قوامالدوله عمارت تاريخي بناي حريم حدود
شد تعيين
به عمل و نوجوانان شخصيتي ويژگيهاي
يكديگر با ارتباطي چه ديني باورهاي
دارند؟
عمومي اجلاس دوازدهمين :امسال مهرماه
برگزار تهران در سوم جهان علوم فرهنگستان
ميشود
آثار فهرست در تاريخ از پيش نگارههاي سنگ
گرفت جاي ملي
آموزش گسترش عالي شوراي جديد تصميمات
شد اعلام عالي
قوامالدوله عمارت تاريخي بناي حريم حدود
شد تعيين
معماري و حفاظتي ضوابط و حريم حدود :فرهنگي علمي گروه
قاجار دوره به مربوط (وثوق) قوامالدوله تاريخي عمارت
.شد اعلام و تعيين
كشور ، هرگونه فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
مرمت ، از اعم تصرف و دخل نيز و عرصه تخريب به منجر اقدام
نحوه در تغيير و تغييربنا و تجديد توسعه ، تعمير ، حفاري ،
مجوز بدون آن از بخشي يا تمام در اثر عرصه از استفاده
.است ممنوع سازمان اين
پنجگانه محلات از يكي در كه قوامالدوله تاريخي عمارت
محمود ميرزا نام به كوچهاي داخل در تهران شهر صفوي حصار
نهاده بنا ق. ه سال 1253 در دارد قرار وزير
پدربزرگ قوامالدوله محمدخان ميرزا به متعلق بنا اين.شد
اين.بود معتمدالسلطنه و وثوقالدوله و قوامالسلطنه
در وسيع حياط دو كه شكلگرفته طبقه سه عمارتي از ساختمان
.است گرفته ميان در را آن جنوب و شمال
دارند قرار ميان در هم به متصل تالار دو فوقاني ، طبقه در
اين طرفين در اطاقهايي و تالارها طرفين در راهرو دو و
تالار.گرفتهاند دربر را تالارها طبقه دو در راهرو دو
.است شده پوشيده روغن و رنگ نقاشي از سقف تا كف از جنوبي
فرنگي و ايراني روشهاي از آميزهاي نقشها تالار اين در
.ميباشد نقش خوش و پركار اتاق سطوح تمام و
به عمل و نوجوانان شخصيتي ويژگيهاي
يكديگر با ارتباطي چه ديني باورهاي
دارند؟
ارتباط" عنوان با ارشد پاياننامهكارشناسي از چكيدهاي
با آنها ارزشي نظام و نوجوانان شخصيتي ويژگيهاي بين
"ديني باورهاي به عمل و مذهبي ارزش بر تاكيد
ارائه همايش در ماه 78 بهمن وچهارم بيست ;اشاره
شهر پرورش و آموزش كل اداره توسط كه پژوهشي يافتههاي
و پژوهش از چكيدهاي برجعلي محمود بود ، شده تشكيل تهران
عمومي روانشناسي رشته در خود ارشد كارشناسي پاياننامه
سالن در حاضر پژوهشگران و فرهنگيان براي را
در آنچه.داد ارائه تهران پرورش و آموزش (ره)امامخميني
درخواست به پژوهشگر اين كه است نوشتهاي ميآيد پي
همايش اين در خود سخنراني محتواي از همشهري ، روزنامه
.است داده قرار اختيارمان در و تهيه
;سرآغاز
در و ميشود آغاز سالگي دوازده حدود از كه نوجواني دوره
است دورهاي ميرسد ، پايان به سالگي نوزده يا هيجده حدود
جسماني و اجتماعي هيجاني ، عاطفي ، شناختي ، لحاظ به كه
تحول و رشد به دوره اين در نوجواناست بسيار اهميت حائز
شكل او در انتزاعي تفكر.ميرسد عوامل اين لحاظ از سريعي
را امكان اين او ، به تحول اين و مييابد وگسترش ميگيرد
و بينديشد مختلف مسائل به فراگيري شكل به كه ميدهد
و ياس خشم ، ترس ، قبيل از هيجانها انواع كند ، نتيجهگيري
چيستي قبيل از متعددي سئوالهاي بوجودميآيد ، او در محبت
و دارد رو پيش در زندگي در را راهي چه واينكه خود هويت و
و ميگيرد قرار او پرسش مورد برود ، ميخواهد كجا به
شدن مطرح نيز و نوجوان عاطفي تحول چون مسائلي دركنار
نياز كه مسالهاي بهعنوان نيز اجتماعي ارتباط او ، هويت
تغييرات درنهايت و ميشود ميدان وارد دارد ، نظر تجديد به
ميشود باعث "مجموعا ميكند ، تجربه فرد كه وجنبي جسماني
.بدانيم بينظيري و حساس دوره را نوجواني دوره ما
و كودكي بين دوره متغير ، طول و شروع با زماني ، نوجواني ،
استخوانبندي رشد گرفتن سرعت با دوره اين است ، بزرگسالي
روانشناختي شروع ميشود ، آغاز جنسي فيزيكي رشد آغاز و
نشان را خود شخصيت شكل تحكيم و رشدشناختي تسريع با
آمادهسازي دوره نوجواني نيز اجتماعي نظر از ميدهد ،
.است جوان بزرگسال يك عنوان به آتي نقش براي مجدانه
ميشود تقسيم دوره سه به "معمولا نوجواني
;(سالگي تا 16 12) اوايل (الف
;سالگي تا 17 16) اواسط (ب
(.سالگي تا 20 17) اواخر (ج
متفاوت ديگر فردي به فردي از كه طيف ، طول در نمو و رشد
تغيير فرايند يك كه "بلوغ" بين تفكيك.ميدهد روي است ،
"نوجواني" و است ثانوي جنسي خصوصيات رشد با مشخص فيزيكي
در.دارد اهميت است ، شناختي روان تغيير فرايند يك كه
.ميدهند روي زمان هم فرايند دو شرايط ، مطلوبترين
با نوجوان است ، بزرگسالي به كودكي از گذرا ، دوره نوجواني
و جواني سپس و نوجواني دوره به ورود و كودكي از عبور
جديدتر چيزهاي به ميگذارد ، فرو را چيزهايي بزرگسالي ،
اين مختلف عرصههاي.ميكند تجربه را تغييراتي و ميرسد
:ديد وضوح به زير ابعاد در ميتوان را تغييرات و تحولات
فيزيولوژيك و بدني تغييرات -1
هيجاني عاطفي تغييرات -2
عقلاني شناختي تغييرات -3
ارزشي و اخلاقي تغييرات -4
رفتاري و شخصيتي تغييرات -5
مذهبي و ديدگاهي تغييرات -6
اين با مناسب برخورد و تحولات اين گرفتن زيرنظر
و ميكند فراهم را نوجوانان سالم رشد زمينه دگرگونيها ،
نوجواني مختلف بحرانهاي شكلگيري موجب آنها به توجهي بي
.ميشود اجتماعي و فردي متعدد ناهنجاريهاي و
تنشها ، با نوجواني دوره كه اين به توجه با اساس ، براين
زمينه در عمده دگرگونيهاي و ترديدها سئوالها ، بحرانها ،
اخلاقي ، -عقلاني شناختي ، -هيجاني عاطفي ، -بدني تغييرات
از و است همراه مذهبي -ديدگاهي -رفتاري و شخصيتي -ارزشي
ميكند ، پيدا جديدي ظرفيت وي شناخت و تفكر ماهيت طرفي
و سئوالات انبوه به صدر سعه و منطق و استدلال با بايد
و ترديدها به و دارد فطري و ذاتي منشا "بعضا كه تغييراتي
.داد پاسخ او نظر مورد ارزشهاي و پرسشها
بيچون پذيراي قالبي و سنتي شكل به ديگر امروز ، نوجوان
و معلمان مدرسه ، اولياي والدين ، نبايدهاي و بايدها وچراي
كه است اين خواهان امروز نوجواننيست جامعه متوليان
كسب به را او والدين كه رفتارهايي و ارزشها آيا بداند
دارد منطقي و استدلالي پايه ميكنند ، امر و هدايت آنها
ارزشهاي و خو و خلق كسب آيا بداند ميخواهد او نه؟ يا
است منطبق و همساز او دروني ارزشهاي و تغييرات با جديد
خير؟ يا
نظام متوليان همچنين گرامي ، والدين و مسئولان بر لذا
پايههاي كنند سعي كه است اسلامي جامعه تربيت و تعليم
گانهاي تغييرات 6 به جوابگويي بر را خود آموزشوپرورش
بازدهي "يقينا كه نمايند متمركز ;شد اشاره آنها به كه
محقق توجه ، همين با و اساس همين بر.داشت خواهد مناسبي
به حداقل بتواند تا داد قرار خود كار دستور در را پژوهشي
سه در "مخصوصا نوجوانان رفتار چراهاي و سئوالات از بخشي
ارزشي ، -اخلاقي تغييرات:از عبارتند كه اساسي تغييرات بعد
جواب مذهبي ، -ديدگاهي تغييرات و رفتاري -شخصيتي تغييرات
.بدهد تجربي و منطقي
پژوهش اجراي چگونگي
صورتي در كه نكته اين توضيح و شده ذكر مقدمه به توجه با
پاسخ نوجوانانمان پرسشهاي و سئوالات به نتوانيم ما كه
روحي و رفتاري ناهنجاريهاي بروز شاهد كنيم ، ارائه مناسب
خواهيم نوجوانان زندگي بعدي دوران در مختلف بحرانهاي و
پژوهش اصلي ، فرضيه طرح 4 با خود تحقيق در محقق لذا.بود
:كرد شروع را
ويژگيهاي با مذهبي ارزش بهخصوص نوجوانان ارزشهاي -1
.دارد ارتباط آنان شخصيتي
با مذهبي رفتارهاي انجام در نوجوانان داشتن تقيد -2
.دارد ارتباط آنان شخصيتي ويژگيهاي
رفتارهاي انجام به داشتن تقيد و نوجوانان ارزشهاي بين -3
.دارد وجود رابطه مذهبي
ويژگيهاي ارزشها ، نوع در پسر و دختر جنس دو بين -4
.دارد وجود تفاوت ديني باورهاي به عمل ميزان و شخصيتي
شخصيتي ويژگيهاي بين ارتباط بررسي براي محقق توسط
تحقيقي فرضيه چهار آزمون و آنها ارزشي نظام و نوجوانان
از بود عبارت كه پژوهشي آماري جامعه از شده ، ادعا
تهران ، استان آموزشوپرورش منطقه 19 دانشآموزان
به نمونهاي پرورش ، و آموزش منطقه جنوبيترين بهعنوان
در تحصيل به مشغول پسر ، و دختر دانشآموز نفر حجم 221
انتخاب خوشهاي تصادفي بهصورت دبيرستان سوم و دوم سال
:از عبارتند كه تحقيق ارزيابي ابزار سه وتوسط شدند
*وليندزي ورنون آلپورت ، ارزشهاي آزمون (1
(جديد فرم) *كتل شخصيتي عامل چهارده آزمون (2
(ديني باورهاي به عمل مقياس) معبد آزمون (3
.گرفتند قرار آزمون مورد
به 6 محقق كشيد ، طول روز مدت 4 كه تحقيق اجراي از بعد
در و كرد مراجعه پسرانه دبيرستان و 5 دخترانه دبيرستان
بعد.كند جمعآوري را اوليه اطلاعات شد موفق روز مدت 4
دقيقتر تحليل و تجزيه براي اطلاعات ، جمعآوري از
.شد استفاده Spss كامپيوتري برنامه روش از خام ، دادههاي
وجود به اول پژوهشي فرضيه سه بيان در محقق كه آنجايي از
بود ، كرده تاكيد مطالعه مورد متغيرهاي بين رابطه ، داشتن
شيوههاي از كار از قسمت اين آماري محاسبات انجام براي
براي و (پيرسون همبستگي ضريب و فراواني )توصيفي آمار
شيوههاي از تحقيق و پژوهش چهارم فرضيه تشريح و تبيين
تفاوت بودن معنادار براي (مستقل كي آزمون) استنباطي آمار
كار به تست سه آزمونهاي خرده در آزمودنيها نمرات بين
.كرد استفاده شده ، برده
نتيجهگيري
بدست توصيفدادههاي و تحليل و تجزيه از بعد نهايت در
:آمد بدست زير نتايج پژوهشي ، آمده
و سياسي اجتماعي ، هنري ، اقتصادي ، نظري ، ارزشهاي بين -1
ترتيب ، به آنان شخصيتي ويژگيهاي با نوجوانان مذهبي
بودن ، خودكفا همنوايي ، هيجاني ، پايداري شخصيتي ويژگي
بودن ، باهوش و ذهني انعطافپذيري سرزندگي ، خودنظمدهي ،
ارزش داشتن "مخصوصا.دارد وجود معناداري و مثبت همبستگي
داراي بودن همنوا و بودن باهوش شخصيتي ويژگي با مذهبي
.ميشود تاييد پژوهش اول فرضيه بنابراين.است رابطه
ويژگيهاي با (مذهبي رفتار) ديني باورهاي به عمل بين (2
همبستگي وخودنظمدهي ، همنوايي هيجاني ، پايداري شخصيتي
نيز پژوهش دوم فرضيه بنابراين.دارد وجود معناداري و مثبت
.ميشود تاييد
به عمل با نوجوانان مذهبي و اجتماعي نظري ، ارزشهاي (3
دارند ، همبستگي و رابطه (مذهبي رفتار)ديني باورهاي
.ميشود تاييد نيز پژوهش سوم فرضيه بنابراين
آزمونهاي خرده در پسر و دختر دانشآموزان نمرات بين (4
:دارد وجود معناداري اختلاف ترتيب به زير
پسران نمونه گروه بين در سياسي ، ارزش اقتصادي ، ارزش -الف
بيشتري اهميت و اعتبار از دختران نمونه گروه به نسبت
.است برخوردار
دختران نمونه گروه بين در مذهبي ، ارزش اجتماعي ، ارزش -ب
بيشتري اهميت و اعتبار از پسران نمونه گروه به نسبت
.است برخوردار
فكر كمهوشي ، -باهوشي سردي ، -گرمي شخصيتي ويژگيهاي -ج
خود ، متعارضدر -نظمده خود ناايمن ، -ايمن زمخت ، -حساس
از پسران ، نمونه گروه به نسبت دختران نمونه گروه بين در
.است برخوردار بيشتري اهميت و اعتبار
پسران نمونه گروه بين در اطاعت -سلطه شخصيتي ويژگي -د
بيشتري واهميت اعتبار از دختران نمونه گروه به نسبت
.است برخوردار
.شد تاييد نيز پژوهش چهارم فرضيه بنابراين ،
كاربرد
كه اين و شده ادعا فرضيههاي تاييد به توجه با نهايت در
و رابطه نوجوانان ارزشي نظام و شخصيتي ويژگيهاي بين
به بيشتر چقدر هر افراد كه اين و دارد وجود هماهنگي
تقيد همينطور و باشند معتقدتر مذهبي و ثابت ارزشهاي
از باشند ، داشته مذهبي رفتارهاي انجام به بيشتري
بود ، خواهند برخوردار نيز مثبتي شخصيتي ويژگيهاي
نظام متوليان و مدارس مربيان والدين ، همه وظيفه بنابراين
وتغييرات روحيات با مطابق "اولا كه است پرورش و آموزش
نوجوان براي نوجواني سنين در كه رفتاري و رواني -روحي
اينكه "ودوما كنند رفتار و برخورد او با ميآيد ، بوجود
و منطقي شكل به گشاده روي با و صدر سعه با ميتوان
كه بحرانهايي و رفتاري چراهاي و سئوالات به نظاممند
پرگهر مكتب "يقينا داد ، پاسخ برميگيرد در را نوجوان
و دستور داراي افراد زندگي جنبههاي تمامي براي اسلام
عزيز دانشجويان و استادان علما ، عهده بر منتهي.رهنمود
دوران در بتوانيم تا بپردازند موارد اين تبيين به كه است
به را نوجوان نجاتبخش و سالم مسير حاضر ، فرهنگي پرتنش
كنيم تفهيم نوجوانان به كه ، اين بالاخره و بدهيم نشان او
و بخش رهايي تعاليم از بتواند انسان چقدر هر كه
و احاديث و قرآن قوي منبع دو داراي كه اسلام انسانساز
در موءثري گام "يقينا كند ، استفاده است ، (ع)معصومين سنت
.است برداشته خود جسماني -رواني بهداشت و سلامتي و تضمين
- سياسي -نظري:ارزش همكاران 6 و آلپورت ارزشهاي آزمون*
.ميسنجد را مذهبي و اجتماعي -هنري -اقتصادي
را نوجوانان در شخصيتي عامل 14) كتل شخصيتي آزمون*
(.ميسنجد
عمومي اجلاس دوازدهمين :امسال مهرماه
برگزار تهران در سوم جهان علوم فرهنگستان
ميشود
دوازدهمين عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت :علميفرهنگي گروه
نشست چهاردهمين و سوم علومجهان فرهنگستان عمومي اجلاس
مهرماه سومرا جهان علمي سازمانهاي شبكه اجرايي شوراي
.كرد خواهد برگزار تهران در امسال
سال عنوان به سال 2000 اهميت به توجه با امسال اجلاس
در ايران اسلامي جمهوري پيشنهاد به و هزارهسوم آغازين
وزيران از تن يكصد از آنبيش در و ميشود برگزار تهران
و عضوفرهنگستانها دانشمندان و روءسا تكنولوژي ، و علوم
.كرد خواهند شركت جهان ، علمي شخصيتهاي
آثار فهرست در تاريخ از پيش نگارههاي سنگ
گرفت جاي ملي
با "فيروز شاه تپه" نگارههاي سنگ :فرهنگي علمي گروه
سيرجان شرقي جنوب كيلومتري در 14 واقع تاريخ از پيش قدمت
.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در
حيواني ، نقش بر 200 مشتمل فيروز شاه تپه نگارههاي سنگ
اعظم قسمت حيواني نقوش.است نامشخص نقوش گياهيو انساني ،
به نقشمربوط بيشترين و ميدهد تشكيل را كندهها نقش اين
اندكي تعداد به ميتوان حيواني نقوش ديگر از.است بزكوهي
اشاره گرگ و روباه پلنگ ، نظير شكاري حيوانات و كوهي قوچ
در.ميباشد مورد يك به منحصر و محدود پرندگان نقش.كرد
اشكال يا و دايره نيم و دايره نظير اشكالي نقوش ، ميان
را حكاك نقاش منظور نميتوان كه ميخورد چشم به هندسي
.كرد تفسير
آموزش گسترش عالي شوراي جديد تصميمات
شد اعلام عالي
ايجاد عالي آموزش گسترش عالي شوراي :فرهنگي علمي گروه
و زلزلهشناسي گرايش دو در ژئوفيزيك رشته دكتراي دوره
دكتراي دوره و داده قرار قطعي تصويب مورد لرزهشناسي
.كرد تمديد را الزهرا دانشگاه در تاريخ رشته
كارشناسي دوره در دانشجو پذيرش بار يك با همچنين شورا
خواجه صنعتي دانشگاه در انرژي سيستمهاي مهندسي ارشد
در معدني مواد فرآوري معدن ، مهندسي طوسي ، نصيرالدين
دانشگاه در محض رياضي اميركبير ، صنعتي دانشگاه
در بيوشيمي - زيستشناسي ،(ره)خميني امام بينالمللي
مجتمع - تهران دانشگاه در خصوصي حقوق الزهرا ، دانشگاه
امام پژوهشكده در اسلام در سياسي انديشه و قم عالي آموزش
.نمود موافقت اسلامي ، انقلاب و (ره)خميني
صنعتي طراحي رشته در كارشناسي دوره ايجاد با قطعي موافقت
كارشناسي دوره پذيرش بار يك و سهند صنعتي دانشگاه در
جمله از اسلامي علوم جهاني مركز در اسلامي معارف و فرهنگ
.است عالي آموزش گسترش شوراي مصوبات ديگر
رشتههاي قطعي ايجاد با شورا كارداني ، دوره در
و خرمآباد و ايلام واحدهاي آزاد دانشگاه در مردمشناسي
.كرد موافقت سنندج واحد در سنتي معماري رشته
اصولي موافقت شورا نيز ، عالي آموزش مراكز ايجاد خصوص در
چمران شهيد دانشگاه در هنر دانشكده ايجاد با را خود
كاربردي ، هنرهاي شهرسازي ، و معماري دانشكدههاي و اهواز
تبريز هنر دانشگاه در تجسمي هنرهاي و نمايشي هنرهاي
.كرد اعلام
|