تكليف ;بخوانند معلمان و مادران پدران ،
!رحمت؟ يا است زحمت شب ،
كتاب معرفي
از كمتر مخدر مواد به معتادان از نيمي
دارند سن سال 18
عالي آموزش گسترش شوراي جديد مصوبات
شد اعلام
تكليف ;بخوانند معلمان و مادران پدران ،
!رحمت؟ يا است زحمت شب ،
است مشكل حل زندگي
مجموعه معتقدند و دانستهاند مشكل حل را زندگي عدهاي
انديشه و تفكر تدبير ، تواناي دست به انسان روزمره مسائل
را آن ميم ما است ، مشكلات زندگي":جمله شايد.ميشوند حل
گوياترين خود ، "ميكنيم شكلات به تبديل و برميداريم
را عجز حريم است قادر انساني ، موجود كه اين بر باشد گواه
زندگي ، مسير در و گيرد كار به را خود تواناييهاي بشكند ،
.كشد آغوش در را پيروزي شاهد
بيماران كه پزشكي ميكند ، مديريت كه سازماني در مدير يك
ميكند ، تعمير را ماشيني كه مكانيكي مينمايد ، معالجه را
آسان را دشواريها كه هستند مشكلي حل حال در كدام هر
.ميكنند
كودكان كار گشاي ، مشكل والدين
خوراك ، تهيه:چون وظايفي خود ، كودكان قبال در والدين
خانوادهها ، مختلف وظايف از يكي و دارند..و مسكن پوشاك ،
.است بچهها تحصيلي امور به پرداختن
كه ميسازند فراهم را امكاناتي مقدور حد تا مادرها و پدر
يكي را موفقيتها و كرده تحصيل وجه بهترين به كودكانشان
نه موفقيتها نوع اين "مسلما.كنند تجربه ديگري از بعد
لذت شيريني شهد بلكه گشته ، كودكان خرسندي عامل تنها
بالا ، نمرات آوردن.ميكند ارزاني نيز اوليا به را زندگي
كدام هر..و كنكور در موفقيت تحصيلي ، پايههاي در قبولي
در چه را افراد زندگي ادامه به اميد كه است مثبتي هيجان
.ميكند تقويت چندان دو بزرگسالان ، در چه و خردسالان
هدف نحوي به خود ، كه پيروزيها نوع اين براي است بديهي
.دارد وجود اهداف به زيادي وصول راههاي ميشوند ، محسوب
راهنمايي ولي است ، فرزندان عهده به راهها پيمودن زحمت
وظايف جزو بخشي و مدرسه عهده به بخشي راه پيمودن چگونگي
.است اوليا
مادرها و پدر همه آيا كه:است اين ميآيد پيش كه سوءالي
زحمت شدن ، راهنما براي و هستند موفقي تحصيلي راهنمايان
همان به متوسل يا ميدهند؟ خود به را تازهاي تجارب كسب
اعمال آنها مورد در خودشان والدين كه ميشوند شيوههايي
داشتهاند؟
دانايي انقلاب
ميشود ، ناميده تغييرات دنياي كه امروز دنياي در "مسلما
ارتباطات مورد در جديد علمي يافتههاي از آگاهي بدون
را خود نقش والدين كودك ، و والدين ارتباط بالاخص انساني
پيش كه جديدي تحولات.كنند ايفا نميتوانند خوبي به
از انسان ديگر كه ميافتد اتفاق سرعت با چنان ميآيد
نميگذرد ، آسوده و آرام طور به ديگر ، مرحله به مرحلهاي
هنوز يعني.ميشود پرتاب ديگر مرحله به مرحلهاي از بلكه
ميآورد پيش خانوادهها بر تلويزيون كه مشكلاتي و مسائل
تاثيرات ميكند ، پيدا خانههاحضور در ويدئو نشده ، روشن
را زندگيها كامپيوتر ، نشده بررسي كامل طور به ويدئو
.ميكند احاطه
بهعنوان است داده رخ اتفاقي مسائل اين خاطر به كه چنان
دانش ، :كه معتقدند تفكر اين مدعيان دانايي ، انقلاب
ديگر دانستهها ، از استفاده و اطلاعات پردازش دانايي ،
خاطر به نيز كودكان بلكه نيست ، بزرگسالان حيطه در فقط
همپاي همگاني ، رسانههاي چون متنوع اطلاعاتي منابع داشتن
از خاطر ، همين به.هستند انديشهها تعامل در بزرگسالان
رخ مسابقهاي آن هر بزرگترها ، و بچهها بين دانايي لحاظ
.ميدهد
به و دارد وجود بازنده هم و برنده هم مسابقهاي هر در
گذشته ، نسلهاي مثل "الزاما ديگر دانايي انقلاب وقوع لحاظ
.نيستند مسابقه دايمي بزرگترهابرنده و بازنده كودكان
قانع و منطقي بچهها حرفهاي اوقات ، خيلي در بالعكس بلكه
والدين آگاهي لذا.است نيز محكمتر آنها استدلال و كننده
آنان تحصيلي امور در بويژه كودكان ، با ارتباط نحوه از
نوع اين از استفاده با تا است اجتنابناپذير مسالهاي
.باشند خود فرزندان براي مفيدي راهنمايان علمي يافتههاي
چيست؟ شب تكليف
آيا رحمت؟ يا است زحمت والدين براي شب تكليف "واقعا آيا
خانوادهها استراحت اوقات براي مزاحمي عامل شب تكليف
و سرگرميها انواع بازدارنده شب تكليف آيا ميشود؟ محسوب
آنها به دارند حق مادرها و پدر كه است تفريحهايي
و پدر خردكني اعصاب و دايمي درگيري باعث يا و بپردازند
بين اختلاف بروز مايه كه اين يا و است؟ بچهها و مادرها
!است خانوادهها تزلزل عامل و بوده همسران
كه را چه آن است بهتر داريد ، باورهايي چنين نيز شما اگر
آن مباحث روي تعمق با و كرده مطالعه آمد ، خواهد پي در
.كنيد فكر
يعني تعقل و گدا تعقل در خداييم ، درتخيل ما:ميگويد هگل
يك شب ، تكليف مورد در است بهتر.عقل خطهاي به پيبردن
كه را آنچه و ببريم ، سوءال زير را خود باورهاي ديگر بار
با بسا اي (شب تكليف مزاحمتهاي) است عقلاني ميپنداريم
.بنگريم دوباره ترديد
كودكان و والدين عاطفي ارتباط عامل شب تكليف
تحت و سوم موج آمدن با معتقدند تربيت دنياي انديشمندان
راديو ، ) رسانهها امواج زير انسان زندگي گرفتن قرار تاثير
حالت از انسانها ،(...و اينترنت كامپيوتر ، تلويزيون ،
كامپيوتر.ميكنند پيدا گرايش فرديت به و شده دور جمعي
فاقد ابزار ويك شيء يك با انساني شخص يك كه است دستگاهي
را دايرهها كه است وسيلهاي تلويزيون.كارميكند شعور
در تلويزيون حضور از قبل:است كرده دايره نيم به تبديل
و نشسته هم دور دايرهاي صورت به خانواده اعضاي خانهها
.بود انساني نوع از و جمعي ، ارتباط ميكردند ، صحبت هم با
به و نشسته دايره نيم صورت به خانواده اعضاي اكنون ولي
به.(شيء با شخص ارتباط) ميشوند مشغول تلويزيون تماشاي
به روز همديگر به انسانها مهرورزي و عاطفه از جهت همين
دوست به نياز "ذاتا انسان كه حالي در.ميشود كاسته روز
.دارد شدن داشته دوست و داشتن
مازلو ديدگاه از انساني نيازهاي انواع مراتب سلسله در
نياز نظير فيزيولوژيايي نيازهاي اول مرحله فقط (1954)
نياز چون نيازها مابقي است ، تشنگي و گرسنگي رفع به انسان
گرفتن ، قرار تاييد مورد عشق ، محبت ، خاطر ، تعلق ايمني ، به
سروكار انسان عاطفه با مستقيم طور به...و شدن شكوفا
.دارد
زير زندگي گرفتن قرار تاثير تحت براثر اين ، وجود با
جنبي ، بيحوصلگيهاي و گرفتاريها و رسانهها امواج
و پدر بايد كه مفيدي زمان و وقت ميدهد نشان تحقيقات
والدين و كرده پيدا كاهش كنند ، صرف كودكان براي مادر
وقت نيستند حاضر بكنند ، بچهها صرف پول حاضرند كه آنقدر
دفاع مقام در كودكان خاطر همين به و بكنند بچهها صرف
هر به و برآمده (والدين از عاطفه كسب) خود حقه ازحقوق
پدر يا مادر كمك با شب مشق نوشتن مثل ممكن بهانه
.ببينند محبت و كنند محبت ميخواهند
مزاحم و تربيتي هيولاي يك عنوان به كه ازآن پيش شب تكليف
جهت موءثر عنصري عنوان به ميتواند شود ، تلقي خانوادهها
.گردد قلمداد فرزندان و والدين بين ارتباط برقراري
نوشتن جهت خود كودك به كمك مادربراي يك كه را وزماني وقت
را كودك آموزشي مشكل از بخشي نهتنها ميكند ، صرف تكليف
ايمني ، به نياز چون او عاطفي نيازهاي بلكه ميكند ، حل
.ميسازد برآورده نيز را..و شدن پذيرفته خاطر ، تعلق
آموزشي فعاليتهاي از آگاهي عامل شب ، تكليف
معلم فعاليتهاي از ميتوانند والدين تكليف ، بوسيله
فرزندشان درس كلاس در آنچه به و شوند ، آگاه خود فرزند
در را خود فرزند معلم ، از تبعيت به و پيببرند ميگذرد ،
.دهند ياري آموزشي اهداف به رسيدن راه
كودك شخصيت رشد عامل شب ، تكليف
اگر.كرد استفاده كودك شخصيت رشد درجهت ميتوان تكليف از
حسن دهد ، انجام را تكليف صحيح ، برنامهريزي با او
و گشته تامين نفسش به اعتماد شده ، تقويت شخصي مسئوليت
آن از و داشته مديريت خود وقت بر كه ميآيد بار چنان
چه و داده انجام تكليف مدت چه اينكه كند ، صحيح استفاده
.شود مشغول تلويزيون يا بازي به مدت
كودك بارآمدن شناس وظيفه عامل شب تكليف
و معلم انتظارات واقع در تكاليف انجام با دانشآموزان
اشتغال كه ميفهمند و ميكنند برآورده را مدرسه قوانين
امر ، همين و نيست مدرسه در حضور زمان شامل فقط تحصيل ، به
در و حال هر در:كه بداند كه ميكند كمك او به آينده در
به بايد و دارد انتظاراتي او از جامعه باشد كه موقعيت هر
.باشد خود همنوعان نيازهاي برآورد درصدد شهروند يك عنوان
بيماري بالين به كرده حرام خود بر را خوش خواب كه پزشكي
يك از جامعه انتظارات ميدهد ، نجات مرگ از را او و رفته
چون مشاغل از بسياري است همچنين.ميشناسد خوب را طبيب
ذهن كه..و بيمارستانها كاركنان پليس ، آتشنشانها ،
باروري در تحصيلي تكاليف درست انجام و دارند شناس وظيفه
.است نبوده بيتاثير ذهنها اين
انجام به والدين تشويق نوشتار ، اين از هدف است بديهي
و مشاركت با اولياء بلكه نيست ، كودك جاي به تكاليف دادن
آموزش مشكل از بخشي تكاليف نوشتن جهت صحيح برنامهريزي
تكوين در كوچك كمكهاي همين ولي.ميكنند حل را دانشآموز
.دارد بسزايي تاثيرات او شخصيت كل
تكاليف نوشتن در دانشآموزان به والدين كمك چگونگي
و مطالعه براي مناسب محيط تامين:مناسب محيط تامين -1
گفتگوي و بحث عدم تلويزيون ، صداي كردن كم نظير نوشتن
.ميشود محسوب مشاركت عامل...و بلند
موقع به انجام جهت برنامهريزي به كمك:برنامهريزي -2
شب تكليف اگر كه.فرصت آخرين به آن احاله عدم و تكاليف
بازي چون كارها ساير ميكند فكر كودك شود محول شب آخر به
.است برخوردار بيشتري اهميت از تلويزيون تماشاي و
درس چگونگي:مطالعه در مطلوب مهارتهاي ايجاد به كمك -3
.است متفاوت آموزشي هدف هر و درسي هر به نسبت خواندن
رياضي مطالعه از املا نوشتن براي فارسي كتاب مطالعه نحوه
براي مطالعه چگونگي يا.ميكند فرق اجتماعي علوم يا
براي مطالعه چگونگي از متمايز تشريحي سوءالات با امتحان
اين در ميتوانند والدين كه است ، گزينهاي چند امتحانات
.رسانند ياري را كودك امور
تن و شب تكليف گرفتن جدي با خانوادهها:قاطع برخورد -4
از براي كه كودكان گريههاي و عصبانيت و لجبازي به ندادن
يك وظايف يادآوري با ميدهند ، بروز رفتن در تكليف زير
خود گفتههاي از پشتيباني و قاطع برخورد خوب ، دانشآموز
خود فرزندان براي مناسبي الگوي ميتوانند عملي صورت به
.باشند
خالقي داود *
آموزشي امور ارشد كارشناس
كتاب معرفي
حيدر پي خاك بر بوسه
صفحه ، 744/اول ، 78 چاپ /عبرت نشر /(منذر)عليابوالحسني
تومان 2300/وزيري
پرتوگيري و فردوسي آرمان و ايمان در بحثي شامل كتاب اين
نقد با همراه (ع)معصومين احاديث و قرآن از شاهنامه
.است معاصر پژوهان ازشاهنامه برخي نظريات
بميرد ميگيرد تصميم ورونيكا
انتشارات:ناشر /حجازي آرش:مترجم /كوئيلو پائولو
.تومان 1100/صفحه 240/شوميز جلد رقعي ، قطع /كاروان
.آشناست نامي كتاب به علاقهمندان ميان در كوئيلو پائولو
ميان در مدتي ، اندك در توانسته برزيلي نويسنده اين
.كند باز را خود جاي رمان و داستان به علاقهمندان
شده ترجمه فارسي به كوئيلو آثار تمامي "تقريبا ايران در
به گون گونا هاي باترجمه وي آثار از بعضي حتي و است
.رسيدهاند چاپ
نوشتههاي آخرين ازجمله "بميرد ميگيرد تصميم ورونيكا"
فارسي به يكساله فاصلهاي با "تقريبا كه است كوئيلو
.است شده ترجمه
از كمتر مخدر مواد به معتادان از نيمي
دارند سن سال 18
مخدر ، مواد به معتادان سن ميانگين :علميفرهنگي گروه
ميتوان و است سال كشور 18 در آمده دست به آمار براساس
.دارند سن سال زير 18 كشور در معتادان از نيمي گفت
تهران ، شهر پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
از پيشگيري همايش دومين سخنرانان از يكي اصغرنژاد دكتر
گذشته هفته آخر كه) دانشآموزان بين مخدر مواد سوءمصرف
كساني آمار:افزود مطلب اين بيان با (شد برگزار تهران در
دست از را خود جان مخدر مواد از استفاده اثر بر كه
مخدر مواد.است جنگها كشتهشدگان برابر دهها ميدهند ،
دست آن با كشورمان كه است سال ده از بيش و است مرز بدون
.است گريبان به
مخدر مواد با مبارزه اصولي راهكارهاي برشمردن ضمن وي
برخورد:گفت جوانان ، و دانشآموزان ميان در بهويژه
و استرسزا عوامل از كاستن مشكلات ، با عقلائي و منطقي
كه است كارهايي جمله از جمعي رسانههاي توسط فرهنگسازي
بين مخدر مواد مصرف سوء از پيشگيري براي بايد
.شود انجام دانشآموزان
عالي آموزش گسترش شوراي جديد مصوبات
شد اعلام
شش ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي :علميفرهنگي گروه
سيستان اميركبير ، صنعتي تهران ، دانشگاههاي در دكترا دوره
بهصورت ملي دفاع عالي ودانشگاه بهشتي شهيد بلوچستان ، و
رشتهها همشهري ، اين خبرنگار گزارش به.كرد موافقت قطعي
در تربيتي روانشناسي و باستانشناسي:از عبارتند
اميركبير ، صنعتي دانشگاه در پزشكي مهندسي تهران ، دانشگاه
و زبان بلوچستان ، و سيستان دانشگاه در شيمي مهندسي
دفاعي علوم و بهشتي شهيد دانشگاه فارسيدر ادبيات
دفاع عالي دانشگاه در مديريتاستراتژيك گرايش استراتژيك
.ملي
دفاع علوم رشته دكترا دوره پذيرش بار يك همچنين
نيز ملي دفاع عالي دانشگاه در ملي گرايشدفاع استراتژيك
گزارش بنابراين.شد عاليتصويب آموزش گسترش شوراي در
كارشناسي دوره قطعي ايجاد همچنين عالي آموزش گسترش شوراي
و حفاري مهندسي و نفت اكتشاف مهندسي دررشتههاي را ارشد
شريف ، صنعتي و اصفهان صنعتي دردانشگاههاي نفت استخراج
و سازه خودرو ، محركه گرايشهايسيستم در خودرو مهندسي
در خودرو فرمان ترمزو تعليق سيستمهاي طراحي خودرو ، بدنه
شهيد دردانشگاه آموزشي مديريت ايران ، علموصنعت دانشگاه
اروميه ، دانشگاه در فارسي ادبيات و زبان اهواز ، چمران
طوسي ، نصيرالدين خواجه دانشگاه در فضا و هوا مهندسي
اصفهان ، صنعتي دانشگاه در استخراجي متالورژي موادو مهندسي
صنعتي دانشگاه در اجتماعي سيستمهاياقتصادي مهندسي
و زبان اصفهان ، دانشگاه منطقدر گرايش با فلسفه شريف ،
صنعتي مديريت معلمتبريز ، تربيت دانشگاه در فارسي ادبيات
در توليد و ساخت مكانيك مهندسي بهشتي ، شهيد دانشگاه در
دردانشگاه شيمي مهندسي مازندران ، و تبريز دانشگاههاي
در فيزيك شيمي و آلي شيمي گرايشهاي در شيمي رازي ،
در رشته ايجاد 11 با شوراكرد تصويب دانشگاهكردستان
دوره چهار و كشور عالي آموزش برايموءسسات كارشناسي مقطع
دانشگاه مختلف واحدهاي كاردانيدر دوره ده و كارشناسي
.كرد موافقت اسلامي آزاد
|