راستين روزه
اثر رمضان مبارك ماه روزهاي دعاهاي شرح
(ره) خاتمي روحالله سيد آيتالله
:اشاره
قمري سال 1324 در (ره)خاتمي سيدروحالله آيتالله حضرت
.گشود جهان به ديده يزد استان از اردكان شهرستان در
همان از و آموختند را عربي و فارسي سالگي سن 13 در ايشان
.شدند مشغول ديني علوم گرفتن فرا به سن
عليآقاي ميرزا حاج چون اساتيدي محضر در خاتمي آيتالله
آقا حاج و محمدنجفآبادي سيد خراساني ، محمد شيخ شيرازي ،
انقلاب پيروزي از پس ايشاناست كرده فيض كسب ارباب رحيم
جمعه امام عنوان به (ره)خميني امام حضرت حكم با اسلامي
(ره)امام حضرت نماينده و يزد جمعه امام به سپس و اردكان
در گفتارهايي تاكنون ايشان ازشدند منصوب استان اين در
اهتمام به تحقيقي و علمي مقالات مجموعه) خاتمي يادنامه
امام حضرت مكارمالاخلاق دعاي شرح ،(ميبدي فاضل محمدتقي
به (رمضان ماه روزهاي ادعيه شرح) راستين روزه و (ع)سجاد
انتشار شرف در زندهياد آن آثار بقيه و است رسيده چاپ
.است
لبيك را حق دعوت ماه 1367 آبان در (ره)خاتمي آيتالله
.گفت
دعاهاي شرح راستين روزه كتاب در خاتمي آيتالله زندهدل
.است كرده بيان تمام زيبايي به را رمضان مبارك ماه روزهاي
ماه روزهاي از بعضي دعاهاي شرح از بخشي منظور همين به
ايشان اثر راستين روزه كتاب از كه را رمضان مبارك
.ميكنيم گرامي خوانندگان تقديم ميباشد ،
هجدهم روز دعاي
بسماللهالرحمنالرحيم
بضياء قلبي فيه ونور اسحاره لبركات فيه نبهني اللهم"
منور يا بنورك اثاره اتباع الي اعضائي بكل وخذ انواره
"قلوبالعارفين
بركات بخواهيم خدا از كه است اين مقصود عمده دعا اين در
در كه را نورانيتهايي و است رمضان ماه در كه را فراواني
به عبادات ، واسطه به صالحه ، اعمال واسطه به است ماه اين
قلب در و گردانده حالمان شامل خدا ، سوي به توجهات واسطه
استفاده بايد من !خدايا ميگوييم باز نيز و كند وارد ما
مسخر مرا جوارح و اعضا تمام !خدايارمضان ماه از بكنم
رمضان ماه در انسان است ممكن كه را خيري آثار تا كن
و بشوم آماده وجود تمام با يعني برگيرم ، هم من برگيرد ،
.باشم رمضان ماه خيرات نمودن درك دنبال به
رمضان ماه بركات از غفلت
هست ، رمضان ماه در كه فيوضاتي اين از ميخواهيم همه
ماه ، اين بركات ادراك براي كه باشد طوري نشويم ، محروم
تعبير جا اين در چرا.بيفتد كار به جوارحمان و اعضا همه
وقت يك و ميدانيم چيزي گاهي ببينيد ميكند؟ "نبهني" به
را چيزي زماني اما هستيم ، بيخبر چيز آن از كه است
در مسلما.ميدانيم را آن كه نيستيم متوجه ولي ميدانيم
براي كه بركاتي و فضايل از كه نيست كسي مسلمانان ميان
كريم ، قرآن در.باشد نداشته خبر است ، شده بيان رمضان ماه
مطالعه و كتاب اهل كه آنهايي كتابها ، در و روايت در
كتابها در كه هم آنهايي.خواندهاند بودهاند ،
همه.شنيدهاند گويندگان و وعاظ از نخواندهاند ،
است ، پربركت فوقالعاده ماه اين كه ميدانند مسلمانان
كه است ماهي است ، شرف ماه است ، عزت ماه است ، رحمت ماه
خدا ضيافت سفره بكند ، بركاتشاستفاده از بايد انسان
استفاده بركات اين از وجود تمام با بايد و است افكنده
.دارند غفلت آن از ولي ميدانند افراد همه را اين بشود ،
كه ميآيد پيش كم خيلي ولي ميدانيم ، را اينها ما همه
ميداند را چيزي كه كسي.كنيم استفاده رمضان ماه از درست
.دارد غفلت چيز آن از ميگويند نميكند ، رعايت را آن ولي
به كه وقتي باشيد ، داشته علومي اگر شما كه خواب نظير
نه و است يادتان نه اصلا علومتان اين ديگر ميرويد خواب
علم است ، نرفته جايي علم حالي در ميكنيد ، عمل آن به
دوباره بشويد ، بيدار شما كه اين مجرد به زيرا است ، باقي
بين از را علم خواب.ميدانيد را دانستيهايتان همان
مثلا -بيفتد كار از آدم مغز اگر وقت يك !بلهنميبرد
بين از يا بشود ناقص او علم كه است ممكن -بخورد ضربهاي
نميداند ، چيزي هيچ بالفعل الان گرچه خواب ، آدم ولي برود ،
بر كه است پردهاي منزله به خواب اين هست ، كه چيزي اما
او ذهن از معلوماتش والا است شده افكنده او معلومات روي
همان بشود ، بيدار كه اين مجرد به لذا.است نشده خارج
حالا.ميكند عمل هم معلومات همان به و دارد را معلومات
خيرات و بركات چقدر رمضان ماه ميدانيم كه اين با همه
و ميآمرزد را بندگانش چقدر ماه اين در خداوند و دارد
كه را عباداتي كسي اگر يا ميدهد آنها به جايزه چقدر
به ثواب چقدر بياورد ، جا به كرده معين ماه اين در خداوند
را قرآن از آيه يك كه كسي مثال براي)ميشود داده او
كسي ;است كرده ختم را قرآن تمام كه است اين مثل بخواند ،
كه است اين مثل دارد ، برپا ماه اين در نماز ركعت يك كه
ما همه را بركات اين (است داشته برپا نماز ركعت هفتاد
لذا و خوابيم ;غافليم آنها از هست كه چيزي ولي ميدانيم
.نميرويم آن دنبال به
ما !خدايا كه بكنيم دعا بايد نميدانستيم ، را اينها اگر
كه اينكن دانا رمضان ، ماه بركات و فضايل به را
كه ميدانيم ما همه كه است اين براي كن دانا نميگوييم
عمل آن به چون ولي است ، خوب و زياد چقدر رمضان ماه بركات
چه هر درباره و است خواب كه ميمانيم آدمي مثل نميكنيم ،
.نيست هم چيز آن به عمل دنبال و نبوده هوشيار اصلا دارد
بيدار مرا !خدايا:"نبهني" به ميكند تعبير كه است اين
تا نميروم كه اين جهت به دارم ، غفلت من خوابم ، من كن ،
.كنم استفاده است ، پهن كه الهي ضيافت سفره اين از
مومن بخش روشني نور
هست رمضان ماه در كه را خيري اعمال همه اين انسان اگر
بايد ميرود بيرون مبارك ماه اين از كه وقتي بياورد ، بجا
شده پيدا دلش در صفا اصطلاح به و باشد شده پاك واقعا
چشم بر غفلت پرده غافلم ، ولي ميدانم را اينها من.باشد
در تا كن بيدار مرا !خدايا.خوابم است ، شده افكنده من
آن يعني.شوم بهرهمند اسحارش بركات از رمضان ، ماه اين
رمضان ماه سحرهاي در كه فراواني بركات و فايدهها همه
خدا به توجه با همراه اگر بودنش ، بيدار نفس همان كه هست
حالش شامل بركاتي نخواند ، هم شب نماز كه اين ولو باشد
است شده گفته كه اين فلسفههاي از يكي شايد.ميشود
اين براي است ، مستحب رمضان ماه در خوردن سحري مخصوصا
.شود بيدار باشد ، كه هم خوردن سحري براي ولو انسان كه است
سحر ، تا نشستن يا سحر در شدن بيدار كه نباشد جور اين ولي
فكرش همه و كند پر غذا از را شكم كه باشد اين به منحصر
و بخورد چيزي تا مانده صبح اذان به چقدر كه باشد اين
در كم دست است ، شايسته بلكه باشد ، شكم دنبال همهاش
سحر بركات كه اين تا بكند خدا به توجهي هم سحريهايش
مرا "نبهني":ميگويد كه است اين.بشود او حال شامل
و".ماه اين سحرهاي بركات براي از ماه اين در كن بيدار
"انواره بضياء قلبي فيه نور
رمضان ماه انوار از پرتوي و ايمان نور
در را رمضان ماه نور از پرتوي و كن نوراني مرا دل !خدايا
در انسان اگر واقعا.بشود نوراني من دل تا بيفكن من دل
باشد ، داشته توجه و اخلاص ماه اين اعمال به رمضان ماه
عمل ، ارزش كه شد عرض پيشتر.ميشود واقع او راه فرا نوري
.است صورت تنها ظاهري اعمال والا است توجه و اخلاص به
داشته توجه قرآن به بخواند ، قرآن اگر انسان.است قالب يك
همه در باشد ، داشته توجه نماز به بخواند ، باشد ، نماز
.است رمضان ماه نور اينها باشد ، داشته اخلاص هم اينها
قرار مومن دل در خدا كه روشنيهايي ;است روشني اينها
بين نورهم يسعي":ميفرمايد قرآن جاي چند كه ميدهد
(1)"ايديهم
نور و چراغ ميآيند كه وقتي قيامت ، روز در مومنان
را ايشان و ميشود واقع رويشان جلوي ايمانشاندر
رمضان ماه از بايد را ايمان نور اين.ميكند راهنمايي
كه كسيبشويم دل روشن تا بكنيم استفاده آن از و بگيريم
با هم دنيا همين در ميداند خدا باشد ، داشته روشن دلي
من قلب:ميفرمايد كه است اين.ميكند زندگي سعادت كمال
انوار روشني و ضيا واسطه به ماه ، اين در كن نوراني را
.رمضان ماه
جوارح و اعضا هدايت
"آثاره ابتاع الي اعضائي بكل وخذ":است اين دعا بعدي بند
كه اين سوي به كن بسيج مرا جوارح و اعضا همه خدايا:يعني
كه را كارهايي دستم يعني.بكنند استفاده ماه اين ازآثار
جميع و زبان و بدهد انجام ماه اين در بدهد انجام بايد
.ببرند بهره رمضان ماه آثار از من جوارح و اعضا
بكند اطاعت ميتواند هم جوارح ، و اعضا اين همه با انسان
خدا درگاه از عاجزانه جا اين در.بكند معصيت ميتواند هم
از كردن پيروي براي را ما بدن اعضاي همه:كه ميخواهيم
يا بنورك" ;بگيرد كار به هست ماه اين در كه خيري آثار
قلبهاي بخش روشني اي تو نور حق به "العارفين قلوب منور
.آورندگان ايمان
:ميگوييم لذا.نيست چيزي روشنايي و نور غير.است نور خدا
تابناك كه كسي اي تو ، تابناكي و نورانيت حق به "بنورك"
اهل كه كساني قلوب روشنگر اي و را ، عارفان قلوب ميكني
.معرفتند
ختام حسن دعا ، اين آخر بند معناي ظرافت بنابر كه است خوب
:ميفرمايد كه دهيم قرار مباركه آيه اين را بحث اين
و نور خداوند:يعني (2)،"الارض و نورالسموات الله"
.است زمين و آسمانها بخش روشنايي
نوزدهم روز دعاي
الرحيم الرحمن بسمالله
و خيراته الي سبيلي سهل و بركاته من حظي فيه فر و اللهم"
"المبين الحق الي هاديا يا حسناته قبول تحرمني لا
رمضان ماه بركات
كه ميخواهيم خدا از رمضان مبارك ماه نوزدهم روز دعاي در
كه است اين آن و بشود ما حال شامل ماه اين بركات
فراوان رمضان ماه از را ما بهره و حظ !خدايا":ميگوييم
رمضان ماه بركات از وافر حد به را ما يعني "بده قرار
را صالحه اعمال و خيرات سوي به راه پيمودن و كن بهرهمند
در كه نيكي كارهاي و حسنات از و ساز آسان و هموار ما بر
.نكن محروممان ميدهيم ، انجام ماه اين
:ميفرمايد اول دردرجه دعا اين در است ، واضح كه همانطور
;نشوم محروم ماه اين بركات از من كه ميخواهم تو از خدايا
است ، بركت مايه كه چيزي آن تا بكنم پا و دست بتوانم يعني
آسان كه اين دوم مطلب و بشود من حال شامل ماه اين در
.را صالح عمل من بر بكن
اين من كه اين از بعد حالا."خيراته الي سبيلي سهل و"
و حسنات و بروم خير راه به و بياورم جا به را خير اعمال
خدا آيا كه اين سر ميرسم تازه دهم ، انجام صالحي كارهاي
كه است ممكن چون خير؟ يا ميفرمايد قبول مرا اعمال اين
خداوند ولي بياورد جا به صالح ظاهر ، حسب به اعمالي انسان
در نقايصي كه اين باب از چرا؟نكند قبول تعالي و تبارك
در ديگري اشكال يا نبوده آن در اخلاص مثلا است ، بوده آن
خيال خودم من گرچه است ، نكرده قبول خدا كه بوده آن
اين خدا پيش ولي دادهام ، انجام خوب كارهاي خيلي ميكنم
كه است اين.است نكرده قبول را آنها و نبوده خوب كارها
صالحه اعمال كه اين از نكن محروم مرا !خدايا:ميفرمايد
.كني قبول مرا
دعا اجابت زمينههاي
ما كه است درست:است اين بشود عرض جا اين بايد كه چيزي
ما و نكند محروم ماه اين بركات رااز ما ميخواهيم خدا از
را ما اعمال ، قبولي از و بدارد خير راه به رهنمون را
هم خدا و بگوييم بايد خدا خانه در را اينها.نكند محروم
اشاره هم پيشتر و هست كه چيزي ولي ميدهد ، انشاءالله
دست به دعاها اين تحقق شرايط از بسياري كه است اين شد ،
اين كه باشيم گونهاي به بايد ما خود يعني ماست ، خود
كه را رمضان ماه بركات مسلمابشود حاصل برايمان چيزها
ماه بركات از را ما حظ خدايا ميگوييم و ميخواهيم ما
نه بنشينم ، اينجا من كه نيست طور اين كن ، وافر رمضان
باشم ، داشته عبادتي و احسان نه دعابكنم ، نه بخوانم ، نماز
و اعمال اين از يك هيچ داشتن بدون و بخوانم قرآن نه
من براي را رمضان ماه بركات خدايا بگويم صرفا عبادات ،
.بكن مهيا
از انسان شدن بهرهمند براي كه چيزي اولين اين ، بنابر
يعني.است او خود تلاش و سعي است لازم رمضان ماه بركات
به ثواب وعده خداوند كه چيزهايي آن دنبال بايد انسان
از وقت آن برود ، داده قرار بركت مايه را آن و داده آنها
.نكن محروم مرا خدايا كه كند دعا و بخواهد خدا
معذور و محروم
كه صالحهاي اعمال به نكردن عمل يعني بركات از شدن محروم
در.ننشستن سفره سر و نرفتن يعني ;است رمضان ماه در
گفتن بنشيني ، سفره اين سر بر نخواهي خودت اصلا كه صورتي
وافرساز ، من براي را رمضان ماه بركات و حظ !خدايا كه اين
پيشامدهايي كه است ممكن گاهي بله ، .است مسخرگي اصلا اين
.بروني جهات يا دروني جهات يك يا نباشد خودت دست كه بشود
نماز امشب مثلا نتواني تو كه كند پيشامد چيزهايي يعني
قرآن قرائت كه نتواني.بكني عبادت نتواني بخواني ، شب
يا شد مزاحمت آمد كسي آمد ، پيش برايت گرفتارياي بكني ،
را عبادت اين نتوانستي كه افتاد ، اتفاق برايت حادثهاي
بخواهد خدا از ميتواند آدم وضعيتي چنين در بله ، بكني ،
صورتي در همهاش اينها ولينشوم محروم من !خدايا كه
ما دعاي اين صورتي در پس.باشي خواسته خودت كه است
كار مقدمات ماخودمان كه بجاست اصطلاح به و دارد موضوعيت
.بياوريم فراهم است ، خودمان دست كه را ،
دارد ادامه
:پاورقي
آيه 12 حديد ، مباركه سوره -1
آيه 35 نور ، مباركه سوره -2
|