و زبان دانشافزايي دوره بيستوچهارمين
يافت پايان فارسي ادبيات
با فرهنگي ميراث سازمان مديران همايش
يافت گشايش رئيسجمهوري حضور
چيست؟ تيزهوشي
x22
برگزار انساني ژنتيك ملي همايش نخستين
ميشود
و زبان دانشافزايي دوره بيستوچهارمين
يافت پايان فارسي ادبيات
دوره بيستوچهارمين پاياني مراسم :علميفرهنگي گروه
از تعدادي حضور با فارسي ادبيات و زبان دانشافزايي
مطهري تالارشهيد محل در خارجي دانشجويان و استادان
.شد برگزار مدرس تربيت دانشگاه
بود ، 48 شده آغاز مردادماه اول تاريخ از كه دوره اين در
تاجيكستان ، ازبكستان ، اوكراين ، آلمان ، ازكشورهاي دانشجو
.داشتند شركت مصر و لهستان ژاپن ، سوريه ، روسيه ، تركيه ،
با فارسي ادبيات و زبان دانشافزايي دوره چهارمين و بيست
تربيت دانشگاه و اسلامي ارتباطات و سازمانفرهنگ همكاري
.شد برگزار مدرس
سازمان فارسي زبان گسترش اجرايي گروه مدير غلامحسينزاده
از هدف مراسم ، اين در نيز ارتباطاتاسلامي و فرهنگ
با آشنايي و ملتها بين دوستي را دورهها اين برپايي
.كرد ذكر فرهنگها
با فرهنگي ميراث سازمان مديران همايش
يافت گشايش رئيسجمهوري حضور
سازمان مديران سراسري همايش نخستين :فرهنگي علمي گروه
رئيس "خاتمي سيدمحمد"آقاي سخنان با كشور فرهنگي ميراث
ديروزدر عصر فرهنگي انقلاب عالي شوراي رئيس و جمهوري
.يافت گشايش تهران سعدآباد فرهنگي مجموعه "حافظيه تالار"
شناسنامه فرهنگي ميراث:گفت همايش اين در رئيسجمهوري
پيدا تذكر گذشته به ميخواهيم اگر و است كشور يك تاريخي
.ماست فرهنگي ميراث ما تاريخي شناسنامه كنيم
ميراث به نگاه نبايد اينكه بر تاكيد با جمهوري رئيس
:گفت باشد فراغت اوقات گذران براي و تفنني نگاه فرهنگي
قوم يك سرنوشت و گذشته به اهتمام فرهنگي ميراث به اهتمام
حرمت هم امروز ندارد نگاه را گذشته حرمت كه كس آن و است
.داشت نخواهد
روزمره نياز رفع براي اينكه از تاسف ابراز با خاتمي آقاي
آثار و ملت يك تاريخي شناسنامه گاهي ساختمان يك ساختن و
نياز رفع براي كه كس آن:گفت ميكنند ، نابود را فرهنگي
خويش زمان مسحور و مقهور ميكند نابود را فرهنگي ميراث
.است روزمرهگي دچار و است
فرهنگي ميراث به احترام اينكه بر تاكيد با رئيسجمهوري
در نشدن غرق درآيد فرهنگ و مشترك احساس بهصورت بايد
كه آنچه از بايد:گفت حال عين در و خواند ضروري را گذشته
.نشويم غافل ميشويم روبهرو آن با فردا و امروز
به تذكر و تاريخي گذشته به مشترك احساس:گفت خاتمي آقاي
و آيد بوجود بايد دارد ، آن در ريشه ما هويت كه گذشته آن
.شود نگاه تاريخي هويت رمزهاي عنوان به گذشته به
از نگاهداري و نگاهباني براي ملي عزم:گفت جمهوري رئيس
مشاركت بايد امر اين در مردم و است ضروري فرهنگي ميراث
.كنند
است مطرح تمدنها گفتگوي بحث كه حال:افزود خاتمي آقاي
ممتازي نقش ميتواند عرصه اين در فرهنگي ميراث به اهتمام
.باشد داشته
ميراث سازمان مدير از 120 بيش روزه ، سه همايش اين در
وطرحهاي فعاليتها هماهنگي هدف با سراسركشور در فرهنگي
گردهم توسعه پنجسالهسوم دربرنامه سازمان اين آينده
.آمدهاند
از يكي همايش ، اين آغاز در ايرنا ، گزارش به
آن قدمت از سال هزار حدود 8 كه جهان هاي"خشت"كهنترين
توسط است ، شده كشف "ساوجبلاغ"منطقه حوالي در و ميگذرد
.شد جمهوريتقديم رئيس به فرهنگي ميراث سازمان رئيس
بناي سنگ" را "خشت" ايرنا ، با گفتگو در بهشتي سيدمحمد
به را نماد اين ما:گفت و كرد عنوان بشر درتاريخ"مدنيت
معاصر تاريخ در "تمدنها گفتگوي" طرح(پيشنهاددهنده) معمار
.كرديم اهدا -خاتمي آقاي-
به "آزادگان روز" گراميداشت مناسبت به نيز جمهوري رئيس
تقديم هدايايي فرهنگي ميراث سازمان نمايندگانآزادگان
.كرد
دفاع آزادگان بازگشت آغاز سالروز مردادماه ، ششم و بيست
.است سال 1369 در ميهناسلامي به مقدس
مديران همايش كار به آغاز آيين در گزارش ، اين اساس بر
آن امناي هيات اعضاي از چندتن كشور ، ميراثفرهنگي سازمان
اسلامي ارشاد و فرهنگ مهاجرانيوزير عطاءالله جمله از
.داشتند حضور
فرهنگي ميراث سازمان رئيس بهشتي همايش ، سيدمحمد اين در
سازمان ، اين برنامههاي و فعاليتها از ارائهگزارشي با
فرهنگي ميراث حفظ به ومسئولان مردم همه اهتمام خواستار
.شد كشور
چيست؟ تيزهوشي
معناست؟ چه به بودن استعداد با
بودن استعداد با ميدانم" ميگويند والدين از بسياري
".كنم توصيف را آن نميتوانم اما چيست ، (تيزهوشي)
ميكنند اشاره خاصي بچههاي به جمله ، اين از پس معمولا
.است استعداد دهنده نشان رفتارهاي داراي آنان نظر به كه
وجود زيادي سوءتفاهمهاي عبارت ، اين مورد در متاسفانه
تيزهوش كه كودكاني نيازهاي برآوردن و فهم از كه دارد
.ميكند جلوگيري ميشوند ، محسوب
گرانبهاي عطيه تيزهوشي":بگيريد نظر در را جمله اين
ميدهد اجازه شخص به كه است برجستهاي بالقوه تواناييهاي
محيط با خلاقيت ، و موفقيت از بالايي بسيار ميزان با كه
از گروهي تفكر محصول جمله اين "كند برقرار ارتباط
نگرش تيزهوش كودك تعريف از پيش كوشيدند كه است والدين
فوق جمله فرض پيش اولينكنند ارائه پديده اين به جامعي
محيط كه آن دوم و است ذاتي خصلت نوعي تيزهوشي كه است آن
پرورده و ميكنند پيدا جلوه استعدادها كه است صحنهاي
بسيار ميزان" كه كردند استدلال آنان نتيجه ، درميشوند
بين كاركردي و مستمر تعامل از "خلاقيت و موفقيت بالاي
.ميشود ناشي فرد اكتسابي و ذاتي خصلتهاي و تواناييها
طبعا ميدهند ، بروز خود از را تيزهوشي آثار كه كساني
كه هستند پشتكاري و انگيزه علاوه به ذاتي ، عوامل داراي
آن با و بياموزند زندگي سختيهاي از ميدهد اجازه آنان به
.كنند مقابله
هستند؟ كساني چه تيزهوش بچههاي
كارشناسان از يكي مارلند.پي.سيدني پيش دهه سه حدود
ارائه تيزهوش افراد از شكل اين به تعريفي آمريكا آموزشي
بنابر كه هستند كساني استعداد با و تيزهوش بچههاي":كرد
رهگذر از ميتوانند حرفه ، اين در باصلاحيت افراد گواهي
داشته ممتازي عملكرد دارند ، كه برجستهاي تواناييهاي
آموزشي برنامههاي به كه هستند بچههايي آنان.باشند
آنچه از فراتر آموزشي خدمات به يا و دارند نياز متفاوتي
نقش بتوانند تا دارند نياز ميشود ، عرضه عادي مدارس در
".كنند برآورده جامعه به كمك يا خويشتن پرورش در را خود
داراي بچههاي":بود آمده كرد ، تهيه مارلند كه گزارشي در
دستاوردي كه هستند كساني شامل ممتاز ، عملكرد توانايي
از كدام هر در بالقوه توانايي داراي يا و دارند مشخص
:تركيبي صورت به چه تنها ، چه هستند ، زير حيطههاي
عمومي فكري توانايي *
معين علمي استعداد *
خلاق يا مولد تفكر *
رهبري توانايي *
تجسمي يا نمايشي هنرهاي *
.جسمي -رواني توانايي *
كه گفت ميتوان تيزهوشي ، از گسترده تعريفي از استفاده با
با و تيزهوش دانشآموزانمدرسه از درصد تا 15 حدود 10
از هركدام از مختصر توصيفي.ميروند شمار به استعداد
كار كمك تعريف اين درك در ميتواند شده ، ياد حيطههاي
:باشد
متخصصان و عادي افراد:عمومي فكري توانايي يا استعداد
هوش آزمون بالاي نمره حسب بر را بخش اين معمولا آموزشي
را دانشآموزاني اغلب آموزگاران و والدين.ميكنند مطرح
اطلاعات گستره كه ميدانند عمومي فكري استعداد واجد
انتزاعي دانش و واژگان دايره دارند ، توجهي قابل عمومي
.دارند تسلط انتزاعي استدلال بر نيز و دارند وسيعي زباني
معين علمي استعداد داراي دانشآموزان:معين علمي استعداد
در علمي استعداد آزمون در موفقيت يا ممتاز عملكرد روي از
.ميشوند شناخته زبان يا رياضيات مانند مشخص زمينه يك
مشخصي آزمونهاي از افراد اين شناسايي براي است طبيعي
.ميشود استفاده
افكار توليد توانايي شامل ويژگي اين:مولد و خلاق تفكر
يا متفاوت معمولا كه است عناصري پيونددهي طريق از جديد
كه جديد معاني ايجاد استعداد و ميشوند محسوب مشابه غير
.ميگيرد قرار حيطه اين در نيز است ، اجتماعي ارزش داراي
جديد ، تجارب از استقبال مولد ، و خلاق دانشآموزان ويژگي
با بازي توانايي ارزيابي ، براي شخصي معيارهاي قراردادن
ابهام ، تحمل پيچيدگي ، دادن ترجيح خطرپذيري ، به ميل افكار ،
براي و است كار يك در شدن غرق توانايي و مثبت شخصي وجهه
قرار مبنا آنان عملكرد دانشآموزان قبيل اين تعيين
.ميآيد عمل به ويژه آزموني آنان از يا ميگيرد ،
يا افراد هدايت توانايي ميتوان را رهبري:رهبري توانايي
.كرد معني مشترك يااقدامي تصميمي سوي به گروهها
نشان تيزهوشي خود از رهبري توانايي در كه دانشآموزاني
در و ميگيرند بهره گروهي مهارتهاي از دهند ، مي
آموزگاران از بسياري.ميكنند مذاكره دشوار موقعيتهاي
به نسبت و عميق علاقه طريق از را رهبري
از.ميدهند تشخيص مشكلگشايي در مهارتدانشآموزان
مسئوليتپذيري ، نفس ، به اعتماد ، رهبري جملهخصلتهاي
با آسان تطبيقپذيري توانايي و تسلط به ميل همكاري ،
نيز افراد قبيل اين شناسايي براي.است تازه موقعيتهاي
.است شده طراحي آزمونهايي
استعداد با تيزهوش دانشآموزان:نمايشي و تجسمي هنرهاي
يا درام موسيقي ، تجسمي ، هنر در خاصي استعدادهاي هنري
.ميدهند نشان مربوط مطالعات ديگر
-جسمي تواناييهاي شامل بخش اين:جسمي -رواني توانايي
.است جسمي و مكانيكي فضايي ، عملي ، مهارتهاي همچون حركتي
مي توجه بخش اين به تيزهوشان آموزشي برنامه در ندرت به
.شود
ديگر ديدگاههاي
نظر ابراز اينگونه واگنر رابرت و استرنبرگ رابرت
مديريت.است ذهني فردي مديريت نوعي تيزهوشي كه كردهاند
:دارد اساسي عنصر سه هدفمند و سازنده روشي به زندگي ذهني
.محيط به شكلدهي و جديد محيطهاي انتخاب محيط ، با تطابق
استعداد اساسي پايهرواني دانشمند ، دو اين بنابراعتقاد
فرايند سه شامل كه قراردارد بينشي مهارتهاي بطن در فكري
قطعات تركيب -بيربط 2 از مربوط اطلاعات جداسازي -است1
ارتباط برقراري -واحد 3 كل يك صورت به اطلاعات مجزاي
.گذشته در شده كسب اطلاعات و شده كسب تازه اطلاعات ميان
داشتند تاكيد گشايي مشكل تواناييهاي بر واگنر و استرنبرگ
را اطلاعات كه است كسي تيزهوش دانشآموز بودند معتقد و
استفاده بينشي مهارتهاي از و ميكند پردازش سرعت به
كرد پيشنهاد را چندگانه هوش مفهوم هاواردگاردنر ، .ميكند
هوش:دارد وجود جهان به نگرش شيوه چندين آن براساس كه
بين حركتي ، -جسمي موسيقايي ، فضايي ، رياضي ، /زباني ، منطقي
.فراشخصي و شخصي
بازتاب تيزهوشي از حاكي رفتار كه داشت اظهار رنزولي جوزف
از بالاتر تواناييهاي.است شخصي صفات نوع سه بين تعامل
وظايف به پايبندي بالاي ميزان اختصاصي ، و عمومي متوسط
بچههاي رنزولي گفته بهخلاقيت بالاي ميزان و (انگيزه)
مجموعه اين داراي كه هستند آناني استعداد با و تيزهوش
آنها و دهند پرورش را صفات اين ميتوانند يا هستند صفات
معمولا.بگيرند كار به انساني عملكرد عرصه هر در را
از را تيزهوشان به مربوط صفات كليه كه است بچهاي كمتر
شناسايي روشهاي از والدين كه است آن مهم.دهد بروز خود
برخورداري همچون رفتارهايي اغلب.باشند آگاه تيزهوشي
پرسيدن مشكلات ، براي بينظير راهحلهاي از مستمر
بر ماهرانه تسلط حتي يا پرسشها مورد در تفحص بيپايان ،
سختي به و ميپندارند عادي غير والدين را ديگران
افراد ويژگيهاي كه ميشود پيشنهاد بنابراين.برميتابند
كه فهرستي از ميتوانيدشود مطالعه باز ذهن با تيزهوش
قرار ملاك را آن نيست لازم.كنيد استفاده ميآيد ، پي از
.كنيد بحث آن مورد در صرفا.دهيد
كلي خصايل برخي
وجود آموزشي كارشناسان كه هستند نمونهاي عوامل اينها)
بچهاي هيچ كه است روشن.ميدانند تيزهوشي نشان را آنها
(.نيست برتر عوامل ، اين همه نظر از
افكار با رويارويي براي روشني توانايي و استدلال قدرت -1
مشكل توانايي دهد ، تشخيص را ظريف روابط ميتواند ;دارد
.دارد چشمگيري گشايي
پرسشهاي ;ميدهد نشان خود از دايمي فكري كنجكاوي -2
انسان ماهيت به نظير كم علاقهاي ;ميكند مطرح كاوشگرانه
.ميدهد وهستينشان
يك ;دارد فكري ماهيت اغلب كه دارد متنوعي علايق گستره -3
پرورش ملاحظهاي قابل حد تا را خود علاقه مورد چند يا
.ميدهد
كلامي يا نوشتاري واژگان كميت و كيفيت نظر از آشكارا -4
.است علاقهمند آنها كاربردهاي و لغات ظرايف به ;است برتر
بسيار را آنها محتواي و است كتاب هميشگي خواننده -5
.ميكند جذب خود سن از فراتر
نگه ميآموزد ، را آنچه و ميآموزد سهولت و سرعت به -6
به ;دارد ياد به را مهم جزئيات و مفاهيم اصول ، ميدارد ،
.ميكند درك راحتي
است ، دقيق استدلال نيازمند كه رياضي مسائل به نسبت -7
.ميفهمد راحتي به را رياضي مفاهيم و ميدهد نشان بينش
يا خلاق توانايي موسيقي و هنر درام ، همچون هنرهايي در -8
بدن ، اعضاي حركت نظر از ;ميدهد نشان ابتكاري بيان شيوه
.ميدهد نشان ظرافت و حساسيت جسم ضرباهنگ و كلي تحرك
و استقلال و ميكند حفظ را حواس تمركز طولاني مدت به -9
.ميدهد نشان خود از كلاس در توجهي قابل مسئوليتپذيري
واقعگرايانه كه برميگزيند خود براي بالايي معيارهاي -10
انتقاد فعاليتهايش تصحيح و ارزيابي در خود از ;است
.ميكند
;ميدهد نشان اصالت و ابتكار خود از فكري كارهاي در -11
نظر در ديدگاه چند از را مسائل و است تفكرانعطافپذير در
.ميگيرد
واكنش جديد افكار به نسبت و ميكند مشاهده علاقه با -12
.ميدهد نشان
توانايي داراي و ميدهد بروز را خود اجتماعي موقعيت -13
.است پخته روشي به بزرگسالان با ارتباط برقراري
همراه طبعي شوخ ;ميگيرد لذت و هيجان فكري چالش از -14
.دارد ذهن حضور و سنجي نكته با
اينترنت:منبع
نعيمي رضا وحيد:ترجمه و تلخيص
جهان نامي رياضيدانان از سخناني
پوآنكاره هانري
آن:نميكند مطالعه فايدهاش خاطر به را طبيعت دانشمند ، "
از و ميبرد لذت آن از كه ميكند مطالعه اين براي را
نبود ، زيبا طبيعت اگر.زيباست كه زيرا ميبرد لذت طبيعت
زندگي نداشت ، شناختن ارزش طبيعت اگر و نداشت شناختن ارزش
زيبايي گونه آن از اينجا در البته ، .نداشت زيستن ارزش هم
سخن ظواهر و اوصاف زيبايي يعني ميكند ، متاثر را حواس كه
چنين شود ، گرفته كم دست زيبايي گونه اين كه آن نه ;نيست
منظور ;ندارد علوم به ربطي زيبايي اين اما ;نيست چيزي
بهوجود اجزاء هماهنگ نظم از كه است ژرفتري زيبايي
".است آن درك به قادر ناب هوش و ميآيد
نويمان فون جان
يا شود ، دور خود تجربي منشا از رياضي رشته يك هرگاه"
از غيرمستقيم طور به تنها سوم يا دوم نسلهاي چنانچه
بسيار خطرات بگيرند ، الهام "واقعيت" از ناشي ايدههاي
ناب زيباي به بيشتر و بيشتر مزبور رشته.ميآيد پيش جدي
"هنر براي هنر" سوي به بيشتر و بيشتر و ميكند توجه
.ميگرايد
كرده احاطه مرتبطي موضوعات را ، نظر مورد زمينه چنانچه
اگر يا دارند ، نزديكتري روابط حتي تجربه با كه باشند
پيشرفته شمفوقالعاده با اشخاصي تاثير تحت مزبور رشته
خطر اين ولي.بود بدنخواهد لزوما امر اين گيرد ، قرار
يابد گسترش مقاومت حداقل جهت در موضوع كه دارد وجود جدي
فراوان ناچيز شاخههاي به سرچشمه ، از دور جويبار ، اين و
و جزيي مطالب از تودهاي به رشته اين و گردد تقسيم
رياضي ، رشته هر ديگر عبارت به.شود بدل نابسامان پيچيده
"انتزاعي" گسترش از پس يا تجربي منشا از دور بسيار
".ميگيرد قرار تباهي خطر معرض در فراوان ،
زاهدي رامين دكتر:گردآورنده
برگزار انساني ژنتيك ملي همايش نخستين
ميشود
انساني ژنتيك ملي همايش نخستين دبير :علميفرهنگي گروه
متخصص 25 و پژوهشگر از 300 بيش حضور با همايش اين:گفت
داريوش پروفسور.ميشود برپا شهركرد در ماه مرداد تا 27
ارتقاي هدف با همايش اين:افزود خبر اين اعلام با فرهود ،
آشنايي كشور ، داخل ژنتيك متخصصان و پزشكان آگاهي سطح
افراد آگاهي يكديگر ، پژوهشي زمينههاي با ژنتيك متخصصان
يا علمي بهصورت ژنتيك بخش با مرتبط فعاليتهاي از
كشور از خارج علمي شخصيتهاي و مراكز با ارتباط كاربردي ،
.ميشود برگزار...و
اپيدميولوژي باليني ، و پزشكي ژنتيك:كرد اضافه وي
ژنتيكي اولويتهاي اجتماعي ، ژنتيك ژنتيكي ، بيماريهاي
همايش اين در شده مطرح محورهاي عمده از كشور
.بود خواهد
چند داخلي ، شركتكننده نفر از 300 بيش حضور با همايش اين
. شد خواهد برگزار سخنران و 30 خارجي ميهمان
فروشيها كتاب پيشخوان روي
|
شيلاتي مديريت مباني
اول ، چاپ /مهر نقش انتشارات:ناشر /قاسمي علي:نوشته
.تومان 800/رقعي صفحه ، 132/نسخه 2500/تابستان 1379
اصطلاحات و مفاهيم تفكيك و تعريف به كتاب ، اين در
و "صيد مديريت" ،"ماهيگيري مديريت" ،"شيلاتي مديريت"
شيلاتي مديريت از فائو تعريف و شده پرداخته "صيد امور"
آن اطلاعات در كه خاصي تازگي جهت به كتاب.ميشود ارائه
در نيز و ايران شيلات مجموعه در ميتواند دارد ، وجود
دانشجويان و كارشناسان استفاده مورد كشور آموزشي مراكز
.گيرد قرار
(سپهري سهراب شعر تماشاي به) هشت مكاشفه
اول ، چاپ /فراديد انتشارات:ناشر /سنجري محمود:نوشته
.تومان 1250/رقعي صفحه ، 312/نسخه سههزار
سپهري ، سهراب شعر باغ در است گشتي كتاب ، اين اصلي هسته
هستي ، در وي مكاشفه و مشاهده اوجهاي نشاندادن هدف با
شعري وجه عميقترين و بارزترين ميتواند مولف نظر به كه
.بپردازد نظر اين گسترش به ميخواهد كتاب اين و باشد او
مهم نكته.است رسيده چاپ به ضميمه يك و باب هشت در كتاب
حجم چاپ مشابه ، كتابهاي ساير و كتاب اين در توجه قابل و
از صفحه حدود 100 كتاب اين در) شاعران اشعار از وسيعي
بدون (يافته اختصاص سهراب اشعار چاپ به كتاب ، صفحه 312
تدوين ميرسد نظر بهآنهاست اصلي ناشران از اجازه
و لازم مرتبط نهادهاي سوي از زمينه اين در آئيننامهاي
.باشد ضروري
|
|