توصيف در متفاوت احساسات و ديدگاهها
واقعيت
ميهمانان تسخير شهردر تئاتر
توصيف در متفاوت احساسات و ديدگاهها
واقعيت
در بازنمايي و واقعگرايي نمايشگاه برپايي مناسبت به
تهران معاصر هنرهاي موزه در ايران معاصر نقاشي
نخستين در شكارچي انسان كه ميدهد نشان تصويرسازي تاريخ
از بعد ، دوران متمدن انسانهاي كه) خويش تجسمي تلاشهاي
طبيعت به رويكرد با (ميكنند ياد نقاشي هنر لفظ با آنها
طلبهاي و خواستها كه ميكوشيد جاري واقعيتهاي ثبت و
تحميل ميكند ، زيست آن در كه جهاني و طبيعت بر را خويش
گفت بتوان شايد.دهد تغيير خود نفع به را واقعيت و كرده
در نقاشي ، هنر در بازنمايي و واقعگرايي تجسم اولين كه
.است شده حك غارها ديواره بر انسان ، زندگي تاريخ سپيدهدم
فرانسه در لاسكو و اسپانيا در آلتاميرا غارهاي ديوارهاي
تصويري اسناد ميلاد ، از قبل سال تا 000/15 حدود 000/10
و طبيعت به رويكرد در انسان آغازين تلاشهاي از ارزشمندي
لرستان غارهاي در.است گذاشته نمايش به را آن بازنمايي
نشان كه است شده يافت مشابهي تصويري نمونههاي هم
مراحل نقاشي هنر در طبيعتگرايي و واقعگرايي ميدهند
.است پرورانده خويش بطن در را هنر تاريخ تكامل بارز
در بشر آرماني ايدههاي با نقاشي هنر در واقعگرايي
كاركرد جنبههاي و آميخته هم به تمدن پيشرفتهتر مراحل
و آرماني ايدههاي تجسم به واقعيتها ثبت گرايانه
كه ميدهد نشان هنر نقد تاريخ است ، شده مبدل زيباشناسانه
بازنمايي و واقعگرايي نقادان نخستين از افلاطون ،
.است نقاشي هنر در واقعيات
هنرمندان تخيلات در زيبايي مطلوب كمال و ايدهآل زيبايي
وجود به نقاشي و مجسمهسازي در را سبكي يونانباستان
اين اساس.ميشود شناخته سيسم كلاسي عنوان تحت كه آورد
تفاوت اين با است طبيعي صورتهاي و واقعيت از برخاسته سبك
بلكه نميشود ، محدود اشياء صرف نسخهبرداري به واقعيت كه
خويش ، خيال عالم در اشياء آرماني صورت تجسم با هنرمند
.ميكند تبديل ايدهآل زيبايي ناب تجسم به را واقعيت
يافته ، شهرت افلاطوني مثل به كه نظريهاي براساس افلاطون
را آن و تخطئه نقاشي هنر در را رئاليسم يا واقعگرايي
.كرد معرفي حقيقت از دورتر دومرتبه
تخت و است مثل عالم در كه حقيقي تخت مورد در او تمثيل
تختي و است شده ساخته حقيقي تخت از تقليد براساس كه نجار
است ، كرده تصوير نجار تقليد از تقليد براساس نقاش كه
طوري به.ميدهد قرار نامطلوب بس موقعيتي در را هنرمند
گرچه.ميكند اخراج فاضلهاش مدينه از را او افلاطون كه
مورد در را خويش افراطي و حاد نظريات بعدا افلاطون
براي هم جايي فاضلهاش مدينه در و كرد تعديل هنرمندان
گرفت ، نظر در احساساند ، تابع و عقل از عاري كه هنرمندان
با مخالفت براي مستمسكي گوناگون اشكال به اظهاراتش ليكن
هنر تجسمي صورتهاي تشابه و بازنمايي هرگونه و واقعگرايي
اصطلاح دو نسخهبرداري يا بازنمايي.گرفت قرار طبيعت با
جنبههاي طبيعت با كه است نقاشياي آثار مورد در رايج
يك مانند نقاش طبيعت ، از نسخهبرداري در.دارند مشابهي
كه كاري.ميكند ثبت را طبيعت از لحظهاي گزارشگر ،
كه حادثهاي يا طبيعت از لحظاتي ثبت براي عكاسي دوربين
.ميدهد انجام است ، افتاده اتفاق خاصي مكان و زمان در
و دخل هيچگونه حق كه است مورخي كار مشابه نسخهبرداري
امانت نهايت در و ندارد را تاريخ در نظر اظهار و تصرف
ليكن.كند مجسم هست كه آنگونه را اشياء واقعيت بايستي
احساس با و خويش ديدگاه از را واقعيت نقاش بازنمايي ، در
و رنگ و فرم زيبايي از او درك از ناشي كه عاطفهاي و
كه نكتهاي.ميكند مجسم است ، سايه و نور و تركيببندي
نقاشي هنر در كه است اين گيرد ، قرار توجه مورد بايد
بين زيرا.نمييابد تحقق براي امكاني "نسخهبرداري"
ميافتد ، اتفاق هنر در كه آنچه و خارج عالم در واقعيت
در محض ، واقعيت كه دليل اين به.ميدهد رخ تفاوت
صورتهاي با واقعگرا نقاشان تمام بينشي دستگاههاي
را واقعيات واقعگرا ، نويسندگان و ميشود مجسم متفاوتي
.ميكنند توصيف متفاوتي احساسات و ديدگاهها و تفاسير با
و خرد و احساسات و عواطف تركيب از بازتابي هنري اثر هر
بيان همين و است واقعيت با مواجهه در هنرمند تخيل
بازنمايي ، و واقعيت به رويكرد رغم به كه است expressive
فرا امر اين و ميبخشد "واقع فرا" ماهيتي هنري اثر به
تعين را آن ماهيت و داده ممتاز تشخصي هنر به كه است واقع
.ميبخشد
تحت اشياء بازنمايي به گرايش در ايران معاصر نقاشي تجارب
سلطنت دوران.گرفت شكل اروپايي نقاشان آثار تاثير
ايران با غرب نقاشان تجارب تبادل آغاز صفوي ، پادشاهان
.بود
برقراري براي را صفوي دربار و ايران موقعيت كه اروپائيان
در بسياري فرستادگان دادند ، تشخيص مساعد تجاري مناسبات
صنعتگر و هنرمند مذهبي ، مبلغ بازرگان ، سياستمدار ، لباس
طريق از اروپايي نقاشان آثار.كردند روانه اصفهان به
همشهريان سراهاي كه ميناس نام به نقاشي و نو جلفاي
ميكرد ، تزيين اروپايي سبك به تصاويري به را خود ثروتمند
تاثير تحت را ايران نقاشي سنتي شيوههاي و نگارگري
و كتب تذهيب و تصوير عرصه به كه ايران نقاشان.قرارداد
با بودند شده محدود داستانها و اشعار و روايات مصورسازي
واقعيت ، بازنمايي و عينيت بر مبتني نقاشي نوعي مشاهده
است آن از پهناورتر بسيار نقاشي ، هنر ميدان كه دريافتند
-ه1666 1052-1076) عباسدوم شاه.ميپنداشتهاند كه
چهرهپردازي وفنون غرب نقاشي اسلوب ومروج مشوق (م 1642
آموختن و مطالعه براي را زماننقاش محمد و بود اروپايي
هنر تاثيرات.فرستاد اروپا به غرب نقاشي شيوههاي
به قاجار مكتب نام به ايران نقاشي در را شيوهاي اروپايي
.رسيد خود اوج به فتحعليشاه دوره در كه آورد وجود
حكومت در قاجار دوران اواخر در (كمالالملك)غفاري محمد
و مطالعه به و كرد سفر اروپا به شاه ناصرالدين
و رامبراند نظير صاحبنام نقاشان آثار از نسخهبرداري
با ق.ه سال 1329 در كمالالملك.پرداخت رافائل و تيسين
را كمالالملك مدرسه وقت ، فرهنگ وزير حكيمالملك كمك
.يافت شهرت مستظرفه صنايع مدرسه نام به كه كرد تاسيس
كمالالملك با ايران معاصر هنر در بازنمايي و واقعگرايي
شيباني ، غلامعلي آشتياني ، اسماعيل اسكندرخان ، شاگردانش و
در كه حيدريان محمد علي و شيخ حسين صنعتي ، اكبر علي
.شد تثبيت داشت ، بسزايي نقش زيبا هنرهاي دانشكده تاسيس
و كاراواجو نقاشي سنت به كه گرايشي با كمالالملك
به را باروك نقاشان به علاقه اين كرد ، پيدا رامبراند
چاپ و عكاسي صنعت پيشرفت با.داد تسري هم خويش شاگردان
قرار دسترس در غرب نقاشان آثار از فراواني نمونههاي
.گرفت رونق نقاشي بزرگان آثار از نسخهبرداري و گرفت
رنگ واقعگرايي سيطره و ظهور با ايران نقاشي هنر در تخيل
و آكادميك آموزههاي از پيروي و طبيعت به وفاداريباخت
تا گرفته رافائل و داوينچي از اروپا نقاشي سنت از تبعيت
اصل عنوان به انگر ، و داويد و ولاسكز و رامبراند و تيسين
قبول مورد و پذيرفته ايران واقعگراي نقاشي بر حاكم
آشتياني اسماعيل و ياسمي اكبر علي آثار.گرفت قرار جامعه
الملك كمال شيوه از مخلصانهاي تبعيت حيدريان محمد علي و
در كه مرادياند و مريد رابطه بيانگر و ميكنند عرضه را
خرمنكوبي ، منظره در حيدريان.دارد ريشه ايراني عرفان
به (اتمسفر) فضا و رنگ و نور لحاظ از را ايران طبيعت
به اروپايي منظرهسازي تكنيك با و است كرده تجسم خوبي
.است يافته دست است ، ايراني فضايي بيانگر كه خود خاص شيوه
ملايم و لطيف سايهروشنهاي و شده تعديل و آرام رنگهاي
حيدريان.است بخشيده ايراني هويتي او نقاشي به رنگين ، و
كه امپرسيونيستي شيوه به را خود گرايش جنگل ، تابلوي در
تهديد را او هم نئوكلاسيسيسم و است باروك چنگال در هنوز
.ميدهد نشان است ، كرده تخطي هنر اصول از كه ميكند
نسبت 3 به بنفش قهوهاي و سبز قسمت دو به جنگل تابلوي
تقسيم پايين در بنفش قهوهاي و 2 (درختان) بالا در سبز
.است شده
با بازي و نور گردش تنها تابلو از بخش دو اين وحدت براي
رنگ گردش بلكه نيست كافي رنگها روشن و تيره كنتراستهاي
است زمين روي سايههاي در قهوهاي سبز رنگهاي خصوص به و
.ميرساند وحدت به را تابلو بخش دو كه
رنگ هر بدون كه جوهري سبز رنگ غلبه با ارژنگي رسام
را سپهسالار مسجد است ، شده روشن و تيره فقط مايهاي
مناره و مصنوعياند باغچهها و چمنزار.است كرده نقاشي
چنين گويا است ، شده خارج قائم حالت از نقاشي تابلوي وسطي
عكس كه نقاشي نه است وارد دوربين نامناسب لنز بر ايرادي
.است كرده نسخهبرداري را
آثار دركنار منتظرهاي غير طور به سهيلي محسن كار
.است گرفته قرار كمالالملك شاگردان
توسط بارها و بارها كه روستايي خانههاي و شمال منظره
خيابان و گلوبندك راه چهار ساخت قابهاي با تجاري نقاشان
كنار كه تابلويي سه در سهيلي.شدهاند رجزني منوچهري
:ميدهد نشان خود آثار در را نكته دو است كرده عرضه همه
زيراكسهاي او روستايي كلبههاي و شمال نقاشيهاي -1
سايه صحيح تجسم در -2!تفاوت اندكي با يكديگراند رنگي
تركيببندي و گردش و سايهها رنگمايههاي شناخت و اشياء
راتشكيل آكادميك منظرهسازي اساس كه رنگها روشني و تاريك
.است ناتوان غايت به ميدهد ،
خود همگنان از كه ميدهد نشان پتگر جعفر آثار
و رفوگر تابلو استادانه تركيببندياست چيرهدستتر
بر دلالت دارد ، پوست رنگ ازسايهروشنهاي كه صحيحي شناخت
آثار.ميكند نقاشي هنر حوزه در او مستمر تجربههاي
شديد گرايشي و است خامدستانه و تزئيني يكسره جواديپور
با يكرنگ كوزههاي تكرار.دارد پريميتيو هنر به
رج و است غلط پرسپكتيو لحاظ از آنها طراحي كه دهانههايي
تداعي را ساختمان نقاش يك تميز رنگكاري و آجرها زني
.است آموخته هم را روغني تيوپي رنگهاي تركيب كه ميكند
صفحه بر كه است جواديپور سفال كارگاههاي عطف نقاط از
گالري 2 در ويشكايي مهدي از پرترهاي.شدهاند ترسيم بوم
توامان صورت به را امپرسيو و اكسپرسيو بياني كه موزه
تعريف دامنه شده گذاشته نمايش به آثار از بسياري.دارد
وسيع قدر آن را نقاشي هنر در بازنمايي و واقعگرايي
غارها نقاشي از نقاشان آثار كليه ميتوان كه ميكند
و باروك تا رنسانس از و رنسانس دوران تا گرفته
و رئاليسم و اكسپرسيونيسم و امپرسيونيسم و نئوكلاسيسيسم
و شده شناخته شيء كه نقاشياي هنر خلاصه و سوررئاليسم
عنوان قالب در كند ، متبادر ذهن به را طبيعياي
انتزاعي نقاشيهاي حتي.داد قرار بازنمايي و واقعگرايي
پوست بافت و ميكروسكوپي دنياي در را آن نمونههاي كه
يافت ، ميتوان تختهسنگها و تزئيني ماهيهاي بدن و درختان
نكته اينباشند واقعگرا نقاشيهاي ميتوانند بياني ، به
روشني و ساده واژه "گرايي واقع" واژه كه ميكند ثابت
است آن از پيچيدهتر و مبهم بسيار نقاشي هنر در و نيست
.ميرسد نظر به ساده نخست برخورد در گرچه ميرود ، گمان كه
او محض تابع و پيرو كه شاگردانش و كاتوزيان مرتضي آثار
صحنههاي دراماتيك ، نورپردازيهاي با نقاشياند ، هنر در
نشان شده رتوش چنان آن را جامعه فقير لايههاي زندگي
را او سوژههاي رنج و درد آثارش تماشاگر كه ميدهد
ميخ تجسم در را او استادي و چيرهدستي و ميكند فراموش
محرومين لباس پارهپوره نخهاي دادن نشان و كفاشي بنفش
در اشياء جزئيات و ريزهكاريها نمايش.ميكند تحسين
نميآيد ، دست به آسان و طاقتفرساست و پرزحمت كاري نقاشي
دور به خويش اصلي مقصود از را نقاش آن در افراط اما
.ميافكند
دانشپور فهيمه
ميهمانان تسخير شهردر تئاتر
نمايشهاي ميهمانان تعداد كه است روزگار عجايب از هم اين
ديدن به بليت خريد با كه تماشاگراني تعداد از شهر تئاتر
شهر تئاتر عمومي روابط.است گرفته پيشي ميروند ، نمايشها
ميفرستد ، روزنامهها به هفته هر كه شفاهي گزارش در
نگاهي ميكند ، ذكر را بليت فروش و دعوتيها دقيق تعداد
ميان از ميدهدكه نشان مرداد ، به 21 منتهي هفته آمار به
اختيار در رايگان صورت به آن عدد بليت 5415 حدود 9548
فروش به آن از مورد تنها 4133 و گرفته قرار دعوتشوندگان
.است رفته
سگ براي قلاده" و "سگ با دل درد" نمايش ميان ، اين از
و داده اختصاص خود به را ميهمان تعداد بيشترين "مرده
دو چه اگر.است رسيده نفر به 2084 آن ميهمانان تعداد
و سه ترتيب به "جنايتكاران شب" و "درخانه پنهان" نمايش
.داشتهاند ميهمان خود ، بليت فروش برابر دو
"پسياني آتيلا"نمايش تاكنون ، مرداد ابتداي از حال هر در
رقم توماني ، بيشترين ميليون فروش 5 با "محمدچرمشير" و
"مضحكه يك" آن دنبال به و است داده اختصاص خود به را فروش
حدود با كرمرضايي رضا
نمايشها ، بقيهدارد قرار دوم رتبه در تومان ميليون 5/2
كسادي و فقر از كه داشتهاند تومان ميليون يك زير فروش
.ميكند حكايت تئاتر بازار شديد
و رومئو" نمايش فروش وحدت ، تالار در و سو اين در چه اگر
صحنه بر نمايشهاي تمامي فروش برابر تقريبا 5 "ژوليت
.دارد ادامه روند اين نيز همچنان و است شهر تئاتر
|