درگذشت ايران كارتوگرافي پدر
استاندارد تدوين فني كميته عضو
استاندارد هنوز كشور آموزشي نظام :جهاني
است نشده
در انگليسي زبان آموزش بحران به نگاهي
در ژاپنيها ، ; ژاپن كشور آموزشي واحدهاي
انگليسي زبان آموزش مورد
ميانديشند؟ چگونه
x22
كتاب بازار
شب آسمان
درگذشت ايران كارتوگرافي پدر
توسعه در موءثر مرد سحاب ، عباس استاد :فرهنگي علمي گروه
تلاش و بار پر عمر سال از 78 پس ايران جغرافياي دانش
شب يكشنبه ايران ، نقشهكشي و جغرافيا دانش اعتلاي براي
.درگذشت بيماري علت به
بخش در نقشه چاپ بنيانگذار وي ما ، خبرنگار گزارش به
زبان به جغرافيايي كره كننده توليد نخستين كشور ، خصوصي
كارهاي و جغرافيايي نقشه و اطلس صدها ناشر و موءلف فارسي ،
.بود جغرافيا حوزه در پژوهشي
و ايران كارتوگرافي سال شصت تاريخ استاد ، اثر آخرين
آخرين تا كه است اسلامي هنر قرن چهارده اطلس همچنين
.ميكرد دنبال را آن عاشقانه خود ، پربار حيات روزهاي
نقشهكشي و كارتوگرافي و جغرافيا علم بنيانگذار استاد ،
در كارتوگرافي تحول تاريخ پيشكسوت و ايران در نوين
.بود ايران
.بود جهان سبك صاحب كارتوگرافان نسل بازمانده آخرين وي
استاد) پدر دادن دست از با سال 1335 در سحاب عباس استاد
.داد ادامه خود فعاليتهاي به تنهايي به (سحاب ابوالقاسم
جامعه به خود از نيك نامي تا گشت سبب وي روزافزون تلاش
.دارد عرضه جهان و كشور فرهنگي - علمي
امروز 16/1/79 صبح ساعت 5/8 سحاب استاد پيكر تشييع مراسم
.ميشود برگزار سميه خيابان در واقع سحاب موءسسه مقابل از
استاندارد تدوين فني كميته عضو
استاندارد هنوز كشور آموزشي نظام :جهاني
است نشده
:گفت جهاني استاندارد تدوين كميته عضو :فرهنگي علمي گروه
كيفي و كمي بعد از عالي تا ابتدايي از كشور آموزشي نظام
كه است سالها كه است درحالي اين نشده ، استاندارد هنوز
واحدهاي كليه در را كيفيت تضمين نظام پيشرفته ، كشورهاي
.گرفتهاند بهكار خود آموزشي
با ايران كارشناسان گروه مديرعامل انتصاريان فرزين
در استانداردسازي امر متاسفانه:افزود مطلب اين اعلام
كمتر در و نيست شده شناخته كافي اندازه به ما كشور
و تفكر تعقل ، براي مناسب ابزار يك بهعنوان حرفهاي
.ميشود شناخته صحيح تصميمگيري
رشتههاي از بسياري در هماكنون:ساخت خاطرنشان وي
لازم معلومات مختلف ، رشتههاي فارغالتحصيلان دانشگاهي ،
.ندارند جامعه در كاري فعاليت صحنه به ورود براي
در افراد آموزش فرآيند صرف كه انرژي از صرفنظر:گفت وي
اين در نيز غيرمستقيمي و مستقيم هزينههاي ميشود ، جامعه
حاصل لازم بازده اغلب نهايت در كه ميشود صرف رابطه
.نميشود
يا كارشناسي رشته فارغالتحصيل مثال براي:كرد اضافه وي
معلومات از درجهاي نشانگر كه رشته يك در ارشد كارشناسي
دانشگاهي از رشته همان فارغالتحصيل كارشناس يك با است ،
ميزان نظر از است ، عالي آموزش تاييد مورد كه ديگر
.نيستند هماهنگ اطلاعات
وزارت كه است آن بيانگر امر اين:شد يادآور انتصاريان
و نداشته اعطاشده مدارك همساني و هماهنگي بر كنترلي علوم
قرار ارزيابي مورد را شده اعطا مدارك گسترده بهطور
.است نداده
از آموزشي نظام نبودن استاندارد اينكه به اشاره با وي
آموزش ، فرآيند جريان در:گفت است ، بحث قابل هم كمي بعد
ميبايست كه ميشود استفاده خاصي تجهيزات و امكانات از
.باشد استاندارد نيز تجهيزات اين
هماكنون:افزود جهاني استاندارد تدوين فني كميته عضو
تحقيقات و استاندارد موءسسه توسط استاندارد به 20 نزديك
در استفاده مورد كشور آموزش بخش تجهيزات براي صنعتي
است ، نشده گرفته كار به مدارس در هنوز كه شده تهيه مدارس ،
شامل استانداردها اين شمار ديگر كشورهاي در كه درصورتي
.ميرسد هزار چندين به حرفهاي و ملي استانداردهاي
كشورها آينده امروز پيچيده دنياي در:ساخت خاطرنشان وي
دارند ، عهده بر آموزش درگير سازمانهاي كه رسالتي با
و برنامهريزي با جز رسالت اين انجام و است مرتبط بسيار
دستاوردهاي آخرين از استفاده و گذشته تجربيات بهكارگيري
.نيست ممكن روز علمي
تنها بهعنوان امروز كه ابزاري:كرد اضافه انتصاريان
.است استانداردسازي دارد ، وجود معضلات گونه اين حل راه
حاضر حال در:كرد تصريح ايران كارشناسان گروه مديرعامل
به آموزشي تجهيزات و آموزش فرآيند كشورها از بسياري در
محور بر بعدي مرحله در و شده استانداردسازي مستمر طور
و شده بازنگري آمده بهدست نتايج و قبلي استاندارد
.ميشود استانداردسازي "مجددا
در انگليسي زبان آموزش بحران به نگاهي
در ژاپنيها ، ; ژاپن كشور آموزشي واحدهاي
انگليسي زبان آموزش مورد
ميانديشند؟ چگونه
انتشار و دوم رسمي زبان عنوان به انگليسي زبان اعلام *
هيات سوي از ژاپن ، در زبان اين به دولتي اسناد تمام
است شگرف انقلابي بيگزافه آموزشي ، نظام نقايص بررسي
نوعي مدتها كه انگليسي زبان يادگيري براي ژاپنيها تلاش
شده تبديل بحران به بسياري نظر به اكنون بود ، ملي لطيفه
گروههاي تجهيز صرف را كلاني بودجه دولت كه سالهاست.است
حال ، اين با و ميكند مدارس در انگليسي زبان آموزش
در ژاپنيها انگليسي ، زبان بينالمللي آزمونهاي در همچنان
هر كه است آن بهرغم اين.ميگيرند قرار جدول ته نزديك
مدرسه در سال ده رسمي طور به دستكم ژاپني دانشآموز
.خواند مي انگليسي زبان
به ژاپن پيش از بيش توجه با اكنون رويتر ، گزارش به
و اقتصادي بهبود جهت اينترنت قابليتهاي از بهرهبرداري
توكيو ديپلماتيك وجهه ارتقاء منظور به كشور اين تلاش نيز
ژاپن آموزشي نظام معتقدند بسياري بينالمللي ، محافل در
اهميت و كند عوض انگليسي زبان به را خود نگرش بايد
.بدهد آن به بيشتري
وزير نخست كيزوابوچي دستور به كه كارشناسان از هياتي
شده جديد قرن شروع در كشور اين نقايص بررسي مامور ژاپن
زبان اعلام بايد ژاپن كرد پيشنهاد خود گزارش در بودند ،
اين در.كند بررسي را دوم رسمي زبان عنوان به انگليسي
آشنايي به ژاپني بزرگسال هر كه زماني تا شد گفته گزارش
كه دارد وجود احتمال اين نشود ، مجهز انگليسي زبان با
.بماند عقب اطلاعرساني فنآوري جهاني رونق از ژاپن
خود زباني و فرهنگي يگانگي وجهه به همواره كه كشوري در
اسناد تمام كه آن جمله از هيات اين آراي است ، باليده
انقلابي بيگزافه ، شوند ، منتشر انگليسي زبان به دولتي
پيش جا آن تا سنگاپور چاپ تايمز استويتس روزنامه.است
سوم گشايش گزارش اين آيا كه كرد مطرح را پرسش اين كه رفت
جنگ در شكست سال 1868 در ميجي عصر نوزايي از پس ژاپن
است؟ دوم جهاني
خاصي علاقه كننده توصيه هياتهاي به ابوچي كه است مشهود
شد واقع همگان توجه مورد هيات اين توصيههاي اما دارد ،
گزافي هزينه ژاپن در انگليسي زبان آموزش ضعف معتقدند كه
سر.كرد خواهد تحميل كشور اين بر شدگي جهاني عصر در را
ديگر روزنامههاي ديگر برخي و ژاپني روزنامههاي مقاله
چندين و كردند خرسندي اظهار گزارش اين محتواي از آسيايي
اعلام عقيده از كشور اين برجسته دانشگاهي و سياستمدار
.كردند پشتيباني دوم رسمي زبان عنوان به انگليسي
طرحي تهيه حال در ژاپن پارلمان عضو ماتسوزاوا ، شيگفومي
وي.ميكند اعلام دومژاپن رسمي زبان را انگليسي كه است
مربوط ژاپن آموزش نظام به فقط كارنه اين است معتقد
او.دارد تنگاتنگ ارتباط كشور اين آينده با بلكه ميشود ،
خارجيان ديگر سال صد يك تا ميشود سبب شدگي جهاني":گفت
با ارتباط برقراري راه انگليسي و شوند ژاپن ساكن زيادي
زندگي در انگليسي بايد است معتقد ماتسوزاوا ".است آنان
شود گرفته كار به تلويزيون در جمله از و بيفتد جا روزمره
دانشگاهها و ابتدايي مدارس در زبان اين آموزش و
شهري به ميتواند توكيو وي ، نظر به.شود گستردهتر
به كه شود مبدل سنگاپور و هنگكنگ همچون بينالمللي
.ميسازد فرهنگ و زبان يك از بيش با راحتي
نظام بر سياسي فشار افزايش اميدوارند طرح اين طرفداران
بيشتر خلاقيت و فردگرايي تشويق جهت ژاپن خودكامه آموزش
.شود بيشتري توجه انگليسي آموزش بهبود به تا شود سبب
بر تاكيد كاهش آن ، از هدف كه است شده اجرا طرحهايي
افرادي آموزشي نظام چنين محصول.است طوطيوار يادگيري
.اند بوده ژاپني شركتهاي براي خوبي كاركنان كه است بوده
آموزشياراني آن براساس كه است تهيه دست در نيز طرحهايي
گرفته كار به دبيرستانها در ژاپني آموزگاران كنار در
شش دبيرستانها در.است آنان مادري زبان انگليسي كه شوند
.است اجباري زبان آموزش سال
آزمون نتايج شده ، ياد هيات گزارش انتشار با همزمان
ژاپني دانشآموختگان آن در كه شد منتشر تافل بينالمللي
ژاپنيها.گرفتند قرار هجدهم درمرتبه كشور ميان 21 از
جا را كامبوجيها و لائوسيها افغانيها ، فقط توانستند
جدول آن در جنوبي كره و چين از زيادي فاصله با و بگذارند
.بگيرند قرار
زبان آموزش سطح افزايش ميكنند استدلال كارشناسان برخي
چه بلكه باشد ، ميسر سال چند ظرف كه نيست چيزي انگليسي
رونق دوران درد به ديگر "طبعا كه بكشد طول دهه چند بسا
رد را امر اين آموزگاران برخي اما.نميخورد اينترنت
يادگيري درصد 90:گفت انگليسي زبان آموزگار يك.ميكنند
زبان به "فعلا مردم اكثريت و دارد بستگي انگيزه به زبان
تكاپو به را همه اينترنت اما...ندارند نياز انگليسي
".است انداخته
گسترش امكان به نسبت قبل از كه محافظهكاران حال ، اين با
كشور اين جمعيت روزافزون پيري موازات به ژاپن به مهاجرت
نسبت ديگر تهديدي آنان ، اعتقاد به را آنچه هستند ، نگران
در فيلمي "اخيرا.مينگرند بدبيني با است ژاپني فرهنگ به
از بسياري كه است كابوسي بازتاب كه درآمد نمايش به ژاپن
ميگذرد ، "تاون ين" در كه فيلم داستان.ميبينند ژاپنيها
زندگي ژاپن در كه اروپاست و آسيا مردم از گروهي درباره
با ژاپني و انگليسي چيني ، از غريب ملغمهاي با و ميكنند
.ميكنند صحبت هم
مساله شدن مطرح برابر در سياستمداران ، از ديگر برخي
كردهاند برجسته را نكته اين انگليسي ، زبان آموزش ارتقاء
ژاپني زبان آموزش وضع بهبود بايد دولت ، نگراني نخستين كه
كرده تنزل بسياري اعتقاد به كه باشد نوشتاري و گفتاري
از نهاد دو آموزش نظام و پارلمان":گفت ماتسوزاوا.است
فقط ميكنم تصور..هستند ژاپن در عناصر محافظهكارترين
ليبرال حاكم حزب سياستمداران چهارم يك يا سوم يك حدود
".باشند انگليسي زبان آموزش بهبود خواهان دموكرات
به وي پيشنهادهاي تا بكشد طول سال ده شايد":افزود وي
افراد ، از بسياري براي ميكند خاطرنشان او ".درآيد اجرا
نشان ميكوشد وي و دارد تقدم برزبان ژاپن ، فرهنگ از دفاع
.ندارند هم با مغايرتي دو اين دهد
شركتها هياتها ، رايزني و كارشناسان استدلالهاي كشاكش در
آنكه به توجه باشدهاند كار به دست خود ژاپن مردم و
چنداني تحول دوم جهاني جنگ از پس كشور اين آموزش نظام
وضعيت اين در بتواند خصوصي بخش فقط شايد است ، نداشته
شمار ميدهد نشان آموزش وزارت آمار.آورد پديد تغييري
به رفتند ، خارج به زبان آموزش براي پارسال كه ژاپنيهايي
نفر پنجهزار آن ، از پيش سال به نسبت كه رسيد نفر 56000
اقتصادي ركود كه است حالي در اين و ميدهد نشان افزايش
يك ساليانه ميشود برآورد.است مردم گريبانگير همچنان
اين در انگليسي زبان آموزشگاههاي جيب به دلار ميليارد
برخي برشمار نفر تا 9000 بين 5000 ماه هر و ميرود كشور
.ميشود افزوده "نووا" جمله از معروف آموزشگاههاي
كه فوجيتو و توپوتا مانند ژاپني بزرگ شركتهاي از شماري
كنند ، دلخوش آموزش نظام تغيير به نميتوانند بردهاند پي
اجرا به خود مديران آموزش براي را خاصي برنامههاي
دانشگاههاي به منظور اين به را آنان و درآوردهاند
اقتصاد معتقدند شركتها ازمديران برخي.ميفرستند آمريكا
سريع رشدندارد دولت كمك به چنداني نياز "جديد ژاپن"
آفرينان كار از جديدي نسل را اينترنت با مرتبط شركتهاي
روان را انگليسي اغلب كه ميكنند هدايت تحصيلكرده و جوان
مردم كه اين صرف":گفت مديران اين از يكي.ميكنند صحبت
نميتوانند كه نيست معنا آن به نميكنند ، صحبت انگليسي
كشوري هر كه است طوري اينترنت ماهيت.كنند استفاده آن از
نتيجه در.كند استفاده آن از خود زبان براساس ميتواند
مراودات در غالب زبان ديگر انگليسي كه برسد زماني بسا چه
".نباشد تجاري
نعيمي رضا وحيد :مترجم /رويتر :منبع
گرگان طبيعي منابع و كشاورزي علوم دانشگاه
در را خود جلسه اولين گلستان ، استان در رياضيات ملي ستاد
كميتههايي تشكيل با ستاد اين.داد تشكيل استانداري محل
و همايش و تبليغات كميته تحقيقات ، كميته:عناوين با
جلسات تشكيل با موضوع راهكارهاي جهت در آموزش كميته
.داشت خواهند فعاليت
كميته دارد نظر در همچنين استان اين رياضي ستاد
مذكور ستاد.دهد تشكيل هفته هر را هسته اين دانشآموزي
به نسبت است نموده تقاضا متوسطه دوره مديران كليه از
ستاد به رياضي علاقهمند و مستعد دانشآموزان معرفي
همت گلستان استان پرورش و آموزش كل اداره در واقع استاني
به ميتوان ستاد ، اين شده پيشبيني برنامههاي از.نمايند
:نظير مباحثي و موضوعات از بهرهمندي با مقاله فراخوان
دانشآموزان ، نزد رياضي بالقوه استعدادهاي شناسايي نحوه
در آن اهميت و رياضيات رياضيات ، در ايراني دانشمندان نقش
.كرد اشاره رياضي ، زيباييهاي و اسلام ،
جهان كشورهاي در رياضيات جهاني سال
شهرهاي مترو تونلهاي در شده نصب پوسترهاي از يكي روي بر
:است آمده رياضيات جهاني سال مناسبت به اروپايي
:ميگويد رياضيات جهاني سال برگزاركننده كميته
كنيم شركت رقابت يك در بياييد *
نكشيد خجالت *
كنيد سعي *
چرا؟ *
رياضيات آينده خاطر به
طرحهاي ميان از مسابقهاي طي رياضيات جهاني سال آرم
كلود ماري آرم ، اين كننده ارائه.گرديد انتخاب ارسالي
.بود فرانسه كشور از ورن
مختلف كشورهاي در رياضيات همايشهاي
10-اسپانيا ، 14 بارسلون رياضيات ، اروپايي كنگره سومين *
(تيرماه 1379 2319) ژوئيه 2000
اگوست چين ، 2820 پكن ، رياضيدانان ، بينالمللي كنگره *
(شهريور 1381 الي 6 مرداد 29) 2002
ژاپن ، ماكوهاري ، رياضيات ، آموزش بينالمللي كنگره نهمين *
(مردادماه 1379 158)اگوست 2000 الي 6 ژوئيه 30
استر ، پونتاول لاتين ، امريكاي نظري انفورماتيك همايش *
(فروردين 1379 2521) آوريل 2000 اروگوئه 1410
رياضيات نظر تبادل و بحث گردهمايي دومين و پنجاه *
(فروردين 1379 3128) آوريل 2000 ليدز 2017 انگلستان ،
صنعت و علم دانشگاه در رياضيات بينالمللي كنفرانس
ايران صنعت و علم دانشگاه رياضيات جهاني سال با همزمان
تا 4 از 6 را كاربردي رياضيات بينالمللي كنفرانس دومين
تحقيقات جديدترين به دستيابي هدف با سال 79 ماه آبان
تحولات آخرين ارائه و جهان و ايران سطح در گرفته انجام
دكتر.ميكند برگزار دانشگاه اين محل در رياضيات زمينه در
ايران صنعت و علم دانشگاه پژوهشي معاون شهرتاش محمد سيد
همايش اين ميشود پيشبيني:داشت اظهار زمينه اين در
داشته كشور از خارج و داخل از شركتكننده نفر پانصد علمي
تاكنون:گفت وي.شود ارائه روز طي 3 نيز مقاله و 200 باشد
كانادا ، كشورهاي از خارج استادان از نفر تعداد 12
علاقهمندي الجزاير و آلمان فرانسه ، آمريكا ، انگلستان ،
.كردهاند اعلام كنفرانس اين در شركت جهت را خود
كتاب بازار
مشهدي ناشر يك از تعاملي كتاب دو انتشار
خرد ، جاودان انتشارات همكاري با مشهد آفتاب گل نشر سوي از
نشر بازار به تعاملي كتابهاي حوزه در متفاوت كتاب دو
.شد ارائه نوجوان و كودك كتابهاي
آورده چنين نوشته ، كتاب دو اين براي كه سرآغازي در ناشر
:است
كتابهايي ديگر با كتاب اين چون باش ، مراقب عزيز ، دوست"
مانند نبايد و است متفاوت "كاملا خواندهاي ، تاكنون كه
.بخواني انتها تا ابتدا از راست يك را آن ديگر كتابهاي
اين و هستي تو خود داستان قهرمان كه باش داشته ياد به
.ميزند رقم را سرنوشتت كه توست تصميمهاي
كه ميخواهيم تو از چندينجا ، در كتاب ، خواندن موقع در
صفحه ، پايين به مراجعه با سپس و بزني انتخاب به دست خودت
صفحهاي در را داستان ادامه كردهاي ، كه انتخابي به بسته
در اشتباهي چنانچه اگر.كني دنبال است ، شده ذكر كه
انتظارت در خوشي عاقبت باشد ، داشته وجود تو انتخاب
به ميتواند تو صحيح تصميمات برعكس ولي.بود نخواهد
با يا و عجولانه تصميمات با باش مطمئن.شود منجر موفقيت
فكر و حوصله با پس شوي ، موفق نميتواني شانس از استفاده
".بزن انتخاب به دست
خواننده روي پيش متفاوتي حلهاي راه كتابها ، اين در
حلها ، راه اين از يك هر انتخاب به بسته كه شده قرارداده
اصول براساس كتابها ، .بود خواهد متفاوت كتاب پايان
خواننده كه انتخابهايي براساس و شده تهيه روانشناختي
در.پيبرد وي شخصيتي خصوصيات به ميتوان ميدهد ، انجام
چاپ تصاوير پاكت ، داخل در هم كتابها از هريك انتهاي
تعيين محلهاي در خواننده كه است شده داده قرار شدهاي
.ميچسباند خود خلاقيت براساس و شده
:است زير شرح به كتاب دو اين مشخصات
شادي:ترجمه /مونروفولي لوييس:نوشته /ارواح قطار *
/پالتويي صفحه ، 128/بول فرانك:تصويرسازي /خسروپناه
.ريال 5000
/پاكارد ادوارد:نوشته /شوي تبديل هيولا يك به اگر *
صفحه ، 116/ميچل جوري:تصويرسازي /كوهستاني مريم:ترجمه
ريال 5000/پالتويي
شد منتشر "رواق" جديد شماره
تحقيقاتي فصلنامه (زمستان 1378 و پاييز) چهارم شماره
مدير و امتيازي صاحب با و هنر و معماري زمينه در كه رواق
بيدهندي قيومي مهرداد سردبيري به و ارژمند محمود مسئولي
قيمت 800 با صفحه در 96 و زيبا هيئتي در ميشود ، منتشر
.شد عرضه تخصصي علمي نشريات بازار به تومان
مبادي و جديد هنر ،(نديمي هادي) هنر چيستي درباب تاملاتي
هنر تعريف در ملاحظاتي ،(پازوكي شهرام) مدرنيسم فكري
طراحي آموزش در معماري تاريخ آثار كاربرد ،(حجت مهدي)
،(قيومي مهرداد) عليخان گنج حمام ،(نوايي كامبيز) معماري
مقالات مهمترين (افشار ايرج) ساختماني پيشههاي شهرآشوب
كه خصوصي است نشريهاي "رواق".است "رواق" از شماره اين
شهيد دانشگاه شهرسازي و معماري دانشكده مساعدتهاي از
ديگر موءسسات برخي و كشور فرهنگي ميراث سازمان و بهشتي
طريق از ميتوان رواق تحريريه هيات با.ميشود بهرهمند
-تلفن 8957356 شماره و تهران در پستي 7454/19395 صندوق
.كرد برقرار ارتباط.21
انساني علوم كتب تدوين و مطالعه سازمان از جديد كتابهاي
دانشگاهها
انساني علوم كتب تدوين و مطالعه سازمان سوي از
وزارت به وابسته (سمت) عالي آموزش موءسسات و دانشگاهها
مختلف حوزههاي در جديدي كتابهاي عالي ، آموزش و فرهنگ
.شد منتشر دانشگاهي
قرار به است ، اول چاپ آنها اكثريت كه كتابها ، اين مشخصات
:است زير
:موءلفان /اسلامي نگرش با خرد اقتصاد مباني به درآمدي *
كرمي مهدي محمد ديرباز ، عسگر انصاري ، محمدجعفر حججاسلام
با وزيري ، -صفحه نسخه ، 193 هزار سه /كرمي محمدحسين و
.ريال 5000/نمودار و جدول
معارف و الهيات رشتههاي دانشجويان براي انگليسي *
مسعود جلالي ، مژگان محمدعليالحسيني ، دكتر /اسلامي
.ريال 5500/وزيري صفحه ، نسخه ، 226 هزار سه /نويد بهرامي
محمد سيد دكتر /تاريخ رشته دانشجويان براي انگليسي *
.ريال 5000/وزيري صفحه ، نسخه ، 216 هزار دو /صفوي
/(1)فارسي ادبيات و زبان رشته دانشجويان براي انگليسي *
2000/وزيري صفحه ، 82/نسخه هزار سه /افقري اكبر دكتر
.ريال
هزار دو /اسمعيلي سهيلا دكتر /فرانسه ادبيات بر درآمدي *
.ريال 6500/وزيري صفحه ، نسخه ، 360
سالار دكتر /(1)اسلامي متون انگليسي ترجمه بررسي *
.ريال 5500/وزيري صفحه ، نسخه ، 226 هزار سه /منافياناري
سازماندهي و تجار تجاري ، معاملات كليات ، )تجارت حقوق *
نسخه ، 186 هزار پنج /اسكيني ربيعا دكتر /(تجاري فعاليت
.ريال 4500/وزيري صفحه ، 10+صفحه
.كلايو:نوشته (دوم جلد و اول جلد)بينالملل تجارت حقوق *
امام ، فرهاد اخلاقي ، بهروز دكتر:ترجمه /اشميتوف.ام
فرد ، طيبي اميرحسين باقري ، محمود نميني ، اسبقي سيدمحمد
:دوره قيمت /تا 578 صفحه 1 از:اول جلد /دوست همت اسماعيل
هزار پنج /تا 1266 صفحه 579 از:دوم جلد ريال 33000
/وزيري دوره ،
نسخه ، 145 هزار سه /رهنورد زهرا دكتر /اسلامي هنر حكمت *
.ريال 4500/وزيري صفحه ،
:نظر زير موءلفان ، گروه /نبوي سيره منابع بررسي و نقد *
+424/نسخه هزار سه /جعفريان رسول والمسلمين حجتالاسلام
.ريال هزار ده /وزيري صفحه ، 8
صفحه ، 88/نسخه هزار سه /فقيهي اصغر علي /بويه آل تاريخ *
.ريال 2400/وزيري
ابراهيم محمد دكتر:تاليف /اسلام پيامبر تاريخ چكيده *
جعفر:تلخيص /گرجي ابوالقاسم دكتر:كوشش به /آيتي
.ريال 6500/وزيري صفحه ، 244/نسخه هزار پنج /شريعتمداري
رضا /(عرفان فلسفه ، كلام ، ) اسلامي علوم با آشنايي *
.ريال 4600/وزيري صفحه ، 184/نسخه هزار پنج /برنجكار
دكتر /(پيري تا تولد از رواني تحول)ژنتيك روانشناسي *
9000/وزيري صفحه ، 14362/نسخه هزار چهار /منصور محمود
.ريال
سفينه درباره كوتاه خبر يك با را هفته اين "شب آسمان"
.ميكنيم آغاز "ناسا" جديد
!زور دست ناتوان برسر بزن
غلط را شعر اين كه ميگوييد الان شما از خيلي لابد
.باشد بايد "زور دست ناتوان برسر مزن" آن اصل و نوشتهايم
برعكس كارها اوقات خيلي نجوم عالم در !نكنيد عجله اما
ايالات هوافضاي ملي سازمان) "ناسا" همين "مثلا.است
جولاي 2005 ، 4/تيرماه 1384 در 13 دارد قصد (متحده
موجودي برسر را كيلوگرم وزن 500 به مسي استوانهاي
را خودش راه شمسي منظومه فضاي در كه بكوبد بيآزار
حرفها اين "ناسا" اما.ندارد "ناسا" به كاري و ميرود
كند تردد شمسي منظومه در كه جرمي هر با و نميشود سرش
.بخوانيد را مطلب دنباله پس چطور؟ ميگوييد.دارد "كار"
و سست مواد از دنبالهدارها هسته كه ميدانيد لابد
ساخته سنگريزهها از انبوهي و يخزده آب مانند ناپايداري
/هر 5 كه هم "تمپل 1" دوره كوتاه دنبالهدار.است شده
.دارد ساختاري چنين "احتمالا ميگردد ، خورشيد دور 5سال
براي.است نشده تجربه عمل در وقت هيچ هنوز فرضيه اين اما
دي از 11 كه ماهه ماموريتي 19 در دارد قصد "ناسا" همين
اين سوي به را سفينهاي ميشود ، آغاز ماه 1382
"تمپل 1" هسته كنار از عبور ضمن تا كند اعزام دنبالهدار
سرعت 10 با را كيلوگرم وزن 500 به مسي استوانهاي
برخورد ، اين از و بكوبد آن سطحهسته بر ثانيه در كيلومتر
.كند تهيه تصوير و طيف
سطح از متر ، تفكيك 5/1 دقت سفينهبا دوربينهاي همچنين
مشاهده براي سفينه.ميكنند تصويربرداري دنبالهدار هسته
و فرصتدارد دقيقه فقط 16 دهانه تشكيل و استوانه برخورد
با مواجهه از پرهيز براي هرچهزودتر بايد خودش
همين به.كند ترك را معركه برخورد ، از حاصل خردهريزهاي
پيش دنبالهدار هسته كيلومتري فاصله 500 تا فقط سبب
.ميرود
با مواجهه هنگام سال 1364 در جيوتو سفينه بدانيد وقتي
عبور آن كيلومتري فاصله 596 از "هالي" دنبالهدار هسته
آن داشتند ، متر تفكيك 25 توان آن تصاوير بهترين و كرد
اين در كه پيشرفتي و تازه ، سفينه دوربينهاي دقت به وقت
.ميبريد پي است شده حاصل سالها
چون ناميدهاند ، Deep Impact يا "ژرفاكوب" را تازه سفينه
و متلاشي "كاملا برخورد اثر در آنكه از پيش مسي استوانه
ميكند نفوذ هسته در متري عمق 25 تا "احتمالا شود ، تبخير
چنين.ميآورد پديد آن در متر قطر 120 به دهانهاي و
خود در راحتي به را طبقه ساختماني 7 ميتواند دهانهاي
.دهد جاي
كه است جنجالي نظريهاي آزمون سفينه ، اين اهداف از يكي
شمار سنگريزه ، و آب بر علاوه دنبالهدار هر هسته آن ، طبق
بازي در كه دارد خود در نيز منجمد باكتريهاي انبوهي
بذر ستارگان ، گرانش توسط هستهها تسخير و گريز دائمي
.ميسازند پراكنده (زمين جمله از) كائنات تمام در را حيات
را سفينه اين "ناسا" جاي به ما بود قرار اگر البته
آن روي "فضايي گوشتكوب" از بهتر نامي "احتمالا بسازيم
از بسياري طيف در كه اينجاست طرفه چون.نميگذاشتيم
چشم به آلي تركيبات حضور از نشانههايي دنبالهدارها
و آمينه اسيدهاي سازنده اصلي اجزاء همان يعني -ميخورد
!پروتئينها
!كوب ماه شهابهاي
چون داريم ، زياد بكوب بزن هفته اين "شب آسمان" در گويا
در كه هم اسدي شهابي بارش اوج هنگام كه ميرسد خبر
سه دستكم گويا داد ، رخ گذشته آبان پنجشنبه 27 بامداد
اين و كردهاند برخورد ماه سطح با شهابها اين از تا
.ديدهاند چشم به كساني را برخوردها
و 20 دقيقه و 16 ساعت 8 در كه است قرار اين از موضوع
ايران در هوا كه زماني پاييزي ، سرد بامداد آن ثانيه
نميشد ، ديده ايران در شهابي ديگر و بود شده روشن "كاملا
(بود تاريكي در هنوز هنگام آن كه) متحده ايالات در
كوتاه جرقهاي بودند ، نشسته شهابها شكار به كه راصداني
اندازه به درخشش اوج در كه ديدند ماه تاريك بخش در
حدود 10 جرقه اين مكان.داشت روشنايي قدر 3 از ستارهاي
.بود آن لبه به نزديك و ماه استواي شمال در درجه تا 15
ديد را پديده اين همه از زودتر كه "كادنيك برايان"
اختفاهاي زمانسنجي جهاني انجمن" رئيس به را آن بلافاصله
تصويربرداري با هم "دانهم ديويد" و داد اطلاع "قمري
دستكم توانست سانتيمتري تلسكوپ 13 يك پشت از ويدئويي
.كند ضبط ويدئويي نوار روي ماه تاريك بخش در را جرقه دو
آفريد را جرقهها اين ماه ، با آن برخورد كه جسمي
براي بارش اوج چون بود ، اسدي شهابواره يك "احتمالا
آن در ماه اما افتاد ، اتفاق ساعت 5 حدود در زمينيها
اندازه 3 به اسدي شهابرود توده اصلي بخش با هنوز هنگام
.ميرسيد آن به صبح ساعت 8 حدود در و داشت فاصله راه ساعت
موادي بقاياي ميسازند را اسدي شهابرود كه سنگريزههايي
جدا "تاتل -تمپل/د 55 دنبالهدار هسته سطح از كه هستند
را "ژرفاكوب" سفينه "ناسا" هنوز ميرسد نظر به.شدهاند
ماه در را گستاخي اين جواب دنبالهدارها نساخته ،
!دادهاند
ايران خاك در برخوردي دهانهاي
قصدم كشور ، مناطق از يكي به اكتشافي سفر تازهترين در
تصاوير در پيش چندي كه بود دهانهاي آخرين از بازديد
يك كوتاه بازديد در.بودم كرده كشف "فضاپايه" راداري
نمونههاي خاك ، نمونههاي جمعآوري به دهانه اين از روزه
شرقي جنوب ديواره در (گمانهزني) ترانشه حفر و مغناطيسي ،
نشانههاي دهانه اين ديواره در كه آن با.پرداختم آن
است ، آشكار وضوح به سنگ پي خردشدگي و لايهها برگشتگي
هيچ "فعلا يكي اين اطراف محوطه مقدماتي بررسي در اما
نتيجه انتظار به بايد امااست نشده يافت شهابسنگي قطعه
شده گردآوري مغناطيسي نمونههاي روي نيكل آزمايش انجام
يكي در تحقيقي مقالهاي دهانه اين درباره زودي به.نشست
دهانه اين كه يافت خواهد انتشار كشور از خارج نشريات از
شده نامگذاري "12-غريب" دهانه كاشف ، افتخار به آن ، در
.است
ديگر برخوردي بازهم
ميشود ، محافظت هوا از ضخيمي پوشش با كه زمين سطح اگر
كه كنيد فكر شهابوارههاست ، برخورد معرض در هم هنوز
!ميكشند چه آنها دست از ماهوارهها
تلسكوپ" تعمير قبلي ماموريتهاي طي در كه داريد خبر لابد
چندان بازدهي ديگر كه را آن خورشيدي صفحات "هابل فضايي
به را قديمي باتريهاي و بودند كرده عوض نداشتند ، خوبي
انتشار تازگي به كه تصاويري طبقبودند آورده پس زمين
خرده با برخورد آثار از پر صفحات اين سطح يافتهاند
آن شيشهاي سطح بر كوچك دهانههايي كه است شهابوارههايي
زمين مدار در سال براي 5/3 صفحات اين.آوردهاند پديد
با جالبي شباهت آنها سطح كوچك دهانههاي و بودند
.دارند زمين سطح در كيلومتري ده چند بزرگ دهانههاي
اين در كه موادي روي "طيفي انرژي پراكنش" آزمايش وقتي
بخش كه شد معلوم شد انجام گرفتهاند جا كوچك حفرههاي
شدهاند ، تشكيل سيليس و نيكل ، آهن ، از مواد اين عمده
شهابسنگها تمام در "تقريبا كه آشنايي عناصر همان يعني
.دارند وجود
پايان به حالي در را هفته اين "برخورد" پر شب آسمان
است مانده تازه و بكر خبر و مطلب صدها هنوز كه ميبريم
اما.نداريم آنها براي جا هفتگي ، كوچك ستون اين در كه
لطافت از چيزي بعد هفتههاي "شب آسمان" كه ميدهيم قول
.باشد داشته خود در هم را بهار
غريب عليزاده حسين
|