در عكس نمايشگاه دو برگزاري حاشيه در
برجستهها نقش انساني هويت ;بنفشه گالري
مديريت پيام
در عكس نمايشگاه دو برگزاري حاشيه در
برجستهها نقش انساني هويت ;بنفشه گالري
ايراني كهن آثار در يادگيري -ياددهي
!نيكدار را بدان
;بدوزند خرگاهش پيرامون كه را ، چين نقاشان گفت فريدون"
و بزرگ خود ، نيكان كه !هوشيار مرد دار ، اي نيك را بدان
"...نيكروزند
با همراه اشاره ، بيان با و پوشيده زبان به...بعد اما و
و جوانان تربيت در كه كنيم مطرح را سوءال اين بايد كنايه
تاچه خودي اصيل انديشههاي و خودي فرهنگ به آنان جذب
جوانان با صميمي ارتباط رمز و راز بودهايم؟ موفق اندازه
بودن عايق و پيچيدگي ، تكلف ، اين علت و چيست؟ جامعه
دركجاست؟ جوانان و نوجوانان با بزرگسالان ، ما ارتباط
روشها در توانستهاند ما مربيان و معلمان اندازه چه تا
را نوجوان دانشآموزان خود تربيتي برنامههاي و
و تشويق ، پاس به نه آنان كه كنند جلب بهخود بهگونهاي
اشتياق به نه و جايزه ، انتظار به نه و تنبيه ، هراس به نه
را خويش مربي يا معلم شخصيت با همانندسازي آرزوي نمره ،
بر باد مبارك است مثبت سوءالات اين پاسخ اگر !باشند داشته
فكري بايد است ، منفي پاسخ اگر و !تربيتي هنرمندان اين
.درانداخت ديگر طرحي و كرد ديگر
كه هستند كساني "معمولا ما تربيتي مخاطبين ميرسد بهنظر
خود كه عده همان براي تنها ما و شدهاند ، تربيت ازقبل
برقرار ارتباط و داريم برنامه هستند ، نيكسرشت و نيكروز
از و نيستند ، ما پوشش چتر در كه عظيمي خيل ولي ميكنيم ،
امتداد در و توجه مورد ;هستند خارج ما تربيت گردونه
رسالت درحاليكه.نميگيرند قرار ما تربيتي برنامههاي
آنانكه تا كنيم كاري كه است اين در ما ، ظريف هنر و اصلي
!گردند ما جذب ندارند ، كاري ما با
كه شود خلاصه امر دراين تنها نبايد تربيت ، در ما هنر
كه را كساني تنها و كنيم برگزار قرآن مسابقه مثال ، براي
همانها با و آوريم خود گرد هستند ، و بوده قرآن اهل "قبلا
توفيق كه را كساني بايد ;آن از فراتر بلكه.كنيم كار
.كنيم مسابقه اين جذب گردند ، قرآن اهل نيافتهاند
براي اجلاس كه نيست اين در تنها تربيت ، در ما هنر يا و
دائم و آوريم ، گردهم را نمازگزاران تمامي و بگذاريم نماز
بهجاي خود اين كه بگوئيم ، نماز اهميت از آنها گوش در
اجلاسي بايد آن ، از فراتر اما.است شايسته و نيكو خود ،
كه نيافتهاند توفيق نكرده خداي كه را كساني و بگذاريم
جذب آورند ، روي نماز معنويت از سرشار و مقدس وادي اين به
:گفت كه است اساس براين.نمازگردند اهل نيز آنها تا كنيم
و بزرگ خود ، نيكان كه !هوشيار مرد اي نيكدار ، را بدان"
".نيكروزند
كريمي عبدالعظيم دكتر *
اوايل كه بود عكسي نمايشگاه عنوان "نخست گام -هخامنشيان"
.شد برپا بنفشه گالري در ارديبهشت
بينظيرترين (افسانهاي پرسپوليس همان يا) جمشيد تخت
نه سالها طول در باستان ، ايرانيان از مانده جا به يادگار
بوده ، خارجي و داخلي گردشگران از بسياري توجه مورد تنها
كه شده متعددي هنري آثار خلق براي اصلي انگيزه بلكه
آن بينندگان بر مجموعه اين عميق تاثيرگذاري بر گواهي
همواره تختجمشيد بصري جذابيتهاياست هنرمندان بويژه
سعي كه است بوده عكاساني از بسياري عكسهاي سوژه
از متفاوت نگاهي با و خود دوربين دريچه از داشتهاند
.بپردازند آن از تصاويري ثبت به ديگري ،
مجموعه عكاس اسكندري سيامك تلاش ميرسد نظر به
از كه بوده آن بر نيز "فروردين:نخست گام -هخامنشيان"
تختجمشيد در تازهاي شهود و كشف به متفاوت زواياي
معماري رشته ارشد كارشناسي فارغالتحصيل كه او بپردازد ،
نزديك همكاري خاطر به است تهران زيباي هنرهاي دانشكده از
و سال يك مدت براي است توانسته "پاسارگاد بزرگ پروژه" با
آن فرصت و باشد داشته حضور مجموعه در مداوم طور به نيم
و ساختاري جنبههاي در بيشتري تعمق كه بيابد را
.باشد داشته هخامنشي دوره آثار زيباييشناسانه
نقش پشت در انساني هويت يك حضور حس القاي
فرد منحصربه حجمهاي به توجه (هخامنشي سربازان)برجستهها
از مناسب استفاده با و شده حساب و دقيق كادرهاي قالب در
درآمده نمايش به آثار ويژگيهاي از -روشنها سايه -نور
به عكسها موضوع كردن محدود طرفي از.ميشود محسوب
اختصاص بنا اين به اثر هشت كه -كوروش آرامگاه و حكاكيها
-مختلف فصول در و متفاوت زواياي از البته بود ، يافته
يك قالب در تختجمشيد از جامع تصويري ارائه از مانع
.بود هخامنشيان عنوان با عكس مجموعه
حاضر نمايشگاه":ميدهد توضيح چنين باره اين در اسكندري
عنوان با آينده در كه است مجموعههايي از اپيزود اولين
كاملتر تصويري آنجا ، در و ميكنم ارائه هخامنشيان اصلي
الهه ".گذاشت خواهم تماشا معرض در را تختجمشيد از
از استقبال خصوص در بنفشه گالري مدير رئيسدانا ،
نوع دليل به نمايشگاه اين از استقبال":ميگويد نمايشگاه
بگويم بايد اما بود ، توجه قابل آن پسند مورد سوژه و كار
بلكه استقبال عدم مشكل نه گالريها ، بيشتر اصلي مشكل كه
مستمر فعاليت ادامه كه است هنري آثار خريدار كمبود مشكل
".ميدهد قرار تحتالشعاع را گالري
فعاليت آغاز از سال دو به نزديك كه اين به اشاره با او
هنرمندان تشويق تنها را خود هدف ميگذرد ، بنفشه گالري
و سياسي مسائل":كه ميكند گلايه و دانسته مستعد و جوان
گالريها از بازديد براي مجالي كمتر اقتصادي درگيريهاي
نقش ميتوانند كه هم نشريات ميگذارد باقي مردم براي
انعكاس به مايل بيشتر باشند داشته اطلاعرساني در مهمي
جذابيت دليل به البته كه هستند سينما هنر به مربوط اخبار
اما.است توجيهپذير تصويري ، رسانههاي بودن همهگير و
از و هنرها ساير براي نيز خوري در جايگاه بايد هرحال ، به
".شود گرفته نظر در تجسمي هنرهاي جمله
نوستالژيك احساسي انتقال
ماني عكاسي آثار از مجموعهاي مذكور ، نمايشگاه از پيش
موضوع.بود شده گذاشته نمايش به بنفشه گالري در بنايي
دو تاريخي و قديمي ابنيه شامل بيشتر بنايي عكسهاي اصلي
خود عكسهاي ارائه در هنرمند كه بود قزوين و اصفهان شهر
قالب در لابراتواري تكنيكهاي از استفاده با داشت سعي
و يابد دست متفاوتتري ارائه به سفيد و سياه آثاري
.بود شده نيز موفق كه كند منتقل را نوستالژيك احساسي
جنگزده كودكان موضوع با اجتماعي مستند اثر چند انتخاب
به درآمده ، نمايش به مجموعه در آن دادن قرار و خرمشهري
و نداشت فضا كليت با را لازم همخواني بودن ، موفق رغم
شكلي به و جداگانه مجموعهاي در اگر بود مناسبتر
از ديگري تعداد در.ميشد پرداخته آن به گستردهتر
شده رها آهنهاي اتفاقي تلفيق شاهد عكاس ، موفق عكسهاي
از متمايز عكاس بخش ، اين در كه بوديم قديمي بناي مقابل
.بود شده نزديك مدرنيستي پست هنر به عكسهايش كلي فضاي
قبادي ليلا
مديريت پيام
لارنس و لارچ نظر از سازماندهي عوامل 2- سازماندهي
در را عامل چهار (Lorch and Lowrance) لارنس و لارچ
:ميكنند تلقي مهم سازماندهي
.سازمان تشكيلدهنده عوامل (الف
.آن محيط و سازمان (ب
.سازمان خصوصيات (ج
.سازمان ساختار (د
عوامل اين از يك هر مورد در مختصر ، بهطور است بهتر حال
.شود داده توضيحاتي
بهعنوان عامل چهار ;سازمان تشكيلدهنده عوامل (الف
:شدهاند شناخته سازمان تشكيلدهنده پارامترهاي
ساختار در: (Formality of structure) رسمي ساختار -1
.هستيم مرئوس و رئيس كردن مشخص دنبال به رسمي
تشكيلاتي به سازمان:(Goal Orientation)هدفگرايي -2
براي كه ميشود تشكيل بيشتر يا نفر دو از كه ميشود گفته
بنابراين ، .ميكنند كار معيني محدوده در و خاصي هدف
اساسي هدف درواقع ، .ميگردد تعيين هم عمل محدوده
رهنمون مشخصي هدف به را سازمان كه است اين سازماندهي ،
.سازد
سازمان ، يك در: (Time Orientation) زمانگرايي -3
يك در "مثلا.باشد زمانگرايي براساس بايستي عمليات
افرادي بين از بايد ابتدا در پروژه مدير صنعتي ، فعاليت
هنگام در.باشند مسلط قراردادها امور بر كه شود انتخاب
حسابدار يك بايد حساب تسويه هنگام در و مهندس يك اجرا
عامل زمان ، پس.گردند انتخاب پروژه مدير بهعنوان
حركت مسيري چه در سازمان اينكه به بسته.است سازماندهي
تغيير و تشكيل را ساختار آن ، به توجه با بايد ميكند ،
.ميدهيم انجام را عملياتي سازمان ، نياز به توجه با.داد
به توجه با و باشد ثابت نميتواند تشكيلاتي ساختار لذا
همه به ديگر طرف از.كند تغيير بايد زمان ، و نيازمنديها
هر بلكه.داد متحدالشكل ساختار نميتوان سازمانها ،
ساختار به احتياج آن ، مراحل و هدف به توجه با سازماني
.دارد مختلف
يك مختلف افراد: (Task Orientation) وظيفهگرايي -4
است ممكن كه ميدهند انجام را خاصي وظيفه يك هر سازمان ،
باشند ، داشته اختلاف و چندگانگي يا و تضاد هم با ظاهر در
آن ، و ميرسند اشتراك به نقطه يك در وظايف اين همه ولي
اداره كارگزيني رئيس "مثلا.است سازماني اهداف به نيل
كاركنان خدمت حين آموزش در شهرستان يك پرورش و آموزش
آموزش مسئول به را آموزش نوع بايد و كند دخالت نبايستي
.نمايد واگذار انساني نيروي
هر در: (Organism Enviroment) سازمان محيط و سازمان (ب
محيط اول ، محيطاست مشاهده قابل محيط نوع دو سازماني ،
غيرقابل يا خارجي محيط ديگر ، محيط و كنترل قابل يا داخلي
عوامل تمام نسبي كردن متعادل مدير ، وظيفه.است كنترل
.است كنترل غيرقابل و كنترل قابل
انساني ، منابع:از است عبارت سازمان هر داخلي محيط
خارجي محيط همچنين.اطلاعاتي منابع و مالي و فيزيكي
آنها ازجمله كه است متعددي موارد شامل نيز سازمانها
نگرشها تمامي با جامعه:كرد اشاره موارد اين به ميتوان
كار ، نيروي ساختار دولت ، قوانين آن ، بر حاكم فرهنگهاي و
مشابه خدمات عرضهكنندگان خدمات ، از استفادهكنندگان
،(خصوصي يا دولتي) سرمايهگذاران ،(خصوصي يا دولتي)
...و موءسسات و انجمنها
و كاركنان با سازمانها خصوصيات:سازمان خصوصيات (ج
دور هدفي به رسيدن براي كه محدودي و مشخص انساني نيروي
به كاركنان ، اين رفتار در.ميگيرد شكل شدهاند ، جمع هم
سازمان.دارد وجود محدوديتهايي سازمان ، ساختار دليل
سازمان خصوصيات در نيز (ساختار) رسمي سازمان و غيررسمي
.ميگيرد قرار
زير مورد چهار به سازماني ساختار در:سازمان ساختار (د
:ميشود توجه
و گسترده ارتباطات شبكه يعني:(complexity) پيچيدگي -1
بهوجود ومحيط اهداف سازمان ، كاركنان بين كه فراواني
.ميآيد
مقررات و قانون طبق بر عمل كه:(Formality) رسميت -2
.ميشود شامل را خاص
اعمال و فوريت مورد در:(Centralization) تمركز -3
.ميكند صحبت پايين به بالا از تصميمگيريها
مركزيت عدم به كه:(Discentralization) تمركز عدم -4
.دارد اختصاص آن تفويض و پخش و تصميمگيري و قدرت
.ميشوند ديده هم از جدا "معمولا چهار و سه موارد البته
به "قطعا كرد ، انتخاب را متمركز مديريت سازماني اگر يعني
.بالعكس و رفت نخواهد تمركز عدم سراغ
مجدفر مرتضي *
|