و دانشآموزان موفقيت درسي ، كمك كتابهاي
كاسبكارانه نگرشهاي
بايدآستانه حكومتها :تهران دانشگاه رئيس
دانشگاهها قبال در را خود پذيري تحمل
دهند افزايش
سر از ازبكي ساله محوطه 9000 در كاوش
شد گرفته
و دانشآموزان موفقيت درسي ، كمك كتابهاي
كاسبكارانه نگرشهاي
-ايران در درسي كمك كتابهاي انتشار وضعيت بررسي و نقد
پاياني بخش
و عناوين بسياري و شده طبقهبندي و استاندارد واژههاي *
حوزه در كه كتابي هر تا شده دستاويزي ديگر ، مشابه عبارات
قرار كتابفروشيها پيشخوان روي بر درسي كمك انتشارات
كه آن بدون شوند ، منتشر عبارات اين به تمسك با ميگيرد ،
"شده طبقهبندي" يا "استاندارد" نام به مقولهاي واقعا
كند صدق آنها مورد در
;اشاره
كتابهاي انتشار وضعيت بررسي و نقد تحليلي مقاله نخست بخش
بهرهبرداري چگونگي به نگاهي با ايران در درسي كمك
يادگيري ، -ياددهي امر در درسي كمك كتابهاي از معلمان
.شد منتشر صفحه همين در ديروز
چگونگي تاريخچه بيان از پس مقاله ، اين اول بخش در
ارتباط جهان ، و ايران در درسي كمك كتابهاي از استفاده
.گرفت قرار بررسي مورد خلاقيت پرورش و درسي كتابهاي بين
عبارت ، است شده پرداخته بدان پاياني بخش در امروز آنچه
بررسي دانشآموزان ، موفقيت و كمكدرسي كتابهاي:از است
و آموزش وزارت نقش شده ، طبقهبندي و استاندارد مفاهيم
ناشران رويكرد بررسي و درسي كمك كتابهاي انتشار در پرورش
.ميخوانيم هم با.كتابها اين گسترده انتشار به
براي حتما درسي ، كمك كتابهاي از استفاده آيا
زاست؟ موفقيت دانشآموزان
فراگيران ، تحصيلي وضعيت بررسي با و آموزش كنوني شرايط در
.ميشود نمايان مختلف آموزشي منابع به نياز احساس
به بنا كه ميبرند سر به شرايطي در ايراني دانشآموزان
در نمرهگرايي و مدرك خود ، كنجكاوي جمله از گوناگون علل
منابع محدوديت مدارس ، پروري حافظه و پروري نمره جامعه ،
هرپايه علمي مطالب تنوع اطراف ، محيط در ذهن كننده تقويت
نيز و آنها از هريك به محتوايي پرداختن محدوديت و تحصيلي
خاص گروه دو به آموزشي برنامههاي در ويژه توجه عدم
منابع از استفاده نيازمند كندرو ، و پيشرو دانشآموزان
غيردرسي كتب منابع ، اين جمله از كه هستند آموزشي مختلف
.برد نام ميتوان را درسي سوالات نمونه نيز و درسي كمك يا
از استفاده آيا كه است اين ميشود مطرح كه سوالي ولي
موفقيتزاست؟ دانشآموزان براي حتما درسي ، كمك كتابهاي
و كنيم تعريف را موفقيت بايد اول سوال ، اين به پاسخ در
وضع منظر از اگر.بازبنمايانيم مختلف شرايط در را آن
درسي ، كمك كتابهاي مطالعه شايد بنگريم ، سوال اين به موجود
در خوب نمره كسب امتحان ، در موفقيت براي باشد كمكي
كلام يك در و كنكور در موفقيت شدن ، اول شاگرد درسها ،
در آن زدن زمين به و مدارس در امتحان غول پس از برآمدن
.تحصيلي دورههاي تمامي
هم و اول شاگرد هم تحصيلي 7877 ، سال سراسري كنكور در
از يكي از انساني ، علوم و ادبيات رشته سوم شاگرد
دو اين با نشريات وقتي.بودند بابل بندپي بخش روستاهاي
يكديگر با هم خاصي آموزشي ارتباط هيچ البته كه دخترخانم
كلاس در شركت عدم از دو اين كردند ، گفتوگو نداشتند ،
و كمكدرسي كتاب هيچ كه كردند يادآوري و گفتند سخن كنكور
به تنها و نخواندهاند كنكور براي را آمادهكنندهاي
بهره روشهايي از و پرداخته خود درسي كتابهاي مطالعه
آنها سراغ به كمتر ما شهري ، زندگي در كه بردهاند
زبان لغات تمامي:ميگويد دو اين از يكي.ميرويم
روي بر.بودم نوشته برگههايي روي بر معني با را انگليسي
دستكش روي از را برگهها و ميانداختم كش خود ، دستكش دو
كه روستا و مدرسه راه در و ميدادم قرار كش زير بر و
پياده يا مينيبوس توسط روزه هر و بود كيلومتر نزديك 15
بار يك كه را برگهاي هر.ميخواندم را آنها ميكردم ، طي
يكي آن كش زير در و درميآوردم دستم اين از ميخواندم ،
.ميكردم تكرار را كار مرتبااين و ميدادم قرار دستم
از ، و باشد خوانده زبان منزل در ندارد ياد به ميگويد وي
در كم موفق ، دانشآموزان ديگر و او خلاقانه شگردهاي اين
.ندارند آستين
شدن موفق) هم با متضاد و پارادوكسي موقعيت دو اين از اگر
شدن موفق و كمكدرسي كتابهاي حتمي خواندن با آزمونها در
است ممكن بگذريم ، (كتابها اين از حتمي گرفتن بهره بدون
براي ديگري ، دلايل به بنا كتابها ، اين از استفاده حتي
مولفان ، از برخي.نباشد موفقيتزا دانشآموزان از برخي
و روانشناختي اصول با نبودن آشنا جمله از عللي به بنا
واقعي نياز تشخيص عدم فراگيران ، عاطفي و سني خواستههاي
كمكدرسي ، كتب غيرعلمي طراحي مبنا همين بر و مخاطبين
نوشته درسي كمك برايش كه كتابي محتواي از نبودن مطلع
تدوين ، و تاليف متدولوژي ، علمي ، محتواي نظر از) ميشود
ساير با افقي و عمودي ارتباطهاي و محتوا تنظيم الگوهاي
به دست درسي ، كمك كتب تاليف با تجاري برخورد حتي و (دروس
براي تنها نه آن ، مطالعه كه ميزنند كتبي تدوين
وي بلكه نميآورد ، پديد را موفقيتآميزي وضعيت دانشآموز
.هستند ناپذير جبران گاه كه ميافكند مخاطراتي به را
بر نيست ، فرصتها كردن پر براي اي بهانه درسي ، كمك كتاب
كمك و فرصتها كردن پربار براي است وسيلهاي و ابزار عكس
را فرصتها قطع طور به فعلي ، شمايل و شكل با درسيهايي
و كرده پربار را نمرات تنها است ، ممكن و نميكنند پربار
اشتباه ، به ما كه چيزي.بخشند ارتقا را قبولي آمارهاي سطح
.ميكنيم افتخار آن ، به مربوط درصدهاي رفتن بالا به
و استاندارد نام به مقولهاي و درسي كمك كتابهاي
شده طبقهبندي
و عناوين بسياري و شده طبقهبندي و استاندارد واژههاي
حوزه در كه كتابي هر تا شده دستاويزي ديگر ، مشابه عبارات
قرار كتابفروشيها پيشخوان روي بر درسي كمك انتشارات
كه آن بدون شوند ، منتشر عبارات اين به تمسك با ميگيرد ،
"شده طبقهبندي" يا "استاندارد" نام به مقولهاي واقعا
.كند صدق آنها مورد در
امر اين براي.ميخواهد شرايطي سوال ، كردن استاندارد
از گروهي روي بر سپس شود ، طراحي سوالها بايد ابتدا
آزمون نتايج گاه آن شود ، اجرا نمونه صورت به دانشآموزان
اجراي از پس و گردد مشخص سوال سختي درجه و استخراج نمونه
ومشخصههاي معينه سوال هر براي متفاوت ، موقعيتهاي در آن
"يادگيري سطح" يا و "سختي درجه" همچون تعريفشدهاي
ميشود ، استاندارد ترتيب اين به كه سوالي از.شود تعيين
به گوناگوني استفادههاي مختلف ، موقعيتهاي در ميتوان
اختيار در و منتشر نبايد شده استاندارد سوال.آورد عمل
قرار معلم اختيار در تنها بايد و شود داده قرار فراگيران
اداره در يا و)مدرسه يادگيري مركز در يا و شده داده
.گردد نگهداري (...و منطقه شهرستان ، بخش ، پرورش و آموزش
اختيار در و چاپ كه صورتي در شده ، استاندارد كه سوالي
دشواري درجه تعيين ديگر شود ، داده قرار دانشآموزان همه
همه ترتيب ، اين به و است بيمعني آن براي يادگيري سطح و
پايينترين و "دانش" يعني يادگيري نازل سطح به سوالها
.ميكند پيدا تنزل "ساده و فهم همه" يعني دشواري درجه
كهچاپ ابتدايي پنجم رياضي شده استاندارد كتاب شمارگان
به دانا نشر و پرورش و آموزش وزارت مشتركا را آن نشر و
ولي كرده ، نسخهگذر ميليون نيم از هماكنون دارند ، عهده
خودنمايي آن جلد روي بر "شده استاندارد" عبارت هنوز
از بسياري و دارند را آن معلمان همه كه كتابي ;ميكند
آن به نگاهي نيم آزموني ، هر از قبل نيز ، دانشآموزان
اين شده استاندارد سوالهاي مرور دنبال به و مياندازند
همين از يكي در كه اينجاست جالب.ميگردند كتابچهها
از متوسط ، دشواري درجه با شده استاندارد سوالات
و اضلاع 2 ، 19 طول با مثلثي است شده خواسته دانشآموزان
كنند؟ رسم را سانتيمتر 21
سوالات خود ، شخصي سوالات خزانه در معلمان از بسياري
با اگر كه دارند فراواني نشده استاندارد و شده استاندارد
نشر و چاپ قصد و كنند بهرهبرداري آنها از حوصله و درايت
به مختلف ، موقعيتهاي در ميتواند باشند ، نداشته را آنها
را آنان يادگيري -ياددهي امر در و آيد كارشان به خوبي
.دهد ياري
بيشتر...و شده طبقهبندي شده ، استاندارد صورت ، هر در
تجارت و كار و كسب و تلويزيوني -راديو تبليغات زيبنده
كه ميطلبد را حوصلهاي و ظرافت آموزش ، كار در ولي است
چنين در را خود ميتواند سرعت به كارآزمودهاي معلم كمتر
...و دهد قرار موقعيتي
و آموزش وزارت نقش و كمكدرسي كتابهاي انتشار و تدوين
پرورش
اهميت به توجه با و شد گفته تاكنون كه نكاتي به عنايت با
ضرورت ميرسد نظر به درسي ، كمك كتابهاي انتشار موضوع
سوء آثار از تا است جدي كتابها ، گونه اين بر نظارت اعمال
كاسته درسي كمك كتابهاي انتشار بر وكنترل برنامه نبود
انتشار براي و كرد رتبهبندي را كتابها اين وبتوان شود
و داد ارائه را استانداردهايي زمينه ، اين در كتابهايي
و مربيان دانشآموزان ، براي نيز را موجود مطلوب كتابهاي
و آموزش سوي از زير پيشنهادهاي انجام.كرد معرفي اولياء
، ما درسي كتابهاي وضع شدن سامان به در ميتواند پرورش ،
:رساند ياري را
به كمكدرسي كتاب چاپ در شدن وارد از پرورش و آموزش (الف
هم تا كند خودداري وسيع شمارگان با و دولتي ناشر يك صورت
پديد وزارتخانه كارشناسان برخي براي سوءاستفاده شائبه
پرورش و آموزش نام به غيرمنطقي موارد چاپ هم و نيايد
.نشود تمام
كتابهاي نشر و چاپ در موثري نقش خود الگو ارائه چون (ب
در را نمونه كتابهاي برخي پرورش و آموزش دارد ، مفيد
آشنايي و ديد معرض در و كرده توليد كمكدرسي زمينه
.دهد قرار معلمان
برنامهاي آموزش اصول براساس كمكدرسي كتابهاي تدوين (ج
.گيرد قرار مدنظر (كامپيوتري و چاپي)
از قبل كه شود پرورشتشكيل و وزارتآموزش در ستادي (د
و كرده مشاهده را كمكدرسي دستنويس كتابهاي كليه چاپ ،
.دهد ارائه را خود اصلاحي رهنمودهاي
به دانشآموزان ، آموختههاي از ارزشيابي نظام چون (_ه
آنان خانوادههاي و فراگيران معلمان ، اساسي ، مانعي عنوان
و ميكشاند درسي كمك كتابهاي از استفاده سوي و سمت به را
ساماندهي زمينه اين در فقط را خود اصلي فعاليتهاي معلمان
شود اجرا برنامههايي و اتخاذ ترتيبي است بهتر ميكنند ،
آموختههاي از ارزشيابي نظام تدريجي اصلاح ضمن كه
از مستمر ارزشيابي به ويژه توجه با دانشآموزان ،
دانشآموزان ، مدرسه از خارج برنامههاي به فراگيران ،
دستساختههاي مصاحبه ، پژوهش و تحقيق تكميلي ، فعاليتهاي
.شود مبذول لازم عنايت نيز..و هنري كارهاي فراگيران ،
نيز و معلمان آموزش روند ، اين اصلاح براي قطع طور به
.بود خواهد اساسي نقش داراي خانوادهها آموزش
با غيراستاندارد ، و كمكدرسي كتابهاي مولفان اكثر چون (و
اجراي چگونگي نيز و پرورش و آموزش والاي هدفهاي
و نيستند آشنا مدارس در يادگيري -ياددهي نوين ديدگاههاي
سوال نمونه)سوال فروش و خريد فرهنگ ترويج دنبال به بيشتر
اين در را خود نظارتي نقش پرورش و آموزش هستند ، (فروشي
احتمالي مولفان و مولفان مستمر آموزش با زمينه
.كند كامل(مندان علاقه)آينده
موجود كمكدرسي كتابهاي از منفي و مثبت الگوهاي ارائه (ز
كتابهاي ناشران از حمايت و ناشران اسامي ذكر با بازار در
به صرفا كه ناشراني معرفي كنار در مطلوب ، درسي كمك
.هستند تجارت دنبال
(Work Book) كار كتاب از استفاده و توليد فرهنگ ترويج (ح
.آموزشي بستههاي اصلي اجزاي از يكي عنوان به مدارس در
سال هر در برتر كار كتاب يا و كمكدرسي كتاب معرفي (ط
.تحصيلي
.ناشران آموزش (ي
...(ك
است؟ گسترده كمكدرسي كتابهاي به ناشران رويكرد چرا
مسئولان ، از برخي و مولفان و ناشران اقتصادي منافع
ترويج در پرورش ، و آموزش اجرايي عوامل و معلمان مديران ،
بودن راحت از تاكنون.نيست بيتاثير كتابها اين بيرويه
توليد نظارتي بخش بودن بيمتولي درسي ، كمك كتابهاي تاليف
بالقوه مصرف بازار بودن دارا و بودن پرمخاطب كتابها ، اين
رويكرد در مهم عوامل عنوان به توجه ، قابل بالفعل و
شده برده نام نامطلوب كمكدرسي كتابهاي توليد به ناشران
، ناشران اكثر كه دادهاند هم دست به دست اينها و است
.كنند تجربه هم را كمكدرسي كتابهاي نشر و چاپ حتما
كرد؟ بايد چه
تدريجي و آگاهانه علمي ، بينش با توام بايد اصلاحي ، حركت
و بررسي را كتابها اين انتشار وضع ميخواهيم اگر.باشد
مديران ، آموزشي ، مسئولان نقش تبيين ضمن بايد كنيم ، اصلاح
شرايط و اقتضاها به توجه با و مادران و پدران و معلمان
اين از كه آوريم فراهم شرايطي روستا ، و شهر و محله هر
كاسبكاريهاي بدون منطقي ، صورت به لزوم ، حد در كتابها
درسي برنامه از درسي كتاب حذف بدون و اقتصادي
كتابهاي قطعا صورت اين در.شود استفاده دانشآموزان ،
و اصول اساس بر كه يافت خواهند انتشار اي كمكدرسيويژه
نوين اهداف آنها در شدهاند ، تدوين پرورش و آموزش فلسفه
افزايش از بيش يادگيري كيفيت و شده لحاظ يادگيري -ياددهي
گرفته قرار توجه مورد آنها محتواي در قبولي ، درصد و كميت
.است
مجدفر مرتضي
بايدآستانه حكومتها :تهران دانشگاه رئيس
دانشگاهها قبال در را خود پذيري تحمل
دهند افزايش
دنبال به و عقيده ابراز پرسشگري ، :فرهنگي علمي گروه
دانشگاهي محيطهاي ذاتي خصلتهاي از نوبودن انديشههاي
قبال در را خود تحملپذيري آستانه بايد حكومتها و است
.دهند افزايش دانشگاهها
عراقي خليلي منصور اسلامي ، جمهوري خبرگزاري بهگزارش
آغاز مراسم در سخناني طي ديروز صبح تهران دانشگاه رئيس
دانشگاه:گفت مطلب اين بيان با دانشگاهها تحصيلي سال
از اعم دانشگاهيان اصلي بدنه است ، ملت نخبگان تلاش مركز
متدين انسانهاي از دانشجويان و كاركنان استادان مديران ،
اسلام ، عزت جز دغدغهاي كه است شده تشكيل دلسوزي و
ايرانيان آسايش و آزادي و ايران آباداني و استقلال
.ندارند
آن در كه است دانشگاهي پويا دانشگاه:گفت عراقي خليلي
و سالم فضاي شوند ، تشويق علمي كنكاش و پرسشگري به افراد
مختلف عقايد با افراد و باشد فراهم گفتوگو منطقي
آن حول و بيان را خود عقايد و نظرها ترس ، بدون بتوانند
.بنشينند مذاكره و مباحثه به
سر از ازبكي ساله محوطه 9000 در كاوش
شد گرفته
باستانشناسي كاوش فصل سومين عمليات :فرهنگي علمي گروه
آغاز كيلومتر يك در كيلومتر يك وسعت با ازبكي محوطه در
.شد
تپه كه 10 ساوجبلاغ شهرستان در واقع تاريخي محوطه اين از
به متعلق ارزشمندي آثار ;داده جاي خود در را باستاني
كه آمده بهدست ماد دوران تا ميلاد از پيش هفتم هزاره
.است منطقه اين در حيات تداوم نشانه
هيات كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
طي و پيشتر مجيدزاده يوسف دكتر سرپرستي به باستانشناسي
وسعت به ماد دوران قلعه يك كشف به موفق كاوش ، فصل 2
.شد ازبكي تپه متري ارتفاعات 24 در مربع متر يكهزار
مراسمي طي و اخيرا خشت اين از نمونه يك ميشود يادآوري
مراسم در نيز ايشان و شد تقديم جمهوري محترم رياست به
دبير عنان كوفي به را آن تمدنها گفتگوي كنفرانس افتتاح
.كردند اهدا ملل سازمان كل
|