و ساله 721367 پنج دوره دو مقايسه در
!است شده كند كتاب ، رشدعناوين ;771372
در دلنوازي بزرگ اركستر اجراي انگيزه به
جذاب و هماهنگ اجرايي :وحدت تالار
و ساله 721367 پنج دوره دو مقايسه در
!است شده كند كتاب ، عناوين رشد ;771372
را خاصي وضعيت ايران ، در كتاب به مربوط ارقام و آمار
آن بر ميتواند نيز گوناگوني نتايج كه ميكند ترسيم
آمار ديگر ، حوزههاي از بسياري همچون گرچه.باشد مترتب
تكيه اما نيست ، گويا و دقيق نيز كتاب عرصه در شده ارائه
براي كه ميدهد قرار پيشرو را نكاتي موجود دادههاي بر
.است اهميت حائز نظر اهل
ايران ، كتاب خانه سوي از گرفته انجام موضوعبندي براساس
.است شده ارائه موضوع ده در كتاب به مربوط اطلاعات
روانشناسي ، و فلسفه كليات ، :از عبارتند دهگانه موضوعات
هنر ، عملي ، علوم خاص ، علوم زبان ، اجتماعي ، علوم دين ،
.نوجوان و كودك و جغرافيا و تاريخ ادبيات ،
سالهاي زماني مقطع سه منتشره كتابهاي وضعيت بررسي در
دو در كه ميدهيم قرار نظر مورد را و 1377 1367 ، 1372
نيز بررسي شاخص اولين.دارند قرار ساله پنج زماني دوره
كليه در كه است سال سه اين در شده منتشر عناوين تعداد
موضوع در.بودهايم رشد شاهد اشاره مورد دهگانه موضوعات
و 3609 ترتيب 977 ، 1176 به و 77 و 72 سالهاي 67 در دين
و 1276 ترتيب 280 ، 630 به اجتماعي علوم موضوع در عنوان ،
و ترتيب 628 ، 1326 به نوجوانان و كودكان موضوع در عنوان ،
موضوع در رشد بيشتريناست شده منتشر كتاب عنوان 2597
موضوع در.است تا 1372 سالهاي 1367 ميان در و كليات
و سالهاي 1367 ، 1372 در شده منتشر عناوين تعداد كليات ،
رشد ميزان كه است عنوان و 418 ترتيب 37 ، 260 به 1377
در و درصد بر 602 بالغ تا 1372 فاصله 1367 در آنها
عناوين درصدي رشد 602.است درصد تا 1377 ، 60 سالهاي 1372
دهگانه موضوعات ميان در رشد بيشترين كليات موضوع در كتاب
فاصله در و زبان موضوع در كتاب عناوين آن از پس.است
رشد 321 با (عنوان 720) تا 72 (عنوان 171) سالهاي 67
تا 1372 سالهاي 1367 فاصله در و ادبيات موضوع در درصد ،
فاصله در خاص علوم موضوع درصد ، رشد 243 با (عنوان 1507)
رشد با (عنوان 1503) تا 1377 (عنوان 108) سالهاي 1372
و (عنوان 1176) سالهاي 1372 فاصله در دين و درصد 241
نكته امادارند قرار درصد رشد 206 با (عنوان 3609) 1377
دين موضوع به متعلق كه است رشد ميزان كمترين توجه ، جالب
(عنوان 1176) و 1372 (عنوان 977) سالهاي 1367 فاصله در و
موضوع در گرچه ديگر عبارت به.است درصد تنها 20 رشد با
رقم از كتاب رشد ميزان تا 1377 سالهاي 1372 ميان دين
فاصله در اما (درصد 206) است ، برخوردار توجهي قابل
رشد ميزان كمترين به تا 1372 سالهاي 1367
.(درصد 20) برميخوريم
در دهگانه موضوعات در شده منتشر كتابهاي عناوين مجموع
سال در و عنوان سال 1372 ، 8209 در عنوان ، سال 1367 ، 3725
داراي 120 به 67 نسبت سال 72 كه است عنوان 1377 ، 17195
عبارت به.داشتهاند رشد درصد به 72 ، 109 نسبت و 77 درصد
تا 72 سالهاي 67 فاصله در كتابها عناوين رشد ميزان ديگر
.است تا 77 از 72 بيش
تا و 67 تا 77 پنجساله 72 دوره دو در كتاب وضعيت بررسي
زماني فاصله در.ميگذارد رو پيش را توجهي قابل نكات 72
از كه است بوده خاص علوم موضوع در رشد بيشترين تا 77 72
آن ، از پس (رشد درصد 241).است رسيده عنوان به 1503 440
سال در عنوان از 1176 كه دارد قرار ديني كتابهاي عناوين
اما.(درصد 206).است رسيده سال 77 در عنوان به 3609 72
هنر و كليات ادبيات ، مانند موضوعاتي در سالها اين در
.نيستيم چنداني رشد شاهد
به سال 72 در عنوان از 1507 ادبيات حوزه كتابهاي عناوين
به 418 از 260 كليات ،(درصد 69) سال 77 در عنوان 2551
(درصد 53) به 663 از 432 هنر و (درصد 60) عنوان
از چنداني فعاليت سالها اين در ديگر عبارت به.رسيدهاند
كتاب انتشار براي حوزهها اين مترجمان و نويسندگان سوي
تعدد دين و خاص علوم موضوعات در.است نيامده عمل به
اين سوي به اقبال و گرايش كه ميدهد نشان منتشره عناوين
ارتقاء نيز پژوهشي فعاليتهاي و يافته افزايش موضوعات
.است كرده پيدا
پنج دوره در كتاب عناوين وضعيت كه است آن مهم موضوع اما
.است تا 77 دوره 72 در آن برعكس تقريبا تا 72 ، ساله 67
موضوع در كتاب عناوين كه شد مشاهده تا 77 سالهاي 72 در
ادبيات و كليات هنر ، و رشد بيشترين دين و خاص علوم
تا 72 سالهاي 67 در اما.داشتهاند را رشد كمترين
بوده هنر و ادبيات زبان ، كليات ، موضوعات در رشد بيشترين
.دارد اختصاص دين به رشد كمترين و
در كتابها عناوين افزايش يا كاهش ديگر ، اهميت حائز نكته
در كتاب عناوين.است و 7772 دوره 7267 دو مقايسه
دوره 7772 در جغرافيا و تاريخ خاص ، علوم دين ، موضوعات
ديگر موضوعات در اما داشتهاند ، افزايش به 7267 نسبت
زبان ، اجتماعي ، علوم روانشناسي ، و فلسفه كليات ، يعني
عناوين تعداد نوجوان و كودك و ادبيات هنر ، عملي ، علوم
برخي در عناوين افزايش يا كاهش.ميدهند نشان كاهش
.نيست محسوس چندان ديگر برخي در و چشمگير بسيار موضوعات
67 دوره 72 در درصد از 20 رشد ميزان دين موضوع در مثلا
اين كه حالي در است ، رسيده دوره 7772 در درصد به 206
دوره 7267 در درصد از 82 جغرافيا و تاريخ موضوع در رشد
رشد ، كه موضوعاتي در.ميرسد 72-دوره 77 در درصد به 113
در مثلا.هستيم شاهد را وضعي چنين نيز است بوده منفي
(7267) درصد از 321 شده منتشر عناوين كاهش زبان موضوع
به 69 درصد از 243 ادبيات موضوع ،(7772) درصد به 81
اما است ، بوده درصد به 53 درصد از 220 هنر موضوع و درصد
از) نوجوانان و كودكان موضوع در آهستهتري روند كاهش اين
به درصد از 125) اجتماعي علوم و (درصد به 95 درصد 111
.ميگيرد خود به (درصد 102
عناوين دادن قرار شاخص با صرفا شد ، مطرح كه مطالبي
تعداد و تيراژ چون شاخصهايي و است شده منتشر كتابهاي
كه است موثر بسيار كتاب وضعيت بررسي در نيز كتاب صفحات
.شد خواهد پرداخته آنها به ديگر فرصتي در
اكبرياني هاشم محمد *
در دلنوازي بزرگ اركستر اجراي انگيزه به
جذاب و هماهنگ اجرايي : وحدت تالار
نجوا - الف
موسيقي گوشنواز و شاخص قطعات از برخي صحنهاي اجراي
اين كه ميبرد فرو روزگاري حسرت در را ايراني ، شنونده
را تاسفي اسباب نيز و شده ساخته هوا و حال آن در قطعات
چنين از ايراني سنتي موسيقي چرا كه ميآورد فراهم
در 25 كه دلنوازي مهرداد چرا و گشته؟ تهي ابتكاراتي
نوشته زهي اركستر و ني براي را درخشاني قطعه چنين سالگي
در نيز و پروردگي و پختگي ايام در است ، كرده اجرا و
اجراي جاي به گشته ، افزونتر وي مدرسي تجربيات كه سنيني
خويش قبل سال كار 16 اجراي صدد در خلاقانه و تازه اثري
.برميآيد
و زهي اركستر و ني براي و سال 1363 در كه "حكايت" قطعه
برخوردار دلنشيني ملودي از شد ، نوشته همايون دستگاه در
، دلنوازي ،(تيرماه و 3 2) گذشته هفته اجراي در.است
و مسلط اما كار تازه و جوان عمدتا سينفره ، گروهي
و تازهتر تنظيمي با را قطعه اين و كرده جمع را هماهنگ ،
سازهاي از تركيبي) اركستر و ني و كمانچه براي بار اين
.است آورده صحنه به (تمبك و مضرابي
همه اين گردآوردن كه ميداند حقطلبي و منصف فرد هر
و حمايت گونه هيچ كه شرايطي باآنهادر كار و نوازنده
و جرات نميگيرد ، صورت تجربهها گونه اين از پشتيباني
معيارهاي همان در تنها را آن كه ميخواهد ، خاصي جسارت
نوازندگان رشوت ، و بيريب و عاطفي روابط و سنتي موسيقي
.كرد جستجو ميتوان موسيقي آتشين علاقهمندان و جوان
سابقه دليل به وي كار كه بود دلنوازي آقاي يار بخت البته
كرد پيدا اجرا فرصت سنتي ، موسيقي عرصه در مستمرش تلاش و
و بود ، شاهد نيز را تماشاگران توجه خور در استقبال و
حتي و ناشناخته و جوان گروههاي چه تهران همين در گرنه
داده پس آزمون و كرده خرد استخوان موزيسينهاي از برخي
تمرين به ماهها و داده تشكيل گروهيرا بارها كه ، هستند
هم از گروه اند ، نيافته اجرا فرصت چون ، اما پرداخته ،
.است رفته بين از و پاشيده
اختيار در را مفيد تجربه اين همچنين بزرگ اركستر اجراي
كه شده شناخته و حرفهاي نوازندگان و آهنگسازان از برخي
جاي به تا ميدهد قرار كردهاند ، تجربه را گروهي كار
سراغ به پركن ، دهان و مطنطن عناوين و برنامها تكيه
.بروند گروهي كار به مشتاق و علاقهمند جوان نوازندگان
استعدادهاي معرفي ;نخست.دارد مثبت ويژگي دو كار اين
ساختن آشنا و جوان نوازندگان در انگيزه ايجاد و تازه
كل براي كمتر هزينه ;دوم و فشرده و گروهي كار به آنها
.اركستر سرپرست و گروه
چهرههاي از كه پايور فرامرز استاد پاس به دلنوازي گروه
سلامت و صحت در را وي خداوند و)ماست سنتي موسيقي درخشان
از تن چند و وي.است كرده اجرا را برنامه اين (دارد نگه
استاد قديمي شاگردان جمله از اركستر در حاضر نوازندگان
دلنوازي كه است داده نشان برنامه اجراي اما هستند ، پايور
همين حق البته.است نكرده توقف استادش آثار تكرار حد در
تازه نكتهاي استادي ، حق آوردن جاي به براي شاگرد كه است
و تكرار از و بيفزايد پيشينيان كار بر را ابتكاري و
.ورزد اجتناب آثار صرف تقليد
تن چند اتفاق به بنايي ، سيامك بزرگ ، اركستر اجراي از پيش
گروه شكل به را قطعاتي تمبك نوازندگان و شاگردان از
در اگر نوازي تمبك گروهي اجراي.كردند اجرا تمبك نوازي
كننده تنظيم و نوازندگان و نماند باقي پاسخ و پرسش حد
برود ، پيچيدهتري و تركيبي آثار اجراي سمت به كار ،
.كند ايجاد تمبك ساز براي را تازه فضايي ميتواند
،(كمانچه نوازنده)بابايي كورش ، موسيقي كنسرت اجراي در
صداي با)جمالالدينمنبري نيز و (ني تكنواز)ورزيده داود
حضار براي را لطافتزا لحظاتي (پروردهاش و حزنانگيز
.آفريدند
|