!ميكرد تمنا بيگانه ز داشت ، خود آنچه..
سبز صلح و سياه جنگ عروسكي نمايش
مديريت پيام
!ميكرد تمنا بيگانه ز داشت ، خود آنچه..
جوان و نوجوان سرگردان بيننده ميليونها و تابستان
تلويزيون
جمعيتي ساختار در جوان و نوجوان ميليون از 30 بيش وجود
از بيش را تصويري -صوتي رسانههاي مديران وظيفه كشور ،
در جوان جمعيت اين آنكه ويژه به.ميسازد دشوارتر پيش
نيز فراغت اوقات كردن غني به نياز تابستان ، فصل طول
تمام تابستان ، فصل آغاز با بيگمان.باشند داشته
كردن درگير براي را متنوعي برنامههاي موازي ، سازمانهاي
اما ميبينند ، تدارك جوان و نوجوان مخاطبان ذهن و زمان
مناسب ، برنامهريزي نداشتن خاطر به آنان اغلب عمل در
اوقات بودجههاي فقدان و برنامهها تدارك در شتابزدگي
.ميشوند دشواريهايي دچار فراغت ،
تلويزيون تماشاي فراغت ، اوقات سازي غني شيوههاي ميان در
دست از زمانهاي كردن پر براي روشها ارزانترين از يكي
.است رفته
تابستان ، فصل آغاز با داخلي پنجگانه شبكههاي مديران اغلب
ارشد مقامات به تصويب براي را خود ايدههاي و طرحها
نشان برنامهسازي تجربه.ميكنند ارائه سيما و صدا
مخاطبان ذائقه و سليقه با برنامهها قدر هر ميدهد
نيز اندازه همان به باشد ، داشته همخواني جوان و نوجوان
.ميگيرند قرار استقبال مورد
سنجش و مطالعات تحقيقات ، مركز مديريت نظرسنجي
از كشور شهر در 31 كه ميدهد نشان سيما و صدا برنامههاي
آنان از درصد شونده ، 5/84 پرسش نفر هزار از 12 بيش بين
فيلمها تماشاي براي وسيله نخستين عنوان به را تلويزيون
.كردهاند انتخاب
در را سيما و صدا مسئولان مخاطبان ، مثبت نگره اين شايد
اما كند ، تشويق جذابتر و بهتر برنامههاي ارائه
ويديو از استفاده نسبت كه ميدهد نشان ديگري افكارسنجي
ديپلم سواد داراي افراد و بالا به سال سني 17 گروههاي در
.است كمسواد افراد و نوجوانترها از رايجتر بالا ، به
هفته 4 يك طول در مخاطبان از سني گروه اين آن ، بر علاوه
ويديويي فيلمهاي ديدن به را خود وقت از دقيقه و 53 ساعت
دستگاه مدت ، اين طول در اين بنابر.دادهاند اختصاص
را ويديويي فيلمهاي نمايش وسيله جنبه صرفا تلويزيون ،
.است شده عهدهدار
تلويزيوني ، پنجگانه شبكههاي در قبلي برنامههاي تكرار
و فيلمها همراه به روزانه برنامههاي نامنظم پخش
در پخش نانوشته قوانين كارگيري به تكراري ، كارتونهاي
خود خودي به كه خارجي ، پرمخاطب برنامههاي تعديل و جرح
كه شده موجب ميكند ، سلب مخاطب از را انتخاب قدرت
خود ، ذاتي علايق اساس بر تنها جوان ، و نوجوان مخاطبان
.كنند تماشا را تلويزيوني برنامههاي
با جمعي ارتباط وسيله مهمترين عنوان به تلويزيون امروزه
مخاطبان دارد سعي خارجي و داخلي مختلف شبكههاي داشتن
متاسفانه اماكند جلب خود سوي به را گستردهاي
آن از مانع سيما ، و صدا غيررسانهاي و سياسي كاركردهاي
و ذهني عطش بتوانند فراگير ، رسانه اين مديران كه است
بنابر.سازند برآورده را جوان و نوجوان ميليونها زماني
كشورها ، ديگر جوانان و نوجوانان برخلاف آنان ، اغلب اين ،
فراغت اوقات غنيسازي براي ديگري روشهاي از ميكنند سعي
.بگيرند بهره خود
همسالان ، گروه با فراغت اوقات گذران پارك ، به رفتن
ورزشهاي به آوردن روي خيابان ، و كوچهها در وقتكشي
و فرهنگ خانههاي كلاسهاي در شركت و گروهي و فردي
كارامدي از را تلويزيون رسانه خود ، خودي به فرهنگسراها
برنامهسازان از يكي شتابزده ارزيابي.است ساخته خارج
الي 12 ساعت 10 بين تابستان روز يك در كه است داده نشان
تهران ، شبكه زنده تلويزيوني برنامه مخاطبان تنها صبح ،
كدبانو ، زنان كنار در كه هستند نوجواني دختران و زنان
اين بنابر.ميكنند سپري آشپزخانه در را خود فراغت اوقات
هم چنان آن پسر ، جوان و نوجوان مخاطبان جذب هدفمند طراحي
.است نبوده ساز كار
با تلويزيوني ، شبكههاي مخاطبان از يكي "احمدي حسين"
تلويزيون از خود انتظارات شدن برآورده عدم به اشاره
ميكنم سعي زيرا نميبينم ، تلويزيون زياد من":ميگويد
فيلمهاي ديدن و رمان مطالعه صرف را خود وقت بيشتر
خسته فيلم و درس از كه بار هر ولي كنم ، آموزنده ويديويي
از برخي ظاهرا ولي.مينشينم تلويزيون پاي ميشوم ،
از يا و شدهاند كم تلويزيوني پرطرفدار برنامههاي
".شدهاند حذف تلويزيوني شبكههاي برنامههاي
انتظارات نتوانسته تاكنون تلويزيون":ميافزايد وي
چند هر سازد ، برآورده مرا سال و همسن نوجوانان و جوانان
و اعياد نوروزي ، برنامههاي همچون موارد بسياري در كه
تغييراتي خود برنامههاي در تلويزيون گذشته ، سال تابستان
نبوده چشمگير هم آنچنان آنها پذيري مخاطب اما است ، داده
".است
ورزشي ، مسابقات طنز ، و شاد تلويزيوني برنامههاي پخش
طول در خانوادهها براي جذاب تلويزيوني مجموعههاي
فراگير رسانه اين مديران كه داد نشان گذشته سالهاي
خوبي ارتباط خود ، علاقهمند مخاطبان خيل با ميتوانند
و سياسي عرصههاي به سيما و صدا ورود اما كنند ، برقرار
چراغ كمكم جناحي ، نگاههاي از آن سويه يك حمايت
ارزشها ، رفتن دست از بهانه به را پرجذبه برنامههاي
!كرد خاموش
ايراني ، خانوادههاي از بسياري كه شد موجب امر همين
از استفاده بر را غيرخودي تلويزيوني برنامههاي تماشاي
برنامههاي فقدان.دهند ترجيح خودي برنامههاي و فيلمها
مجدد وتكرار تلويزيون داخلي شبكههاي در جذاب و متنوع
سالار ، پدر جواني ، روزگار تلويزيوني مجموعههاي
نمايانگر تكراري ، برنامههاي ساير و پليسي مجموعههاي
پخش و توليد عرصه در تلويزيوني داخلي شبكههاي درجازدن
.است متنوع برنامههاي
خود ، عظيم توان و گستردگي وجود با سيما و صدا سازمان
قرار خود توليدي اقدامات سرلوحه رادر محوري مخاطب هنوز
تلويزيون كه باورند براين مخاطبان از بسياري.است نداده
.ميكند حركت مردمي خواستههاي از عقبتر اغلب
نبود به اشاره با جمعي ارتباط كارشناسان از يكي كريمي ، .و
دلايل از يكي":ميگويد تلويزيون در كيفي نظارت
اين به تلويزيوني ، برنامههاي سطحينگري و بيمحتوايي
براي صرفا مردم ، جيب از برنامهسازان اغلب كه است دليل
اين لذاميسازند برنامه شبكهها وقت كردن پر
نه و برسد شبكه مدير تاييد به بايد برنامه كه روايت
بين در اينك هم كه است مطرحي رويه !شبكه مخاطبان
".است رايج تلويزيوني شبكههاي برنامهسازان
بر تلويزيوني شبكههاي در برنامهسازي كه آنجا از البته
شناخت روي از نه و ميگيرد شكل مالي انگيزههاي اساس
كيفيت به نبايد لذا آنان ، علايق به توجه و مخاطب
!.بود اميدوار آنچنان نيز تلويزيوني برنامههاي
صدا معاونان و رئيس با ديدار در رهبري معظم مقام اخيرا
آن در پيگيري و نظارت نقيصه اگر":كردند تاكيد سيما و
صدا رساندن براي كنوني تلاشهاي همه نشود ، اصلاح سازمان
بيفايده اسلامي جمهوري مناسب رسانه يك سطح به سيما و
".بود خواهد
زودتر چه هر سيما و صدا مديريتهاي است اميد اين بنابر
جمعي ارتباط گسترده سازمان در موجود نقيصه اين بتوانند
.كنند رفع را كشور
با اجتماعي علوم كارشناسان از ديگر يكي شعباني سعيد
تلويزيون در جوان و نوجوان مخاطبان نيازهاي به اشاره
در حاضر حال در تلويزيوني برنامههاي اغلب":ميگويد
گونهاي به ميشود ، عرضه سخنراني و گفتوگو ميزگرد ، قالب
;است كرده پيدا تصويري جنبه "راديو" ميكنند تصور همه كه
اين بنابر.است تصويرسازي تلويزيون ، غالب وجه كه حالي در
برنامههاي ديدن با كه ميكنند تصور جوانان و نوجوانان
نيز موارد اغلب در.دادهاند هدر را خود وقت تلويزيوني ،
آن برعكس درست مخاطبان گرايش برخلاف سيما و صدا مسئولان
از جوانان و نوجوانان قبل سال.ميكنند عمل را
اما كردند ، استقبال تهران شبكه "آفتاب طعم" برنامههاي
مسئولان بيمهري مورد نيز مخاطبپذيري كورسوي اين ظاهرا
".شد خاموش باره يك به و گرفت قرار سازمان
تعديل و جرح تكراري ، برنامههاي پخش":ميافزايد وي
در پرتحرك صحنههاي حذف و خارجي تلويزيوني مجموعههاي
به ايراني جوان ميليونها رويكرد موجب مجموعهها ، اين
بشقابي آنتنهاي قارچگونه رشد ويديويي ، فيلمهاي تماشاي
ديهاي.سي فروش و خريد بازار داغي و بامها فراز بر
و اعتماد از ارتباطي وسيله يك اعتبار.ميشود متبذل
خود مخاطبين با ارتباطي وسيله آن دوسويه ارتباط برقراري
.ميگيرد نشات
خود مقابل فكري جناحهاي با كه سيما و صدا در برخي اما
عرصههاي وارد را سياسي كشمكشهاي اين دارند ، مشكل
معظم مقام رهنمود پيگيري است اميد.كردهاند تلويزيوني
برنامه صداوسيما ، ساخت در نظارت نقيصه رفع بر مبني رهبري
تقويت مخاطبان وسليقه ذائقه مبناي بر سازمان اين در ها
مورد نگاههاي را سليقهها اين كه است بديهي البته. شود
سطحي نگاههاي نه ميدهد ، تشكيل اسلامي جمهوري نظام تاييد
".مرزها سوي آن مبتذل و
به برنامهريزي اندكي با كشور موسيقي مسئولان كه همانطور
است اميد دادند ، پايان لوسآنجلسي سطحي موسيقي تكمضرابي
سازند فراهم بهگونهاي را شرايط نيز سيما و صدا مديران
جامعه فراواني داخلي ، هاي برنامههايشبكه كه
.سازد آنان نصيب را مخاطبان آماري
اميري محمد
سبز صلح و سياه جنگ عروسكي نمايش
كارگرداني و نوشته "سبز صلح و سياه جنگ" عروسكي نمايش
پلاتوي در را خود تمرين مراحل آخرين حاجيان فردوس دكتر
.ميگذراند آزاد دانشگاه معماري و هنر دانشكده
استفاده با را بيستويكم قرن انسان دغدغههاي نمايش اين
.ميگذارد نمايش به هرمنوتيك نشانههاي و نمادين عناصر از
از پس خود بينالمللي فعاليتهاي ادامه در حاجيان فردوس
پروژههاي يونسكو فرهنگي و علمي سازمان در موفقيت كسب
نگاهي با بينالمللي آيتمهاي زمينه در را خود اخير
.درميآورد اجرا به بشردوستانه
را صلح فرهنگ جايگاه "سبز صلح و سياه جنگ" عروسكي نمايش
نوترونها الكترونها ، يعني انسان وجود ذرات كوچكترين در
.ميكند جستوجو اتمها و
دست جهاني صلح به ميتواند جامعه زماني است معتقد حاجيان
انسان وجودي ذرات جزئيترين از صلح فرهنگ كه كند پيدا
اين دليل همين به.نمايد سرايت جامعه به و شده بارور
بين فيزيكي رابطههاي و شيميايي واكنشهاي عروسكي نمايش
تشكيل براي فضا در را اكسيژن و هيدروژن اتمهاي
پايدار توسعه منبع اساسيترين بهعنوان آب مولكولهاي
.ميدهد نشان
كاميار ، افسانه عسكري ، الهام بنيصدر ، سارا نمايش اين در
عروسكگردان ، بهعنوان حياتيپور ليلا غلامرضايي ، هنگامه
ارجمند پيروز صحنه ، طراح بهعنوان مرندي فيض كتايون
عروسكساز ، بهعنوان پاكبين منصور آهنگساز ، بهعنوان
.ميدهند ياري را حاجيان
فرهنگ پيام و بينالمللي موضوع با را نمايش اين حاجيان
جشنواره در يونسكو ، سازمان سال 2000 پيام -صلح
.درميآورد بهاجرا تهران عروسكي تئاتر بينالمللي
فرهنگي مجامع با رايزني حال در نمايش اين عمومي روابط
.دنياست سطح در نمايش اين معرفي براي جهاني
مديريت پيام
بهرهوري بر آن آثار و آموزش
شدن دگرگون از حاكي حاضر ، عصر در علوم شگفتانگيز سرعت
اطراف محيط بر كه دارد ، نيرويي انساني نيروي توانمنديهاي
تازه شگفتيهاي روز هر و ميگذارد اثر شدت به خود
.ميآفريند
ديده آموزش و متخصص انساني نيروي بيوقفه تلاش شك بدون
سوق نوآوري و نوگرايي سوي به را جامعه ميتواند كه است
.شود منجر ملي وتوسعه بهرهوري به مالا و داده
مديران.دارد گوناگوني تعاريف اذهان در بهرهوري مفهوم
كمتر منابع صرف با بيشتر كارايي يعني بهرهوري معتقدند
برخي بيشتر ، محصول توليد طريق از سود افزايش نتيجه ودر
عوامل در نهفته استعدادهاي شناخت و مطالعه را بهرهوري
.ميدانند آن صحيح بردن كار به درجهت كار يك انجام
دارندكه اعتقاد بهرهوري ، مسائل وكارشناسان برنامهريزان
و كميت افزايش اندازه به اقتصادي تصميمات اجتماعي نتايج
انجام در ديگر عبارت به.دارد اهميت محصول كيفيت بهبود
محيطي زيست عواقب جمله از عوامل تمامي به بايد پروژهها
و مطالعه بهرهوري در را آن آثار و شود توجه نيز پروژه
.كرد بررسي
:از است عبارت بهرهوري ، از ژاپن بهرهوري مركز تعريف
نيروي منابع ، از استفاده رساندن حداكثر به بهرهوري"
هزينههاي وكاهش علمي طريقه به غيره و تسهيلات انساني ،
افزايش بازارها ، گسترش ،(خدمات ارائه هزينههاي) توليد
بهبود و واقعي دستمزدهاي افزايش براي كوشش اشتغال ،
عموم و مديريت كارگر ، سود به كه گونه آن زندگي ، معيارهاي
".باشد مصرفكنندگان
:از است عبارت ايران ، بهرهوري ملي سازمان تعريف
است زندگي و كار به عقلايي نگرش يك فرهنگ ، يك بهرهوري"
به دستيابي براي فعاليتها كردن هوشمندانهتر آن هدف كه
".است متعاليتر و بهتر زندگي
سطح:ميكنند اندازهگيري سطح چند در را بهرهوري
سطح سازماني ، سطح بخشي ، سطح ملي ، سطح بينالمللي ،
.فردي سطح و گروهكاري
(سالانه) مدت بلند معمولا بهرهوري ارزيابي دورههاي
(ماهانه و هفتگي) مدت كوتاه دورههاي چون ميشود ، انتخاب
.نميباشد عملي ارزيابي براي (ماهه يا 6 فصلي) مدت ميان و
به دسترسي مثل عواملي به بهرهوري ، ارزيابي براي
شاخصها وتعداد مديريت اهداف موسسه ، عمليات نوع اطلاعات ،
.ميشود توجه
بعد دو از سازمان يك بهرهوري بر موثر عوامل مجموعه
:ميشود تشكيل اصلي
طبيعي ، منابع ساختها ، زير و دولت) خارجي عوامل -الف
(... و ساختاري تغييرات
(تكنولوژيكي عوامل و انساني عوامل) داخلي عوامل -ب
درنتيجه ، و نيست مديران دركنترل معمولا خارجي عوامل
تمامي براي معمولا خارجي عوامل طرف از ايجادشده شرايط
و بخشنامهها قالب در زيرابود خواهد يكسان موسسات
اما.است شده تصويب و تدوين دستورالعملهاي و مقررات
با ميتوان و است مديران كنترل در داخلي عوامل
نيروي عملكرد نحوه در مناسب تصميمگيري و برنامهريزي
مدير.كرد كمك بهرهوري ارتقاي به و گذاشت اثر انساني
رويهها ، و روشها انساني ، نيروي شامل داخلي عوامل روي
كارآيي ، كاري ، رفتارهاي مهارتها ، سيستمها ، و سازمان
.باشد اثرگذار ميتواند مديريتي شيوههاي و كارآفريني
بهرهوري افزايش اصلي عامل شده ياد موارد به توجه با
مهارتهاي ارتقاي و آموزش و افراد به توجه انساني ، نيروي
فراگيري جديدو تجهيزات و ابزار با آشنايي طريق از آنان
كار بهبود" معتقدند ژاپنيها.است نوين تكنيكهاي و روشها
".ميشود ختم آموزش به و ميشود شروع آموزش از روشها و
وتعيين بررسي شامل كه سنجي نياز ازمرحله بايد آموزش لذا
اجرا ، و برنامهريزي از پس و شروع است آموزشي نيازهاي
ارزيابي مورد كاركنان روي آن اثربخشي آموزشيو نتايج
.ميگيرد قرار
طريق از ميتوان را مولد كار يك انجام قابليت كلي طور به
شغل برنامهريزي و شغل سيستماتيك گسترش و توسعه و آموزش
منابعي كمبود با كه ژاپن و سوئيس مثل كشورهايي.برد بالا
خوبي به هستند ، مواجه معدني منابع و انرژي زمين ، مثل
انساني ، نيروي توسعه و رشد منبع مهمترين كه دريافتهاند
و است جامعه افراد وبالندگي انگيزه ارتقاي آموزش ،
زيرا ميكنند ، آموزش امر در هنگفتي سرمايهگذاريهاي
سرمايهگذاري نوعي آموزش ، در كردن خرج كه معتقدند
به حصول راههاي اساسيترين از يكي بنابراين.است بلندمدت
مديران ، ومهارتهاي دانش سطح ارتقاي و ملي بهرهوري
و علمي آموزشهاي طريق از انساني ، نيروي و كارشناسان
از مطلوبي سطح به بتوان تا است ومستمر مداوم كاربردي
.يافت دست درجامعه بهرهوري
صائميان صديقه*
|