رايانهاي هاي شبكه و گفتمان
هستيد؟ عصبي چرا
زنان پيشرفت از سوييسي روزنامه يك گزارش
ايران در
گذشته از تصويري
خواستهها يافتن
آزادي خواستار نگار روزنامه از 200 بيش
شدند
كوثر آهنگ نيك
كوثر خانواده با روزنامهنگاران
كردند ديدار
هيات انتخابات در ردصلاحيت به اعتراض
وكلا كانون مديره
انتخاب ايراني خانوار سرپرست نمونه زن 5
شدند
رايانهاي هاي شبكه و گفتمان
با آرپانت كامپيوتري شبكه كه قبل سال شايد 20 :اشاره
تصور هرگز گرفت شكل آمريكا در نظامي "كاملا اهدافي
از حد اين به جهان در كامپيوتري شبكههاي كه نميشد
بين ارتباطي پلي به اينترنت و برسند ، كاربرد و گستردگي
با همگام.گردد تبديل جهان مختلف نقاط در انسانها تمام
به قبل سال از 10 جهان در كامپيوتري شبكههاي شكلگيري
با و گرفتند شكل كشور سطح در شبكههايي چنين تدريج
پلي به شبكهها اين شخصي كامپيوترهاي كاربران ازدياد
دانشگاهي تحصيلات اغلب كه جامعه از خاصي قشر بين ارتباطي
به هم رشد اين اخير سال دو در اماگرديد تبديل داشتند
جهت به هم و (شبكهها تعداد و كاربران تعداد) كمي جهت
برخوردار بيشتري افزايش از (جهاني شبكه با ارتباط) كيفي
استفاده جرگه در نيز را دانشآموزان حتي امر اين و گرديد
مقاله.است داده قرار كامپيوتري شبكههاي از كنندگان
و شبكهها اين اجتماعي كاركردهاي به است نگاهي حاضر
.آن اجتماعي تاثيرات
تا تابستان از) كشور مطبوعاتي فضاي تضييق زماني فاصله در
پرتيراژ نشريه چند ارعاب و تعطيلي با كه (زمستان 1377
يكي نهاد ، بهبود به رو روزنامه چند افتتاح با و گشت آغاز
اولينبار براي ارتباط و اطلاعرساني مكانيسمهاي از
را خود قدرت مستحكم ، ولي وسعت كم و نامرئي بهصورتي
كه ارتباطاتي با داخلي كامپيوتري شبكههاي.نماياند
اولينبار براي داشتند ، اينترنت شبكه با جانبه چند بصورت
آوردند فراهم را بيان آزادي تهديد مروجان نگراني موجبات
سيستمها اين كننده محدود قوانين براي بحث اندك اندك و
سرنگوني اينكه بخصوص.گرفت قوت اخبار و رسانهها برروي
اطلاعرساني حركت بوسيله اندونزي در سوهارتو ژنرال
را ارتباطي مكانيسمهاي از قسمت اين اهميت دانشجويي
در مطبوعاتي سالم فضاي بازگشت با گرچه.بود كرده جديتر
شد ، كاسته رسانه اين مقطعي اهميت از جامعه سطح در و كشور
حركتند در قدرت با و سرعت به همچنان شبكهها بيشك ولي
از و دهند گسترش بيشتر هرچه را اطلاعرساني عرصههاي تا
رشد و گفتمان جهت را سالمي و باز فضاي مهمتر همه
فراهم ندارند بروز توان جامعه عرصه در كه استعدادهايي
كه است حيطهاي ماست مدنظر اينجا در بيشتر آنچه.آورند
در جامعه براي گفتمان جهت به اطلاعرساني شبكههاي اين
ممكن امر براين كه عوارضي و ميآورند فراهم ما رشد حال
كه است بهتر مطلب اين صحيحتر بررسي براي.شود واقع است
و بپردازيم اينترنت با شبكهها اين تمايز وجوه به ابتدا
.سازيم روشن بيشتر گفتمان جهت به را كدام هر كاربرد
عرصهها و كاربرد در تنوع و گستردگي جهت به اينترنت
عرصههاي در و كرده رخنه ما كنوني جهان درون جهاني مانند
به نوين درياهايي علوم ، و پزشكي فنآوري ، تجارت ، مختلف
اينترنت كه عرصههايي.است گشوده اطلاعات ستد و داد جهت
جهان تدبيركننده و كنترل گاه است داده نمو خود درون
آن دهنده نمايش گاه و (تجاري عرصههاي مانند) خارجند
حوزهها اين همه در و (تكنولوژي و علوم حوزههاي مانند)
و است فراهم گفتوشنود امكان اطلاعرساني ، پديده از فارغ
بصورت) خود خاص مكانيسمهاي با گفتوشنود اين
توجه مورد مسائل محور حول (گفتگو يا و نامهنگاريها
كه ميكند ايجاد افراد بين در را ارتباط از سطحي طرفين ،
اين طريقه.است بوده بيسابقه بشر نوع براي حال تا
عوامل از ديگر سوي از آن كلان حجم و يكسو از گفتوشنود
درباره.هستند قرن آخر سالهاي پديده اين كننده متمايز
از قبل حتي) سالهاست آن عوارض و ارتباط اين مكانيسمهاي
و رفته بسيار سخنان و تئوريها (فعلي بصورت آن نمو و رشد
و فراگير ارتباط از نوع اين براساس كه جامعهاي تحليل
.است گرفته قرار شناسان جامعه همت وجهه شده تشكيل تنگاتنگ
قابل جهاتي از هستيم آن شاهد خود جامعه در ما آنچه ليكن
كه مشكلاتي و نيست پديده اين جهاني جلوههاي با قياس
حاكم فرهنگ و يكسو از است گريبان به دست آن با ما جامعه
عوض را تغييرات اين سوي و سمت ديگر سوي از جامعه بر
BBS شبكههاي بررسي كه است بحثي همان اينكرد خواهد
و مينمايد متمايز اينترنت از كاركرد جهت به را داخلي
(آن كرده تحصيل اقشار لااقل) جامعه برروي آنرا تاثيرات
.ميسازد عمليتر بررسي جهت از درازمدت در
با جهاني شبكه طريق از رايانههاشان پشت در كه انسانهايي
زيادي بسيار گستردگي داراي ميكنند برقرار ارتباط يكديگر
محدوده به داخلي شبكههاي در ما صورتيكه در هستند ،
قشر "عموما كه ميكنيم برخورد جامعه از كوچكي "نسبتا
از.ميدهند تشكيل را جامعه مرفه يا متوسط و تحصيلكرده
كه آنهاست بودن جوان كاربران ، اين ديگر مشخصههاي
به و قرارداده تكنولوژي پيشرفت خط در را آنها همينامر
جديد مكانيسمهاي اين با شدن درگير جهت لازم وقت آنها
شبكههاي كاربران مجموعه ما پس.است كرده اعطا را ارتباط
به كه مييابيم همگنتر مجموعهاي را داخلي كامپيوتري
به -عده اين ميان در فرهنگي ستد دادو امكان لحاظ اين
از ليكن.است كمتر -مشترك فرهنگي از واسطهبرخورداريشان
در اخلاقي يا روحي تبادلات و اطلاعرساني كاركرد سويي
محل شبكهها اين حقيقت در.است فزوني به رو عده اين
با و ميشوند تلقي جامعه در موجود فرهنگهاي خرده تبادل
تاثيرات جهاني ، شبكه با كاربران از برخي ارتباط به توجه
درون در قبولتر قابل و ضعيفتر شكلي به شبكه اين
همچنان روند اين اگر و مينمايد نفوذ داخلي شبكههاي
مجموعه زير در فرهنگي خرده تشكيل شاهد ما يابد ادامه
و جهاني شبكه فرهنگ پيوند از كه هستيم خود مادر فرهنگ
و است گشته حاصل جديد تكنولوژي قالب در ما جامعه فرهنگ
داخلي رايانهاي شبكههاي كاربران فرهنگ ميتوان آنرا
از غامضتر بيشك آن پيچيدگيهاي لحاظ به البته كه ناميد ،
آنچه.است دانشآموزان فرهنگ يا و كشور دانشجويان فرهنگ
داراي آنرا و دهد شكل فرهنگ اين به ميتواند پيش از بيش
با ميتوانند اعضا كه است گفتوشنودي كند هدفمندي و رشد
نظرات خود ، علاقه مورد مسائل وحول باشند داشته يكديگر
را خود سوءالات و ابهامات بيپرده و شوند جويا را يكديگر
با پديده اين.باشند ديگران از جواب منتظر و نهند رودررو
فرهنگي و مذهبي لحاظ از ما جامعه خاص ساختار به توجه
مورد ديگر كشورهاي در شايد كه ميگردد مسائلي بروز موجب
يك ساختار تحت كه ديني فرهنگ با جامعهاي.نباشد توجه
دوسو از گفتمان اين بواسطه ميگذراند ، روزگار ديني حكومت
جهت به اول.گيرد قرار تغيير يا و نقد مورد ميتواند
دو هر كه اخلاقي ، جهت به -عارضه يك حد در -سپس و اعتقادي
به را ما ديني جامعه كه است مسائلي جمله از فاكتورها اين
جامعه سطح در چالشهايي هم هنوز و است داشته مشغول خود
آنيم درپي اينجا در ما آنچه.است جاري مسائل اين برسر
از قشري بين در گفتمان از نوع اين اعتقادي كاركردهاي
موكول ديگر فرصتي به آنرا اخلاقي عوارض و است جامعه
مدنظر را آنها دو هر جامعتر بصورتي بتوانيم تا ميكنيم
.دهيم قرار
انجمنهاي ساختار از برخورداري جهت به هم داخلي شبكههاي
كاربران آنها قالب در كه گوناگون تخصصي يا عمومي
و كنند برقرار ارتباط يكديگر با نامه بوسيله ميتوانند
و سوءال طرح امكان نفره ، چند يا دو گفتوگوهاي بهطريق هم
مورد در را خود نظرات ميتوانند و دارند را جواب پيجويي
ميتواند نظرات اين.برسانند ديگران نظر به مختلف مسائل
عنصر دو اين بستگي به توجه با كه باشد ، ديني يا و سياسي
اين به.داشت خواهند مداخله هم در آنها دو هر ما نظام در
ديني اعتقادي در ريشه است ممكن سياسي سوءالي كه مفهوم
به را حوزه دو اين فعلي شرايط در امر اين و باشد داشته
تمام در كه است پديدهاي ايناست گردانده نزديكتر هم
اين كه تفاوت اين با ميشود ، مشاهده داخلي رسانههاي
به را جامعه (تلويزيون و راديو يا مطبوعات) سيستمها
ميدهند ، قرار توجه مورد (شونده تغذيه) چشموگوش مثابه
كاربران از واسطهاي بيهيچ شبكهها اين ليكن
تعبيري به و ميكنند ، تغذيه خود (شوندگان تغذيه)
خود انجمنهاي ساختار واسطه به تنها و زبان هم و گوشند هم
دست به تا ميكنند دستهبندي را نظرات اين اوقات برخي در
بهواسطه) را مخاطبان غير آزار موجبات و برسد خود مخاطب
ما حالتي چنين در.نياورد فراهم (مطالب تنوع و ازدياد
داشت نخواهيم مخاطبان و متكلمان بر پيشيني نظارت هيچگونه
جوانان تا شد خواهد فراهم گفتوشنود براي عرصهاي و
براي جواب بدنبال و كنند منتقل بيرون به را خود مكنونات
دارند نظر در حقي سخن اگر و باشند ، خود بيپاسخ سوءالات
همدردي لااقل يا و باشند سايرين توسط آن قبول منتظر
مانده باقي لاينحل برايشان كه مسائلي مورد در را ديگران
از برخي دل گفتوگو و بيان آزادي اين شايد.كنند درك
آنها بر را انديشه اين و درآورد لرزه به را دينمداران
فتنه براي جايگاهي شبكه اين زودي به كه گرداند مستولي
چيزي ابتداييترين.بود خواهد اعتقادي مسائل در واخلال
(خوف اين جواب در "لزوما نه و) رابطه اين در ميتوان كه
و بيواسطه ارتباط از نوع اين بودن ناگزير داشت بيان
و بيشتر شرح براي ليكن.است جديد جهان در بيكنترلصريح
كه عيني تجربهاي بيان به ملزم خوف ، اين كردن برطرف
برخوردي در.ميگرديم رابطه اين در بوده آن شاهد نگارنده
كامپيوتري شبكههاي از يكي اعضاي از زيادي تعداد بين كه
به منجر و (1)داد روي بسيج نيروهاي و كوهستان در داخلي
به (سال تا 25 حدود 17 در جواناني) افراد اين انتقال
با ضابطين انتها در.شد باآنها گفتوگو و بسيج پايگاه
با گفتوشنود براي راه بهترين كه شدند روبهرو نتيجه اين
به و ميشناسند را يكديگر نوعي به همه كه جوانان اين
كد يك گرفتن ميگذارند ، احترام يكديگر عقايد و آراء
شايد.است شبكه اين به شدن وارد و (2)(user ID) كاربري
به افراد اين كه ديد نويني كشف مولود بتوان را امر اين
شبكه افراد بين در موجود مشترك منطق با برخورد واسطه
از ميتوانستند نيز آنها خود كه منطقي.آوردند بهدست
مقبولتر آنرا و بپردازند خود پيامهاي ارائه به آن طريق
كه كساني براي گفتمان از نوع اين ديگر عبارت بهگردانند
راه بهترين بودند كرده عادت آن به و داشتند آنرا امكان
ارشاد آن به كه فرايندي يا) عقايد القاء و بيان براي
كردن محدود يا گريز و هراسيدن جاي به پس.است (ميگوييم
گونهاي به شنودن و گفتن و رفتن ميدان داخل به راه ، اين
-ارشاد براي مناسبتر راهكاري "قطعا متواضعانه و برابر
-قرن 21 به گذارده پا و تحصيلكرده جواناني ميان در بخصوص
حرفهاي براي است جايگاهي نو عرصه اين حقيقت در.است
جديد دنياي گوشهاي باشد ، داشته گفتني حرف كه هر و گفتني
نقد دريابند ، را او ميتوانند طريق اين از آن زبانهاي و
ديني معارف و اعتقادات ما اگر بيشك و بپذيرند ، و كنند
نوع اين از را سود بيشترين بدانيم ، گفتني سخناني را
.دانست خواهيم دين آن از ارتباط
است مبتني دارند دين به ما روشنفكران از بسياري كه نگاهي
و زيبا نقص ، از خالي پديدهاي عنوان به دين به نگاه بر
و (ص)پيامبر زندگاني بررسي استكه نگاهي همان اين.گفتني
از را پنبهها كه كلامياست آن مبيين او تبليغ چگونگي
شنيدن ، به تشويق را انسانها و ميافكند بيرون به گوشها
حتي كه است دين به نگاه همان اين.ميكند دانستن و سوءال
مكه به كه) آناعرابي روايت خواندن با نيز دانشآموزان
پيشكش پنبه پيامبر با مقابله براي او به كفار و بود آمده
آن با خود درسي كتاب در (بگذارد گوشهايش در تا كردند
تاكيد برآن اول در كه همانطور ما اگر پس.ميشوند آشنا
ندانيم ، ناگزير امري را ارتباطات گسترش به نهادن گردن رفت
گوشهاي كه پديدهاي عنوان به دين به نگاه با لااقل
از نوع اين گسترش بر بايستي است ، آن دريافت مترصد بسياري
از نوع اين توانست نخواهند كساني تنها.بكوشيم ارتباط
بسيار نگفتني حرفهاي كه برتابند را گفتوشنود و نزديكي
شكل اقتدارات و چهرهها قالب در كه حرفهاييدارند
كاربري كد يك وراي از و ميگيرد
بيهويتينميتواند(user ID)
اين از حرفي اگر.باشد داشته اعراب از محلي خود خودي به
اين پس نيست گفتن قابل جامعه از عدهاي بين در و طريق
از نوع اين با كساني تنها و است نگفتني "اساسا حرف
حرفهاي نگفتنياند ، حرفهاي از مملو كه مخالفند گفتمان
با و ميكنند حفظ را مستقلشان وجود كه حرفهايياند گفتني
.ميدهند نشر دهد ، اجازه جهان كه طريق هر از و خود
رسانهها اين نميشوند ، رسانه منتظر هيچگاه گفتني حرفهاي
نوع (گفتن شايسته) گفتني حرفهاي وجود اميد به كه هستند
گفتني حرفهاي.ميكنند پيشرفت و ميشوند نوع به
كشف گفتوشنود طريق از و مردمان ، همه نزد و جاودانهاند
طريق نموده ايجاد كه امكاني تنها جديد جهانميشوند
آن در كه طريقهاي حرفهاست اين دريافتن بهتر براي جديد
وراي از كه مفهوم اين به.داراست را اول نقش منطق
زيور به و است برهنه ميگويد سخن مخاطب با آنچه شبكهها
را خود راه بايد كه است كلام.نشده مزين الحان و اشخاص
.ببندد را كلام راه ميتواند كه است كلام تنها و كند باز
وجودي كمال "قطعا باشد ، حق گفتن ما زبان وجودي كمال اگر
ترس از نميتوان بيشك و است آن رساندن نيز شبكهها
.نمود قطع را ازآنها هيچكدام كمال اين به نرسيدن
رزازيفر رضا علي
پاورقي
كه كامپيوتري شبكههاي از يكي كاربران از تعدادي -1
و الكترونيكي نامههاي طريق از تنها را يكديگر
بيشتر آشنايي براي ميشناختند كامپيوتري شبكه گفتوگوهاي
.بودند داده ترتيب دستهجمعي كوهنوردي برنامه يكديگر ، با
در شبنامه پخش خبر واسطه به كه بسيج نيروهاي ديگر سوي از
زياد تعداد به بودند مراقبت و باش آماده حالت به كوهستان
براي را آنها و شده مشكوك اردو اين در كننده شركت جوانان
.نمودند منتقل خود پايگاه به بيشتر اطلاعات به دستيابي
به دستيابي براي طولاني "نسبتا گفتگوي از پس بسيج ضابطين
به انتها در برنامه اين در كننده شركت جوانان بين ارتباط
امر اين كه يافتند ، دست هم از متقابل درك و تفاهم نوعي
عقايد رساندن امر در شبكهها كاركرد حاصل بتوان شايد را
.دانست منطقي گفتمان و مختلف
به مجاز ورود براي شبكه كاربر هر كه است كدي ID user-2
از وسيله اين به و است اختصاصي كاربر هر كد.داراست شبكه
است اختياري "كاملا كد اين.ميشود متمايز كاربران ساير
و مرد از اعم كاربر خصوصيات از هيچكدام مبين ميتواند و
.نباشد تحصيلات و سال و سن بودن ، زن
هستيد؟ عصبي چرا
استرس كاهش براي جالب و ساده روش 5
باشيد؟ داشته استرس زندگي در تا ميشود باعث چيزي چه
كار انجام":ميدهيد پاسخ ديگران مانند نيز شما "حتما
بدانيم ميخواهيم حالا و "كم بسيار زمان در زياد بسيار
ساعت دو يا يك شايد ميبرد؟ بين از را شما استرس چيزي چه
اين متاسفانه.كند حل را شما مشكل روز در اضافي وقت
اين حل به موفق تازهاي تحقيقات اما.نيست امكانپذير
خود فكر":ميباشند استوار اصل اين بر كه شدهاند مساله
".كنيد قالببندي را
در كه دريافتهايم ما":ميدارد ابراز "روتا پائول" دكتر
از خاصي قسمتهاي تقويت به كه افرادي از استرس واقع
،"گلدمن رابرت" دكتر ".است رويگردان ميپردازند ، مغزشان
يعني مغز عضلات اگر":ميگويد مغز آمادگي كتاب نويسنده
حل مهم ، جزئيات آوردن خاطر به براي كه عضلاتي همان
ضعيف ميگيريم ، كار به را آنها ديگران درك و مشكلات
چنين چرا ".داريم عصبي فشار و نگراني احساس ما باشند ،
فائق براي عضلات اين زيرا":ميدهند پاسخ متخصصان است؟
ميشويم ، مواجه آنها با كه روزانهاي استرسهاي بر آمدن
.دهيد انجام جالب و ساده بسيار كاري حالا ".درگيرند
نظرتان در استرس كه دهيد قرار وضعي در را فكرتان
پس حقيقت در":ميگويد "روتا" دكتر.كند جلوه بياهميت
احساس "فورا شما فكري ، بازيهاي اين از يكي فقط شروع از
".كرد خواهيد آرامش
جديد كلمهاي كارگيري به -1
كار به را آن كه طور هر و باشد كه چه هر كلمه اين
بخشي آن از استفاده مكالمه ، يا و مجله نامه ، در ميبريد ،
ميپردازيد ، خاطرهها نگهداري به آن در كه را مغز از
بيشتر و ميكنيد دريافت بيشتر اين بنابر.ميكند تقويت
.كرد خواهيد ثبت حافظه در
كار اين با:ميكند ضداسترس را شما كار اين چگونه *
خاطر در را خود كودك برنامه كوششي هيچ بي ميتوانيد
بدون فروشگاه در كنيد ، اجرا را رئيستان اوامر نگهداريد ،
چه كه بياوريد خاطر به بياوريد ، فشار خود مغز به اينكه
كه را چه هر يا و بپرسيد سوءال هزاران.ميخواستيد
!است جالب "واقعا كنيد ، يادداشت ميخواهيد
غذايي مواد فروشگاه در زدن حدس -2
حدس كنيد سعي ايستادهايد ، صندوق صف در كه طور همان
چقدر دارد ، قرار شما دستي چرخ در كه چيزهايي قيمت بزنيد
فروشگاه در گشتن حال در شما فرزندان يا همسر اگر ميشود؟
.دهند انجام را بازي اين بخواهيد نيز آنها از هستند ،
"گلدمن" دكتر:ميكند ضداسترس را شما كار اين چگونه *
سريع حل در كه را مغز از قسمتي ساده رياضي":ميگويد
بنابر ".ميكند فعال ميكنيم ، استفاده آن از خود مشكلات
آساني به كنيد ، تقويت را مغزتان بار يك فقط اگر اين
قرار ابتدا در را كاري چه اينكه مانند را ، تنشزا عوامل
يادداشتبرداري يا بنويسيد گزارش اول مثال براي دهيد
بازگو ديگران براي را خود نظرات چگونه اينكه يا و نماييد
".برداشت خواهيد ميان از كنيد ،
خارجي زبان با فيلم تماشاي دقيقه چند -3
روي را خود تلويزيون":ميكند پيشنهاد "گلدمن" دكتر
روي "مثلا كنيد تنظيم ميگذريد ، آن از "معمولا كه كانالي
بازيگران بيانات و بدن حركات از كنيد سعي و خارجي كانالي
".ميگويند چه بفهميد
"گلدمن" دكتر:ميكند ضداسترس را شما كار اين چگونه *
كه مغز از قسمتي تا ميشود سبب كار اين":ميگويد
اين ".شود تقويت ميكند ، دريافت را ظريف و دقيق پيامهاي
فرزندان ، همسر ، ) ديگران كه مواقعي در كه معناست بدان
احساس كمتر خيلي دارند ، نياز شما به (رئيستان و دوستان
مقدار خانمها كه چيزيست همان اين و باشيد داشته نگراني
و ميدهند هدر به موردش در را خود احساسي انرژي از زيادي
.هستند نگران برايش
جدول حل -4
از فكري مهارت چندين بازي اين":ميگويد "گلدمن" دكتر
كار به يكجا را محض تفكر و تمركز كلمات ، ارتباط:جمله
".ميگيرد
بركار تمركز:ميكند ضداسترس را شما كار اين چگونه *
آرامشي ميگذرد ، شما مغز در كه اموري ديگر به توجه بدون
جدول حل به كه زماني همچنين و دارد دنبال به برايتان را
انجام به خود آسوده خاطري با نيز شما فرزندان مشغوليد ،
.ميپردازند تكاليفشان
مچي ساعت بستن وارونه -5
غيرمعمول كاري انجام":ميگويد باره اين در "گلدمن" دكتر
در نيز را جديدي راههاي حتي و شود تقويت مغز ميشود باعث
".كند ابداع مشكلات حل
شما كار اين با:ميكند ضداسترس را شما كار اين چگونه *
كنترل را غيرمنتظره مشكلات يا و تغييرات ميتوانيد بهتر
.كنيد
درست و بياييد كنار ترافيك مشكل با ميتوانيد مثال براي
دير آن از مهمتر جلسهاي يا و مهم ملاقاتي براي كه زماني
بزنيد دور خود پرترافيك مسير از نگراني بيهيچ كردهايد ،
.برسانيد مقصد به را خود ديگري راه از و
.ديرباشد ديگر دقيقهاي شايد.كنيد شروع الان همين
جهان زنان :منبع
روشنپور الهام :ترجمه
زنان پيشرفت از سوييسي روزنامه يك گزارش
ايران در
با گزارشي در "زوريخر نوي" سوييسي روزنامه -اجتماعي گروه
زنان موقعيت پيشرفت تشريح به "ايران قدرتمند زنان" عنوان
.است پرداخته ايران جامعه در
"گب رات اورزولا" اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
است كرده ديدن ايران از تازگي به كه سوييسي زن خبرنگار
انقلاب پيروزي از پس ايراني زنان:مينويسد گزارش اين در
.كردند اشغال را دانشگاهها از وسيعي بخش اسلامي ،
در دانشگاهها در ايراني زنان سهم:ميافزايد روزنامه اين
از نيمي امروزه و شد بالغ درصد به 19 (1365) سال 1986
.ميدهند تشكيل زنان را ايراني دانشجويان
اشاره امريكا جمهوري رئيس كلينتون بيل اخير سخنان به وي
كه كرد اعلام سخنانش در كلينتون:ميافزايد و ميكند
سوي از دارد ، كه زيادي اهميتژئوپوليتيك خاطر به ايران
.است شده روبهرو ناعادلانهاي رفتار با غرب
:نوشت تهراني تاكسي راننده يك از نقل به خبرنگار اين
حال در آموزشي و فرهنگي سياسي ، مسايل در ايراني زنان
.هستند مردان از گرفتن پيشي
تلويزيون برنامههاي:مينويسد خود گزارش ادامه در وي
همچون تصاويري آن در كه است اروپا دهه 60 مانند ايران
:ميدهد ادامه سوييسي خبرنگار.نميشود داده نمايش قتل ،
جامعه محدوديتها ، از بسياري و بيكاري تورم ، وجود با
فعاليتهاي به ايران جوانان.نيست مايوسي جامعه ايران
علمي فعاليتهاي و مسافرت ورزش ، جمله از مختلفي
.ميپردازند
دوم بخش رضاخاني انتخابات
ناهيد روزنامه -!آذربايجان انتخابات صندوق
گستاخانه چنان پنجم ، مجلس درانتخابات رضاخان عوامل تقلب
انتخاباتي كميسيونهاي از بسياري حتي كه بود آشكار و
نتيجه شناختن قانوني از دولتي مقامات پرداخته و ساخته
شيراز ، كرمان ، تهران ، درميكردند خودداري انتخابات
استعفا انتخاباتي كميسيونهاي ديگر شهرهاي و كرمانشاه
دوباره و اعلام ملغي انتخابات مناطق بعضي در.دادند
درازا به سال يك انتخابات ترتيب اين به و شد ، رايگيري
!كشيد
دولت و شد ساقط الممالك مستوفي كابينه ميان اين در
دراين.پاييد ماه چهار تنها كه آمد كار روي مشيرالدوله
و كرده بركنار جا همه در را كشوري حكام رضاخان ماه چهار
رفته راه اين از گمارد ، آنها جاي به را نظامي مقامهاي
تشكيل رضاخان به وابسته نظاميان از دولت دستگاه همه رفته
.شد
گرديد ناچار شاه احمد مشيرالدوله كابينه استعفاي از پس
سپس و برگزيند ، نخستوزيري به را رضاخان پائيز 1302 در
اعتراضات تسكين براي رضاخان.شد خارجه راهي وي فشار با
از خود مخالف جناحهاي به وابسته رجال از عدهاي مردمي ،
درست لحظه ، اينكرد كابينهاش وارد را السطنه مصدق جمله
فرماني به گوش و وابسته مجلس به رضاخان كه بود زماني
قانوني جنبه اقداماتش به آن پشتيباني با كه داشت نياز
خود نفع به داشت ادامه بود سال دو كه را قدرت جنگ و بدهد
.بود نشده تمام هنوز انتخابات اما برساند ، پايان به
كرد تلگراف بخشنامههايي ايالتها همه به رضاخان بنابراين
به زودتر را انتخابات كه داد دستور محلي مقامات به و
نودوشش از تن هفتاد ماه 1302 دي در.برسانند پايان
را خود كار توانست مجلس و شدند جمع تهران در نماينده
ماده" تصويب با بايد كه بود مجلسي همان اينكند آغاز
قزاق رساندن سلطنت به براي را راه قاجاريه ، خلع و "واحده
.ميكرد باز سابق
زارع رويا :كننده تهيه
ساهر حميد آرشيو از كاريكاتورها
خواستهها يافتن
شويم برخوردار زندگي مواهب بهترين از چگونه
داشته را چه هر انتظار.مييابيم كنيم ، جستجو را هرچه
كه است مشهوري گفته.شد خواهد برآورده "معمولا باشيم ،
سمتي به را خود نگاه ".بود يابنده جوينده عاقبت"
را انتظارش كه ميبينيم را آنچه سرانجام و ميدوزيم
ساده موضوع همين اما.است ساده موضوع "ظاهرا.داريم
.است پردامنه و مهم بسيار
شادي اگريافت خواهيم را آن كنيم ، جستجو را بدبختي اگر
رفاه دنبال به اگريافت خواهيم را شادي كنيم ، جستجو را
بگرديم ناكامي و رنج دنبال اگر و شد خواهيم مرفه باشيم ،
كنيم ، جستجو را خدا اگر .شد خواهيم ناكامي و رنج دچار
.يافت خواهيم را خدا
به ميتوانيم خود روزمره زندگي در را ساده اصل اين ما
آن به و مييابيم كه اموري در خود ماگيريم كار
را آنچه هر.ميكنيم خلق را خويش زندگي تجربه ميچسبيم ،
.ماست انتظار در بجوييم ،
زندگي تجربه ما زيرا ماست ، انتظار در بجوييم ، را آنچه هر
خلق ميچسبيم ، بدان و مييابيم كه اموري در را خود
.ميكنيم
رابينسن.ب دكتر :نوشته
غيبي منوچهر دكتر :ترجمه
آزادي خواستار نگار روزنامه از 200 بيش
شدند كوثر آهنگ نيك
ارسال با كشور روزنامهنگاران از كثيري جمع :اجتماعي گروه
قضائيه ، قوه رئيس شاهرودي ، هاشمي آيتالله به نامهاي
دادگاه رئيس غيرقانوني اقدامات از نگراني علام ا ضمن
دادگاه قاضي عزل و كوثر نيكآهنگ آزادي خواستار مطبوعات ،
از بيش اسامي و نامه اين متن.شدند مطبوعات
:است شرح اين به 200روزنامهنگار
بر را كشور قضائي دستگاه رياست كه هنگامي از حضرتعالي
اين اصلاح ضرورت از بارها و بارها گرفتهايد ، عهده
اما گفتهايد ، سخن آن نابسامانيهاي رفع و دستگاه
آن با كشور مطبوعاتي جامعه عمل ، در آنچه متاسفانه
دستگاه اين متصديان غيرقانوني رفتارهاي ادامه روبروست ،
نوع اين از مورد آخرين.است كشور مطبوعاتي فعالان عليه
بر مبني مطبوعات دادگاه قاضي اقدام غيرقانوني ، برخوردهاي
كشور مطبوعات متعهد و فعال كاريكاتوريست بازداشت و احضار
كامل مغايرت كه آنجا از.است كوثر نيكآهنگ آقاي جناب
پوشيده شما بر مطبوعات قانون با ايشان بازداشت و احضار
صديق همكار اين فوري آزادي براي ميشود تقاضا لذا نيست ،
قاضي عزل با و فرموده مبذول را لازم اقدامات مطبوعاتي
گونه اين به هميشه براي و يكبار مطبوعات ، دادگاه متخلف
خاتمه مطبوعاتي جامعه با قانون و فرهنگ خلاف برخوردهاي
.دهيد
كوثر خانواده با روزنامهنگاران
كردند ديدار
ديدار به ديروز روزنامهنگاران از گروهي :اجتماعي گروه
.رفتند نيكآهنگكوثر خانواده
وقايع:گفت سخناني طي علويتبار عليرضا ديدار اين در
ميافتد اتفاق روزنامهنگاران براي امروز كه ناگواري
.است آنان آينده براي سرمايهاي
كه است دادن رخ حال در ايران در اساسي تحولي:افزود وي
گذشته از بيش تحول اين در كوثر و است بينظير تاريخ در
كوثر نيكآهنگ خانواده تاكنون است ، گفتني.است شده شريك
كه قرآني حتي و باشند داشته ملاقاتي وي با نتوانستهاند
شده برگردانده خانوادهاش به است شده ارسال كوثر براي
ميبرد بسر اوين زندان بند 209 در كوثر ميشود گفتهاست
.نيست دست در وي دادگاه زمان از خبري هنوز اما
براي را آبادي حسين امير دكتر روزنامهنگاران صنفي انجمن
است نتوانسته تاكنون نيز وي اما كرده انتخاب كوثر وكالت
.كند ملاقات كوثر با
هيات انتخابات در ردصلاحيت به اعتراض
وكلا كانون مديره
به نسبت بيانيهاي صدور با وكلا از نفر سي :اجتماعي گروه
در قضات انتظامي دادگاه توسط وكلا از نفر صلاحيت 24 رد
در.كردند اعتراض وكلا كانون مديره هيات انتخابات جريان
دادگاه اينكه از نظر صرف:است آمده بيانيه اين از بخشي
اعلام را خود نظر قانوني مقرر مهلت از ديرتر مزبور 23روز
تشكيل از جلوگيري مانع عمل اين كه آنجا از است ، كرده
بر و ميباشد آزادانديش و دمكرات مستقل ، وكلاي كانون
از لذا ميباشد ، خرداد دوم مدني جنبش مباني و اصول خلاف
در كه ميخواهيم قضائيه قوه محترم رياست و مزبور دادگاه
.نمايند تجديدنظر خود تصميم
انتخاب ايراني خانوار سرپرست نمونه زن 5
شدند
سرپرست زنان از تن پنج به رئيسجمهور :اجتماعي گروه
و تقدير لوح شدهاند ، شناخته نمونه ملي سطح در كه خانوار
وزارت كاركنان از خورشيد زهرا خانمها ، .كرد اهدا جوايزي
سوادآموزي نهضت از كارگريان معصومه خراسان ، در نيرو
فارس ، استان پرورش و آموزش از كمالي ايران يزد ، استان
دارايي و اقتصادي امور وزارت از فراهاني شهرابي صديقه
استان سوادآموزي نهضت از شهري سياري ناهيد و تهران استان
دستگاههاي در شاغل خانوار سرپرست نمونه زنان تهران ،
سوي از شده ارائه معيارهاي براساس كه هستند كشور اجرايي
.شدند انتخاب رياستجمهوري نهاد زنان مشاركت امور مركز
تلاش اشتغال ، سطح ارتقاي فرزندان ، و خود تحصيلات ارتقاي
فرهنگي ، فعاليتهاي در فعال مشاركت و مسكن تامين براي
زنان انتخاب معيارهاي جمله از ورزشي و اجتماعي هنري ،
.هستند كشور نمونه
|