بيرون و درون تعارض ;پرورش و آموزش
x22
و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر حضور با
انساني وعلوم ادبيات دانشكده ;فناوري
يافت گشايش سبزوار معلم تربيت دانشگاه
و آموزش وزارت زنان امور دفتر مديركل
وزارت جديد برنامههاي كرد اعلام پرورش
در محروميتزدايي براي پرورش و آموزش
دختران آموزش زمينه
بيرون و درون تعارض ;پرورش و آموزش
طرز شنود ، و گفت نحوه كه ميكند ثابت طولاني تجربههاي
مقابل طرف در عميقي تاثير انسان حركات و نگاهكردن
انكار غيرقابل تربيت و تعليم در تاثير اين و ميگذارد
.است
از و كردهاند تاييد روانشناسان از بسياري را نكته اين
.گرفتهاند بهره يادگيري و ياددهي فرآيند در موضوع اين
ميكنيم مشاهده بيندازيم ، مدرسهها كاركرد به نگاهي اگر
تربيت و تعليم نظام و مدرسهها در تجربهها اين كه
و متمركز ساختار درواقع و است مناسب جايگاه فاقد كشورمان
نسل مطالبات و تحولات نيازها ، با تعارض در آموزش سنتي
.ميبرد بهسر جديد
است پنهان و آشكار كاركردهايي داراي تربيت و تعليم نظام
.است شده واقع غفلت مورد آن پنهان كاركرد ظاهرا كه
چارچوبهاي و درسي برنامههاي همان آشكار كاركردهاي
كاركرد كه حالي در.هستند شده تصويب و شده تعريف آموزشي
(پنهان درسي برنامهHidden curriculum) پنهان آموزش
برنامه يك معلم ، از فراگير الگوبرداري.نيستند شده تصويب
تحصيل حين در جوان پسر و دختر يك ازدواج ;است پنهان درسي
و اعمال از بسياري..و است پنهان كاركرد يك دانشگاه در
زمره در ميتوان را مدرسه در دانشآموزان رفتار
پنهان كاركردهاي.آورد بهشمار مدرسه پنهان كاركردهاي
پرورش نحوه در ميتواند كه هستند عميقي تاثيرات داراي
.باشد تاثيرگذار بسيار فراگيران
گرفته درنظر پرورش و آموزش براي كه اهدافي به توجه با
از بسياري تحقق در ميتواند پنهان درسي برنامه است ، شده
پروش و آموزش مطالعه.باشد داشته مثبت تاثير اهداف اين
از بسياري ولي.ميرساند بهاثبات را امر اين نيز تطبيقي
گونه به ما كشور در تربيت و تعليم نظام پنهان كاركردهاي
و آموزش بدنه در تعارض ايجاد آن نتايج از يكي كه است اي
.است پرورش
چرا ?چيست تعارضها اين دليل واقعا كه است اين پرسش
?است كرده تغيير ما آموزشي پنهان كاركردهاي از بسياري
?است جوان نسل نيازهاي با تعارض در ما آموزشي ساختار چرا
!است كهنه آموزشي برنامههاي
وضعيتي چنين آمدن بهوجود دلايل از يكي نگارنده نظر به
انتظارات ميان فاصله ايجاد ما ، پرورش و آموزش نظام در
از آموزشي نظام عقبماندگي.است مدرسه كاركردهاي و جامعه
پرورش و آموزش مسائل از يكي اجتماعي پيشرفتهاي و تحولات
و است دگرگوني حال در دائما آن ضرورتهاي و جامعه.است
ميرسند زندگي نيازهاي به زماني اغلب متاسفانه ، مدرسهها
بعضي و سپردهاند ديگر مقتضيات و شرايط به را خود جاي كه
جهان آموزشي نظامهاي بهترين در حتي.شدهاند منتفي نيز
روال موجود ، مدرسههاي پيشرفتهترين و كاملترين در و
تلاشها و دارد فاصله جامعه نيازهاي از مدرسه روزانه كار
ضرورتهاي قالب در و نيست بهنگام معمولا كوششها و
را نوجواناني و كودكان تربيت مدرسه ، .ميگيرد صورت گذشته
يعني.كنند زندگي آينده در ميبايست كه دارد بهعهده
آماده جامعه فرداي مسائل با مقابله براي بايد كه كساني
كنيم ، توجه فردا جامعه ساختن در مدرسه رسالت به اگرشوند
از مدرسه عقبماندگي و آموزشي برنامههاي كهنگي
نظام در كه چيزي.ميكند توجه جلب بيشتر زمان ضرورتهاي
در.است جهان كشورهاي از بسياري از پررنگتر ما آموزشي
ناگوار آثار تعديل براي ميبايست كه است شرايطي چنين
مدرسه كاركردهاي ميان ايجادشده فاصله و مدرسه عقبماندگي
و كودكان اگر ولي.انديشيد چارهاي جامعه انتظارات و
بطن از و دهيم قرار مدرسه حصار در تنها را نوجوانان
الگوي چارچوب در تنها را آنها يعني نگهداريم ، دور جامعه
اين قالب در نيز خود و دهيم قرار آموزش تحت مدرسه مصنوعي
.ماند خواهيم دور زندگي واقعيتهاي از شويم ، گرفتار الگو
دوران آيا كه داشت نظر در را پرسش اين بايد كه حالي در
دوره يك فقط نوجوان يا كودك هر ساله دوازده تحصيل
بهشمار نيز زندگي از جزئي يا است زندگي براي آمادهشدن
?ميآيد
ملي درسي برنامه
را كشور آموزشي نظام اركان در تعارض وجود ديگر دليل
هر معمولا.كرد جستجو كشور درسي برنامه در ميتوان
برنامه اين در.دارد ملي درسي برنامه يك خود براي كشوري
و آموزش ساختار در كه است شده تاكيد مشخص بهطور درسي ،
برنامه اين براساسپذيرد صورت فعاليتهايي چه پرورش
آنها محتواي و حجم و درسي كتابهاي كه است ملي درسي
كتابهاي كه ميشود مشخص اساس اين بر.ميشوند تدوين
چه به دبيرستان يا راهنمايي ابتدايي ، دورههاي درسي
را موضوعهايي چه شود ، تهيه كساني چه توسط باشد ، صورتي
از درسي كتاب حتي و باشد موثر آموزش در چقدر دربربگيرد ،
.باشد برخوردار اولويتي چه
در زيادي نقش و مسئوليت داراي درسي كتاب ما كشور در
جايگاه نيز تربيت و تعليم دستاندركاران همه و است آموزش
و آموزش در درسي كتاب.گرفتهاند درنظر آن براي ويژهاي
محتواي به كه نگاهي با ما و دارد برجسته نقشي ما پرورش
بعد در را ديگرمان ناتوانيهاي ميكنيم سعي داريم آموزشي
خاطر همين به.كنيم جبران كتاب با پرورش و آموزش ساختار
شده زياد آنها حجم يا و درسي كتابهاي تعداد يا كه است
كوتاه را طولاني راه يك كتاب طريق از ميخواهيم چون.است
متحدالشكل بهنحو محتوا ارائه با زمان كمترين در و كنيم
طريق از ميبايست كه راهي.برسيم آن به كشور سراسر در
زمان و هزينه البته كه -معلم حرفهاي شايستگي تقويت
محل به عمدتا مدرسه شرايطي چنين در.كنيم طي -ميخواهد
تمرين براي جايي از و ميشود تبديل دانش انتقال
در اين.نيست خبري اطلاعات از شده برگرفته مهارتهاي
به است ، تغيير حال در همواره كه دنيايي در كه است حالي
ميبايست ما مدرسههاي يعني.داريم نياز زندگي مهارتهاي
.شود شامل را زندگي مهارتهاي كه بپردازند آموزشهايي به
گروه در زندگي گفتن ، سخن خوب و شنيدن خوب چون مهارتهايي
روابط برقراري شهروندي ، حقوق مطالبه بودن ، مشاركتپذير و
كه...و زندگي محيط با صميميت و زيست محيط حفظ انساني ،
كتاب تنها و نميشود مشاهده ما مدرسههاي در آنها آموزش
.بپردازد آموزشهايي چنين به نميتواند نيز
با باشد متمركز و سنتي ساختار يك آموزش ساختار وقتي
مشكل ساختاري نظر از جديد نسل مطالبات و تحولات و نيازها
ميتوان كه است اين بر تصور كه هنگامي.ميكند پيدا
حل بخشنامه با را پرورش و آموزش به مربوط امور از بسياري
به درسي كتابهاي و درسي برنامههاي در كه زماني و كرد
امتحان و درسي كتاب پرورش و آموزش در كه رسيدهايم جايي
از قدرتمندتر چيزي و داده قرار تحتالشعاع را چيز همه
.ميآيد پديد نيز تعارضهايي كه است مسلم نيست ، دو اين
ميكند ارايه كه را چه آن درسي كتاب كه ميشود اين نتيجه
قرار تحتالشعاع را چيز همه و كرده پيدا محتوا شانيت
و تعريفشده كاركردهاي گرفتن فاصله بتوان شايد.ميدهد
پذيرفته نقشهاي كاركرد با پرورش و آموزش در شده تصويب
.كرد بررسي راستا اين در نيز را شده
پرورش و آموزش كهنه ساختار و آموزشي رسانههاي
نظام در موجود تعارض آن طريق از ميتوان كه ديگري موضوع
فنآوريهاي مسئله به داد ، قرار مدنظر را پرورش و آموزش
عناصر از يكي ارتباط.برميگردد جامعه ساخت و ارتباطات
اجتماعي نظامهاي در و است انسان اجتماعي زندگي مهم
در...و شهر روستايي ، اجتماعات يا و خانواده مانند
.دارد عمدهاي سهم نگرشها و مهارتها دانشها ، انتقال
و مدرسهها در چه آن مانند رسمي چه آموزشي ، موقعيتهاي
مانند غيررسمي ، چه و ميگيرند شكل آموزشگاهها
ساير و فرهنگسراها كتابخانهها ، در كه فعاليتهايي
نوعي ميپذيرد ، صورت هنري و فرهنگي علمي ، كانونهاي
كه است خاطر همين به.ميروند بهشمار ارتباطي موقعيت
و آموزشي رسانههاي كاربرد و توليد انتخاب ، شناسايي ،
آموزشي ارتباطي جريانهاي شكلدهي در كه توانمنديهايي
تلقي مهم بسيار پيشرفته كشورهاي پرورش و آموزش در دارند
در مطلوب دگرگونيهاي ايجاد در مثبتي تاثير چون است ، شده
شده درك مسئله اين اهميت نيز ما كشور در.دارند فراگير
از بهرهگيري با پرورش و آموزش ساختار اما است
همان بر تاكيد هنوز درواقع.نميخواند مدرن نرمافزارهاي
كه ميبينيم را معلمي كمتر و است كهنه تدريس روشهاي
چون اصولي.كند رعايت بهطوركلي را آموزش كلي اصول
يادگيرندگان ، در انگيزش ايجاد يادگيري ، از پيش تداركات
يادگيرندگان ، هدايت نهايي ، عملكرد از نمونهاي تهيه
اجراي و فردي تفاوتهاي رعايت آموزش ، مراحل رعايت تمرين ،
معلمي كمتر شايد كه درس كلاس در آموزشي متنوع فعاليتهاي
مختلف روشهاي اصول ، اين كنار در.كند رعايت را آنها
حل روش هدايتشده ، اكتشافي روش نمايشي ، آموزش چون تدريس
اين همه كنار در كه دارد وجود...و گروهي بحث مسئله ،
شرايط به توجه با -آموزشي رسانههاي از ميتوان روشها
چون رسانههايي.كرد استفاده -معلم تشخيص و يادگيري
و عكس پوستر ، نقشه ، چارت ، نمودارها ، تابلوها ، انواع
استريپ ، فيلم اورهد ، پروژكتور و شفاف تلق اوپك ، پروژكتور
زيادي تاثير كه...و ويدئو كامپيوتر ، شنيداري ، نوارهاي
قرار استفاده مورد كمتر ولي دارند ، آموزش امر در
و آموزشي تكنولوژي به نيمنگاهي درواقع.ميگيرند
تلفيق از است لازم حد چه تا كه ميدهد نشان آن رهنمودهاي
و اجرا طراحي ، در غيرانساني و انساني منابع مناسب
سيستماتيك صورت به يادگيري و ياددهي فرآيند كل ارزشيابي
مهجور ما آموزشي نظام در رهنمودها اين ولي گرفت ، بهره
رسانههاي و آموزشي تكنولوژي از نامي بيشتر و است مانده
در هنوز و ميخورد بهچشم تربيت و تعليم نظام در آموزشي
تختهسياه و گچ و سخنراني تدريس روش همان شاهد مدرسهها
.هستيم
معلم و است مهم بسيار انساني نيروي نقش پرورش و آموزش در
و تعليم محتوايي و كيفي توسعه و رشد در عوامل مهمترين از
جريان يك نتيجه انسان تربيت چون.ميآيد بهشمار تربيت
عكسالعمل و است شاگرد و معلم بين دوجانبه و متقابل
آنچنان و نيست يكسان دوجانبه تعامل اين در نيز فراگيران
شناسايي قابل و مشخص ردهبندي قالب در كه است متنوع
و پيشساخته الگوي ارائه امكان دليل همين به.نميگنجد
.داشت انتظار نميتوان را معلم كار براي تربيتي كلاسيك
با ارتباط در كه تربيتي دستورالعمل يك تهيه چون
پاسخ فردي تربيت ضرورتهاي همه به بتواند فردي تفاوتهاي
بهره گوناگوني روشهاي از ميبايست و نيست آساني كار دهد
و تعليم عامل اصليترين بهعنوان ما معلمان ولي.جست
سيستم حتي و بيبهرهاند تدريس نوين روشهاي از تربيت
و نميدهد را كاري چنين اجازه نيز پرورش و آموزش سنتي
ساختاري چنين در.ميزند را اول حرف كه است درسي كتاب
مشكلات ميخواهيم كه اين ضمن.است طبيعي تعارض وجود
به يعني.كنيم رفع بخشنامه با را پرورش و آموزش سيستم
چطور بپوشد ، چيزي چه كه بگوئيم بخشنامه طريق از فراگير
اينها مجموعه...و كند رفتار ديگران با چطور بزند ، حرف
محيط در شخصيت دوگانگي شكلدهنده تدريج به كه است عواملي
قالب در تعارضهايي چنين و ميشود مدرسه از خارج و مدرسه
.ميگيرد شكل پرورش و آموزش ساختار
اميرشاهي افشين سيد *
دامغان پايه علوم دانشكده در رياضي آموزش كارگاه برگزاري
ارتقاي منظور به و رياضيات جهاني سال اهداف راستاي در
دامغان ، پايه علوم دانشكده رياضي رشته دانشجويان علمي سطح
با را رياضي آموزش كارگاه يك دانشكده ، اين رياضي گروه
و 27 روزهاي 26 در رشته اين دانشجويان از نفر سيصد حضور
.كرد برگزار دانشكده اين محل در خرداد
در رياضيات ، جهاني سال ملي ستاد عمومي روابط گزارش به
پيرامون تخصصي و عمومي سخنرانيهاي آموزشي كارگاه اين
گراف نظريه و گسسته رياضيات اعداد ، نظريه:همچون مباحثي
پايه علوم دانشكده و مشهد فردوسي دانشگاه اساتيد توسط
كارگاه اين برپايي حاشيه در همچنين.شد ايراد دامغان
تاريخي اماكن از بازديد:قبيل از برنامههايي آموزشي ،
نمايشگاه از بازديد و آموزشي فيلم پخش دامغان ،
اجرا به كه بود شده گرفته نظر در كامپيوتري نرمافزارهاي
.درآمد
متعامد توابع باره در سخنراني
بهينه كنترل و تغييرات حساب در
عنوان بهينه كنترل و تغييرات حساب در متعامد توابع
دعوت به كه بود دانشگاه استاد رزاقي محسن دكتر سخنراني
آمفيتئاتر سالن محل در خردادماه روز 25 رياضي انجمن
.شد برگزار اميركبير صنعتي دانشگاه معدن دانشكده
در رياضيات ، جهاني سال ملي ستاد عمومي روابط بهگزارش
آناليز در متعامد توابع از استفاده اخير سالهاي
كرده ، ايجاد محققان بين خاصي توجه ديناميكي سيستمهاي
از استفاده با كه است اين ارائهشده روشهاي اصلي مشخصه
به سيستم رفتار بيانگر معادلات متعامد ، توابع خواص
پاسخ يافتن با و ميشود تبديل جبري معادلات دستگاه
مختلف شرايط در سيستم پاسخ مذكور ، جبري معادلات دستگاه
متعامد توابع از استفاده سخنراني اين در.ميشود تعيين
بررسي مورد بهينه كنترل و تغييرات حساب مسائل حل براي
.گرفت قرار
و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر حضور با
انساني علوم و ادبيات دانشكده ;فناوري
يافت گشايش سبزوار معلم تربيت دانشگاه
دانشگاه انساني علوم و ادبيات دانشكده :فرهنگي علمي گروه
علوم ، وزير حضور با مراسمي در خرداد سبزوار 29 معلم تربيت
.يافت گشايش فناوري و تحقيقات
در معين ، مصطفي دكتر سبزوار ، در همشهري خبرنگار گزارش به
هدف:داشت اظهار سخناني طي دانشكده اين افتتاح مراسم
بوده عدالت برقراري و تربيت و تعليم الهي ، انبياء بعثت
و تعليم زمينه اگر هستند يكديگر مكمل مقوله دو اين و است
.ميرود پيش انحطاط سوي به جامعه نباشد ، تربيت
اجتماعي عدالت كه اين به اشاره با سخنانش ادامه با وي
:گفت گيرد ، قرار دانشگاه و حوزه تاكيد مورد ميبايست
مهندس و دكتر تنها دانشگاهها كه نيست گذشته مانند امروز
اجتماعي عدالت و پژوهش ميبايست بلكه بدهند ، جامعه تحويل
و جامعه ضرورتهاي بايد دانشگاه.گيرد قرار توجه مورد
.گيرد درنظر را مردم اصلي آرمانهاي
سبزوار معلم تربيت دانشگاه جامع طرح است ذكر به لازم
مساحت به زميني در احداث براي كه است دانشكده پنج شامل
.است رسيده تصويب به سال 1369 در پرديس در واقع هكتار 200
و آموزش وزارت زنان امور دفتر مديركل
وزارت جديد برنامههاي كرد اعلام پرورش
در محروميتزدايي براي پرورش و آموزش
دختران آموزش زمينه
و آموزش وزارت زنان امور دفتر مديركل :فرهنگي علمي گروه
دختران از پرورشي و محروميتزداييآموزشي ضرورت بر پرورش
دراين حركت و كرد تاكيد آموز سواد و دانشآموز
.خواند دفتر اين كاري اولويتهاي مهمترين از را مسير
وضعيت تحليل آموزش ، دربعد:ايرناگفت به تندگويان فاطمه
دختران مشكلات و نيازها شناسايي دختران ،
.است برخوردار خاصي اهميت از تحصيل از دانشآموزبازمانده
براي زنان مشاركت امور مركز با هماهنگي:كرد تصريح وي
نيز و هايپيشنهادي ارايهطرح
دختران آموزشي ارتقاي طرحهاي براجراي نظارت
آموزش سال ، تا 12 واجبالتعليم 6 كودكان مانندچگونگيجذب
محروم ، و روستايي درمناطق آموزان دوردانش راه از
(اولويتدختران با تحصيلي پوشش افزايش)سيار مدارس تشكيل
قابل چارچوب اين در دختران مهارتي آموزشهاي توسعه و
.اجراست
فني آموزشكدههاي تجهيز و توسعه طرح از همچنين تندگويان
از را آن و كرد ياد محروم مناطق در حرفهايدختران و
ارتقاي براي پرورش و وزارتآموزش كه خواند طرحهايي جمله
.درميآورد اجرا به كشور توسعه سوم برنامه قالب در دختران
طول در وزارتخانه اين برنامههاي ديگر از:افزود وي
تحصيلي راهنمايي مدارس سوم ، طرحخوداتكايي برنامه
و مسكن كمكهزينه پرداخت طرح دخترانه ، شبانهروزي
غيربومي متخصص خواهران به محروميت ويژه فوقالعاده
وتجهيز توانمندسازي و دانشافزايي طرح و مناطقمحروم
زنان و دختران ويژه تربيتمعلم دانشسراهاي و مراكز
.است فرهنگي
|