تحصيلات :كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت
كارشناسي سطح به سوم برنامه پايان تا فرهنگيان
مييابد ارتقاء
سطوح و سبكها تعريفها ، ;خلاقيت
نيكآيين نشر از شعر كتاب هفت
گرايش :جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
است فرهنگي توريسم جهاني ، گردشگري در غالب
تحصيلات :كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت
كارشناسي سطح به سوم برنامه پايان تا فرهنگيان
مييابد ارتقاء
شد اعلام ايثارگران مدارس در ثبتنام شرايط
پايان تا كشور فرهنگيان تحصيلات سطح :فرهنگي علمي گروه
تا بلندمدت ، آموزشهاي چارچوب در و توسعه سوم برنامه
.مييابد ارتقاء "كارشناسي مقطع"
وزارت انساني ونيروي معلم تربيت ادارهكل معاون صابري
شيمي آموزش كنفرانس چهارمين دوشنبهدر روز وپرورش آموزش
علوم ، همكاريوزارت با امر اين:افزود كرمان در كشور ،
.ميشود محقق فناوري و تحقيقات
آموزش نيازمند توسعه زيربناي اينكه به اشاره با صابري
در را نقش محوريترين معلمان:است ، گفت انساني نيروي
.دارند كشور در توسعه به دستيابي
وزارت انساني نيروي و معلم تربيت كل اداره:افزود وي
آموزشهاي معلمان علمي سطح برايارتقاء وپرورش آموزش
.است كرده پيگيري را بلندمدت و كوتاه
به باتوجه كوتاهمدت آموزشهاي بخش در:گفت او
راستاي در دورههايي هرسال شده انجام نيازسنجيهاي
.برگزارميشود مختلف استانهاي در معلمان شغلي نيازهاي
آموزشهاي تاثير و كوتاهمدت و بلند آموزشهاي تلفيق وي
فرهنگيان تحصيلي مدرك و مزايا و وضعيتحقوق بر كوتاهمدت
.كرد عنوان وپرورش آموزش وزارت سياستهاي جمله از را
آموزش وزارت انساني نيروي و معلم تربيت ادارهكل معاون
:گفت آموزشي كنفرانسهاي برگزاري اشارهبه با پرورش و
برگزار كشور كنفرانسهاييدر مختلف رشته چهار در سالانه
.ميشود
سال سه طي نيز معلمان آموزشي علمي انجمنهاي:افزود صابري
تمركززدايي ، و مشاركت بر مبني دولت راستايسياست در اخير
كشور سطح در آموزشي انجمنعلمي تاكنون 13 و يافته توسعه
.كردهاند دريافت فعاليت مجوز
و انجمنها اين گسترش و تقويت با كرد اميدواري اظهار وي
دانش و معلمان آموزشي مشكلات از پيشنهاداتبسياري ارائه
.شود برطرف آموزان
اين در نيز ايران شيمي مهندسي و شيمي انجمن دبير
و صنايع پيشرفت فناوري ، علوم ، رشد شكوفايي كنفرانس
.دانست مرتبط شيمي علم پيشرفت با را اقتصادي بالندگي
دانشآموزان هماكنون:گفت هروي مجيد دكتر حال اين با
آنها ندارند ، شيمي رشته در بهتحصيل علاقهاي و انگيزه
خود دانشگاه نخستتحصيلات رشته عنوان به را شيمي ندرت به
.ميكنند انتخاب
نفر يك جز به نيز المپيادها برگزيده اعضاي:افزود وي
.نكردهاند انتخاب تحصيلي رشته عنوان رابه شيمي هيچكدام
سطوح و سبكها تعريفها ، ;خلاقيت
پوچيو جي جرارد :نويسنده
نعيمي وحيدرضا :تلخيص و ترجمه
خلاقيت ، مورد در مطالعه پژوهشي ، زمينههاي ديگر به نسبت
سال 1950 از.ميشود محسوب نوپا حيطهاي نسبتا
و خلاقيت ويژگيهاي روي دقيق مطالعه بسياري ، پژوهشگران
محور.كردند آغاز را خلاق تفكر مورد در نظريه ارائه نيز
تقويت و خلاقيت شناسايي شد ، آغاز كه متنوعي پژوهشهاي
كه پژوهشگراني بيشتر متاسفانهبود آموزش طريق از خلاقيت
اين از را خود تعريف شدند ، خلاقيت مطالعه كار به دست
تعريفي عرضه براي آنان ناتوانايي.كردند ارائه مفهوم
از وسيعتري عرصه خلاقيت بگويند منتقدان تا شد سبب واحد
.درآيد مطالعه به كه است آن
يك تا كوشيد (1961)رودز كه بود انتقاد اين به پاسخ در
تحقيقات بررسي.دهد دست به خلاقيت از واحد تعريف
به را رودز بود ، شده انجام خلاقيت زمينه در كه گستردهاي
يك.دارد وجود پژوهشي اصلي بخش چهار كه رساند نتيجه اين
خلاق فرد ويژگيهاي شناسايي مورد در پژوهشها اين از بخش
بخش.دربرميگرفت را خلاق فرايند اجزاي ديگر بخش.بود
چهارم بخش و خلاق فراورده جنبههاي مطالعه به مربوط سوم
چند هرميدهد پرورش را خلاقيت كه بود محيطي كيفيت شامل
بازماند ، خلاقيت از واحد تعريفي به دستيابي از رودز كه
امكان اين ديگر پژوهشگران به كه كرد عرضه را نظامي ولي
بزرگ و پيچيده مفهوم از كوچكتري بخشهاي كه ميدهد را
.كنند رامطالعه خلاقيت
خلاقيت درباره غلط تصورات
را خلاقيت ماهيت موفقيت با توانستهاند پژوهشگران
به پژوهشي چنين.بپرورانند را خلاقانه استعداد و بشناسند
خلاقيت مطالعه به غالبا كه غلطي تصورات از رازگشايي
كه بيشماري مطالعات رغم به.ميكند كمك ميشود ، مربوط
در تفاهمها سوء برخي هنوز است ، شده انجام موردخلاقيت در
و محققان گريبانگير كه دارد وجود مفهوم اين ماهيت مورد
مورد چند ايزاكسن.دارند سروكار آن با كه است كساني ديگر
مخل كه است برشمرده را خلاقيت مورد در نادرست تصور
.است خلاقيت نظاممند مطالعه
اين است ، كرده شناسايي ايزاكسن كه نادرستي تصور نخستين
تصور اين اساس بر.است سحرآميز پديدهاي خلاقيت كه است
آن از قليل عدهاي فقط كه است نعمتي خلاقيت نادرست ،
.كرد بررسي دقت به را آن نبايد نتيجه در و هستند برخوردار
معتقدند ميكنند ، حمايت نادرست تصور اين از كه آناني
خاصيت تمام بگيرد ، قرار بررسي مورد دقت به خلاقيت اگر
.ميدهد دست از را سحرآميزش
آن ميكند ، ياد آن از ايزاكسن كه نادرستي تصور دومين
از يا ديوانه شخص كه است آن مستلزم بودن خلاق كه است
.باشد غيرمتعادل رواني لحاظ
سفيدمويي پيرمرد خلاق ، دانشمند مورد در عامه تصور مثلا
اين به كه آناني.دارد غيرعادي خصلتهاي حدودي تا كه است
بيماري همچون بايد كه هستند آن بر پايبندند ، نادرست تصور
.كرد پرهيز خلاقيت از
خلاقيت سطح
خلاق استعداد پرورش و شناسايي هدف كه اوليهاي مطالعات
آنچه قبيل از نادرستي تصورات با بايد ميكرد ، پيگيري را
كه نادرستي تصور شايعترينميكرد مبارزه شد اشاره آن به
خلاقيت كه بود آن ميآمدند ، فائق آن بر بايد پژوهشگران
از اوليه پژوهشگران.است شمار انگشت عدهاي آن از صرفا
يكي واقع در.پرداختند خلاقيت به "سطح" ذهني سازه زاويه
توانايي سطح شناسايي پژوهشگران چالشهاي نخستين از
علت همين به.داشت قرار شخص اختيار در كه بود خلاقانهاي
براي چندي سنجش معيارهاي پژوهشگران از شماري كه بود
.كردند عرضه خلاقانه توانايي
شد ، شناسايي وانسجام اطمينان با خلاقيت سطح كه آنگاه
ميتوان آيا كه گرفت قرار محور اين بر مطالعات بعدي گروه
حاكي مطالعات اين اكثر.ياخير كرد تقويت را خلاقيت سطح
شايد.كرد تقويت باآموزش ميتوان را خلاقيت كه است آن از
خلاقيت آموزش آثار روي كه مطالعاتي گستردهترين از يكي
پارنزونولر.شد انجام (1972)نولر پارنزو توسط گرفت ، صورت
با ساله چهارونيم دوره يك در كه دانشآموزاني دريافتند
و خلاقانه مشكلگشايي موضوعات شامل) آگاهي پرورش موضوع
بودند ، كرده شركت (خلاق تحليل و تجزيه فرايندهاي
كنترل گروه اعضاي ميان در كيفي و كمي دراندازهگيريهاي
به سنجشهايي در زيادي تفاوتهاي.داشتند چشمگيري تمايز
توانايي:بود دست اين از موضوعهايي آن محور كه آمد دست
در غيرعلمي پيشرفت علمي ، موضوع خلاقانه كاربرد ذهني ،
از برخي و است خلاقانه عملكرد مستلزم كه حيطههايي
.است مرتبط خلاقيت با كه اخلاقي ويژگيهاي
كه داد نشان شد ، انجام خلاقيت روي كه پژوهشهايي اول نسل
اخيرا.پروراند و كرد شناسايي راميتوان خلاق توانايي
ميزان نظر از تنها نه افراد كه كردهاند كشف پژوهشگران
"سبك" از بلكه برخوردارند آن از كه خلاقي توانايي سطح يا
داراي كه فردي دو ديگر ، عبارت به.هستند متفاوت خلاقيت
به را خود خلاقيت است ممكن هستند ، خلاقيت از يكسان سطحي
.دهند بروز متفاوت كاملا شيوههاي
خلاقيت سبك
سبكهاي و خلاقيت بين رابطه بررسي به پژوهشگران اخيرا
كه اعتقادند اين بر آنان از بسياري.پرداختهاند شناختي
خلق و تصميمگيري مشكلگشايي ، تفكر ، بر شناختي سبكهاي
به پژوهش از حيطه اين ميرسد نظر به.دارد تاثير كردن
با ارتباط در سبكها بررسي آنكه اول.باشد مفيد عللي
كه كرد خواهد كمك نكته اين كشف در پژوهشگران به خلاقيت
چه تحت و افراد از كداميك براي خلاقيت فنون از كداميك
كمك شخص به سبك فهم آنكه دومبود خواهد سودمند شرايطي
طريقي به را مسئله ديگر شخصي چرا ببرد پي كه ميكند
بسا چه سبك فهم اينكه آخر و ميكند حل خود با متفاوت
.كنند مي تكيه گروهي خلاقيت بر كه باشد مهم آناني براي
نقاط مختلف سبكهاي داراي افراد كه است داده نشان پژوهش
از استفاده با.داشت خواهند متفاوتي خلاقانه ضعف و قوت
كارايي ميآورد ، گروه به فرد هر كه قوت نقاط و سبكها
.ميرود بالا گروه موثر
ويژگيهاي بررسي خاص ، شناختي نظريه يك مورد در بحث از پيش
.است مهم شناختي سبك
شيوه به سبك محتوا ، به تا است مربوط شكل به سبك -1
.ميشود اطلاق اطلاعات مشخص پردازش
را متنوعي رفتاري حوزههاي سبكها.است فراگير سبك -2
به كار محل در شخص كه سبكي ديگر بيان به.دربرميگيرد
خانه در كه است هماني زياد احتمال به ميگيرد ، كار
.ميكند استفاده
شخص سبكشناختي.است ثابت زمان خلال در شناختي سبكهاي -3
.ميماند ثابت نسبتا زمان خلال در
اختيار در را سبك هر از قدري افراد.نيست انحصاري سبك -4
ترجيح ديگري بر را يكي ما از كدام هر كه هرچند دارند ،
.ميدهد
است معتقد (1976) مسيك.است خنثي ارزشي لحاظ از سبك -5
بستگي موقعيت به كه دارد تطبيقي ارزش نوعي سبك هر كه
.نيست ديگري از يابندهتر تطبيق همواره سبكي هيچ.دارد
سبكها همه اين بنابر.دارد را خود ضعف و قوت نقاط سبك هر
.هستند سودمند و ارزشمند
عرصه به كه شناختي سبك نظريات اميدواركنندهترين از يكي
كه است نوآوري و تطبيقيابي تمايز است ، شده عرضه خلاقيت
متوجه مديران مشاهده با وي.شد ارائه (1961) كيرتون توسط
كه آورند وجود به تغييراتي ميتوانند مديران برخي كه شد
از خارج فرصتهاي نميتوانند اما بخشد ، بهبود را سيستم
تطبيق" را سبك اين كيرتون.بشناسند را سيستم چارچوب
ميتوانستند راحتي به مديران ديگر.ميخواند "يابنده
ميآورد ، پديد مهمتري تغييرات كه كنند عرضه مختلف طرحهاي
اين كيرتون.بقبولانند را خود طرحهاي نميتوانستند اما
فرضيه اين به مشاهدات اين.ناميد "خلاقانه" را سبك
نام به شخصيتي پيوستار نوعي كه انجاميد (1976) كيرتون
بسيار رهيافت دو متضمن كه دارد وجود نوآور -يابنده تطبيق
.است تغيير قبال در متفاوت
در كار خلال در را امور كه ميدهد ترجيح يابنده تطبيق
دقت ، يابنده تطبيق ويژگي.بخشد بهبود موجود ساختار چارچوب
با را مشكلات وي.است مطابقت و نظم بودن اعتماد قابل
.ميدهد كاهش كارايي و بهبود
و دهد انجام متفاوت شكلي به را امور ميدهد ترجيح نوآور
و ميرسد نظر به بينظم وي گاه.بطلبد چالش به را ساختار
شكستن درهم با.ميپردازد مسائل به غيرمنتظره زواياي از
حل را مسائل متفاوت شيوههاي به امور انجام و الگوها
.ميكند
ميآيد ، پي در كه نوآوران و يابندگان تطبيق توصيف
مهم.برميگيرد در را پيوستار انتهايي طرف دو ويژگيهاي
.نيست انحصاري موقعيت سبك كه باشيم داشته ياد به است
برخي.برخوردارند سبك دو هر از متغيري درجات از افراد
ميدهند نوآوري يا تطبيقيابي به توجهي قابل برتري افراد
.ميدهند نشان علاقه مورد سبك با متناسب زيادي رفتارهاي و
و ميدهند سبكها از يكي به اندكي برتري فقط ديگران
.ميدهند نشان خود از نوآوري و تطبيقيابي سبك ويژگيهاي
: نوآوران و يابندگان تطبيق ويژگيهاي
يابندگان تطبيق
كارايي ، بودن ، اعتماد قابل دقت ، ويژگي از برخوردار *
.مطابقت و نظم خردورزي ، روشمندي ،
. آنها يافتن نه و مسائل حل به علاقهمند *
.كند حل را مسائل آزموده شيوههاي به ميكوشد *
حداكثر با بيشتري كارايي و بهبوددهي با را مشكلات *
.ميدهد كاهش ثبات و استمرار
.ميآيد اعتماد قابل و مطمئن معقول ، نظر به *
.دهد قرار وسيله را اهداف كه دارد ميل آن به *
و است آسيبناپذير كمحوصلگي برابر در ميرسد نظر به *
انجام دقيق كار بلند زمانهاي در بالا دقت با ميتواند
.دهد
.است صائب مشخص ساختارهاي چارچوب در وي نظر *
و ميگيرد چالش به را قوانين احتياط با و ندرت به *
.است مطمئن قوي پشتيباني از كه ميكند را كار اين زماني
در وي واكنش ;است زيادي شخصي ترديد دچار احتمالا *
فشار برابر در ;است بيشتر خارجي مطابقت انتقاد برابر
. است آسيبپذير اقتدار و اجتماعي
نوآوران
امور به غيرمتعارف زواياي از و ميآيد بينظم نظر به *
.ميپردازد
يا ميكند كشف را حل راههاي و را مسائل گفت ميتوان *
تغيير موجود پيشفرضهاي دادن قرار سوال مورد با را مسائل
.ميدهد
خود مقابل طرف اغلب ;ميآيد غيرعملي و غيرمعقول نظر به *
.ميكند شگفتزده را
توجه شده پذيرفته ابزار به اهداف به دستيابي راه در *
.نميدهد نشان چنداني
كوتاه نوبتهاي در فقط دقيق روزمره كارهاي ميتواند *
.ميكند تفويض را روزمره كارهاي سرعت به ;دهد انجام
.شود غالب غيرساختاري موقعيتهاي بر است مايل *
براي چنداني التفات و ميطلبد چالش به را قوانين اغلب *
ندارد گذشته رسوم
اندكي شخصي ترديد فكر ارائه هنگام به ميرسد نظر به *
ندارد ديگران نظر اتفاق به نياز مخالفت ، برابر در و دارد
.كند حفظ را خود نفس به اعتماد كه
يافت افراد همه در شناختي سبكهاي اين است معتقد كيرتون
تصميمگيري و مشكلگشايي خلاقيت ، در سبكها اين و ميشود
تطبيق و نوآوران كه ميكند خاطرنشان وي.ميكند بازي نقش
.هستند برخوردار بالقوه خلاقيت يكساني ميزان از يابندگان
گروه دو هر كه وجودي با ميكند يادآوري كيرتون اما
ميآفرينند ، خود مختص شيوه به يابندگان تطبيق و نوآوران
يافته تمركز نوآوران تشريح روي خلاقيت به مربوط پژوهشهاي
و مهم جامعه توسعه و رشد براي خلاقيت سبك دو هر.است
نخستين نوآورانه خلاقيت نمونه ، طور به.است ضروري
تطبيق خلاقيت و آورد ارمغان بشربه براي را هواپيما
را اطلس اقيانوس عرض كه داد را امكان اين بشر به يابنده
فكري الگوهاي نوآورانه خلاقيت.كند پرواز ساعت چهار ظرف
كه حالي در ميكند ، بنا جديدي الگوهاي و ميشكند را
.ميبخشد بهبود را موجود الگوي يابنده تطبيق خلاقيت
كيرتون.دارند نياز خلاقان گروه دو هر خدمات به سازمانها
بهتر دارد ، سبك نظر از ناهمگوني بافت كه گروهي است معتقد
.شود رودررو اضطراري مواقع با ميتواند همگون گروه از
سازمانها براي ميتواند شخصي تفاوتهاي از استفاده و فهم
بريك ارزشگذاري جاي به بايد سازمان.باشد سودمند بسيار
ارزش يابنده تطبيق و نوآورانه خلاقيت سبك دو هر به سبك ،
.دهد
پژوهشها.هستند متفاوت خلاقيت سبك و ميزان نظر از افراد
با را شخص بالقوه خلاقيت سطح توان مي كه است داده نشان
بين رابطه بررسي جديد ، پژوهشهاي محورداد افزايش آموزش
تا پژوهش جديد حيطه اين.است خلاقانه رفتار و شناختي سبك
از يكي.است داشته همراه به سودمندي نتايج حال به
اشخاصخلاقيت كه است نكته اين به آگاهي نتايج سودمندترين
سبك دو هر و ميدهند نشان مختلف شيوههاي به را خود
.است ارزشمند خلاقيت
نيكآيين نشر از شعر كتاب هفت
بيگي شهريار سرودههاي از كتاب عنوان هفت آيين نيك نشر
.است كرده منتشر سكوت رادرباره (آناندا سيت سات)
غوطهور شگفتي سكوت انتهاي" عناوين با بيگي هنري آثار
صداي" ،"خويشتن همهمه در غريق سكوت غرق" ،"لحظههاست
،"نيست و هست سكوت هماره" ، "نميشنود هيچكس را سكوت
و "من سرايش سكوت سرپرست" ،"صدا بيصدايي سكوت همهمه"
.است رسيده چاپ به "بيانتها و بيآغاز سكوت هستي"
.است شاعر نقاشيهاي از كتابها اين جلد روي طرحهاي
كتابها شمارگان.است پاييز 1378 اول چاپ كتابها همه
تومان كتابها 1000 اين از كدام هر قيمت و است نشده درج
.است
هيچ و است بيگي شهريار مستعار نام ،"آناندا سيت سات"
علت درباره كتابها اين از كدام هيچ در نيز توضيحي
سات" نام انتخاباست نشده داده مستعار اسم اين انتخاب
.است انگيز تعجب كمي "آناندا سيت
گرايش :جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
است فرهنگي توريسم جهاني ، گردشگري در غالب
وزراي اجلاس نخستين ستاد رئيس :فرهنگي علمي گروه
را درگردشگري غالب گرايش اسلامي ، كشورهاي جهانگردي
موانع شدن برطرف خواستار و كرد ارزيابي فرهنگي توريسم
.شد فرهنگي جذبگردشگران
سازمان رئيس و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير معاون
رسانههاي خبرنگاران به دوشنبه جهانگرديروز و ايرانگردي
رفع:گفت فرهنگينياوران مجموعه در خارجي و داخلي جمعي
نيازبه ايران در جهانگردان جذب براي زمينه ايجاد و موانع
.دارد جهاني مخرب تبليغات خنثيسازي
بخش تنشزدايي ، سياست اجراي با:افزود معزالدين محمد
.است شده بياثر ايران عليه تبليغاتمنفي از عمدهاي
نيست ايران به منحصر منفي ، تبليغات اين:داشت وياظهار
كشورهاي ساير ضعف ، و شدت با و شيوههايمختلف با بلكه
سهم كاهش آن ، كهنتيجه است داده قرار هدف را اسلام جهان
.است گردشگري صنعت درآمد محل از كشورها اين
اسلامي ، كشورهاي جهانگردي وزراي اجلاس نخستين ستاد رئيس
حدود 444 را سال 1997 در گردشگري ازصنعت حاصله درآمد
از اسلام جهان سهمكشورهاي كه كرد برآورد دلار ميليارد
.بود دلار ميليارد حدود 31 مبلغ ، اين
حدود سال ، اين در دنيا جهانگردان كل تعداد:گفت معزالدين
درصد هشت تنها تعداد ، اين از كه بود ميليوننفر 613
.كردند سفر اسلامي بهكشورهاي نفر ميليون حدود 48 معادل
و جهانگرد جذب در اسلامي كشورهاي سهم كاهش:افزود وي
پس ايران كه بود مهمي موضوعات از يكي ازآن ، حاصل درآمد
كنفرانس سازمان كشورهايعضو سران اجلاس برگزاري از
فكر به سازمان ، اين دورهاي رياست و اسلامي
كه افتاد اسلامي كشورهاي جهانگردي وزراي برگزارياجلاس
.شد كشورهامواجه اين استقبال با
اجلاس اين:كرد تصريح جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
كشورهاي جهانگردي وزراي شركت با مهرماه و13 روزهاي 12
.ميشود اصفهانبرگزار شهر عباسي هتل در اسلامي
را اسلامي كشورهاي جهانگردي وزراي اجلاس برگزاري وي ،
گسترش و بسط موجب اسلامي ، ملل توسعهفرهنگي بر علاوه
.كرد آنهاعنوان ميان اقتصادي و سياسي مناسبات
موانع بتواند اجلاس اين كه كرد اميدواري اظهار معزالدين
.بردارد ميان از را فرهنگي گردشگري گسترش برسرراه موجود
|