و نقاش گلمحمدي ، فيروزه با وگو گفت
زبان كائناتيبه رابطهاي تصويرگرترسيم
نمادين
نگارخانه ديوار بر
و نقاش گلمحمدي ، فيروزه با وگو گفت
زبان كائناتيبه تصويرگرترسيمرابطهاي
نمادين
;اشاره
بوجود ذهني سمبوليكو تصويرهايي محمدي گل فيروزه آثار
و است شاعرانه تصورات خلاقيتو از سرشار كه ميآورد
تكنيك.نمايد القاء را معنوي زيباييهاي تا كند مي تلاش
او.است مديا ميكس مواد همه و جوهر با دستي چاپ او اصلي
رنگاكريليككاغذهايغيررسمي از استفاده با اخيرا
نقاشيهاخط كنار در گاهي و ميگيرد كار به نيز را
.ميكند نگاري
همواره نقاشي ، به پرداختن موازات به هنرمند اين
آثاري و است بوده نيز كودك كتاب تصويرگري دستاندركار
شامل) بينالمللي معتبر و متعدد جوايز كه كرده خلق را
حاضردبير حال در و است كرده او نصيب را(جايزه 14
.است كودك كتاب تصويرگري براي تهران بينالمللي بيينال
از مجموعهاي شامل كه "آئينه ، آب زن ، " كتاب اكنون هم
نظر ، نشر و چاپ پژوهشي فرهنگي موسسه توسط اوست نقاشيهاي
:ميگويد كتاب اين مقدمه از جايي در نقاش و رسيده چاپ به
و ذاتي رابطه از است من روايت داريد ، روي پيش در آنچه"
".نمادين زبان به هستي ، در عنصر سه كائناتيميان
دهم تا ازامروز گلمحمدي نقاشيهاي نمايشگاهياز همچنين
مناسبت همين به.است شده آرينبرپا نگارخانه مرداددر
با وگويي گفت "آئينه آب ، زن ، " مجموعه انتشار با همزمان و
پي در آن حاصل كه دادهايم انجام فيروزهگلمحمدي
.ميآيد
طي را شما آثار اغلب موضوعاصلي "آئينه آب ، زن ، " *
اين مجموعه چاپ شاهد اكنون و ميدهد تشكيل اخير سال چند
گرفت؟ شكل چگونه مجموعهاي چنين انتشار فكر.هستيم آثار
پرداختم ، انتشار زمينه اين بهكاردر كه ابتدا از-
ذهن در مجموعه يك صورت به را نقاشيهايم از دسته اين
در نمايش به نمايشگاههايمختلفي در نقاشيها اين.داشتم
فروشنگذاشته براي را كارها اصل من ولي بودند ، آمده
بهچاپ پستال كارت صورت به آنها از تعدادي فقط.بودم
تا داشتند تمايل كردند ، مشاهده را آنها كه كساني و رسيد
از.باشند داشته اختيار در را نقاشيها اين از مجموعهاي
گرفتم تصميم نيز آثار موضوع بودن بديع دليل به طرفي ،
.درآورم كتاب صورت به را آنها
مينياتور از برگرفته نقاشيهايتان اينكه به توجه با*
است ، مشهود كار در نيز اسطورهاي وجنبههاي است ايراني
با چگونهو نمادها روي پرداختشمابر نحوه بفرماييد
است؟ بوده منابعي چه از استفاده
در.اسطورهايآغازكردم منابع از را كار اتفاقا-
سپساز و "آناهيتا" از تحقيقاتمرا ابتدا واقع
كتابهاي در كنكاشهايي همچنين و عرفاني و مقدس كتابهاي
بهجنوب مربوط آثاريكه مختلفمانند اقوام عرفاني
بهره و كرده سرخپوستيشروع عرفاني ومنابع غربيآسيا
.گرفتم
نمادها دنبال به بيشتر من تحقيقات ، و مطالعات اين در
چه قديم تمدنهاي در"آب" نماد بدانم مثلااينكه.بودم
شكل به مذاهب كه اين از پيش اصلا و است داشته معنايي
بشر به پيامبراني و درآيند ميشناسيم ما امروز رسميكه
.داشتند"آب" به نسبت ديدگاهي چه مردم شوند ، معرفي
به تا پرداختم جستوجو به مذهبي كتابهاي در بنابراين
نمادها روي بر كار و كنكاشها اين البته رسيدمو امروز
نكات آيندهبه در است ممكن و داد خواهم ادامه را
"زن" ،"آب" كه ميگويم مختصر طور به ولي.جديدتريبرسم
تمام با بگويم بايد.هستند چيزهايي چه نماد"آئينه" ،
كه است "علم" نماد"آب" دانستم شد ، انجام كه بررسيهايي
و الهي علم است ممكن يعني.دارد بالاتر نماد هم علم اين
كائنات مونث بعد عنوان نيزبه "زن" از.باشد ماورايي
كه چرانيست نظر منظور زن جسم و فيزيك و شده استفاده
آنجا از ولي مذكر ، بعد مونثو بعد:دارد بعد عالمدو
فيزيكآن در مسالهرا اين و ميكردم نقاشي بايد من كه
زن آن ، ظرف كه شدم متوجه اتفاقا ميگذاشتم ، نمايش به
كريم قرآن در ديگر طرف از.كائنات مونث بعد يعني;است
بعد ".كرديم زنده آب از را چيز ماهمه" كه است آمده هم
مشترك زنومرد ميان كه است درست نيز انسان خلاقيتخلق
بعد اين و است باروري به قادر كه زناست اين ولي است ،
بارور شاهد عالم اين عبارتي ، بهميشود محسوب كار مثبت
وجود عالم مونثدر چه هر كه است موضوع اين و زمين شدن
.ميدهد انجام هم خلقي و خلقت دارد ، يك
و كردم اضافه مجموعه اين به خودم نيز را "آئينه" نماد
"آئينه" چنانچه.دادم رويايي و ايدهآليسم جنبه آن به
دهيم ، صيقل و تميزكنيم عرفاميگويند ، كه همانگونه را
.هستيم اتفاقاتبسياري ديدن به قادر
ما ديدگان برابر در علوم و خلقتها آن از بسياري يعني
وجود در كه جهاننمايي جام عنوان به و ميشوند گشوده
منتهاتا.ميگيرند درمقابلمانقرار هست ، ما همگي
ما نظر از مسائل اين ندادهايم ، صيقل را آئينه اين وقتي
.شوند آشكار تا شويم متحملزحماتي بايد وما پنهاناند
اين وارد چگونه عرفانيرا جنبههاي عرفانو موضوع *
كرديد؟ نقاشيها
صورت به كه موجودند هم منابعي كهميدانيد ، همچنان -
رسيدهاند ما دست به شدهو نقاشي مينياتور ، تصويرگريو
حتي.دارند وجود فراوان عرفاني منابعجنبههاي اين در و
كه اين مثلا.هستيم عرفان ردپاي شاهد نيز شاهنامه در
دنيا به سفيد موي با و اصلاپير كه بوده پيري"زال"
همان اينجا در زال.بزرگميكند را سيمرغاو و آمده
كه آشكاراست قدرت به اين و است خدادادي و ايزدي فره
جايي به نمادشناسيكنيد اگر.ميآيد دنيا به عاقل و پير
به است ، افسانهاي پرندهاي كه هم سيمرغ كه ميرسيد
.نيست عالم اين در كه پرندهاي.است شده جبرئيلتشبيه
و جاهايي چنين در واقعا نيز ، فردوسي حكيمبودن لقب
از اشعارش كه اين با.ميشود متجلي كه است بياني چنين
ايجاد ما در احساسي كه ميبينيم است ، اوج در حماسي نظر
.ميكنيم مشاهده را او حكمت كه ميكند
سعي و داشتم توجه بسيار منابعي بهچنين هرحالمن به
انتقال نقاشيهايم در را مدنظرم عرفاني حس نوعي به كردم
.دهم
شما تحقيقات با چقدر آثارتان در رنگ از استفاده نحوه *
دارد؟ ارتباط اسطورهها و عرفان باب در
شايد 90 نيز رنگها از بهرهگيري نقاشيها ، اين در -
از استفاده دليل مثلا.است بوده نمادي و سمبليك درصد
سبز ، كه دانستم و بوده مشخص برايم نمادي ، لحاظ به سبز رنگ
به ما امروز كه حالي در.است اسلام رنگ و باروري رنگ
ميكنيم استفاده تيره رنگهاي و سياه رنگ از اغلب اشتباه
بايد بپوشيم ، را اسلام شده سفارش رنگهاي بخواهيم اگر و
روايات در.كنيم تن به را سبز يا سفيد رنگ با لباسهايي
و است كراهت داراي شدت به سياه رنگ كه آمده هم امامان از
رداي ميرفتند ، نماز به كه جمعه روزهاي در (ص)پيامبر يا
به خودشان دست با را لباسهايشان و ميانداختند بردوش سرخ
است ، خورشيد رنگ همان كه زعفراني زرد رنگ
.درميآوردند
.دارد وجود مسئله اين نيز شرق عرفاني جنبههاي تمام در
را ما زنهاي بخصوص جامعه افراد لباس رنگ اكنون متاسفانه
حتي برروي اكنون من.ميدهند تشكيل تيره و مرده رنگهاي
و خواص چه رنگي جواهرات و سنگها ميوهها ، رنگ كه اين
هرحال به.ميكنم تحقيق دارند ، انسان بدن برروي تاثيراتي
و دارد وجود رنگي آفريده خداوند كه طبيعتي از گوشه هر در
از تيره رنگ از استفاده صورت در هستي با انسانها هماهنگي
سخن انسان با و است طبيعت بر غالب سبز ، رنگميرود بين
و (ص)پيامبر گفتار در سبز رنگ گفتم ، كه همانطور.ميگويد
از استفاده با من صورت هر دراست اسلام رنگ (ع)ائمه
.پرداختهام نقاشي به رنگي نمادهاي همين
اشاره كائنات مونث بعد عنوان به "زن" به اين از پيش *
قدري لطفا.برديد نام آناهيتا چون اسطورهاي از و كرديد
نقاشي آثار در مونث اساطير از بهرهگيري مورد در بيشتر
بفرمائيد؟ توضيح خود
بهره بسيار مقدس زنان از كارهايم در من كلي بطور -
است ، شده پيامبري از سخن كه هرجا نيز قرآن در.بردهام
حضرت داستان مثلا.ميبينيد را آب و زن او كنار در
ارتباط آب با و ميرود ماهي شكم در كه است اين (ع)يونس
مرتبه سه زندگيش در "آب" نيز (ع)موسي حضرت.ميكند پيدا
مادرش توسط اينكه ابتدا.ميكند ايجاد را مهمي اتفاقات
خضر حضرت او مراد و راهنما سپس ميشود ، انداخته آب به
دريا كه ميرسد قدرتي به كه اين سوم و ميآيد بيرون ازآب
مريم حضرت از كه زماني (ع)عيسي حضرت همچنين.ميشكافد را
به كه وقتي حال.ميجوشد آب چشمه زيرپايش ميشود ، متولد
"الكوثر اعطيناك انا" ;روايات طبق ميرسيم ، (س)فاطمه حضرت
،"داديم تو به را (بهشتي چشمه) كوثر ما" آمده قرآن در كه
قرار پيشين پيامبران كنار در آب اگر كه ميشويم متوجه
بهشتي چشمه يا "كوثر" خود (س)فاطمه حضرت اينجا در داشت ،
بلند زنان از من و هستند نماد اينها همه من نظر به.است
ارتباطي هم آب با و داشته وجود عالم در كه مقدسي و مرتبه
.گرفتهام بهره نمادين بطور آثارم در داشتهاند ،
وضعيت.داريد فعاليت نيز كتاب تصويرگري زمينه در شما *
و ديني قصص موضوعات با نوجوان و كودك كتاب تصويرگري
ميبينيد؟ چگونه را قرآني
شايد و است ضعيف بسيار بخش اين كه بگويم بايد متاسفانه -
كتابهاي به مربوط ما كودك كتاب بخش تصويرگري ضعيفترين
اين در چنداني تحول نميكنم فكر هم اكنون.است قرآني قصص
زيباترين ما كه است حالي در اينباشد آمده بوجود زمينه
تاكنون من.داريم قرآن در را قصهها آموزندهترين و
،"هدهد و سليمان" شامل سليمان حضرت از قصه سه برروي
كار "مورچگان وادي در سليمان" و "بلقيس و سليمان"
به.است نشده پيدا آنها چاپ براي ناشري هنوز كه كردهام
كار اين در كه كساني و نشده انجام جدي كار هرحال ،
فقط كه دارند بازاري تصور اغلب ميكنند ، سرمايهگذاري
نقاشان اين بنابر دهند ، انجام صواب ميخواهندكار
به و ميرود بالا هم كتابشان تيراژ مييابند ، هم بازاري
هنري كيفيت فاقد كارهايشان كه حالي در ميرسند ، هم فروش
هستند حرفهاي و برجسته ناشران كه هم كساني طرفي از.است
اين بنابر.نيستند مذهبي موضوعات برروي كار به مايل
فداكاري و ايثار به زمينه اين در كسي است لازم واقعا
.بزند دست
كتاب تصويرگران بينالمللي بيينال نشدن برگزار علت *
چيست؟ دوره اين براي كودك
شد ، برگزار پيش سال دو بار ، آخرين كه بيينال اين -
تعدادي با آن همزماني نيز و مالي مشكلات دليل به امسال
تصويرگري بيينال مثل زمينه اين در دنيا مهم بيينال
كه تصويرگراني واقع ، در.نشد برگزار "براتيسلاوا"
ترجيح كنند ، ارسال را آثارشان ما براي ميخواستند
از جلوگيري براي بفرستند ، "براتيسلاوا" براي ميدادند
حرفهاي تصويرگران از بتوانيم كه اين و مشكلاتي چنين
به دوسالانه اين برگزاري درآوريم ، نمايش به آثاري دنيا
.شد موكول آينده سال
نگارخانه ديوار بر
كاريكاتور خانه
از /مرداد ششم تا/جهانشاهي علي كاريكاتور آثار نمايشگاه
غربي ، كتابي شريعتي ، همت ، تقاطع:نشاني /تا 18 ساعت9
.تلفن2251563 /شماره 60
جهان نقش نگارخانه
سوم تا / (شاملو يادواره) خداداد لادن نقاشي نمايشگاه
زعفرانيه ، خيابان:نشاني / تا 21 ساعت 17 از / مرداد
.تلفن2418490 / زمان تماشاگه
سيحون گالري
ساعت از / مرداد چهارم تا / آماده افشين نقاشي نمايشگاه
چهارم ، كوچه اسلامبولي ، خالد خيابان:نشاني / تا 18 10
.تلفن8711305 / شماره 30
اثر گالري
از / مرداد تا 22 / "معاصر نقاشي بر مروري" نمايشگاه
خيابان دركه ، :نشاني / تا 30/20 و 15 تا 12 ساعت 10
تلفن2407772 / پلاك 7 احمدپور ،
آرين نگارخانه
/ مرداد دهم تا سوم از / گلمحمدي فيروزه نقاشي نمايشگاه
و نفت بين ميرداماد ، بلوار:نشاني / تا 20 ساعت 16 از
تلفن2224048 / آرين كتاب شهر نگارخانه تبريزي ، شمس
آزاد طراحان نگارخانه
از / مرداد تا 11 از 4 / مسعودي فهيمه نقاشي نمايشگاه
سلماس ، ميدان گلها ، فاطمي ، ميدان:نشاني / تا 20 ساعت 16
تلفن8008676 / پلاك 41
برگ نگارخانه
نقاشي نمايشگاه قطري ، نقاش دهام فرج نقاشي نمايشگاه
/ مرداد تا 11 اول از كلاهي گلريز آثار نمايشگاه و ليره
وليعصر ، خيابان:نشاني / تا 19 و 16 تا 12 ساعت 9 از
:تلفن / شماره 1/12 دامنافشار ، كوچه ميرداماد ، به نرسيده
.8797927
|