...تو هزار گنجينهاي
بانگ سر
كتاب معرفي
نقاشي سالانه دو پنجمين همايش برنامه
ايران معاصر
...تو هزار گنجينهاي
شجريان محمدرضا استاد تولد سال شصتمين مناسبت به
موسيقي ودستگاههاي نغمات شناخت زمينه در شجريان استاد *
حتي و است برخوردار بالايي بسيار دانش از نيز كريم قرآن
ماست روزگار نوادر از نيز زمينه اين در
يونسكو كل مدير از پيكاسو ويژه نشان گرفتن حال در شجريان
;درآمد
خواننده ، شجريان محمدرضا تولد سال شصتمين گذشته جمعه
اعتقاد به كه بود ايراني پرآوازه موسيقيشناس و رديفدان
قرار قلهاي چنان در فرهنگ و فكر اهل اتفاق به قريب اكثر
ميسور مدتها تا نيز آن دامنههاي به رسيدن كه دارد
طول و سلامتي آرزوي ضمن همشهري موسيقي صفحه.بود نخواهد
اين فرهنگ شناساندن و بركشانيدن در كه استاد براي عمر
داشتهاند ، ابراز جانانه سهمي و سعي و تلاش بوم و مرز
استاد معرفي در خوانندگان از يكي سوي از كه را نوشتهاي
گرامي خوانندگان شما تقديم شده ، نگاشته فعاليتهايش و
از خرد بسيار بخشي به نوشته اين در چه اگر.ميكند
مصداق به اما است ، شده اشاره استاد درازدامن فعاليتهاي
اين ،"است خفتگي از به بيهوده كوشش" كه مثنوي مصراع اين
كه آنچنان را مطلب حق آينده ، در تا شده آورده نوشته
.كنيم ادا بايد
هنري گروه
زر طالب شخصي" كه دارد مضمون اين به داستاني مولانا حضرت
به كسي و شد نما خواب شبي.بود بديع و بكر گنجي پي در
.ميروي مشخصات اين با تپه فلان بالاي:گفت و آمد سراغش
ميكني ، كمان به را تير ميبري ، خودت با هم كماني و تير
هنگام صبحاست گنج يافتن محل جا همان افتاد ، جا هر تير
را تير نميدانست كه آن با و رفت نظر مورد محل به مرد آن
قوت با و كرد كمان به را تير كند ، پرتاب سوي كدام به
فرود محل به بلافاصله.كرد پرتاب سويي به تمامتر هرچه
از نشاني كمتر كند ، بيشتر هرچه اما كند ، را زمين رفت تير
كار اين شود ، مطمئن كاملا كه اين براي.يافت پنهان گنج
.بود بيفايده اما كرد ، تكرار جغرافيايي جهات ساير در را
شخص آن دوباره مدتي از پس كندوكاو ، همه اين از خسته مرد ،
تو نشانيهاي:گفت و كرد سرزنش را او.ديد خواب در را
مورد محل:گفت مرد كردي؟ چه خب ، :گفت شخص آن !بود غلط
قوت با و كردم كمان به را تير وقتي اما يافتم ، را نظر
گفتم كي من:گفت شخص آن كه...و كردم پرتاب تمامتر هرچه
هر تير كن ، كمان به را تير كه گفتم !بكش را تير قوت به
به.شد بيدار خواب از مرد.جاست همان گنج محل افتاد كجا
كرد كمان به را تير.رسيد نظر مورد مكان به و افتاد راه
گنج تا ايستاده كه جايي همان جلو كه ديد شد رها تير تا و
همان گنج ديد و كند را جا همان !است افتاده بيابد ، را
:جاست
فكرت تير فكندي تو / حبلالوريد از اقرب است حق چه آن
دور تو و نزديك گنج /برتاخته تيرها و كمان آن /بعيد را
"انداخته
بزرگمرد امروزين حكايت بسان پنهان ، گنج حكايت اين و..
كه چند هر.است شجريان محمدرضا استاد زمين ، ايران آواز
!خاص و عام شهره و دسترس در و هويداست ظاهر در گنجينه اين
است صورت حكايت فقط و فقط امر اين كه آنيم از غافل اما
جانب از نه و شنوندگان سوي از نه هنوز تعارف بدون و بس و
:است نشده درك استاد ، پنهان هنري ارزشهاي فن ، اهل
نكته هزار /خال و عارض و زلف نه و است چشم نه شخص جمال
...است دلداري بار و كار اين در
رديف از وسيع دانش همراه به استاد شاخص و هنري خلاقيت
استادان محضر در تلمذ سالها حاصل كه موسيقي و آوازي
وي وسيع تحقيق و پايور عبادي ، برومند ، دوامي ، چون بزرگي
اقبالالسلطان ، طاهرزاده ، نظير بزرگاني آوازي سبكهاي در
شجريان محمدرضا از قوامي ، و خوانساري اديب بنان ، ظلي ،
عالم در است ممكن كمتر كه است ساخته فرهيختهاي هنرمند
همه كه البته صد و كند بروز و ظهور هنرپرور ديار اين هنر
ذهن و طلبگي روحيه مديون حق ، لطف از پس را مواهب اين
.است خود خلاق
هنر فلسفه تركيب در خود اختصاصي ويژگيهاي علت به استاد
يك در است توانسته هنرمندانه و ظريف هنر ، فيزيك و
سطح در هم و نخبگان سطح در هم طرفداراني زيبا ، هارموني
او براي موسيقي مقوله.كند پيدا خود براي مردمي مخاطبان
است پروازي آواز ، .است برخوردار والايي و بالا مرتبه از
در آسماني است نوايي موسيقي ، و معنا فرازستان به باشكوه
به رسيدن هنر ، هدف استاد خود قول به.هستي نواي "درآمد"
بازدارنده نيز عشق و است عشقآفرين زيبايي و است زيبايي
.انساني برتريهاي سوي به بركشنده و گناه از انسان
و انسان آن از نيست ، خاص عدهاي به متعلق هنر زيبايي
و آينده انسانهاي حتي و امروز انسان نه ;است انسانيت
روي از انساني كمال جهت كه است شاقولي مثابه به موسيقي
.ميشود تعريف آن
ودستگاههاي نغمات شناخت زمينه در شجريان استاد اما
است برخوردار بالايي بسيار دانش از نيز كريم قرآن موسيقي
از قبل وي.ماست روزگار نوادر از نيز زمينه اين در حتي و
در كودكي در گيرد ، قرار ايراني آواز هنر تعليم تحت كه آن
راز و رمز به بزرگوارش پدر كنار در و بزرگ قاريان جمع
قاري يك شرايط استاد ، .بود شده آشنا جاوداني كلام قرائت
قرآن تفسير به بايد قاري كه اين مثلا -جامع قدر آن را
به زمينه اين در خود كه ميداند -باشد داشته كامل وقوف
تكنوازيهاي نيستان متواضعانه ، بسيار و نشسته گوشهاي
از قبل استاد ، .است مانده دور خيليها گوش از آسمانياش
در كه كريم قرآن تلاوت جهاني مسابقات در شد موفق انقلاب
همان.كند خود آن از را دوم رتبه گرديد ، برگزار مالزي
:گفت مصر در عربي زبان بزرگ استادان از يكي كه بود سالها
خود تسخير به را دنيا كنيد ، شكار را شجريان اين...
!درميآورد
با مسافرتي در:ميگويد نيز مشيري فريدون معاصر شاعر
و بود خواسته مصر از كه را تازهاي نوار ايشان شجريان ،
به تا گذاشت اتومبيل پخش دستگاه در بودند ، فرستاده برايش
و ميخواند قرآن بلند بانگ به خوشآوازي.بشنويم اتفاق
زيرا برميخاست ، شنوندگان از فرياد آيه ، هر قرائت از پس
از يكي شيوه به او قرائت شيوه.ميفهميدند را سخن معناي
.شنيديم كامل سكوت در را نوار.است معروف مصري قاريان
شيوه ، همان با شجريان گذشت ، چند دقايقي و شد تمام وقتي
قرآنمجيد از حفظ به را آياتي دلنشينتر ، و شيرينتر اما
تحريرهايش و تجويد سكونها ، حركتها ، كه حالي در خواند ،
ميتوانم تنها كه بود حيرتآور و زيبا اندازهاي به
...بينظير بگويم
گنجينهاي چون فراوان شهرت رغم به استاد ، كه است چنين و
او هنر درك در ما زمانه و است پنهان نزديكمان در مخفي
به غني و ديرين فرهنگ آن با ما كاش اي.عاجز هنوز نيز
بدي مرده هيچ و خوب زنده هيچ باشيم معتقد كه اين جاي
و بزرگان از تجليل نام به پسنديدهاي رسم !نداريم
زمان در آنان ارزشمند اندوختههاي و دانش از بهرهگيري
افراد از تقدير كاش ايبود ما مرسومات جزو هم حياتشان ،
مراسم و مجالس به منحصر تنها انديشهور و فرهيخته
موسيقي گنجينههاي و نميشد غيره و ها"..بهياد"
و مرشد تبريزي ، شمس كه موسيقي همان سرزمينمان ، ريشهدار
زمان در است ، خوانده ناطق وحي را آن حضرتمولانا راهنماي
...كاش اي.ميشدند درك و كشف خود بايسته
نايبي فرامرز
سربانگ
نجوا -الف
تبليغات به بياعتنايي
از تن دو وحدت تالار كنسرتهاي از يكي در گذشته هفته دو
بلوچستان محلي موسيقي خوانندگان و نوازندگان نخبهترين
فرد به منحصر نوازنده شيرمحمداسپندار استاد ;ديدم را
آن موجود نوازنده تنها ميشود گفته كه سازي)يادوني دونلي
ماشاءالله و (است ساله و 70 پير استاد همين ايران در
لباسهاي با تن دو اين حضور.(نوازنده و خواننده) بامري
بسيار تابستان اواخر در كنسرت يك در هم آن و محلي
كه شدم راجويا حضور علت ترديد با لذا بود ، تعجبآور
كشور عازم شب همان فرداي صبح بزرگوار دو اين فهميدم
را رخداد اين.اجراكنند موسيقي برنامه تا هستند ونزوئلا
اخبار و روزنامهها به نظري سپس و باشيد داشته ذهن در
خبر اين چرا كه كنيد جو و پرس نيز و بيندازيد يوميه
مركز عمومي روابط بيخبري يا است ، علت روشن.نيافت انعكاس
رخداد اين نشناختن يا و وارشاداسلامي فرهنگ وزارت موسيقي
بياهميت آن ، و ميماند باقي هم مهم نكته يك البته است ،
از آن انعكاس عدم در تعمد يا و خبر اين انعكاس دانستن
. است موسيقي مركز مديريت سوي
!خوديها با ، حتي دارد ادامه همچنان مخالفت
شود ، شهرستانها در كنسرتي اجراي به موفق هنرمندي اگر
كه گذشته هفتخواني از كه چرا فرستاد ، درود وي بر بايد
.نيست خطرخيزي محيط چنين در نهادن گام ياراي را كسي هر
هم دست به دست عوامل تمامي شهرستان در كنسرت اجراي براي
.كنند جلوگيري برنامه اجراي از تا دهند مي
كه ميرود اندك اندك" ساري" شهر ميان اين در البته
آخرين در "جهان محمود" كنسرت آنكه از پس شود ، ركوردشكن
تا رسيد مهرآوا گروه و مختاباد به نوبت شد ، لغو لحظات
البته و لحظات آخرين در هفتهاي ، چند دوندگيهاي عليرغم
موسيقي ، بخصوص!هنر به دغدغهمندان از گروهي مساعدت با
كسي هر و افتد گير اداري تپهچالههاي در نيز آنها كنسرت
.دهد قرار گروه اجراي راه بر سنگي رسيد ، گوشهاي از كه
ناكام ، آنانكه و اجرا مخالفان بودند ، كامروا آنانكه البته
اينجا در نيست بد شايدموسيقي علاقهمندان و شهروندان
باشيم داشته نيز شهر اين شهر شوراي اعضاي به اعتراضيهاي
از فرهنگي مسائل به پرداختن و هنر و فرهنگ بخش آيا كه
سياستگذاريهاي و است؟ شده خارج شورا اين وظايف مجموعه
شهر در زماني چه و چگونه" ساري "شهر شوراي هنري فرهنگي
هر درشوند مي بهرهمند آن از شهروندان و جاري و ساري
سوابق لحاظ به كه مختاباد همانند هنرمندي كه شهري در حال
متعهد و خوب هنرمندان زمره در ايدئولوژيك ، حتي و هنري
به واي ميشود ، بليهاي چنين دچار ميرود ، شمار به كشور
بر همچنان كه مسئولاني اميدواريم.هنرمندان ديگر حال
به توجهي اندك ميگردند ، موسيقي با مخالفت و منازعت مدار
در آن آمار و بزهكاري ميزان حتي و جاز و پاپ موسيقيهاي
از بايد ميان اين در البته.بيفكنند آن اطراف و ساري شهر
برگزاري مسئوليت آن به وابسته موسسات از يكي) هنري حوزه
بدون چرا كه بود گلهمند نيز(داشت عهده به را كنسرت اين
و بيتجربه فرد هر و نميسپرد كاردان به را كار شناخت
استان مسئولان با ارتباط نوع و روابط كه را ناآزمودهاي
.ميگمارند كارهايي چنين به نميشناسد ، را
كتاب معرفي
هنر و فرهنگ اقتصاد
بيگي مجيد اعظم علي ترجمه "هنر و فرهنگ اقتصاد" كتاب
مقاله چهارده ميان از شده انتخاب مقاله شش ترجمه حاصل
كتاب اين مقالات بقيه.است "هنر در اقتصاد خارجي" كتاب
عتيقه آثار كلاسيك ، نقاشي آثار بازار چون موضوعاتي به كه
بازارها اين اندك اهميت دليل به داشته ، اختصاص جواهرات و
تناسب عدم دليل به نتيجه ، در و ايران فرهنگوهنر بخش در
و فرهنگي فعاليتهاي اقتصاد حوزه در اساسي موضوعات با
.است نشده ترجمه كشور ، در هنري
سياستهاي و فرهنگ اقتصاد" كتاب انتشار و ترجمه از پس
و فرهنگ اقتصاد.ايلد ريزو ، و آلن پيكاك ، ) "فرهنگي
سازمان.اعظم علي بيگي ، محمد ترجمهفرهنگي سياستهاي
(اسلامي ، 1376 ارشاد و فرهنگ وزارت انتشارات و چاپخانه
وجه بر بحث مورد موضوعات نظري وجه آن مقالات در كه
با "هنر و فرهنگ اقتصاد" كتاب بود ، غالب آن كاربردي
براي فهمتر قابل و كاربردي مقالات از برخورداري
توليدكننده مقام در كه اقتصاد علم با ناآشنا خوانندگان
مديران كارشناسان ، هنري ، و فرهنگي محصولات مصرفكننده يا
علاقهمند و مباحث به هنر و فرهنگ بخش در تصميمگيران و
توجه و افتد فايد مفيد ميتواند هستند ، ذينفع آن در يا
اقتصادي مسائل مطالعه به را اقتصادي كارشناسان و محققان
.نمايد جلب كشور در هنري و فرهنگي فعاليتهاي
اين حداقل ، ما كشور در كتابهايي چنين انتشار و ترجمه
از فارغ اقتصادي نظريه ميدهد نشان كه دارد را مزيت
ميان در بويژه) موجود احساسي و آرمانگرايانه ديدگاههاي
آثار توليد از حمايت اهميت و ارزش درباره (ذينفع گروههاي
اقدامات فايدههاي و هزينهها جامعه ، در هنري و فرهنگي
مالي بار كه اقداماتي بويژه -را هنر و فرهنگ بخش در دولت
واقعبينانه طور به -دارد پي در جامعه براي مستقيم
عقلانيت عدم و آرمانگرايي منفي عواقب و ميكند ارزيابي
تبيين را هنري و فرهنگي فعاليتهاي به منابع تحصيل در
.ميكند
بنيادي پژوهشهاي مركز حمايت با هنر و فرهنگ اقتصاد كتاب
توسط و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت پژوهشي معاونت
.است شده منتشر و ترجمه باز انتشارات
نقاشي سالانه دو پنجمين همايش برنامه
ايران معاصر
ايران معاصر نقاشي دوسالانه پنجمين همايش :هنري گروه
موزه در صاحبنظران از تن چند سخنراني با سهشنبه امروز
.ميكند آغاز را خود كار تهران معاصر هنرهاي
دهم ، هفتم ، پنجم ، متوالي روزهاي در كه همايش اين در
روز ، نخستين در ميشود ، برگزار مهرماه چهاردهم و يازدهم
در جستاري" عنوان تحت ساعت 16 راس نادعليان احمد دكتر
.پرداخت خواهد سخنراني ايراد به "مدرن پست فهم
بابك همراه به نادعليان احمد دكتر ساعت 18 راس همچنين
سئوالات به ميلادي تا 2000 سالهاي 1970 هنر درباره توسلي
.گفت خواهند پاسخ حاضران
ياد روزهاي در ميتوانند هنري بحثهاي به علاقهمندان
كارگر خيابان در واقع تهران معاصر هنرهاي موزه به شده
.كنند مراجعه لاله پارك جنب شمالي
|