نبوديم توهم دچار ابتدايي مفاهيم در كاش
چك بينالمللي جشنواره در ايراني فيلم 7
فيلمبرداري پايان در "مگس بچه"
با سينما خانه مديره هيات نشست در
خانه ساختار گروهي رسانههاي نمايندگان
كند مي تغيير سينما
از بايد :پاكستاني سرشناس هنرمند يك
بياموزيم ايراني سينماگران
يافت گشايش كرمان موسيقي جشنواره
جهان نقاشي دوسالانه نخستين" برگزيدگان
شدند معرفي "اسلام
نبوديم توهم دچار ابتدايي مفاهيم در كاش
شهر زيرپوست كارگردان بنياعتماد ، رخشان با گفتوگو
شما ورود چگونگي و برويم گذشته به كمي است بهتر ابتدا *
كنيم؟ مرور سينما عرصه به را
تلويزيون و سينما مدرسه در منشيگري براي دوره يك _
نگاه آن به شغل يك بهعنوان فقط زمان آن در گذراندم ،
سينما جدي بهطور كه گرفتم تصميم زود خيلي اما ميكردم
سينما و رفتم دراماتيك هنرهاي دانشكده كنم ، به دنبال را
.خواندم
خارج" ساختن از قبل گويا را "شهر پوست زير" فيلمنامه *
چطوردر ، دهه 60 اوايل يعني بوديد نوشته "محدوده از
نزديد؟ ساخت به دست مدت اين
اين طي در يعني داشتم ساختن براي تصميم موقع همان از _
اول بارميشد رد نوعي به هربار اماسال 16
مجموعه يك براي زنان مشاغل درباره تحقيقي مصطفوي فريد با
"طوبا" فيلمنامه تحقيق اين دل از كه كرديم داستاني مستند
داديم تلويزيون به آمد ، بيرون بود اسمش زمان آن در كه
.شد رد باز كه ارشاد به همينطور نشد قبول
تصويب فيلمنامه با را كارم شدن رد بارها بعداز بههرحال
ديگر بار چند سالها اين طول كردم ، در شروع شدهاي
بافت بازنويسي بار هر در كردم ، بازنويسي را فيلمنامه
در اما بچهها و مادر پدر ، يعني بود شكل همين به خانواده
خانواده آن بود جنگ زمان اگر فرض بر خودشان ، خاص شرايط
تا ديگر ، موضوعات و اتفاقات يا و بودند جنگي مسائل درگير
خيلي آن به كه فيلمنامهاي گرفتم تصميم كه سال 78
همينطور و ميشد محسوب نيمهتمامي كار و بودم علاقهمند
كنارم در و زنده برايم هميشه كه شخصيتهايي و بود مانده
كه مصطفوي فريد اتفاق به هم مراحل همه كنم چاپ را بودند
به تصميم بعد اما شد انجام داشت مشاركت بازنويسيها در
.گرفتم ساختش
شد؟ بازنويسي فيلمنامه بار چند مجموعا پس *
.بار مجموع4 در _
بوديد؟ مصطفوي فريد با بازنويسي مراحل تمام در *
فقط بودم مصطفوي با سالها همان در نگارش اول از بله ، _
ما با نيز كلانتري پيروز سال 75 در هم آن مقطع يك در
.داشت همكاري
بود؟ فيلمنامه اين شدن رد بارها براي خاصي دليل آيا *
گفته فيلمنامه كردن رد معمولابراي كه دلايلي همان _
فاقد ديگر يكبار است ، سياه كه شد گفته يكبار ميشود ،
فاقد ديگر بار شد ، شناخته هنري و فرهنگي ارزشهاي
.صورت اين به عناويني با دفعه هر..و شخصيتپردازي
تصويب كه زماني تا متاسفانه است ، همينطور معمولا
همينطور هميشه است فيلم شدن ساخته شرط درواقع فيلمنامه
.ميشود گرفته غلطهايش كه است ننوشتهاي ديكته مثل بوده
داديد؟ تغيير "شهر پوست زير به" را "طوبا" اسم شد چطور *
ساخته اسم اين با سينمايي فيلم يك چندسال اين طول در _
چاپ از شب معناي و طوبا عنوان با كتابي همينطور شد
زير.بدهم تغيير را فيلم اسم گرفتم تصميم درنتيجه درآمد ،
پيش سال و 8 بود ديگرم مستند كار اسم كه را شهر پوست
انتخاب بود ، مناسب هم فيلم اين براي بودم داده انجام
.كردم
بود شده مطرح بسياري اجتماعي معضلات شهر پوست زير در*
درآمد براي خارج به مهاجرت بيكاري ، دختران ، فرار از اعم
نگاهي با كدام هر كه...و مخدر مواد قاچاق بيشتر ، و بهتر
به باشد ، فيلم يك براي داستاني ميتواند تنهايي به عميق
حرف يك بسيار ، حرفهاي كردن مطرح جاي به نبود بهتر نظرتان
ميكرديد؟ مطرح را تاثيرگذارتر و عميقتر
از كدام هر روي بيشتر تمركز معناي به عميقتر اگر _
ميشد است نظرتان در بود شده مطرح فيلم در كه معضلاتي
و نبود شهر پوست زير ديگر صورت آن در كه كرد را كار اين
پوست زير كه بود اين بر قرار ابتدا از بود ، ديگري فيلم
كه كلي نگاه يك با باشد اجتماعي مقطع يك از برشي شهر
معضل يك روي تمركز نه بدهد هم را كلي تصوير يك بتواند
كه هم كنار در موقعيت چندين به اشاره اين بلكه اجتماعي
و نوع در كه هستند مرتبط بههم پنهان شكلي به كدام هر
فاصلهاي واقع در و بود ابتدا از فيلمنامه اين ساختار
بررسيكننده كه اجتماعي موضوع يك بر متمركز فيلم با داشت
مسائل اين تمام كردم سعي من.است موضوع آن مختلف جوانب
سطحي خيلي صرفا نه اشارهاي با و خانواده اين محور حول
يكجور هم حد همان در و باشد غيرمتمركز اشارهاي كه
كه اگر بهفرض بود مشخص علتي شاهرگ يك در حداقل نقبزدن
مسئله صرفا ميخورد كتك كه دارد خشني شوهر حميده
در كه بود اين مسئله نبود ، مطرح زن يك كتكخوردن
قرار تحتالشعاع را روابط تمام اقتصادي فشار كه جامعهاي
حتي.نيست فرهنگي مشكل يك فقط خوردن كتك ديگر ميدهد
يعني ميشود ، شوهر مدافع عباس عكسالعمل مقابل در طوبا
انسانها بر بيرون از قدري به اجتماعي و اقتصادي فشارهاي
تغيير هم را آن فردي ماهيت درواقع كه ميشود هموار
نباشد خشني مرد هيچوقت حميده شوهر شايد يعنيميدهد
آدمي چنين يك به تبديل ميشود حاكم او بر كه شرايطي ولي
...مسائل ديگر يا و دختران فرار مورد در يا ميشود
اشارههايي من كه بود مواردي اينها گفتم كه همينطور
ديدن با كه داشتهباشم طوبا خانواده محور حول ميخواستم
هر از برايهركسي اجتماعي موقعيت يك تامين درواقع فيلم
به متعلق هم خودش اگر حتي يعنيباشد امكانپذير طبقهاي
نوعي به طوبا زندگي دور حواشي ولي نيست ، طوبا طبقه
باشد ، ما از هركدام زندگي شده شناخته حاشيههاي ميتواند
.باشيم نگرفته قرار موقعيت آن در اگر حتي
روز در ميآيد در اكران به فيلمتان كه بار هر شما گويا *
وگو گفت تماشاگران با و ميرويد سينماها به نمايش اول
فيلم ضعف و قوت مورد در ميخواهيد را نظراتشان و ميكنيد
تاثيردارند؟ چقدر نظرات اين دانستن.بدانيد
به مختلف سانسهاي در و اكران طول در كه اول روز فقط نه _
نميشناسم اصلا كه را كساني نظرات و ميروم سينماها
از فارغ كه فيلم اصلي مخاطب بدانم ميخواهم.ميپرسم
ارتباط توانسته چقدر مينشيند تماشا به سينمائي ديدگاه
برقرار بيشتر ارتباط اين چقدر هر طبيعتا كه كند برقرار
.ميشوم خوشحال بيشتر شود
تاثير محيط از خيلي شخصيتها اولتان فيلم سه در *
نبود ، طور اين بعدي فيلم سه كهدر صورتي در ميگرفتند
وراي اما ميگرفتند تاثير محيط از اينكه با يعني
باز شهر زيرپوست فيلم درميرفتند پيش تقديرشان
نشان را شخصيتهايي اوليهتان ، دغدغه آن به برميگرديد
نمي تلاش ديگر و شدند اسير زندگي تلاطم در كه ميدهيد
آن با است ، همين تقدير كه ميكنند احساس نوعي به و كنند
نيست؟ چنين اين خودتان نظر به.ميآيند كنار و نميجنگند
هيچ اولم فيلم نميكنم ، درسه فكر طور اين اصلا نه ، -
در ولي ندادند تقدير به تن من شخصيتهاي از كدام هيچ وقت
له زماني شايد.جنگيدند شرايط مقابل در توانشان اندازه
برنيامدن معناي به نيست دادن تن معناي به امااين شدند
پول" در حتي شخصيتها از كدام هيچ.است بيروني فشار پس از
به تن هم آن باز كه ميرسد جنون به شخصيت كه "خارجي
كار به را نيرويش و تلاش تمام يعني نميدهد ، تقدير
فكر.ميافتد پا از بيروني فشارهاي مقابل در اما ميبرد
كه است اين فيلمها بقيه با اولم فيلم سه تفاوت ميكنم
موقعيت يك تصوير طريق از داشتند ، كه طنزي ساختار از جدا
طرح موقعيت آن در را فرد و ميپرداختم فرد به اجتماعي
به ديد زاويه اين درواقع بعد به نرگس ازميكردم
طريق از كه اين يعني بود شده عوض جهتش اما بود نقطه يك
پوست زيرميكردم مطرح را اجتماعي موقعيت يك شخصيتها
در هم اين.است موقعيت دو اين تلفيق گفت بشود شايد شهر
به شد نوشته فيلمنامه كه زماني بگويم كه نيست چيزي واقع
به نزديكتر كه شد نوشته زماني شهر پوست زير.بود عمد
مجموعه به و شده تمام كه حالا و بود اولم فيلم سه زمان
ويژگي خود ميرسم ، نظر نقطه اين به ميكنم نگاه كارها
زاويه چه از كه است كننده تعيين ميشود مطرح كه موضوعي
آن ساخت زماني شرايط اينكه دوم و فيلمنامه به بكنم نگاه
به راجع تصميمگيري در اما است موثر خيلي هم فيلمنامه
و قضا به معتقد مطلقا من خود چون ولي نگاه اين چگونگي
داشته خاصيتي چنين نميكنم فكر هم شخصيتهايم نيستم قدر
.باشند
است؟ ساز سرنوشت خود انسان يعني *
پيش برايش كه آنچه تمام اينكه نه سرنوشتش در انسان _
عنوان به تقدير به دادن تن ولي كند تعيين خودش را ميآيد
نتيجهاش ميكنم فكر انسان سرنوشت در تغيير غيرقابل اصل
كه ميشود موجب تقدير نپذيرفتن حداقل يعني.است انفعال
و نباشد منفعل ميآيد پيش برايش كه چه آن با مقابله براي
اين غير در است ، ارزش با بسيار من نظر به انسان تلاش
حاصلش سپردن تن ميآيد پيش كه هرچه به صورت
.انفعال ميشود
ميبينيد؟ صورت چه به ايران سينماي در را زنان جايگاه *
و قديمي نگرش كه وجودي با و است حساسي عرصه سينما _
راحتي كار قاعدتا بوده اشتغالزنان به كه ديرينهاي
در زنان كار به نسبت فعلي شرايط وجود اين امابا نيست
.دارد خوشحالي جاي اين شده ، بهتر خيلي سينما
در جز بكنيم نگاه اگر فيلمسازي مختلف عرصههاي تمام در
نداريم فعال زن فيلمبردار حال هر به كه فيلمبرداري مورد
بسياري در و دارند مشخصي نقش خيلي زنان زمينهها بقيه در
كار فاصله اين نظرم به و هستند بهترينها جزو رشتهها از
حال هر به هست هم طبيعي.شد حل سينما در مرد و زن
فرهنگي لحاظ به كه است خانوادهاي سينما خانواده
بايد و دارد روشني فرهنگي ديدگاهوسطح كه است مجموعهاي
به وارد تازه عنوان به كه هم كساني كلا و باشد داشته
طرف از جوان دختران خصوص به ميگذارند ، پا سينما
.ميشوند پذيرفته گذشته از راحتتر خيلي خانوادهها
گرفتيد؟ "آزادي و صلح" نشان فلورانس شهرداري از گويا*
شهر آزادي و صلح يكبارنشان سال چند هر فلورانس شهردار _
پانزدهم قرن از و است قديمي خيلي نشان يك كه را فلورانس
علمي ، فرهنگي ، شخصيتهاي به بوده اهدايش سابقه ميلادي
.ميكند اهدا سينمايي صرفا نه و هنري
راگرفتيد؟ جايزه اين كه هستيد ايراني اولين شما و _
حداقل كه ميگرفتم زماني را جايزه اين كه بودم اميدوار _
در هنوز قدر اين آزادي اصلي و ابتدايي مفاهيم بابت
.نبوديم تفاهم سوء دچار جامعهمان
نداريد؟ نظر در ساختن براي فيلمي روزها اين *
خواهم مستند فيلم يك احتمالا كه دارم زيادي طرحهاي -
.ساخت
كار فضاي در شدن رها با را سينمايي كار خستگيهاي هميشه
.ميكنم جبران مستند
بايد كه طور آن ما كشور در مستندسازي كلا*
بسيار مسئله اين از كه مستندسازاني هستند و نيفتاده جا
ميشود؟ پيدا حلي راه آيا شما نظر به ناراحتند ،
قوي بسيار پتانسيل ما جامعه در مستندسازي.اميدوارم -
فقط نه انديشه ، لحاظ به چه و موضوع لحاظ به چه دارد
هستند هم بسياري علاقهمند جوانان كه قديمي مستندسازان
كه آنجا از اما دارند را مستند فيلمهاي ساخت تصميم كه
فيلم ، پخش و سرمايهگذاري به برميگردد اساسي و اصلي مشكل
كه حالي در.ميشوند مشكل دچار هم توليد براي نتيجه در
فاصله بسيار سينمائي آثار با مستند فيلم سرمايهگذاري
را مستند سينماي ميشود كمتر خيلي بودجههاي با و دارد
اينكه يعني.نميافتد اتفاق اين متاسفانه اما داد ، رونق
سينماي توسعه هدف با ارگانهائي يا و نهادهائي اگر حتي
خودشان ميبينيم مدتي از بعد ميكنند كار به شروع مستند
فيلمهاي تهيهكننده حتي يا و كننده تهيه به تبديل هم
و طرف يك از داستاني سينماي جذابيت يعني.شدند سينمائي
مستند سينماي پخش و سرمايهگذاري امنيت عدم ديگر طرف از
جاي خيلي اين و بگيرد وشايدشكل بايد كه طور شدهآن مانع
نوعي به همهشان ما سينماي ارزشمند آثار چون است ، تاسف
بالقوه پتانسيل وآن دارند مستند سينماي با نزديكيهائي
.نميشود گرفته كار به اصلا
حقگو همدم:از وگو گفت
چك بينالمللي جشنواره در ايراني فيلم 7
كه چك جمهوري فيلم بينالمللي جشنواره پنجمين و بيست
هفت نمايش شاهد شد ، برگزار "اوهرسكه" شهر در گذشته هفته
.بود ايران از منتخب فيلم
بخش در فيلم و 51 آماتور بخش در فيلم جشنواره 38 اين در
حفظ و زيست محيط مسائل زمينه در جهان كشور از 15 حرفهاي
.شد گذاشته نمايش آنبه
،"زمين تصوير" ،"من زمين" عنوانهاي با ايراني فيلم هفت
"افسانه گنجينه" ،"پنهان بهشت" ،"قنات" ،"سحرانگيز سبلان"
داوران هيات ويژه جايزه و درآمدند نمايش به "سيراف" و
.دادند اختصاص خود به را
و آماتور بخش جايزه چك جمهوري از "جوان مرد پير" فيلم
بخش جايزه جمهوري همين از نيز "اكولوژي تاريخ" فيلم
.كردند كسب را حرفهاي
وزارت ويژه جايزه دانمارك ساخته "قطب دشوار وضع" فيلم
.آورد دست به را چك جمهوري زيست محيط
فيلمبرداري پايان در "مگس بچه"
مصطفي كارگرداني به "مگس بچه" كوتاه فيلم فيلمبرداري
.ادامهدارد آلاحمد
شود مي متريتوليد ميلي درقطع 35 كه فيلم اين فيلمبرداري
.دارد ادامه همچنان و است شده آغاز روزپيش بيست از
.ميگيرد صورت شمال و تهران در كار اين فيلمبرداري
.است آلاحمد مصطفي فيلم اين كارگردان نويسندهو
با سينما خانه مديره هيات نشست در
خانه ساختار گروهي رسانههاي نمايندگان
كند مي تغيير سينما
و سينما خانه عملكرد سينما خانه مديره هيات اصلي اعضاي
طول در سينمايي مختلف صنوف در شده انجام صنفي فعاليتهاي
.كردند تشريح را اخير ماههاي
فرشته شد برپا سينما خانه محل در كه نشست اين در
تورج سينما ، خانه هياتمديره رئيس بهعنوان طائرپور
اسفندياري عبدالله سينما ، خانه مديره هيات سخنگوي منصوري
از نور ، فواد و تبريزي كمال همراه به مديره هيات بازرس
.داشتند حضور سينما خانه هياتمديره اعضاي ديگر
پرسشهاي به نشست اين در سينما خانه هياتمديره اعضاي
سينما ، خانه جديد ساختار طرح مورد در سينمايي خبرنگاران
تخلفات زمينه در سينما داوري عالي شوراي فعاليت نحوه
خانه كردن عمل جناحي ايران ، سينماي در ابتذال سينمايي ،
و سينما خانه جشن بودجه مورد در شده مطرح مسايل سينما ،
.گفتند پاسخ ديگر مسايل
را ايران سينماي جامعه تبريزي كمال نشست اين ابتداي در
نفس سلامت:گفت و دانست جامعه اقشار سالمترين از
بيشتر جامعه اقشار ديگر از كشور سينماي عرصه هنرمندان
موجود ، ضوابط از هنرمندان از يك هر تخلف صورت در و است
به مشغول سينما خانه در تخلفات اين به رسيدگي براي هياتي
.است فعاليت
پاسخ در نيز سينما خانه هياتمديره سخنگوي منصوري تورج
هر تخلفات مورد در سينما خانه اساسنامه مورد در سوالي به
موجود اساسنامه طبق بر:گفت سينمايي صنوف اعضاي از يك
صنوف ، بايد كند تخلف حرفهاي اصول از كسي اگر سينما خانه
.كند عضويت لغو را فرد آن
:گفت نيز سينما خانه هياتمديره بازرس اسفندياري عبدالله
سينمايي صنوف عموم منتخب كه سينما خانه در داوري شوراي
افراد مورد شكاياتدر به رسيدگي وظيفه هماكنون است
:افزود ويدارد بهعهده را سينما حرفهاي اصول از متخلف
نشدن اجرا دليل به اخير ماههاي طول در شورا اين اعضاي
پروندههاي برخياز مورد در شورا سوي از صادره حكم
بروز موجب امر اين كه بودند روبهرو مشكل با سينمايي
.شد اعضا استعفاي مورد در شايعات برخي
دوساله عضويت مدت سينما خانه هياتمديره بازرس گفته به
به قبل هفته دو سينما خانه داوري شورايعالي اعضاي
اغلب كه شورا اين جديد هماكنوناعضاي و رسيد پايان
بخش در وي.مشغولند فعاليت به هستند قديمي اعضاي از آنها
شرايط هر در ايران سينماي:افزود خود سخنان از ديگري
ايران سينماي از حمايت اين اگر و است دولت حمايت نيازمند
.ميشود تعطيل ايران در سينما شود قطع
حمايت معناي كه شد يادآور سينما خانه مديره هيات بازرس
سينمايايران بر دولت گري باتصدي
تسلط معناي به ايران سينماي از بيشتر حمايت و است متفاوت
.نيست سينما بر دولت
در سينما خانه جديد ساختار مورد در نيز طائرپور فرشته
خانه ساختار تغيير پيشنويس طرح:كرد تاكيد نشست اين
ارائه سينمايي مختلف صنوف به ديماه پايان تا سينما
عمومي آراي به طرح اين صنوف ، نظر اعلام از پس و ميشود
.شد خواهد گذاشته
يك ايجاد براي:كرد خاطرنشان سينما خانه مديره هيات رئيس
راستا اين در بلكه كرد ، عمل شتابزده نبايد جديد تشكل
.شود ارائه قويتري طرح كه ميشود موجب كارشناسي كار انجام
تركيب سينما خانه جديد ساختار طرح در:افزود طائرپور
و شده گرفته درنظر سينمايي مختلف صنوف براي جديد مديريتي
سينماي روند در كه مولف صنوف نمايندگان به بيشتر مسئوليت
.است شده واگذار هستند تاثيرگذار ايران
خانه كردن عمل جناحي خصوص در پرسشي به پاسخ در همچنين وي
سياسي مسايل از برخي به هياتمديره اعضاي دخول و سينما
به نسبت سينما خانه هياتمديره موضعگيري تمام:گفت
وظيفه حس و دلسوزي از برخاسته جامعه هنري و فرهنگي مسايل
.است بوده ملي سينماي حراستاز مقابل در
نسبت هيات اين كه كرد تاكيد سينما خانه هياتمديره رئيس
بود نخواهد بيتفاوت ايران سينماي در تاثيرگذار مسايل به
مورد در را خود مواضع نميكند عمل جناحي اينكه ضمن و
اعلام ميشود مربوط ايران سينماي سرنوشت به كه مهم مسايل
جشن هزينههاي زمينه در ديگري پرسش به پاسخ در وي.ميكند
تشكل هيچ توسط سينما خانه جشن:شد يادآور سينما خانه
معاونت توسط جشن اين بودجه از بخشي بلكه نشد حمايت سياسي
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت بصري و سمعي و سينمايي امور
به كه ديگر نهادهاي توسط بودجه از ديگري بخش و تامين
.شد تامين داشتند مشاركت جشن در نوعي
از برخي مشكلات مورد در ديگري پرسش به پاسخ در طائرپور
وزارت سوي از نمايش پروانه دريافت عدم درخصوص كارگردانان
در فيلمسازان اين مشكلات:افزود اسلامي ارشاد و فرهنگ
در ابتدا نمايش پروانه صدور و فيلم درجهبندي مورد
و كارگردانان صنف از نمايندگاني حضور با جلسهاي
با جلسات اين نتايج سپس و ميشود بررسي تهيهكنندگان
گذاشته ميان در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت نمايندگان
.ميشود
از همچنين نشست اين در سينما خانه هياتمديره رئيس
سينمايي مسايل با برخورد در مطبوعات از برخي عملكرد
موارد از بسياري در سينمايي مطبوعات:گفت و كرد انتقاد
سينما كه همانگونه و ميكنند شخصي برخورد سينماگران با
از هم موارد از بسياري در و ميشود معرفي مطبوعات توسط
.ميخورد لطمه مطبوعات
در ابتذال خصوص در بحث اين ادامه در تبريزي كمال همچنين
امر يك ايران سينماي در ابتذال:داشت اظهار ايران سينماي
در بايد سينما خانه اعضاي از يك هر ازاينرو و است بديهي
.باشند داشته ايران سينماي حفظ براي را دغدغه اين زمان هر
تشكيل منظور به سينماگران از گروهي فعاليت همچنين وي
سينما جايگاه بهبود راستاي در را مستقل سينماگران خانه
.دانست موثر ايران در
از بايد :پاكستاني سرشناس هنرمند يك
بياموزيم ايراني سينماگران
:گفت پاكستاني سرشناس هنرپيشه "قريشي مصطفي"
توليد در بايد پاكستان در سينمايي فيلمهاي توليدكنندگان
و بگيرند ياد ايراني هنرمندان و سينما از خود آثار
.كنند الگوبرداري
"پاكستان سينماي" درباره كه تلويزيوني ميزگرد يك در وي
در فيلمسازانايراني و كارگردانان:افزود شد ، برگزار
در فرهنگي و انساني مضامين با را زيادي آثار اخير سالهاي
قرار جهانيان توجه مورد كه كردهاند خلق سينما عرصه
بينالملل سطح ايراندر سينماي روزها اين.است گرفته
از را متعددي جوايز ايراني فيلمهاي ساله هر و شده مطرح
.ميكنند دريافت بينالمللي جشنوارههاي
و آواز و رقص اينكه وجود با ايراني فيلم:گفت قريشي
و ميگيرد قرار جهانيان توجه مورد بسيار ندارد ، ابتذال
جاي به عامه پذيرش براي سينمايي آثار كه ميدهد نشان اين
.دارد نياز هوشمندي و بهدقت فرهنگي فساد
جاويد"نام به پاكستاني ديگر هنرپيشه يك برنامه اين در
آواز و رقص بدون و جدي فيلم پاكستان مردم اكثر:گفت "شيخ
شود تهيه آواز و رقص بدون كه فيلمي هر و ندارند دوست را
.ميشوند ورشكست آن توليدكنندگان ميماندو ناكام
با بايد پاكستان در ما:افزود پايان در "قريشي مصطفي"
سليقه و ذوق ابتذال ، و فساد بدون و جدي فيلمهاي توليد
آثار ظاهر از را آنان و دهيم تغيير بهتدريج را مردم
.كنيم هدايت مضمون و عمق به هنري
يافت گشايش كرمان موسيقي جشنواره
با همزمان ايران نواحي موسيقي جشنواره دومين :هنري گروه
.شد آغاز كرمان استان در فطر سعيد عيد
اسلامي ارشاد مديركل جعفري كرمان از ما خبرنگار گزارش به
از پس امسال جشنواره:گفت جشنواره گشايش مراسم در استان
به سازها نوع و مختلف اشكال به ايران نواحي موسيقي تقسيم
است يافته اختصاص مضرابي و زخمهاي زهي ، سازهاي مسابقه
رقابت رشته در 14 سال سن 24 حداكثر با شركتكنندگان و
.ميكنند
يك همراه به دهنفره گروه يك همچنين جشنواره اين در
علاقهمندان و موسيقي دانشجويان را آن اعضاي كه سرپرست
نواحي موسيقي درخصوص تحقيق كار ميدهند ، تشكيل پژوهش به
جشنواره ويژگيهاي از يكي وي. ميدهند انجام را ايران
در شركتكننده سازهاي متخصصين از نفر حضور 11 را امسال
هيئت با كه كرد اعلام داوران هيئت 5نفره همراه مسابقه ،
.كرد خواهند مشاوره تخصصي سازهاي زمينه در داوران
جهان نقاشي دوسالانه نخستين" برگزيدگان
شدند معرفي "اسلام
بينالمللي دوسالانه نخستين برگزيدگان جوايز :هنري گروه
موزه محل در مراسمي طي پنجشنبه روز اسلام جهان نقاشي
.شد اهدا تهران معاصر هنرهاي
از جمعي و فرهنگي مسئولان حضور با كه مراسم اين در
نقاشي دوسالانه جشنواره داوران هيات شد ، برگزار هنرمندان
نقاشي هنر بيشتر تحرك و گسترش از اميدواري با اسلام جهان
دوسالانه اين برگزيدگان اسامي اسلامي كشورهاي در معاصر
فلسطين ملت مظلوميت به توجه با داوران هيات.كرد اعلام را
خود ويژه جايزه اسلامي كشورهاي هنرمندان به توجه لزوم و
به را جايزه دلار و 2500 زرين تنديس تقدير ، لوح شامل
داوران هيات.كرد اهداء فلسطيني هنرمند "امينالسيد"
از "بكوف جمعه آسين" ايران ، از "مسلميان نصرتالله"
به ترتيب به را بنگلادش از "انوس محمد" و قرقيزستان
جهان نقاشي دوسالانه نخستين سوم تا اول برگزيدگان عنوان
شامل خود جوايز مراسم اين برگزيدگان.كرد معرفي اسلام
تا نقدي جايزه و مطالعاتي سفر تقدير ، لوح زرين ، تنديس
تجليل با داوران هيات.كردند دريافت را دلار هزار سقف 5
از اسدي مرتضي آثار دوسالانه اين در نقاشي پيشكسوتان از
كوروش عراق ، از عبدالله محمد كويت ، از محمد سامي ايران ،
عنوان به را بحرين از يوسف عباس و ايران از شيشهگران
.كرد معرفي برگزيده آثار
|