صرف ريال 35ميليارد:پرورش و آموزش وزارت
ميشود دانش و كار مدارس تجهيز
شدند انتخاب مطبوعات منصفه هيات اعضاي
جوانان جامعهپذيري بر ازدواج تاثير
روزنامهنگاران صنفي انجمن سرگشاده نامه
قضائيه قوه رئيس به
ديدار گنجي خانواده با روزنامهنگاران
كردند
كارگري هاي محيط در حادثه هزار 13
صرف ريال 35ميليارد:پرورش و آموزش وزارت
ميشود دانش و كار مدارس تجهيز
دبيرستانهاي كارگاه هشتاد و سيصد :همشهري خبرنگار - ساري
پرورش و آموزش به وابسته فني آموزش مراكز دانش و كار
.ميشوند تجهيز اعتبار ريال ميليارد صرف 35 با امسال
خبرنگاران جمع در پرورش و آموزش وزارت دانش و كار مديركل
هزار حاضر 370 حال در:افزود ساري در گروهي رسانههاي
به كشور در دانش و كار مهارتي شاخه پانصد در دانشآموز
تعداد اين ميشود پيشبيني كه دارند اشتغال تحصيل
هزار نهصد به سوم پنجساله برنامه پايان در دانشآموز
.برسد نفر
اين تاسيس از سال هفت گذشت با:گفت چهاربند اسفنديار
كشور دانش و كار دبيرستانهاي از نفر هزار دبيرستانها 280
به باتوجه آنها از تعدادي كه گرفتهاند مهارتي مدارك
بازار جذب مختلف موءسسات و سازمانها با اوليه قراردادهاي
.شدند كار
شدند انتخاب مطبوعات منصفه هيات اعضاي
هياتمنصفه اعضاي انتخاب جلسه دومين :اجتماعي گروه
و فرهنگ وزير دفتر در ديروز ظهر تهران استان مطبوعات
.شد تشكيل اسلامي ارشاد
اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني ، دكتر جلسه اين در
استان دادگستري كل رئيس عليزاده والمسلمين حجتالاسلام
تهران ، شهر اسلامي شوراي رئيس خسروي مهندس تهران ،
تبليغات سازمان رئيس عراقي محمدي حجتالاسلاموالمسلمين
شوراي نماينده تقوي حجتالاسلاموالمسلمين اسلامي ،
.داشتند حضور جمعه ائمه سياستگذاري
از پس و مطرح پيشنهادي اسامي از فهرستي نشست اين در
هياتمنصفه اعضاي از نفر اسامي 21 تبادلنظر ، و مشورت
و انتخابشده شخصيتهاي با تماس از پس شد مقرر و تعيين
اعضاي نهايي فهرست آينده سهشنبه آنها ، موافق نظر كسب
.شود اعلام تهران استان مطبوعات هياتمنصفه
جوانان جامعهپذيري بر ازدواج تاثير
با اجتماعي گوناگون نهادهاي تاثير شده سعي مقاله اين در
در افراد جامعهپذيري در ازدواج و خانواده نهاد بر تاكيد
.شود بحث اجتماعي سيستم يك كليت
در عامل سيستم و مدل يك عنوان به جامعه ابتدا اينرو از
خرده از مرتبط ، ساختاري صورت به كه است شده گرفته نظر
:از متشكل كه نظامها خرده اين.است شده تشكيل نظامهايي
رسانههاي همالان ، گروههاي پرورش ، و آموزش خانواده ،
و شدن هنجاري در موءثر نقش كدام هر ميباشد ، ..و جمعي
.ميكنند ايفا افراد شدن اجتماعي "نهايتا
سيستمي انگاره يك در نقشآفرينيها و تاثرات و تاثير اين
ميباشد اجتماعي نظام حاكميت آن راس در كه گرديده ارائه
از سيستمي اهداف و منويات كننده تزريق و كننده ارائه كه
افراد به جامعهپذيري آژانسهاي ميباشد ، نهادها طريق
نظام به ورود جهت آمادگي "نهايتا و پرورش و رشد جهت
يكسو از امر اين.ميدهند سرويس كار تقسيم
سو ازديگر و نموده تعيين را افراد جايگاهنقشآفريني
تعادلبخش "نهايتا و آنها گوناگون نيازهاي برآوردهكننده
.ميباشد انسجام و همگرايي بهسوي جامعه همگونكننده و
نظام اين اول كمان در كه است بزرگراهي عنوان به ازدواج
آژانسهاي كه است (جواناني) افراد كننده جمع اجتماعي
.و سنتي مرجع گروههايي پدري ، خانواده يعني اوليه اجتماعي
جواني سنين در نتيجه ، در نبوده آنها نيازهاي پاسخگوي.
فرهنگهاي خرده به گرايش اجتماعي ، واگرايي به گرايش
(1).ميكنند پيدا...و نابهنجار
كه ميشود باعث جديد خانواده نهاد آن بهدنبال و ازدواج
و گرديده برآورد افراد اين رواني روحي ، جسماني ، نيازهاي
جمع و كليت يك به اجتماعي كار تقسيم نظام مثابه به
هسته از شده جدا افراد اين ديگر عبارت به گردند ، پيوسته
هم گرد نهادمشترك اين محور حول نيز باز اوليه آژانسهاي
اجتماعي نظام به نسبت قويتري انسجام و همبستگي و آيند
كلي اجتماعي ساخت در آن ثمره نهايت در كه ميكنند پيدا
.ميكند پيدا تجلي جامعه
نظريههاي تركيبي مدل يك در شده سعي نظام اين در
دوركيم ، همچون ساختگرايي و كاركردگرا نظريهپردازان
كه انديشمنداني و كوهن همچون ديگري انديشمندان و پارسونز
استفاده هستند صاحبنظر خانواده جامعهشناسي زمينه در
.شود
مطرح جامعهشناسي علم در همواره كه مقولههايي از يكي
انساني جوامع در همنوايي و جامعهپذيري مكانيزم ميباشد
.است
خرده بدانيم ، اجتماعي سيستم كلان رايك انساني جامعه اگر
جديد افراد جامعهپذيري در يك هر آن گوناگون سيستمهاي
جامعه فرهنگي اجتماعي ، هنجارهاي ساختن دروني و جامعه
ميشود ، متولد كه هنگامي انسان.دارند نقشبسزايي
ميگيرد ، قرار شدن اجتماعي مسير در بشري قوي بالقوههاي
خانواده ميباشد انسان اين برگيرنده در كه نهادي اولين
جامعه كلي نظام با تمام و تام وابستگي كه نهادي *است ،
كه است اجتماعي آژانس اولين اين در باشد ، داشته بايد
افراد در..و فرهنگي رسوم اخلاقيات ، نبايدها ، و بايدها
اذعان ميتوان پس شكلپذيرد ، قالبي صورت به بايد انساني
را اجتماعي نقشپذيري ساختار كه نهادهاي اولين نمود
اين از بنابراين.ميباشد خانواده نهاد دارد بهعهده
در فرهنگپذيري و جامعهپذيري آژانسهاي ساير نهاد
خانواده نهاد منويات ارائه در و جامعه كلي سيستم راستاي
كه جوامعي در "مطمئنا بپردازند ، نقشآفريني به بايد
يك در سيستم كلي اهداف جهت در بتوانند گوناگون نهادهاي
جلوههاي كردن دروني و نمودن جامعهپذيري به مسير
پرورش را افرادي بپردازند ، فرهنگي اجتماعي گوناگون
دنبال را دارد كليجامعه نظام كه هماناهدافي كه ميدهند
.مينمايند
آنها استكه هنگامي جوامع در نسلها جواني دوران "غالبا
دراوج كه ، جواناني شوند تقسيمكارجامعه نظام وارد بايد
بايد و هستند عاطفي رواني ، روحي ، جسماني گوناگون نيازهاي
همانا كه جديدي مرحله به و نموده طي را گذر مرحله اين
نظام مرحله گذارند ، پاي است كار تقسيم نظام كار و ساز
پايگاه كلي نظام در فرد هر كه است جايگاهي كاري تقسيم
نقشهاي افراد كه است مكاني ميكند ، پيدا مشخص اجتماعي
شده پذيرفته نقشهاي به معطوف و پذيرفته گوناگوني
.ميگيرد قرار آنها اختيار در جامعه گوناگون امكانهاي
در جامعه افراد اتصال باعث اجتماعي چسب كه است جايگاهي
آرامش ، تعادل ، "نهايتا و ميشود كاري تقسيم نظام كليت
.پديدارميشود جامعه در هماهنگي و همگوني انسجام ،
دراجتماعي ازدواج و خانواده نهاد كاركردي نقش اما
است؟ چگونه فرهنگپذيري و شدن
اجتماعي چگونگي بايد ابتدا اساسي سوءال اين به پاسخ براي
.گيرد قرار ارزيابي مورد جامعهپذيري و شدن
از انسانها كه است فراگردي شدن اجتماعي:شدن اجتماعي
ميگيرند ، ياد را جامعهشان زندگي شيوههاي آن طريق
يك عضو عنوان به عملكرد آمادگي و ميكنند كسب شخصيتي
از بچه كودكي ، سنين همان از.ميكنند پيدا را جامعه
و ميرود انتظار او از رفتاري چه كه ميگيرد ياد ديگران
(1).است شخصيتي چه داراي
جامعهپذيري آژانسهاي و نهادها گرديد عنوان كه همانطور
نقشبسزايي جوامع در افراد شدن اجتماعي و همهپذيري در
نيمدايره) كمان در كه همانگونه به جايگاهها اين.دارند
در ميگردد باعث است شده آورده اجتماعي نظام *(ابتدايي
جريان يك در بطئي بهصورت مطلوب كاركرد و بازدهي صورت
در را جامعه هر فرهنگي و اجتماعي گوناگون الگوهاي پويا
.نمايد دروني بشري جوامع گوناگون نسلهاي
جامعهپذيري و همنوايي در وجه دو در خانواده نهاد
مرحله همان ابتدايي جايگاه درميباشد موءثر اجتماعي
پس كه ميباشد حركتي حسي ، بيولوژي ، رشد و تولد ابتدايي
و كودكي مرحله به و نوزاد بهتدريج آن با همزمان و آن از
مدرسه ، محلي ، گروههاي جمله از ديگر نهادهاي آن بهدنبال
به انساني فرد اينكه تا ميشود اضافه آن به...و آئيني
.ميرسد جواني آن از پس و بلوغ مرحله
تكاملي پويش در خانواده نهاد كه است زماني دوم مرحله
اجتماعيشان حيات زمان حساسترين در افراد جامعهپذيري
تا 30 سنين 18 در.دارد قرار ميباشد مرحله اين در كه
(ميباشد متفاوت جوامع فرهنگي شرايط به توجه با) سالگي
اوليه نهاد ديگر كه ميگيرند قرار وضعيتي در جوانان
زمينه در را خود گذشته كاركرد (پدري خانواده) خانواده
دست از زيادي حد تا اجتماعي انسجام و همگوني همنوايي ،
جوان فرد گوناگون نيازهاي برآوردهكننده ديگر داده ،
و جسماني نيازهاي و انگيزشها كه است مرحلهاي نميباشد ،
و گرفته قرار اوج در عاطفي و رواني روحي ، آن بهدنبال
نيازهاي كننده ارضاء نميتواند پدري خانواده نهاد چون
هرچه كنترل جهت اجبار و فشار الگوهاي باشد افراد اين
امر اين كه ميشود جلوهگر نهاد اين در جوانان بيشتر
از جوانان بيشتر چه هر گريز انفصالو باعث خودبهخود
"بعضا و منفي فرهنگهاي خرده به گرايش و پدري خانواده
(1982) كوهن آلبرت *.ميگردد جرم و بزهكاري
به جوانان گرايش چگونگي و بزهكاري فرهنگ خرده مورد در
:مينمايد عنوان آن
اجباري و واقعي مسالهاي خانواده اعضاي بر والدين فشار"
گروه اماايشاناند از اطاعت به مجبور جوانان.است
...است جاذب جوانان براي كه دارد مستقل ماهيتي "همسالان"
قرار گروه و خانواده سوي از تقاضا دسته دو مقابل در جوان
بسيار او براي آنها از يكي انتخاب كه بهطوري.ميگيرد
نظارت قطع و جدايي موقعيتها اينگونه در است ، دشوار
وارد آساني به جوان كه ميكند فراهم را وضعيتي خانواده
(2).ميشود رفتار كژ جوانان فرهنگ خرده
جوامع در ازدواج جامعهپذيري تكامل روند مكانيزم "دقيقا
توجه با مرحله اين در.ميگردد آغاز كه است مرحله اين از
نميتوانند پيشين نهادهاي ديگر گرديد عنوان كه مواردي به
به جوان اينرو از بخشند تداوم را گذشته مطلوب كاركردهاي
اجتماعي ، نهادهاي با اتصال بدون "تقريبا و رها فردي
و جامعهپذير موءثر كانال و نهاد.ميشود تبديل فرهنگي
نقشگذاري و هماهنگي تعادل ، جهت در خاصي فرهنگپذيري
نظارت دهنده ، الگو ديگر گذشته نهادهاي.نميباشد موجود
.نميباشند مرجع و كننده
پايگاه بهدنبال اجتماعي سيستمهاي بايد مواقعي چنين در
و نيازها رافع جديد كاركردهاي با بتوانند كه باشند جديدي
و جامعهپذيري پويشي جريان تداومبخش "نهايتا
نظام و ازدواج حتم طور به.باشد جوامع در فرهنگپذيري
ميتواند كه است مكانيزمي "دقيقا آن ، به معطوف تقسيمكار
-روحي -جسماني -زيستي گوناگون نيازهاي كننده برآورده
تعادل به را افراد بوده...و اجتماعي -عاطفي -رواني
و پريشاني تنش ، از را جامعه آن بهدنبال بالطبع و رسانده
و دهد سوق فرهنگي * انسجام و تكامل سوي به ناهمگوني
است ازدواج بنياني و اساسي كاركرد همين واسطه به "دقيقا
:نمودهاند مطرح جامعهشناسان كه
به است بسيار اهميت داراي پديده اين كه برميآيد چنين"
پايندگي و است مهمي بسيار اجتماعي واقعه ازدواج حقيقت
بستگي آن به متوالي نسلهاي كمي و كيفي زندگاني و گروه
(3)دارد
ازدواج به معطوف را جوامع سازمان و سامان دوام افلاطون
:مينمايد وعنوان دانسته
آن اصلي قوانين بايد يابد ، سازمان خوب جمهوري آنكه براي"
(4)".بخشد سامان را (ازدواج) زناشويي كه باشد قوانيني
خانواده نهادهاي "نهايتا و ازدواج طريق از بنابراين
كاري تقسيم همگن نظام يك در (جوان دختران و پسران) افراد
به كاركردگرايان ديد از ديگر عبارت به ميشوند درگير
چسب و ميخورند پيوند جامعه كلي بافت به ارگانيكي صورت
منظومه در افراد تعامل و ارتباط از گرديده ، حاصل اجتماعي
و رهاشدگي حالت آن كه ميشود باعث خود اجتماعي نظامدار
نمودن وابسته دليل به آسيبي كنشهاي به گذار "نهايتا
"نهايتا و (شوهر يا همسر) خانواده نام به گروهي به افراد
و همبستگي به اجماع عامل اين طريق از...و فرزندان
پيدا نيل و سوق جامعه كلي سيستم با همگرايي "نهايتا
جامعهشناس دوركيم اميل زمينه همين در.كرد خواهد
اجتماعي همبستگي در خانواده -ازدواج نقش به فرانسوي
:دارد مشخص اشارهاي
همبستگي و وابستگي ايجاد را كار تقسيم وظيفه دوركيم"
روشن مثال را زناشويي زندگي.ميداند تن چند يا دو ميان
داشتن عين در مرد و زن ميكند ، معرفي الفت و همبستگي اين
اختلافات همين "اصلا و يكديگرند طالب بسيار اختلاف وجوه
اين كه چرا ميكشاند يكديگر سوي به را دو هر كه است
مكمل يك هر بلكه نيستند يكديگر نافي تنها نه تفاوتها
سرچشمه جنسي كار تقسيم ديگر عبارت به و ميباشند ديگري
بنا يك هر آن دنبال به و ميگيرد قرار زناشويي همبستگي
را مشترك زندگي و خانواده وظايف از خود خاص ويژگيهاي بر
ميانجامد آنان ميان بيشتر وفاق به كه ميشوند عهدهدار
تنها اجتماعي كار تقسيم از دوركيم منظور است واضح..و
(5).نيست جامعه اقتصادي بخش در وظايف و كارها تقسيم متوجه
قرن جامعهشناس پارسونز تالكوت بلكه دوركيم تنها نه
دانسته ، جامعه استحكام و تعادل عامل را ازدواج نيز بيستم
استحكام و تعادل حفظ و كودكان اجتماعي كاركرد بر همچنين
. بزرگسالان شخصيت
و زن دهنده پيوند عامل عشق":او ديد از است نموده تاكيد
و صفا از سرشار و صميمي محيطي خانواده در پس است ، شوهر
-مادر -پدر رابطه در چه و شوهر و زن رابطه در چه علاقه
".دارد وجود فرزندان
كه آن بر علاوه انگار ساخت گراي كاركرد جامعهشناس اين
نقش از است ، داشته اشاره خانواده درون عاطفي نقش به
نمانده غافل نيز تربيت و تعليم و هنجاريكردن در خانواده
:كه مينمايد مطرح و
و صحيح كردن اجتماعي براي افراد ميان در علاقه اين وجود"
كه آنجا از ديگر طرف از و بوده ضروري كودكان مناسب
به افراد كه است گروهي تنها بزرگ جامعه مقابل در خانواده
و شكوفايي در ميگيرند قرار توجه مورد خود موجوديت خاطر
مهمي سهم جامعه يك در بزرگسالان علائق و استعدادها تكامل
".دارد
كه اجتماعي نهادهاي تمام ميان از كه است معتقد هوركهايمر
مقام در ميسازد ، آماده حكومتي اقتدار قبول براي را فرد
از يكي عنوان به خانواده زيرا دارد ، قرار خانواده اول
انسانها شخصيت و توليد باز از تربيتي قدرتهاي مهمترين
كه ميدهد انجام گونه همان را عمل اين و ميكند مراقبت
مطرح همچنين او.ميكند درخواست را آن اجتماعي زندگي
سيستمي اهداف كه است نهادي تنها خانواده و ازدواج ميكند
علاقه و مهر بر مبتني بلكه دادوستدي صورت به نه را جوامع
روابط كه است مكاني خانواده" مينمايد دروني صميميت و
يكديگر افراد و نگشته تنظيم بازار قوانين براساس افراد
".نميگيرند درنظر رقيب عنوان به را
نقش به گوناگون ديدگاههاي از خانواده جامعهشناسان
جمله از دارند اشاره جامعهپذيري در خانواده و ازدواج
است شناسي جامعه شاخص نظريهپردازان از يكي كه ريايشتن
:كه مينمايد مطرح گونه اين
نظام در اجتماعي گوناگون نهادهاي جامعه در چند هر"
كنش تنها نمود اذعان ميتوان اما ميباشند موءثر اجتماعي
و تربيت و تعليم شده گذارده خانواده بعهده كه عمومي
".ميباشد جامعه افراد كردن اجتماعي
ازدواج گرديد عنوان كه مواردي به توجه با بنابراين
-روحي -جسماني زيستي ، نيازهاي شدن برآورده باعث جوانان
پديدار تنشهاي رفع باعث سو يك ، از گرديده آنان رواني
كار تقسيم نظام اين در ديگر سوي از و ميشود گرديده
پيوند اجتماعي نظام كليت و يكديگر با جوانان اجتماعي
پيوند و همبستگي اين بهدليل مينمايند ، برقرار مستحكمي
جريان در يكديگر به ارگانيكي متقابل نيازهاي و
حاصل افراد اجتماعي توقعات اين سو يك از جامعهپذيري
سيستمهاي كلان واهداف منويات سو ديگر از و ميشود
تكامل و رشد باعث خود امر اين ميشود ، برآورده اجتماعي
همگوني ، اجتماعي بعد در و گرديده اجتماعي نظامهاي
بدنبال را اجتماعي همبستگي "نهايتا و تعادل هماهنگي ،
.داشت خواهد
آيات در كه است واجب و ضروري نكته يك ذكر پايان در
و تربيت در خانواده و ازدواج تاثير به كريم قرآن متعدد
ميباشد "پذيري جامعه" كه مقاله اين مجمل بحث "نهايتا
حق حضرت كلام اگر "مطمئنا كه گرديده اشاره زياد بسيار
سلامت خوشبختي ، رجاء سوي به بشري جوامع باشد كار سرلوحه
.شد رهنمونخواهند سعادت و
هستند آسماني ودايع فرزندان ، "امانات و ودائع الابناء"
ارزاني مادران و پدران به را آنان متعال خداوند كه
.است بخشيده
هستند مربيان و معلمان نخستين مادران و پدران بنابراين
روابط و سو يك از فرزندان بين روابط ايجاد در بايد كه
ارزشهاي و اخلاقي اصول ديگر سوي از خانواده ساير با آنان
.دارند معمول را انساني
نوابخش مهرداد دكتر
جامعهشناسي استاديار
:پاورقيها
خرده مورد در" (1982) كوهن ديدگاه مقاله متن در.ك.ر -1
."منفي فرهنگهاي
نقش و جوامع نظام شناختي ايستائي "شماره 1 انگاره" ك.ر *
.جامعهپذيري در اجتماعي نهادهاي
ثلاثي ، محسن ترجمه "جامعهشناسي به درآمدي" بروس كوئن ، -2
.74;معاصر ، 1370 فرهنگ:تهران
.اجتماعي نظام انگاره 123 مدلهاي به.ك.ر -*
سد اجتماعي نهادهاي كاركرد عدم ،(2)انگاره.ك.ر *
.اجتماعي كجرويهاي و بروزآسيبها اجتماعي
،"خانواده جامعهشناسي بر مقدمه" باقر ، ساروخاني ، -3
.31;سروش ، 1370:تهران
.32;همانجا -4
نظريههاي و مكاتب بر درآمدي" حسين ، تنهايي ، ابوالحسن -5
135;مرنديز ، 1377 نشر اول ، جلد ،"جامعهشناسي
***
"فارسي منابع"
.كريم قرآن -1
.328;ج 5 كافي ، فروغ -2
و مكاتب بر درآمدي" حسين ، تنهايي ، ابوالحسن -3
.مرنديز ، 1377 نشر اول ، جلد ،"شناسي جامعه نظريههاي
:تهران "جامعهشناسي نظريههاي" غلامعباس توسلي ، -4
.سمت 1369 انتشارات
باقر ترجمه "اجتماعي علوم فرهنگ" آلن ، بيرو ، -5
كيهان انتشارات:تهران اول ، 1366 ، چاپ ساروخاني ،
"خانواده شناسي جامعه بر مقدمهاي" باقر ، ساروخاني ، -6
.1370;سروش:تهران
محسن مترجم ، ،"شناسي برجامعه درآمدي" بروس ، كوئن ، -7
.معاصر ، 1370 فرهنگ:تهران ثلاثي ،
"اجتماعي علوم و فلسفه فرهنگ" انساني علوم پژوهشگاه -8
كاويان انتشارات:تهران
روزنامهنگاران صنفي انجمن سرگشاده نامه
قضائيه قوه رئيس به
از قبل تاسيس تازه نشريات كاركنان اسامي مطالبه *
است نگاران وروزنامه فرهنگ اصحاب به آشكاري انتشارتوهين
ارسال با روزنامهنگاران صنفي انجمن :اجتماعي گروه
توقيف:كرد اعلام قضائيه قوه رئيس به سرگشاده نامهاي
بيطرفي و استقلال بر بزرگ خدشهاي مطبوعات غيرقانوني
جدي چالشي با را قوه اين "عملا و ساخته وارد قضائيه قوه
آمده نامه اين دراست ساخته مواجه عدالت تحقق راه در
:است
كه ميرفت انتظار قضائيه قوه بر حضرتعالي رياست از پس
اصل اجراي زمينه در را خود امكان و توان تمام قوه اين
و "قضايي توسعه" جهت در اساسي قانون اصول ديگر و 158
.بندد كار به مشروع آزاديهاي و عدالت گسترش و حقوق احياي
را اميدواركنندهاي چشمانداز جنابعالي اقدامات و سخنان
اقدامات اما بود آورده بوجود آزادي و عدالت طالبان دل در
گفتهها خلاف مطبوعات موقت توقيف در دادگاهها برخي اخير
به اميد و گذاشته نمايش به را جنابعالي وعدههاي و
اين در.است ساخته مبدل ياس به را قضائيه قوه در اصلاحات
:مينماييم جلب ذيل نكات به را حضرتعالي توجه زمينه
از نفر هزار به نزديك است يكماه از بيش اكنون -1
انديشه و فكر توليد جز كارشان كه مطبوعات دستاندركاران
مشغول كار به آن در كه نشرياتي توقيف بهدليل نيست ،
.است گشته مخدوش آنها شغلي امنيت و شده بيكار بودهاند ،
بلاتكليفي باعث توقيفشده مطبوعات وضعيت بلاتكليفبودن
مادي و روحي مشكلات با را آنان و شده روزنامهنگاران اين
رسمي مرجع" بايد كه قضائيه قوه آيا.است ساخته مواجه
و عدل گسترش و عامه حقوق احياي" و بوده "شكايات و تظلمات
اين بر كه ظلمي به نسبت ;بخشد تحقق را "مشروع آزاديهاي
ندارد؟ مسئوليتي هيچ است ، رفته قضايي تصميم يك بواسطه عده
از تعدادي موقت توقيف مورد در كه توضيحاتي همه بهرغم -2
و دادگستري عمومي روابط مربوطه ، دادگاههاي توسط مطبوعات
قاطبه است ، شده داده تهران استان دادگستري كل رئيس
توقيف و دانسته ناكافي را شده ارائه دلايل حقوقدانان
.ميدانند قانوني وجاهت هرگونه فاقد را مطبوعات اخير موقت
بزرگ خدشهاي مطبوعات غيرقانوني توقيف كه ميرسد بهنظر
اين "عملا و ساخته وارد قضائيه قوه بيطرفي و استقلال بر
.است ساخته مواجه عدالت تحقق راه در جدي چالشي با را قوه
قانون هشتم و شصت و يكصد و چهارم و بيست نهم ، اصول -3
را خاص جايگاه و مصونيت نوعي ايران اسلامي جمهوري اساسي
و كرده پيشبيني روزنامهنگاران و مطبوعات فعاليت براي
مشروع و قانوني آزاديهاي تكريم بر مبتني اساسي قانون روح
جايگاه و شان لحاظ به روزنامهنگاران و مطبوعات.است
به و بوده كشور سهگانه قواي مكمل كاركردشان شده تعريف
جريان به دامنزدن و اجتماعي نظارت اعمال لحاظ
مشروعيت ضريب افزايش در ميتوانند جامعه در اطلاعرساني
كارساز و موءثر نقش حاكم قواي همراه به نظام كارآمدي و
جهت در قضائيه قوه و مطبوعات زمينه اين در و كنند ، ايفا
نظارت" و مشروع آزاديهاي و عدل گسترش و عامه حقوق احياي
در.دارند نزديكتري و بيشتر قرابت "قوانين اجراي حسن بر
مشترك ، وظيفه اين بهدليل قضائيه قوه دنيا كشورهاي اكثر
نهادهاي و مقامات تعدي مقابل در مطبوعات اصليترينحامي
مشروع حقوق و آزاديها مدافع و روزنامهنگاران به دولتي
قضائيه قوه در جرياني كه ميرسد بهنظر.آنهاست قانوني و
مطبوعات با قوه اين رويارويي به "دائما كه است آن بر
در قضائيه قوه حيثيت اعتبارو جزكاهش امر اين كه زند دامن
.داشت نخواهد دربر نتيجهاي جهانيان انظار و عمومي افكار
و مطبوعات با قضائيه قوه همكاري و همراهي طالب انجمن
اين براي فراواني بس فوايد "يقينا كه است روزنامهنگاران
داريم انتظار جنابعالي از و داشت خواهد پي در نظام و قوه
مطبوعات با رابطه در شده انجام اقدامات كليه زمينه در كه
.آوريد عمل به جدي بازنگري
خواستار حضرتعالي با ملاقات درخواست تكرار با انجمن -4
طريق اين از تا است مطبوعات غيرقانوني توقيف رفع
و امن فضاي و بازيابند را خود شغلي امنيت روزنامهنگاران
.گردد فراهم كشور در مطبوعاتي فعاليتهاي براي پرنشاطي
انتشار ، از قبل تاسيس تازه نشريات كاركنان اسامي مطالبه
فرهنگ اصحاب به آشكاري توهين ما نظر به دادگستري سوي از
و موجه آن قانوني مستند و بوده روزنامهنگاران "خصوصا و
سليقهاي محدوديتهاي ايجاد شائبههاي بر و نيست مقبول
سياسي عمل گمانههاي و افزوده جديد نشريات انتشار راه در
صنفي انجمن.است كرده تقويت حقوقي دستآويزهاي با را
كه ميخواهد مصرانه محترم مقام آن از روزنامهنگاران
.شود گرفته غيرقانوني سليقههاي اعمال جلوي مجدانه
روزنامهنگاري كار لازمه شغلي امنيت و حرفهاي استقلال
و مردم اجتماعي نظارت اعمال براي نقاد و پويا مستقل ،
كه داريم اميد و است جامعه در اخبار و اطلاعات آزاد گردش
ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون كه همچنان قضائيه قوه
و مشروع آزاديهاي و حقوق اصلي حامي است كرده پيشبيني
و حمايت مطبوعات در خود همكاران از و بوده مردم قانوني
قوه توانمند بازوي روزنامهنگاران.نمايد پشتيباني
آزاديهاي و عدل گسترش و عامه حقوق احياي" در قضائيه
رئيس از و هستند "قوانين اجراي حسن بر نظارت" و "مشروع
شغلي امنيت و حرفهاي استقلال كه ميرود انتظار قوه اين
.دارد پاس را روزنامهنگاران
ديدار گنجي خانواده با روزنامهنگاران
كردند
روزنامهنگاران صنفي انجمن اعضاي از جمعي :اجتماعي گروه
خانواده و همسر با گنجي اكبر منزل در حضور با ديروز عصر
.كردند ديدار وي
نيز انجمن هياتمديره اعضاي از برخي كه ديدار اين در
روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس مزروعي علي داشتند حضور
اظهار گنجي خانواده با همدلي ضمن حاضران از نمايندگي به
و خانواده كانون به زودتر چه هر وي كه كرد اميدواري
.بازگردد همكارانش
حقوق همه از بتواند بايد گنجي آقاي كه كرد تاكيد وي
حقوق در تضييعي هيچ و بهرهگيرد خود از دفاع در قانوني
.نيست پذيرفته او
سنگين بسيار گنجي براي را بازداشت قرار صدور ارغندهپور
در محاكمه كه خواست قضائيه قوه رياست از و كرد توصيف
كه را اساسي قانون روح و مفاد مطبوعاتي ، جرايم بررسي
.بدارند محترم است بيان آزادي تكريم بر مبتني
زودتر ، چه هر گنجي دادگاه كه كرد درخواست همچنين وي
.گردد برگزار
براي روزنامهنگاران صنفي انجمن اعضاي آمادگي پايان ، در
لوح و اعلام آنان به گنجي خانواده به همياريرساندن
.گرديد تقديم تقدير
كارگري هاي محيط در حادثه هزار 13
و آمار دفتر سوي از شده ارائه آمار براساس :اجتماعي گروه
سال طي اجتماعي ، تامين سازمان اجتماعي و اقتصادي محاسبات
ناشي ديده حادثه بيمهشدگان از نفر مجموع 13042 از 1378
ناحيه از نفر پا ، 2847 ناحيه از مورد تعداد 2328 كار از
ناحيه از نفر دست ، 314 ناحيه از نفر دست ، 2567 انگشتان
مغز ناحيه از نيز نفر و 93 جمجمه ناحيه از نفر چشم ، 239
برق از ناشي آمار ، اين با برابرشدهاند حادثه دچار
با 2277 لغزيدن و كردن سقوط كمترين ، مورد با 68 گرفتگي
از ناشي حوادث ميشود ، شامل را رقم بيشترين مورد
نيز كار محيط نامطلوب تهويه و مورد با 7161 بياحتياطي
را حادثه علل كمترين و بيشترين ترتيب به مورد با 10
.دربرميگيرد
|