كشاورزي صنعت توسعه خدمت در بيوتكنولوژي
رانندگي درنظام تنبيه اثربخشي بررسي
!كنيد معلمي كار پس راهنماهستيد ، ;ايران
2 x 2
نمايشگاه اولين در مهاجراني دكتر
جهانگردان :كيش در جهانگردي بينالمللي
بسيار فرهنگي نظر از را ما كشور
ميدانند غني
اسامي سال كتاب دبيرخانه سوي از
راه نهايي مرحله به كه كتابهايي
شد اعلام يافتهاند ،
كشاورزي صنعت توسعه خدمت در بيوتكنولوژي
دوم بخش - فنآوري زيست مباحث سلسله
توليدات از بهينه بهرهگيري در بيوتكنولوژي اساسي نقش *
به آنها تبديل و كشاورزي ضايعات از استفاده كشاورزي ،
است مفيد محصولات
بخش در بويژه كشور در بيوتكنولوژي ملي برنامه تدوين *
صنعتي توسعه تحقق اصلي شرط بهداشت و دامپروري و كشاورزي
است ملي خودكفايي و كشاورزي
;اشاره
(بيوتكنولوژي) فنآوري زيست مباحث سلسله از نخست بخش
فرهنگي علمي صفحه در ماه آبان نوزدهم چهارشنبه روز
در بيوتكنولوژي اهميت با آن ، طي و شد منتشر (يازده)
مرتبط مقالات از دوم بخش در امروز.شديم آشنا ملي توسعه
در بيوتكنولوژي تاثير و اهميت از زيستفنآوري ، دانش با
نيز اين از پيش كه همانطورشد خواهيم مطلع كشاورزي صنعت
.يافت خواهد ادامه مباحث اين بوديم ، كرده وعده
صنعتي ، بيوتكنولوژي دارويي ، و پزشكي بيوتكنولوژي
بيوتكنولوژي دريايي ، بيوتكنولوژي زيست ، محيط بيوتكنولوژي
در خصوصي بخش نقش بيوانفورماتيك ، نوين ، انرژيهاي عرصه در
اخلاقي و حقوقي جنبههاي بيوتكنولوژي ، صنايع توسعه
بهرهگيري روشهاي بيوتكنولوژي ، مديريت بيوتكنولوژي ،
و موقعيت خصوصيات ، به توجه با نوين فنآوري اين از مناسب
و فنآوري اين توسعه جهت پيشنهاداتي و ملي ارزشمند منابع
پرداخته آن به كه است مباحثي از كشور در توسعه موانع رفع
توسعه برنامهريزان و محققان ، انديشمندان از.شد خواهد
اين در را خود پيشنهادات و نظريات ميكنيم درخواست صنعتي
جايگاه نقد و چالش ضمن تا بگذارند ، ميان در ما با مقوله
مسير در گامي بتوانيم آن ، آينده و كشور در فنآوري اين
.برداريم كشور صنعتي و علمي توسعه
فرهنگي علمي گروه *
كه مردم تغذيه نياز مورد مواد تامين و غذايي امنيت
از دارد ، دامپروري و كشاورزي به مستقيم وابستگي
گزارش براساس.است كشوري هر برنامههاي اساسيترين
سرانه ميزان گذشته ، ساله در 30 جهاني خواروبار سازمان
از 1950 توسعه ، حال در كشورهاي در غذايي انرژي مصرف
دهه 1990 اوايل در كالري به 2475 دهه 1960 در كالري
برابر دو جمعيت "تقريبا سالها ، اين در كه اين با رسيده ،
كشورها برخي و نبوده يكنواخت توسعه اين البته ، .است شده
كاهش آنان كالري جذب ميزان و مانده عقب رقابت اين در
خود مردم تغذيه امر در جدي مشكلات كه نحوي به يافته ،
احوال اين تمام با.هستند مواجه گرسنگي و فقر با و داشته
سال در نبايد ، تغيير فعلي رشد روند اگر ميشود ، پيشبيني
.بود خواهند غذايي فقر دچار نفر ، ميليون حدود 637 2010
ميزان برابر دو از بيش است ، لازم سال 2050 تا بنابراين
.شود توليد كشاورزي محصولات فعلي
به نفر هزار روزانه 250 كه ميكنيم زندگي جهاني در ما ،
در كه جهان ازدياد به رو جمعيت و ميشود اضافه آن جمعيت
به 7 سال 2010 در بود ، نفر ميليارد رقم 6/5 سال 1994 ،
نفر ميليارد به 4/8 "تقريبا سال 2025 در و نفر ميليارد
به سالانه كه نوزادي ميليون حدود 90 از.رسيد خواهد
در آنها درصد از 95 بيش ميشوند ، اضافه جهان جمعيت
است حالي در اين و ميشوند متولد توسعه حال در كشورهاي
روز هر جهان ، مردم تغذيهكننده طبيعي ذخاير و منابع كه
متر هزار دقيقه 180 هر در كه نحوي به است ، كاهش حال در
شستشو سطحي خاك از تن هزار و 60 ميشوند نابود دشتها از
غيرقابل زمين هكتار ميليونها تاكنون و ميرود بين از و
مصرف ميزان جهاني بانك گزارش براساساست گرديده زراعت
كشور و 26 كم درآمد با كشور از 40 كشور در 26 غذا سرانه
بين بالا ، و متوسط درآمد با بخش در واقع كشور از 50
كشورهاي اغلب در.است يافته كاهش تا 1991 سالهاي 1979
كه غلات ، توليد در خودكفايي ميزان خاورميانه ، و آفريقايي
به.است يافته كاهش است ، منطقه اين غذايي منابع مهمترين
گندم سالانه برداشت ،(FAO) جهاني خواروبار سازمان گزارش
اين توليد اصلي مناطق از برخي در هكتار در برنج و
اقدام سنگين بسيار نحو به كه مناطقي در بخصوص محصولات ،
اين كارشناسان اعتقاد به و گذاشت كاهش به رو كشتشده ، به
خواهد ادامه نيز يكم و بيست قرن در روند اين سازمان ،
.يافت
و مناسب روشهاي بهكارگيري عدم صورت در بنابراين ،
كه كشورهايي كشاورزي ، محصولات توليد بهينهسازي
به آينده در بودهاند ، كشاورزي محصولات صادركننده
با و شد خواهند تبديل محصولات اين واردكننده كشورهاي
بهشدت كشورها اين غذايي امنيت ارزي ، درآمدهاي كاهش
استفاده با گذشته ، در كه مشكلاتي افتاد خواهد بهمخاطره
حل غيره و آفتكشها و كود از استفاده و بيشتر زمين از
و منابع كاهش جمعيت ، افزايش به توجه با امروزه ميشد ،
و نيست رفع قابل روشها آن با زيستمحيطي ، مسايل به توجه
.است نويني روشهاي بهكارگيري نيازمند
حال در كشورهاي در معضلات رفع اساسي راهحلهاي از برخي
ميزان افزايش و ضايعات كاهش كشت ، زير سطح افزايش توسعه ،
منافع كنار در نيز روشها اين اما است ، سطح واحد در محصول
.ميكنند ايجاد مشكلاتي و محدوديتها خود ،
كشاورزي گسترش نوين ، كشاورزي به سنتي كشاورزي از گرايش
برداشت و داشت كشت ، بهينه روشهاي از بهرهگيري و تعاوني
مانند جديدي فنآوريهاي به توجه وليكن دارد ضرورت بسيار
.باشد مشكلات اين راهگشاي ميتواند بيوتكنولوژي
در را انقلابي گذشته ، دهه در ژنتيك مهندسي و بيوتكنولوژي
نحوي به.است كرده ايجاد صنعتي كشاورزي كيفي و كمي توسعه
جهت را ملي برنامههاي توسعه ، حال در كشورهاي اغلب كه ،
توليدات كيفي و كمي بهبود در علوم اين از بكارگيري
.كردهاند تدوين توسعه بخش در تبديلي ، صنايع و كشاورزي
توسعه در را خود ارزنده توان زير ابعاد در بيوتكنولوژي
:است داده نشان كشاورزي
(ازديادي ريز) بافتي كشت روش به گياهان افزايش و توليد -1
مانند گياه يك از بخشي از استفاده با روش ، اين اين در
و توليد آزمايش لوله داخل در گياه هزاران ميتوان برگ ،
روش اين با.داد انتقال مزرعه سپس و گلخانه به مراحلي طي
امكان گياهان ، سريع افزايش بر علاوه ارزشمند ، بسيار
.ميشود فراهم هم آنها ازدياد
ژنتيك مهندسي روش به نباتات نژاد اصلاح -2
در اساسي فعاليتهاي مسئول ژنهاي روزافزون شناسايي با
به مهم ، گياهان به جديد صفات انتقال امكان گياهان ،
طريق بدين.است آمده بوجود ژني انتقال مختلف روشهاي
اين در.نمود تهيه ميتوان بيشتر توليد ميزان با گياهاني
ساختن مقاوم و محصول غذايي تركيبات كيفي افزايش هدف روش
و علفكشها -خشكي -شوري به مقاومسازي گياهي ، آفات به
.كرد تامين ميتوان نيز را سرما
گياهي آفات ملكولي تشخيص -3
مانند نباتي ، آفات دقيق و سريع تشخيص ملكولي روشهاي
ديگر روشهاي ساير و PCR يا DNA تكثير زنجيرهاي واكنش
سريع شناسايي در ارزشمندي ، بسيار نقش و شده متداول بسيار
از پيشگيري و ويروسي آفات بخصوص) آفات به بذرها آلودگي
"تقريبا اينكه ، به توجه با.ميكند ايفا (آنها توسعه
ميشوند ، آفات طعمه كشاورزي محصولات درصد حدود 30
ميتواند مناسب ، مبارزه روشهاي و آن دقيق و سريع شناسايي
عرصه ، اين در بيوتكنولوژي كه شود ، ضايعات اين كاهش سبب
بيولوژيك روشهاي.كند ايفا ميتواند مفيدي بسيار نقش
خطرناك سموم مصرف كاهش به اميد نباتي ، آفات با مبارزه
.است كرده مطرح جدي بهطور را شيميايي
در زيستي محيط و كشاورزي محصول از 300 بيش حاضر ، حال در
كه موجود داروي با 32 مقايسه در كه دارد ، وجود بازارها
و است بيشتر بسيار شدهاند ، توليد بيوتكنولوژي روشهاي به
تحقيقات عرصه در سرمايهگذاري ميزان نشاندهنده خود اين
نزديك آينده در كه ميشود پيشبيني.است بيوتكنولوژي
ميليارد به 50 كشاورزي بيوتكنولوژي محصولات فروش بازار
در شده اصلاح بذرهاي توليد شركتهاي.برسد سال در دلار
.داشتهاند دلار ميليون بر 240 بالغ فروشي سال 1993
روشهاي به شده اصلاح استراتژيك گياهان از برخي فهرست
استفاده كشاورزي در كه ميكروبهايي و ژنتيك مهندسي
سيبزميني ، پنبه ، ذرت ، كانولا ، :است زير شرح به ميشوند ،
.گوجهفرنگي و كلاو سويا ،
ميليون و 200 ميليارد يك از بيش با كه است كشوري چين
مناسب اجراي و بيوتكنولوژي ملي برنامه طراحي با جمعيت ،
اين از بهرهگيري در بزرگي گامهاي است توانسته آن ،
نوع كشور 700 اين در.بردارد كشاورزي عرصه در فنآوري
.است شده انبوه توليد ازديادي ريز روش به مختلف گياه
ايالت در 25 روش ، اين به توليدي ويروس از عاري سيبزميني
كيلو برداشت 3750 ميزان با هكتار هزار سطح 670 در و چين
اقتصادي بازده كه است ، كشاورزان استفاده مورد هكتار ، در
.دارد سال در يوان ميليون معادل 100
به توليد افزايش سبب ازديادي ، ريز روش به موز توليد
هزار تا 200 مناطقي 150 در و گرديده درصد تا 50 ميزان 30
اقدام اينك كوچكي شركتهاي و است شده كشت روش بدين هكتار
.ميكنند روش بدين فروش و توليد به
قارچي آفت به كه شده تهيه نوتركيب هويجهايي هلند ، در
هويج به و جدا تنباكو گياه از ژن ، اين.است مقاوم خاص
با برنج ، برگ زنگ آفت به مقاوم برنج.است شده زده پيوند
و فيليپين در گسترده آزمايشهاي و شده تهيه ژني الحاق روش
از جديدي انواع شناسايي.است انجام حال در چين و امريكا
ميگيرد ، صورت گسترده تحقيقات با كه بيولوژيك ، آفتكشهاي
فنآوري آورد دست كه است عمدهاي پيشرفتهاي جمله از
بيولوژيك جديد آفتكش نوع سه "اخيرا.است بيوتكنولوژي
به قادر كه شده شناسايي تايواني ، و كانادايي محققان توسط
نيز ، ويروسها بوكالوهستند كلم و برنج ذرت ، آفات كنترل
انواع.دارند ارزش بسيار بيولوژيك كشهاي آفت عنوان به
با مبارزه براي دارند ، را آفت ضد سم ژن كه آنها ، نوتركيب
چون مفيد حشرات براي خطري هيچ و ميروند بكار پنبه آفات
.ندارند زنبور
از بهينه بهرهگيري در بيوتكنولوژي اساسي نقشهاي از يكي
تبديل و كشاورزي ضايعات از استفاده كشاورزي ، توليدات
به استفاده يا و دام خوراك چون مفيدي محصولات به آنها
انواع توليد براي تخميري ، صنايع در كشت محيط عنوان
.ميكند تغذيه را بيوتكنولوژي صنايع كه است متنوع محصولات
كه گستردهاي تحقيقات با ميكروبي ، كودهاي از استفاده
ملكولي فرايند شناختن و همزيست ميكروبهاي شناسايي براي
را روشني بسيار آينده آمده ، بدست خاك در ازت تثبيت ژنتيك
مصرف كننده تنظيم ژنهاي كشفاست گشوده عرصه اين در
شيميايي كودهاي از استفاده كاهش براي را زمينه فسفات ،
.است ساخته فراهم
سياسي و اقتصادي نقش بررسي جهت اخير ، مطالعات در
براساس كشورها اين توسعه ، حال در كشورهاي در بيوتكنولوژي
توسعه زمينه در مديريت و سازماندهي و تحقيقاتي توان
سهم ديگر ، مهم عامل.شدهاند تقسيمبندي بيوتكنولوژي ،
كشور ، كه اين.است مربوطه كشور صادرات در كشاورزي
و است كشاورزي محصولات عمده كننده وارد يا صادركننده
ارزيابي اين در مهمي نقش كشاورزي ، ساختار نوع همچنين
نقش تعيين جهت عوامل ، اين گرفتن نظر در با.دارد
توسعه ، حال در كشورهاي اقتصادي توسعه در بيوتكنولوژي
:كه است شده نتيجهگيري چنين
توان و هستند كشاورزي محصولات كننده صادر كه كشورهايي *
از مناسب بهرهگيري به قادر دارند ، ضعيفي فنآوري
صادرات به كشورها اين زيرا بود ، نخواهند بيوتكنولوژي
.هستند وابسته خود كشاورزي محصولات
كننده وارد و دارند ضعيفي فنآوري توان كه كشورهايي *
كاهش نتيجه در مدت كوتاه در هستند ، كشاورزي محصولات عمده
امر اين ولي ميبرند سود جهاني ، بازار در محصولات قيمت
نقش آنها بومي محصولات توليد روي بر درازمدت در ميتواند
.باشد داشته منفي
غذايي ، مواد بالاي واردات و قوي فنآوري با كشورهايي *
زيرا برد ، خواهند بيوتكنولوژي از را سود بيشترين
.كنند استفاده آن از خودكفايي مسير در ميتوانند
محصولات بالاي صادرات و قوي فنآوري با كشورهاي *
محصولات تنوع جهت بيوتكنولوژي از ميتوانند كشاورزي
.بهرهگيرند بخوبي خود ، صادراتي
كه است آسيبپذير نوين فنآوريهاي مقابل در كشوري *
عمده كننده صادر حال عين در و ضعيف فنآوري توان واجد
.باشد جايگزين قابل كشاورزي محصولات
از بهرهگيري در بالايي توان ما كشور اينكه به توجه با
از بسياري محور كه) خودكفايي امر در بيوتكنولوژي
به گرايش به توجه با و دارد (است توسعه برنامههاي
به آن ، به كشور اقتصادي وابستگي رفع و غيرنفتي صادرات
توسعه به جدي توجه ضرورت خارجي ، ارز اساسي منبع عنوان
نيازمند امر ، اين تحقق "قطعا.دارد وجود بيوتكنولوژي
حال در كه اين با.است فرهنگي و اجتماعي زمينهسازيهاي
به را محصولات توليد از عمدهاي بخش سنتي كشاورزي حاضر ،
از عملي بهرهگيري چگونگي ميدهد ، اختصاص خود
.گيرد قرار بررسي مورد بايد بخش ، اين توسط بيوتكنولوژي
برخي تكثير و توليد مانند محدود ، كاربردهاي برخي هرچند
و (زيتون قلمه) ازديادي ريز شيوه به كشاورزي محصولات
و روغني دانههاي كشاورزي در ميكروبي كودهاي از استفاده
ضرورت اما هستيم شاهد كشاورزان برخي توسط را ديگر موارد
نظر در با كشاورزي ، بيوتكنولوژي تحقيقات امر به جدي توجه
اهميت حائز كليدي معضلات حل جهت كشور ، بومي شرايط گرفتن
.است
كرمي علي دكتر *
رانندگي درنظام تنبيه اثربخشي بررسي
!كنيد معلمي كار پس راهنماهستيد ، ;ايران
;اشاره
رانندگي و راهنمايي ماموران از زيادي كهتعداد است مدتي
كوچهها خيابانها ، بزرگراهها ، در جريمه برگههاي با را
بهسراغ خلافي كوچكترين مشاهده كهبا ميبينيم...و
بهنظر وليميكنند جريمه را او و ميروند خاطي راننده
در رانندگي نحوه اصلاح در جريمهها اين همه كه ميرسد
چنداني تاثير تهرانيها بويژه ايران رانندگان ميان
.نداشتهاست
علامه دانشگاه استاد سيف ، علياكبر دكتر ارتباط همين در
همشهري روزنامه فرهنگي علمي گروه به مقالهاي طباطبائي
نظام در را تنبيه اثربخشي مقاله اين طي و داشته تقديم
ازاساتيد يكي سيف ، دكتر.است كرده بررسي ايران رانندگي
تاكنون و است تربيتي مسائل و روانشناسي زمينه در كشور
مختلف زمينههاي در باارزش و معتبر كتاب جلد پانزده
.است رسيده چاپ به او از پرورشي و آموزشي
رفتاردرماني ، و رفتار تغيير پرورشي ، روانشناسي
و اندازهگيري آموزشگاهي ، يادگيري و آدمي ويژگيهاي
.است او كتابهاي ازجمله..و تحصيلي پيشرفت ارزشيابي
.ميخوانيم هم با را مقاله اين
اكبرسيف علي دكتر
كردن ، مجازات آگاهكردن ، معني به تنبيه لغت ، فرهنگ در
روانشناسي ، دراست شده تعريف دادن گوشمالي و كردن ادب
نتيجه يك تحمل نخست ;ميشود تعريف صورت دو به تنبيه
يا رفتار انجام بهدنبال فرد سوي از آزارنده يا نامطلوب
مورد كه چيزي دادن دست از دوم و او ، از ناشايستهاي عمل
ناشايستهاي عمل يا رفتار انجام بهدنبال كه فرد علاقه
اول ، حالت براي مثالي بهعنوان.ميپذيرد صورت او جانب از
حضور در زشت حرف يك گفتن از پس كه كنيد تصور را كودكي
پيامد تحمل) ميزند كتك را او پدر (ناشايست رفتار) پدر
رانندهاي دوم ، حالت براي مروري بهعنوان يا و (آزارنده
رفتار) قرمز چراغ از عبور از پس كه بگيريد نظر در را
ميشود جريمه رانندگي راهنمايي مامور سوي از (ناشايست
.(است راننده علاقه مورد كه پول مقداري دادن دست از)
پاداش لغت ، فرهنگ دراست پاداش تنبيه مقابل تربيتي روش
.است شده تعريف اينها مانند و مزد اجر ، نيك ، جزاي معني به
و نيك كار تلافي و جبران بهصورت پاداش روانشناسي ، در
.ميشود تعريف مطلوب رفتار تاييد و تشويق
عمل يا كار انجام براي فرد يك به دادن پاداش از هدف
در است ، كار آن ادامه به او تشويق او ، از شايستهاي
موءثر بسيار روشهاي از يكي پاداش تربيتي ، روانشناسي
تنبيه كه ميانديشند چنين كساني.است شده شناخته آموزشي
پاداش كمك به كه همانگونه يعني ميكند ، عمل پاداش عكس
اقدام افراد در مطلوب رفتارهاي ادامه و ايجاد به ميتوان
خطرناك نادرست ، رفتارهاي ميتوان نيز تنبيه كمك به كرد ،
كرد وادارشان درنتيجه و زدود آنان ياد از را ناشايسته يا
اين طبقدهند انجام شايسته رفتارهاي آن ، جاي به تا
يكساني اثربخشي تربيتي لحاظ از تنبيه و پاداش ديدگاه ،
را كار اين اما ميشوند ، رفتار اصلاح موجب دو هر و دارند
.ميدهند انجام عكس جهت در
ميل پاداش كه است درست.نيست منطبق واقعيت با تصور اين
ميدهد ، افزايش شخص در را گرفته پاداش رفتار انجام به
.نميدهد كاهش را شده تنبيه رفتار انجام به ميل تنبيه اما
معلم يا پدر حضور در زشت حرف گفتن علت به كه كودكي
دست از را زشت حرف آن گفتن به ميل "الزاما ميشود ، تنبيه
پدر حضور در او كه شود سبب كودك تنبيه شايدداد نخواهد
در "احتمالا اما ندهد ، انجام را نامطلوب رفتار معلم يا
خواهد انجام را رفتار آن ديگري كسان حضور در و آنها غياب
رفتار يك انجام خاطر به كه رانندهاي قياس ، همين به.داد
توسط راهنمايي ، قرمز چراغ از عبور "مثلا قانون ، خلاف
خلاف رفتار آن انجام به ميل "الزاما ميشود ، جريمه پليس
از مامور ، غياب در است ممكن بلكه داد ، نخواهد دست از را
اين تنبيه ، فايده بيشترين بنابراين ، .بگذرد قرمز چراغ
از را آن اما ميزند ، واپس را شده تنبيه رفتار كه است
و حاضر تنبيهكننده عوامل كه مادام درنتيجه ;نميبرد بين
كه آن محض به ولي نميدهد ، رخ ناشايست رفتار ناظرند ،
سر از نامطلوب رفتار رفتند ، كنار تنبيهكننده عوامل
فراوان تعداد وجود ضرورت آن بارز نمونه.ميشود گرفته
ما بزرگراههاي كنار و گوشه و خيابانها در پليس ماموران
رانندگان آنان ، از يك هر غفلت محض به اين ، وجود با.است
.ميدهند ادامه خودشان خلافكاريهاي به متخلف
اصلي علتاست تربيتي موءثر روش يك پاداش كه گفتيم
وقتي يعني.است آگاهيدهنده كه است اين پاداش ، اثربخشي
كار ، آن انجام خاطر به و ميدهد انجام درستي كار كسي كه
و بوده درست كارش كه ميشود متوجه ميكند دريافت پاداش
كه است اين تنبيه اشكال اما.دهد ادامه را آن بايد
نشان شخص به تنبيه يعني.نيست آموزنده و آگاهيدهنده
بدتر.بكند كاري چه شده تنبيه رفتار عوض به كه نميدهد
غلط كارش چه كه نميگويد شخص به تنبيه گاهي حتي اين ، از
مثال ، عنوان به.است شده تنبيه سبب چه به و بوده
كه اين بدون و ميشود خطايي مرتكب نادانسته كه رانندهاي
كدام كه فهميد نخواهد هرگز ميشود ، جريمه بشود ، متوجه
انجام بايد كه است درست كاري چه عوض در و بوده غلط عملش
.دهد
ايمني اصول از كه ايراني رانندگان تعداد متاسفانه
آموزش كلاسهاي.است بسيار ندارند ، كافي اطلاعات رانندگي
و است كامل ميدهند آموزش كه چيزهايي لحاظ از نه رانندگي
بينقص كارشان آنها مربيان آموزشي شيوههاي جهت از نه
آزمايش كه هنگامي نيز رانندگي آزمون كارشناسان.است
تمام تا ندارند كافي فرصت ميآورند ، عمل به رانندگي
رانندگي گواهينامه دريافت داوطلبان رانندگي مهارت جزئيات
"غالبا تازهكار رانندگان درنتيجه.كنند امتحان را
و خيابانها راهي رانندگي مقررات و اصول بر غيرمسلط
رانندگي خطاهاي از بسياري اينرو از.ميشوند جادهها
چه و درست عملي چه نميدانند كه است اين از ناشي آنان ،
مطالعه هنگام به رانندگان نمونه ، براي.خطاست عملي
ميآموزند رانندگي تمرينهاي در شركت و رانندگي آييننامه
سمت از نه است مجاز جلويي اتومبيل چپ سمت از سبقت كه
رانندگي گواهينامه دريافت از پيش افراد اين.آن راست
بارها لذا نمييابند ، را بزرگراهها در رانندگي فرصت
راننده كه نيز بانده چند بزرگراههاي در كه ميشود ديده
طوطيوار حفظ علت به بگيرد سبقت وسطي باند از ميتواند
در كه رانندهاي به چراغ و بوق با چپ ، سمت از سبقت قاعده
براي را خودش و است حركت حال در بزرگراه چپ سمت باند
ميكنند ، اعتراض ميكند آماده بعدي تقاطع در چپ به گردش
بهعنوان.بگيرند سبقت او از تا نميكند عوض خط چرا كه
يك به مانده قدم چند تنها كه رانندهاي ديگر نمونهاي
خط در و كند چپ يا راست به گردش كه ميگيرد تصميم تقاطع
خود راه راهنما ، چراغ دادن با تا ميكوشد دارد قرار خلاف
تصور شايد.كند گردش دلخواهش جهت به و كند باز زور به را
يا راست به گردش اجازه يعني راهنما چراغ كه است اين او
را اتومبيلش راهنماي چراغ چون يعني شرايطي ، هر در چپ به
.است محفوظ او براي گردش حق صورت هر در پس كرده روشن
.است ، فراوان رانندگان ناآگاهي از ناشي رانندگي ، خطاهاي
گماردن و كردن جريمه با كه است اين ما نظر مورد نكته
و بزرگراهها وكنار گوشه و چهارراهها سر متعدد ماموران
شماره كردن يادداشت قصد به كاغذ و قلم گرفتن دست در
شرايطي در حتي او ، كردن جريمه يا متخلف راننده اتومبيل
كمكي هيچ نميشود ، شدنش جريمه متوجه راننده خود گاه كه
.كرد نخواهد ترافيك مشكل اصلاح به
رانندگان ناآگاهي از ناشي رانندگي تخلفات همه البته
كه دارند وجود نيز زيادي متخلف رانندگان متاسفانه.نيست
در بينظمي موجب و ميكنند عمل مقررات برخلاف آگاهانه
ديگران و خود براي گوناگون خطرات توليد و رانندگي
فعلي سبك به كردن جريمه با نيز افراد اين مشكل.ميشوند
هم تنبيهي اثر حتي كردن جريمه نوع اين زيرا نخواهدشد ، حل
راننده اطلاع بدون گاه و دور از كه جريمهاي.ندارد
اثربخش اصلاحي اقدام يك بهعنوان ميپذيرد ، صورت خطاكار
شماره يا ميشوند جريمه دور از كه رانندگاني.نيست
براي كه زماني تا ميدانند ميشود ، نوشته اتومبيلشان
رانندگي و راهنمايي اداره به خلافي عدم برگ دريافت
بعضي براي و نيستند جريمه بهپرداخت مجبور نكنند ، مراجعه
عدم برگ دريافت به نيازي نزديك آينده در كه رانندگان از
به كردن جريمه نيست ، خودشان مال اتومبيل يا ندارند خلافي
دست از هم را خودش تنبيهي تاثير اندك همان موجود سبك
كه است موءثر درصورتي تنبيه روانشناسي ، اصول طبق.ميدهد
.شود اعمال فرد ناشايست رفتار بعداز بلافاصله
جمع توسط بايد "اصولا و است اجتماعي رفتار يك رانندگي
رانندگان نيز ، اروپايي و امريكايي كشورهاي در.شود كنترل
با اما.نيستند مسلط رانندگي ايمني اصول همه بر تازهكار
اعمال آنان بر رانندگي هنگام به ديگران كه كنترلي
آن در.ميآموزند را درست رانندگي تدريج به ميكنند ،
راننده ميكنند ، رانندگي درست رانندگان بيشتر چون كشورها
اندكاندك آنان ، رفتار از الگوبرداري با كار تازه
ما ، كشور در اماميآموزد را رانندگي ريزهكاريهاي
درست اصول از ناآگاه رانندگان تعداد چون متاسفانه
تازهكار رانندگان براي است ، زياد كار خلاف يا رانندگي
قالب به "تدريجا تازهكار رانندگان و ميشوند واقع الگو
به رانندهاي اگر ازكشورها دربسياري.درميآيند آنان
حضور پليس و كند ضايع را ديگر رانندگان حق بخواهد عمد
را كار اين اجازه او به رانندگان ساير باشد ، نداشته
عبور خيابان يك عقبعقب بخواهد او اگر "مثلا.نميدهند
نميدهند اجازه او به سري پشت رانندگان كند طي را ممنوع
تصادف بروز موجب خلاف ، كار انجام در سماجت اثر بر اگر و
نه ديگر كه آمد خواهد بهبار برايش پيامدهايي چنان بشود
به مشتاق بودهاند ، او خلاف عمل شاهد كه كساني نه و او
متاسفانه هم باز اما.بود نخواهند خلافي كار چنين انجام
قانون اجراي به كمك بخواهد رانندهاي اگر ما ، كشور در
كه ميآيد سرش به بلايي چنان كند دفاع خودش حق از و بكند
كه ميدهد ترجيح پس ، آن از و ميشود پشيمان كردهاش از
نشود ، تلف وقتش ساعتها تا بگذرد خودش حق از رانندگي در
قرار كار خلاف راننده اعتراض مورد و نشود شناخته مقصر
رانندگان ما كشور در گاهي مختلف ، دلايل به.نگيرد
و عمد به كه آنهايي حتي مقصر ، رانندگان از بيتقصير
.ميبينند صدمه بيشتر شدهاند ، خطا مرتكب لجبازي ازروي
دارد ادامه
ايران رياضي كنفرانس يكمين و سي
شهريور نهم تا ششم از ايران رياضي كنفرانس يكمين و سي
برگزار تهران دانشگاه در (اوت 2000 تا 30 27) ماه 1379
رياضيات كنفرانسهاي اهداف تداوم در كنفرانس اين.ميشود
جهاني سال با آن برگزاري زمان تقارن به توجه با و كشور
ستاد حمايت و تاكيد مورد كه دارد ويژهاي رسالت رياضيات ،
طريق از.است ايران رياضي انجمن و رياضيات جهاني سال ملي
و تلفنهاي 6112914 شماره و پستي 541414155 صندوق
IMC 31 khoyam.ut.ac.irالكترونيكي نشاني و 6406127
رياضي كنفرانس يكمين و سي از را بيشتري اطلاعات ميتوان
.آورد دست به ايران
رياضيدانان گفتههاي
:ميگويد هالموش پال
;دهيد تعميم:واضح پيشنهادي
;بپردازيد خاص حالتي به:كمتر وضوح با پيشنهادي
از غيربديهي و خاص حالتي پي در:پيشرفته "نسبتا پيشنهادي
:است منسوب پوليا به هم مشهوري پيشنهاد.باشيد تعميم يك
سزاوار كه پوليا جورج گفته اين) كنيد سادهتر را آن
مسالهاي نميتوانيد اگر كه است حاكي است ، فراوان تبليغ
از كه هست هم سادهتر مسالهاي باشيد مطمئن كنيد ، حل را
توصيه (!است آن يافتن شما ، وظيفه نخستينعاجزيد آن حل
.كنيد بيان را آن وضوح به كه است اين من علاقه مورد
..آن چيست" طبيعي پرسشهاي طرح به بلافاصله:است اين منظور
اصرار "؟..اندازه چه تا" ،"؟..شرايطي چه تحت" ،"؟.
(نابديهي ولي) ساده پرسش ابتدا آنها ، جاي به و نورزيد
.كنيد مطرح را "؟..كه است درست آيا" مانند نهاي يا بلي
اينترنت در رياضي كنفرانسهاي برنامه
اطلاعاتي پايگاه يك (ACM) رياضي كنفرانسهاي برنامه
،ACM.است رياضي سمينارهاي و سخنرانيها از جستجو قابل
واز ميكند تهيه سمينارها وب صفحات از را خود اطلاعات
حدود برنامه اين.ميرود كار به فرانسه در فوريه 1998
ساير در زودي به و ميكند مرور را جاري سمينار 100
پايگاه اين آدرس.بود خواهد دسترسي قابل نيز كشورها
:است زير شرح به اطلاعاتي
http: /acm. emath. fr/info.us.html
فرانسه در رياضيات جهاني سال
انجام را مهمي اقدامهاي رياضيات ، جهاني سال در فرانسه ،
:است زير قرار به آنها مهمترين كه داد خواهد و داده
هماهنگي با) پاريس زيرگذرهاي در رياضي پوسترهاي نصب *
تصاوير با پستي تمبرهاي انتشار *.(اروپا رياضي انجمن
دانشهاي ساير و رياضيات در پژوهش *.فرانسوي رياضيدانان
*.رياضيات در مهم كتابهاي انتشار و مجدد ويرايش *.بشري
رياضيدان زن چهار فيلم تهيه *.رياضيدان زنان كتاب انتشار
،(جولاي 1999 تا 17 16) بورن اميل كنفرانس *.جهان آخر در
خمينههاي زمينه در كارگاهي -پوآسون 2000 *.فرانسه
.فرانسه سال 2000 ژوئن تا 30 پوآسون ، 26
امريكا در رياضيات جهاني سال ويژه برنامه دو
و امريكا رياضي جامعه) امريكا رياضي انجمن مشترك همايش
سال ژانويه تا 22 از 19 (صنعتي و كاربردي رياضي انجمن
همايش همچنين.ميشود برگزار امريكا واشنگتن در 2000
از ،"يكم و بيست قرن در رياضي چالشهاي" زمينه در ويژه
.شد خواهد برگزار سال 2000 اوت دوازدهم تا هفتم
نمايشگاه اولين در مهاجراني دكتر
جهانگردان :كيش در جهانگردي بينالمللي
بسيار فرهنگي نظر از را ما كشور
ميدانند غني
جهانگردي بينالمللي نمايشگاه نخستين :فرهنگي علمي گروه
و فرهنگ وزير مهاجراني عطاءالله دكتر حضور با ايران در
معزالدين محمد تهران ، شهردار الويري مرتضي اسلامي ، ارشاد
سازمان رئيس و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير معاون
فرهنگ وزير معاون بهشتي محمد سيد جهانگردي ، و ايرانگردي
و سفرا فرهنگي ميراث سازمان رئيس و اسلامي ارشاد و
از جمعي و ايران در كشور از 42 بيش خارجي نمايندگان
در نمايشگاه اين محل در خارجي خبرنگاران استانداران ،
.يافت گشايش كيش جزيره
مهاجراني عطاءالله دكتر همشهري ، اعزامي خبرنگار گزارش به
اين گشايش مراسم در سخناني در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
نگاه زيبا سبب كشورها ، فرهنگي موقعيت حفظ:گفت نمايشگاه
توسط بايد آن ساختن نمايان براي و ميشود جهان داشتن
كشور در مختلف اقوام شود ، شناخته فرهنگ اين كشورها ساير
زيبا را ما كشور خود ، موسيقي و سنتها لباسها ، با ما ،
و ميشود جهانيان علاقه جلب سبب اين و كردهاند
نظر از را ما كشور دارند ، فرهنگ به نگاهي كه جهانگرداني
.ميدانند غني بسيار فرهنگي
زمينه ايجاد ضمن كشور ، به جهانگردان آمد و رفت:افزود وي
نسبت نيز ما مردم ميشود باعث ما ، كشور با آنها آشنايي
.كنند پيدا شناخت آنها فرهنگ به
آزاد منطقه سازمان عامل مدير يزدانپناه محمدرضا مهندس
اقتصادي ، پيچيده ارتباطهاي لحاظ به را جهانگردي نيز كيش
:گفت و خواند اهميت حائز بسيار جهان فرهنگي و اجتماعي
از يكديگر با كشورها فرهنگي مراودات و توريسم گسترش
مناسبات روزافزون توسعه به و كاسته جهاني بحرانهاي
.كرد خواهد كمك كشورها
اين سياحتي كاربريهاي دليل به كيش جزيره:افزود وي
نمايشگاه ايناست كشور گردشگري مهم نقاط از يكي منطقه ،
و فرهنگ وزارت جهانگردي و ايرانگردي مراكز سازمان همت به
نخستين براي خصوصي بخش و كيش آزاد منطقه و اسلامي ارشاد
.ميشود برگزار كشور در بار
اسامي سال كتاب دبيرخانه سوي از
راه نهايي مرحله به كه كتابهايي
شد اعلام يافتهاند ،
را كتابهايي فهرست سال كتاب دبيرخانه :فرهنگي علمي گروه
مرحله به عنوان ميان 5466 از و مختلف رشتههاي در كه
.كرد اعلام يافتهاند ، راه نهايي
كليات ، رشتههاي در كتابها اين ما ، خبرنگار گزارش به
سياسي ، علوم آمار ، جامعهشناسي ، دين ، روانشناسي ، فلسفه ،
رياضي ، زبان ، حسابداري ، بازرگاني ، و مديريت حقوق ، اقتصاد ،
گروه زيستشناسي ، زمينشناسي ، شيمي ، نجوم ، و فيزيك
عمران ، مهندسي كامپيوتر ، برق ، معدن ، و مواد مهندسي پزشكي ،
تربيتبدني ، هنر ، كشاورزي ، شيمي ، مهندسي صنايع ، مهندسي
به ادبيات شعر ، رمان ، و داستان متون ، تصحيح و نقد تاريخ
و تاريخ نوجوان ، و كودك داستان خارجي ، زبانهاي
جهان در فلسفي فكر ماجراي:كهعبارتنداز جغرافيااست
جامع ، فرهنگ(ديناني ابراهيمي غلامحسين دكتر) اسلام
ابوالقاسم) قرآن ترجمه ،(محمديفر محمدرضا) مرجعشناسي
دو بين ايران ،(اباذري يوسف) جامعهشناسي خرد ،(امامي
و توجيه ،(فتاحي - محمدي گل احمد ابراهاميان ، ) انقلاب
گستره در تاريخ علم ،(كاتوزيان ناصر) قضايي رويه نقد
جبران) ديوانه و پيامبر ،(آينهوند صادق) اسلامي تمدن
سروش - تولستوي) صلح و جنگ ،(دريابندري نجف - جبران خليل
به رو پنجرهاي ،(محمدي ساير) پرتقالچين دختران ،(حبيبي
محمد علي) آينه و شعر در بودن ،(كاشاني مشفق عباس) آفتاب
داوود) ديگر داستانهاي و مير آقا قتل راز (حقشناس
نسترنهاي ،(نيپور شهريارمند) دلدادگي دل ،(غفارزادگان
شعله ،(خسروي ابوتراب) سومنات ديوان ،(جولايي رضا) صورتي
نو شعر تحليلي تاريخ ،(زرينكوب عبدالحسين دكتر) طور
- بنهولو لئوناردو) مدرن معماري تاريخ ،(لنگرودي شمس)
،(ستاري جلال) تئاتر در اسطوره و آيين ،(محمدي نير حسين
و امثال فرهنگ ،(صفوي كورش - چامسكي نوام) ذهن و زبان
...و(نوروزي اسدالله دكتر) فارسي به انگليسي حكم
|