!قاعدهايندارد و قانون ما سينماي
ايران درسينماي زن بازيگر 124
فاصله كيلومتر صدها مطلوب سينماي با :داد
داريم
!قاعدهايندارد و قانون ما سينماي
"مرز بدون عشق" كارگردان "درخشنده پوران" با گفتگو
"مرز بدون عشق " فيلم از ي ا صحنه
شما ورود چگونگي و برويم گذشته به كمي است بهتر ابتدا*
كنيم؟ مرور سينما عرصه به را
مستند فيلم چند هستم ، سيما و صدا دانشكده فارغالتحصيل
ميچرخند ، چرخها آخر ، چهارشنبه:از عبارتند كه كردم كار
مستند سريال شد پخش كه كاري آخرين و كردستان چوبي صنايع
كارهاي.بود اعتياد مسئله با ارتباط در كه "شوكران"
"اعتصامي پروين" و ،"قطار در شب آن" مجموعه هم ، نوشتاري
.نكردهام كار را هيچكدام هنوز البته كه است
بعد كارگردان زن اولين عنوان به سال 65 در هم سينما در
كوچك پرنده" هم بعد ساختم ، را رابطه فيلم انقلاب از
دست از زمان" و "غبار از عبور" سال 66 در "را خوشبختي
بدون عشق" همين كارم آخرين و بود سال 68 محصول هم "رفته
.است "مرز
حاوي فيلم كه معتقدند عدهاي "مرز بدون عشق" نمايش با *
جريان اجتماعي ، معضلات بهانه به كه است سياسي ساختار
خاصي دليل آيا ميدهد ، نشان را متخاصم كشور دو سياسي
داشتيد؟ سوژهاي چنين به پرداختن براي
و نكردم نگاه كشور دو بين سياسي تقابل به اينگونه من
را مشكلاتي و مسايل ميتوانند خود آنها "مسلما نميكنم ،
عنوان به من كه چيزي آن ولي.كنند رسيدگي آنها به و مطرح
هم آن و است جهاني موضوعي كردم ، نگاه آن به فيلمساز يك
يك از فراتر واقع در كه چيزي يعني مرز بدون خشونت
را هستند آيندهساز خود كه كودكان آينده و جغرافياست
نگاهي بوده ، من مدنظر كه چيزي آن بنابراينميكند تهديد
را بچهها نهايت در و خانواده كه مضموني با اجتماعي بود
.برميگيرد در
هم اينجا در حتي و نوشتهايد ايران در را فيلمنامه *
از متن ، كامل نوشتهشدن وجود با چطور پس شد ، تصويب
آيا برديد ، بهره (ديكما كارول) ديگري فيلمنامهنويس
شد؟ كار اين انجام باعث خاصي تغييرات
تم بيشتر رسيد تصويب به اينجا در كه فيلمنامهاي
اجتماعي شرايط با امريكا در كه حالي در داشت ، خانوادگي
شرايط آن با داستان موضوع ديدم بهتر كه شدم روبهرو خاصي
بيشتر آگاهي و شناخت براي منظور همين به كند ، پيدا تطبيق
يك با شد لازم كنم ، كار آن در بود قرار كه جامعهاي در
كه چرا شود ، همكاري امريكايي حرفهاي فيلمنامهنويس
در و نوشته انگليسي زبان به فيلمنامه ميبايست "اصلا
.بگيرد قرار عوامل اختيار
گرفتيد؟ نظر در هم را خارج در اكران شرايط يعني *
باشد ، داشته عامتري اكران كه شد ساخته نيت اين با بله ،
تصورم و بربگيرد در را محدودي مخاطبين نميخواستم چون
و بشويم نزديك عامتري مخاطبين به بايد ما كه است اين
گستردهتري واقعيت به جغرافيايي مشخص محدوده از را سينما
.بكشانيم "جهاني دهكده" نام به
آمد ، بوجود شده تصويب فيلمنامه در كه تغييراتي وجود با *
گرفت؟ صورت فيلم در هم حذفي آيا
همچنين بود ، فيلم در زيادي خشونت صحنههاي رويهمرفته
شوهر و زن "خصوصا خانواده اعضاي بين كه ملموستري لحظات
.شد حذف اينها همه كه بود
خارجي اكران در آيا شده ، گرفته فيلم از كه صحنههايي *
ميشود؟ اضافه آنها به
است ، شده پذيرفته خيلي آنجا در خشونت مسئله كه ميدانيد
كه جوامعي از است واقعيتهايي اينها همه اينكه دليل به
اكران براي دارد ، حضور آن در آشكارتري شكل به خشونت
نسخه يك فيلم "كلا كرد ، نخواهم اضافه صحنهاي خارجي
فيلم اصلي زبان مختلف ، زبان دو با منتها نيست ، بيشتر
در اكران براي و تنظيم جهاني پخش براي كه است انگليسي
.است شده دوبله هم ايران
را ديدگاهتان و علاقه شما ، حرفهاي كارنامه بر تامل *
نشان آنهاست گريبانگير كه مشكلاتي و كودكان به نسبت
چيست؟ از ناشي امر اين ميدهد ،
جامعه قشر مظلومترين بچهها ميكنم فكر كه دليل اين به
اين بدون و ميآيند دنيا به بخواهند كه اين بدون هستند ،
حقيقت در ميدهند ، دست از را خود حاميان بخواهند كه
چه حالاهستند كودكان مسائل ، از بسياري اصلي قربانيان
عميق وقتي.اشتغال حتي و جنگ بيماري ، چه باشد فقر مسئله
ششصد "مجموعا زمين ، كره در كه درمييابيم ميكنيم ، نگاه
پانزده فقط وقتي ميكنند زندگي فقر خط زير كودك ميليون
ده به نزديك حتي و برخوردارند بشر حقوق از آنها درصد
بسر بدي خيلي اشتغال وضعيت در جهان كل در كودك ميليون
بين از جنگها در بيگناه كودك ميليون دو وقتي ميبرند ،
تصوير با كه كسي عنوان به شايد كه رفتهاند ، درمييابيم
دردناك خيلي.داريم بهعهده سنگيني وظايف چه سروكاردارد
كه اين بدون بياورد ، دنيا به را بچهها انسان كه است
هميشه دلايل همين به كند ، پيشبيني برايشان خوب آيندهاي
است هديهاي هم "مرز بدون عشق" و بودند بچهها من مسئله
.جهان كودكان براي
اين ميكنيد فكر كودكان ، مشكلات كشيدن تصوير به با آيا *
"نسبتا فيلمهاي ميبينيم كه صورتي در شود ، حل مشكلات
اينكه بدون شدهاند گنجانده مقوله اين در كه هستند زيادي
بكاهند؟ مشكلات خيل از
نكردن مطرح از بهتر خيلي مشكلات كردن مطرح بههرحال
كودكان مورد در مسائل اينگونه بيان فايده شايد آنهاست ،
موجب نيز تكرار و ميكند جلب را عامه توجه كه است اين
كه شوند ، پيشگام كودكان مسائل حل براي كساني تا ميشود
.اميدواريم فقط البته
هستيد؟ راضي فيلم اكران شرايط از *
نيستم ، راضي فعلي اكران شرايط از عنوان ، هيچ به
نميكنيم ، زندگي قانونمند سينمايي حوزه يك در ما متاسفانه
اكران وقتي.نبوديم مواجه بحران با صورت اين در چه
فيلم ده ماه ، سه در كه ميشوند تنظيم اينگونه فيلمها
رمضان مبارك ماه در ميخواهند مننوعي از و شود اكران
سينما خالي سالنهاي با كه است طبيعي دهم ، نمايش را فيلم
نيست ، پاسخگو هم هيچكس مسائل اين مورد در.باشيم روبهرو
آن عوامل و سينما براي مدوني قواعد يا قانون كه چرا
موارد اين به بيتوجهي هرگونه من نظر به.ندارد وجود
.ماست سينماي براي بزرگي لطمه
نداريد؟ مشكلات اينگونه حل براي پيشنهادي آيا *
كه هستم فيلمساز يك من نيست ، كردن پيشنهاد من وظيفه
انعكاس براي است ، ساختن و نوشتن محدوده در آزادي خواستار
حرف درد از ما واقع در.دارد وجود "واقعا كه چيزي آن
.است ديگران با درمان ميزنيم ،
داريد؟ توليد دست در جديدي كار آيا آخر ، حرف عنوان به و *
جرممان ،"بكنيم گناهي نيز ما كه فرمود عشق" شاعر قول به
مرتكب را گناهان اين بنابراين ، و عاشقيم كه است اين
دارم تصميم و نوشتم فيلمنامهاي حاضر حال در.ميشويم
خشن نگاه و بيوه زنان با ارتباط در موضوعي با كنم ، كار
باشند خودشان پاي روي ميخواهند كه زنهايي به نسبت جامعه
.ندارند اجتماعي امنيت متاسفانه و
حقگو همدم :گفتوگو
ايران درسينماي زن بازيگر 124
تشكيلميدهند زنان را ايران سينماي بازيگران از نفر 124
.است كشور بازيگران مجموع از درصد ميزان 6/22 اين كه
نشان كشور سينمايي دستاندركاران درباره موجود آمارهاي
بخش در سينما صنعت در زنان حضور كهبيشترين ميدهد
آمار ، 50 اين براساس.است يافته نمود سينما چهرهپردازي
از حدود 4/38درصد كه هستند زن سينما چهرهپردازان از تن
.هستند چهرهپردازان جامعه كل
گرفتهاند ، قرار تدوينگر زنان بعدي جايگاه در
از %ديگر 2/29 عبارتي يابه زن كه 12 بهگونهاي
سومنيز رتبه در و ميباشند زنان سينما ، تدوينكنندگان
از درصد نفر ، 7/23 حضور 42 با كه هستند سينما طراح زنان
.ميدهند تشكيل طراحانرا جامعه
زمينه در زنان حضور وجوه مايوسكنندهترين از يكي
زن شش تنها كارگردان نفر مجموع 109 كهاز است كارگرداني
وجه اين به آنچه اما.هستند فعال حرفه اين در
كيفيپررنگ حضور ميبخشد ، اميدواري مايه مايوسكننده
مطرحترين جمله كهاز است ايران سينماي كارگردان زنان
.ساختهاند سينمارا فيلمهاي
و منتقدان ميان در اما ميسازند ، فيلم كم زنان چند هر
از 155 و دارند بيشتري فعاليت سينماييكشور نويسندگان
اختصاص خود رابه كرسي سينمايي ، 29 نويسنده و منتقد
رشته تدريس از آنها سهم كه است حالي در اين دادهاند ،
نفر دو تنها سينما ، مدرس از 33 و است ناچيز سينمابسيار
نفره جمع 60 از نيز ، فيلمنامهنويسي زمينه در.هستند زن
شاهحسيني ، انسيه روانيپور ، كشور ، منيرو فيلمنامهنويسان
اميري نوشابه فرشچيو مينو ، بازرگاني زهرا حاتمي ، زهرا
.هستند فعال زنان ميان از
كه است آن بداند ، كسي كمتر شايد كه جالب نكات از يكي
آنها از تن شش حضور و هستند فعال سينمادارينيز در زنان
تهيهكنندگان.چشمميخورد به كشور سينمادار ميان 120 در
پذيراي خود جمع در هستند نفر كه 112 نيز كشور سينماي
.ميباشند تهيهكننده زن حضور4
يك و موسيقيدان دو عكاس ، دو فيلمبردار ، دو حضور
صنعت بخشهاي اين در زنان حضور نشانميدهد زن ، صدابردار
.است كمرنگ بسيار هنوز سينما
"بيات غوغا" ايران ، سينماي عكاس زن دو از يكي است گفتني
.ميشود محسوب كشور سينماي عكاسان مطرحترين كهاز است
فاصله كيلومتر صدها مطلوب سينماي با :داد
داريم
ارشاد و فرهنگ وزارت بصري و سمعي و سينمايي امور معاون
استقبال با ايران سينماي گذشته سال دريك:گفت اسلامي
مطبوعات ، برخي در شدهاما رو روبه مردم جانب از چشمگيري
اصولبه گذاشتن پا زير با كه ميكنند متهم را سينماگران
.رسيدهاند تحول
"سينما و زن همايش" گشايش مراسم در "داد الله سيف"
صدها ما نكردهايم ، چشمگيري پيشرفت هنوز البته:افزود
ارزشهاي چون داريم ، مطلوبفاصله سينماي با كيلومتر
.است نظر مد زيادي
تدريجي و بطئي صورت به هنرمند و هنر حركت:كرد تصريح وي
رخ معجزهاي خرداد دوم از پس كه كنيم نبايدتصور و است
.است داده
است حريص "ذاتا انسان:افزود ارشاد وزارت سينمايي معاون
سرعت اين است ممكن برسد ، موردنظر بهجايگاه بهسرعت تا
واقعي غير راهحلهاي وبا بگيريم غلط تصميم كه شود سبب
.برسيم مقصود به
|