كمخوابي درمان براي ساده پيشنهاد چند
كتاب معرفي
شب آسمان
پرورش و آموزش جهاني چالشهاي
ويكم بيست درقرن
علامه المللي بين كنگره در مهاجراني دكتر
مجلسي ، آثار به مراجعه بدون :مجلسي
كرد پژوهش تشيع درباره نميتوان
طرح فرهنگي انقلاب عالي شوراي سوي از
ميشود بررسي كشور فرهنگي مديريت ساماندهي
و مكانيك رشتههاي در تحقيقاتي طرح 17
جشنواره دوم مرحله به بيوتكنولوژي
يافت راه خوارزمي
شد تعيين "فكري" خانه حريم
كمخوابي درمان براي ساده پيشنهاد چند
بوسيله نبايدها ، و بايدها از مواردي نوشتار ، اين در
به آنها ، گرفتن بهكار با كه است شده ارائه خواب متخصصان
.ميرويد خواب به راحتي
حتي روز ، هرباشيد داشته منظم خواب برنامه خود براي *
معيني ساعت در و خوابيده معيني ساعت در تعطيل ، روزهاي در
.شويد بيدار خواب از
.كنيد ورزش زود صبح روز ، هر *
خوراكيها آشاميدن و خوردن از بعد ، به ظهر ساعت 12 از *
و نوشابه قهوه ، چاي ، قبيل از كافئيندار نوشيدنيهاي و
.كنيد خودداري شكلات
هيجانآور ، بازيهاي و فعاليتها انجام از خواب ، از قبل *
پرتنش فعاليتهاي ساير و خانوادگي مشاجرههاي بحث ،
كه كنيد فعاليتهايي انجام به مبادرت.كند خودداري
مطالعه ، گرم ، آب دوش گرفتن مانند.باشند آرامشبخش
.موسيقي به دادن گوش و تلويزيون تماشاي
شير نوشيدن.بياشاميد يا و بخوريد چيزي خواب از قبل *
كم درمان براي متداول و سنتي روشي كه خواب ، از قبل گرم
.است شده توصيه نيز دانشمندان سوي از است ، خوابي
آن نظير كربوهيدراتهايي و شير نظير موادي در كه تركيباتي
باعث ميشوند ، يافت برنج و رشته نان ، آبنبات ، مانند
.ميشوند خواب ميزان افزايش
ممكن نوشيدنيها اين.بپرهيزيد الكلي مشروبات نوشيدن از *
را راحت و بيوقفه خواب ولي كنند ، خوابآلود را شما است
و گيجي تاثير رفتن بين از با زيرا.ميكنند سلب شما از
.شد خواهيد بيدار خواب از آنها ، خوابآوري
.بخوابيد داريد قصد "واقعا كه برويد رختخواب به زماني *
كار ، انجام براي محلي عنوان به رختخواب از استفاده
باعث...و تلفني مكالمه مطالعه ، تلويزيون ، تماشاي
.ميشود شما بيخوابي
درون به اتاق پنجره از كه نوري.بخوابيد تاريكي در *
هنگام به ميتوانيد حتي.است كافي خوابيدن براي ميتابد
.كنيد استفاده پارچهاي چشمبندهاي از خواب
اتاقي هم خرخر كه مجبوريد اگربخوابيد ساكت جاي در *
همچنين.بگيريد پنبه با را گوشتان كنيد ، تحمل را خود
.كنيد استفاده صداگير گوشيهاي از ميتوانيد
هرچه.نباشيد نگران هستيد ، بيخوابي دچار اينكه از *
باشيد ، آن از ناشي خستگي عوارض و بيخوابي نگران بيشتر
باشيد داشته ياد به.رفت خواهيد خواب به سختتر و ديرتر
ميتواند انسان بدن همچنين و تغييرند قابل انسانها عادات
.دهد سازش را خود كمخوابي ، با حتي
روانشناسي كتاب :منبع
و پاپاليا ، دايانئي :نويسندگان
الدز وندكس سالي
فرجي فريبا :ترجمه
كتاب معرفي
غرب انديشه تاريخ در تساهل
اول ، چاپ /باقري عباس دكتر :ترجمه /ژاندرون سارا ژولي
.تومان 1400/رقعي صفحه ، 257/نسخه 2200/1378
اين موءلف و فرانسوي جوان فيلسوف ژاندرون ، سارا ژولي
از بيش كه را تساهل راجعبه مهم متون تمام "تقريبا كتاب ،
از غرب انديشمندان و دينپژوهان و فيلسوفان از تن بيست
و برگزيده نوشتهاند ما قرن به تا پيش سال هفتصد حدود
با خواننده.است كرده نقل را آن بخشهاي مهمترين
نقلقولهاي بر موءلف توضيحات و مفصل مقدمه از استفاده
از تساهل حدود و وجوه و متنوع مفاهيم با غربي انديشمندان
.ميشود آشنا مختلف منظرهاي
باسناژ سناوگوستين ، از آثاري و متون كتاب اين در
بشر ، حقوق جهاني اعلاميه كاستليون ، بوسوئه ، بي دوبووال ،
لوياشتراوس ، لسينگ ، كانت ، هلوتيوس ، گرامشي ، اراسم ،
...و اشتراوس ولتر ، اسپينوزا ، روسو ، مور ، ميل ، جانلاك ،
فصل شش كتاب ، .است شده ارائه باقري دكتر خوب ترجمه با
حق مقدس ، متون تفسير و تساهل كژديني ، و ديني راست و دارد
آزادي شهروندان ، حقوق و شهريار حقوق عقل ، وظيفه -وجدان
تساهل ابهامهاي درنهايت و تساهل و بيان آزادي -انديشه
فلاسفه از متون انتخاب.است آن ششگانه فصلهاي عناوين
ابعاد تمامي "تقريبا كه گرفته صورت طوري معاصر ، و متاخر
.است داده پوشش را تساهل مسئله
!است راه در درخشان دنبالهداري
-هيل" و "هياكوتاكه" درخشان دنبالهدارهاي شما از بسياري
پس.داريد ياد به و 1376 سالهاي 1375 از را "باپ
دنبالهدار آينده ، سال تابستان كه باشيد آگاه و بدانيد
زنده را روزها آن خاطره كه ميشود ظاهر آسمان در ديگري
.ميكند
سياركهاي يافتن براي را آسمان كه اخترشناسان از گروهي
يافتهاند دنبالهداري تازگي به ميكنند جستجو زمينگذر
چشم با رويت حد تا آينده تابستان در بسيار احتمال به كه
به را تازه دنبالهدار اين.شد خواهد درخشان غيرمسلح
(LINEAR)"لينكلن زمين نزديك سياركهاي پژوهش" گروه افتخار
C/1999 SA (LINEAR)دار دنباله است كرده كشف را آن كه
:است قرار اين از فارسي حروف به آن معادل كه ناميدهاند
كه ميدهد نشان "غ" حرف كه "(ل.زن.س.پ) غ 4 1999/د "
شده كشف درسال 1999 كه است دنبالهداري نوزدهمين جسم اين
.است
بيشتر دسترسي از و است +قدر 16 از "فعلا تازه دنبالهدار
سال 1378 پايان تا امااست خارج رايج نوري افزارهاي
هم دوچشمي دوربين با كه شد خواهد درخشان آنقدر "احتمالا
زميني ، ناظر ديد از هنگام آن در متاسفانهشود ديده
به و است نزديك خورشيد به خيلي آسمان در دنبالهدار
پس حال اين بااست "مقارنه" حالت در خورشيد با اصطلاح
ارديبهشت 1379دوباره در دنبالهدار ماه ، گذشت 2 از
آن قدرميشود ظاهر زمين شمالي نيمكره صبحگاهي درآسمان
به دنبالهدار حركت با اما بود ، خواهد +هنگام 9 اين در
در كه آن تا افزودهميشود آن درخشش بر سرعت به شمال سمت
ميرسد خود شمالي ميل حداكثر به تيرماه 1379 شب 24
.(درجه +57"تقريبا)
و آسمان در) سماوي شمال قطب زير از دنبالهدار آن ، از پس
آسمان از و ميكند عبور (فضا در نه و زميني ناظر ديد از
ميرود انتظار.ميشود منتقل شامگاهي آسمان به صبحگاهي
خود مداري حضيض به تيرماه در 27 تازه دنبالهدار كه
از و برسد (خورشيد به مدارش در نقطه نزديكترين يعني)
واحد./معادل 72) خورشيد كيلومتري ميليون فاصله 108
اوج در دنبالهدار.كند گذر (!فضا در بار اين و نجومي
.بود خواهد +قدر 5/3 از جرمي شكل به درخشش
به كردهاند ، كشف را تازه دنبالهدار اين كه اخترشناساني
مجهز نيز ديگري متري يك تلسكوپ به مهرماه در تازگي
دو شتابي را تازه دنبالهدارهاي كشف روند كه شدهاند
بهترين اخترشناسي ، در نداند كه كيست و بخشيد خواهد چندان
.دنبالهدارهاست كشف افتخار ، و شهرت به دستيابي براي راه
!فردا گرفتگي ماه
ساعت 316آغاز در بهمن 1378 جمعه 1 بامداد در گرفتگي ماه
اين به.ميپذيرد پايان دقيقه ساعت 569 در و ميشود
وكليت ميشود ديده ايران از ماه گرفت ابتداي فقط ترتيب
قرار تيرهزمين سايه در ماه قرص تمام كه حالتي يعني خسوف
ايران از ميكشد درازا به تا 528 ساعت 347 از و دارد
.نيست مرئي خاورميانه و
زمستان "شب آسمان" نقشه
را زمستان آسمان راهنماي نقشه مايلند كه خوانندگاني
پاكتي با همراه را خود تقاضاي ميتوانند كنند دريافت
آفريقا ، خيابان تهران ، نشاني به تمبردار دارو آدرس
"شب آسمان" ستون فرهنگي ، علمي گروه همشهري ، روزنامه
.شود فرستاده آنها براي رايگان به نقشه اين تا كنند ارسال
متغير ستارگان
يا الغول متغيرگرفتگي درخشندگي (حداقل) كمينه زمانهاي
به باشد نيز ايران در هوا تاريكي مقارن كه برساووس بتاي
:(هستند ايران رسمي وقت به همگي زمانها) است زير شرح
:ساعت 42 بهمن دوشنبه 4 بامداد ، ..:ساعت 54 بهمن يكم جمعه
.ساعت 3618 بهمن پنجشنبه 7 21 ،
و (قدر 80/1) آلفا ستارههاي از قدرالغول تخمين براي
استفاده مقايسه ستارههاي عنوان به برساووس (01/3) دلتا
براي ، پس ميماند كمينه در ساعت تقريبا 5 نورالغول.كنيد
تخمين را آن قدر دقيقه هر 20 كمينه ، تقريبي زمان تشخيص
اما است قدر 1/2 از ستارهاي عادي مواقع در الغول.بزنيد
كه ميكند افت قدر 4/3 تا نور شبانهروز ، هر 8673043/2
مرئي ايران از است روز ساعات مقارن چون آنها از برخي
.نيست
غريب عليزاده حسين
پرورش و آموزش جهاني چالشهاي
ويكم بيست درقرن
آراني سركار رضا محمد دكتر *
(پاياني بخش )
و آموزش در اطلاعات و ارتباطات نوين فنآوريهاي نقش
پرورش
نسبت و ارتباطات و اطلاعات فنآوري بهويژه نوين فنآوري
و آموزش كه است موضوعي چهارمين پرورش و آموزش با آن
و آموزش.است روبهرو آن با بيستويكم قرن در پرورش
نوينبهره فنآوري از ديگر ، نهادهاي همه مثل هم پرورش
محتواي تهيه در آموزشي ، مواد تهيه در "مثلا.ميگيرد
ولي...و آموزشي برنامهريزي در درسي ، كتابهاي و آموزشي
است ، مطرح نو بحث يك جايگاه در اينجا ، در كه آنچه
فرآيند در ارتباطات و اطلاعات نوين فنآوري از بهرهگيري
روي در مدرسه مدير كه است خوب اين.است يادگيري -ياددهي
هم ايران در امر اين.باشد داشته هم رايانه يك كارش ميز
هم ما كوچك شهرهاي مدارس در امروزه.است شده رايج "نسبتا
.ميشود تهيه رايانهها كمك به دانشآموزان كارنامههاي
كه است اين مهم موضوع بلكه نيست ، جديدي بحث اين پس
فنآوري از باشند قادر درجهاول در مدرسه ، مدير و معلمان
استفاده يادگيري -ياددهي فرآيند در و درس كلاس در نوين
در و ندارد اختصاص ايران به تنها موضوع اين البته ، .كنند
قابل موضوع يك بهعنوان هم ، توسعهيافته كشورهاي از بعضي
و ارتباطات نوين فنآوري از استفاده بهعلاوه ، .است طرح
.نيست فني يا رياضي دروس در فقط رايانهها
رايانهها ، جديد فنآوريهاي از ميتوانيم ما امروزه
هم اجتماعي علوم درس در...و اينترنت ارتباطات ،
مدارس از توجهي قابل تعداد مثال ، براي.كنيم بهرهبرداري
امكان اين كه كشورها ساير مدارس با اينترنت ازطريق ژاپن ،
مختلف زمينههاي در ارتباطات اين و مرتبطند دارند ، را
را خود يادگيريهاي تا ميكند ياري را آنها آموزشي ،
گسترش مدرسه و كلاس از خارج جهان به و ساخته عميقتر
برخي ابتدايي پنجم كلاس دانشآموزان مثال ، بهطور.دهند
علوماجتماعي درس گزارش تهيه براي ژاپن ، مدارس از
خود همسن دانشآموزان با فرهنگها ، شناخت با درارتباط
اينترنت و الكترونيكي پست ازطريق اروپايي كشورهاي در
-فرهنگي مسائل زمينه در سوءالاتي و ميكنند برقرار ارتباط
زمينههاي در اطلاعات تبادل به نموده ، مطرح اجتماعي
از استفاده.ميپردازند خود جامعه و خانه مدرسه ، فرهنگ
ما كه است معني بدين پرورش و آموزش در ارتباطات فنآوري
در و بياوريم درس كلاس به را فنآوري اين بايد
به نسبت دانشآموزان تا بهرهگيريم آن از فرآينديادگيري
.كنند پيدا سازندهاي نگرش درس موضوع و فنآوري اين
هم و علوماجتماعي درس در هم رياضي ، درس در هم كار اين
درس در ،"مثلااست امكانپذير...و فارسي زبان در
فنآوريهاي از بهرهگيري با دانشآموزان علوماجتماعي ،
زندگي به مربوط مباحث در مشاركت به ارتباطات نوين
قادر رياضي درس در يا ميشوند ، علاقهمند اجتماعي
راهحلها يعنيكنند حل را مسائل انديشيدن ، با ميشوند
براي لازم مهارتهاي عمل در بتوانند و بيابند تفكر با را
بهدست اجتماعي زندگي در را آنها از بهرهگيري يا كاربرد
كه بگيرند ياد و شوند علاقهمند رياضي مباحث به و آورند
و درس كلاس از خارج به را خود يادگيري و بياموزند چگونه
به ارتباطات و اطلاعات نوين فنآوري.دهند گسترش مدرسه
محدود درس كلاس به را يادگيري فرآيند كه ميكند كمك ما
دنياي و دهيم گسترش خارج دنياي به را يادگيري نكنيم ،
از بهرهگيري.بياوريم درس كلاس به نيز را خارج
ارتباطات و اطلاعات نوين فنآوريهاي ساير و رايانهها
نموده ، شوقانگيز را درس كلاس يادگيري ، -ياددهي فرآيند در
امكان و ميكند بيشتر را يادگيري براي كودكان انگيزه
راهكارهايي يافتن.ميسازد فراهم را خارج جهان با ارتباط
كند ، كمك نوين فنآوريهاي مورد در نقشي چنين ايفاي به كه
.بينديشيم آن به بايد ما همه كه است موضوعي بهترين
پاياني سخن
آموزش جهاني چالشهاي عنوان تحت كه چهارگانهاي موضوعات
به نويني رويكرد شد ، مطرح بيستويكم قرن در پرورش و
اين.ميكند طلب را جامعه و مدرسه پرورش ، و آموزش
فراتررفته ملي مرزهاي حدود از دارد ، جهاني جنبه موضوعها
.هستند پرورش و آموزش و جامعه در تحولاتي منشاء و است
و ميكنند تعريف جديدي قالب در را جامعه و مدرسه نسبت
را روابط اين بر حاكم سنتي نسبتهاي همه "تقريبا
به جديدي منظر از است لازم و ميدهند قرار خود تحتتاثير
شويم متوجه كه معني اين به جديد منظر.شود نگريسته آنها
ارتباط جامعه ، و مدرسه ارتباط بر حاكم سنتي نسبتهاي
يافته جديدي شكل...و معلم و دانشآموز مدرسه ، و والدين
و است آورده پديد را جديدي ظرفيتهاي و قابليت.است
.است داده تغيير پرورش و آموزش از را همگان انتظارات
كاركردهاي تا كنند كوشش بايد مدرسه و پرورش و آموزش فلذا
و نوين روابط و نسبتها جديد ، نيازهاي با متناسب را خود
درباره بحث امروزه ، .سازند هماهنگ اجتماعي تحولات براساس
.است كودكان به اطلاعات از بهرهگيري نحوه آموزش
است لازم كه است ، مدارس بر حاكم نوين ساختارهاي از بحث
روشهاي و محتوا برنامهها ، هدفها ، بتواند تا آيد بهوجود
بتوانند كودكان كه كند تبيين بهصورتي را پرورش و آموزش
بياموزند را زندگي اساسي مهارتهاي زمان ، تحولات با همگام
امكان.كنند پيدا را آن تمرين امكان مدرسه در و
ديگران با باشند ، داشته را خود فعاليتهاي از خودانديشي
صميميت احساس طبيعت با كنند ، برقرار موءثري انساني روابط
و بگذارند احترام اجتماعي قواعد به باشند ، داشته محبت و
باشند قادر اجتماعي ، گروههاي در ديگران با مشاركت ضمن
براي لازم مهارتهاي و بشناسند درست را خود بومي فرهنگ
.كنند پيدا نيز را جهاني جامعه عضو
ميتوانند مدني ، نهادهاي مجموعه و جامعه و خانواده
به پرداختن براي نوين ساختارهاي درتهيه را پرورش و آموزش
اين.دهند ياري بيستويكم قرن آغاز در فوق مسئوليتهاي
كيفيت و آموزشي نظام در بازنگري براي لازم امكان ياري
در تغيير براي لازم شرايط و ميسازد فراهم را آن محتواي
جديدي منظر از و ميآورد بهوجود را مدرسه كاركردهاي
در را پرورش و آموزش مسئوليتهاي و دشواريها تواناييها ،
.ميكند مطرح اجتماعي تحولات با ارتباط
علامه المللي بين كنگره در مهاجراني دكتر
مجلسي ، آثار به مراجعه بدون :مجلسي
كرد پژوهش تشيع درباره نميتوان
علامه بزرگداشت بينالمللي كنگره :علميفرهنگي گروه
در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير سخنان با مراسمي طي مجلسي
.كرد آغاز را خود كار اصفهان
مهاجراني دكتر مراسم اين در همشهري ، خبرنگار گزارش به
علامه عالي همت خود ، سخنان در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
:گفت و دانست ديني آثار عظيم پشتوانه را مجلسي محمدباقر
تشيع درباره مجلسي آثار به مراجعه بدون نميتواند هيچكس
و علمي شخصيتهاي از تن كنگره 220 اين در.كند پژوهش
آمريكا ، ژاپن ، مالزي ، دارند شركت جهان و ايران فرهنگي
در شركتكننده خارجي كشورهاي جمله از انگليس و آذربايجان
.هستند كنگره اين
طرح فرهنگي انقلاب عالي شوراي سوي از
ميشود بررسي كشور فرهنگي مديريت ساماندهي
جلسه در فرهنگي انقلاب عالي شوراي :فرهنگي علمي گروه
شاهرودي هاشمي آيتالله رياست به دي سهشنبه 28 شامگاه
بحث مورد را كشور فرهنگي مسائل مهمترين شورا ، رئيس نايب
.داد قرار بررسي و
و شد مطرح كشور فرهنگي مديريت ساماندهي طرح جلسه ، اين در
موافقت ضمن فرهنگي انقلاب عالي شوراي بررسي ، و بحث از پس
.كرد موكول آينده جلسه به را آن بررسي ادامه آن ، كليات با
و اداري امور سازمان شد مقرر جلسه ، اين در همچنين
را طرحي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت و كشور استخدامي
به و تهيه استانها ، شوراهاي مديريتي ساختار اصلاح براي
.دهند ارائه عالي شوراي
مراجعي تعيين خصوص در واحدهاي ماده جلسه ، اين ادامه در
توسط كه ايراني علمي مراكز يا محققان صلاحيت تاييد جهت
برجسته مراكز يا افراد عنوان به كشور از خارج علمي مراكز
.رسيد تصويب به ميشوند ، انتخاب
مراكز سوي از اعطايي عناوين واحده ، ماده اين براساس
يا و افراد فرد ، به كشور از خارج مطالعاتي و تحقيقاتي
در ميتواند و است معتبر صورتي در كشور ، داخل علمي مراكز
عناوين و مراكز آن اعتبار كه گردد منعكس عمومي رسانههاي
:باشد گرفته قرار زير مراجع از يكي تاييد مورد اعطايي
و درمان بهداشت ، وزارت يا عالي آموزش و فرهنگ وزارت
حسب كشور فرهنگستانهاي از يك هر مورد ، حسب پزشكي آموزش
.مورد
مديريت مركز نماينده عضويت با همچنين جلسه اين در
زنان اجتماعي و فرهنگي شوراي در خواهران علميه حوزههاي
.شد موافقت
و مكانيك رشتههاي در تحقيقاتي طرح 17
جشنواره دوم مرحله به بيوتكنولوژي
يافت راه خوارزمي
و مكانيك تخصصي كميتههاي از طرح هفده :فرهنگي علمي گروه
بينالمللي جشنواره سيزدهمين دوم مرحله به بيوتكنولوژي
.يافت راه خوارزمي
صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان عمومي روابط گزارش به
سيزدهمين مكانيك تخصصي كميته رئيس گفته به ايران ،
مزبور 14 تحقيقاتي طرحهاي ميان از بينالمللي جشنواره
(خارجي طرح و 2 داخلي طرح شامل 12) مكانيك زمينه در طرح
يافته راه داوران هيات به نهايي بررسي براي كميته اين از
.است
و 2 خارجي طرح و 296 داخلي طرح ميان 421 از طرحها اين
به مكانيك زمينه در كه كشور از خارج مقيم ايرانيان طرح
كه است گرديده انتخاب بود ، شده ارسال جشنواره دبيرخانه
و بنيادي تحقيقات طرح يك اختراع ، يك ابتكاري ، طرح شامل 6
نهايي گزينش براي و است بوده كاربردي تحقيقات طرح 4
جشنواره داوران هيات به كميتهها ساير طرحهاي با همراه
.شدهاند ارسال
سيزدهمين بيوتكنولوژي تخصصي كميته از گزارش اين براساس
داوران هيات به طرح نيز 3 خوارزمي بينالمللي جشنواره
.است يافته راه
شد تعيين "فكري" خانه حريم
معماري و حفاظتي ضوابط و حريم و حدود :فرهنگي علمي گروه
يكي كه ساله قدمت 100 با فكري خانه تاريخي اثر حريم داخل
و شد تعيين است ، لنگه بندر شهرستان ارزشمند آثار از
حفاري ، از اعم تعيينشده محدوده در تصرف و دخل هرگونه
در تغيير و بنا تغيير يا و تجديد و توسعه مرمت ، تعمير ،
و مجوز بدون آن از بخشي يا همه در اثر از استفاده نحوه
.است ممنوع فرهنگي ميراث نظارتسازمان
با بناهايي احداث دو و يك درجه حريمهاي ضوابط براساس
نيز و صدا و سر پر و دودزا لرزاننده ، مضر ، صنعتي ، عملكرد
سازد ، وارد لطمه عرصه بنيان به كه عملياتي هرگونه انجام
.شد اعلام ممنوع
قرار بندرعباس ورودي مدخل از شهر ابتداي در كه فكري خانه
شده احداث فكري بهنام تاجري توسط و قاجار دوره در گرفته
.است
|