مطبوعات ، به يافته سازمان حمله "ميزگرد در
شرايطي ميخواهند شد مطرح " چرا؟
روزنامهنگاري هيچ كه كنند ايجاد
نكند امنيت احساس
كداميك؟ ذهني ، توان كم يا مانده عقب كودك
گذشته از تصويري
مطبوعات ، به يافته سازمان حمله" ميزگرد در
شرايطي ميخواهند شد مطرح " چرا؟
روزنامهنگاري هيچ كه كنند ايجاد
نكند امنيت احساس
چرا؟ مطبوعات ، به يافته سازمان حمله ميزگرد :اجتماعي گروه
عمادالدين و نوروزي كامبيز عبدي ، عباس حضور با ديروز
.شد برگزار تهران دانشگاه در باقي
حقوق رژيم":گفت ميزگرد ، اين در حقوقدان نوروزي ، كامبيز
روزنامهنگاران جامعه براي نسبي امنيت مطبوعات ، بر حاكم
سعي مطبوعات آزادي مخالف جناحهاي و است كرده فراهم را
احساس روزنامهنگاري هيچ كه كنند ايجاد شرايطي دارند
سطح ارتقا و فرهنگ رشد از آنها ترس هم آن علت.نكند امنيت
".است جامعه عمومي فرهنگ
مطبوعات دادگاه غيرقانوني عملكرد موارد به اشاره با وي
بحث نشد ، واقع موءثر دادگاه اقدامات كه اين از پس":گفت
در امنيت سلب براي تلاش بيشترين كه مطبوعات قانون اصلاح
كيفري مسئوليت ايجاد طريق از است روزنامهنگاران جامعه
و روزنامهها امتياز لغو شرايط تسهيل روزنامهنگار ،
".شد انجام منصفه هيات بلااثركردن
دوم مخالف جناح رفتارهاي مراسم اين در نيز عبدي عباس
و كرد توصيف غيرعقلاني مطبوعات با مبارزه در را خرداد
است پاسخگو كه است عقلاني رفتار فقط سياست حوزه در":گفت
حوزه از ما اگر.است انسان عقلانيت اوج سياست كه چرا
جناح هدف كه درمييابيم كنيم ، نگاه رفتار بودن عقلايي
اگر چوندستگيري رفتارهايي و است قدرت در ماندن مقابل
رفتارهاي امااست عقلي توجيه قابل باشد هدف اين جهت در
نميتواند رفتارها اين و نيست عقلاني آنها اخير سال سه
".كند كمك خودش موقعيت حفظ در را انسان
و نكردند تصويب پيش ماه سه را مطبوعات قانون":افزود وي
انتفاع ، حيز از قانون اين كه حالا گذاشتند ، مسكوت را آن
اين حتي و ميآيد بعدي مجلس ديگر وقت چند و است شده ساقط
چه آن تصويب ميكند ، فعلي قانون از آزادتر را قانون
".است غيرعقلائي "صرفا عمل اين دارد؟ فايدهاي
منظور به مطبوعات دادگاه در حضور علت به كه نيز باقي
:گفت رسيد پاسخ و پرسش جلسه به دير بازجوييها ادامه
چرا ندارد اصلاحات سرنوشت بر تاثيري مطبوعات بر فشارها"
مطبوعات تعطيلي با اصلاحطلبي جنبش بود قرار اگر كه
".نميگرفت شكل "اصلا خرداد دوم "اساسا شود ، تعطيل
از را اينترنت و كامپيوتر عصر در رفتن مطبوعات جنگ به وي
ما مطبوعات":افزود و كرد توصيف مسخره بيروني ناظر ديد
پر را ملت و دولت بين شكاف بار اولين براي سال از 150 پس
و فرمايشي يا مطبوعات اين بر سابق كه چرا.كردهاند
چهارم ركن براساس عملكردي و اپوزيسيون يا بودهاند دولتي
".نداشتهاند را دموكراسي
كداميك؟ ذهني ، توان كم يا مانده عقب كودك
:اشاره
كه است فرهنگي اجتماعي ، پديدهاي ذهني ، عقبماندگي پديده
افراد و ميباشد بشر خلقت قدمت به طولاني تاريخ داراي
هر در نشيب و پرفراز تاريخ اين طي در ذهني عقبمانده
مردم افكار و نگرش.بودند قرين و مانوس واژهاي با زمان
اين ناميدن براي را متفاوتي واژههاي تاريخ طي در كه بود
بين از مردم نگرش كه زماني.ميكرد ارائه افراد از گروه
بدبختي حاملان را آنان بود ، معلولان كردن نابود و بردن
و شد الهي و ديني مردم نگرش كه زماني و ميناميدند
انسانها حقوق رعايت و برادري به را مردم الهي پيامبران
قبول مورد مردم سوي از افراد اين پذيرش مينمودند ، دعوت
كه وقتي و كرد پيدا ديگري بوي و رنگ واژهها و شد واقع
بوجود وعوامل علل و شد حاكم عموم افكار بر علمي نگرش
تخصصي بوي و رنگ نيز واژهها شد ، شناخته معلوليت آورنده
نقص با كودك -ذهني عقبمانده كودك اصطلاحات.گرفت خود به
نامي و واژه هر است مسلم كه آنچه.شد متداول... و ذهني
و پذيرش و دارد را خود خاص معناي جامعهاي و فرهنگ هر در
اين سئوال حال.دارد جامعه آن فرهنگ به بستگي آن مقبوليت
ما ، سنن و فرهنگ و مذهبي اعتقادات به توجه با كه است
براي مناسبي واژه ميتواند آيا ذهني ، مانده عقب واژه
اينكه بدون دارند ، هوشي نارسايي كه باشد افرادي ناميدن
بدون باشد؟ داشته همراه به خود با ومخرب منفي عاطفي بار
اينكه بدون برساند؟ آسيبي نوجوان و كودك بهزندگي اينكه
آيا سازد؟ وارد لطمهاي كودك و خانواده حيثيت به
داد؟ عموميت ميتوان را واژهاي هر تحقيقي كاربردهاي
ناميدن براي واژه مناسبترين تربيتي ، و آموزشي درمحافل
ميانگين از پايينتري سطح در هوشي نظر از كه افرادي
است؟ كدام دارند ، قرار جامعه
بررسي مورد كودكان اين شناخت و توجه تاريخچه كه وقتي
اين مورد در تاريخي و اجتماعي نگرش سه ميگيرد ، قرار
ناميدن ، در نگرشها اين و است تشخيص و شناسايي قابل كودكان
كودكان به مربوط خاص اصطلاحات بردن كار به و زدن برچسب
.داشتهاند بسزا سهمي ذهني ناتوان
;از عبارتند نگرشها اين
كردن نابود و بردن بين از نگرش -الف
مذهبي ديني ، نگرش -ب
علمي نگرش -ج
كردن نابود و بردن بين از نگرش
هوشمندان و بود مباهات و فخر مايه بودن هوشمند كه زماني
كودكان از گروهي بودند برخوردار خاصي امتيازات از
اجتماعي مشاركت و زندگي حق اجتماعي ، جايگاه هيچگونه
جمهوريت كتاب در افلاطون قبل سال از 2500 بيش.نداشتند
بايد افراد هوشي اختلافات كه ميكند پيشنهاد خود
از باستان روم در.باشد آنان اجتماعي جايگاه تعيينكننده
قانوني حق ذهني مانده عقب كودكان كردن نابود و بردن بين
داشتن براي كه بودند معتقد آنان ميشد ، محسوب اولياء
از را معلول كودكان ميبايست سالم و ايدهآل جامعهاي
نه ديدگاهي چنين داشتن با و دوره اين در "مسلما.برد بين
عقب كودكان از مراقبت براي سرمايهگذاري گونه هيچ تنها
بلكه نميگرفت ، صورت آنان نگهداري و پذيرش و ذهني مانده
شمرده نيكو و پسنديده خشونت با توام بيلطفي و بيمهري
غضب مورد كه است كسي ذهني عقبمانده كودك كه چرا.ميشد
اين در.شود نابود ميبايست و است گرفته قرار الهي خشم و
دريافت را مختلفي برچسبهاي ذهني ناتوان كودكان زمان
كودن ، اعجوبه ، دلقك ، ابله ، ديوانه ، شيطان ، و ميكردند
قرون دوران در نگرش اينميشدند ناميده سفيه و كانا
عموم افكار بر "مجددا خرافي ، تعاليم تاثير تحت و وسطي
دادن و گرفتند قرار لطفي كم مورد كودكان اين و شد حاكم
دوره اين اقدامات مهمترين از... و بردن بين از شكنجه ،
است كسي ذهني مانده عقب بود اين بر اعتقاد كه چرا.است
خود بلاي خداوند و است كرده حلول روحش و جسم در شيطان كه
نموده غضب او بر خداوند چون و است كرده نازل او بر را
.شود نابود ميبايست است
ديني نگرش
جان الهي پيامبران توسط آسماني ظهوراديان با نگرش اين
كه هنگام آن.نمود بيدار غفلت خواب از را انسانها و گرفت
زنده را خودمردگان دم با و رسيد نبوت به (ع )مسيح عيسي
نيز ذهني معلول كودكان ميداد ، شفا را بيماران و ميكرد
.ميگرفتند قرار عظيمالشان پيامبر آن رافت و مهر مشمول
با داشت گسترده حضور باستان درايران بويژه كه زردشت آئين
عقب به نيك پندار و نيك گفتار نيك ، كار نگرش القاء
ورفتار حقوق و نگريست انسانها ساير همچون ذهني ماندگان
مقدس ديننمود تلقي انسانها ساير با همسان را آنان با
است ، بشريت براي الهي دستورات آخرين و كاملترين كه اسلام
در حتي و دانسته "تقوي" را انسانها برتري ملاك بهترين
;ميفرمايد و ميكند اشاره فردي تفاوتهاي به چندي آيات
نموده معين تكليف توانش اندازه به كس هر براي خداوند"
هر به و عيبي و نقص هر با انسانها كشتن نيز و."است
كتاب آخرين در بزرگ خداوند.ميگردد محسوب عمد قتل ترتيب
انسانها ارشاد و هدايت به محكم دستوراتي بيان با خود
افراد خصوص به انسانها ، كليه حقوق به و است پرداخته
يك ايجاد با اسلام دين.دارد خاصي توجه ناتوان و معلول
را ذهني مانده عقب كودكان به توجه انسانها ، در مثبت نگرش
از را انسانها حتي و ميداند حق احقاق و وظيفه يك
و ناپسند و زشت القاب نامناسب ، نامهاي بهكاربردن
.ميدارد برحذر نامطلوب كنيههاي
عملي الگوي انسانيت اصالت به توجه نيز اديان ساير در
نيز و چين در كنفوسيوس دين در و ميگيرد قرار انسانها
تاكيد مورد ذهني مانده عقب كودكان به توجه يهوديت دين
.ميگيرد قرار
علمي نگرش
و روشنگرايي عصر يعني ميلادي ، هيجدهم قرن از نگرش اين
در.است يافته توسعه و گسترش امروز به تا و شد شروع تمدن
جديد روانپزشكي بنيانگذار "پينل فيليپ" كه بود زمان اين
عقب كودكان و نمود تقسيم گروه چهار به را رواني بيماران
الگويي وي اقدامات.داد قرار خاص گروهي در را ذهني مانده
شكارچيان كه عقبماندهاي كودك به تا "ايتارد" براي شد
بيشتر بودند نموده دستگير "آويرون" جنگلهاي در فرانسه
را ذهني عقبماندگي ابتدا در بود پزشك كه وي.نمايد توجه
تحقيق و بررسي مدتها از پس و ميدانست پزشكي مساله يك
با كه نيست پزشكي مساله يك ذهني ماندگي عقب كه شد متوجه
مساله يك و هوشي نارسايي بلكه شود ، برطرف پزشكي اقدامات
آموزشي برنامهريزي و تربيت و تعليم با كه است آموزشي
بخصوص علمي پيشرفتهاي با و ايتارد از پس.مييابد بهبود
پزشك همگي كه ايتارد شاگردان تربيت ، و تعليم و پزشكي علم
توسعه را ذهني مانده عقب كودكان شناخت علمي دايره بودند ،
كه برد نام را "سگوين ادوارد" ميتوان جمله از.دادند
براي خاص آموزش روش ابداع و ارزنده علمي كارهاي بر علاوه
از پسآورد در تحرير رشته به نيز كتابهايي كودكان اين
سگوين شاگردان نيزاز خود كه "مونتهسوري ماريا" خانم وي
پرورش و آموزش به وسگوين ايتارد كارهاي به علم با است
خدمات مسير اين در و گماشت همت ذهني مانده عقب كودكان
مدرسه تاسيس به نيز و ارائه را فراواني ارزنده و علمي
وي از پس.نمود اقدام متخصصين تربيت و كودكان اين مخصوص
آموزشي برنامهريزي به كارپيشينيان از الهام با "دكرولي"
پيشنهاد را تجربه و كار آموزشي واحدهاي و ميكند اقدام
خاصي اصول ارائه با "دكودر" خانم دكرولي از بعد.ميكند
افراد اين تلاش.ميپردازد كودكان اين تربيت و تعليم به
و شد علمي نگرش يك ايجاد به منتهي و 20 قرون 18 ، 19 در
همه در ذهني مانده عقب كودكان به توجه باعث نگرش اين
و خانواده طرف از كودكان اين پذيرش ;جمله از شد ابعاد
نامگذاري ، به مربوط مسائل آنان ، تربيت و تعليم اجتماع ،
و ذهني عقبماندگي علل زمينه در پژوهش و تحقيق
.ذهني عقبماندگي از نيزپيشگيري
يكي و برداشت رادر خوبي نتايج علمي نگرش اين
بود ذهني عقبمانده كودكان نامگذاري مساله نتايج اين از
احمق كودن ، قبيل از قبلي نامهاي و اصطلاحات تغيير با كه
كشورهاي در ذهني عقبمانده نام سرانجام.. و لوده و
علماي و شده انتخاب كودكان اين براي امريكايي و اروپايي
تربيتپذير پذير ، آموزش" اصطلاحات از نيز تربيت و تعليم
.نمودند استفاده كودكان اين براي "پذير حمايت و
***
گذشته ، قرون در مردم اجتماعي نگرش و تاريخچه ذكر با
با شما كردن آشنا ما هدف ذهني ، عقبماندگي پديده به نسبت
تاريخ طول در كودكان اين كه است بوده برچسبهايي و نامها
بهترين جستجوي و سئوال يك طرح نيز و داشتهاند دريافت
.آن براي ممكن پاسخ
سئوال طرح
واژه كدام كودكان اين براي ممكن نام يا اصطلاح بهترين -
است؟
براي دارد برد كار تخصصي درحرفه كه اصطلاحي هر آيا -
دارد؟ كاربرد كودك و خانواده
بهتر خانواده و اجتماع سوي از اصطلاح كدامين پذيرش -
ميپذيرد؟ صورت
دارد برد كار جامعه يك در كه را اصطلاحي هر آيا -
برد؟ كار به ديگر درجامعهاي را آن ميتوان
؟... آيا -
(ذهني ماندگي عقب) نامگذاري به مربوط نتايج و اثرات
كودكاني بر ذهني مانده عقب برچسب ونتايج عواقب زمينه در
گروهي بخصوص دارند ، قرار پاييني سطح در هوشي نظر از كه
ميباشند ، يا 80 و تا 70 هوشي 50 بهره داراي كه كودكان از
منفي اثرات به عدهاي دارد ، وجود متفاوتي و مختلف نظرات
خوب و مثبت اثرات به عدهاي و ميكنند اشاره برچسب بد و
ناشي و يكسويه است ممكن گاهي نظرات ايندارند توجه آن
و فكري پايگاه كه باشد افراد وحرفهاي تخصصي جايگاه از
.ميدهد تشكيل نيز را آنان شغلي
منفي اثرات
ذهني ماندگي عقب چسب بر
در كه كودكاني خانوادههاي با كه مشاورهاي جلسات در
شنيدهايم بارها و بارها ميخوانند درس استثنايي مدارس
.كردهاند شكايت اظهار توان كم يا مانده عقب نام از كه
عقب گفتهاند فرزندمان به كه وقتي از ميگويند آنها
نگاه ما به ديگري طور فاميل افراد همه ذهني ، مانده
از فرزندمان وحتي كردهاند طرد را ما همه و ميكنند
ديگري طور رفتارش و اخلاق است گرفته را نام اين كه زماني
.است شده
ذهني عقبمانده را فرزندشان كه اين از والدين از بسياري
برابر در را واكنشهايي و دارند اكراه بنامند استثنايي يا
نفس ، عزت فقدان مانند ;ميدهند نشان خود از وضعيتي چنين
فدا افسردگي ، متضاد ، و گانه دو احساسات بدنامي ، و ننگ
.تدافعي حالتهاي و شدن
عقب كودك داشتن صورت در كنند تصور است ممكن والدين"
و تمسخر ترحم ، مورد و شده طرد جامعه از استثنايي و مانده
"وكافمن هالاهان-.شد خواهند مشكل از ناشي پرستيژ فقدان
عمل به ذهني توان كم كودكان مدارس از كه بازديدهايي در
ما به چرا كه است شده شنيده كودكان از بارها است ، آمده
؟!هستيم عقبتر ديگران از ما مگر !مانده؟ عقب ميگويند
بر علاوه... و !فرستادهاند؟ مدارس اين به را ما چرا
ميباشند ، ناراحت "شديدا اصطلاح اين از دانشآموزان اينكه
اصطلاح اين بردن كار به از نيز معلمين كه است شده ديده
.نميباشند راضي
به ذهني ماندگي عقب برچسب منفي اثرات مورد در "ميلان مك"
;ميكند اشاره نكاتي
از مفهوم آمدن پايين باعث ذهني عقبماندگي برچسب (الف)
.ميشود كودك در خود
همسالان بوسيله كودك طرد باعث ذهني عقبماندگي برچسب (ب)
.ميشود
و توقع سطح آمدن پايين باعث ذهني ماندگي عقب برچسب (ج)
.ميشود كودك در آرزو
انتظارات آمدن پايين باعث ذهني عقبماندگي برچسب (د)
.ميگردد كودك تحصيلي پيشرفت از معلم
در كودك كه ميشود باعث ذهني ماندگي عقب برچسب ( -ه)
و اشتغال مسائل جمله از.شود مشكل دچار بزرگسالي زندگي
...ازدواج
يكي كه كردم برخورد مادر دو با "ميلان مك" گفته درباره
وي.بود آمده مشاوره براي دخترش ازدواج مورد در آنها از
را او ميترسم است ، آمده خواستگار دخترم براي ميگفت
اينكه براي:داد جواب چه؟ براي گفتم او به بدهم شوهر
كارنامه پاي و است خوانده درس استثنايي مدرسه در دخترم
اين از است ، خورده ذهني عقبمانده و استثنايي مهر وي
كنم؟ چه خواستند را وي مدرك داماد خانواده اگر كه ميترسم
چه خواستند مدرك وي از روزي و كرد ازدواج حالا اگر يا و
درس استثنايي مدرسه در پسرم ميگفت ، ديگري مادر كنم؟
به را او استثنايي كلاسهاي بر علاوه اما.است خوانده
سئوال او از.فرستادهام نيز سوادآموزي نهضت كلاسهاي
كرده ازدواج او كه امروز اينكه براي گفت وي چرا؟ كردم
آنها به ميخواهند مدرك او از خانوادهاش و عروس و است
مدرك چرا پرسيدم او از !دهم نشان را سوادآموزي نهضت مدرك
براي گفت وي دارد؟ ايرادي چه استثنايي مدرك مگر نهضت؟
بعضي كه است ذكر به لازم" !است بدنامي و ننگ مايه اينكه
".هستند ازدواج به قادر آموزشپذير كودكان از
اين تحمل گفت ، ميتوان ذهني مانده عقب نام زمينه در
و دارند قرار رشد پايين سنين در كه كودكاني براي برچسب
راحتتر برخوردارند پاييني هوش ميزان از كه كودكاني يا
كه داشت خواهند جواناني و نوجوانان را مشكل بيشترين است ،
نوجوانان آموزش براي امروزه.ميباشد خفيف سطح در هوششان
به و جامع آموزش نام به مدارسي ذهني توان كم جوانان و
راهنمايي مقطع).است شده گرفته نظر در حرفهآموزي منظور
اين كه است شده ديده (ذهني مانده عقب كودكان متوسطه و
مدارس دانشآموزان با خود ، مقايسه با وجوانان نوجوانان
در را ما چرا آقا ;ميكنند سئوال ودبيرستاني راهنمايي
حالت با يا و نميدهند؟ راه دبيرستان و راهنمايي مدرسه
در و مانده؟ عقب ميگويند ما به چرا -ميگويند اعتراض
درسي كتابهاي ما به چرا ;ميگويند درسي محتواي زمينه
احساس با آنان نميدهند؟ را مدارس ساير دانشآموزان
و سئوالات اين لواي در "مسلما شديد طردشدگي و حقارت
اينكه آن و -دارند خواستهاي ديگر ، حرف و سئوال هزاران
!شويم ناميده مانده عقب نميخواهيم ما
"شوند ناميده مانده عقب ندارند دوست آنها الانصاف و الحق"
نام مثبت اثرات
ذهني عقبماندگي (برچسب)
در نيز را مثبتي اثرات ذهني ماندگي عقب برچسب و نام
رشد به كمكي گونه هيچ "مستقيما اثرات اين وليكن.بردارد
.كرد نخواهد نوجوانان و كودكان شخصيت سازنده و مثبت
موءسسات و سازمانها به بيشتر ذهني عقبماندگي وبرچسب نام
و سازمانها.نوجوانان و كودكان به تا مينمايد خدمت
طبقهبندي و دستهبندي را كودكان تا دارند نياز موءسسات
و تشخيص دركار و كنند برنامهريزي آنها براي كنند ،
.كنند نامگذاري را آنها سازماندهي
كه آنچه" ;ميگويند زمينه همين در "كافمن و هالاهان"
براي برچسبها منفي اثرات كه است اين است گفتن به لازم
اثرات از گستردهتر و بيشتر بسيار ذهني عقبمانده كودكان
نظام كار طرز مورد در فقط مثبت اثرات.آنهاست مثبت
منفي اثرات كه حالي در آنهاست به خدماترساني و آموزشي
خانواده اعضاي و وخانواده عقبمانده كودك خود شامل آن
و مسئوليت كه افرادي و برادران و خواهران و والدين
".ميشود دارند عهده به را آنها سرپرستي
نام و برچسب با
كرد؟ بايد چه ذهني عقبماندگي
پژوهش و دورانديشي تعمق ، به تغييربرچسبها كه ميدانيم
شود برده كار به است قرار كه برچسبي هر.دارد نياز
كند ، توجه وخانوادههاي كودكان ويژگيهاي به ميبايست
به دهد ، قرار ملاحظه مورد را فرهنگي و اجتماعي مسائل
تغيير به ونياز كند توجه مشكل تخصصي و علمي پايههاي
عواملي چنين به توجه با.دهد قرار بررسي مورد را برچسب
آن درباره نگرش تغيير يا تغييربرچسب به ميتوان كه است
تغيير به متخصصين از عدهايكرد اقدام و انديشيد برچسب
ميدهند نظر ذهني عقبماندگي برچسب و نام باره در نگرشها
درك افزايش (1) ;جمله از ميكنند ، پيشنهاد را راههايي و
دولتي سرمايهگذاري (2)"رابينسون" برچسب معني فهم و
پذيرد ، صورت كودكان براي نياز مورد خدمات براساس ميبايست
(3) "رابينسون" تحول و رشد از انحراف طبقات براساس نه
كودكان اجتماعي تعاملات براي لازم فرصتهاي ايجاد
"كافمن و هالاهان" عادي همسالان با استثنايي ونوجوانان
"ملكپور" ذهني مانده عقب وكودكان والدين با مشاوره (4)
كافي ميكنند ، پيشنهاد متخصصين كه آنچه ميرسد نظر به
يا و برچسب مفهوم و معني عملي تغييرات براي ما.نيست
پايان در نيازمنديم ، ديگري عملي اقدامات به نگرشها تغيير
هم پيشنهادات اين چه اگر ميگردد ، ارائه پيشنهاد چند
;جمله از نباشند ، اساسي حلهاي راه است ممكن
كودك واژه از استفاده جاي به آموزشي محافل در آيا (1)
آموزش اصطلاحاتمتخصصين از كه نيست بهتر ذهني مانده عقب
اصطلاح كنيم؟ استفاده كودكان اين نامگذاري براي پرورش و
مبهم اندازهاي تا و وسيع واژه يك -ذهني مانده عقب
آموزش -ديرآموز اصطلاحات از كه ميشود پيشنهاد.ميباشد
.شود استفاده پذير حمايت و پذير تربيت -پذير
كه جامعه يا و خانواده سوي از واقعيت اين پذيرش آيا (2)
و برخوردارند پاييني هوش از فرزندانشان يا و فرزندشان
اين شناساندن يا و دارند آموزش براي خاص اقدامات به نياز
تابلوهايي نصب مستلزم جامعه ، به (ذهني عقبماندگي) مساله
و آب با بسيار را استثنايي واژه كه مدارس در سر بر است
اكثر كه است درحالي اين و سازد؟ منقش برجسته و رنگ
را نامناسبي معناي واژه اين از جامعه افراد و خانوادهها
مدارس در سر كه ميشود پيشنهاد.متصورند خود ذهن در
گردد تابلوهايي داراي نيز استثنايي پرورش و آموزش سازمان
به مثال بهعنوان.پرورش و آموزش وزارت سايرمدارس همانند
آموزشگاه" شود نوشته "فرشتگان استثنايي آموزشگاه" جاي
."فرشتگان
فراواني مشكلات ميتواند كه برچسبي به توجه با آيا (3)
كند ايجاد جامعه افراد از گروه اين بزرگسالي زندگي در را
ممهور از كه نيست بهتر ،... و اشتغال ، ازدواج قبيل از
واژه با كودكان اين تحصيل از فراغت كارنامه كردن
ميشود پيشنهاد شود؟ پرهيز استثنايي يا و ذهني عقبمانده
همانند امكان درحد ازكودكان گروه اين تحصيلي كارنامه كه
اداره مهر وبا صادر عادي مدارس دانشآموزان ساير
هر نوشتن از و گردد ممهور عادي پرورش و آموزش امتحانات
افراد اين بزرگسالي زندگي در كه واژهاي يا اصطلاح گونه
.جست دوري ميكند ايجاد مشكل
حق يعني] سازي يكپارچه روي بر دنيا در امروزه (4)
براي عادي همسالان كنار در آموزشي ازامكانات استفاده
آموزشي جريان اين و ميشود سرمايهگذاري [معلول كودكان
اين كه را هدفي مهمترين.ميگردد اجرا مختلفي صورتهاي به
پيشنهاد.ميباشد برچسب از پرهيز ميكند دنبال آموزش نوع
بررسي مورد نيز ما كشور در سازي يكپارچه آموزش ميشودكه
.گردد فراهم آن اجراي عملي امكانات و گيرد قرار
فرامرزي سالار
پرورش و آموزش و روانشناسي ارشد كارشناس
است موجود روزنامه دردفتر منابع فهرست
ترقي طرف به مردم
!دنيا در خرمنكوبي ماشين -1
!كرمان جيرفت در ما خرمنكوبي ماشين -
...ما -2
!علم و ترقي طرف به مردم -
ناهيد روزنامه
موج گسترش با بود مترادف كه مشروطيت نهضت سالهاي در
از گفتگو آسيا ، در خواهي نوگراييوترقي
در.شد آغاز روزنامهها در غرب واجتماعي صنعتي پيشرفتهاي
زمان آن تا كه ايران جامعه در اطلاعرسانيها اين اثر
مردم تودههاي رفتهها فرنگ بر علاوه بود ، بسته
اين مشخصه وجه.گشتند آگاه ديگر دنياهايي وجود از نيز
با بخصوص كه بود پرشتابي دگرگونيهاي نوين دنياهاي
.داشت تضاد ايران جامعه بودن سنتي و ايستايي
استعمارزدگي و وابسته و نالايق حكومتهاي سوءسياستهاي
ماندن باقي نيافته رشد اقتصادي ، شديد ركود باعث ما كشور
سنتي اقتصادي بنيانهاي رفتن روبهنابودي و جديد صنايع
.بود شده غيره و پارچهبافي دامداري ، كشاورزي ، قبيل از
نوعي ملي ، غرور تدريجي شدن فرسوده با شرايط اين در
و اقتصادي نارسايي كه ميگشت آن جانشين"ملي حقارت احساس"
و فرهنگ جمله از ما ملت حيات ديگر جنبههاي به را سياسي
در گسترده طور به احساس اين و ;ميداد تعميم رسوم و آداب
.ميگرديد منعكس زمان آن مطبوعات
زارع رويا:تهيهكننده
ساهر حميد آرشيو از كاريكاتورها
|