آموزشي انقلاب
دادگاه به فتح روزنامه مسئول مدير
شد فراخوانده
را مطبوعاتي فعاليت روزنامهنگاران احضار
ميكند ناامن
آموزشي انقلاب
جهاني نامه پيمان براساس آموزشي انقلاب اركان به نگاهي
كودك حقوق
مدرسه ، در او كار اجراي نحوه و كودك سلامت ميان*
براي عمدهاي چالش پيوند ، اين دارد وجود پيوندنيرومندي
ميرود شمار به آموزشي نظام سياستگذاران و برنامهريزان
در و مربوط هم به كه دارد اصلي ركن پنج آموزشي انقلاب*
.ميكنند تقويت را يكديگر واقع
.دارند برعهده آموزشي انقلاب در حياتي نقشي دولتها *
.ميكند تغيير سرعت به آنها نقش اما
اين سال 1999 ، در جهان كودكان وضعيت گزارش براساس
يعني كودك حق بر "كودك حقوق نامه پيمان" كه واقعيت
از مينهد ، تاكيد بالا كيفيت با آموزشي از برخورداري
خبر جهان سراسر در نوآوريهايي عرضه براي جنبشي وقوع
آموزش عبارتي به يا آموزش پيماننامه ، ديدگاه از ميدهد ،
كودكان ، شناختي نيازهاي برگيرنده در تنها نه پرورش و
آنان ومعنوي اخلاقي عاطفي ، اجتماعي ، جسمي ، رشد سبب بلكه
كودك يك ديدگاه از پرورشي و آموزش چنين.ميشود نيز
هر بفرد منحصر نيازهاي و تواناييها و ميگيرد سرچشمه
.ميسازد مطرح را كودك
است ، مندرج نامه پيمان در كه آموزشي كيفيت درباره نگرش
جنسي ، عدالت و برابري موضوعهاي كه است گسترده چندان
مديريت خود و اجتماعات و والدين مشاركت تغذيه ، و بهداشت
.برميگيرد در هم را آموزشي نظام
محيطهاي مدارس كه ميكند ايجاب نگرش اين همه ، از مهمتر
آوردن بوجود و انگيزش ايجاد خلاقيت ، پرورش براي مناسبي
كودكان كه شوند تبديل اماكني به كودكان در امنيت احساس
و سالم آب به يافتن دست انتظار تنها نه آنها در بتوانند
و مشتاق آموزگاران آن همراه بلكه مناسب ، نظافت وسايل
در كودك همچنين و باشند داشته شايستهاي درسي برنامههاي
به گذاشتن احترام و گرفته قرار احترام مورد محيط آن
.بياموزند نيز را ديگران
چارچوب در ميتوان را آموزشي انقلاب طرح يك روشن خطوط
دارد اصلي ركن پنج آموزشي انقلاب.داد تشخيص پيماننامه
اين.ميكنند تقويت را يكديگر واقع در و مربوط هم به كه
:از عبارتند ركن پنج
زندگي براي يادگيري *
انعطافپذيري و كيفيت دسترسي ، قابليت *
دختران آموزش و جنسيت بودن ، حساس *
اصلي ياور عنوان به دولت *
كودكان به توجه *
زندگي براي يادگيري:اول ركن *
عبارت زندگي براي يادگيري مورد در جامع رويكردهاي از يكي
توانايي سوادآموزي ، براي كودكان به دادن ياري از است
كه دانشي پايههاي و اجتماعي -رواني مهارتهاي و شمارش
فعال خود زندگي حوادث درجريان تا سازد مجهز را آنان
.كنند مشاركت موءثر نحوي به و باشند
و درسي برنامههاي رويكردي ، چنين بيشتر توفيق براي
عاملهايي آنها در كه است مناسب تربيتي و تعليم شيوههاي
و اقتصادي تفاوتهاي فرهنگ ، و زبان جنسيت ، مانند
كودكان به و شده گرفته نظر در ذهني و جسمي معلوليتهاي
.شوند روبرو عوامل اين با مثبت نگرشي با كه دهد امكان
را خويش حقوق قدر كه ميسازد آماده را كودكان رويكرد اين
.گذارند احترام ديگران حقوق به و بشناسند
و آموزگاران بين كه است لازم ما يادگيري شيوه اين در
تجربه تا آيد ، بوجود جديدي ارتباطي روشهاي دانشآموزان ،
زمينهاي صورت به -است يادگيري فرايند همان كه -درس كلاس
در كه چنان.درآيد زندگي براي كودك ساختن آماده براي
فرايند بايد دادن درس شده ، مشخص "كودك حقوق نامه پيمان"
فرايند اين در كودكان و باشد كارها سازي آسان و راهنمايي
كشف را يادگيري چگونگي و بينديشند مستقل كه شوند تشويق
.كنند
يادگيري در پيشرفت سنجش *
آموزش نحوه و ميگيرند ياد كودكان آنچه كه است قرار اگر
باشد ، پرورش و آموزش موفقيت سنجش معيار و ملاك آنها ،
در بايد پرورش و آموزش تناسب و كيفيت اندازهگيري براي
كارآمد نظامي كه است لازم.برآمد بهتري راههاي يافتن پي
از -آن بسيط و گسترده مفهوم به يادگيري پيشرفت سنجش براي
تحصيلي ، و علمي قابليتهاي نيز و زندگي مهارتهاي جمله
بر نظارت" نام به يونيسف -يونسكو مشترك طرح.آوريم بوجود
كه تلاشهاست جامعترين از يكي (MLA)"يادگيري پيشرفت
يادگيري سنجش جهت در بينالمللي طرح يك آوردن بوجود براي
و نظارت و طرف يك از مدارس در نام ثبت محدوده از كه
ميرود ، فراتر بسيار ديگر ، طرف از امتحاني نتايج بر تاكيد
آغاز روبهرشدي نهضت دنيا سراسر در.است گرفته انجام
يادگيري دقيق تعريف براي روشهايي يافتن آن هدف كه گشته
روش روشها ، اين جمله از.نباشد نمره آن معيار كه است
برنامههاي روش بنگلادش ، شايستگي يا صلاحيت اندازهگيري
هند ، استراليا ، در يافته توسعه نتيجه بر مبتني درسي
كار نمودار از استفاده روش جنوبي ، آفريقاي و ايتاليا
سال آخر امتحان شده اصلاح روش و متحده ايالات در كودكان
روشها اين همه در آنچه.برد نام ميتوان را اسلوونيا در
اين به بايد آموزگاران كه است عقيده اين باور است ، مشترك
"عملا (دانشآموزان) شاگردان كه باشند داشته توجه مورد
پديد براي خود ارزيابيهاي از و ميگيرند فرا را چهچيزي
آسان) سهولت موجب كه كنند استفاده تدريسي شيوه آوردن
.شوند يادگيري فرايند (گشتن
يادگيري و سلامت *
پرورش و آموزش وزير بهاءالدين ، كامل حسين دكتر پروفسور
سلامت ميان":ميدارد اظهار چنين اطفال متخصص پزشك و مصر
وجود پيوندنيرومندي مدرسه ، در او كار اجراي نحوه و كودك
و برنامهريزان براي عمدهاي چالش پيوند ، اين.دارد
".ميرود شمار به آموزشي نظام سياستگذاران
جهاني اقدام) ،(WHO) بهداشت جهاني سازمان سال 1995 ، در
و سالم مدرسه براي و كرد آغاز را (مدارس به مربوط
ويژگي چهار مينمايد ، كمك بهداشت رواج به كه مدرسهاي
آن در كه است مكاني مدرسهاي چنين.نمود تعيين
.امانند در خشونت و جنسي استثمار آسيب از دانشآموزان
درمان اغلب و شده شناخته بيماريها آن در كه است مكاني
ساير و بهداشتي و سالم آب آن در كه است محيطي.ميشوند
را لازمه مهارتهاي و ميشود يافت بهداشت و نظافت وسايل
در اكنون كه طرحهايي.ميدهد تعليم آينده زندگي براي
گرفتهاند ، قرار استفاده مورد تايلند و نيجريه موريتاني ،
و يادگيري ميان پيوند مسئله به كه هستند طرحهايي ازجمله
.داشتهاند خاص توجه كودكان سلامت
و كيفيت (دسترسپذيري) وصول قابليت:دوم ركن
انعطافپذيري
نظامهاي كشورها ، از دربسياري گزارشها براساس
و هستند انعطاف غيرقابل و خشك حد از بيش آموزشيموجود
دسترسي فقر ، يا و قوميت جنسيت ، سبب به كه را كودكاني
تنها دليل همين به.نميكنند قبول دارند مدرسه به كمتري
پيدا دسترسي "همگان براي آموزش" هدف به ميتوان زماني
.شود رسيدگي كودكان اين وضع به كه كرد
نايافتهها دست به يافتن دست *
تعداد از ميروند مدرسه به كه دختراني تعداد نهتنها
شهرنشينان ، از كمتر روستايي كودكان بلكه است ، كمتر پسران
به مسلط و حاكم قومي گروه از كمتر نيز قومي اقليتهاي
"اصولا معلولان آموزشي نيازهاي به و دارند راه مدرسه
قرار خاص موقعيتهاي در كه كودكاني.نميشود توجهي چندان
.ميشوند موقت تحصيل ترك مسئله دچار اغلب دارند ،
كه دانشآموزاني دستيابي براي گوناگوني طرق و شيوهها
بوجود دنيا سراسر در بهتدريج هستند ، دسترس از دور
آموزش يا كلاس چند براي تدريس روش مثال ، بهطور.ميآيد
آموزگار يك توسط مختلف كلاسهاي در مختلف سنين كودكان
در ميتوان را كودكان آموزش كه است مطلب اين بيانگر
آموزش به گذشته در.داد انجام محليتر و كوچكتر مدارس
جديد مدارس اينكه تا ميشد نگريسته تحقير نظر با چندپايه
با كه دادند نشان كلمبيا روستايي نواحي (Eseuela Nueva)
آموزشي منابع تدريس ، شده ابداع تازه روشهاي از استفاده
وضعيت ميتوان چگونه جامعه مشاركت و شده طراحي دقيق
ازجمله كشورها ، از بسياري اكنون.داد تغيير را تحصيلي
را كلمبيا آموزشي الگوي كه درصددند فيليپين ، و گواتمالا
.دهند قرار استفاده مورد داده ، تطبيق خود شرايط با
خود كولهپشتي با سيار آموزگاران فيليپين ، در همچنين
در كه ميآورند ارمغان به كودكاني براي را مدرسه
كامبوج در.ميبرند بسر استانها و مكانها ناهموارترين
و عقايد درسي ، مطالب منابع ، مختلف ، روستاهاي آموزگاران
اشتراكي صورت به گروهي مدارس در را تدريس روشهاي
.ميكنند استفاده
از آموزش وسايل انواع از يكي با كودكان مناطق ساير در
.ميبينند آموزش است ، راديو "عمدتا كه دور راه
منسجم و انعطافپذير نظامهاي *
و نمونهها اشتراك وجه يونسيف ، گفتههاي براساس
:است آنها انعطافپذيري آمده ، گزارشها در كه مثالهايي
برآوردن منظور به محلي شرايط با تطبيق سهولت يعني
كه است شده موجب انعطافپذيريكودكان آموزشي نيازهاي
غيررسمي آموزشي برنامه و رسمي مدارس ميان ديرينه اختلاف
.برود ميان بهتدريجاز
دولت كه هستند واحدي نظام جستجوي در گوناگون كشورهاي
قوانين برمبناي نيز نظام اينباشد داشته نظارت برآن
را اينامكان آنها به اما است ، استوار دولتي مدارس
منطبق اجتماعي نيازهاي و محلي شرايط با را خود كه ميدهد
از بعضي همكاري با لزوم درصورت دولتها ، بهعلاوه ، .سازند
توجه جالب و جديد راههاي تا ميكنند تلاش سازمانها
كه راههايي آورند ، فراهم كودكان آموزش براي را ديگري
.است دشوار كاري عادي مدارس در آنها به دستيابي
آموزگاران ساختن توانمند *
كيفيت آنان بدون.هستند آموزشي انقلاب قلب در آموزگاران
تضعيف باطل دور بردن بين از برايندارد مفهومي آموزش
كه است لازم و 1990 ، دهههاي 1980 آموزشي انحطاط و روحيه
بهبود جهان سراسر در حقوقي ، وضع ازجمله آموزش ، شرايط
خود آموزشي شيوههاي بايد آموزگاران همزمان بهطور.يابد
كلاسهاي با همگامي جاي به تا كنند ، اصلاح را
.سازند هماهنگ كودكمدار كلاسهاي با را خود آموزگارمحور ،
جهان سراسر در آموزگار تربيت براي نوآورانهاي الگوهاي
از نمونههايي به گزارش اين در كه ميشوند پديدار
و هند ،(سابق يوگسلاوي) مقدونيه جمهوري شيلي ، بنگلادش ،
.است شده اشاره زيمبابوه
زباني موانع *
كودكان دستيابي براي متعددي موانع كشورها از بسياري در
دوره زبان آموزش آن عمدهترين كه دارد وجود مدارس اين به
متعدد پژوهشهاي در كه است حالي در اين و است استعمار
فرا سريعتر را درسها هنگامي دانشآموزان كه شده مشخص
داده آموزش آنان به مادري زبان با آغاز از كه ميگيرند
آسياي و لاتين آمريكاي استراليا ، در كه برنامههاييشود
در كه هستند برنامههايي جمله از ميشود ، اجرا جنوبشرقي
آموزش با يا مادري زبان ازطريق بومي افراد آموزش آنها
.ميپذيرد صورت دوزبانه
اضطراري موارد در ضروري اقدامات *
ساير و مسلحانه كشمكشهاي خلال در مدارس داشتن بازنگاه
و مفهوم با كودكان كه ميشود موجب منتظره غير حوادث
.شوند آشنا زده آشوب محيط يك قلب در عادي شرايط ساختار
-رواني آثار به ميتوانند متخصصان ساير و آموزگاران
و كنند رسيدگي كودكان در خشونت عاطفي و اجتماعي
سوءاستفاده مورد در آگاهي و امنيت بقا ، درباره ميتوانند
جهت در يونيسف و يونسكوبپردازند تدريس به بشر حقوق از
و پرورش و آموزش از برخورداري حق مجدد برقراري براي كوشش
و آموزشي مطالبي اضطراري ، موارد در حتي آن ، از حمايت
و تهيه"Edukits" عنوان تحت آموزگار تربيت زمينه در موادي
آنها فوقالعاده وضعيت هر وقوع محض به كه كردهاند تنظيم
.ميكنند ارسال ديده آسيب نواحي به را
كودك كار با مقابله *
در كه است كرده برآورد (ILO) كار بينالمللي سازمان
كه دارند وجود كودك ميليون جهان 250 توسعه روبه كشورهاي
كار ، به اشتغال.ميكنند كار وقت نيمه يا وقت تمام طور به
آموزش از بهرهگيري يا دانش كسب از را كودكان از بسياري
كه است صحيح نيز نكته اين اما ميدارد ، باز پرورش و
شاغل كودكان احوال و اوضاع نتوانستهاند آموزشي نظامهاي
براي شده عنوان چنين گزارش در.باشند داشته نظر در را
از يكي به كودكان كار اصلي مشكل حالت از آموزش اينكه
نوآوريهاي كه است لازم شود ، تبديل مشكل حل اصلي اركان
بوجود كودكان برنامه در سنتي غير شيوهاي و ملاحظه قابل
برزيل بنگلادش ، برنامههاي در شرايط اين كه همانطور.آيد
.رسيدهاند ظهور به هند و
دختران آموزش و جنسيت به بودن حساس:سوم ركن
از دختران سال 1999 ، در جهان كودكان وضعيت گزارش بنابر
كه بالا كيفيت با آموزشي به دستيابي براي اساسي حق
اوقات از بسياري.برخوردارند كند ، تامين را آنان نيازهاي
توانستهاند كه كساني مورد در حتي ميشود ، پايمال حق اين
ميبرند پي آموزش طي در آنان.يابند دسترسي درس كلاس به
كتابهايي و درسها بازيچه آنان نفس عزت و يادگيري كه
ذهن به را فكر اين كه پيامهايي و مطالب از سرشار است
يا و است پسران از كمتر دختران اهميت كه ميكند القا
به كه ميبينند دستآموزگاراني بازيچه را خود شرايط
رهبري براي بيشتري فرصتهاي و ميكنند بيشتري توجه پسران
.ميدهند قرار آنان اختيار در
جامعه از دعوت يونيسف ، مقامات گفته به همه ، اين با
نتيجه و اثر دختران ، آموزش آرمان تقويت براي بينالمللي
دختران آنها مدد به كه تدابيرياست داشته عمدهاي
و طرحها در ميكنند ، ثبتنام مدارس در بيشتري
حمايت منظور به.شدهاند آزموده جهان سراسر برنامههاي
و مدارس كودكان ، پرورش و آموزش از بهرهمندي حق از
و كرده فراموش را جنسيت به حساسيت بايد آموزشي نظامهاي
كه عمدهاي و اساسي اقدامات.باشند دختران دوستدار
و رسيده اثبات به دختران تحصيلي وضع ارتقاي در تاثيرشان
كودكان همه براي را مدرسه در تحصيل تجربه كيفيت نيز
تجربهاي آوردن فراهم:قرارند اين از بخشيده بهبود
داشته ربط آنان زندگي به باشد ، آن محور كودك كه آموزشي
تربيت و استخدام صورتپذيرد ، محلي زبان به و باشد
باشند ، حساس كودكان حقوق و جنسيت به نسبت كه آموزگاراني
از يافتن اطمينان كودكان ، خانههاي به مدارس محل نزديكي
سرويس و سالم آب و بوده امني مكانهاي مدارس اينكه
تعصب ساختن كن ريشه و باشد شده تعبيه آنها در) بهداشتي
(.درسي مطالب و كتابها از جنسي
حاضر حال در دختران آموزش زمينه در يونيسف جهاني برنامه
بخصوص.ميكند دنبال دنيا كشور از 5 بيش در را هدف اين
شامل "عموما كه دارد وجود نياز اين بيشتر كه جاهايي در
آفريقاي و آسيايجنوبي آفريقا ، صحراي جنوبي بخش كشورهاي
.ميشود شمالي
زنان نظر تبادل) برنامه كنندگان برگزار آفريقا ، در
از كه دارند قصد (FAWE) (آفريقا پرورش و آموزش كارشناس
آموزش ترويج راه در موءثر و مبتكرانه اقدامات سري يك طريق
كارشناسان از گروهي همراهي به و نموده كوششهايي دختران
نام به را جديدي و مهم برنامه بريتانيا در ساسكس دانشگاه
اجرا به (CAPS) آفريقا در ابتدايي تحصيلات و جنسيت
كشورهاي آموزشي شرايط عميق بررسي به گروه اين.درآورند
كه ميكند پيشنهاد را اصلاحاتي سپس و ميپردازد خاصي
امكان سال تا 15 طي 10 در كه ميشود سبب گروه نظر براساس
مساوات رعايت با و مطلوب كيفيت با همگان ، براي تحصيل
.شود فراهم دفاع قابل سطحي در جنسي
اصلي ياور عنوان به دولت:چهارم ركن
در حياتي نقشي دولتها كه است آمده چنين يونيسف گزارش در
تغيير سرعت به آنها نقش اما.دارند برعهده آموزشي انقلاب
اصلي قدرتمند مرجع يك عنوان به آنكه بجاي دولت.ميكند
بخشهاي با بايد كه ميشود متوجه شود ، عمل ميدان وارد
هدف به رسيدن براي كه بپردازد همكاري به جامعه چندگانه
كوششهاي دولتكند پيدا بهتري فرصت "همگان براي آموزش"
به نيز را قدرتش و ساخته هماهنگ و يكپارچه را سايرين
روح و كارايي تا ميدهد انتقال نظام پايينتر سطوح
.بخشد بهبود آنان در را شناسي مسئوليت
همگاني بسيج *
با وحدتبخش شعاري صورت به "همگان براي آموزش" انديشه
سطح بالاترين از بينالمللي جامعه كه گرديد مطرح هدف اين
شركتهاي واسطه با جهاني ، موءسسههاي و حكومتها يعني
روستاها و مدارس يكايك تا گرفته گروهي رسانههاي و خصوصي
گزارش ، در مندرج مطالب براساس و بكشانند عمل عرصه به را
.است رسيده هم اثبات به انديشه اين كارايي و قدرت
كه هستند كشورهايي جمله از فيليپين ، و مالاوي برزيل ،
موءثر و كامل بطور "همگان براي آموزش" يافتن تحقق براي
خود مبارزه اين عنصر آشكارترين برزيل ، در.شدهاند بسيج
شدن دار عهده محض به كه است بوده كاردوسو فرناندوانريكه
اول كلاس در تدريس با سال 1995 ، در جمهوري رياست مقام
ايالت در سانتامارياداويتوريا در باريوسا ژوزه مدرسه
بالاترين داراي او براي پرورش و آموزش كه كرد ثابت بايا
منظم بسيج و ملي مبارزه يك حركت ، اين پي در.است اولويت
(Acorda است رفتن مدرسه هنگام برزيل ، برخيز ، نام به
كه واكنشي پذيرفت صورتBrazil.EstanaHova da Escola)
حد از بيش دادند نشان مبارزه به دعوت اين برابر در همگان
.بود انتظار
مشاركت *
و همكاري زمينههاي ايجاد يونيسف ، مقامهاي گفت به بنا
مديريت و برنامهريزي اصلي مفاهيم از يكي صورت به مشاركت
مسئوليت دولت.است داشته فوقالعادهاي نتايج و آمده در
نمايد بسيج را منابع كرده ، تعيين را ملي هدفهاي كه دارد
كه مناطقي در اماباشد آموزشي معيارهاي حفظ مراقب و
بايد دولتها محرومند ، پرورش و آموزش از زيادي كودكان
،(NGO) غيردولتي سازمانهاي كه آورند بوجود شرايطي
بازرگاني موءسسات و مذهبي انجمنهاي اجتماعي ، گروههاي
.كنند همكاري بتوانند
در گذشته از كمتر را پرورش و آموزش جهان در امروزه
از يكي منزله به بيشتر و ميدانند دولتها انحصار
در كه مجامعي.ميكنند تلقي اجتماعي زندگي ضروري بخشهاي
دبيرستان ، تا گرفته مهدكودك از آموزشي واحد يك اداره
آن خدمات كه دارند بيشتري فرصت ميكنند ، مشاركت فعالانه
بيشتر موفقيت كسب جهت در و مناسبتر بهصورت را موءسسه
.دهند ارائه
زدايي تمركز *
از بيش جهان سراسر در كه است شده عنوان چنين گزارش در
مدارس در است قرار اگر كه معترفند نكته اين به هميشه
كه جوامعي اجتماعي نيازهاي به و يابد بهبود آموزش كيفيت
بايد دهند ، نشان بيشتري حساسيت ميكنند ، فعاليت آن در
خط تعيين به خود تا شده بيشتر مدارس استقلال و اختيار
.بپردازند خود مشكلات و مسائل حل و مشي
برزيل در "اخيرا كه توسعهپذيري برنامههاي از يكي در
داده نشان ممكن وجه بهترين به تمركززدايي مساله داد ، روي
مينا برزيل ، ايالت پيشرفتهترين و بزرگترين از يكي.شد
تحصيلي افت مساله ايالت اين در كه هنگامي.است ژاريس
هر 100 از سال 1990 ، در كه شد مشخص گرفت قرار بررسي مورد
اول كلاس نفر فقط 38 شده وارد دبستان به كه آموزي دانش
كه شد گرفته تصميم بيدرنگ رساندهاند ، پايان به را
"سابقا كه مركزي دولت.گيرد قرار اولويت در تمركززدايي
ميكرد ، تنظيم ايالت اين براي را برنامهها همه
اين از يك هركرد تفويض مدارس شوراهاي به اختياراتي
و والدين نمايندگان و بود منتخب رئيس يك داراي شوراها
مشاركت داشتند عضويت آن در مساوي بطور مدارس كاركنان
و نموده فراوان كمك آموزشي معيارهاي بهبود در جامعه
گرديده برزيل ايالتهاي ساير الهامبخش ميناژاريس ايالت
.است
چند و لهستان مالي ، السالوادر ، شيلي ، در جهان سراسر در
آميز موفقيت الگوهاي شرقي ، و مركزي اروپاي آسيايي ، كشور
بوجود غيرمتمركز طريق به مدارس اداره براي ديگري
موجب آموزش نوين شيوههاي و صحيح مديريت كه آمدهاند
.يابد ارتقا كشورها اين در آموزش كيفيت كه ميشود
كودكان به توجه:پنجم ركن
سال 1999 ، در كودكان وضعيت از شده ارائه گزارش براساس
سبب جديد پژوهشهاي و ميشود آغاز تولد هنگام از يادگيري
.ميگردد كودكان پيشرفت و رشد نحوه از ما درك افزايش
مانند كودك تجربههاي كيفيت كه دارد وجود متعددي شواهد
تاثير او ، تغذيه و بهداشت و انگيزش ايجاد مراقبت ، نحوه
"معمولا كه سالگي ، شش در.دارد مغز پرورش و رشد در زيادي
عصبي پيوندهاي اكثر است ، كودكان براي مدارس شروع زمان
در توفيق كسب در كودكان توانايي.شدهاند برقرار مغز
.است شده معين و مشخص حدي تا آموزشي ، نظام
مفهوم هرگونه كودك ، عمر آغازين سالهاي اهميت به توجه با
شامل بايد "پايه آموزش" درباره دار معني طرح و
براي اوليه مراقبتهاي" بهبود به كه باشد برنامههايي
اين همه وعقيده نظر.كنند كمك (ECCD) "كودك تحول و رشد
اموري اوليه سالهاي در آموزش و كودك به توجه كه است
خوبي به ميتوان زماني كودكان از.هستند ناپذير اجتناب
بهنحو نميتوان را كودك و ببينند آموزش كه كرد مراقبت
آغازين سالهاي.شود توجه او به كه آن مگر داد آموزش احسن
جهاني ، پرورش و آموزش كلي مفهوم از نميتوان هرگز را عمر
نيست اين فقط ميشود گرفته ECCD از كه درسي.دانست جدا
هم مزايايي آنان عمر اوليه سالهاي در كودك از مراقبت كه
آورد ، خواهد بار به اجتماعي لحاظ از وهم آموزشي لحاظ از
چه هر تا كنند تغيير بايد مدارس كه آموخت ميتوان بلكه
بسياري.گيرند قرار كودكان پرورشي نيازهاي خدمت در بهتر
مثل ميشود ، گرفته بكار ECCD برنامههاي در كه اصولي از
يا بهداشت و پرورش و آموزش ميان پيوندهايي ايجاد به نياز
آموزش از ناشي مزاياي يا مختلف ، بخشهاي بين تغذيه
مرحله به مدارس در سودمندي طريق به ميتواند كودكمداري
تا تولد زمان از ECCD برنامههاي واقع در.آيد در اجرا
براي مدارس آغاز مرحله از فراتر سني يعني سالگي هشت
.دربرميگيرد را كودكان
و فرانسه دانمارك ، بلژيك ، مانند صنعتي ، كشورهاي در
مراكز يا و كودك مهد سالهبه سه كودكان %ايتاليا ، 80
در چهارساله كودكان درصد و 60 ميروند پيشدبستاني
"داوطلبانه خدمات" به موسوم مراكزي در توباگو و ترينيداد
مهد مراكز اين از يك هر.ميكنند نامنويسي همگان براي
كشور در 23مشغولند كار به دولت تقاضاي به كه است كودكي
از "سوروس بنياد" سابق شوروي اتحاد و شرقي اروپاي
همت به كه ميكنند حمايت جديد درسي برنامههاي
و شدهاند تنظيم و طراحي "كودكان منابع بينالملل"
اين تطبيق به جنوبي آفريقاي و مغولستان هائيتي ، كشورهاي
.مشغولند آن تفسير و خود اجتماعي شرايط با برنامه
يونيسف:منبع
پيروزبخت معصومه:ترجمه
دادگاه به فتح روزنامه مسئول مدير
شد فراخوانده
بازجويي و احضار جديد موج پي در :اجتماعي گروه
از ديگر تن دو مطبوعات مديرانمسئول و روزنامهنگاران
احضار دادگستري به بازجويي براي مطبوعات مديرانمسئول
.شدند
روزنامه مسئول مدير اسلامي يدالله:ما خبرنگار گزارش به
براي نو سال در كه است روزنامهنگاراني جمله از فتح
عمومي دادگاه شعبه 1410 به بازجويي و جديد اتهامات تفهيم
.است شده احضار مرتضوي رياست به تهران
با مشاركت روزنامه مسئول مدير خاتمي محمدرضا اين از قبل
بر نظارت مركزي هيات و انتظامي نيروي سيما ، و صدا شكايات
دادگاه به (نگهبان شوراي نظر زير) مجلس انتخابات
.شود بازجويي فردا است قرار و است شده فراخوانده
فتح روزنامه سردبيري شوراي عضو باقي عمادالدين همچنين
افزوده از بعد كه بود شده احضار انقلاب دادگاه توسط نيز
.شد عوض وي پرونده به رسيدگي شعبه شكايات تعداد شدن
وزارت توسط نيز آزادگان عصر تحريريه عضو قوچاني محمد
شده گفته وي به و است گرفته قرار بازجويي مورد اطلاعات
.يافت خواهد ادامه جلسات اين است
مديرمسئول حجاريان سعيد كه ميشد گفته عيد از قبل
جديد سال در كه بود خواهد كسي نخستين صبحامروز روزنامه
مرتضوي قاضي دست وي ترور اما شد خواهد مطبوعاتي محاكمه
سعيد همكاران است كرده پيدا فرصت وي و كرد خالي را
.نمايد بازجويي و احضار مرتب بهطور را حجاريان
صورت شكايات به مطبوعات دادگاه رسيدگي سرعت حال هر در
در قضات الگوي بعنوان بايد خردادي دوم مطبوعات از گرفته
زنجيرهاي قتلهاي پرونده در بهويژه اتهامات به رسيدگي
.گيرد قرار توجه مورد دانشگاه كوي به تهاجم و
شخصيتها برخي از نيز بسياري شكايات است يادآوري به لازم
چگونگي از اما شده ارائه دادگاه به راست جناح مطبوعات و
.نيست خبري آنها به رسيدگي
را مطبوعاتي فعاليت روزنامهنگاران احضار
ميكند ناامن
احضار درباره روزنامهنگاران صنفي انجمن :اجتماعي گروه
اطلاعات وزارت و انقلاب دادگاه به روزنامهنگاران
:است زير شرح به بيانيه اين متن كرد ، صادر بيانيهاي
مسئول مدير حجاريان آقاي ترور از پس و اخير روزهاي طي
و محدوديتها برخي اعمال شاهد امروز صبح روزنامه
كه بودهايم مطبوعات و روزنامهنگاران با برخوردها
.است آورده فراهم را مطبوعات اصحاب شديد نگراني موجبات
حقوق پاسدار بايد خود كه قضائيه قوه محترم رياست سويي از
رئيس با خود مكاتبه در باشد ، مطبوعات آزادي و مردم اساسي
ترور پرونده به رسيدگي خصوص در تهران دادگستري محترم كل
در اطلاعرساني امر زمينه در نكاتي بيان به حجاريان
قانون اصول با چنداني انطباق كه كردهاند اشاره مطبوعات
احضار شاهد ديگر سوي از و ندارد ، مطبوعات قانون و اساسي
به انقلاب دادگاه و اطلاعات وزارت توسط روزنامهنگاران
نگرشي چنين مجموعههستيم روزنامهنگاري فعاليتهاي دليل
و ناامن را مطبوعاتي فعاليت فضاي ميتواند برخوردهايي و
.اندازد خطر به را روزنامهنگاري استقلال و شغلي امنيت
وضعيت از نگراني ابراز ضمن روزنامهنگاران صنفي انجمن
با تعامل نحوه كه ميخواهد ذيربط مسئولان از آمده ، پيش
و قانون چارچوب در "صرفا را روزنامهنگاران و مطبوعات
همكاران از همچنين دهند ، قرار شده پذيرفته اصول براساس
و حساس ويژه شرايط درك با ميخواهيم خويش روزنامهنگار
نمايند عمل نحوي به حرفهاي اخلاق به پايبندي با جامعه
.نشود داده مطبوعات آزادي مخالفان دست به بهانهاي كه
|