باره چند تغيير تا آموزان دانش اعتياد از
آموزشي نظام
دوم بخش - پرورش و آموزش وزير مظفر حسين با گفتوگو
باشد دانشآموزاني مخصوص تنها بايد دانشگاهي پيش دوره*
وجود كشور دانشگاههاي در آنها تحصيل ادامه امكان كه
.باشد داشته
جمعآوري تاريخ جديد كتاب شد باعث كه عواملي از يكي*
مردم و حكومت از آشفته تصويري جديد كتاب كه بود اين شود ،
و حقارت احساس و ميداد ارائه معاصر تاريخ در ايران
كتاب اين در همچنان تاريخي گذشته به سرشكستگينسبت
.ميشد مشاهده
يك در آزمايشي صورت به تنها تاريخ جديد كتاب بود قرار *
درباره دانشآموزان و معلمان نظريات تا شود تدريس ترم
.شود اعمال آن در اصلاحاتي و شده جمعآوري كتاب اين
كه بود شده ترسيم گونهاي به جديد تاريخ كتاب در ايران *
دوباره را آن غرب فرهنگي فضاي و بوده غرب فرهنگ مجذوب
.است كرده زنده
اميرشاهي ، افشين سيد گوي و گفت نخست بخش ديروز ، ;اشاره
وزير مظفر حسين با همشهري فرهنگي علمي گروه خبرنگار
اين نخست بخش درخوانديد صفحه همين در را پرورش و آموزش
فعاليتهاي ابتدايي ، آموزش همچون هايي مقوله وگو ، گفت
قرار موردبحث...و زدايي تمركز و محوري مدرسه پرورشي ،
دانش ميان در بزهكاري و اعتياد دوم ، بخش در امروز.گرفت
و آموزشي نظام تغيير همچون موضوعاتي همراه به آموزان
.است شده گذاشته پاسخ و پرسش به تاريخ درسي كتاب اصلاحات
همايش عنوان با پرورش و آموزش در همايشي پيش چندي *
يك حدود شد اعلام آن در كه شد برگزار اعتياد از پيشگيري
تعداد 500 اين از كه دارد وجود كشور در معتاد ميليون
معتاد هزار وجود 500.دارند سن سال از 18 كمتر نفر هزار
گفته كه اين ضمن.است واقعيتي چه بيانگر سال از 18 كمتر
دانشآموز هزار از 200 بيش كشور دبيرستانهاي در ميشود
است اگرصحيح است؟و آمارهاصحيح اين آيا.دارد وجود معتاد
سياستهاي در پرورش و آموزش كه نيست مسئله اين بيانگر
است؟ بوده ناموفق خودش پرورشي
اين.نيست شكي هيچ دارد ، وجود معتاد جامعه در كه اين *
يا و پدر كه دارد وجود خانوادههايي در اعتياد مسئله كه
قرار والدين تحتتاثير نيز فرزندان و هستند معتاد مادر
از تعدادي كه هم اين در.ندارد وجود شكي ميگيرند ،
اعتياد سمت به خانوادههايشان از متاثر نيز دانشآموزان
بگوييم كه اين اما.ندارد وجود شكي هيچ ميآورند ، روي
و است نادرستي تلقي است ، اعتياد زمينهساز پرورش و آموزش
زمينه اين در پرورش و آموزش كه بگوييم اگر ديگر ازطرف
و آموزش چون.است بياطلاعي روي از نيز نميكند ، اقدام
و پيشگيري و آفت اين با مبارزه براي كامل آمادگي پرورش
نيز جمهوري رئيس از حتي.است كرده پيدا را آن درمان
اعتياد معضل با پرورش و آموزش كه فعالي برخورد بهخاطر
نيز صحيحي و دقيق آمار.است گرفته تقديرنامه داشته ،
آمار.نداريم پرورش و آموزش و كشور معتادان درصد درباره
مطرح دانشآموزان اعتياد آمار نام به اعتياد درمعرض
و والدين آمار با متناسب اعتياد درمعرض آمار.ميشود
كم بسيار معتاد دانشآموزان آمار اما است ، جامعه افراد
رفع براي برنامهريزي حال در نيز پرورش و آموزش و است
.است معضلات اين
ديگر برخي اعتياد ، از غير به كه داريد استحضار البته *
دبيرستانها بويژه دانشآموزان ميان در نيز بزهكاريها از
الكلي ، مشروبات برخي و دخانيات استعمال مثل.دارد رواج
اين از مواردي و دانشآموز پسران و دختران نامناسب روابط
با بتواند كه خوب تربيتي امور مربي يك كه درحالي.دست
دوست آنها با و كند برقرار صحيحي ارتباط دانشآموزان
تاثيرگذار بزهكاريها قبيل اين كاهش در ميتواند باشد ،
مشاهده تربيتي مربيان ميان در كمتر كه چيزي.باشد
از دانشآموزان كه ميبينيم مواردي در حتي و ميكنيم
.ميكنند فرار آنها از و هستند گريزان تربيتي امور مربيان
و آموزش در تربيتي امور مربيان انتخاب معيار بفرمائيد
چيست؟ پرورش
نميشود گرفته جديد تربيتي مربي كه است سالي چند البته *
مربي كه اين.ميشوند استخدام قبلي حقالتدريس مربيان و
و مربيان و مربي همنيست شكي دارد ، نقش بزهكاري كاهش در
.دارند بزهكاري كاهش در مهمي بسيار نقش مدرسه مديران هم
رسانههاي و مطبوعات و دانشآموزان والدين كه همانطور
اعتماد ميبايست "طبعا.هستند موءثر زمينه اين در ديگر
با و شويم دوست آنها با و كنيم جلب را دانشآموزان
.دهيم كاهش را بزهكاريها اين مناسب شيوههاي
داريد استحضار.داشتم دانشگاهي پيش دوره درباره سوءالي *
متوسطه ديپلم اخذ از پس پرورش و آموزش وظيفه كه
و اهداف در كه درحالي.ميرسد پايان به دانشآموزان
ديپلم ، معلومات تعميق چون مواردي دانشگاهي پيش دوره وظايف
ذكر كنكور براي آمادگي نيز و خارجي زبان يك يادگرفتن
پرورش و آموزش مسئوليت از خارج وظايف اين آيا.است شده
آموزش و فرهنگ وزارت بهعهده وظايف اين نبايد آيا و نيست
باشد؟ عالي
جديد نظام كه اهدافي با پيشدانشگاهي دوره موجود وضع *
است ، ميكرده دنبال تدوين مرحله در و قبل سالهاي در
جديد نظام لايحه در كه است خاطر همين به.دارد تعارض
باشد پيشدانشگاهي دوره "اصلا كه ميگيرد قرار بحث مورد
دوره كه است قرار هم اگر.نباشد كه اين يا و
.باشد بايد صورتي چه به باشد ، داشته وجود پيشدانشگاهي
كه اهدافي با متناسب ما پيشدانشگاهي دوره وضعيت الان
دليل ، همين به و نيست ميكند دنبال ما پرورش و آموزش نظام
.شود ايجاد آن در بايد اصلاحاتي
چيست؟ اصلاحات اين *
پيش دوره وارد ديپلمه دانشآموزان همه باشد قرار اگر *
موضوعيت و معنا پيشدانشگاهي عنوان "اصلا شوند ، دانشگاهي
عنوان بايد و شد خواهد چهارساله نظام ، يعني.داشت نخواهد
دانشآموزي هر كه اين ديگر راه.شود حذف پيشدانشگاهي
تنها پيشدانشگاهي.كند پيدا دانشگاهي پيش به راه نتواند
در آنها تحصيل ادامه امكان كه باشد كساني مخصوص
كساني نيز مقابل در.باشد داشته وجود كشور دانشگاههاي
ميخواهند و ميكنند اكتفا ديپلم اخذ به تنها كه هستند
با اگر "طبعا.ندارند تحصيل ادامه قصد و بشوند مشاغل جذب
درصد نبايد 70 كنيم نگاه جديد نظام به ديد اين
دانشگاهي پيش دوره وارد شبانه و روزانه در دانشآموزان
ميشوند دانشگاهي پيش دوره وارد كه كساني تعدادشوند
دانشگاهها ظرفيت با متناسب و پايين بسيار حدي در بايد
.باشد
مسئوليت عهدهدار بايد پرورش و آموزش كه اين درباره
.دارد وجود نظر دو عالي ، آموزش يا باشد پيشدانشگاهي دوره
محتواي بهخاطر دانشگاهي پيش دوره كه دارند عقيده گروهي
.شود اداره عالي آموزش و فرهنگ وزارت زيرنظر بايد كاري
پيشدانشگاهي دوره كاركرد لحاظ به دارند عقيده نيز گروهي
.شود اداره پرورش و آموزش نظر زير ميبايست
چيست؟ كاركرد از شما منظور *
كار است ممكن پرورش و آموزش در كه اين يعني كاركرد *
قانونمند ، نظام يك در و شود انجام بيشتري تربيتي
با هم آن كند فعاليت ميتواند بهتري كلاسيك و سامانمند
موارد اين دانشگاهي ، نظام در كه اين ضمنكمتر هزينهاي
.بود خواهد دسترس از خارج
به بيشتر كه بود اين هدف شد ، طراحي جديد نظام وقتي *
تغيير اصلي هدف درواقع.شود پرداخته مشاغل و حرفهها
نظام در "عملا ولي.بود دانش كار به پرداختن آموزشي نظام
هيچ در كه ميروند كاردانش سوي به دانشآموزاني جديد ،
ضعيفترين جزو و نشدهاند پذيرفته ديگري رشته
دانشآموزان اين با آيا.هستند متوسطه دوره دانشآموزان
برآورده را پرورش و آموزش فني بخش اهداف ميتوان ضعيف
كرد؟
هر كه باشيم داشته رشتهاي يك كه باشد اين ما تلقي اگر *
شود رشته اين وارد شود پذيرفته كجا هيچ در نتوانست كه كس
ما حرفهاي و فني و مهارتآموزي نظام يعني.است طور همين
دهيم ، انجام كار سه ما اگر اما.ميبيند آسيب شدت به
ارزش يك بهعنوان را مهارت پرورش و كارآفريني اگر يعني
اشتغال براي مناسبي زمينههاي همچنين كنيم تلقي جامعه در
و دهيم صورت كار بازار با هماهنگيهايي و كنيم فراهم فرد
دورههاي وارد كه كساني براي را آنها تحصيل ادامه زمينه
فكر نكنيم ، مسدود ميشوند ، كاردانش و حرفهاي و فني
و حرفهاي و فني سمت به دانشآموزان گرايش كه ميكنم
و كارشناسي دورههاي.ميكند پيدا شدت بسيار مهارتآموزي
لايحه در و گرفته شكل راستا همين در هم پيوسته كارداني
وارد ميخواهند كه كساني براي را دورهها اين جديد ، نظام
پيشبيني شوند ، كاردانش و حرفهاي و فني دورههاي
.كردهايم
است مدتها.كرديد اشاره آموزشي نظام تغيير لايحه به *
مطرح و است مانده معطل دولت هيات در لايحه اين كه
چرا؟.نميشود
.است گرفته قرار بررسي و بحث مورد دولت در لايحه اين *
سوم برنامه تدوين با لايحه اين بودن همزمان لحاظ به ولي
به اسلامي ، شوراي مجلس ششم و پنجم دورههاي جابهجايي و
كار كميته آن در تا است شده فرستاده ويژهاي كميته
تقديم ششم مجلس به و بگيرد صورت لايحه خصوص در بيشتري
.شود
چيست؟ است ، شده بيني پيش لايحه اين در كه اصلاحاتي *
نظام اصلاح.است تحصيلي مقاطع ساختار در اصلاحاتي شامل *
معلم جذب و تعميم گزينش سيستم در اصلاح و پيشدانشگاهي
برنامهريزي انعطاف زمينههاي در اصلاحاتي همچنين.است
آموزش تشكيلاتي نظام معيشت ، وضعيت ارزشيابي ، نظام درسي ،
.است...و انساني نيروي ساختار با پرورش و
گرفته صورت كارشناسي كار لايحه اين تدوين براي وقت چند *
است؟
مهر از و دادند فرصت ماه هفت ما به جديد دولت زمان از *
.كرديم كار لايحه اين روي بر فروردين 78 پايان تا
در است قرار كه فراواني اصلاحات به توجه با شما نظر به *
كارشناسي كار ماه هفت آيا شود ، اعمال پرورش و آموزش نظام
است؟ كافي
يا شش دستاورد تنها دادهايم ، انجام ما كه كاري اين *
نجفي آقاي وزارت دوره در كه تحقيقاتي همه.نيست ماه هفت
آقاي وزارت زمان در كه كارهايي يا و است گرفته صورت
زمينهساز گرفته ، صورت نظام تغيير لايحه خصوص در اكرمي
تجربيات از استفاده با واقع در.است بوده ما تحقيقي كار
هفت فرصت حال ، عين درداديم انجام را كار اين گذشته ،
آموزش اجرايي مسئولان كه دقيقي آگاهي به توجه با نيز ماه
شد گذاشته كه فراواني كارشناسي جلسات با و دارند پرورش و
كه نظرياتي و داديم صورت مطبوعات طريق از كه فراخواني و
.است بوده مناسبي فرصت نظرم به شد ، جمعآوري
جديد نظام تغيير لايحه در كه مواردي از بسياري البته *
خوبي خيلي حرفهاي "مثلا.است شعار حد در تنها شده مطرح
.دارد وجود لايحه اين در..و معلم شان و شخصيت درباره
.كرد اجرا را آن نتوان عمل در ميرسد نظر به كه صورتي در
است؟ زياد لايحه اين شعارهاي چرا
باشد ، نداشته اجرايي راهكار و باشد شعار حد در تنها اگر *
"اولا شعار اما.كرد اجرا را آن نميتوان كه است طبيعي
"ثانيا.ميكند روشن اجرا در را ما جهت و است شعور مقدمه
.دارد هم اجرايي زمينههاي كردهايم انتخاب ما كه موادي
توضيح لايحه اين اجرايي زمينههاي درباره ميتوانيد *
.بدهيد
و آموزش دروني روشهاي اصلاح "مثلا اجرايي زمينههاي *
در كه مواردي از بعضي.شود انجام ميتواند كه است پرورش
"طبعا و است قوانين اصلاح به شده ، نيازمند مطرح لايحه اين
هم موارد از بعضي.شود انجام آن قانوني كارهاي بايد
است ممكن ما شعارهاي و است نگرشها و نگاه اصلاح نيازمند
بهبود مقدمه هم آن كه باشد نگرشها اصلاح به مربوط بيشتر
.ميشود روشها
قانون در و اسلامي شوراي مجلس مصوبه اساس بر بود قرار *
و آموزش حساب به كارخانهها درآمد از درصد دو بودجه
شود انجام كار اين اگر البته كه.شود واريز پرورش
پرورش و آموزش مشكلات از برخي كه داشت انتظار ميتوان
و نميشود واريز پرورش و آموزش سهم درصد دو چراشود رفع
نميگيرد؟ صورت ارتباط اين در محكمي پيگيري چرا
دستگاهها و كشور آحاد مجموعه در ملي عزم يك بايد "اولا *
كنار در بخشي دستگاه يك را پرورش و آموزش تا كنيم ايجاد
دستگاه يك بايد را پرورش و آموزش يعني.نبينند ديگر بخش
ساير در انساني نيروي تربيت زمينهساز كه بدانند فرابخشي
براي خوبي زمينههاي ميتواند نگاه اين.است بخشها
دستگاههايي از بعضي.كند ايجاد بخشي بين همكاري و تفاهم
.نرسيدهاند نگاه اين به هنوز شايد نميكنند ، همكاري كه
جامعه نگاه اين تا باشيم داشته جدي برنامهريزي بايد ما
زيرساخت يك عنوان به را پرورش و آموزش و كنيم اصلاح را
عوارض كه اين دوم.كنند كمك همه تا بدانيم پايدار توسعه
به نياز نيز جديد كار.است تازهاي و نو كار آموزشي ،
نيز تبصرهها در عوارض ديدن موقت همچنين.دارد زمان
عوارض اين پرداخت چون كه ميكنند فكر.است تاثيرگذار
به نيازي آينده سال نكنند ، پرداخت امسال اگر است ، موقتي
تدبير با نگاه ، نوع اين خوشبختانه.نيست پرداختها اين
در جديد مورد اين همچنين.است اصلاح حال در جمهوري رئيس
پيشبيني نيز پنجساله برنامه در.است نهادينهشدن حال
ما لازم زمينهسازيهاي با ميرسد نظر وبه است شده
.كنيم جذب بتوانيم محل اين از را اعتبارات درصد بيشترين
پيدا توسعه شدت به قبل سال به نسبت امسال كه طور همين
.كرد
به ما دريافتي عوارض ميزان تومان ميليارد از 48 يعني
قانون يك سال 78 در ولي.رسيد تومان ميليارد حدود 80
اجراي بود ، قانون اين اجراي سال اولين چون كه آمد جديد
از درصد دو بود قرار.نبود همراه موفقيت با چندان آن
كه شود واريز پرورش و آموزش حساب به وارداتي كالاهاي
تومان ولي 4ميليارد بودند ، گرفته نظر در درصد ما 40 براي
.است شده محقق
البته.داريم زمان و فرهنگسازي به نياز هم زمينه اين در
موءسساتي اگر كه كردهايم اضافه بودجه قانون در هم بندي
بيتالمال در تصرف و دخل نپردازند ، را پرورش و آموزش سهم
.ميگيرند قرار مواخذه مورد و ميشود
در كه گرفته صورت پيشبينيهايي كه اين به كرديد اشاره *
عوارض درصد دو محل از بيشتري اعتبارات ساله برنامه 5
اين دهيد توضيح "لطفا.شود تامين پرورش و آموزش به مربوط
چيست؟ پيشبينيها
بحث قابل درصد دو و درصد يك هميشه بودجه تبصرههاي در *
عوارض درصد يك كشور توسعه سوم ساله برنامه 5 در است بوده
عوارض درصد دو همچنين.است شده تبديل درصد دو به آموزشي
اين البته.است شده پيشبيني وارداتي كالاهاي از نيز
از معافيتها و عوارض همه كه است زماني به مربوط عوارض ،
هزينهها و درآمدها شفافسازي لحاظ به ديگر دستگاههاي
باعث پرورش ، و آموزش به مناسب نگاه يك وجود اما.شد حذف
حتي و بماند باقي همچنان پرورش و آموزش عوارض كه شد
.كند پيدا هم افزايش
تاريخ كتاب.بپردازيم ديگري موضوع به بدهيد اجازه *
نصرالله جوادعباسي ، باقي ، عمادالدين آقايان نوشته معاصر
باره يك به شد ، تدريس مدارس در مدتي كه اين از پس صالحي
چرا.شد آن جايگزين تدريس براي ديگري كتاب و كرد تغيير
بايد است ، نگذشته آن چاپ از ماه چند هنوز كه كتابي
اين مشكل و بود؟ چه قديم كتاب مشكل كند؟ تغيير دوباره
چيست؟ كتاب
حقايق كشف براي را فضا ديدن ، سياسي نگاه از را چيز همه *
جنبههاي از ايرادهايي قبلي كتاب به "اولاميكند آلوده
بر ايرادي محتوايي جنبههاي از ولي بود وارد مطالب تراكم
ايرادهايي نگارش نوع و تراكم نظر از بلكه.نبود وارد آن
.ميگرفتند
اين قديم كتاب ايراد مهمترين كه معتقدند برخي البته *
تاريخ در ايران مردم و حكومت از آشفته تصويري كه بود
تاريخ ميتوان كتاب اين اساس بر.ميداد ارائه معاصر
و ايران جنگهاي در خيانت.ناميد خيانت تاريخ را معاصر
...و خارجي روابط در خيانت روس ،
شد باعث كه ازعواملي يكي بگويم ميخواهم "اتفاقا *
.بود موضوعات همين شود ، تصميمگيري كتابها اين درباره
.است بوده وضع همين داراي هم جديد كتاب
را ما كشور تاريخ شد مطرح كتاب اين در كه مسائلي ولي *
.ميدهد تشكيل
به كتاب اين كه باشيد داشته توجه جديد كتاب درباره *
است ، آزمايشي بهصورت كه كتابي.شد مطرح آزمايشي صورت
دانشآموزان و معلمان و ميشود توزيع دوره يك در تنها
سپس و ميشود گردآوري نظريات ميدهند نظر آن درباره
نيز نهايت در.ميشود ابلاغ و شده اعمال آن در اصلاحات
منتشر جديد كتاب كه وقتي.ميشود چاپ درسي كتاب صورت به
هيچ به يعني.شد مواجه استقبال با نگارش نوع جنبه از شد ،
ايراد همان اما.نميكنيم نفي را آن نگارش حسن عنوان ،
در همچنان تاريخي ، گذشته به نسبت سرشكستگي و حقارت احساس
كه ايرادهايي از يكي "اتفاقا.ميشد مشاهده نيز كتاب اين
و قاجار عصر در ايران كه است اين بود ، وارد جديد كتاب به
گونه هيچ بدون و سياه بسيار ايران يك ما گذشته
فرهنگي فضاي تنها كه بود ايراني.بود مثبت دستاوردهاي
ايران كتاب ، اين در.است كرده زنده دوباره را آن غرب ،
گرفته قرار آنها خدمت در ودربست بود شده غرب فرهنگ مجذوب
قراردادهاي و شده كه خيانتهايي كنار در كه درحالي.است
است ، داشته وجود كه نارساييهايي و است شده منعقد كه بدي
اصلاحات نسيم علاوه بهداشتهايم هم فراواني افتخارات
ميان از.است نشده وزيده غرب از تنها ما دركشور
صورت هم الهي متفكران و ديني مراجع و داخلي روشنفكران
.است شده داده بها آن به كم خيلي متاسفانه ولي است گرفته
صورت جديد كتاب نگارش در كه است غفلتهايي هم سوم نكته
ثابت خطوط از بعضي به خدشههايي كه شده باعث و است گرفته
بعضي به نگارندگان هم زمينه اين درشود وارد ما تاريخي
مشكل بخش اين در كه داشتند اذعان و گذاشتند صحه موارد از
شيخ با برخورد در و مشروطه تاريخ در "مثلا.داشتيم
به نيز جاها بعضي دراست شده كوچكنمايي نوري ، فضلالله
همين به.است گرفته صورت بزرگنمايي مشروطه انقلاب خاطر
كه اين نخست.داشتيم راه دو كتاب اين درباره خاطر
.كنيم ابلاغ و اصلاح را جديد كتاب روشن و آشكار ايرادهاي
.باشيم داشته اصوليتري برخورد كه بود اين ديگر راه
كتاب همان "فعلا داشت ، نقص كتاب اين چون كرديم احساس
آزمايشي دوره يك جديد كتاب كه اين ضمن.شود تدريس قبلي
را خودشان درس دانشآموزان و كرد طي ترم طول در را خودش
كتابها كه بود اين نگاه يك چون.دادند امتحان و خواندند
كنيم جمعآوري ترم طول در دارد ، كه اشكالاتي خاطر به را
كه كرديم تصريح و نرفتيم موضوع اين زيربار "اصلا كه
.كرد نگاه سياسي مساله يك عنوان به درسي كتاب به نبايد
صورت تاريخ كتاب درباره جديتر كارشناسي بحث بايد بلكه
ميبايست كه رسيديم نتيجه اين به نيز نهايت در.پذيرد
تا را تاريخ درس كتاب كه اين ضمن.شود تدوين جديدي كتاب
.داشت نخواهيم ديگر سال يك
از مانده دانشآموزان به مربوط ميشود كه اعتراضهايي
قبل ترم در دانشآموزان از بسياري چون.است تاريخ درس
جلوگيري ما كه اين رو ، اين از.خواندهاند را تاريخ كتاب
صحت عنوان هيچ به كنيم ، جمعآوري را كتابها و كنيم
نقدهاي.است كرده طي را خودش آزمايشي دوره و ندارد
ميخواستيم و است گرفته صورت كتاب اين خصوص در مختلفي
را تاريخ كتاب كه كساني براي كتاب اين روي بر اصلاحاتي
وجود دانشآموزاني گفتيم ولي.دهيم صورت نخواندهاند ،
همان ماندهاند ، تك تك كه كساني براي بنابراين.ندارند
را كتاب اين هم آينده سال براي و كنند دنبال را قبل وضع
كه هم دوميها سال.ميشود منتقل سوم سال به و نداريم
دوميها سال كه هم سوم سال در و گذراندهاند امسال
اصلاح و بازنگري براي فرصت سال يك بنابراينگذراندهاند
.داشت خواهيم فرصت تاريخ كتاب
.داريد فرصت كتاب اين تدوين براي سال يك كه كرديد اشاره *
انحصاري حق داراي ميبايست آياحكومت ، شما نظر به
باشد؟ درسي كتابهاي محتواي تعيين
نظام فرهنگي مسئول پرورش و آموزش كه اين در ببينيد ، *
.است طور همين دنيا همه در.كرد شك نبايد است ، كشور سياسي
نظام.شود تلقي عيب يك عنوان به نبايد "اصلا موضوع اين
نظام.ميدهد پرورش سوسياليستي دانشآموز سوسياليستي
.ميدهد پرورش كاپيتاليستي نظام و فرهنگ كاپيتاليستي
را خودش نسل بايد نيز اسلامي جمهوري ونظام انقلابي نظام
آموزش كنيم فكر كه اين ولي.دهد رشد خودش نظام با متناسب
نادرستي تلقي باشد ، حاكميت فرهنگ از منفك بايد پرورش و
و جوهره بر مبتني پرورش ، و آموزش رسالت جوهره "اصلا.است
توسط نيز پرورش و آموزشاست سياسي و حكومتي نظام ماهيت
.ميگيرد شكل مرامي هر و كشور هر حكومتي نظام سياسي بخش
عنوان به نبايد و است صورت همين به نيز دنيا جاي همه در
سري يك حاكميت كه باشد اين منظور اگر اما.شود تلقي عيب
چنين "اصلا كند ، حذف بخواهد را وعلمي عقلاني منطقي ، اصول
.است نداشته هم دخالت تاكنون پرورش و آموزش و نداريم چيزي
آن ميشودكه طراحي سازماني يك در ما درسي كتابهاي
داراي نيز گروه هر و است علمي گروههاي داراي سازمان
.است صاحبنظران از مركب درسي كتب همين به مربوط شوراي
كتابي اوليه موءلفان كه ميشده عمل ترتيب اين به تاكنون
كارهاي شده نوشته كتاب درباره گروه در و مينويسند را
از متشكل كه گروه شوراي در سپس.ميگيرد صورت تحقيقي
وسيعتري نگاه با است ، دانشگاهيان و معلمان صاحبنظران ،
.ميشود چاپ و ويراستاري كتاب ، نيز سرانجام.ميشود بررسي
دخالت تنها كه معني اين به كتابها تدوين بنابراين
ولي نيست ، دادم ، توضيح كه اول معني آن به باشد ، حاكميت
بياييم كه امااينباشد حاكميت سوي از جهتگيري ميبايست
باشيم ، تاكنون داشته نظارت وسرفصلها بخشها تك تك در
.است نداشته سابقه
دارد ادامه
|