هاي آلاينده كاهش در كارآمد ابزاري ;مترو
محيطي زيست
از 22سال پس تهران
ميشوند جابهجا مترو توسط نفر ميليون از1/5 بيش روزانه
(پاياني بخش)
:مقدمه
كارآمدترين و توانمندترين از يكي عنوان به همچنان "مترو"
تاثيرات.ميرود شمار به شهري درون نقل و حمل شبكه
وسيله اين اقتصادي حتي و فرهنگي و اجتماعي زيستمحيطي ،
همواره كه است تامل قابل حال عين در و ژرف آنچنان نقليه
ناوگاني عنوان به آن از شهرها كلان بهويژه شهرها مديريت
ايران در مترو مقوله چند هر.ميكنند ياد نقشگذار
اما دارد ، دور پيشينهاي تهران شهر در بهويژه
شهر مديريت انديشه بر چنان را خود آن ويژه قابليتهاي
امري آن برخورداري و وجود امروزه كه ساخت فائق
.مينمايد اجتنابناپذير
راهاندازي صورت در كه ميدهد نشان اوليه برآوردهاي
شهروندان از نفر ميليون روزانه 5/1 تهران متروي
انجام وسيله اين با را خود درونشهري سفرهاي ميتوانند
كامل بطور كه صورتي در تهران متروي اينكه و دهند
هزار يك "جمعا گيرد قرار بهرهبرداري مورد و راهاندازي
خواهد ويژه حوزههاي در صرفهجويي ريال ميليارد و 157
.داشت
احداث جهت انتظار سال از 22 بيش پايان به پيشين شماره در
اهدافي چه با مترو كه شد گفته و رفت اشاراتي تهران متروي
مثبت پيامدهاي چه داراي اينكه و ميشود راهاندازي
تاثير به نيز بخش اين در.است اقتصادي و زيستمحيطي
شهري درون نقل و حمل شبكه نوينترين راهاندازي و احداث
در صرفهجويي و خودروها شد و آمد حوزههاي در تهران در
اشاره آن اجتماعي آثار همچنين و خودروها يدكي لوازم خريد
.است شده
كه ميشود موجب تهران هواي آلودگي كاهش در مترو نقش
مواد مصرف در ريال ميليارد حدود 65 تهراني شهروندان
.نمايند صرفهجويي شوينده
تردد ايمني افزايش و تصادف كاهش
و تصادفات ميزان كاهش در مترو شدن فعال هاشمي ، مهندس
:افزود و داد قرار اشاره مورد را تردد ايمني افزايش
تعداد شهر ، سطح در سفرها تعداد كاهش با است بديهي
خواهد كاهش تصادفات از ناشي هزينه نتيجه در و تصادفات
.يافت
از يكي تصادف كه است حقيقت اين بيانگر آمارها و اطلاعات
شهر در افراد آسيبديدگي و مير و مرگ علل عمدهترين
پيكر بر نيز را جبرانناپذيري خسارات كه است تهران
ميزان اينكه به توجه با.ميسازد وارد كشور اقتصاد
با رابطه در سال 1375 در بيمه شركتهاي توسط پرداختي
ميليارد حدود 257 در.. و ديه ثالث ، شخص بدنه ، بيمه
پرداختي خسارات ميزان ميشود پيشبيني است ، بوده ريال
ميليارد حدود 550 در سال 1383 در شده ياد شركتهاي توسط
.باشد ريال
از پس مرحله در ترافيك بار از درصد كاهش 10 با
نيز رانندگي تصادفات شمار مترو ، خط دو از بهرهبرداري
انواع ريالي هزينه به توجه با كه يافت خواهد كاهش
ساليانه صرفهجويي ميزان (فوت و جرح خسارت ، ) تصادفات
ريال ميليارد حدود 55 در حداقل تصادفات كاهش از ناشي
.بود خواهد
خودروها يدكي لوازم خريد در صرفهجويي
در مترو راهاندازي از حاصل صرفهجويي خصوص در وي
ميشود پيشبيني:گفت خودروها يدكي لوازم و استهلاك
سال 83 در شخصي خودروي دستگاه هزار حدود 850 در روزانه
رابطه به توجه با.بود خواهند حركت حال در تهران در
و يدكي قطعات از استفاده و نقليه وسايل شمار بين مستقيم
ميليارد از 5 بيش تهراني شهروندان ساليانه آنها ، استهلاك
را خود خودروهاي يدكي لوازم مصرف و استهلاك هزينه ريال
انتظار كه ترافيك بار از درصد كاهش 10 با.پرداخت خواهند
شود كاسته شخصي نقليه وسايل ترافيك بار از "عمدتا ميرود
حدود در تهران شهر در يدكي لوازم مصرف و استهلاك هزينه
.يافت خواهد كاهش ريال ميليارد 510
موارد در مترو راهاندازي از حاصل صرفهجويي ميزان وي
ريال ميليارد و 157 هزار يك معادل "جمعا را شده ياد
.كرد عنوان
مترو اجتماعي آثار
وسيله اين اجتماعي پيامدهاي درباره تهران متروي مديرعامل
كه است سيستمي ايدهآل ، شهري نقل و حمل سيستم:گفت نقليه
سرويس.كند تلفيق يكديگر با را آسايش و نظم سرعت ،
مسافران از زيادي تعداد "اولا بايد موءثر همگاني حملونقل
تشويق را افراد "ثانيا و كند جابهجا زياد كارآيي با را
.نمايد شخصي خودروهاي از استفاده عدم به
استفاده صورت در ميتوانند عمومي حملونقل وسايل انواع
از متفاوتي انواعدهد كاهش را شهري ترافيك تراكم مناسب ،
بهكارگرفته جهان شهرهاي در همگاني نقل و حمل سيستمهاي
نقل و حمل شيوه مهمترين مترو ، ميان اين از كه است شده
.است مسافران ، جابهجايي گنجايش بيشترين با شهري
راهاندازي آمده بهعمل برآوردهاي براساس:افزود وي
:عبارتنداز كه است بسياري اجتماعي پيامدهاي داراي مترو
موجود تراكم از شهر مراكز در زيرزميني خطوط احداث *
مينمايد تسهيل را شخصي خودروهاي تردد و كاسته خيابانها
شهري زيست محيط پياده عابرين به زمين سطح اختصاص با و
.مييابد بهبود
منتهي مسيرهاي در شهري سفرهاي از درصد حداقل 30 هدايت *
تجاري و اداري متمركز خدمات ارائه امكان ايجاد و مترو به
.مترو ايستگاههاي و مسيرها در شهروندان به
درنتيجه و داده افزايش را شهروندان جابهجايي امكان *
.ميسازد امكانپذير را شهري دورافتاده نقاط به دستيابي
امكان ايجاد ازطريق اجتماعي نظم ايجاد به كمك *
.مردم براي دقيق برنامهريزي
ايمني ، درماني ، عمومي ، نقليه وسايل به مترو احداث *
.ميدهد مرور و عبور بهتر امكانات پليس و آتشنشاني
نظير آن منفي آثار و رانندگي تصادفات و حوادث كاهش *
و مردم وقت اتلاف و رواني تنشهاي معلوليت ، فوت ،
.اداري سازمانهاي
.زيست محيط از حفاظت *
.خودروها استهلاك كاهش *
.عصبي فشارهاي كاهش نتيجه در و نظم و وقتشناسي آسايش ، *
.شهروندان ميان در ترتيب و نظم فرهنگ تقويت و ايجاد *
بهعنوان مترو تونلهاي و ايستگاهها از استفاده امكان *
.اضطراري درمواقع پناهگاه
بدين ميكند ، كم را مردم طبقات بين اجتماعي فاصله مترو *
و درجه 1 و بوده واگن يك داراي كشورها اكثر در مترو جهت
.ندارد 2
ذخاير حفظ جهت در (گاز از حاصل) برق نيروي از استفاده *
.كشور نفتي
در آمد و رفت كردن بهينه و شهري درون سفرهاي كردن كم *
.شهر درون
بودن دور اثر در مسافرين در روحي نشاط و آرامش ايجاد *
.راهبندان و صدا و سر هوا ، آلودگي از
تهران متروي تاريخچه *
تمام كه ميشود گفته سريعالسيري نقل و حمل روش به مترو
چند يا يك ازطريق و شده ساخته زيرزمين در آن از بخشي يا
قابلدسترسي و ثابت ايستگاههاي داراي همه كه مشخص مسير
داخل در را مسافران جابجايي امكان ميباشند ، زمين سطح از
به تهران شهري راهآهن احداث سابقه.ميسازد فراهم شهر
.بازميگردد پيش سال بيست و يكصد حدود
در شده پيشبيني نكات ازجمله شهري ترامواي تاسيس
زمان در كه بود "دورويتر ژوليوس بارون" امتيازنامه
بلژيكيها آن بعداز.رسيد امضا به قاجار ناصرالدينشاه
كشيدند حر ميدان و ري شهر دروازه بين روزميني آهن خط يك
.ميكرد كار سال 1331 تا و بود معروف اسبي واگن به كه
ترافيك معضل حل براي جامع مطالعات كليه بعد سالهاي در
قطار و مترو خطوط ساخت پيشنهاد به منجر شهرتهران
.گرديد شهري سريعالسير
راهآهن شركت تاسيس به سال 1354 در كه نهايي مطالعه
خطوط از بهرهبرداري و ايجاد براي حومه و تهران شهري
.است شده انجام سوفرتو فرانسوي شركت توسط گرديد منجر مترو
.بود شده پيشبيني مترو خط هشت تهران براي مطالعه اين در
از برخي سوي از گزارشي ارائه از پس سال 1363 در
حجتالاسلام به مترو احداث لزوم درخصوص كارشناسان
مجلس وقت محترم رياست رفسنجاني ، هاشمي آقاي والمسلمين
مجلس در جدي بهصورت را موضوع اين ايشان اسلامي ، شوراي
مساعي با سرانجام و كردند مطرح جمعه نماز و اسلامي شوراي
متروي طرح اجراي وزيران ، هيات فروردين 1364 در ايشان
شركت تاسيس قانون اصلاح) قانوني لايحه براساس را تهران
تصويب مذكور شركت اساسنامه و (حومه و تهران شهري راهآهن
.كرد
تهران متروي طرح مجدد فعاليت تابستان 1365 ، آغاز در
از) يك خط اولويت با ايراني ، متخصصان و كاركنان زيرنظر
به آن توسعه و (ري شهر تا آيتاللهحقاني شهيد بلوار
دوم فلكه تا تهرانپارس دردشت از) دو خط و بهشتزهرا سمت
شروع نيز و مهرشهر و كرج سمت به آن توسعه و (صادقيه
آغاز آنها توسعه بررسي و و 4 خطوط 3 احداث براي اقدامات
.شد
با مدني مشاركت طريق از تهران متروي ساخت هزينه
و ملت بانك دو آغاز در) تجارت ملت ، سپه ، ملي ، بانكهاي
و 35 بهترتيب 15 ، 15 ، 35 سرمايهگذاري سهم با (تجارت
قراردادهاي ازطريق تجهيزات ارزي هزينههاي و درصد
تامين مركزي بانك ضمانت با و سازنده شركتهاي با فيمابين
بالغ (اسفند 77) تاكنون هزينهها ريالي مبلغ كلميشود
دلار ميليون حدود 700 ارزي هزينه و ريال ميليارد بر 1500
.است بوده درازمدت اعتبار بهصورت
سه با تهران متروي متحرك و ثابت تجهيزات ساخت قرارداد
CITIC و 2 ، خطوط 1 واگنهاي ساخت براي CNTIC چيني شركت
ساخت براي NORINCO و 2 ، خطوط 1 ثابت تجهيزات براي
ريل قرارداد و مهرشهر -كرج -تهران سريعالسير خط تجهيزات
بخشي.است شده منعقد VOEST ALPNE اتريشي شركت با سوزن و
.خواهدشد ساخته كشور داخل در نيز تجهيزات از
حدود 5/1 روزانه ميرود انتظار بهرهبرداري ، از پس
بهوسيله تهران مسيرهاي پرترافيكترين در مسافر ميليون
.شوند جابجا مترو و 2 خطوط 1
|