اين در آيا.كند منتقل دانشآموزان
نداشتهايم؟
آموزشي بخشهاي ميان هماهنگي درباره ولي.است همينطور *
حتي و افراد بين گفت بايد پرورش و آموزش وزارت پرورشي و
چون وليدارد وجود هماهنگي "كاملا آنها برنامههاي
برنامه فوق پرورشي برنامههاي كه است شكلي به ساختار
وجود ناهماهنگي قدري ميشود ، محسوب برنامه متن وآموزشي
و كند پيدا تغيير نظام كه است اين نيز لازم شرط.دارد
.شود ديده مشابه صورت به كلان در هدفها
به پايين از و داشتهايم نهادي رشد پرورشي ، معاونت در
در را مختلف قسمتهاي بهتدريج يعني.آمدهايم بالا
به رسمي غير مجموعه يك از نتيجه در و گرفتهايم اختيار
سيستم داخل در كه است لازم ;است شده تبديل معاونت يك
.دادهايم صورت كارهايي نيز زمينه اين دربگيرد قرار
اين در ما ، تلاش همه و است آموزشي نظام تغيير لايحه يكي
به كه ، طرحي اين ديگر.كند تغيير نظام كه ميشود صرف جهت
بتواند تا داريم اقدام دست در تربيت جامع طرح عنوان
كه دهد انجام صورت اين به سيستم درون را تربيتي هدفهاي
به نيازمند البتهبپردازد پرورشي كارهاي به نيز معلم
.است آموزشي نظام تغيير و زمان
ما نظر به نيز مدرسه مدير بويژه مدرسه ، مسئولان مورد در
مدير عهده به مدرسه ، در پرورشي فعاليتهاي تحقق اصلي نقش
توجيهي آموزش كار امسال.است پرورشي مربيان سپس و مدرسه
حال در.دادهايم انجام تابستان در را پرورشي مربيان
.ببينند آموزش هفته روزدر يك بايد مربيان همه نيز ، حاضر
در ميتواند آموزشها اين طريق از مربيان نگرش تغيير
طرح اول مرحله همچنين.باشد موءثري كمك هدف ، به رسيدن
در و شد اجرا امسال تابستان در مديران ، خدمت ضمن آموزش
دفتر موضوع اين اهميت خاطر به.ميشود نيزدنبال سال طول
شده تاسيس انساني نيروي معاونت در آموزشي مديريت خدمات
به را خود ديدگاههاي بتوانيم محوري مدرسه بحث با كه است
اين در بهتازگي كه تحقيقي نتايجكنيم منتقل مديران
در اصلي مانع كه ميدهد نشان است ، گرفته صورت معاونت
.هستند مدارس مديران تربيتي ، مسائل
داديد ، قرار ما اختيار در را خودتان وقت كه اين از *
نيز را ديگري موضوعات آينده در اميدواريم و سپاسگزاريم
.بگذاريم تبادلنظر و بحث به هم با
و كودك قرآني جشنواره نهايي مرحله
ميشود برگزار نوجوان
قرآني مسابقات جشنواره چهارمين دبير :علميفرهنگي گروه
مسابقات اين نهايي مرحله:گفت دوشنبه روز نوجوان و كودك
تهران در امسال ماه بهمن اول و دي حضوري ، 24 رشتههاي در
.ميشود برگزار
جشنواره چهارمين از مرحله اين:افزود موحدي عليرضا
اذان ، قرائت ، رشتههاي در نوجوان و كودك قرآني مسابقات
انديشه ، فرهنگسراهاي در قرآن حفظ و سرود تواشيح ،
.شد خواهد برگزار بهمن و خاوران ارسباران ،
كودك مهدهاي سراسري جشنواره يازدهمين
ميشود برگزار تهران شهر
كودك مهدهاي سراسري جشنواره يازدهمين :فرهنگي علمي گروه
آموزشي كيفيت بالابردن و اصولي جهتدهي هدف با تهران شهر
.ميشود برگزار ماهامسال بهمن كودك مهدهاي در
كل اداره موافقت و كودك مهدهاي هماهنگي ستاد تصويب با
محل از جشنواره اين هزينههاي تهران ، شهر پرورش و آموزش
مشاركت براي.شد خواهد تامين كودك مهدهاي مردمي درآمدهاي
نظر در تومان هزار متوسط 40 طور به نيز كودك مهد هر
هماهنگي ستاد مالي شوراي به ميبايست كه است شده گرفته
اين در كودكان شركت براي.شود داده تحويل كودك مهدهاي
كل اداره سوي از كودكان آمادهسازي تمرينات جشنواره ،
اساس براين.ميشود اجرا تهران شهر پرورش و آموزش
گلاب شهيد سالن در هفته هر يكشنبه كودكان آمادگي تمرينات
شهر پرورش و آموزش كل اداره جنب طالقاني ، خيابان در
همام ، ورزشي سالن در هفته هر پنجشنبه و دوشنبه و تهران
ميدان از بعد اسلامي جمهوري خيابان در واقع منطقه 11
.ميشود اجرا ساعت 30/8 محسني شهيد كوچه جمهورياسلامي
گشايش اصفهان در ارامنه پوشاك نمايشگاه
يافت
ميلاد سالروز دوهزارمين مناسبت به :علميفرهنگي گروه
ديروز از ارامنه سنتي پوشاك از نمايشگاهي (ع)مسيح حضرت
روابط گزارش به.يافت گشايش اصفهان تزئيني هنرهاي موزه در
نمايشگاه اين از بازديد كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي
اين در.است آزاد عموم براي دارد ادامه يكماه تا كه
و اصفهان ارامنه خليفهگري شوراي همكاري با كه نمايشگاه
قطعه شده ، 30 برپا استان اين فرهنگي ميراث كل اداره
تابلو ، تعدادي و تزئيني اشياء زيورآلات ، قطعه دهها پوشاك ،
قرن از ارامنه اسكان به مربوط اسناد و عكس شمايل ،
.است شده گذاشته نمايش معرض به اصفهان در ق. ه يازدهم
|