شوراي گشايش مراسم در مهاجراني دكتر
روز خرداد دوم :ايران سينماي توسعه عالي
بود شده فراموش ارزشهاي تحقق
ايران امورخارجه و فرهنگ وزراي پيام با
معاصر نقاشان آثار نمايشگاه :ايتاليا و
يافت گشايش ايتاليا در ايران
برگزيدگان به مهاجراني دكتر تبريك پيام
كن ايراني
اسكار فهرست در" راهبان" ايراني فيلم
گرفت قرار
فرهنگ دو بين همبستگي براي تلاش
ماهور 6 فصلنامه
رود پيوسته و آهسته كه است آن رهرو
!پاپ موسيقي تا ناب موسيقي از
ايران سينماي مستندسازان انجمن فراخوان
شوراي گشايش مراسم در مهاجراني دكتر
روز خرداد دوم :ايران سينماي توسعه عالي
بود فراموششده ارزشهاي تحقق
با ديروز عصر ايران سينماي توسعه عالي شوراي :هنري گروه
دستاندركاران از جمعي و ارشاداسلامي و فرهنگ حضوروزير
.كرد كار به آغاز ايران سينماي
را ماه خرداد دوم مهاجراني عطاالله دكتر مراسم اين در
وآغاز كرد توصيف خود سياسي درسرنوشت مليمردم روزمشاركت
اين با همزمان سينمايايران توسعه عالي شوراي فعاليت
.دانست مبارك و خجسته را ايام
در مردم اراده اعمال روزنقش خردادماه 1376 دوم:گفت وي
نيز خردادماه 1378 دوم در چنانچه خودشانبود سرنوشت
فعاليت مردمي ازنهادهاي ديگر يكي عنوان به شهر شوراهاي
.كردند آغاز را خود
خردادماه دوم:كرد خاطرنشان اسلامي وارشاد فرهنگ وزير
ياد از ما كه بود ارزشهايي از برخي روزتحقق همچنين 1376
عنوان به نگاهها زوايهبرخي از است ممكن كه بوديم برده
.شود تلقي ضدارزش
و صميميت ايجاد و مردمي مشاركت آزادي ، عقلانيت ، وي
دانست ويژگيهايي جمله از را مردم و دولت پرمهرميان رابطه
امكان مردم ميان در دومخردادماه 1376 حماسه وقوع با كه
.كرد پيدا تجلي
مشاركت درجه به نظام هر توانايي كه كرد تاكيد مهاجراني
خود قاعده بر حكومتي كه صورتي در و سنجيدهميشود مردم
همچون ابزارهايي به استوارنباشدمتوسل باشد ملت كههمان
.ميشود خارجي نيروهاي به تكيه و قهريه قوه
بخش در ما:كرد خاطرنشان اسلامي وارشاد فرهنگ وزير
و فرهنگي بخشهاي ديگر از ساماندهيامور لحاظ به سينما
الگوي عنوانيك به سينما بنابراين هستيم ، جلوتر هنري
ميتواند ايران سينماي توسعه عالي شوراي درتشكيل موفق
.باشد مطرح
ايران امورخارجه و فرهنگ وزراي پيام با
معاصر نقاشان آثار نمايشگاه :ايتاليا و
يافت گشايش ايتاليا در ايران
عنوان تحت ايران معاصر نقاشان آثار نمايشگاه :هنري گروه
عطاءالله آقايان ، پيام با "ايران امروز نقاشي به نگاهي"
و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزراي خرازي كمال و مهاجراني
خارجه امور و فرهنگ وزراي همچنين و ايران خارجه امور
.يافت گشايش ايتاليا رم شهر ملي هنرهاي موزه در ايتاليا
در تهران ، معاصر هنرهاي موزه عمومي روابط گزارش بنابر
از ايراني نقاشان از برجسته اثر از 100 بيش نمايشگاه اين
مسعود شيشهگران ، كوروش حسيني ، مهدي نامي ، غلامحسين قبيل
مناسبت به..و حبيبي شهلا گيزلاسينايي ، عربشاهي ،
قرار علاقمندان عموم ديد معرض در خرداد دوم فرارسيدن
.گرفت خواهد
با مناسبت همين به پيامي در اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير
مستمر و جدي حركتهاي به ايراني جامعه نياز به اشاره
ايراني نقاش هنرمندان":داشت اظهار هنر عرصه در نوخواهي
مكتبهاي سوي به گرايش و مدرن هنر مباني پذيرش رغم به
هويت بيان دغدغه از لحظهاي هرگز محتوايي لحاظ به جهاني
و غني ارزشهاي از آگاهانه بهرهگيري و خويش ملي و شخصي
".نبودهاند فارغ خود هنر و فرهنگ كهن
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير پيام از ديگر بخشي در همچنين
دوري ايراني ، هنر ويژه به شرقي هنر ويژگي":است آمده
دنياي به پناهبردن و روايتگري و واقعگرايي از جستن
.است جهان رمزآميز و انتزاعي توصيف و خيال و انديشه
خارجه امور وزير خرازي سيدكمال پيام در گزارش همين بنابر
در ايتاليا و ايران كشور دو نزديكي سابقه به توجه با نيز
:است آمده غرب و شرق بين مستمر تعامل و گفتگو چارچوب
از مملو و آگاه متحرك ، جوان ، جامعهاي ايراني جامعه"
و فرهنگي منطق كه امر اين از آگاهي با و ايدههاست
درك و شناخت جغرافيايي و تاريخي ضرورتهاي و اخلاقي
ايدههاي ميخواهد است ، كرده تبديل ضرورت به را متقابل
".بشناساند جهانيان به را خود
برگزيدگان به مهاجراني دكتر تبريك پيام
كن ايراني
كن جشنواره در را ايراني سينماگران موفقيت ارشاد وزير
گفت تبريك
ارسال با ديروز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير :هنري گروه
براي زماني فيلمهاي سازندگان به جداگانهاي پيامهاي
در را آنان جمعه ، موفقيت و سياه تخته اسبها ، مستي
از بخشي در.گفت تبريك كن فيلم بينالمللي جشنواره
حسن مخملباف ، سميرا به مهاجراني عطاءالله سيد پيامدكتر
تحسين و پرتلاش حضور:است آمده قبادي بهمن و يكتاپناه
رقابتهاي صحنه در ايراني وموفق جوان كارگردانان برانگيز
ميان رادر ايران سينماي نام ديگر بار سينما جهاني
.كرد مطرح جهان برترينهاي
سينماي اميدوارم:افزود پيامها اين در مهاجراني دكتر
ديگر و شما ارزشمند تجارب از بابهرهگيري اسلامي ايران
مثبت و تاثيرگذار بتواندحضوري هنرمند و متعهد سينماگران
.باشد داشته جهاني عرصههاي در
اسكار فهرست در" راهبان" ايراني فيلم
گرفت قرار
بخش به سبحاني رضا ساخته "راهبان" كوتاه فيلم :هنري گروه
كوتاه فيلمهاي بينالمللي دورهجشنواره ششمين مسابقه
.راهيافت كانادا تورنتو
جشنوارههاي معتبرترين از يكي كانادا تورنتو جشنواره
تورنتو شهر در خردادماه تا21 كهامسال 15 است جهاني
.ميشود برپا كانادا
جشنواره مسابقه بخش به فيلم 35ميليمتري اين راهيابي
اسكار 2001 فيلمهاي فهرست در آنرا امكانحضور تورنتو ،
.ساخت فراهم
مكاتبات براساس:گفت "راهبان" فيلم كارگردان سبحاني رضا
در شدن فته ازپذير پس راهبان هماكنونفيلم شده ، انجام
نيز اسكار فهرستفيلمهاي در تورنتو ، جشنواره مسابقه بخش
.است گرفته قرار
بازار جشنواره اين برپايي با همزمان ساله همه:گفت وي
توزيعكنندگان ، تلويزيوني ، حضورخريداران با فيلمي
برپا جهان سراسر كوتاهاز فيلم مخاطبين و تهيهكنندگان
اين در فيلم بر 1600 بالغ گذشته سال در كه ميشود
تنهايي روايت راهبان فيلم داستان.شد عرضه بازارفيلم
راهباني به راهآهن درخطوط و كوير دل در كه است پيرمردي
.است مشغول
انگليس ، بيبيسي چون جشنوارههايي در كنون تا فيلم اين
آلمان درسدن سوئد ، اپسالا يونان ، دراماي ژاپن ، توكيو
مسابقه بخش در برايشركت نيز هماكنون و است داشته حضور
.است شده درآلمانانتخاب هامبورگ كوتاه فيلم جشنواره
فرهنگ دو بين همبستگي براي تلاش
نوار انتشار مناسبت به خواننده ، جمشيدي ، فاضل با گفتوگو
(سحر مرغ) غرب و شرق ديدار
و تامل با اگر موضوعات و پديدهها برخي با برخورد :درآمد
نميآيد ، دست به نظر مورد نتيجه نباشد ، همراه تدبر
و موضوعات برخي با تفنن روي از و ظاهري رويكرد همچنانكه
خوشي چندان ثمرات ميتواند ، جامعه در موجود مفاهيم
.باشد نداشته
عليرغم كه است مفاهيمي جمله از تمدنها ، "گفتوگوي" مقوله
هنوز گرفته ، صورت آن كردن نهادينه براي كه فراواني مساعي
و تجربه لذا است ، نشده انجام آن براي مناسبي بسترسازي
مفهوم اين تا ، بگيرد صورت بايد فراواني خطاهاي و آزمون
آن استحقاق كه شود آن و كند خوش جا خود ، متناسب هيات در
.است
گفتوگوي" عنوان با اثري موسيقي حوزه در و قبل چندي
فاضل" اثر اين طرح مجريشد عرضه بازار به "تمدنها
با كه است سنتي موسيقي نزديك سالهاي خواننده "جمشيدي
تلويزيون از (كليپ) نماآهنگ صورت به كه "سحر مرغ" تصنيف
جمشيدي.گرديد معرفي سنتي موسيقي علاقهمندان به شد ، پخش
را اثر اين آهنگساز ، و نوازنده "ساكت كيوان" اتفاق به
به توجه با اثر اين.كردند بازار روانه و توليد و تهيه
موسيقي اثر يك مفهومي حوزه در تجربهها نخستين از كه اين
فراواني انتقادات جاي و نيست خالي ضعف از بالطبع است ،
و ورزيده همت ساكت ، و جمشيدي كه همين اما است ، آن بر نيز
.نهاد ارج كارشان بر بايد كردند ، تقبل را كاري چنين
اين مقدمات تهيه چگونگي حول بيشتر جمشيدي با ما گفتوگوي
و آهنگساز عنوان به ساكت كيوان با.است گذشته اثر
كه گذاشتيم گويي و گفت قرار نيز اثر نوازندهاين
گرامي خوانندگان شما تقديم نزديك آينده در اميدواريم
.گردد
نجوا - الف :وگو گفت
بگوييد؟ نوار اين انتشار شكلگيري چگونگي از *
چون و بود شده اجرا اين از پيش اثر اين قطعات از برخي
از برخي ميشد ، پخش تلويزيون يا راديو از پراكنده شكل به
صورت به كار اين كه كردند تقاضا علاقهمندان ، و مشتاقان
انتشار و استوديويي اجراي صرافت به لذا شود ، منتشر كاست
رئيس با كه ملاقاتي در همزمان.افتاديم كاست صورت به آن
و كرده مطرح را طرح اين جمهوريداشتم ، رياست دفتر محترم
و تمدنها گفتوگوي سياست راستاي در كه دادم پيشنهاد
نسبت كشورها ، ديگر مردمان در دلبستگي و علاقهمندي ايجاد
فراگيرترين كه موسيقي از ميتوانيم زمين ، ايران فرهنگ به
.كنيم عرضه بازار به را اثري و گرفته مدد است ، جهاني زبان
كرديد؟ انتخاب را پيانو ، و تار ساز ، دو اين چگونه *
نماد عنوان به ايراني ، سنتي موسيقي فرهنگ در تار
اركسترها ، و اجراها تمامي در و است شده معرفي ايرانيت
موسيقي سازهاي ساير به نسبت برتري و رهبري نوع تار ، ساز
ساز عنوان به نيز پيانو ساز ديگر سوي از.دارد را سنتي
(غرب كلاسيك و فرهيخته موسيقي البته) غربي موسيقي شاخص
.است شده شناخته
چيست؟ كار اين خاتمه و شروع از شما اصلي هدف *
فكر و ذهن در كار اين كه است نتيجهاي من اصلي قصد
شخصي لحاظ به خود من.مينهد جاي بر كشورها ديگر مردمان
كشورهاي از يكي از فرد يك ميبينم كه وقتي ميشوم ، مشعوف
ساز و موسيقي با آشنايي هيچگونه كه امريكايي يا اروپايي ،
يا و شگفتي ابراز كار اين شنيدن از ندارد ، كشورم ملي
چندان قطعات اين آنكه براي و بنياد همين بركند خوشحالي
موسيقي قطعات معروفترين از برخي نباشد ، بهگوش ناآشنا
مساعدت و مدد به كار اين كه كرديم انتخاب را غربي كلاسيك
مراحل تمامي كه گرفت انجام ساكت كيوان آقاي خوبم دوست
.و سازبندي و اركستري تنظيم و قطعات نوشتن) اجرا و انتخاب
ضمن گرفت ، عهده به تنه يك و كشيده زحمت ايشان را (.
تار تكنوازان چيرهدستترين جمله از ساكت آقاي شخص آنكه
مشكلترين و پيچيدهترين اجراي در كه ميرود شمار به
خرج به ممارست و تمرين سالها ، غربي ، كلاسيك موسيقي قطعات
لذا.هستند آشنا خوبي به آن ظرايف و غوامض با و دادهاند
ملوديها ، صحيح ارائه ضمن ايشان كه ميبينيد اجرا در شما
دهند ، انتقال شنونده به را قطعه هر لازم حس كردهاند سعي
كه ايراني موسيقي فرهنگ و ايرانيگري نوعي آن در كه حسي
است بنيادي چنين بر.ميخورد چشم به شده ، متجلي تار در
خارج شنوندگان از بخشي برروي بتواند اثر اين اميدوارم كه
دارند ، يا داشته كشورمان به كه نگاهي نوع هر از ، فارغ
قابليتها از ناچيز چند هر گوشهاي و بگذارد مثبتي تاثير
آنها به را آن شاخص نوازندگان و ايراني موسيقي امكانات و
.بنماياند
است؟ نواخته نوازندهاي چه را اثر پيانوي *
و خوب نوازندگان و آهنگسازان از كه حيدري مازيار آقاي
با كه است خوشحالي باعث من براي و هستند ما كشور جوان
.كرديم مشاركت كار اين در ايشان
همراهي جنبه بيشتر اثر اين در پيانو كه ميرسد نظر به *
است؟ بوده تار بردوش اثر عمده و است داشته را تار با
حدودي تا ميتوان بوده ، دونوازي شكل به كه بخشهايي در
و تار ساز معرفي خواهان ما حال هر درپذيرفت را شما سخن
نوار اين در كه حالي در.هستيم آن ويژه تواناييهاي
زيبايي به و دارد مستقل نت خط پيانو كه هست هم قسمتهايي
بخش در اگرچه حيدري آقاي بهتعبيري.است شده اجرا هم
هم بخشهايي در بودهاند همراهيكننده نوار از عمدهاي
.نواختند مستقل ملودي
كرديد؟ استفاده "سحر مرغ" تصنيف از اركستري بخش در چرا *
كه شگفتانگيزي ويژگي شعري ، ساختار دليل به "سحر مرغ"
دلبستگي و آشنايي مهمتر ، همه از و نهفته آن ملودي در
به نسبت كه نوستالژياي و تصنيف اين به ايرانيان فراوان
.شد انتخاب نوار اين روي يك دارند آن
آقاي تنظيم و شما صداي با نيز ازآن اجرايي قرار از *
ميشد؟ پخش تلويزيون از (كليپ) آهنگ نما صورت به ساكت
ما كه بودند علاقهمند نيز صداوسيما سازمان مسئولان بله
همين بر.دهيم قرار مردم اختيار در دركاستي را اثر اين
با كه گرفتيم تصميم سپس و كرديم مشورت ساكت آقاي با اساس
تا كنيم اجرا استوديو در را آن ضبط ، با و دوباره تمرين
.باشد هم كليپ همان يادآور
داشته اجتماعي تاثيرات چه شما ، كار اين ميكنيد فكر *
ركود و فترت دوران ايران سنتي موسيقي كه حالي در باشد ،
ميگذراند؟ را خود
خود ركود دوران در ما سنتي موسيقي كه شما نظر اين با من
.نيستم موافق ميكند ، زندگي
من به كه واقعيتي.ميدهم خبر موجود واقعيت يك از من *
خواننده طرفدارترين پر آثار فروش ميگويد ، روزنامهنگار
است؟ شده كمتر برابر حداقل 5 موسيقي نوع اين
دليل به سنتي ، موسيقي به بيعلاقگي علت من نظر به اما
در -جدي موسيقي اينجا در -جدي انديشه نوع هر كه است آن
دربخشهاي را مشكل اين شما.است مواجه مشكل با ما جامعه
نيز...و روزنامهها و جدي مقاله كتاب ، تئاتر ، فيلم ،
كه اجتماعي مختلف دلايل به من نظر به.ميكنيد مشاهده
-مردم نميگنجد ، ما گفتوگوي محدوده در آن از گفتن سخن
دارند ، جديرا پديدههاي تحمل كمتر -ما جوانان خصوص به
.ميشود روبهرو بياعتنايي با نيز جدي سخنراني يك الان
براي ما.نيست چارهاي اما.نيست ايراني موسيقي تنها اين
شود مواجه متناسبش و مناسب رويكرد با جدي ، پديده هر آنكه
آن تفكر و انديشه بسترهاي كه برويم سمتي به ميبايست
ما جوانان كه است وضعيتي چنين در.شود نهادينه پديده ،
بخشي و بپردازند نيز جدي پديدههاي به كه ميكنند عادت
جدي مسائل به را خود دلبستگيهاي و علايق دغدغهها ، از
.دهند اختصاص
داريد؟ تقاضايي چه فرهنگي ارگانهاي از *
زبانه دو صورت به است قرار اثر اين اينكه ، به باتوجه
كه كشور فرهنگي سازمانهاي از ما انتظار شود ، منتشر نيز
از بخشهايي با يا و كشور از خارج نمايندگان با "عموما
سازمان ، همانند دارند ارتباط كشورها ديگر مردمان
با مرتبط سازمانهاي نيز و ايران اسلامي جمهوري هواپيمايي
فرهنگي سازمانهاي همچنين و خارجي گردشگران خروج و ورود
فرهنگ ترويج در كه است اين خارجه امور وزارت به وابسته
در را آن و كنند توجه اثر اين به جدي ، ايراني موسيقي
و توجه.بدهند قرار خارجي و ايراني علاقهمندان اختيار
و علاقه نمايانگر واقع در كارها اينگونه از حمايت
مشوق ميتواند و است مرزوبوم اين غني فرهنگ به دلبستگي
باشد ، خصوصي و دولتي غير افراد و سازمانها براي مناسبي
هر دربرميدارند گام آثاري چنين ترويج و تهيه براي كه
بردن پيش و تمدنها گفتوگوي كه كنيم قبول بايد ما حال
دولتي ارگانهاي وظيفه تنها محترم ، جمهور رئيس پيشنهاد
و دولت به وابسته موءسسات بين همكاري و تعامل بلكه نيست ،
براند پيش به را عظيمي طرح چنين ميتواند خصوصي نهادهاي
.آورد بار به را انتظار مورد و موءثر نتيجههاي و
هم عملي اقدام كشور از خارج به نوار اين انتشار براي *
است؟ گرفته صورت
آلبومهاي از تعدادي ايران موسيقي انجمن همكاري با.بله
ايراني مندان علاقه براي فارسي-انگليسي زبان به نوار اين
اثر اين است ، شده هم عرضه و تهيه خارج مقيم غيرايراني و
پذيرد صورت كشور از خارج در متعدد كنسرتهاي بهصورت اگر
وگوي گفت همانا كه را ما هدف و بود خواهد مطلوب بسيار
.كرد خواهد تامين فرهنگهاست بين
ماهور 6 فصلنامه
و خواندني مقالاتي كه است نشرياتي معدود از "ماهور"
.ميكند درج فصلنامه صورت به هم آن و موسيقي درباره مناسب
محمد -آن سردبيري در نشريه اين مهم ويژگيهاي از يكي
شده سبب كه است عليزاده حسين هنري دبيري نيز و افتخاري
.برد بهره خاصي پروردگي و پختگي از مطالب تا
خالي پهلوانان جاي) چون مقالاتي ماهور شماره ششمين در
موسيقايي سيستم يك عنوان به مقام شش ،(سرمقاله) (است
رامين) "طاهرزاده آوازهاي" گرهگشايي (اسعدي هومان)
(پوراحمد وهرز) طاهرزاده آواز شعرهاي از برخي /جزايري
و شادي موسيقي /(زرگري داريوش) اشاره به ديگر اشارهاي
فيلارمونيك انجمن /(ثابتزاده منصور) تاجيكستان در سرور
جديد شكلهاي پيدايش /آريانپور اشرف امير دكتر) تهران
موسيقي /(الياسي اتابك)بيستم قرن موسيقي در نگارش
حسين با گو و گفت و /(جمالي بهروز)اينترنت و كامپيوتر
...و دهلوي
قيمت 800 با و صفحه در 208 موسيقي فصلنامه ششم شماره
.است شده منتشر تومان
رود پيوسته و آهسته كه است آن رهرو
استاد تكنوازي و اركستر اجراي /رستميان علي آواز /من دل
شماره 2777/3ت مجوز داراي /شهناز جليل
همراه به را خود آثار نخستين معاصر ، خوانندگان از تن چند
ولي درخشيدهاند ، خوش و كردهاند شروع بزرگي استادان
سقوط سكوي شود ، آنها پرش سكوي كه اين بهجاي اثر همان
و نيست هنرمندان اين از بردن نام به نيازي.است شده آنها
كه كساني بين.ميشناسند بهتر را آنها خود حرفهايها
استادان با را خود كار اولين كه داشتهاند را آن توفيق
.برد نام "رستميان علي" از ميتوان كنند ، ضبط بزرگ
نوار انتشار هنگام از الاصل اصفهاني خواننده رستميان
ده ،(اساتيد گروه و پايور فرامرز استاد با) "چارباغ"
در را كاست نوار ده حدود و خوانندگي سال دوازده
و نامدار آهنگسازان از آثاري.است كرده ثبت كارنامهاش
را آنها دقت و انصاف گوش به اگر و خوانده را گمنام
رستميان علي آهسته آهسته و منطقي منظم ، پيشرفت بشنويم ،
.است محسوس و بارز آنها در حرفهاي خواننده يك بهعنوان
سوسن خانم سرپرستي به) خجسته گروه همراه او كنسرت
نوار آخرين انتشار و (ماه78 آذر) وحدت تالار در (اصلاني
و هنرمندي بروز جلوههاي آخرين "من دل" بهعنوان او
چند حاوي "دلمن" نوار.است صدايش تعالي براي او طلبگي
صوفيانه انواع از و است متنوع وزنهاي و ضربها در تصنيف
تا مولوي و حافظ از اشعاري با ميشود شامل را عاشقانه تا
نام ابوعطا ، آواز در) عليشاه مجذوب و بختياري پژمان
.(است شده چاپ بسطامي فروغ اشتباه به بسطامي فروغي
چارچوبهاي و هوا و حال در كه تصنيفهايي از صرفنظر
قطعه دو به بايد شدهاند ، ساخته امروزي آهنگسازي متعارف
مثنوي آواز و ابوعطا آواز.كرد توجه خواننده از آواز
دو.است همراه "شهناز جليل" استادانه تار با كه نيستان
در نيز "شهناز" استاد مضرابهاي چار شيرينترين از بخش
تواناي پنجه دوستداران به است هديهاي و آمده نوار اين
در "رستميان".است شده يكي "تار" نام با نامش كه شهناز
در را مثنويخواني متعارف چارچوبهاي نيستان ، مثنوي آواز
بداعتهايي و ظرافتها چارچوب همان در اما است ، نشكسته هم
اگر و ميشود شنيده كمتر خوانندگان ديگر از كه آورده را
اجراشده ، تصنيفهاي و آوازها از گلچيني باشد قرار روزي
در ميتواند مثنوي اين شود تهيه رستميان علي صداي با
.گيرد قرار انتخابي آثار شمار
از تنبور ساز كرده ، همراهي را خواننده صداي كه گروهي در
حال دليل به شايد چيرگي اين. دارد را اكثريت تعداد ، لحاظ
.است كرده انتخاب خواننده كه باشد ويژهاي عرفاني هواي و
و ابراهيمي شاه وحيد -توانا و جوان نوازندگان آشناي نام
و جوان صداهاي از حكايت نوار ، بروشور در -محبي مسعود
از بايد اين ، از پس و راهند آغاز در كه دارد پويايي
ياد رستميان عبدالرضا اجرايي تواناييهاي و تكنيكي مهارت
خوش پدر ، كنار در كنسرت در هم و نوار در هم كه كرد
واژه دارد ابهام جاي نوار اين در كه آنچه.است درخشيده
اين نيست معلوم و آمده نوار جلد روي كه است "بهاهتمام"
يا و ميشود شامل را نوار فني كارهاي معني آيا اهتمام
!سيماست؟ و صدا از پخش براي ورودي مجوز فقط
!پاپ موسيقي تا ناب موسيقي از
مهدوي رضا
موسيقي نميدانيم و است ناب موسيقي سر بر جدل و بحث *
(POP) پاپ موسيقي نميدانيم كه همانطور چيست؟ (Pure) ناب
راه از را موضوعي كه نكردهايم عادت هنوز ما چيست؟
كه ميافتيم آن فكر به زماني تنها و بشناسيم صحيح برخورد
وقت آن.باشيم شده گرفتار موضوعي خردكننده تنگناي در
و وقوع بشناسيم ، بهدرستي را واقعه اگر !ديراست كمي
.شناخت ميتوان هم را علاجش
پيرايش از كه است ذهني برداشت يك "صرفا ناب موسيقي اگر
موسيقي درعوض ، ميگيرد ، مايه هنري سليقههاي پالايش و
رواج آشكار ، موجوديت كه پديدهاياست عيني پديده يك پاپ
خيلي تعريف و دارد گسترده و وسيع خيلي كاربرد و عام
.يافت برايش ميشود هم روشني
كلمهاي مردمپسند ، غلط يا و درست اصطلاح به پاپ موسيقي
شده آن با دوگانهاي برخوردهاي موسيقي عرصه در كه است
عدهاي و گفتهاند سخن آن حقارت و مذمت در گروهي.است
ترديدي دوگانه ، برخورد اين از بيرون.آن فضايل در ديگر
بالا با بايد و هستيم محتاج موسيقي انواع به ما كه نيست
بر را راه ،(دستي دم چيز هر نه) داخلي سالم توليدات بردن
دنيا امروزه.كنيم سد (آن بد نوع البته) خارجي نوع رسوخ
چه و بخواهيم چه و است شده جهاني دهكده يك به تبديل
رسوخ فرامرزها از مسموم توليدات از بسياري نخواهيم ،
با و كنيم چارهانديشي خود كه بهتر چه پس كرد ، خواهد
بازار و كوچه يا و پاپ عامهپسند ، موسيقي چون قضايايي
را كدام هر جايگاه و بگيريم تصميم عقلاييتر و منطقيتر
از پاپ موسيقي.بدهيم ميدان و سنجيده واقعي شان به نسبت
به موسيقي نوع اين اينكه اول.است اهميت قابل جنبه دو
خود خاص علمي چارچوبهاي و روش اصول ، يك داراي حال هر
بخش اينكه دوم ، و نميشناسد جغرافيايي محدوديت و است
.ميشود شامل را موسيقي از توجهي قابل و مهم
امر بلكه نيست ، مختص امر موسيقي ما ، ديني ادبيات در
داشته آن از مفيد استفاده ميتوانيم هم يعني.است مشترك
آن لبه يك كه چاقو لبه دو همانند غيرمفيد ، هم و باشيم
.خنثي آن لبه ديگر و مضر و حسن جهت دو از و دارد برندگي
ميكند ، دنبال موسيقي كه هدفي و استفاده شيوه درواقع
حرام "مستقلا و "مستقيما موسيقي جهت اين از.دارد اهميت
و منحرف كلام يك با موسيقي اگر ديگر بهعبارت.نيست
شود ، واقع موءثر نادرست پيام انتقال در و شود توام تخديري
مقدس شارع كه نادرست و مخرب است موسيقياي صورت اين در
.ميداند زيانبار را وجودش و ميكند نفي و نهي را آن نيز
هم بلكه ندارد ، نظر مد را خاصي موسيقي موضوع ، اين
هم و كند پيدا مصداق سنتي موسيقي حدود و حد در ميتواند
و ميآيد موسيقي پي در كه است هدفي مهم.پاپ موسيقي
آن ، انواع و موسيقي شناخت بدون.ميكند هدفدار را موسيقي
مشكل بسيار اظهارنظر و تصميمگيري انتخاب ، "طبيعتا
شناخته آن خاستگاه و موسيقي علمي و دقيق بايد.خواهدبود
پاپ ، موسيقي.گردد مشخص آن حرمت و محدوديت آنگاه و شود
ميگردد محسوب ما زمان پوياي و زنده ظاهر به موسيقي نوعي
كرد القا و بيان آن با ميتوان را مفاهيم از بسياري كه
انديشه از دور سادهپسند جوان نسل مخاطبانش بيشترين كه
براي تحقير بهعنوان نبايد را موسيقي نوع اين.است والا
از دهه دو اين طي در.برد كار به موسيقي در انحطاط توضيح
و نگرش نوع "طبيعتا زمينهاي هر اسلاميدر انقلاب گذشت
زمان گذشت به نياز كه شد حساسيت و تغيير دچار ديدگاهها
براي.كند رجعت تعصبگرايي از دور و جديد وضع به تا داشت
صورت انديشه تالار در حجازي فوءاد از كه اجرايي نمونه
بعد و ساكسيفون نوازندگي بخش در بخصوص ابعاد اكثر گرفت ،
در.بود دلپذير و زيبا گروه بين لازم هماهنگي و تنظيم
بفروشيهاي و بساز از گوشها كه شرايطي در فعلي ، وضع
هجوم شده ، اشباع شدت به گذشته سال هجده نماي سنتي موسيقي
حساب به جدي مشكلي حومه ، و لوسآنجلس ساخت نماهاي موسيقي
هنري شديد نيازهاي تامين در موسيقي اهل ناتواني و ميآيد
استقبال دليل شايد.ميآيد چشم به گذشته از بيش مردم
سال دو يكي اين در پاپ بهاصطلاح گروههاي اندازه بيشاز
دورهاي "مسلما و باشد (!)آنها به اينها شباهت نيز اخير
روبنايي چيزهاي خيلي مثل نيز آن مصرف تاريخ و داشت خواهد
معلول و علت دنبال به بايد اماكرد خواهد فروكش زودي به
در نيز جواني پژوهشگران بشود ، بايد اينگونه چرا كه گشت
حداقل شايد تا ميكنند صرف را سرمايهشان و عمر حاضر حال
مرزهاي ازهمگسيختگي معضلات چنين دچار آينده ، جوان نسل
و بنشينيم كه نيستيم مرحلهاي در ديگر البته.نشود هنري
به آخر در و كنيم استخراج تعريف بپردازيم ، تئوريك كار به
و كار دوره دوره ، اين.باشيم مصاديقش با آن تطبيق دنبال
در كه دارد جا و عرصههاست تمامي در سازندگي و تلاش
حداقل تا شود تلاش و كار پيش از بيش آن انواع و موسيقي
از مغزدار پاپ موسيقي شكوفايي شاهد نزديك آيندهاي در
از دور به و سلامت شرط به پاپ موسيقي.باشيم آن سالم نوع
هرگونه تاييد مورد محتوا ، و ظاهر در آبها آنسوي تقليدات
راهنمايي در كه است سليقهاي هر با سالم انديشه و فكر
.خواهدداشت بسزايي نقش كشورمان پويايي و جوان نسل
از موسيقي و":ميگويد خود كتاب دوم جلد در ابنخلدون
...ميآيد پديد عمران و جتماع ا در كه است صنايعي آخرين
ويراني هنگام در كه است صنايعي نخستين از هنر اين نيز و
زايل و برميبندد رخت آن از اجتماع يك قهقرايي سير و
".است آفريننده خدا و ميشود
ايران سينماي مستندسازان انجمن فراخوان
انجمن همكاري با هلند ، آمستردام بينالمللي جشنواره
مستند فيلم جشنواره در بخش يك ايران سينماي مستندسازان
.داد خواهد اختصاص ايراني مستند آثار مرور به را آمستردام
ماه خرداد اوايل جشنواره اين نمايندگان منظور همين به
آثار از مجموعهاي روز شش طي و شد خواهند تهران وارد
انجمن.كرد خواهند بازبيني را ايران سينماي مستندسازان
دستاندركار نهادهاي و اعضاء از ايران سينماي مستندسازان
را خود اثر دو حداكثر ميكند ، دعوت مستند فيلمهاي توليد
.دهند پيشنهاد مذكور نمايندگان به عرضه براي
متن با زيرنويس با همراه فيلمها ميكند توصيه انجمن
.شود انجام بيشتر سهولت با گزينش كار تا باشد شده ترجمه
خود آثار ميتوانند ذيربط نهادهاي و مستندساز سينماگران
سينما خانه عمومي روابط به خردادماه پنجم تا حداكثر را
.دهند ارائه
|