ملي هنر و جاويدان شاهكارهاي
شيوايي محمدعلي آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
مولانا شعر زمزمه ;(كاكو)
مخاطب به نو حقيقتي نمود
ملي هنر و جاويدان شاهكارهاي
(پاياني بخش) ملل ميان در آن اهميت و ملي هنر درباره
گويا فرانسيس اثر "تيرباران"
در چون "گويا فرانسيس" اسپانيايي نقاش زيباي تصويرهاي *
و ناپلئون و بيگانه ضد بر هموطنانش و او پيكار ضمن
است ملي هنر آمد ، پديد محلي اشراف خودداري
دانشگاه علمي هيات عضو مقدم قرائي امان دكتر
پرستش سرحد تا را "سيبليوس"فنلانديها كه دلايلي از يكي
حصول در مهمي عامل را وي كه است آن ميدارند ، دوست
بر علاوه.ميدانند تزاري روسهاي دست از كشورمان استقلال
افسانههاي و اساطير در حتي و تودهاي موسيقي در آن ،
بود گرديده ظاهر عظيمي تجددطلبي نهضت و رنسانس فنلاندي ،
ياد به هنوز كه است فنلاندي اصيل ملوديهاي به توجه آن و
خوانده "والا كاله" يعني فنلاند بزرگ حماسي قهرمان
(9).ميشود
در و "كورساكف ريمسكي" "دوبينوشكا" طلايي ، خروس سويت در
ملي هنر يك ويژگي از نيز شوستاكويچ يك شماره سمفوني
.برخوردارند
و ميبينيم را "طلايي خروسك" اپراي وقتي ،"دوانز" نظر به
به راميشنويم ، مزبور اپراي برق و پرزرق و عجيب موسيقي
بازي روس ملت سياسي تاريخ و زندگي در كه اهميتي و نقش
چنين نيز شوستاكويچ موسيقي چنانكه (10)ميبريم پي كرده ،
.دارد نقشي
سال 1905 انقلاب و آشوبها دوران در كه "كورساكف ريمسكي"
"علنا انقلابي سركش و متمرد دانشجويان با روسيه در
كنسرواتوار استادي از آنكه از پس و مينمود همدردي
روس آزاديخواهان نظر در بلافاصله شد ، اخراج سنپترزبورگ
سيلنامه جا همه از و گرديد معرفي شهيد قهرمان عنوان به
سخنرانان همهجا.گشت روان سويش به همدردي پيامهاي و
و فداكاري و ملي هنرمند اين اهميت خود نطق در انقلابي
در "دوبينوشكا" طلايي خروس سوئيت.ستودند را وي شهامت
حماقت و وناداني استهزا و تمسخر براي هجونامهاي حقيقت
جهت همين به ميرفت بهشمار روسيه مستبد حاكمه دستگاه
در را او آثار كليه اجراي و ننشست ساكت نيز تزار حكومت
(11).كرد قدغن ماه دو مدت براي روسيه تمام
در چون "گويا فرانسيس" اسپانيايي نقاش زيباي تصويرهاي
و ناپلئون و بيگانه ضد بر هموطنانش و او پيكار ضمن
،"بوش ژروم".است ملي هنر آمد ، پديد محلي اشراف خودداري
حكومت ضد بر را هلند مردم مبارزه هلندي نقاشان ،"بروگل"
ديني اساطير به كه مقولاتي با كه را اسپانيا پادشاهي
اينان تصويرهاي در.دادند نمايش بود ، مربوط هلند جامعه
و تورات جباران سيماي در اسپانيايي مهاجمان "معمولا
(12).ميشود نمودار انجيل
از ديگر يكي شد ، گفته كه همانطور گذشته ، اينها از
كه است آن ميگردد ، آن جاودانگي باعث كه ملي هنر خصوصيات
.است استوار آن بر و ميگيرد بهره مردم زندگي و فرهنگ از
هملت اسفنديار ، و رستم:مانند ادبي آثار نامدار قهرمانان
.بودهاند عوام فرهنگ آفريده اصل در دونژوان ، و اتللو و
دل در فردوسي از پيش قرنها ، فردوسي ، شاهنامه قهرمانان
.بودند بزرگ و خرد زبانزد همواره و داشتند خانه مردم
آن از پيش و فردوسي عصر در كه:مينويسد "تهتر درامس"
باستان حماسي افسانههاي خواندن به برزن و كوي در نقالان
عادي ، مردم شكسپير ، از قبل سالها بسا (13).ميپرداختند
دونژوان ، سرگذشتميدانستند را اتللو و هملت قصههاي
بر درآيد ، نظم به "بايرون" بهوسيله آنكه از پيش
اروپايي شواليههاي.بود معلوم اسپانيايي كشاورزان
شوند ، تحقير "كيشوت دون" داستان در آنكه از قبل فئودال
.ميگرفتند قرار ريشخند عاميانهمورد افسانههاي در
مردم ذوق مثبت عوامل از ملي ، بزرگ هنرمندان همه "تقريبا
زبان زيرا كردهاند استفاده عوام زبان از و جستند سود
فقط بلكه.نميميرد هيچگاه و است جامعه گنجينه عوام
.ميپذيرد بهبود و ميكند تغيير
عوام فرهنگ بر پا بود ، بزرگان ستاينده آنكه با "هومر"
جستند ، سود عوام فرهنگ از پوشكين شيللر ، گوته ، داشت ،
ذوقافزار عاميانه ، پرشور و اميدبخش و لطيف ترانههاي
(14).است بوده نامدار هنرمندان
خود ، ژرف اجتماعي بينش با كه ملي هنرمندان از هنر ، تاريخ
انگيزه به ناصرخسرو.است بسيار آوردند پديد هنري آثار
و شد بيزار مداحي از جواني در خود ، ژرف اجتماعي بينش
زمان ، آن در كه شد نهضتي مدافع و سوزاند را خود مديحههاي
.ميكرد مبارزه مردم سود به و بود برخاسته جامعه دل از
و رهانيد مدح آلايش از را خود "سنايي" همچنين(15)
و معني به روي نهاد ، گام حق طريق در شد ، عمل اهل ستايشگر
از آثارش و گرويد باطن به و كرد رها را ظاهر.آورد حقيقت
و مولوي:چون شاعراني سرمشق و ايران جاويدان شاهكارهاي
(16).شد خاقاني ،
ميان خواستهاي مرزهاي از كه انساندوستانه آثاري "سعدي"
.آفريد درميگذشت ، فارس اتابكان و او
همه از و قزويني عارف عشقي ، ميرزاده معاصر ، دوران در
و اصلاحطلبي و آزادي راه در بهار ملكالشعرا مهمتر
و آوردند روي ملي هنر به.كوشيدند بسيار مردم آگاهي
سودمند وسيلهاي را خود نمايشنامههاي و نوشته و اشعار
مختلف گوناگون مشكلات و مسائل موضوعات ، بيان براي
(17).دادند قرار بود ، مردم گريبانگير كه اجتماعي
موسيقي درس نخستين روسي ، مكتب بانيان مانند "موسورگسكي"
"كورساكف ريمسكي" و آموخت روستايي ترانههاي راه از را
افسانه بعدبراساس و ساخت روسي ترانههاي روي اورتوري
موسيقي به را قصهگو "شهرزاد" اپراي ايراني ، و شرقي
آهنگهاي بسط و اصلاح به نروژي ، "گريك" (18).كرد تبديل
محلي ترانههاي روي را نروژي رقصهاي و پرداخت نروژي محلي
.كرد تصنيف
با و داشت توجه روسي ملي افسانههاي به "چايكوفسكي"
و رومئو" فانتزي اورتور ملي و تاريخي داستانهاي به توجه
بهوجود را اونگين ، اوژن قو ، درياچه فندقشكن ، "ژوليت
(19).آورد
زمينه را مجارستان محلي ترانههاي "ليست فرانس"
را گوته اثر "فاوست" كتاب و قرارداد مجار "راپسوديهاي"
"تاسو" "مازپا" سمفونيكهاي پوئم و كرد سمفوني يك موضوع
ويكتورهوگو ، " اثر منظومههاي روي را "هملت" و "پرلود له"
سمفونيك پوئم و كرد تنظيم شكسپير و لامارتين گوته ،
يوناني افسانههاي روي را "پرومتئوس" و "اورفئوس"
(20).آورد بهوجود
عليه كه است قهرماني زن ستايشگر "آنتيگون" در سوفوكل ،
.است كرده قيام يونان دموكراتيك دولت
به ميتوانست و بود خود زمان مرفه طلاب از يكي دانته ،
زندگي چون ولي يابد ، ارتقاء جامعه بالاي مرتبههاي
.آورد روي مردم به يافت پوچ را خود معاصر فرادستان
به بلكه سرود ، شعر ايتاليا متعارف مردم زبان به نهتنها
اجتماعي فشارهاي و تبعيد به و پيوست جمهوري مبارزان صف
.شد دچار ديگر ،
انگليس ، سوداگران و درباريان به بستگي عين در شكسپير ،
سياق ، همين بر.شد ناگزير واقعيت ، عميق پويشهاي نمايش از
.آورد ببار انقلابي هنر اما بود اشراف از شيللر
طرفدار و داشت تعلق سوداگران طبقه به آنكه با بالزاك
آثار همه در همه بااين بود ، كليسا سلطه و دودماني حكومت
يعني خود ، مخالفان چيرگي "الهي كمدي" "مخصوصا خود ،
داستانهاي در بالزاك ، .كرد بازگو را جمهوريخواهان
صورتي دقيقترين به را خود اجتماعي وضع تا كوشيد متعددش
.ميشود شمرده ملي هنرمندان از يكي رو اين از.كند ترسيم
(21)
بوريس" درامهاي:چون آثاري آفرينش به اشرافي پوشكين ،
نميآمد خوش اشراف كام به كه "اونگين اوژن" و "گودونوف
اين با داشت ، اشرافي زمينه آنكه با "تولستوي" و پرداخت
و ستمگري عليه و شد همدرد روستانشين بينوايان با وصف
عميق خشم بيزاري و دردمندي و آريستوكراتها بهرهكشي ،
نمايش تمام دقت با و نوشت مطلب روستانشينان ، بينوايان
.رسيد مردم جهانبيني به و داد
داشت ارتباط جامعه با ايتاليايي "رافائل" پيكرهسازي
است آهنگسازاني نماينده "دندي ونسان".جست بهره آن واز
روي "دوكا پل" كردند استفاده مردمي و محلي موسيقي از كه
آشكارا و ساخت آهنگ "جادوگر شاگرد" نام به "گوته" منظومه
(22).داد قرار خود سمفوني موضوع را ادبي موضوع يك
ازطريق داستان ، قهرمانان تجسم به "اشتراوس ريشارد"
"كيشوت دون" و "ژوان دون" تا كوشيد و داشت علاقه موسيقي
.كند معرفي موسيقي طريق از را
هنري جاويدان شاهكارهاي از جهت ، آن از آثار اين خلاصه ،
فرهنگ از كه ميباشند ملي هنرهاي شمار در و گرديده جهان
ترسيم در و گرفته مايه و پايه مردم اجتماعي زندگي و
موفق آن نيازهاي تعيين و اجتماعي حيات اصلي مسائل
با است قادر هنگامي هنري اثر يك ديگر بهعبارتبودهاند
حساب به ملي هنر شمار در و كند برقرار پيوند انسانها روح
حقيقت و واقعيت با و انسانها درون با بتواند كه آيد
.باشد داشته ارتباط جامعه وجودي
است واقعيتي منزله به ملي ، و اصيل هنر اساس اين بر
بلكه تخديركننده داروي و مسكن بهعنوان نه كه اجتماعي
نياز مورد و تكاندهنده و روشنگر بيدارگر ، بهعنوان
هنر اشكال عاليترين حسي ، و مادي هنر در.است بشري جامعه
و ميشوند خلق هم كنار در آن تفنني اشكال مبتذلترين با
گرايش دوم نوع به درك سهولت جهت به مردم توده بالطبع
كه دستاندركارند شرايطي اينكه "خصوصا.مييابند بيشتري
اما.بزند دامن مردم توده بين در و بسط را بيگانه هنر
"واقعا ميكنند ، ترويج را منحط ادبيات و هنر كه كساني
و كند ايفا بايد نقشي چه چيست ، براي هنر نميدانند ،
به اجتماعي شئون در و تصادفها در هنرمند التزام و رسالت
نقش به را جامعه افراد كه هنري نوع و باشد بايد نحوي چه
است؟ كدام ميسازد واقف خويش اجتماعي ويژه
با ميتواند كه است ملي و تاريخي رسالت يك داراي هنرمند
ادبيات ، موسيقي ، تجسمي ، هنرهاي پيكرهنگاري ، از استفاده
را خود مكاني و زماني عميق بينش...و سينما تئاتر ، صحنه
است خويش عصر ويژه خصوصيات داراي كه اثري و سازد متجلي
.است ملي هنر آن و آورد بهوجود
:ماخذ و منابع
-هنر تعريف در تحقيق كتاب به شود رجوع:تولستوي لئون -1
.ص 16 -سال 1352 -زوار انتشارات -قطبي -يوسف محمد
دكتر استاد تاليف -هنر جامعهشناسي كتاب به شود رجوع -2
زيبا هنرهاي دانشكده انتشارات -آريانپور حسين امير
.ا.وا.كتاب بقيه و ص 155 -سال 1354 -تهران دانشگاه
سال -آذرخشي رضا ترجمه -شاهنامه و فردوسي -كوف استاري
و فردوسي -فردوسي اساسي منظور -بارتلس و ص 13 1341
.157-ص 161 -سال1322 شاهنامه ،
علياصغر -ترجمه -سمفونيك و موسيقي -داونز ادوارد -3
.تا 74 ص 57 سال 1337 -انديشه نشر -بهرامبيگي
ادوارد -سمفونيك موسيقي به شود رجوع -4567891011
تاليف -هنر طبيعي مرزهاي كتاب و تا 70 ص 57 همان -داونز
تفسير كتاب و نشر تاريخ و ناشر ذكر بدون -خير غلامحسين
سال 1332 -صفيعليشاه انتشارات -حسني سعدي تاليف موسيقي
لوست -موسيقي تاريخ كتاب و تا 246 ص 244 سيبليوس مورد در
و سال 1355 -تهران دانشگاه -كرباسي سيروس ترجمه -دلين
زيگموند تاليف ببريم لذت موسيقي از چگونه كتاب همچنين
يك آپرا كتاب و 1353-زمان -منصوري پرويز ترجمه -اسپات
محمود دكتر ترجمه -دنت.ج.ادوارد سر -تاريخي تحليل
.سال 1349 -اميركبير -جزايري
و ناشر ذكر بدون -هنر طبيعي مرزهاي -خير غلامحسين -12
جانسون -و.-ه تاليف نقاشي هنر داستان و ص 87 -نشر تاريخ
و -تا 82 ص 78 سال 1351 -خواجهنوري فرح ترجمه...و
.ص 412 -دورانت ويل غرب تمدن تاريخ
دكتر ترجمه -فارسي شعر منابع -تهتر درامس -13
.ص 109 سال 1369 -شماره 2 دانشنامه -زرينكوب عبدالحسين
دانشكده -هنر جامعهشناسي -آريانپور اميرحسين -14
و تا 160 ص 159 سال 1354 -تهران دانشگاه -زيبا هنرهاي
.كتاب بقيه
محمد دكتر -هزارساله شعر كتاب به شود رجوع -15
سال -عالي دانشسراي -محجوب جعفر محمد دكتر و تويسركاني
.تا 125 ص 90 1343
ص -ابنسينا -رضوي مدرس تصحيح سنايي ديوان مقدمه -16
ضياالدين دكتر كوشش به سنايي اشعار برگزيده كتاب و (لا)
.و 6 ص 5 -بازرگاني بانك چاپ -سجادي
روحاله -ايران موسيقي سرگذشت كتاب به شود رجوع -17
و (عشقي به مربوط) تا 286 و 280 ص 88 -صفيعليشاه -خالقي
مورد در و (قزويني عارف به مربوط) تا 427 صفحات 411
-سوم جلد -صفا ذبيحاله دكتر -سخن گنج -بهار ملكالشعراي
.تا 354 ص 326 سال 1339 ابنسينا
ص -همان -هنر طبيعي مرزهاي -خير غلامحسين -و 20 -19-18
.تا 40 37
.ص 234 -اميركبير -اعلام فرهنگ -معين محمد -21
.و 34 ص 33 -همان -هنر طبيعي مرزهاي -خير غلامحسين -22
شيوايي محمدعلي آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
مولانا شعر زمزمه ;(كاكو)
هنرهاي هنرستان به سال 1334 در (كاكو) شيوايي محمدعلي
ساله دوره 3 گذراندن از پس وي.است شده وارد پسران زيباي
سال نقاشي شاگردان درميان اول مقام احراز با مدرسه آن
عازم مدتي از پس.است رسانيده پايان به را 13381337
(بوزار) پاريس زيباي هنرهاي درمدرسه و ميشود پاريس
و فعاليت به فرانسه نقاشان از جمعي وبا داده تحصيل ادامه
و يونان ايتاليا ، در جمله از پرداخته خود تابلوهاي نمايش
ايران به سال 1347 دراست داشته نمايشگاههايي پاريس
گالري در انفرادي نمايشگاههاي در حضور با و بازميگردد
نقاشان با دستهجمعي نمايشگاههاي و (چندبار) سيحون نگار ،
و زيبا هنرهاي تختجمشيد ، سيحون ، گالري در ايران معاصر
در همچنين و ميكند برگزار آسيايي نمايشگاههاي تعدادي
و سپهري گالري كيهان ، گالري سيحون ، گالري در اخير سالهاي
داشته انفرادي نمايشگاههاي بار چند كدام هر در سبز گالري
روستايي در و كرده شهر ترك كه است طولاني سالهاي وي.است
يك سالي او.ميكند زندگي خزر دست نام به شيراز نزديك
.ميكند برگزار آثارش از نمايشگاهي و ميآيد تهران به بار
xابعاد 7050 در اثر تعداد 13 با نمايشگاهي جديد ، سال در
وي آثار از فرشته درگالري ارديبهشت الي 27 تاريخ 19 در
از و ميداند عبادت نوعي را نقاشي استاد ، اين.شد برگزار
به سخن تابلوهايش با شدن يكي و بينيازي از حقيقت ، و صدق
ديوار به را نقاشيام كاغذ ميگويد او.ميآورد ميان
كار به شروع و مينشينم برابرش در زانو دو و ميزنم
اين.ميشود حس پويايي و جوان روح او آثار در.ميكنم
.ميكند زمزمه را مولانا از شعري جمله هر در بزرگ هنرمند
شدم خنده بودم گريه
شدم زنده بودم مرده
من و آمد عشق دولت
.شدم پاينده دولت
نسل به را شدن نزديك خود به و بودن همراه مولانا با و
هنرمندان براي بزرگ الگويي كه باشد ميكند تاكيد جوان
.گيرد قرار جوان نسل
جوان نقاشان از گروهي
مخاطب به نو حقيقتي نمود
در پيش چندي بهبهاني بهار نقاشي آثار از نمايشگاهي
از روغن و رنگ تابلوي تعداد 15 و شد برپا برگ نگارخانه
.گرفت قرار عموم ديد معرض به جوان نقاش اين
از گرافيك ديپلم داراي و متولد 1352 بهبهاني بهار
و دانشگاهالزهرا از نقاشي ليسانس تجسمي ، هنرهاي هنرستان
همچنين.است اسلامي آزاد دانشگاه از نقاشي ليسانس فوق
خارج و داخل در گروهي و انفرادي نمايشگاه چندين برپايي
.اوست هنري فعاليتهاي جمله از كشور ، از
قالب در من نقاشيهاي":ميگويد خود سبككاري مورد در وي
است ، مدرن هنر از شاخهاي كه (انتزاعي) ابستركسيونيسم سبك
".ميشوند شناخته
و ترديدها":ميگويد مدرن هنر زمينه در بهبهاني
زمان فرهنگي و اجتماعي اوضاع به نسبت هنرمند حساسيتهاي
سبكهاي قالب در تازهاي بيانهاي ايجاد باعث همواره خود
نسبت تيزبينانه نگاه با هنرمند همواره.است بوده گوناگون
در چهاست كرده ابراز را خود فردي حساسيتهاي محيط به
.هنرها ديگر قالب در يا و نقاشي قالب در چه موسيقي ، قالب
نمود بر سعي خود بصري عناصر از استفاده با نوگرا نقاش
عبور از پس كه واقعيتهاييدارد خود پيرامون واقعيتهاي
مخاطب به نو حقيقتي عنوان به و ميشود دروني او ذهن از
درون عالم و خيال نو هنر در گونهاي به.ميشود پيشنهاد
دريافت استناد به انسان و ميگردد چيره بيرون عالم بر
".ميكند استوار آن بر را خود حقيقت واقعيت ،
آثارش در شده گرفته كار به رنگي تركيب مورد در نقاش اين
رنگهايي از دروني هيجان دادن نشان براي":ميگويد
مساله كه چرا.هستند تند و گرم بيشتر كه كردهام استفاده
با انسان ارتباط به مربوط نمايشگاه ، اين موضوع در اصلي
اين ارتباط به بيشتر نزديكي براي من.اوست پيرامون محيط
قالب در و برخوردارند خاصي هيجانات از نيز دو هر كه دو
كار به را پرانرژي و گرم رنگهاي ميگنجند ، زندگي موضوع
".گرفتهام
سوره نگارخانه
ولي:نشاني /خرداد تا 12 /دانشجويان آثار عكس نمايشگاه
.تلفن6497461 /پلاك 18 /اسلامي جمهوري و جامي بين عصر ،
آزادي فرهنگي مجموعه
/خرداد تا 12 /"ارمنستان معاصر نقاشي به نگاهي" نمايشگاه
زير آزادي ، ميدان:نشاني /تا 18 و 14 تا 13 ساعت 9 از
.آزادي برج
دريابيگي نگارخانه
تا ساعت 16 از /خرداد تا 11 /مولوي فريبا نقاشي نمايشگاه
:تلفن /شماره 1165 دوم ، كوچه فاز 3 ، قدس ، شهرك:نشاني /20
8083327
افرند گالري
/خرداد تا 22 از 12 /اسعدي عبدالرضا سفال نمايشگاه
/تا 20 ساعت 16 از /خرداد تا 11 نقاشي گروهي نمايشگاه
/شماره 2 ساختمان 404 ، اورامان ، مطهري ، خيابان:نشاني
.تلفن834944
والا نگارخانه
/خرداد تا 15 /توما يوتان قلم سياه و طراحي آثار نمايشگاه
دوم ، خيابان شمالي ، اميرآباد:نشاني /تا 20 ساعت 16 از
.تلفن8000272 /شماره 67
|
|