شويم؟ موفق امتحانات در چگونه
كودكان سنجش طرح :بهزيستي كارشناس
شود اجرا چهارسالگي از بايد پيشدبستاني
مرز از روزنامهنگاران به مردمي كمكهاي
گذشت تومان ميليون 30
شد منتشر ملت روزنامه
شويم؟ موفق امتحانات در چگونه
و دانشآموزان براي همواره سوءالاتيكه از يكي بيشك
دغدغههاي مهمترين از و است مانده پاسخ بدون آنها والدين
ميآيد بهشمار امتحانات فصل در دانشآموزان اوليا خاطر
جهت مطالعه موفقيتآميز روش و علم تحصيل و مطالعه چگونگي
يافتن پي در همگي سادهتر بهعبارت.ميباشد امتحانات
با امتحانات از ميتوان چگونه بدانند كه هستند چارهاي
و گرفت مطلوبتري نتايج و آمد بيرون موفقيت و سربلندي
ما اينك كرد؟ جلوگيري ضعيف نتايج بروز از ميتوان چگونه
را لازم راهكارهاي تا شديم آن بر مشكلات اين به توجه با
اختيار در ميباشد اندكمان تجربيات و تحقيقات حاصل كه
زمينه آوردن فراهم با شايد تا دهيم قرار عزيزان اين
تحصيلي پيشرفت و مطالعه براي هموار بستري مناسب ،
كه عمدهاي عوامل از است بديهي نماييم ، ايجاد فرزندانمان
بخش و خانه به مربوط عوامل از بخشي كرد اشاره آن به بايد
ارتباط هرگاه كه است روشن و ميشود مربوط مدرسه به ديگر
به را مطلوبتري و بهتر نتايج شود برقرار درستي به دو اين
.خواهدآورد ارمغان
:باشد فراهم بايد خانه در كه عواملي
فيزيكي ويژگيهاي:جذاب و مناسب محيط ساختن فراهم (الف
بودن فراهم صورت در كه است مهمي عوامل از يكي مطالعه محل
بهعنوان.گذاشت خواهد جاي بر را مطلوبي آثار شرايط جميع
...و امكانات و صدا نور ، دما ، نظر از نظر مورد محيط مثال
است مناسبتر معتدل شرايط دما نظر ازباشد مناسب بايد
را مطالعه بستر همواره سرد بسيار يا گرم بسيار هواي زيرا
سرماي و خوابآلودگي باعث زياد گرماي يعني ميبرد بين از
در و ميشود حواس تمركز عدم و بيحوصلگي موجب زياد
كاهش سبب و ميگذارد اثر نيز مغزي سلولهاي كارآيي
.ميشود سلولها اين گيرايي
مناسب ضمن در و باشد استاندارد بايستي مطالعه اتاق نور
نور تابش جهت كه صورتي در.بتابد نيز مناسب جهت در بودن
باشد نامناسب اگر يا ميگردد چشم خيرگي باعث باشد مستقيم
باعث زودي به و.ميرساند آسيب شخص چشمان به آن بازتاب
در ضعف يا كاهش باعث نيز درازمدت در و شده چشم خستگي
چپ يا راست سمت از نور است بهتر بنابراين.ميشود بينايي
آسيب چشم به تا بتابد مطالعه مورد سطح بر مايل طور به
و خستگي نباشد مطالعه براي كافي نور چنانچه.نرساند
.ميكاهد مطالعه كيفيت از و شده عارض خوابآلودگي
بايستي مطالعه اتاق (است بهتر مطالعه چراغ از استفاده)
حداقل كه شود تعبيه جايي در و باشد دور به سروصدا از
زيرا.باشد نداشته پارك يا كوچه يا حياط روبه پنجرهاي
از بيرون به ساعتها خستگي رفع براي ما فرزندان است ممكن
نيز و گردد تلف مطالعه وقت بدينصورت و شده خيره اتاق
در شده ايجاد صداي تا ميشود باعث پنجرهها همين وجود
تمركز و شود وارد مطالعه اتاق به راحتي به بيرون
خانواده در بايد همچنين.ببرد ازبين را مطالعهكننده
فرزندانمان مطالعه ساعات در كه نماييم برنامهريزي طوري
وسايل صداي كردن بلند و اضافي سروصداي ايجاد از حداقل
سالنهاي از نباشد ميسر امر اين چنانچه و بپرهيزيم صوتي
ذكر شايان.نماييم استفاده فرهنگي مراكز در واقع مطالعه
درنظر جداگانه مطالعه اتاق فرزندان براي چنانچه كه است
نظير اضافي ازوسايل را اتاق اين بايستي ميگيريم
نماييم تخليه...و ضبط راديو رايانه ، ويديو ، تلويزيون ،
به تفريح زنگ و استراحت بهانه به ما فرزندان اينكه تا
در و نپردازند وسايل اين از غيرعقلاني و بيرويه استفاده
فقط كه بخواهيم خود فرزندان امكاناتاز اين وجود صورت
شده تعيين پيش از دقيق برنامهريزي طبق و مناسب زمان در
كنترل را آنها نيز خود و نموده استفاده امكانات اين از
.نماييم
هنگام در:مطالعه دقيق و مناسب روش از استفاده (ب
خود فكري تمركز و حواس دانگ شش تمامي بايستي شخص مطالعه
حاشيهاي مسايل به پرداختن از و كرده معطوف درس به را
همكلاسي ، يا همسايگي دعواهاي خانوادگي ، ناراحتيهاي نظير
"جدا...و اجتماعي نارساييهاي و جواني سنين مشكلات
سلولهاي تمامي مطالعه هنگام در اگر كه چرا نمايد پرهيز
اين كارآيي بگيريم كار به يادگيري جهت را خود مغزي
آن از بخشي كه بود خواهد زماني از بهتر و بيشتر سلولها
...را
گذرا و سريع بار يك را مطالعه مورد بحث بايد مطالعه براي
دقيقتر و كمتر سرعت با بعدي دفعات در ولي بخوانيم
از مهمي مطلب و برده پي مطالب عمق به تا نموده مطالعه
و هوش با دانشآموزي هر لذا.نكنيم فراموش را درس
را دروس مطالعه دفعات تعداد دارد كه بالقوهاي استعداد
نخستين دفعات در افرادي چهبسا.كند تعيين ميتواند خودش
سعي.نباشند چنين ديگران ولي ميگيرند فرا را درس مطالعه
زيرا گيرد انجام بيصدا يا آرام صداي با مطالعه شود
از و است خستهكننده زياد بهمدت بلند صداي با مطالعه
.ميكاهد آن كيفيت
و است اساسي و مهم كارهاي از مطالعه هنگام در نتبرداري
فصل در است بهتر.مينمايد يادگيري تثبيت به شاياني كمك
گوناگون روشهاي از است طولاني مطالعه ساعات كه امتحانات
حتي.دهيم تغيير خود دلخواه رابه روشها و نموده استفاده
يا نشستن يا ايستادن نظر از را مطالعه حالت ميتوان
.كرد انتخاب درازكشيدن يا راهرفتن
يعني است يادگيري مكمل كه است كارهايي از نيز كردن مرور
واين دارد بسزايي تاثير مطالب فراموشي عدم و تثبيت در
مدرسه راه مسير يادر خوابيدن از قبل حتي ميتوان را كار
بسيار مطالب يادآوري در كه داد انجام اتوبوس در حتي يا و
.است موءثر
رموز ساختن آن از مهمتر و عكس و جدول و چارت از استفاده
يك كه است مهمي فعاليتهاي ازجمله عميق يادگيري جهت مختلف
پي مطالب عمق به ابزار اين از استفاده با دانشآموز
بهخاطر ابزار اين قالب در را بيشتري مطالب و ميبرد
.ميسپارد
ميورزند مبادرت آن به بسياري كه اساسي كارهاي ازجمله
زير در اضافي نكات نوشتن و مهم مطالب زير در كشيدن خط
و نكات اين كه است درسي كتاب ونوشتههاي مطالب
كمك مشكل مطالب تفهيم در مواقع بيشتر در زيرنويسها
روشهاي و فنون به بايد اينكه وجود بامينمايد فراواني
امكانات آوردن فراهم در سعي و داشته وافري توجه يادگيري
تغذيه نظير ديگري موارد باشيم داشته مطالعه جهت لازم
.ببريم ياد از نبايد را رواني و روحي استرسهاي و مناسب
ايام در بخصوص فرزندان دلخواه و قوي و مناسب تغذيه
كه داشت توجه بايد نكته اين به و است ضروري امتحانات
يادگيري ميزان و روان بر جسم بر علاوه تغذيه سوء اثرات
.خواهدماند برجاي
و آرام همواره را منزل محيط بايد مادران و پدران همچنين
به رواني مسايل و عصبي فشارهاي تحميل از و دارند نگه امن
را آنها و بپرهيزند امتحانات ايام در بويژه خود فرزندان
و نكنند مالي يا خانوادگي گرفتاريهاي درگير حتيالامكان
خاطر آرامش با را فرزندان امتحان شبهاي در تا نمايند سعي
بستر به دغدغه بدون و اعتمادبهنفس و تقويت و دلداري و
حداقل امكان كه باشند مراقب همواره و نموده هدايت خود
تا آورند فراهم را امتحان از قبل شب ساعته استراحت 8
برگزاري زمان در و پرداخته استراحت به نيز مغزي سلولهاي
باعث و آورده دست به را مطالب بازيابي فرصت امتحان
.نشويم سلولها اين كار در اختلال
بايد امتحانات شروع از قبل و تحصيل ايام در كه عواملي
:شود گرفته درنظر
يا بيتوجهي از پرهيز و معلم تدريس به كامل توجه (الف
و نظم رعايت با بايستي دانشآموزان:تدريس به كمتوجهي
هنگام در و شوند حاضر خود درس كلاس در موقع به انضباط
فراگيري ضمن و باشند داشته درس به كافي تمركز معلم تدريس
حاشيهاي مسايل به هرگز كلاس در و پرداخته تمرين به درس ،
و تكليف و درس والدين نيز منزل در.نپردازند ورزش نظير
تحصيلي مسايل پيگير و نموده كنترل را فرزندان تمرينهاي
رها خود حال به طولاني مدت به را آنها هرگز و باشند آنان
درس بجز ديگري مسايل به آنان صورت اين در كه نسازند
.ميكنند ايجاد وقفه خود تحصيل در و پرداخته
آن به و بپردازيم آن به نبايد منزل در كه مهمي مسايل از
و فاميل از بعضي آمرانه اندرزهاي و غلط نصايح نزنيم دامن
به را بچهها ميشود ديده گاهي كه ميباشد بستگان
درآمد و نموده تشويق آزاد حرفههاي و بازار درآمدهاي
و ميكنند مقايسه تحصيلات از حاصل درآمد با را كاذب
بدينترتيب و بازميدارند تحصيل از را دانشآموزان
مادران و پدران نيز و ميشوند منصرف تحصيل از بچهها
خواستههاي به معمول حد از بيش كه باشند داشته توجه بايد
و نكنند توجه..و عاطفي و رفاهي و مالي ازنظر فرزندان
آنها اجتماعي و رفتاري جنبههاي تقويت به آن جاي به
حد از بيش رفاه و فراوان امكانات همچنين و بپردازند
در ما فرزندان اگر و است زيانآور فرزندان براي معمول
در باشد آنان خواسته كه امكانات تمامي و باشند كامل رفاه
به بودن فرصتطلب درصورت گيرد قرار آنان اختيار
زير از مدام يا و سربازميزنند تحصيل از مختلف بهانههاي
.ميكنند فرار درسي فعاليتهاي بار
به حد بيشاز توجه جاي به موفقيتآميز تحصيل به توجه (ب
شگردهايي از جامعه به خود معرفي براي "غالبا جوانان:خود
دست خود اوليه مقاصد به "سريعا بتوانند كه ميبرند سود
با بودن همگام و زيبا و آراسته ظاهري داشتن.يابند
(...و پوشيدن لباس فرم و ريش و مو آرايش فرم) روز مدلهاي
آن به نوجوانان و جوانان بيشتر كه است اساسي اصول از
ديگران توجه ميكنند سعي ترتيب بدين و ميباشند پايبند
اصلي فعاليتهاي از ميان اين در و نمايند جلب خود به را
دروس دقيق مطالعه يا علم تحصيل همان كه خود اساسي و
نيز ازاندازه خارج توجه اين گاهي و شده غافل است تحصيلي
و ميگردد تحصيل از بازماندن يا تحصيل ترك باعث
توجه از كه ميگردد توصيه مادران و پدران به بدينلحاظ
وضعيت به فرزندان اندازه بيشاز و معمول حد از خارج
آنها خود روشنفكرانه نصايح با و كرده جلوگيري خود ظاهري
.نشوند غافل نيز آنها از و خوانند فرا تحصيل سوي به را
از:...و دوستانه روابط برقراري از والدين هوشياري (ج
خواسته جنسي فعاليتهاي سني بلوغ دوران با همزمان كه آنجا
ممكن هورموني تغييرات اين و ميشود تشديد ناخواسته يا
فراهم را غيرهمجنس افراد به علاقهمندي بروز زمينه است
برقراري به خود خاص نوع در علاقه اين نهايت در و نمايد
باعث روابط اينگونه و ميانجامد نظر مورد فرد با روابط
هنگام در دانشآموزان كافي تمركز عدم و افكار تشتت
ميتوانند مادران و پدران مرحله اين در.خواهدشد مطالعه
را دوره اين ويژگيهاي و شرايط غيرمستقيم توصيههاي با
نمايند كنترل را خود فرزندان مدام بهطور و نموده تشريح
.ببرند بين از را اخلاقي و جنسي انحرافات تازمينه
گاهي دانشآموز نوجوانان و جوانان است ممكن همچنين
يا نموده...يا خانگي يا محلي نشستهاي به اقدام
كوه ، ) نمايند عزيمت مختلف نقاط به گروهي و دستهجمعي
و افكار برنامهها ، اين خلال در و (..و پارك سينما ،
گروه طرف از است ممكن گاهي كه) را خود خاص انديشههاي
بازگو توجه درخور و اغراقآميز بهطور (شود هدايت خاصي
منش و رفتار و خواستها از تبعيت به را همديگر و نموده
و فكري انحرافات باعث گاهي بسا چه و خوانند فرا يكديگر
از گاهي نيز و نمايد فراهم را جوانان اين..و اخلاقي
بهره مبتذل...و نوار و فيلم عكس ، نظير انحراف ابزار
در كه نمايند ، تشويق را ما فرزندان مسير اين در و جسته
بدون دستهجمعي و كوتاه سفرهاي به والدين توجه مورد اين
قرار دقيق كنترل تحت مسئله اين بايد و است ضروري ضابطه
.بگيرد
و اضافي فعاليتهاي كه ميشود توصيه والدين به آخر در
بدون و نكنند تحميل خود فرزندان به را اندازه از خارج
وقت كردن پر در سعي فراغت اوقات ميزان و علاقه به توجه
كامپيوتر خارجه ، زبان آموزش كلاسهاي با خود فرزندان خالي
وقت بدينترتيب و ننمايند ورزشي مختلف رشتههاي يا و
در آنان موفقيت تامين در و نگيرند فرزندان از را مطالعه
آنان سربلندي و موفقيت شاهد تا بوده سهيم نيز موارد اين
.باشند
طالبي عبدالرضا
تهران منطقه 12 دبير
كودكان سنجش طرح :بهزيستي كارشناس
شود اجرا چهارسالگي از بايد پيشدبستاني
نوجوانان و كودكان امور دفتر مديركل :اجتماعي گروه
كودكان سنجش اجرايطرح در:گفت كشور بهزيستي سازمان
سالگي چهار سن بايد دبستان به ورود براي پيشدبستاني
شش سن طرح ، اين اجراي براي اينك هم.باشد كودكانمعيار
.است گرفته قرار مبنا كودكان ، سالگي
كه كودكاني براي پرورش و آموزش وزارت سوي از طرح اين
.آيد درمي اجرا به دبستانهستند به ورود آماده
بابررسيهاي:گفت قم در چهارشنبه روز مفيدي فرخنده دكتر
تشخيص براي مطلوبي فرصت سالگي چهار سن در آمده ، عمل به
.دارد وجود انواعبيماريها
زمينههاي چهارسالگي سن در كودكان معاينه:افزود وي
سالگي شش سن به رسيدن تا كودكان ميكندكه فراهم مناسبي
احتمالي گونهبيماري هر و شوند معاينه مختلف مراحل در
.شود مداوا آنان
است مصمم جاري سال در سازمان اين:كرد اضافه مفيدي دكتر
.آورد در اجرا به را پيشدبستاني سلامتكودكان ملي طرح كه
طرح اين اجراي در مربوطه دستگاههاي هماهنگي خواستار وي
.شد كودكان احتمالي دقيقبيماريهاي شناخت هدف با
ازسوي جانبهاي همه جديت طرح اين اجراي در اگر:گفت او
دچار بالاتر درسنين كودكان نشود اعمال ذيربط دستگاههاي
.ميشوند مختلف بيماريهاي از ناشي مشكلات
مرز از روزنامهنگاران به مردمي كمكهاي
گذشت تومان ميليون 30
نشريات كاركنان به مردمي كمكهاي ميزان :اجتماعي گروه
.گذشت تومان سيميليون مرز از امروز توقيفشده
از سپاس با ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن دبيرخانه
چهاردهم روز از:كرد اعلام كشورمان فرهنگدوست مردم
روزنامهنگاران صنفي انجمن حساب شماره كه ارديبهشتماه
شاهد تاكنون شد اعلام توقيفشده نشريات به كمك براي
تاكنون.بودهايم اقدام اين از مردم بينظير استقبال
حساب اين به مردم سوي از تومان هزار پانصد سيميليونو
نشاندهنده ارائهشده كمكهاي تنوع و تعدد.است شده واريز
دانشآموزان ، .ميباشد مردم مختلف قشرهاي گسترده مشاركت
...و كارخانهها بيمارستانها ، كاركنان كارگران ، فرهنگيان ،
به را خود كمكهاي تاكنون كه هستند افرادي جمله از
.كردهاند اهدا روزنامهنگاران
مشاركت نشانگر كشور مختلف شهرهاي از ارسالشده حوالههاي
شده بيكار روزنامهنگاران از حمايت در شهرستانيها وسيع
.است
انقلاب -فلسطين شعبه صادرات بانك جاري 1617 حساب شماره
آماده ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن نام به (كد 2921)
نسخه يك ميتوانند علاقهمنداناست مردمي كمكهاي دريافت
صنفي انجمن آدرس به را خود كمكهاي بانكي فيش از
شهيد خيابان كشاورز ، بلوار در واقع روزنامهنگاران
.نمايند ارسال پلاك 87 هفتم كوچه كبكانيان
شد منتشر ملت روزنامه
نخستين انتشار با ديروز ،"ملت" روزنامه :اجتماعي گروه
روزنامهاي پيوست ، كشور روزنامههاي بهجمع شماره ، پيش
اكثريت آرمانهاي پژواك" آن ، گردانندگان ادعاي به كه
خصوصي بخش روزنامه نخستين روزنامه اين.بود خواهد "خاموش
.شد خواهد مشتركانارسال براي رايگان بطور كه است
چهار آن آخر و نخست صفحه كه صفحه در 16 "ملت" روزنامه
و "حقي سعيد" سردبيري و صاحبامتيازي با است ، رنگ
.شد منتشر "مثبت علي" مديرمسئولي
و تفاهم روحيه تقويت " روزنامه ، اين گردانندگان گفته به
از "گفتگو فرهنگ توسعه و صادقانه وانتقادپذيري برادري
.است "ملت" انتشار اهداف مهمترين
مدت 6 در كه كرد بيني پيش همچنين روزنامه اين سردبير
به و داده قرار پوشش تحت را كشور سراسر "ملت" بتواند ماه
.روزبرسد در نسخه ميليون يك شمارگان
را مطبوعات خانواده به "ملت" پيوستن همشهري روزنامه
.دارد توفيق آرزوي آن برايدستاندركاران و ميگويد تبريك
|