راهنمايي و ابتدايي دانشآموز هزار 300
كردند تحصيل ترك گذشته سال در
بيرجند "چهارفصل" تاريخي عمارت
ميشود بازسازي
مديران :پرورش و آموزش وزير آموزشي معاون
باشند پاسخگو بايد مدارس
راهنمايي و ابتدايي دانشآموز هزار 300
كردند تحصيل ترك گذشته سال در
( پاياني بخش ) - عزيززاده هادي مهندس با گفتوگو
اشاره ،
همشهري خبرنگار گفتوگوي نخست بخش صفحه ، همين در ديروز
و آموزش عالي شوراي دبيركل عزيززاده ، هادي مهندس با
تاريخچه گفتوگو ، اين اول بخش در.خوانديد را پرورش
نحوه و تحصيلي سهگانه دورههاي جديد اهداف عالي ، شوراي
شده تصويب برنامههاي بر پرورش و آموزش عالي شوراي نظارت
پاياني بخش در امروز.گرفت قرار تبادلنظر و بحث مورد
.گيريم مي پي را مطالب بقيه
مدارستغييراتيصورت آياامسالدرآييننامهاجرايي*
ميگيرد؟
داديم صورت كه بررسيهايي طي كه بود پيش سال دو حدود *
كه است اين مدرسهها مديران مشكلات از يكي كه شديم متوجه
دست به زيادي بخشنامههاي.ندارند اجرايي آييننامه
و متناقض نيز آنها از كهبعضي ميرسيد مدرسهها مديران
كه گرفتيم تصميم خاطر همين به.بود گيجكننده بعضا
نيز و مديران اختيارات حدود تا باشيم داشته آييننامهاي
اموري چه در كه شود مشخص مثلا.شود مشخص مدرسه اركان
.است تصميمگيرنده مدرسه شوراي اموري چه در و مدرسه مدير
در شود ، ساده قبلي مقررات آييننامه اين براساس شد قرار
و شود بيشتر مدرسه اختيارات باشد ، امور تسهيل جهت
،(ضروري موارد در جز) شود كمتر ادارات با ارتباطات
لغو قبلي مقررات از صفحه صد چند آييننامه ، اين براساس
مدارس مديران اختيار در مادهاي صد آييننامهاي و شد
شورا در را زيادي وقت آييننامه ، اين تصويب.گرفت قرار
كه چون و وقت كمبود دليل به و خاطر همين به.بود گرفته
تصويب را آييننامه اين معين كميسيون و مقررات كميسيون
آزمايشي بهطور آييننامه تا داد اجازه شورا بود ، كرده
قرار.نبود عالي شوراي تصويب به نيازي و شود اجرا سال يك
آييننامه درباره استانها نظريات سال ، يك اين در شد
صورت به شورا در سپس و اعمال و جمعآوري مدارس اجرايي
اين درباره سالانه بحث شد قطعي وقتي.شود تصويب قطعي
.بود نخواهد مطرح آييننامه
هستيد؟ مرحلهاي چه در الان *
آييننامه اين درباره را استانها نظريات حاضر حال در *
قرار بررسي و بحث مورد شورا در تا ميكنيم اعمال و بررسي
صورت به آييننامه اين ديگر ماه يك تا ميكنم فكر.گيرد
.شود منتشر شده اصلاح
كرد؟ خواهد تغيير چقدر آييننامه اين *
متفاوتي نظريات البته.داشت نخواهد ي زياد تغييرات *
نظارت سابق مانند كه ميكنند تلاش برخي.است رسيده
را ادارات با مدارس ارتباط گيرد ، صورت مدارس بر بيشتري
دادهايم ، مدرسهها به كه اختياراتي از برخي و كنند بيشتر
كه تازهاي اختيارات تا ميشود تلاش ولي.شود گرفته
.شود اضافه آييننامه اين در بدهيم ، مدارس به ميتوانيم
دانشآموزي شوراي و معلمان شوراي جلسات از شما تحليل *
شده برگزار جلسات اين اصلا آيا چيست؟ گذشته سال يك در
است؟
شوراي چونميشود برگزار معلمان شوراي جلسات معمولا *
برگزار آنها جلسات و است برخوردار قدمتي از معلمان
.ميشود
و چايي يك نشود بحثي اگر و ميشوند جمع هم دور كم دست *
...ميخورند شيريني
گپي يك كه است اين معلمان شوراي جلسات برگزاري حداقل *
اگر است ، جديدي چيز چون دانشآموزان شوراي ولي.ميزنند
مدارس از بسياري در ولي است ، شده اجرا جاها خيلي در چه
انتظار ما كه چيزي آن براساس مدير سليقه به توجه با نيز
شوراي جلسات برگزاري واقع در.است نشده اجرا داشتهايم
مدير اگر يعنيبرميگردد مديران سليقه به دانشآموزي
دانشآموزي شوراي جلسات برگزاري به علاقهمند مدرسهاي
.است كرده مقاومت جلسات اين برگزاري مقابل در است نبوده
.است بوده بينتيجه شده برگزار هم جلساتي اگر هرحال به *
چه كه نميدانند دانشآموزي شوراي اعضاي ظاهرا چون
.دهند انجام بايد كارهايي
مشاهده كردهايم بررسي كه مدارس از بعضي در ما بله ، *
.دارد وظايفي چه نميداند دانشآموزي شوراي خود كه كرديم
در اجرايي آييننامه كه داريم علاقه شدت به خاطر همين به
.برسد عموم اطلاع به روزنامهها طريق از حتي و وسيع تيراژ
اين از جلد يك ميبايست خانوادهاي هر كه معتقدم حتي
خانوادهاي هر هرحال به باشد داشته را اجرايي آييننامه
طريق اين از چونباشد داشته را مدرسه مقررات ميبايست
جريمه مثلاميشود رفع پرورش و آموزش مشكلات از بسياري
و است قانون خلاف مدارس اجرايي آييننامه براساس كردن
باشند ، داشته آشنايي مقررات به نسبت خانوادهها اگر
تلاش ما ولي.كنند پيگيري را مواردي چنين ميتوانند
اختيارات و كنيم تقويت را مدارس شوراهاي تا ميكنيم
داراي مدرسه شوراي البته.بدهيم شوراها به بيشتري
موضوع اين از مديران از بسياري ولي است ، خوبي اختيارات
حتي و كردهاند عادت گذشته سبك به چون.نيستند آگاه
.كنند استفاده خودشان فعلي اختيارات از كه ميترسند
مجوز اخذ به نيازي اردو ، به دانشآموزان بردن مثلا
از مجوز اخذ دنبال به مدارس مديران هم باز ولي ندارد ،
اخذ به نيازي برنامه فوق كلاسهاي برپايي.هستند ادارات
نيز جمعهها ميتوانند مدرسه شوراي نظر با.ندارد مجوز
.نيست مجوز اخذ به نياز و كنند داير را مدرسه كلاسهاي
زمان به نياز مدرسه شوراي فعاليتهاي افتادن جا هرحال به
و بودند كرده عادت جور يك گذشته سال بيست در چون.دارد
.كنند عمل ديگر گونهاي به بايد الان
مردودي و تحصيلي افت تحصيل ، ترك ميزان از آماري آيا *
داريد؟
هزار و 160 ميليون يك به نزديك تحصيلي 7877 سال در *
كه 5/8 شدند مردود راهنمايي و ابتدايي دوره در دانشآموز
كه تعدادي اين ازميشود شامل را دانشآموزان درصد
در.كردند تحصيل ترك نفر هزار به 300 نزديك شدند ، مردود
.كردهاند تحصيل ترك به اقدام مردودين درصد مجموع 25
داريد؟ متوسطه دوره از آماري آيا *
است ، واحدي متوسطه دوره در پرورش و آموزش سيستم چون *
.نداريم آماري
است؟ بالا تحصيليها ترك و مردودين آمار چرا *
پرورش و آموزش وزير عنوان به مظفر آقاي كه سال 76 از *
و مردودين وضعيت بررسي براي ماموريتي شدند كار به مشغول
سال 76 در بررسيها ، اين طبقكرديم پيدا تحصيليها ترك
تعداد.بود نفر هزار و 430 ميليون يك حدود مردودين تعداد
مردودين درصد كه 28 بود نفر هزار نيز 401 تحصيليها ترك
آموزش عالي شوراي به مبنا اين بر گزارشي.ميشد شامل را
صورت بررسيهايي تا شد قرار نهايت در و داديم پرورش و
راه و شود مشخص تحصيل ترك و مردودي عوامل و پذيرد
صورت خصوص اين در كار چند.شود انديشيده چارهاي
شرايط و امتحانات آييننامه درباره بررسيهايي.دادهايم
بررسيها نتيجه.داديم صورت جهان كشور مردودي 60 و قبولي
تغيير ميبايست ما امتحانات آييننامه اولا كه بود اين
كشورها ساير به نسبت ما امتحانات آييننامه چون.كند
.است دشوار بسيار
وراهنمايي ابتدايي دوره در كم دست كه داد نشان بررسيها
صورت واتوماتيك خودكار صورت به ارتقا كشورها از بسياري
.. و انگليس كانادا ، امريكا ، ژاپن ، چون كشورهايي.ميگيرد
به سن براساس دانشآموزي هر يعني.هستند دست اين از.
مردودي نام به چيزي و ميكند پيدا ارتقا بالاتر كلاس
و قبولي شرايط نيز كشورها از برخي وليندارد وجود
بر اصل معمولا نيز كشورها دراين ولي.داشتهاند مردودي
برود ، بالاتر كلاس به ميبايست دانشآموز يعني.است قبولي
ولي.باشد نداشته را لازم حداقلهاي كه اين مگر
روح.ندارد را ويژگي چنين ما امتحانات آييننامه
اين در.است شده نهاده بنا مردودي بر ما آييننامه
بالاتر كلاس به شرطي به دانشآموز كه است آمده آييننامه
مناسب نامه آيين اين در عبارت لحن يعني... كه ميرود
.نيست
نمرات.نباشد ده از كمتر دانشآموز نمرات چون شرايطي *
معدل.نباشد از 30 كمتر درسي مواد از يك هيچ در سالانه
پايه آن درسي مواد تعداد برابر سه بر تقسيم دانشآموز
.است بالاتر كلاس به ارتقا و قبولي شرايط از... و باشد
بر اصل كه است بهصورتي ما آييننامههاي روح پس بله ، *
تا ميشود تلاش نوعي به ما كشور در.است مردودي
تلاش ديگر كشورهاي در كه حالي در.شود مردود دانشآموز
شرايط در تنها و شوند قبول دانشآموزان تا ميشود
.است امتحانات سبك به مربوط ديگر بحث.شود مردود استثنايي
را آموزش سيستم.. و هماهنگ نهايي ، امتحانات بر تكيه
درس معلم كه بگوييم اگر يعني.ميبرد محفوظات سمت به
معلم به يعني بگيريم ، امتحان سال پايان در سپس و بدهد
از.ميشود منتقل ديگران به بياعتمادي و نداريم اعتماد
را درسي كتابهاي تنها ميگوييم معلم به نيز ديگر طرف
فعاليتهاي نتيجه در.ندهد انجام ديگري كار و كند تدريس
به سيستم و ميشود حذف... و كتابخواني مطالعه ، جنبي ،
نظامهاي در ولي.ميرود درسي كتابهاي كردن حفظ سمت
علاقهمند بحث بلكه نيست ، مهم اصلا درسي كتاب بحث جديد
چون.ميكند پيدا اهميت كه است كتاب به دانشآموز كردن
مطالب سال ده از پس بدهند ، درس الان كه چيزي هر ميدانند
دانشآموز بايد پس.ميگيرد را قبلي مسائل جاي جديدي
.بپردازد كمبودهايش رفع به خود تا كند پيدا پرورش طوري
در جور ما آييننامههاي با مسائل اين كه حالي در
و امتحانات سهم تا برويم سمتي به بنابراين ، بايدنميآيد
و كلاس در حضور و كنيم كم را پاياني ارزشيابيهاي
.كنيم بيشتر را دست اين از كارهايي و كلاسي فعاليتهاي
امتحانات نام به چيزي تا برسد روزي كه اميدوارم ولي
.باشيم نداشته پاياني
به حد از بيش توجه بحث ما ، آموزشي سيستم در ديگر مشكل
آن تا موضوع اين.است دانشآموزان ميان در رقابت ايجاد
معدل درج بر علاوه كارنامهها در حتي كه است رفته پيش جا
نيز مدرسه و كلاس در رتبه نوشتن امتحاني ، ثلث هر نمرات و
در.بود كرده پيدا راه نيز وزارتي سطح به حتي و شده مد
آنها از يكي كه شد ارائه شورا به پيشنهاداتي زمينه اين
ميبايست نيز اكنون.بود كارنامه در رتبه اعلام ممنوعيت
يادگيري ميزان سنجش مقياس كه برويم سمت اين به
براي تنها بيست يا صفر نمره.نباشد نمره دانشآموزان
خواهد مناسب است ، محفوظات بر آنها تكيه كه سيستمهايي
.. و گروهي كار كنفرانس ، كتابخواني ، به توجه اگر ولي.بود
در حتي.كرد طبقهبندي سابق مانند نميتوان باشد ، .
دارد امكان مگر.نيست صفر از نمره شروع كشورها از بسياري
آخر دست و باشد حاضر درس كلاس در ماه دانشآموزي 9 كه
خيلي هم باز باشد هم پنبه بچه اين گوش در اگر.بگيرد صفر
نمره سبك كه برويم سمت اين به بايد.ميگيرد ياد چيزها
شكل به كنيم حذف نميخواهيم را نمره اگر حتي و كند تغيير
اين از.شود اعمال مختلف شيوههاي و عالي و بد يا خوب
ترك ريشه.كنيم خشك را تحصيل ريشهترك ميتوانيم طريق
از دانشآموزي كمتر معمولا.است مامردودي كشور در تحصيل
ميآيد پيش ندرت به.ميكند تحصيل ترك شدهها قبول ميان
وقتي وليكند تحصيل ترك و باشد شده قبول دانشآموزي كه
پارسال 300.ميافتد تحصيل ترك فكر به تازه ميشود مردود
بنابراين.كردهاند تحصيل ترك مردودين ، ميان از نفر هزار
.كرد نخواهد تحصيل ترك نشود ، مردود كسي كه زماني تا
را آن نيز مظفر آقاي و است ما تاكيد مورد كه ديگري مورد
.است دبستان اول به مربوط مسائل.دادهاند قرار توجه مورد
قبولي و نمره و امتحان بحث دبستان اول در كشوري كمتر در
در امتحان و نمره بپذيريم اگر.ميشود مطرح مردودي و
كه دبستان اول در ولي باشد ، ابتدايي دوره ديگر پايههاي
بررسي وقتي.نميشوند نمره و امتحان متوجه كودكان
دانشگاه براي ما قوانين از بسياري كه ميبينيم ميكنيم
سيستمي براي ومردودي قبولي شرايط.مدرسهها نه است خوب
.باشد كردن حساب و نوشتن و خواندن آن هدف كه است مناسب
نوشتن و خواندن تنها براي پرورش و آموزش جديد اهداف ولي
گذشتههاي در.است نشده تدوين مردودي و قبولي شرايط و
در نيز مردم درصد و 90 بود نوشتن و خواندن هدف كه دور
از اگر.داشتند تحصيل حق درصد تنها 10 بودند ، خانهها
باز ميشدند ، اخراج كساني يا كسي نيز درصد اين 10 ميان
معمولا هم درسي كتابهاي.نميآمد وجود به مشكلي هيچ هم
چيز هدف چون.بود... و بوستان ، گلستان دمنه ، و كليله
اين است ، اجباري آموزش كه ميگوييم وقتي الانبود ديگري
ميكند اقتضاء كه است دولتها منافع دليل به بيشتر مساله
.بخوانند درس كودكان تا
الان كه حالي دربود خواندن درس عامل فردي منافع قبلا
درس نوجوانان و كودكان همه تا علاقهمندند دولتها
هم هدفبخوانند درس نخبه افراد تنها كه اين نه بخوانند ،
محتواي حاضر ، حال در بنابراين.است شهروند تربيت بيشتر
ديگري مسائل و برود كنار ميبايست امتحانات و قبلي
شرايط با متناسب ما امتحاني سيستم.بشود آنها جايگزين
است كرده تغيير اهداف كه حال ولي.است پيش سال 60يا 70
اهداف اين با متناسب نيز ما ارزشيابي نحوه ميبايست
.كند تغيير
صورت به سال دو كه مدارس امتحانات شدن نوبتي دو طرح *
اجرا قطعي صورت به امسال آيا است ، شده اجرا آزمايشي
شد؟ خواهد
دست قبلي آييننامه به نسبت كه است اين شواهد مجموعه *
محكمتري نظري پشتوانه چون.است محكمتر نظري جهت از كم
به توجه فعلي آييننامه ويژگيهاي مهمترين.دارد
و آموزش جديد اهداف با شدن منطبق و كلاسي فعاليتهاي
اسم الان.است كردن كم را پاياني امتحانات وزن و پرورش
ديگري مسائل آن روح ولي نوبتي دو است شده آييننامه اين
جدول آييننامه آخر در كه ميبينيم بار اولين براي.است
شده پيشنهاد جنبي كتابهاي و كلاس از خارج فعاليتهاي
از.دارد محكمي پشتوانه نظري لحاظ از خاطر همين به.است
پژوهشكده بررسيهاي نتايج كاربه نتيجه هم اجرايي نظر
مرداد آخر تا احتمالا كه است شده واگذار تربيت و تعليم
عالي شوراي در شد اعلام پژوهشكده نتايج وقتي.ميكشد طول
.ميگيرد صورت قطعي تصميمگيري پرورش و آموزش
اجرايي بعد در پرورش و آموزش عالي شوراي جلسات نتيجه *
ميشود؟ مشخص زماني چه امتحانات شدن نوبتي دو طرح
نتيجه شود ، اعلام مرداد پژوهشكده تحقيق نتيجه اگر *
ولي.نميشود معلوم شهريور از زودتر شورا تصميم
.شويم نائل نهايي نتيجه به زودتر كه اميدواريم
.سپاسگزارم گذاشتيد ، من اختيار در كه وقتي از *
اميرشاهي سيدافشين:از گفتوگو
بيرجند "چهارفصل" تاريخي عمارت
ميشود بازسازي
از "چهارفصل" يا "اميرآباد" عمارت :فرهنگي علمي گروه
بهگزارش.ميشود بازسازي و مرمت قاجار دوره اوايل بناهاي
باغ در عمارت اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط
حاشيه در بيرجند شهر غرب كيلومتري در 5 بيرجند اميرآباد
در شده احداث فضاهاي.است شده واقع خوسف به منتهي جاده
به خاصي هماهنگي داراي انتها تا ورودي فضاي از باغ اين
اندروني بخشاست سنتي باغ و كوشك ساختمان ويژگيهاي لحاظ
داده اختصاص خود به را تاريخي مكان اين بخش زيباترين كه
كار به خانواده سكونت جهت خصوصي كاملا صورت به و
ساختمان به آن امتداد كه است وسيع استخري داراي ميرفته ،
باغ اين كوشك.ميشود منتهي باغ كوشك يعني اندروني اصلي
نيم و حوضخانه داراي همكف طبقه شده ، طراحي طبقه دو در كه
.است اطراف طبقههاي
مديران :پرورش و آموزش وزير آموزشي معاون
باشند پاسخگو بايد مدارس
مدرسه ميشود ، گفته كه آنچه برخلاف :فرهنگي علمي گروه
همه آن در كه است سياست يك بلكه نيست برنامه يك محوري ،
.است مدرسه خدمت در پرورش و آموزش بخشهاي
در شنبه عصر وپرورش آموزش وزير آموزشي معاون فاني دكتر
:افزود كاووس گنبد مدارس آموزشي معاونين و مديران جمع
بلكه نمييابد ، تحقق برنامه چند يا يك با سياست اين
كه است عملي و علمي برنامههاي از مجموعهاي نيازمند
.شود ثابت و اجرا عملا خلاق مديران و معلمين توسط
و بوده قياسي مديريت پرورش ، و آموزش مديريت:گفت وي
.ميشود اجرا جزء به كل از برنامهريزيها و طرحها
به جزء از حركت مدرسهمحوري سياست در:افزود فاني دكتر
براي پرورش و آموزش اجزاي و اركان بدينوسيله و است كل
برنامهريزيها از مجموعهاي خود سياستهاي و اهداف به نيل
وي.ميكند دنبال بلندمدت زماني بستر يك در را طرحها و
را خود همه كه است اين پرورش و آموزش مشكلات از يكي:گفت
در كه آنهايي كه صورتي در ميدانند پرورش و آموزش متخصص
امري مساله ، اين كه ميدانند هستند پرورش و آموزش بطن
.است ظريف و پيچيده بسيار
|