...گذشت ماهيكه در كتاب و ناشر نشر ،
است آسمان تا زمين از تفاوت
...گذشت ماهيكه در كتاب و ناشر نشر ،
كتابخواني و كتاب حوزه رويدادهاي و اخبار به نگاهي
ماه 79 درخرداد
وضعيت در نشر صنعت به توانست گرچه ناشران مالياتي معافيت
نياز نشر وضع بهبود اما رساند ، ياري آن بحراني
تشكيل)) راستا همين دردارد ناشران بيشتر فعاليت به
را ناشران مشاركت كه ((كشور ناشران تعاونيهاي اتحاديه
خواهد خاصي مفهوم و معنا ميدهد ، گسترش خود سرنوشت در
.داشت
پرداخت چگونگي ناشران ، مشكلات جمله از اخير ساله درچند
به.بود دارايي و اقتصاد وزارت با آنها اختلاف و ماليات
را اخير ماه در نشر حوزه خبر مهمترين ميتوان دليل اين
در پنجم مجلس كه دانست ماليات پرداخت از ناشران معافيت
تصويب بارساند تصويب به را آن كليات خود جلسه آخرين
اصلي دغدغههاي از يكي ناشران قول به بنا لايحه ، اين
وزارت با كه درگيريهايي شد سبب و رفت بين از آنها
ميشد ، كشيده نيز محاكم به مواقع بعضي در و داشتند دارايي
صنعت به توانست گرچه ناشران مالياتي معافيت.شود برطرف
نشر وضع بهبود اما رساند ، ياري آن بحراني وضعيت در نشر
تشكيل)) راستا همين دردارد ناشران بيشتر فعاليت به نياز
در را ناشران مشاركت كه ((كشور ناشران تعاونيهاي اتحاديه
.داشت خواهد خاصي مفهوم و معنا ميدهد ، گسترش خود سرنوشت
استان ، چند نشر تعاونيهاي مديران حضور با كه جلسهاي در
قائممقام جامعي مسجد احمد و كشور فعال ناشران از تعدادي
حاضران سوي از گرديد ، تشكيل ارشاد وزارت فرهنگي معاون و
تعاوني چنين كه اين اما.شد تاكيد تعاوني اين تشكيل بر
ضعف به توجه با كه است سوالي نه ، يا بگيرد شكل بتواند
مثبتي پاسخ نميتوان استانها ، در نشر صنفي تشكلهاي
است گونهاي به تشكلها ضعفيافت آن براي مدت دركوتاه
مراكز در ناشران به مربوط صنفي امور از بسياري حتي كه
قبل ماه خبرهاي در نمونه عنوان به.ميگيرد انجام دولتي
اداره سوي از صحافي از بعد كتابها شمارش طرح كه خوانديم
با.شد گرفته سر از ارشاد وزارت فرهنگي روابط و مراكز كل
چنين بر آيا كه ميشود مطرح سوال اين خبر اين خواندن
يا ناشران اتحاديه مانند غيردولتي تشكيلات يك امري
خبر اين نفس چه گر ?كند نظارت نميتواند ناشران تعاوني
همراه به را ناشران برخي عملكرد از تاسف نوعي خود با نيز
دليل اين به صحافي از بعد كتابها شمارش اما ;ميآورد
در را كتابي كه آن با ناشران برخي كه ميگيرد انجام
تيراژ درج با ولي ميرسانند ، چاپ به پايين تيراژ
را غيرواقعي تيراژ همان كاغذ ارشاد از بالا ، و غيرواقعي
و سوءاستفاده امكان وقتي ميرسد نظر به.ميكنند دريافت
مشاغل از صحبت براي جايي ديگر ميآيد ، پديد سودجويي
عملكرد وجود با !ندارد وجود غيرفرهنگي و فرهنگي
منتفي نشر صنعت از حمايت بحث ناشران ، برخي غيرقانوني
خريد كه اميدوارند هنوز ناشران دليل همين به و نميشود
دوباره شده ، متوقف سال 1378 اواخر در كه ناشران از كتاب
عمل مرحله به تاكنون متاسفانه امر اين.شود سرگرفته از
اعلام ارشاد وزارت ماه ، خرداد سوم هفته در.است نرسيده
اصلاح كتاب ، خريد آييننامه جديد ، دوره آغاز براي كرد
برميآيد ، خبر متن از كه چنان آن اصلاح اين.ميشود
بخش محوريترين.ميگيرد بر در نيز را نوقلمان از حمايت
پيش مجوز كسب از پس نوقلمان آثار كه است آن تغييرات اين
كتاب خريد هيات در چاپ ، فعاليت شروع از قبل و چاپ از
اين كنار در.ميشود پيشخريد تاييد ، صورت در و بررسي
و ميگيرد انجام تصويب صورت در نيز ديگري تغيير تغيير ،
و ناشران اتحاديه انتخاب به ناشر يك كه اين آن
كتاب خريد هيات به صنفي ، تشكلهاي يا تهران كتابفروشان
نامه آيين در كه فرهنگي و علمي شخصيتهاي سهم و اضافه
.مييابد كاهش نفر دو به است شده تعيين نفر سه فعلي
نيز ديگر بخشهاي در كتاب و نشر صنعت از حمايت البته
حفظ بنياد رئيس افشار ، عليرضا پاسدار سرتيپ ;دارد وجود
جشنواره پنجمين مراسم در مقدس دفاع ارزشهاي و آثار
و 78 سالهاي 77 ويژه مقدس ، دفاع كتاب بهترين انتخاب
كتابهاي ناشران و نويسندگان از بنياد اين كه كرد اعلام
سمت به آنها هدايت و ارزيابي منظور به مقدس دفاع
داشت بيان همچنين وي.كرد خواهد حمايت بيشتر تاثيرگذاري
دفاع عرصه در سوژهيابي به مايل كه نويسندگاني كليه كه
حفظ بنياد حمايت از زمينه ، اين در ميتوانند هستند مقدس
ادبيات دفتر از قاسمي پيروز.باشند برخوردار آثار
اين كه داشت اظهار گفتگويي در ماه اين در نيز داستاني
وي.كرد خواهد حمايت فارسي رمانهاي چاپ و تاليف از دفتر
به رو كه داد ادبيات تخصصي كتابخانه تشكيل از خبر همچنين
زبانهاي به كه آن كتابهاي از قلم اهل و بوده گسترش
از حمايتهايي چنين.كنند استفاده ميتوانند است ، مختلف
خود نيز كتاب نمايشگاههاي برگزاري در قلم اهل و ناشران
به كه خوانديم خبرها قبلدر ماه در.ميدهد نشان را
و چهل ،(ع)صادق جعفر امام و (ص)اكرم پيامبر ميلاد مناسبت
كه ميشود برگزار ياسوج در استاني نمايشگاه چهارمين
حال ، عين در.داشت خواهند حضور آن در ايراني ناشران
كافي استقبال عدم چون مسائلي نمايشگاهها برگزاري
دارد همراه به نيز را شده عرضه كتابهاي از شهرستانيها
اين در شركت براي ناشران رغبت عدم باعث گاه كه
در كننده شركت خارجي ناشران اما.ميشود نمايشگاهها
مشكلي با تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه سيزدهمين
خرداد ، ماه در.ميدهد رنج را آنها سالهاست كه مواجهند
كتاب بينالمللي نمايشگاه سيزدهمين مالي كميته مدير
با حساب تسويه براي ارشاد وزارت كه كرد اعلام تهران
درخواست مركزي بانك از را نياز مورد ارز خارجي ناشران
اين.ميانجامد طول به ماه چند آن ، به پاسخ كه است كرده
!حساب تسويه براي خارجي ناشران ماهه چند انتظار يعني امر ،
تخصصي كتابخانه نخستين تاسيس گذشته ، ماه ديگر خبرهاي از
نهج احياي ستاد سوي از كه بود تهران در نهجالبلاغه
(ع)علي امام نام به سال 79 نامگذاري مناسبت به و البلاغه
.گرفت انجام
برگزاري 110 شد ، منتشر ارتباط همين در كه ديگري خبر
كشور زندانهاي در دارالقرآن تاسيس 50 و كتاب نمايشگاه
هفته در و (ع)علي امام سال بزرگداشت مناسبت به كه است
.ميشود عملي اسلامي انقلاب فجر دهه و كتاب
و شخصيت معرفي در كه دست اين از فعاليتهايي است اميد
است ، موثر(ع)اميرالمومنين اجتماعي و فردي زندگي اصول
.بگيرد خود به وسيع گسترهاي
اكبرياني محمدهاشم *
است آسمان تا زمين از تفاوت
و ((پرنده شمس)) نمايش دو متن به كوتاه نگاهي
((اوئي و آرتور مقاومتپذير صعود))
مختاباد سيدابوالحسن
مخاطب بر تاثيرگذارياش ميزان هنري ، هر مهم ويژگيهاي از
مگر نميشود كشانيده هنري سوي و سمت به مخاطبي هيچ و است
باشد داشته موضوع حقيقت از دقيقي فهم و درك هنرمند ، آنكه
را ماجرا حقيقت ذات و كنه تا نيز آن انتقال در بتواند و
بنيادي چنين بر.كند بازشكافي شنونده ، يا بيننده براي
حقيقت ژرفاي در بتواند كه هنري هر كه گرفت نتيجه ميتوان
توفيق دهد صورت عميقتري و گستردهتر كندوكاو موضوع يك
.نميماند نيز مكان و زمان در محدود و بود خواهد او يار
ويژگيهاي دليل به تئاتر ، هنر هنرها تمامي ميان در اما
خود ، با تماشاگر همذاتپنداري در ميتواند خود خاص
جاي به فراوانتري تاثيرات و ايجاد افزونتري مرافقتهاي
دو به تا آورديم بابت اين از را كوتاه اشاره اينگذارد
كشور نمايشي اصلي سالن دو در گذشته ماه دو در كه نمايش
صحنه روي به (وحدت تالار و شهر تئاتر اصلي سالن)
.بيفكنيم گذرا هرچند نگاهي زاويه همين از رفتهاند ،
ايراني آشناي نام كارگردان اثر ((پرنده شمس)) اول نمايش
اثر فحواي از چنانكه نمايش اين در است ، صابري پري خانم
بيننده به ميخواهد ، نويسنده و كارگردان برميآيد ،
و بست مولانا به دل چگونه شمس كه دهد انتقال
چگونه بود ، ((باوقاري سجادهنشين)) كه مولاناجلالالدين
((كودكان كوي بازيچه)) به كه گرفت سر در راچنان شمس عشق
و فرمگرايي در چه اگر صابري خانم.داد رضايت هم بودن
توفيقبهدست...و صحنه طراحي و موسيقي از استفاده
:كه مولانا قول به اما آورده ،
بود دوست ديد معراج از قصد
نمود هم ملائك و عرش پياش در
اينچنيني اثري از تئاتري بيننده يك كه را آنچه نتوانسته
برآورده (شمس و آشفتگيمولانا علت شناخت)ميكند ، طلب
آن در ناممولاناوشمس كه نمايشي از هدف است بديهيسازد
كه است كندوكاوهايي ژرفاي و عمق از گوشهاي ارائه است ،
اين نويسنده و كارگردان اما رسيدند ، آن به محتشم ، دو آن
آثار از عميق و دقيق شناخت فقدان دليل به يا نمايش ،
و دراماتيك زبان كارگيري به عدم جهت به يا و مولانا
از دهد ، انتقال صحنه به را مفاهيم آن بتواند ، كه تئاتري
نصيب را آن تبعات و كاه بيشتر كاشته ، كه گندمي تخم
نويسنده نگارنده ، گمان به.است ساخته تئاتري تماشاگر
چندان را مولانا فلسفي اخلاقي ، و عرفاني مفاهيم نتوانسته
درياي لب به كه است كسي همانند ايشان ، حكايت.دريابد
و كف تنها همه ، آن از و رسيده مولانا تنبيهات و اشارات
خويش تور در را است زده كنار به دريا ، كه خاروخاشاكي
تماشاگر نتيجه در و است ، آورده صحنه بر و ساخته گرفتار
.نميكند حس خود در را دروني تكاني نيز ،
معناي به و دراماتيزه و دقيق متن هنوز ما كه ، اين البته
بلكه نيست ، ما امروز و ديروز نداريم ، بليه تئاترياش دقيق
و است شده كشور تئاتر گريبانگير دههها ، كه است خورهاي
آنچه تئاتر ، سياستگذاران شناخت فقدان دليل به متاسفانه
خانم نمايش چه اگرمحتوا نه است فرم ميشود ، حمايت
از استفاده با كه داشت را ويژگي اين حداقل صابري
موزون حركتهاي و صحنه طراحي موسيقي ، دكور ، المانهاي
را خود هزينه و كشانده صحنه به را تماشاگر..و بازيگران
دليل به كه نمايشهايي هستند اما برگرداند ، اندازهاي تا
نهاد در را چيزي تنها نه تئاتر ، به ناآشنايان سياستگذاري
به نيز را گزافي هزينههاي بلكه نميجنبانند ، تماشاگر
.ميكنند تحميل كشور تئاتر گرده
آثار از ((آرتورواوئي مقاومتپذير صعود)) ديگر نمايش اما
((ممانعتپذير)) صعود به بود بهتر كه است برشت برتولت شاخص
خور در كارگرداني به كه نمايش اين در برشت.ميشد ترجمه
تصوير است ، چنان رفته صحنه روي به جعفري مجيد اعتناي
كه ارائهميدهد (اوئي)آدميان پلشتي ، و زشتي از زيبايي
تا توانسته چگونه نويسنده ، اين كه ميماند شگفت در آدمي
و پيبرد آدميان ذات و كنه به اندازه ، و درجه اين
آشنا آنان روحي خصايص ريزترين با را بيننده يا خواننده
رنجداگسبرو ، از)):ميگويد برشت شخص چنانكه بيننده.سازد
اوئي ، نابكاري ، و وپليدي پلشتي از همچنانكه ميخورد ، تكان
((.ميگزد دندان به حيرت انگشت
ديگر زماني به را افزونتر سخن نمايش اين درباره البته
يك بين تفاوت ميتواند ، برشت گفته اين اما وامينهيم ،
نيز و دهد نشان عيان به را داستاني قالب با نمايش قالب
يك بين كه شود يادآور تئاتري نويسندگان و خوانندگان به
دارد وجود تفاوتي چه ادبي يا داستاني متن با تئاتري متن
آن ، نوشتن از گذشت سال از 45 پس كهمتني ، ميشود چگونه و
دليل به متني ديگر سوي در و جهانده جا از را تماشاگر
در تنها شمس و مولانا ديدگاه با نويسنده بيگانگي و غرابت
.رساند نمي آبي تشنه ، به دريا وجزكف ميكند حركت سطح
بيننده ميكند ، مجسم را صحنه ، رويدادي)):مينويسد برشت
راكاهشميدهد ، براي او فعاليت و عمليميكند رادرگير
تجربههاي او به و ميآورد فراهم را احساسهايي اوامكان
ميگيرد ، قرار واقعهاي بحبوجه در بيننده.ميدهد عاطفي
و آشنا انسان ميشوند ، محافظت احساسها است ، ميان در القا
صحنه هر وجود واقعه ، پايان جهت در هيجان و تغييرناپذير
همين در تامل ((...و هست آنچنانكه جهان بعد ، صحنه خاطر به
...و دارد نكاتآموختنيفراواني كوتاه گفتههاي
|