تمثيلي بيان " نمايشگاه برپايي مناسبت به
هنرهاي موزه در "ايران نوگراي نقاشي در
تمثيلها جاودانگي رمز ;تهران معاصر
ايتاليا رنسانس زمان نقاشيهاي نمايش
رنگ جادوي
براي توسعه عالي شوراي :داد سيفالله
ميكند سياستگذاري ايران سينماي
تمثيلي بيان " نمايشگاه برپايي مناسبت به
هنرهاي موزه در "ايران نوگراي نقاشي در
تمثيلها جاودانگي رمز ;تهران معاصر
اثر خلق در هنرمند كلي طور به يا نقاش هنرمند چرا
تنها سمبليسم آيا ميشود؟ تمثيلي بيان به متوسل هنرياش
يا است مخاطب به هنرمند احساسات از معدودي بيان راه
هنر تاريخ تحول سير از خاص دوراني در كه است هنري گرايشي
فرهنگ در سمبليسم آيا و است؟ داشته كارآيي هنرمندان براي
ايراني هنر بخصوص شرق ، فرهنگ در تمثيلگرايي همان غرب
است؟
از (سمبليسم نه) رمزها و نمادها سمبلها ، از استفاده
اميال و احساسها تفكرات ، خواست غارنشين انسان كه زماني
گرفته قرار استفاده مورد كند بيان ديگران براي را خود
نخستين انسانهاي سكناي محل كه غارهايي گاوهاي نقش.است
ديوار حتي و چين و مصر در گليف هيرو خطوط تا بوده
در سمبلها فراگيري نشانه همه معاصر دنياي نوشتههاي
سيبرناتيك جهان در كارشناسان نظر بنابه.است بشر زندگي
ميگيرند قرار استفاده مورد گذشته از بيش سمبلها امروزي
اطلاعاتي حجم بيشترين نماد ، و خطوط حداقل با كه چرا
.ميشود مبادله
تابلوهاي همچون سمبلها كاربرد هنر ، عرصه در آيا
بيش هنر ساحت آيد نظر به شايد است؟ رانندگي و راهنمايي
ابزاري استفاده سمبولها و نمادها از كه است مقدس اين از
ذهن از بيرون عالم در و شود تصور كاربردي طور به و كرده
واقعيت اماكنند پيدا يك به يك ازاي به ما نشانهها ،
هنر گسترش اوليه سالهاي در كه تجربههايي در كه است اين
چون سمبلها بارها گرفت صورت غرب جهان در مدرن
استفاده مورد افتادهاي پا پيش و روزمره استعارههاي
.گرفتند قرار
متون از رومانتيسيسم سبك پيرو اديبان توسط كه سمبلهايي
يافته انتقال شاعرانه و عامه ادبيات به غنايي و رمانس
از را خود اسطورهاي و روحاني جنبههاي اندكاندك بودند ،
و عاشقان رقيق احساسات انتقال در بيشتر و دادند دست
.كردند پيدا هنري كاركرد سلحشوران
كه سر بالاي نوراني هاله و قرمز سرخي چون تمثيلهايي
از رمزآلود گونه به اسطورهها و اديان در سال هزاران
ميلادي نوزده و هجده قرن در ميشد ياد خفيه متون در آنها
ذاتي خلوص و پاكي دادن نشان براي استعارهها اولين به
تجسمي هنرهاي در روند همين.ميشد گفته اشعار در عاشقان
كه صليب و مسيح تمثال.است پيگيري قابل نقاشي بهخصوص و
دين معنويت رموز از يكي گوتيك و وسطي قرون تصاوير در
يك به سمبليكها و نئوكلاسيك نقاشيهاي در بود مسيحيت
كه نيست عجيب و شد بدل مسيح شخص و مرگ از سطحي نشانه
باستان روم مسيحيان نشانه اولين اين ماهي ، رمزگونه تصوير
اندكاندك.داد چليپا صليب به را خود جاي رنسانس عصر در
دست از را خود معنوي و تاريخي ماهيت سمبلها مدرن هنر در
نقش پيرامون جهان از هنرمند احساس بيان به بيشتر و دادند
غربي آزادانديش هنرمند ديگر تفكري چنين در.كردند عوض
كه قديمي سمبلهاي ظاهري تشبيهات چارچوب در را خود
به دست و نساخت محدود بود ، داده دست از را خود محتواي
سمبلهاي از جديدي مفاهيم و زد زيادي جديد سمبلهاي خلق
از بيش سوررئاليستها ميان اين در.آورد بدست را قديمي
آنها جديد ديدگاه و سمبلها به نسبت هنري مكاتب ديگر
از غربي هنرمندان از گروهي اما.دادند نشان حساسيت
در و رفتند سمبليسم شكل و فرم سراغ به تجسمي سمبلهاي
تجربههايي به دست نشانهها تجسمي تصويرهاي زمينههاي
و سمبلها تاثير بر متمركز يا تجسمي تجربههاي اين.زدند
گرايش) بود بيرون جهان و طبيعت از آني برداشتهاي
كمك سمبلها تقويت به آرزوها و اميال يا (اكسپرسيونيستي
آثاري در سمبلها خود يا و (سوررئاليستي گرايش) ميكرد
در.ميگرفت قرار استفاده مورد نمادين شكل به و انتزاعي
را احساسي بيروني پديده هر مثل نشانهها متاخر گرايش اين
خلق به دست آنها بواسطه او كه ميكنند ايجاد هنرمند در
روند آيا تفاسير اين باميزند مخاطب با ارتباط و هنري
در رويكرد مشابه غرب هنر در تمثيلگرايي و سمبليسم حضور
.است زمين مشرق معاصر هنر حتي و شرق هنر
هنوز شرق فرهنگ رمزهاي و سمبلها گفت ميتوان جرات به
معاصر هنرمندان شايد چه اگر.است نشده مفهومي تحول دچار
اين اما باشند ناآشنا خود فرهنگ سمبلهاي عميق مفاهيم با
مفاهيم در تغييري و دارند را خود معنويت همچنان سمبلها
نشانه زمين ايران فرهنگ در آنچه.است نشده حاصل آنها
به آگاه هنرمندان آثار در هم هنوز بوده روشنايي و پاكي
متجلي را خود چشمهسار و روان آب در اديان و اسطورهها
.ميسازد
كاركردي اجتماعي رويدادهاي بعضي در سمبل اين چه اگر
فرهنگ در اما ميگيرند خود به تشابهآميز و استعارهاي
تيغ و كوهها سفيدي تابان ، خورشيد ايران ساله هزار چند
از هماست نداده دست از را خود معنايي اساس شمشير تيز
قبل در آريايي و زرتشتي تمثيلهاي ميبينيم كه روست اين
اسلامي رمزهاي در ظاهري نه معنايي طور به اسلام ورود از
و تعابير پيگيري آشنا ، رمز محقق براي و شده متجلي دوباره
.است يافتني دست و ساده امري امروز تا ديرباز از نشانه
و اديبان دانشآموختگي مدد به مگر نشده حاصل تداوم اين
نقش به وقتي.زمين ايران سيريناپذير فرهنگ در هنرمندان
و ميكنيم توجه ساساني عصر ديوارنگارهاي در خورشيد
به و مساجد محراب كاشيكاري شمسه نقش در را آن بازشناسايي
افسانهها در را خورشيد از عاميانه استعاره آن دنبال
دورانهاي در رمزها نامرئي زنجيره يك به ميكنيم پيگيري
بيان براي رمزها از استفاده ديگر فرض.ميرسيم مختلف
نوآور فرهيختگان و دانشمندان توسط كه است پنهان مفاهيم
در خود دوران سنتگرايان جزمانديشي از تا ميشده وضع
شاعران چرا كه است مدعايي گواه حلاج سرنوشت.باشند امان
براي را سمبليك شيوه سالها ايراني انديشمند و متفكر
كه جا آن تا ميگرفتند كار به خود عقايد و حالات بيان
قدما نوشتههاي ميتوان "گلشنراز" چون كتابي واسطه به
حافظ كه ميآيد سادهانديشانه نظر به.كرد بازشناسايي را
را سمبليك شدت به اشعار آن درفش ، و داغ ترس از تنها
كردن آجين شمع و زنجير و غل تاثير از البته.است سروده
ميشد اعمال جابر حاكمان طرف از كه ايراني فرهنگ در
و سمبلها مدد به تنها كه است اين حقيقت ولي گذشت نبايد
مانده جاودانه همچنان ايرانيان و ايران فرهنگ كه رمزهاست
كاربردهاي در را خود جاودانگي رمزگونه تمثيلهاي.است
تفسيرهاي از اينكه يافتهاند خود بيمكاني و بيزمان
مورد خورده محك ناب طلاي چون همواره و شدند منزه دروغ
نيز نكته اين به بايد ولي.است بوده آگاه هنرمندان نظر
در اخير سده در كه معاصر نقاش و هنرمند كه كرد توجه
مدرن هنر دانشآموخته بيشتر و داشته فعاليت ايران
به شك ديده با تا كرده تلاش شرق ، رمزي فرهنگ تا اروپاست
مفاهيم از بارهاكند نگاه خود قومي رمزهاي و سمبلها
از جديد مفاهيم خلق بهدنبال و كرده عدول آن استعاره
خودش متعادلي احساسات براي يا.بود گذشته فرمهاي
.است گشته تازه و جديد نمادي يا شكل بهدنبال
هنرمند سرنوشت كه است سادهانگارانه و بيانصافي
راه كه بدانيم محتوم را ايراني معاصر و نوجو تجربهگرا ،
كه اينجاست در نكته.ندارد خود گذشته تمثيلهاي از گريزي
غبار دورانهايي در اما نميروند بين از سمبلها
صحيح درك عدم باعث آنها به كردن كاربردي نگاه و كژانديشي
گريبان مدتي كه سرنوشتي همان.ميشود آن دروني معناي از
اجتماعي تحول يك از پس دوران نقاشيهاي در سفيد كبوتر
و هستي جهان به هنرمند شكآلود و تجربي فعاليت اين.گرفت
به راه دوباره رمزها ميشود باعث كه است خود ديدگاه حتي
به توسل با معاصر انسان و بازكنند معاصر و امروز جهان
و احساسي درك به آن روحاني نمادهاي و راست اسطورههاي
.برسد زندگي بخصوص و هنري آثار از بيواسطه
به مربوط كه معاصر هنرهاي موزه در تمثيلي آثار وجود
به تا است مناسبي فرصت است ايراني نوگراي هنرمند
نگاهي با كه بپردازيم نقاشاني تجربه از واقعي چشماندازي
هم كه نگاهي.ميكنند نگاه تمثيلها و رمزها به جستجوگر
.راز هم و باشد نياز سر از ميتواند
شريف ماهان
ايتاليا رنسانس زمان نقاشيهاي نمايش
از كه "صليب افسانه" به موسوم ديواري هاي نقاشي
پانزدهم قرن اواسط در و است ايتاليا شاهكارهايرنسانس
دارزو فرانسوا سن جامع كليساي فرانچسكادر دلا پيرو توسط
پانزده از بعد است ، كشيدهشده تصوير به "ايتاليا مركز"
ايننقاشيها به را انگيز حيرت زيبايي كه ترميم سال
.قرارگرفت همگان ديد معرض در بازگرداند
است ، ديواري نقاشي از 12 مجموعهاي كه تصاوير اين
شد مصلوب آن با مسيح حضرت كه را بهصليب مربوط افسانه
و زمان سال ها 15 نقاشي اين ترميم براي.كند مي بازگو
ماريا انانا.است شده هزينهصرف دلار ميليون بر 5 بالغ
ديواريرا هاي نقاشي اين ترميم كارهاي رهبري كه مائتزكه ،
تازهاي شناخت به ما ترميم اين با:گويد مي داشت برعهده
علمي و فني تحقيقات.شويم مي نائل فرانچسكا دلا ازپيرو
عميق مطالعات توسعه باعث كه است ابزاري ايناثر روي بر
.شد هنرمندخواهد اين مورد در
متر حدود 290 سطحي كه ديواري زيباي بسيار هاي نقاشي اين
با و و 1466 سالهاي 1452 بين است كرده رااشغال مربع
اجراي يعني نقص و عيب بي تفكيك هنرمندكه اين خاص تكنيك
ترسيم شود مي قبليناميده طرح يك روي بر ديواري نقاشي
.است شده
بلاياي دستخوش ديواري هاي نقاشي ، اين قرنها طول در
توسط اشغال و صاعقه زلزله ، سيل ، انسانيهمچون و طبيعي
.است بوده نظاميان
رنگ جادوي
امريكايي نقاش "پالك جكسن" با گفتوگو
قرن مهم نقاشان از و امريكايي نقاش پالك جكسن :سرآغاز
باني و "چكهاي نقاشي" تكنيك مبدع كه است بيستم
كه سال 1950 در.ميرود بهشمار آبستره اكسپرسيونيسم
شد ، برگزار نيويورك در پالك كارهاي نمايشگاه موفقترين
از پس سال يازده آن متن كه گرفت انجام او با مصاحبهاي
مدرن هنر موزه كه "پالك جكسن" نام به دركتابي مرگش
نظرتان از كه مطلبي.رسيد چاپ به كرد ، منتشر نيويورك
توسط آن كامل ترجمه كه است مصاحبه اين از بخشي ميگذرد ،
فصلنامه شماره اولين در و گرفته انجام فولادوند عزتالله
بيشتر آشنايي منظور به.است رسيده چاپ به طاووس
را متن اين ترجمه از بخشي ،"پالك" آثار با علاقهمندان
:ميآوريم پي در
چيست؟ مدرن هنر معناي شما عقيده به پالك ، آقاي *
كه عصري هدفهاي بيان مگر نيست چيزي من نظر به مدرن ، هنر
.ميكنيم زندگي آن در
عصر نماياندن براي وسيلهاي هيچ كلاسيك هنرمندان آيا *
داشتند؟ خودشان
-فرهنگها همه بودند ، موفق كار اين در هم بسيار بله ،
فنوني و وسايل -فرهنگها همه رنسانس ، فرهنگ چين ، فرهنگ
من براي آنچه.داشتهاند خودشان آني هدفهاي بيان براي
به نيستند ناگزير نقاشها امروز كه است اين است ، جالب
از مدرن نقاشهاي اغلب.كنند رجوع خودشان از خارج موضوعي
.ميكنند كار خودشان درون از ميكنند ، كار ديگري منبع
كردن سوا و تشخيص به موفق مدرن هنرمند گفت ميشود آيا *
و ميكرده ارزشمند را كلاسيك هنري آثار كه شده كيفيتي
ميكند؟ استفاده نابتري صورت به آن از امروز
.كردهاند را كار اين خوبها بله ،
مناقشههاي نقاشي در شما روش درباره پالك ، آقاي *
آيا.است شده اظهارنظرها بسياري و داشته وجود فراوان
بگوييد؟ ما به اينباره در بخواهيد كه هست چيزي
جديد تكنيكهاي به جديد نيازهاي كه است اين من عقيده
را حرفشان كه اين براي مدرن هنرمندان و دارند احتياج
بهنظر.كردهاند پيدا جديد وسايل و جديد راههاي بزنند ،
اين نميتواند مدرن نقاش كه ميرسد نظر به طور اين من
به را راديو و اتمي بمب و هواپيما و زمانه و عصر
ديگري گذشته فرهنگ هر يا رنسانس در معمول قديمي صورتهاي
.پيداميكند را خودش تكنيك عصري هر.بنماياند
و فن غيراهل آدمهاي كه معناست اين به همچنين لابد كه *
جديد ، تكنيكهاي از برداشت و تعبير براي بايد هم منتقدان
.دهند پرورش را خودشان توانايي
اين مقصودم ميآيد ، لازم نحوي به هميشه نتيجه اين بله ،
به ميكنم فكر و شد خواهد زائل كم كم غرابت كه است
.برد خواهيم پي هنرمدرن در عميقتري معناهاي
شما پيش فن غيراهل آدم يك كه بار هر ميكنم گمان *
نقاشي هر يا پالك نقاشي به بايد چگونه ميپرسد ميآيد ،
مدرن هنر شناخت و درك چطور اينها.كند نگاه ديگري مدرن
ميگيرند؟ ياد را
و كنند نگاه طوري همين بايد ;بگردند چيزي دنبال نبايد
يا موضوع و بگيرند ميدهد ، نقاش را آنچه باشند داشته سعي
خودشان با كنند ، جستجو بايد آنچه از ساختهاي پيش تصور
.نياورند
ضميرناخودآگاهش از هنرمند بگوييم كه است درست آيا *
را آن كه كسي ناخودآگاه مثل بايد تابلو و ميكند نقاشي
كند؟ عمل ميكند تماشا
فكر من و است مدرن هنر از مهمي بسيار جنبه ناخودآگاه
اهميت نقاشي تماشاي در بسيار ناخودآگاه سائقههاي ميكنم
.دارند
شيء يا معنا هرگونه دنبال به دانسته و خواسته يعني پس *
ميكند پرت را حواس "فورا گشتن ، نقاشي در شدهاي شناخته
كنيد؟ درك بايد كه طور آن را آن نميگذاردهرگز و
از كه ببريم لذت آن همانطورياز بايد ميكنم فكر
آن از است ممكن بالاخره چندي از پس ميبريم ، لذت موسيقي
از من نيست ، مهم خيلي اين ولي نيايد ، يا بيايد خوشمان
ولي.نميآيد خوشم بعضي از و ميآيد خوشم گلها بعضي
.ميدهد آن به شانسي من نظر به دستكم ،
شانسي بايد قبيل اين از چيزي هر به ميكنم تصور من *
به بايد.نيست زاد مادر خوب ، موسيقي داشتن دوستبدهيم
شما در آن به علاقهاي و درك رفتهرفته تا بدهيد گوش آن
شخص باشد ، طور اين نيز مدرن نقاشي اگركند پيدا پرورش
باشد؟ داشته تماس آن با مدتي آن ، درك براي بايد
.كند كمك است ممكن اين "مسلما ميكنم فكر بله ،
كه داشتند دنيايي كلاسيك هنرمندان پالك ، آقاي *
نماياندن وسيله به را كار اين و بنمايانند ميخواستند
كار همين هم مدرن هنرمند چرا.ميكردند دنيا آن در اشياء
نميكند؟ را
وسيلهاي ما و ميكند زندگي ماشين عصر در مدرن هنرمند
در اشياء نماياندن براي عكس و عكاسي دوربين مثل ماشيني
.داريم طبيعت
به و مينماياند را دروني جهاني من ، نظر به مدرن ، هنرمند
عيان را دروني نيروهاي ساير و حركت و انرژي ديگر ، عبارت
.ميكند
با را خودش دنياي كلاسيك هنرمند بگوئيم است ممكن آيا *
خودش دنياي مدرن ياهنرمند ميكرد ، عيان اشياء دادن نمايش
مينماياند؟ ميگذارد ، او در اشياء كه تاثيري نمايش با را
جاي به و ميكند كار زمان و فضا با مدرن هنرمند بله ،
.ميكند بيان را احساساتش كشيدن ، تصوير
به چگونه مدرن هنر بگوييد ما به است ممكن پالك ، آقاي *
آمد؟ وجود
كه درازي سنت از است بخشي.نيفتاد آسمان از بيمقدمه
كوبيستها پست و كوبيستها راه از بعد و سزان به برميگردد
.امروز نقاشي به ميرسد
است؟ تكامل محصول "قطعا پس *
.بله
از خيلي امروز كه روش مسئله به برگرديم است ممكن آيا *
روشي امروز بگوييد ميتوانيد است؟ مهم ميكنند فكر مردم
اين به چرا و داديد پرورش چگونه داريد نقاشي در كه را
ميكنيد؟ نقاشي شيوه
اساس بر ميرويد ، نياز از طبيعي طور به روش ، من ، نظر به
نماياندن براي تازهاي راههاي مدرن هنرمند كه بوده نياز
پيدا راههايي خودم من.است كرده پيدا اطرافش دنياي
كمي شايد "فعلا كه نقاشي معمول شيوههاي از غير ميكنم
داشته زيادي تفاوت نميكنم فكر ولي برسد ، نظر به عجيب
كه ميكنم نقاشي و ميگذارم اتاق كف روي را بوم من.باشد
.ميكردند را كار همين هم شرقيها و نيست غيرعادي
از ميدانم ، كه جايي تا ميبريد؟ بوم روي چگونه را رنگ *
طور اين نميكنيد؟ استفاده قبيل اين از چيزي يا قلممو
نيست؟
.است سيال و مايع رنگ نوعي ميبرم ، كار به كه رنگي بيشتر
تا ميكنم استفاده چوب تكههاي مثل بيشتر قلمموها از
.است آن بالاي ندارد ، تماس بوم سطح با قلممو قلممو ،
تكههاي از استفاده مزيت كه بدهيد توضيح است ممكن آيا *
چيست؟ بوم روي قلممو جاي به -مايع رنگ -رنگ با چوب
و باشم داشته بيشتري آزادي و باشم آزادتر ميتوانم
.كنم حركت بوم دور راحتتر
براي توسعه عالي شوراي :داد سيفالله
ميكند سياستگذاري ايران سينماي
از متشكل ايران سينماي توسعه عالي شوراي :هنري گروه
سينمايي ، اصناف مديران كشور ، سينماي مسئولان
ايران ، سينماي دستاندركاران و كارگردانان تهيهكنندگان ،
.ميشود تشكيل ماه ارديبهشت
ارشاد و فرهنگ وزارت بصري و سمعي و امورسينمايي معاون
كلي سياستهاي تشريح به مطلب اين بيان ديروزبا اسلامي
.پرداخت سال 1379 در ايران سينماي
است ايران سينماي براي كوچك پارلماني شورا اين:گفت وي
هسته عنوان به خصوصي و دولتي بخش حضورنمايندگان با كه
سينماي وضعيت بهبود سياستگذاريبراي و تصميمگيري اصلي
.ميكند اقدام ايران
ميگفت ، سخن ايران سينماي دستاندركاران جمع در كه داد
اهداف راستاي در ايران سينماي توسعه شورايعالي:افزود
ايران ، سينماي شاملقانونمندكردن سينما قانون نويس پيش
سينماي حضورجهاني اقتصادي ، رونق فرهنگي ، كاركرد بهبود
رسانههاي صنعت گسترش و سينمايي سازمان تاسيس ايران ،
.ميدهد تشكيل را خود جلسه اولين ماه ارديبهشت تصويريدر
سال طول در ايران سينماي اقتصادي شاخصهاي وضعيت وي
.كرد توصيف مطلوب را پيشين سالهاي مقايسهبا در گذشته
تاكيد اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي امور معاون
تومان ميليون از 100 بيش فروش فيلم گذشته15 سال در:كرد
روايت به گيشه ازمحل ايران سينماي درآمد كل و داشتند
.است بوده ريال ميليارد حدود 30 در آمار
مجموعه به سينما سالن گذشته 25 درسال:كرد خاطرنشان داد
اكنون هم احتساب بااين كه شد افزوده سينمايكشور سالنهاي
.فعالهستند كشور در سينمايي سالن 320
سال 1376 در درصد از 25 سرمايه بازگشت شانس وي گفته به
كه دارد اميد فيلم هر حاضر حال در و است درصدرسيده به 70
.كند دريافت گيشه از نمايش از پس خودرا سرمايه درصد تا 70
اخلاقيات تنزل و سرمايهسالاري همچون مقولاتي رد با داد
مركز يافتههاي براساس:كرد ايرانتاكيد درسينماي
ايران اقتصاديسينماي رشد سينمايي تحقيقات و مطالعات
تفكربرانگيز فيلمهاي توليد به سينماگران توجه بهدليل
.است ايران سينماي از آنان انتظارات و مردم بهنظر وتوجه
صدورمجوز وارشاداسلامي فرهنگ وزارت سينمايي امور معاون
از حمايت شهري ، نامطلوب نقاط تغييركاربريسينماهاي براي
مقدس دفاع ديني ، ازسينماي پشتيباني مدرن ، سينماهاي ساخت
بامخاطب هنري و فرهنگي فيلمهاي و نوجوان و كودك فيلم و
اعلام سال 1379 طول در معاونت اين سياستهاي از را خاص
.كرد
سينماي ساله پنج برنامه طول در كه كرد پيشبيني وي
در فيلم توليد صورت اين در كه شود فيلمساخته ايران 400
.افزايشمييابد قبل سال به نسبت جاري سال
هفته ، يك طول در فيلم ساخت پروانه صدور همچنين داد
سهم درصد تعيين و فيلم هر براي مالكيت صدورپروانه تداوم
ساله دو نمايش پروانه آن ، صدور در خارجي افراد مالكيت
درجهبنديفيلمهاي در تغيير همراه به فيلم هر براي
.دانست كشور سينمايي جديد سياستهاي ديگر از را سينمايي
سينمايي نامناسب فيلمهاي امسال از:كرد خاطرنشان وي
مشخص فيلم بازبيني شوراي تشخيص به ونوجوانان كودكان براي
فيلمهاي و عمومي گونهفيلم دو اين بنابر ميشوند ،
.داشت خواهيم بزرگسالان خاص سينمايي
|