راهي گذشته از انتقاد مقاله به پاسخي
عطف نقطه ;آينده براي است
سربانگ
نيست اين ايراني موسيقي بضاعت
راهي گذشته از انتقاد مقاله به پاسخي
عطف نقطه ;آينده براي است
:درآمد
سيما و صدا موسيقي اشاعه و حفظ مركز پيرامون گفتوگو
نوشته.ودارد داشته تداوم صفحه اين در كه است مدتي چند
خانم نوشته به پاسخ در و گذشته مطالب استمرار در زير
رابه عاليمقام خوانندگان شما توجه كه يافته نگارش حلاج
.ميكنيم جلب آن
محترم روزنامه در شماره 2193 در مرداد 1379 تاريخ 25 در
مركز سابق مدرس و سنتور نوازنده از مطلبي صفحه 10 همشهري
ارتباط در كه بود گشته درج حلاج رويا خانم سركار آموزش ،
ميدارم ، اذعان قبلا.است ضروري نكته چند ذكر آن مفاد با
مرداد 1379 تاريخ 4 در همشهري روزنامه در اينجانب پاسخ
يادآوري صرفا مهدوي رضا آقاي مقاله به (شماره 2175)
مسائل درباره مختصر اشارتي جز به و بود اخلاقي نكتهاي
موسيقي ، سابق اشاعه حفظ مركز در موسيقي آموزش تخصصي
ديگري خاص مطلب بود ، بسيار وسخنها حرفها كه باوجودي
را موضوع حلاج خانم كه آنجا از معالوصفنگرديد مطرح
تشخيص و يادشده مركز در موسيقي آموزش وضعيت با مرتبط
است سالي چند كه آن ضمن نمودهاند تحليل و تشخيص اينجانب
و ايشان شخص جهت همواره لكن ننمودهام ، زيارت را ايشان
به ناگزير اذهان شدن روشن جهت و قائلم احترام هنرشان
:هستم مذكور موضوع پيرامون مطلب چند يادآوري
و حفظ مركز در آموزش مسئول اينجانب سالهاي 761373 -1
آقاي مديريت به مدت اين در آموزش مركز و بودم سابق اشاعه
پور مرتضي نادر آقاي سپس و سال 1375 حدود تا داودگنجهاي
و وقت مديران دستورات مجري تنها واينجانب ميشد اداره
و استادان پيشنهادهاي معمولا و بودم آموزش شوراي مصوبات
ارائه شورا به محترم اعضاي حضور در را خود نظريات
تصويب صورت در و ميگرفت قرار مشاوره مورد كه ميدادم
.ميگشت ابلاغ اينجانب به اجرا جهت
ساختمان ، بازسازي و تعمير از پس مركز سال 1373 اواخر -2
آغاز مجددا را خود فعاليت موسيقي مركز از بخشي عنوان به
.(بود سازمان آموزشي معاونت از بخشي آن از قبل تا) كرد
همزمان مذكور مركز در اينجانب خدمت با كه فوق تاريخ در
منحصرا بردهاند نام حلاج خانم كه استاداني از بود ،
و واداني فروهري ، فرهمند ، محمود مقدسي ، شفيعيان ، آقايان
نام كه مدرسين ديگر و داشتند حضور سعيدي و پريسا خانمها
كه بودند رفته مركز از يادشده تاريخ از قبل بردهاند
.نداشت مركز جديد تشكيلات با ارتباطي
سيما و صدا انقلاب از پس" نمودهاند ذكر حلاج خانم -3
".نگرفت نظر در بودجهاي مركز براي
وجود و اشاعه و حفظ مركز وسعت با ساختماني كه صورتي در
مخارج و استادان حقوق پرداخت همچنين متعدد ، كارمندان
در) هنرجويان اندك شهريه از ميتوان چگونه را متفرقه
علاوه كرد؟ تامين (خصوصي آموزش مراكز با همزمان مقايسه
يا پرداخت عدم جهت تسهيلاتي سالهاي 761373 در كه آن بر
در كوشا و مستعد هنرجويان جهت ناچيز شهريه همان تخفيف
افراد شهدا ، كارمندان ، خانوادههاي كمبضاعت ، حال عين
.بود شده گرفته نظر در جانباز و آزاده
اذعان حلاج خانم كه كميت به دادن بها موضوع به راجع -4
هنرجو پذيرش چگونگي سال 1373 از زيرا متعجبم ، نمودهاند ،
تست) آزمون طريق از هنرجويان پذيرش و يافت تغيير كاملا
(فراگرفتگان جهت عملي آزمون و مبتديان جهت موسيقي هوش
ماه هرسه كه داخلي آزمونهاي در كه آن ضمن ميشدند ، گزينش
ميشد داده تذكر كار كم هنرجويان به ميشد ، انجام يكبار
اين به.ميشدند حذف آموزش ادامه از تكرار صورت در و
بلكه نگرديد ، اضافه كلاسها به مدت اين در تنها نه ترتيب
و شد جلوگيري كلاسها تعدد از محسوسي طور به
نمودن دور و كيفيت سوي و سمت به طبعا برنامهريزيها
طوري به.گرديد متمايل موسيقي آموزشگاه به تبديل از مركز
نظر تحت ممتاز نوازندگان تدريج به برادران بخش در كه
به كه آماتورنمودند اركسترهايي تشكيل به مبادرت استادان
.ميپرداختند همنوازي و تمرين
شوراي دستورالعمل براساس گفت بايد تدريس كيفيت درباره -5
در بخصوص تدريس شيوه تعدد به توجه با گرديد مقرر آموزش
حتيالمقدور و پذيرد صورت هماهنگي سنتي ، موسيقي بخش
از بعضي ميان اين در كه شوند نزديك يكديگر به شيوهها
به متاسفانه و گرفتند خرده شورا تصميم به محترم استادان
همكاري استادان از بعضي آن به نزديك دلايلي و فوق دليل
و بحث اين به ورود قصد كه كردند قطع مركز با را خود
را شورا تصميم صرفا ندارم ، را آن نادرستي يا درستي
.نمودم مكتوب
كه كرد مقرر شورا استادان ، همكاري ادامه با ارتباط در -6
و نگيرد قرار انتخاب اصلي ملاك بودن ممتاز نوازنده صرفا
شيوه به نسبت شورا كه استاداني بخصوص استادان كليه از
شورا در داشت اندكي شناخت يا و نداشت شناخت آنها تدريس
اطلاعاتي خود روش و تدريس چگونگي به نسبت و يابند حضور
كه استادان از بعضي متاسفانه كه بگذارند اعضا اختيار در
را تصميم اين نميكرد ، تجاوز نفر دو يا يك از تعدادشان
دقيقه چند نشدند حاضر حتي و نمودند آزمون و تست به تعبير
ترك به تصميم سپس گروه ، همين.يابند حضور فوق درجلسات هم
نتوانست هم شورا اهداف انتقال متاسفانه و گرفتند مركز
در.بازدارد عجولانه قضاوت و شتابزدگي اين از را آنها
كيفي سطح ارتقاء جهت تمهيدات اين تمامي كه صورتي
اهانتي قصد ناكرده خداي و ميگرفت انجام هنرجويان
.يافتند حضور فوق درجلسات استادان اكثر كه نبودچرا
بهترين سالهاي 761373 در فرمودهاند حلاج خانم اينكه -7
جايگزين آماتور مدرسان و نمودند ترك را مركز استادان
كه استاداني به است ناخواسته اهانتي ميكنم تصور شدند ،
بايد آنها و نمودند خدمت مركز در فوق سالهاي فاصله در
دوره در ميكند ياري ذهنم كه جايي تا لهذا.باشند پاسخگو
شفيعيان و تهراني آقايان سنتي موسيقي بخش در مذكور
تار)فرهمند محمود ،(تار سه و تار)رحيمي محمدرضا ،(سنتور)
،(تنبك)ياسري داود ،(تنبك)گنجهاي كامبيز ،(سهتار و
عظيمي ، صالح ،(كمانچه)كامكار اردشير ،(ني) فروهري بهزاد
آذر خانمها بخش در و...و (ايراني آواز)رحيمي منتشري ،
،(ايراني آواز) فرهادي ،(تنبك) فرشچيان ،(سنتور) هاشمي
سال 1376 تا البتهميكردند تدريس... و (سهتار) مقتدر
تا آنها اكثر معذلك يافتند ، تغيير اسامي اين از بعضي
افتخار ميكردم ، خدمت آموزش مركز در كه روزهايي آخرين
.داشتم را آنان با همصحبتي و همكاري
و جوانان تمامي از آمده بوجود موقعيت با است ضروري -8
براساس كه شهرستاني مستعد و علاقهمند نوجوانان
داشتيم قصد موسيقي مركز اين وقت مديريت دستورالعمل
فراهم برايشان موسيقي تكميل يا و آموزش جهت امكاناتي
راههاي از سفر رنج تحمل با كه جواناني بطلبم ، پوزش آوريم
تشريف استانها در سيما و صدا مراكز به نزديك و دور
لازم.واداشت شگفتي به را ما استعدادشان ومشاهده آوردند
توان در كه امكاناتي تمامي با بدانند عزيزان اين است
نزديك از آزمون برگزاري مرحله در طرح اين كردم سعي داشتم
كه را مصوري و مكتوب گزارشات و نماند مسكوت استان به 16
لكن كردم ارائه كرارا بودم كرده تهيه داوطلبان اين از
شد ، گزارشها تورق دلخوشيم تنها قبل از مايوستر بار هر
آخرين شاهد ايرانجوان مجله شماره 44 كه طوري به حتي
چهره و ساز صداي ياد به لهذا.است رابطه اين در تلاشم
ديگر مراكزي در اميدوارم و هستم آنها همه مشتاق منتظرو
.كنند دنبال را خود هدف
هر در اصولاميدانم ضروري را نكتهاي ذكر پايان در
هنري فرهنگي مركزي با شما كه زماني بخصوص وتحولي تغيير
ندارد ، قرار خود جاي در چيز هيچ كه ميشويد روبهرو
با و باشد داشته وجود اشتباه از درصدهايي كه است طبيعي
اين نگاهداشت ، راضي را همه نميتوان كار وسعت به توجه
(سابق اشاعه و حفظ) موسيقي آموزش مركز براي عينا موضوع
.ميكند صدق هم
تربيت داديم انجام كه كارهايي و موجود مكتوبات براساس
جمهوري نظام عاليه اهداف با كه را ومتخصص متعهد نوازنده
قرار خود برنامههاي سرلوحه باشد ، داشته همسويي اسلامي
آموزش مركز با مرتبط بعضي كه كاستيها تمامي با و داديم
گرفتيم كار به هدف و راستا اين در را خود سعي نبودند ، هم
از دوره اين تنها نه حلاج خانم زعم به ارتباط اين در و
و عطف نقطه را آن بلكه نمينمايم ، كتمان را خدمتم
كوتاه نسبتا مدت اين در خوشوقتم و ميدانم افتخاري
متوسط و مستعد نوجوانان و جوانان دركنار داشتم توفيق
مبرز و متعهد استادان از جمعي و مادي لحاظ از الحال
آقاي نامه به پاسخگويي در چنانچه و باشم ايران موسيقي
جهت به گذشتم گونه اشارت يا و نياوردم آن از ذكري مهدوي ،
مقابل در انسان معتقدم همواره بلكه نبود ، بيصداقتيم
خداوند نزد بايد نخست درجه در ميدهد انجام كه اعمالي
را ، كوتاه دوره اين و نباشد سرافكنده خود وجدان و متعال
از معالوصف.ميدانم خود كاري عمر دوره بهترين حتي
موجب مسئوليت ضرورتهاي به بنا و ناخواسته كه كساني تمامي
استاد ، از اعم ، كردم فراهم را آنها آزردگي و نگراني
اميدوارم و ميطلبم پوزش عميقا...و والدين هنرجو ،
با و باشم داشته همراه آنهارا خير و بخشش دعاي همواره
حد در حقير گونه اشارت گاه و خلاصه توضيحات كه آرزو اين
.گيرد قرار قبول مورد مانع و جامع
طاهري معصومه
سربانگ
نجوا -الف
كنيد رعايت را نوازندگان حقوق
رضايت جلب بدون خصوصي ، اجراهاي برخي انتشار حكايت
كه است پسنديدهاي چندان نه سنتهاي جمله از نوازندگان
است گرفته رونق و رواج موسيقي اهل ميان در است سالي چند
نيست ، خصوصي اجراهاي به منحصر !ضعيفكشي اين البته و
پايان به اجرا كه هنگامي نيز ، موسيقي گروههاي در بلكه
آغاز كنسرتها ، از حاصل درآمد تقسيم شيرين بحث و ميرسد
ميشود آن نتيجه و ميكند باز سر اختلافها ميشود ، تازه
شاهد را معروف بسيار گروههاي از نوازندگان شدن جدا كه
نوار يك انتشار زمينه اين در اتفاق تازهترين.هستيم
اثر اين وقتي كه است (آواز و تنبك و تار) نوازي سه كاست
كه دريافتند تنبك و تار نوازندگان شد ، نشر بازار روانه
بازار به نوازندگيشان حقوق رعايت بدون آنها ، از اثري
.است شده عرضه
هاست ناگفته از سرشار سكوت
در شهرستانها از برخي مختلف كنسرتهاي كه است سالي چند
خلقي و ساقط اجرا از !برخيها دخالت با و لحظات آخرين
آش از گرمتر كاسههاي گاه ، همه كه ميشوند گروهي سرگردان
است داده روي ساري شهرستان در اتفاق تازهترين.بودهاند
مجوز دريافت با كشورمان محليخوان هنرمندان از يكي كه
تمهيد و تهيه كلي و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت از اجرا
و ماند باز اجرا از دقيقه 90 در موسيقي ، اجراي براي
در موسيقي سالانه اجراهاي تعداد شايد كه ساروي شهروندان
!مساعي به نرسد ، هم دست يك انگشتان تعداد به شهر آن
دولت نماينده تاييد به كه سالم برنامه يك ديدن از گروهي
هر درماندند محروم است ، رسيده نيز ايران اسلامي جمهوري
از را خلقي كار ، اين با ميكنند گمان كه آنهايي حال ،
برايشان اخروي ثواب و دادهاند نجات !كبيره گناهي
حفظ !حرام فعلي شنيدن از را فراواني گوشهاي و خريدهاند
مختلف شبكههاي به است پسنديدهتر كردهاند ، حراست و
نيازمند هم خاصي تجهيزات به آنها دريافت ديگر كه مرزي
.دهند ندا برزن بام بر را خويش كار سپس و بزنند سري نيست ،
اين محكوميت عدم و خاموشي زمينه اين در جالبتر نكته
تنها قرار از كه كاري.است دولتي نهادهاي سوي از اقدام
اجرا مجوز دقيقتر ، عبارت به ;ميدهد روي موسيقي عرصه در
هم به كنسرت كه هنگامي اما ميشود ، صادر ارشاد سوي از
موسيقي مسئولان سوي از حمايتي و صدايي ميخورد ،
.است ناگفتهها از سرشار سكوت قرار از برنميخيزد ،
نيست اين ايراني موسيقي بضاعت
سيما ، كه و صدا از است هنري برنامهاي عنوان شبانه نسيم
...و هنر و فرهنگ حوزه در گستردهاي و فراخ بسيار مقوله
به نياز آنها از كدام هر پرداختن كه گرفته پيش در را
.متنوع چنين موضوعاتي به رسد چه تا دارد ، جامعيت و پختگي
از خارج و پراكنده سخنان به حد از بيش برنامه مجريان
هنر حساس روح و لطيف ذوق كه امري ;ميپردازند موضوع
جاي به آنها نميشمارد ، مستحسن را آن هنردوستي و خواهي
ميپردازند يكديگر از تمجيد و تعريف به هنري مسائل بررسي
در.دهند حيف به را بينندگان و خود وقت كار اين با تا
با رابطه كردن برقرار براي است وسيلهاي گفتن كه حالي
محترم مجري كه است رنجآور بسيار وقت ، اتلاف نه مخاطب
...واقعا ، واقعا ميگويد ، بارها جمله هر در شبانه نسيم
زبان در سخنوري ضعف بارز نمونههاي از گفتن سخن اينگونه
و شدهاند مبتلا آن به سيما مجريان كه ماست روزگار فارسي
يك هر عاميانه و سخيف زبان اين از بهرهجويي در متاسفانه
.ميجويند سبقت ديگري از
.بازميگردد موسيقي بخش به برنامه اين ديگر ضعف نقطه
ساز تنها تاكنون برنامه اين شروع از كه است تعجب بسي جاي
.ميشود معرفي سنتور
وجود سنتور از غير ديگري ساز ايراني ، موسيقي در آيا
ندارد؟
انحصاري حالت از برنامه اين اميدواريم آنكه نهايت در
كم كه جوان و خوب هنرمندان و مجرب كارشناسان و شود خارج
از برنامه و شوند دعوت برنامه اين به نيستند ، هم
آن مخاطبان و گزيده دوري ملالآور و خستهكننده يكنواختي
و آوازي و سازي موسيقي بضاعت كه دريابند هم آبها سوي
آن تبليغ برنامه اين در كه است آن از بيش ايراني ، كلاسيك
.ميشود
كرج از ف.م
|