گلستان كاخ در ايران سينماي سالگي صد جشن
ميشود ساله صد امروز ايران سينماي
خشونت و عشق از آميزهاي
تابستان فوقالعاده " فيلم "
يافت افزايش بروجرد در فيلم توليد
سينماي بررسي جلسه در رفيعا بزرگمهر
ريشهيابي سينما وظيفه :آن مخاطبين و نوين
دردهاست
اروپايي جشنوارههاي در ايراني فيلم 40
شرقي قصهگوي كيارستمي
انگليس در آسمان بچههاي نمايش بازتاب
گلستان كاخ در ايران سينماي سالگي صد جشن
ميشود ساله صد امروز ايران سينماي
سينماي فيلم موسيقي آثار منتخب از كنسرتي :هنري گروه
.شد خواهد برپا ايران سينماي سالگي صد مراسم در ايران
و فرهنگ وزارت هنري معاونت به وابسته موسيقي مركز سرپرست
سينما ، موزه پيشنهاد به كه كرد موافقت اسلامي ارشاد
ايران سينماي تاريخ فيلم موسيقي آثار منتخب از كنسرتي
.شود برگزار ايران سينماي صدسالگي مراسم با همزمان
و برگزيده آثار فيلم موسيقي از قطعاتي كنسرت اين در
و انتخاب فرهت شاهين دكتر توسط كه ايران سينماي قديمي
سمفونيك اركستر نوازندگان از گروهي توسط شدهاند ، تنظيم
.ميشود اجرا ناصري فريدون رهبري به تهران
براي فرهت شاهين دكتر كه است اين در كنسرت اين ويژگي
آثار برخي تنظيم به دست ايران سينماي تاريخ در بار اولين
آن و زده ايران سينماي در موسيقي شده فراموش حتي و قديمي
كه كردهاند آماده سمفونيك اركستر توسط اجرا براي را
فرصتي ايران سينماي و موسيقي علاقهمندان براي آن شنيدن
.است استثنايي
چند در سپس و گلستان كاخ در بار اولين براي كنسرت اين
برگزار شد خواهد اعلام آن مكان و زمان كه تهران نقطه
.ميشود
مدرسه توسط ايران سينماي صدسالگي شب همچنينمراسم
تبليغات سازمان هنري حوزه فيلمنامهنويسي كارگاهي
.ميشود برگزار اسلامي
و سينما موزه همكاري با فيلمنامهنويسي كارگاهي مدرسه
تولد سال صدمين بزرگداشت جشنهاي برگزاري با همزمان
ايران سينماي صدسالگي شب عنوان با مراسمي ايران سينماي
.ميكند برپا هنري حوزه انديشه تالار در شهريور روز 23 را
منتخب صحنههاي از ديدني مجموعهاي مراسم اين در
اين آثار شاخص كه ايران سينماي دهه 1330 فيلمهاي
به سينما موزه و ايران ملي فيلمخانه همكاري با دورهاند
درباره ايران سينماي منتقد و مورخ چند و درميآيند نمايش
خواهند سخنراني به ايران سينماي از دوره اين ويژگيهاي
.پرداخت
شب عنوان با جامعي بروشور و پوستر مناسبت اين به همچنين
خواهد منتشر و چاپ هنري حوزه توسط ايران سينماي صدسالگي
.شد
ملي روز- شهريور از 21 ايران سينماي صدسالگي متنوع مراسم
مجموعه در ايران سينماي جشن با همزمان - ايران سينماي
شهريور تا 27 و آغاز انقلاب
.ميشود برگزار تهران سينمايي و فرهنگي مراكز در
يكصد در ايران به سينما ورود سالگرد ( مرداد 27) امروز
. است پيش سال
خشونت و عشق از آميزهاي
سينايي خسرو ساخته "آتش عروس" فيلم به نگاهي
1
كه "سينايي خسرو" سينمايي بلند فيلم آخرين "آتش عروس"
درآمد ، نمايش به فجر فيلم جشنواره هيجدهمين مسابقه بخش در
، اما گرفت قرار بيمهري مورد داوران سوي از اگرچه
به -مهر ماه متولد همراه به -مردم سوي از درنظرخواهي
از نظرخواهي در و شد برگزيده فيلم بهترين عنوان
اول رتبه رشتهها اغلب در نيز سينما دستاندركاران
نويسندگان و منتقدان نگاه از آتش عروسآورد رابهدست
و كافور بوي" با مساوي درآراي -نيز فيلم سينمايي ماهنامه
.شد انتخاب هجدهم جشنواره فيلم بهترين عنوان به -"عطرياس
شده نوشته آن اساس بر فيلمنامه كه فيلم اين پژوهشي متن
جايزه فيلم ، درآمدن نمايش به و شدن كامل از پيش حتي بود ،
.آورد دست به را سال پژوهش بهترين
در فجر ، هيجدهم جشنواره برگزاري آستانه در آتش عروس فيلم
بينالمللي مسابقه بخش و ايران سينماي مسابقه بخش دو
لحظات درآخرين انتخاب ، هيات نظر عليرغم اما داشت ، حضور
دخالت با كه تغيير اين.شد حذف بينالمللي مسابقه بخش از
دستور به و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سينمايي معاونت
كننده تهيه و سينايي گلايه مورد بود ، گرفته انجام او
معاونت رسانهاي ارتباطات واحد اما گرفت قرار فيلمش
جابهجايي حق "داد سيفالله" كه كرد اعلام ارشاد سينمايي
و داشته را بينالمللي بخش انتخاب هيات منتخب فيلمهاي
شده "آتش عروس" جايگزين "بيشتر روز يك" فيلم اساس برهمين
.است
سيمرغ شد موفق بيمهريها همه عليرغم فيلم حال هر به
ديپلم و مرد دوم نقش بازيگر و فيلمنامه بهترين بلورين
آراي همه از مهمتر و زن دوم نقش بازيگر بهترين افتخار
از 20 بيش به و آورد بهدست يكجا را تماشاگران و منتقدان
براي موفقيت همه اين.شود فراخوانده بينالمللي جشنواره
.نيست كمي امتياز فيلم يك
2
و كلاسيك ساختاري با چندلايه ، فيلمي آتش عروس
و طرح براي سرآغازي ميتواند كه است مدرن درونمايهاي
سينايي.باشد سينما و تصوير رسانه از تمدنها گفتوگوي
داستان يك از بهرهگيري با مقوله اين بر تاكيد با
مدني جامعه روان ، و قصهگو فيلمي درقالب تازه ، نهچندان
دو وتقابل ميدهد قرار بررسي مورد ديگر ديدگاهي از را
فرجامي رادر شهر -مدرن و -قبيله -سنتي تفكر دو يا ديدگاه
.ميكشد تصوير به فاجعهبار
فراتر تاريخي تعارض يا تقابل اين از دروني لايه در فيلم
را سنت و تجدد كه ميكند تاكيد واقعيت اين بر و ميرود
سنتها از بسياري از بلكه قرارداد هم برابر در نميتوان
.گرفت مدد تجدد راه در ميتوان
شهري تفكر با قبيلهاي سنت يك برخورد فيلمساز اعتقاد به
دلايل خود جاي در كدام هر كه منطقي يا نگاه نوع دو و
تفاهم و درك يا گفتوگو به اگر دارند ، را خويش درست
فاجعهآميز و خشن برخوردي به نهايت در نرسد ، متقابل
يك داخل در كه داستاني قالب در فيلم.شد خواهد منتهي
جامعه در را همگاني معضل و مساله يك ميگيرد ، شكل قبيله
مدرنيته به سنت از گذر حال در كه جوامعي از بسياري و ما
هشدار دهد ، نشان راهحلي بيآنكه و ميكند مطرح هستند
نميتوان مسايل گونه اين در متقابل برخورد در كه ميدهد
و پافشاري خود ديدگاه بر كس هر اگر.كرد برخورد يكسويه
ميتوان چگونه كند ، جستجو مخالف تفكر حذف در را حل راه
يافت؟ دست مدني جامعه به
ما و ميرود فراتر تناقض اين هوشيارانه نمايش از فيلمساز
در اينك خود و داريم را تمدنها گفتوگوي داعيه كه را
شگفت چالشي به درماندهايم هم با تفاهمآميز گفتوشنودي
.فراميخواند
3
و مناسب صحنهپردازي يكدست ، بازيهاي درست ، شخصيتپردازي
.است فيلم اين ويژگيهاي ديگر از جذاب گفتار
دركي با را او شخصيت "فرخنژاد حميد" كه فرحان ،
است برخوردار پرداختي چنان از ميبخشد ، جان شگفتانگيز
همدلي و ميشود بدل فيلم شخصيت قبولترين قابل به كه
.برميانگيزد فيلم ديگر شخصيتهاي از بيش را تماشاگر
ميرسد نظر به خشونتطلب و زورگو مردي ظاهر در كه او
شخصياش درك و عشيره بر حاكم مناسبات بين كه است شخصيتي
در و نگاه در را ترديد و سرگرداني اين و است سرگردان
همراه زبان لكنت و واژهها برخي تكرار با خود كلام
بازي برابر در خصوص به فرخنژاد پرقدرت بازي.ميسازد
و دارد بيشتر نمودي " احلام" و "دكتر" درخشان نهچندان
شخصيت با چنان او.ميگشايد بازيگري در را تازه فصلي
پرورش را او شخصيتي ابعاد چنان و است شده عجين فرحان
و رابيكم خود نقش بازي ، جاي به فيلم سراسر در كه ميدهد
.ميكند زندگي كاست ،
-ميكند بازي "رنگزن سلميه" را آن نقش كه -"هاشميه خاله"
شخصيت سادگي عين در كه است فيلم مطرح شخصيتهاي ديگر از
از را زندگياش از زيادي سالهاي كه او.دارد پيچيدهاي
تصميم و ميشود متحول احلام با گفتوگو در داده دست
دهنده تكان صحنه ودر بايستد ستمگري اين برابر در ميگيرد
.درميآورد پاي از حجله آستانه در را فرحان فيلم انتهايي
و تضاد از تبلوري با كه خالههاشميه شخصيت پرداخت
و جذاب چهرهاي او از است ، همراه هوشمندانه تناقضهاي
.ميسازد باورپذير
امتيازات ديگراز يكي وكيل نقش در صميمي پور سعيد بازي
ميشود ، ظاهر پرقدرت گذشته همچون كه او.است فيلم اين
در ميكوشد اما دارد چشمگير درخششي حضور لحظات در اگرچه
آن كلاسيك و منسجم يكدست ، ساختار فيلم ، عوامل همه كنار
.بخشد كمال را
4
كه خواند گروهي كار يك خوب نمونه ميتوان را عروسآتش
محسوس تبلوري آن در دستاندركارانش همه هماهنگي و يكدلي
خودنمايي براي جايي كه است گروهي اثر يك فيلم.دارد
از يك هيچ نيست قرار و نميگذارد باقي آن عوامل تكتك
كه نكتهايست اين.كند تحميل ديگري بر را خود كار ، اجزاي
كار ظاهري شكل و ساخت در كه مضمون در تنها نه "آتش عروس"
است دليل همين به شايد و ميدهد نشان پافشاري آن بر نيز
به رسيدن در و برميانگيزد مخاطب در را باورپذيري حس كه
در او با را گفتمان مناسبترين قهر يا گفتوگو موازنه
ويژه هويتي خود براي بخواهد وبيآنكه ميگذارد ميان
در دروغين ، و واهي اميدهاي از پرهيز با ميكوشد ، بسازد
امروز اجتماعي زندگي از آيينهاي بديع و تازه مكاشفهاي
... عشق و آگاهي خشونت ، و جهل از آميزهاي ;باشد ما
شيدفر علي
تابستان فوقالعاده " فيلم "
با تابستان 79 فوقالعاده شماره فيلم سينمايي ماهنامه
.شد منتشر متنوع مطالبي
جهاني ، عرصه در ايران سينماي آتش ، عروس فيلم پرونده
دن ايران ، سينماي در رنج تصوير وايلدر ، بيلي با گفتوگو
جشنواره هيجدهمين سيلز ، جان سينماي سيندرلا ، و كيشوت
از راهبهها اين تلويزيون ، در خبر آسيبشناسي برگامو ،
جمله از مهر ماه متولد به ديگر نگاه دو آمدهاند؟ كجا
.است شده منتشر فيلم شماره اين در كه است مطالبي
يافت افزايش بروجرد در فيلم توليد
توليد و ساخت :گفت بروجرد جوان سينماي مسئولانجمن
سال با درمقايسه دربروجرد ، سينمايي بلند و كوتاه فيلمهاي
.داشت رشد درصد گذشته 30
سينمايي و انيميشن كامپيوتري ، فيلم امسال 55:افزود وي
.شد توليد شهرستان دراين
و اجتماعي فرهنگي ، علمي ، موضوعات با شده توليد فيلمهاي
.شدند گذاشته نمايش به خارجي و داخلي درجشنوارههاي مذهبي
ساخت دردست سينمايي فيلم يك و كوتاه فيلم هماكنون 12
با سينمايي فيلم ساخت اعتبار ، ادامه كمبود دليل كهبه است
.است مواجه مشكل
شكسته" و "كلو" مستند فيلم دو گذشته سال:ميرزاييافزود
مختلف جشنوارههاي از شهرستان توليدياين "پير
.گرفتند نقره و طلا مدالهاي بينالمللي ،
سينماي بررسي جلسه در رفيعا بزرگمهر
ريشهيابي سينما وظيفه :آن مخاطبين و نوين
دردهاست
باعنوان سينما كاربردي جلسات مجموعه از جلسه سومين
فيلمساز رفيعا ، بزرگمهر حضور با آن ومخاطبين نوين سينماي
گزارش به.شد برگزار اهواز آفتاب تالار در سينما مدرس و
از مازنده" فيلم نمايش از پس اهواز از همشهري خبرنگار
و علاقهمندان حضور در و ميليمتري طريقه 16 به كه "آنيم
كارگردان بود ، آمده در اجرا به جوان سينماي انجمن اعضاي
سينما و هنر از كه گوناگوني تعاريف به اشاره ضمن آن
را خودش مخاطب كه است چيزي آن هنر امروزه:گفت ميشود ،
.برساند هنرمند سطح به
.كند كار توانا شاعر معادل بايد ابزارش و تفكر با هنرمند
.است بخشيدن تعالي بلكه نيست دادن كارهنرآموزش كه چند هر
قديمي فيلمهاي ميبايست احترام باكمال امروزه:افزود وي
پيوند عصر حاضر ، عصرگذاشت درموزه را (..و كلاسيك)
.برد بهره مختلف عناصر از همواره بايد و است وانسان ماشين
بايد جديد و واقعي سينماي:گفت ادامه در رفيعا بزرگمهر
در كه باشد اتفاق و حادثه محل در سينماگر همراه همواره
و بود نخواهد مصنوعي عوامل ايجاد به احتياج ديگر صورت آن
و قلم مانند گذاشت دوش بر بايد را سينما عبارتي به يا
.كرد منتقل سريع و خبرنگار كاغذ
هنرمند.دردهاست ريشهيابي هنر وظيفه:كرد تصريح رفيعا
كه ميبيند چيزهايي زيرا آدمهاست ، بقيه از حساستر
سينما ، بودن علم بر تاكيد ضمن وينميبينند ديگران
استعداد به بقيه و است علم درصد از 60 بيش سينما:افزود
.برميگردد
چگونه" "ميگويي؟ چه" اصول به بايد فيلم يك ساخت در
توجه همواره "دارد گفتن ارزش گفتههايت آيا" و "ميگويي؟
در سينما مدرسكاره هيچ يا است نابغه يا سينماگر.داشت
اظهار فيلمها اكثر شدن ازتجاري تاسف ابراز ضمن خاتمه
معناي به قبل مثل ديگر سينما تعاريف كه كرد اميدواري
.نباشد تفرجگاه
اروپايي جشنوارههاي در ايراني فيلم 40
جشنوارههاي در ايراني كوتاه فيلم جاري ، 40 سال ماه آبان
.ميكنند شركت سوئيس و انگلستان فرانسه ، كشورهاي فيلم
از ايران ، جوانان سينماي انجمن عمومي روابط بهگزارش
خوشههاي" نامهاي به كوتاه فيلم هفت اين 40فيلم ، ميان
،"است سفيد خانه" ،"زميني آيههاي"،"گرگ پاي رد" ،"عشق
دومين و بيست در "فالقهوه" و "پري و علي" ،"جايزه"
فرانسهحضور كشور در "مديترانه" بينالمللي جشنواره
.داشت خواهند
جشنواره اين در ايراني فيلمهاي كه است بار نخستين اين
تا 15 از 6 كه
.درميآيند نمايش به ميشود برگزار ماه آبان
،"چيتا چينه" ،"...ها" نامهاي به كوتاه فيلم همچنين 9
،"چارشو" ،"فستيوال" ،"ناتمام داستان يك"،"اكولوژي"
جشنواره در "راهبان" و "اپوش"،"ايل يك خانه يك - يموت"
.دارند شركت انگلستان بريستول
ماه آبان تا 29 از 25 "بريستول" كوتاه فيلمهاي جشنواره
.ميشود برگزار
جوانان سينماي توليدات از كوتاه فيلم اين 24 بر علاوه
كوتاه فيلمهاي بر مرور و مسابقه بخش شركتدر براي ايران
.است شده سوئيسارسال وينترتور جشنواره ايران
،"زن يك شناسايي" ،"دايره" ،"او تيل" ،"ساحل بر موج"
،"شدي زنده كه دادي انجام سختي كار تو"،"عروسكم و من"
،"كانديدا" ،"توپ" ،"ديارآفتاب كندوان" ،"سايه و مرد"
از برخي اسامي "عروسك"و "جان سرزمين" ،"پرواز سوداي"
.سوئيسهستند كوتاه فيلم جشنواره در شركتكننده فيلمهاي
روز سه و آغاز ماه آبان وينترتور 20 كوتاه فيلم جشنواره
.خواهدداشت ادامه
شرقي قصهگوي كيارستمي
گستره در ادب و انديشه هنر ، مباحث سلسله از نشست ششمين
روايت شناسي ساختار" موضوع با اسلامي -ايراني فرهنگ
"كيارستمي سينماي بر آن تاثير و ايراني متلهاي و قصهها
.شد برگزار ياري منوچهر سخنراني با گذشته هفته
شرقي و ارسطويي روايت ساختار از ياري منوچهر نشست اين در
و كرد ياد متل و داستان در روايت ساختار دوگونه عنوان به
و است پرداخته درام فنون به شعر فن كتاب در ارسطو":گفت
ناميد دنيا دراماتورژ اولين را او ميتوان لحاظ اين از
متشكل را آن و است ساختاري تحليلي درام از او تحليل زيرا
صحنهآرايي و دكور منظر ، سيرت ، داستان ، مضمون ، جزء شش از
جزء را داستان ارسطو.ميداند (ديالوگ) زبان و ، آواز
".ميدانست درام مهم و اصلي
"ارسطويي" روايت ساختار مورد در خود سخنان ادامه در ياري
و محتمل بايد داستان حوادث روايت گونه اين در":گفت
بيايند ، در بيرون يكديگر دل از حادثهها يعني باشند ، علي
مثلثي شكلي خود وفرود اوج مقدمه ، با ساختار اين نتيجه
نوع اين در.است درام متعارف شكل واقع در اين و دارد
وحدت حوادث در و ميبرد پيش را داستان تعليق ، روايت ،
".ميكنند حركت واحد خطي موانع يعني دارد وجود
و علي رياضي ، صورت به ارسطويي روايت ساختار":افزود وي
نتيجه به آن از كه دارد كبرايي و صغرا يعني است منطقي
ميگيرد ، صورت وهرمي پلكاني صورت به و ميرسيم نهايي
".است پله پله كه هرمي
:گفت (جغرافيايي شرق)"شرقي" روايت ساختار مورد در ياري
روايت ، در روايت و تودرتو ساختاري روايي ، ساختار اين"
در داستان طريق از تعليق و است غيرعلي و شونده تكرار
گروه اين از كه است ، آن از گريز نوعي به و داستان
عطار "منطقالطير" ،"شب يك و هزار" داستانهاي به ميتوان
جمله از ايراني متلهاي و كلاسيك آثار در مولوي "مثنوي" و
در منگول و شنگول و دويدم و دويدم سوسكه ، خاله قصه
".كرد اشاره عوام ادبيات
بسيار كيارستمي سينماي در را شرقي ساختار از استفاده وي
در كيارستمي":داشت اظهار خصوص اين در و كرد توصيف موثر
را شرقي روايت ساختار خود ، فيلمسازي دوران از برههاي
فيلمهاي تمام در سينما عرصه در سابقه سال با 30 و برگزيد
نان" فيلمهاي و است برده بهره ساختار اين از نحوي به خود
،"تجربه" ،"مسافر" ،"تفريح زنگ" ،"كلوزآپ" ،"كوچه و
"گيلاس طعم" و "كجاست دوست خانه" ،"عروسي براي لباسي"
".شدهاند تهيه ساختار نوع همين در همه
است ، خطي صورت به روايت كيارستمي آثار در":كرد اضافه وي
داستانهاي مثل و ميشود تعريف خط يك در (Plot) پلات يعني
"كجاست دوست خانه" فيلم از.ندارد پيچيدهاي حوادث چخوف
شرقي ساختار صورت به كيارستمي روايت ساختار بعد ، به
فيلم در ساختار همين و اوست كار عطف نقطه كه درميآيد
"گيلاس طعم" فيلم درميرسد خود اوج به "گيلاس طعم"
نظر به و است ترجيعبند داراي و متلوار فيلم ساختار
".است شده تعريف مخاطب براي ابتدا از فيلم داستان ميرسد
انگليس در آسمان بچههاي نمايش بازتاب
تالار كهدر مجيدي ، مجيد ساخته "آسمان بچههاي" فيلم
مورد بود ، آمده در نمايش به لندن در انگليس مليسينماي
.گرفت شهرقرار چاپاين روزنامه چند توجه
را فيلمي ميتوان كمتر مينويسد ، ارتباط اين در گاردين
سمبل يا و بوده "جذاب"آسمان بچههاي نظيرفيلم كه يافت
.باشد ايران"نوظهور و عالي نوين سينماي"
فيلم اين اصلي نوجوان بازيگر دو نقش ايفاي روزنامه اين
در كه صديقي بهار مينويسد و كرده توصيف"آور شگفت" را
دوستداشتني نقشميكند ايفاي زهرا نام به دختري نقش
.ميكند عمل فكر با شيريني طرز به و بوده
ايفا را علي نقش كه هاشميان فرخ امير مورد در گاردين
مرتبا و بوده حساس و باهوش بينهايت" مينويسداو ميكند
."ميباشد اشكريختن آستانه در
است آرام و واضح فيلم يك آسمان بچههاي گاردين ، نظر به
حال ، عين در ولي دارد را كودكان داستانهاي ووقار سادگي كه
ميدهد ، اجازه فيلم اين به آن صراحتاحساسي و روشني طنز ،
.كند برقرار بزرگسالانارتباط و خردسالان با مستقيما
با آسمان بچههاي فيلم از نيز تلگراف ديلي روزنامه
مينويسد ، و است كرده ياد احساساتي فيلمعميقا يك عنوان
مورد در كاوش" به چارلزديكنز داستانهاي نظير فيلم اين
.ميپردازد "كودكان مشكلات
ميافزايد ، گرچه "اوهيگان اندرو" روزنامه اين هنري منتقد
طرز به آسمان بچههاي فيلم قسمتهاي از برخي
دو نقش ايفاي ولي است سادهلوحانه اي عصبانيكننده
و شيرين ازپايان قبل و بوده عالي آن اصلي نوجوان بازيگر
.كرد متقاعد مرا آن ، انتظار از دور
|