بيكاري كاهش براي مناسب راهكاري
جوان پزشكان
خوانندگان با سخني
رسيد شما عكسهاي
دستخوش همچنان كشور آموزشي نظام
است دگرگوني
فردي شخصيت و منش جلوهگاه رانندگي ،
بيكاري كاهش براي مناسب راهكاري
جوان پزشكان
جوان پزشكان بيكاري مورد در همشهري روزنامه در اخيرا
سادگي به دارم عقيده بنده كه بود شده چاپ سوگنامهاي
.كرد حل را مشكل اين ميتوان
آتي سعادت تامين مادران و پدران خاطر دغدغه بزرگترين
و گذشت هيچگونه از راه اين در كه ميباشد فرزندانشان
.نميكنند مضايقه و دريغ معنوي يا و مادي از اعم فداكاري
اگر كه است دوراني حساسترين نوجواني و كودكي دوران
شود ملكه منفي چه و مثبت چه فردي هر در عادتها انواع
عجين او شخصيت با و مانده پايدار عمر آخر تا معمولا
به توجه عدم يا و بهداشتي عادات انواع داشتن و ميگردد
نظير قبول ، مورد و موجه افراد اگر.است جمله اين از آنها
سرزمين هر اصلي سرمايههاي كه را عظيم قشر اين پزشكان
خوب عادتهاي مستمر بهطور و دهند قرار مراقبت تحت هستند ،
آنها كردن ضدعفوني و دستها مرتب شستن و زدن مسواك نظير
القاء آنها به و يادآوري را آلودگي موارد در صابون با
خوب عادات اين ارزنده مواهب از عمر آخر تا نمايند ،
اعضاء مرتب برنامهريزي با يا و شد خواهند برخوردار
مورد غيره و دهان گوش ، چشم ، نظير را آنها بدن مختلف
اوليائشان به را آنها نارساييهاي و داده قرار معاينه
و دادهاند انجام ارزشمندي خدمات قطعا كنند ، يادآوري
آنها كردن برطرف صدد در نارساييها اين به علم با اولياء
بيست حدود در ما كشور در اينكه به توجه با.برميآيند
به مدرسه محيط در كه هستند تحصيل مشغول دانشآموز ميليون
اين هستند نيازمند شديدا پزشكي و بهداشتي مراقبتهاي
را آنها و بوده اولياء ايدهآل و مطلوب مراقبتها
و شد گفته آنچه به توجه با اگر حال.ميكند آسودهخاطر
به تحصيلي سال آغاز در چنانچه اهداف اين تحقق منظور به
مثلا جزيي مبلغ يك دانشآموزي هر از ثبتنام هنگام
تمام بهصورت هم آن پزشكان گماردن بكار بابت تومان پانصد
بودن داير اوقات تمام در پزشكان اين و شود دريافت وقت
به و ترتيب بدين باشند ، محوله وظايف انجام مشغول مدارس
اگر و كرد مدارس جذب را جوان پزشكان تمام ميتوان سادگي
با شود پرداخت تومان ميليون يك پزشك هر به فرضا سالانه
از پيشنهادي تومان پانصد يعني سرانه دريافتيهاي همين
پزشك هزار ده براي ميتوان دانشآموز نفر ميليون بيست
.كرد اشتغال ايجاد
تقويت جوانان در را تحصيلي انگيزه ميتواند هم عمل اين
آنها اولياء و مدارس دانشآموزان به بزرگي خدمت هم و كند
براي بهداشتي و پزشكي مراقبتهاي امكان كه ميشود محسوب
وقوع و اضطراري مواقع در و است شده فراهم آنها فرزندان
پزشكان اين مدارس ، محيط در نشده پيشبيني اتفاقات
.گردند سرنوشتساز و ارزشمند خدمات منشا ميتوانند
علمداري سراجي جبرائيل
خوانندگان با سخني
به همشهري عزيز خوانندگان شما سوي از نامه دهها هفته هر
به توجه با نامهها كه است اين بر سعيميرسد ما دست
كنندگان ارسال حقوق رعايت و نوبت ترتيب به آنها محتواي
تلفني پيامهاي همراه به نيز نامهها از بخشي.شود درج
اين با.ميشود چاپ "پيامها و نامهها ميان از" ستون در
داريم تقاضا همشهري ارجمند خوانندگان شما از حال
با كاغذ طرف يك در كوتاه ، امكان حد در را خود نامههاي
نيز را خود كامل نشاني و نام و بنويسيد واضح و خوانا خط
با نامه شما ، تمايل صورت در است بديهي.فرمائيد مرقوم
.شد خواهد درج محفوظ امضاي
"آزاد سخنگاه"
رسيد شما عكسهاي
صدفيان رسا (تهران) مويدي زارع محمدرضا (تهران) صبا پيام
(زياري دشمن) محمدي مجتبي (رامسر) رضايي طاهره (تهران)
محسن (محمودآباد) وطنپرست پونه(تهران) تهراني حسين
عليرضا (رامسر) نورينيا ابوالفضل (تهران) رفيعنژاد
(آلمان) مدني حميدرضا (همدان) فدايي حسين (تهران) تابنده
هنگامه (رشت) املشي بزرگي فاطمه (سمنان) داروگر كريم
ميرزاجاني مدير (تهران) عسكري محمدعلي (تهران) هوشمند
قدير (شيراز) شكري كوروش (مشهد) قدرتي رسول (تبريز)
فرامرزي شهريار (كرمان) هاشمي منوچهر (دزفول) گودرزي
زيركزاده ماشاءالله (تبريز) نيكبخت مليحه (آبادان)
جزيره) طباطبايي عليرضا (ورامين) رزياني علي (اصفهان)
نيما (تهران) ميردامادي فريبرز (دورود) آسايش بابك (كيش
ناصري موسي (بيابانك) اسدي محمدرضا (تهران) اسلامي
(شيراز) خانقاه كريمي جلال (تهران) احمدي فوزيه (هنديجان)
(انديمشك) فرآورده شهرام (تهران) دانيالي نوشين
دستخوش همچنان كشور آموزشي نظام
است دگرگوني
آموزش جديد نظام طرح اجراي از سال چند گذشت عليرغم
آموزشي نظام ساختار در بازنگري از بخشي عنوان به متوسطه
و دگرگوني دستخوش همچنان متوسطه آموزش جديد نظام كشور ،
آرامش و ثبات زمان چه بالاخره كه نيست معلوم و است تغيير
شد؟ خواهد حكمفرما تحصيلي مقطع براين
در بهويژه اصلاحات پارهاي هدف با پرورش و آموزش وزارت
قالب در را خود جديد تصميمات متوسطه ، آموزش حوزه
داشته منظور آموزشي جديد نظام لايحه متن در اصلاحيهاي
حذف و واحدي سالي نظام اجراي جمله از اصلاحيه اين در كه
.است گرفته قرار مدنظر پيشدانشگاهي دوره
كشور آموزشي نظام گريبانگير اكنون كه معضلاتي يقين به
داشته برآن را وزارتخانه اين مجريان و برنامهريزان شده ،
سالي نظام مانند اصلاحيه ، اين موارد از برخي تا است
مجلس نهايي تصويب به لايحه كليات آنكه از قبل حتي واحدي ،
از اما.شود گذارده اجرا مرحله به برسد ، اسلامي شوراي
روند پيگيري براي وزارتخانه اين حساسيت عدم ديگر سوي
با متناقض جهتگيريهاي و لايحه اجراي و تصويب قانوني
با را متوسطه آموزش جديد نظام اصلاحيه ، اين مواد برخي
سازمان حاضر حال در !است ساخته روبرو وبلاتكليفي دوگانگي
گواهي بدون را متوسطه جديد نظام ديپلم كشور ، آموزش سنجش
در شركت براي لازم اعتبار فاقد پيشدانشگاهي يكساله دوره
تا گرديده باعث آشكار ضعف همين و ميداند سراسري آزمون
حساسيت بدليل متوسطه ، جديد نظام آموزشي اهداف عليرغم
دانشآموزان است ، آورده بوجود محدوديت اين كه كاذبي
نشان خود از نظر مورد دوره به ورود براي بيشتري اصرار
اشتياق اين مقابل در پرورش و آموزش وزارت بطوريكه دهند ،
تا نداشت ، دوره اين ورودي آزمون حذف جز چارهاي روزافزون
يكساله دوره اين وارد نوعي به بتوانند دانشآموزان همه
به دانشآموزان گرايش برنامه تغيير اين ماحصل !شوند
در آشكار تفاوتهاي دليل به كه است پيشدانشگاهي مراكز
جديدي مشكلات زمينهساز خود آنها ، استعداد و توانايي
!است شده وزارتخانه اين براي
و فني و كاردانش شاخههاي دانشآموزان به حتي اشتياق اين
علاوه جاري سال در كه بگونهاي كرده ، سرايت نيز حرفهاي
نظير جديد رشتههاي در پيشدانشگاهي دوره راهاندازي بر
تا شد داده امكان اين نيز داوطلبان از گروه اين به هنر ،
حضور امكان رشته ، تغيير و تطبيقي آزمونهاي در شركت با
!شود فراهم نيز آنها براي پيشدانشگاهي دورههاي در
از دسته اين شدن درگير ميرسيد نظر به حاليكه در
آموزشي اهداف برخلاف نظر ، مورد دوره با دانشآموزان
فني و دانش كار شاخه تضعيف با و بوده نظر مورد شاخههاي
نظري شاخه سمت به را دانشآموزان ديگر بار حرفهاي و
!مينمايد تشويق
همه كه بود اين هدف اگر كه است مطرح پرسش اين
پس كنند ، پيشدانشگاهي دوره درگير را خود دانشآموزان
يك جايگزيني و متوسطه نظام از تحصيلي يكسال شدن جدا دليل
ميسازد وادار را داوطلبان كه مشروط و ناقص آموزشي سيستم
ديپلم اخذ از بعد سراسري آزمون در شركت جواز دريافت براي
چيست؟ نمايند سپري را تحصيلي يكسال ديگر بار
و آموزش توسط اضافه تحصيلي يكسال براي هزينه اختصاص
در است ، روبهرو بودجه كسر بحران با خود حاليكه در پرورش
آموزش وزارت آيا ميگيرد؟ صورت آموزشي سياست كدام راستاي
پيشدانشگاهي مراكز فارغالتحصيلان همه جذب به قادر عالي
بود؟ خواهد
و جاري سال در پيشدانشگاهي دوره واحدهاي از تعدادي كاهش
از دوره اين دروس سرفصلهاي از ملاحظهاي قابل تعداد حذف
اين نشانگر آينده سال سراسري كنكور سوالات طرح منابع
جز دوره اين پرحجم و تكراري مباحث و دروس كه است واقعيت
و تشويش نوعي به و دربرنداشته حاصلي داوطلبان وقت اتلاف
!است آورده همراه به آنها براي را نگراني
و درك با پرورش و آموزش وزارت كه ميرسيد نظر به چنين
آنكه از قبل پيشدانشگاهي دوره نامشخص جايگاه از آگاهي
دوره حذف گردد ، كشور آموزشي نظام دامنگير جديدي معضل
در گرديده ، قيد اصلاحيه در آنچه مطابق را پيشدانشگاه
نظام لايحه حاضر حال در اما.است داده قرار كار دستور
.است متعدد تفسيرهاي دستخوش همچنان آموزشي
پرورش و آموزش دبير -دوستي
فردي شخصيت و منش جلوهگاه رانندگي ،
.كرد مراجعه من به وجهي پرداخت براي وارستهاي جوان روزي
اولين براي كه وجودي با گفتم او به كرد خداحافظي وقتي
كه صبح ميزنم حدس ولي ميكنم ملاقات را شما كه است بار
سمت ، يك پيراهنتان سمت ، يك جورابتان ميشويد بلند خواب از
.است پراكنده نقطهاي در يك هر شما ملبوس بقيه و شلوار
ولي داديد تشخيص درست گفت و كرد خندهاي وارسته جوان
قبلي سابقهآشنايي هم با ما كه وجودي با ببينم بفرمائيد
ببريد؟ پي من خصوصيت اين به توانستيد كجا از شما نداريم
كه آورديد در جيبهايتان از كه پولهايي از جوابگفتم در
مقداري جيب هر از برهم درهمو و متفرق و نامرتب طور به
بپردازيد؟ بود قرار كه را مبلغي تا كرديد جمعآوري
پرداخت براي ميدانستيد قبل از شما آنكه حال.جوربشود
قبلا ميتوانستيد و مراجعهميكنيد من به پول مبلغ اين
شما پولدادن نحوه اين از و بفرمائيد آماده و مرتب را آن
با هم زندگي روزمره مسائل بقيه در كه دهم تشخيص توانستم
.هستيد گريبان به دست بينظمي و نامرتبي همين
ما روزانه اعمال در كه است مطلب اين بيان مقدمه از غرض
از ميتوانيم كه دارد وجود انكاري غيرقابل ارتباط نوع يك
نشان زنجيرهاي عوامل اين از يكيببريم علت به پي معلول
ناخودآگاه طور به كه است رانندگي در شخصيت دادن
و حال و گذشته در ما رواني مشكلات نمودار ميتوانند
و باشد اجتماعي مسائل ساير در ما روزانه رفتاري الگوي
مورد روانشناسي نظر نقطه رااز آن از مواردي نمونه براي
.قراردهيم بررسي
رانندگي هنگام به كه كساني روانشناسي ديد از:سرعت -1
پيشي و سبقت ديگران از متعارف غير سرعت با ميكنند سعي
از بعضي علت به زندگي در كه هستند افرادي معمولا بگيرند
ميكنند فكر حداقل اينكه يا و اجتماعي عقبافتادگيهاي
عقبافتادگي اين ميكنند سعي افتادهاند عقب ديگران از
است رانندگي در سرعت كه ديگري جهت و نقطه از را اجتماعي
منظمي برنامهريزي داراي كه كساني الا و نمايند جبران
مسائل شده زمانبندي برنامهريزيهاي براساس و هستند
عجله شتاب ، به نيازي ميدهند انجام را خود زندگي روزمره
.ندارند غيرمتعارف وسرعت
از برخي نظر از باز هم زدن بوق مورد در:زدن بوق -2
زندگي در كه كساني معمولا كه است اين بر اصل روانشناسان
نتوانستهاند كه ميكنند تصور يا و نتوانستهاند اجتماعي
سعي ناخودآگاه طور به كنند جلب خود به را ديگران نظر
اين ;كنند جلب خود به را ديگران نظر زدن بوق با دارند
افراد اوقات بعضي كه است حدي تا ديگران نظر جلب مسئله
هم را ديگري غيرقانوني اعمال و نفس قتل شدن مطرح براي
.ميشوند مرتكب
شخصيت نمودار ميتواند فرد هر رانندگي آنكه نتيجه
هنگام به آنها گفت ميتوان نمونه براي و باشد او اجتماعي
پليس چشم از دور يا و ميگيرند غيرمجاز سبقت رانندگي
توقف يا و قرمز چراغ از عبور غيرمجاز ، ورود به مبادرت
در متعارف طور به و قاعدتا افراد اين مينمايند ، ممنوع
كار در كنترلي كه صورتي در هم اجتماعي روزمره زندگي
همانطور باشند ، نداشته ديگران و قانون از ترسي و نباشد
نميدانند ، متعهد را خود و ميكنند خلاف رانندگي در كه
و منظم انسانهاي نميتوانند هم اجتماعي روابط ديگر در
رانندگي گفت ميتوان خلاصه بهطور و باشند اعتمادي قابل
.آنهاست اجتماعي شخصيتهاي نمودار افراد
پورفر...ذبيحا
|