و آموزشي روشهاي درباره نظر و نقد
گذاشتن كنار خاص مدارس برخي در رفتارها
نيست برنده برگ ضعيف دانشآموزان
مسئولان پاسخ
بگيريم جدي را كار بهداشت و ايمني
!هوا؟ چند و بام يك بانكها ،
و آموزشي روشهاي درباره نظر و نقد
گذاشتن كنار خاص برخيمدارس در رفتارها
نيست برنده برگ ضعيف دانشآموزان
قبولشدگان اسامي ميان در را فرزندم نام كه روز آن"
قبولي نويد من به فرزندم چهره در شادي برق ديدم ، مدرسه
بود كوتاه بسيار خوش دوران اين ولي ميداد را دانشگاه در
شد تبديل به 5/17 از 19 او معدل كه مدتي از پس كه چرا
كانون بر كه بود تصفيه و اخراج بر مبني تهديدها سيل
".افكند سايه ما خانواده
اين كه است مادراني و پدران از بسياري حال زبان اين
ديگر مدرسه به مدرسه اين از خود فرزندان همراه به روزها
رد جواب آنها به در پشت از حتي آنها از بعضي و ميروند
فرزندان اين بيشتر.نيستند آنها پذيرش به حاضر و ميدهند
از 17 كمتر نمرات نه و دارند افتاده اصطلاح به دروس نه
اينها چناني آن مدارس چهارچوب نظر از فقط يا 18
.ميشوند تلقي ضعيف دانشآموزان
مقطع هر ابتداي در خانوادهها فكري مشغلههاي از يكي
مدارس اين از يكي در را خود فرزند كه است اين تحصيلي
و فكري مناسب محيط از هم تا كنند ثبتنام شده مطرح
گونهاي به آموزشي لحاظ از هم و گردند برخوردار فرهنگي
به.نمايد هموار آنها براي را دانشگاه به ورود كه باشد
(زودرس) پيشرس كنكورهاي در مدرسه چندين در خاطر همين
و دوختهاند چشم فرزندان قبولي اميد به و كرده ثبتنام
شده ترتيبي هر به نيز را مدارس اينگونه سنگين هزينه
بحث نيز خود كنند تامين چگونه اينكه و ميكنند فراهم
.ميطلبد را جداگانهاي
آموزشي سطح آمدن پائين زمزمه كه نگذشته سال يك هنوز اما
ميشود شنيده ضعيف اصطلاح به دانشآموزان تصفيه و مدرسه
اين از.ميشوند تصفيه كلاس هر از %تا 15 پايان 10 در و
در ميگويد ثبتنام ابتداي در مدرسهاي حتي اينكه مهمتر
به سوم سال پايان تا ولي ميكنيم جذب كلاس سه ما اول سال
.ميداند خود افتخارات جزء را اين و ميدهيم تقليل كلاس 1
توجه عدم ولي باشد سادگي همين به مسئله صورت شايد
همراه به را زيانباري نتايج اخراجها ، گونه اين پيامدهاي
سني گروه اين حساس روحيه به بيتوجهي.است آورده
احساس نفس ، به اعتماد عدم و ناتواني به منجر ميتواند
قبولي در ناتواني فاميل ، و همسالان ميان در حقارت
اي وجهه مدارس اين اكثر چون تر مهم همه از و دانشگاه
گروه اين درباره قضاوت به فرزندان اين دارند ، مذهبي
ارزشهابخود برابر در مخالف چهره يا نتيجه در و مينشينند
ارزشها اين به نسبت بيتفاوت اينكه يا و ميگيرند
.ميشوند
است كافي ماه شش از پس دانشآموزان اين به ساده نگاه يك
.دريابيم را آنها روحيات و ظاهر رفتار ، در تغيير بخوبي كه
و ندارند كافي پذيرش جديد مدارس در افراد اين از بسياري
كمي شمار و ميگردند بيبهره نيز خود همسالان حمايت از
كسب را موفقيتهايي و بازيابند را خود ميتوانند آنها از
اين آيا كه است باقي سئوال اين جاي حال.كنند
نمودهاند مطرح را مدارس اينگونه كه هستند دانشآموزان
صحيح دومي اگر.دارند كننده تعيين نقش مدارس اولياء يا
و رشد زمينه صحيح برنامهريزي يك با بتوانند بايد بود
بالايي هوشي ضريب از اكثرا كه عزيزان اين فعاليت
از سال هر اينكه بارتر تاسفكنند فراهم را برخوردارند
!ميشود ياد نيز برنده برگ عنوان به اخراجها اين
آيا شد خواهد چه برخوردها گونه اين نتايج ديد بايد حال
نيز آنها تعداد كه دانشآموزان قبيل اين به ميتوان ديگر
انسان تعالي به و بورزند عشق علم به كه آموخت نيست كم
كه را انتخاب و اراده عنصر ميتوان آيا و بينديشند
انتخاب در موثر و مهم عامل داده هديه بشر به خداوند
كه شاگردي و استاد مقدس رابطه آيا و دانست آنها رشتههاي
تقدس است ، انساني روابط خاطرهانگيزترين و زيباترين از
به را آرمانگرائي ميتوان آيا و كرد خواهد حفظ را خود
قيمت چه به راستي.انبياست شغل معلمي گفت و آموخت آنها
يك با;كنيم دانشگاه راهي را خود فرزندان خواهيم مي
علاقه و شور با يا و بيتفاوتي و سرخوردگي بدبيني ، دنيا
.توانمندي احساس و
باشد دانشگاه در قبولي آمار فقط مدارس اينگونه تلاش وقتي
آيا بينديشند رقمي دو و رقمي يك رتبههاي به فقط و
آموزشي و فرهنگي فاحش تفاوتهاي تشديد به اعمال اينگونه
نخبگان از %منتشره 95 آمار طبق چه اگر انجاميد؟ نخواهد
در معمولا داشتهاند رقمي دو يا رتبههاي 1 آنها اكثر كه
به ودل گرفتهاند قرار كشور از خارج علمي مراكز اختيار
!سپردهاند فرنگ ديار
نداي به كه فرزنداني و جوانان همه كه باشيم داشته ياد به
مدارس از ريختند خيابانها به و گفتند لبيك جماران پير
در همه براي را حميت و غيرت كه بودند نشاني و بينام
معلم يك عنوان به من امروز.خاص قشر براي نه داشتند نظر
را هشدار اين هستم علاقهمند عزيزان همه سرنوشت به كه
مسائل بقيه مانند مهم مسئله اين كنار از اگر كه ميدهم
و رواني بار خسران نتايج شاهد گذشتيم ساكت كشور فرهنگي
آن به پايان در.بود خواهيم اعمال اينگونه انساني
بيمطالعه و بردند مجلس به را طرح اين كه قانونگذاراني
.ميگويم نباشيد خسته كردند تصويب را آن
اسلامي عرفان دكتري دانشجوي- خسروي بتول
پرورش و آموزش دبير
مسئولان پاسخ
ميشود طراحي تخصصي صورت به نهايي امتحانات سوالات
تاريخ شماره 2426 در مندرج مطلب پاسخ در احترام با
موارد "!كنكور يا نهايي امتحان" عنوان با 27/3/80
:ميرساند بهآگاهي را زير
متوسطه سوم پايه از درسهايي امتحانات:نهايي امتحانات -1
و همزمان برنامه با (كشوري) سراسري صورت به كه است
تحصيلي ارزشيابي و سنجش كل اداره توسط يكسان سوالهاي
استان ، پرورش و آموزش كل اداره زيرنظر و ميشود تهيه
عوامل بوسيله كشور ، از خارج پرورش و آموزش كل اداره
و آموزش اداره طرف از كه (ممتحنه هيات) امتحانات اجرايي
در.شد خواهد برگزار ميشود معين مناطق و شهرستان پرورش
صورت به اوراق تصحيح و امتحان برگزاري نهايي ، امتحانات
.ميشود انجام مناطق و شهرستان ادارات توسط متمركز
كنكور با شباهتي هيچ محتوا و هدف نظر از نهايي امتحانات
.است مسابقه يك صرفا كنكور چون ندارد ،
محتواي و كيفيت سنجش نهايي امتحان اهداف از يكي - 2
نتايج تحليل طريق از آموزش در موثر عوامل و برنامهها
همچنين آنها ، رفع و نارسائيها يافت منظور به ارزشيابيها
به دانشآموزان در لازم شرايط تحقق از اطمينان حصول
بالاتر مهارتي سطوح با تحصيلي بهمراحل ارتقا منظور
در "مچگيري" براي ارزشيابيها از استفاده بحث و ميباشد
.ندارد اعراب از محلي تربيت و تعليم حيطه
طراحان كار دستور بويژه موجود ، دستورالعملهاي برابر - 3
برگزار كشوري صورت به كه امتحاني هر امتحاني ، سوالات
امكانات و شرايط كليه گرفتن درنظر با بايستي ميگردد ،
.شود اجرا و طراحي كشور مختلف مناطق
شركت با و گروهي صورت به نهايي امتحانات سوالات - 4
مربوط درس تدريس به تحصيلي سال همان در كه متخصصي دبيران
.ميشود طراحي دارند ، اشتغال
گرديد ، تدوين طراحان توسط اينكه از پس امتحاني سوالات - 5
در مندرج شرط بودن دارا با متخصص دبيران از نفر يك توسط
.ميشود اصلاح و بازنويسي نهايي بهطور بند 4
براساس كه است درسي كتاب امتحاني سوالات طراحي مبناي - 6
جدول) امتحان مشخصات جدول از استفاده و علمي روشهاي
سوال بودجهبندي برابر كتاب كل از (محتوا هدف ، دوبعدي
دانشآموزان شده مشاهده متاسفانه كه حالي در.ميشود طرح
مطالب خلاصه) آموزشي جزوه مطالعه به فقط كار سهولت براي
شده مشكلاتي بروز موجب امر اين و ميپردازند (كتب مهم
.است
هيچ نهايي امتحانات زمانبندي برنامه است ذكر شايان - 7
و آموزش مسئولين از يك هيچ طرف از و است نداشته مشكلي
.است نگرديده اعلام امتحانات فشردگي مشكل پرورش
پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط كل اداره
بگيريم جدي را كار بهداشت و ايمني
شگرف سرعتي با جهان سراسر در آوري فن و تكنولوژي كاروان
عنوان به نيز ما كشور و داده ادامه خود حركت به
ما امروز.نيست بينصيب رهگذر اين از كوچك زيرمجموعهاي
واضح و ميباشيم جهاني تجارت سازمان در عضويت آستانه در
خود هم تمامي بايستي سازمان اين به پيوستن براي كه است
چشم به موانعي اما.بنماييم صنايع سازي بهينه صرف را
اكثر.بود آنها كردن برطرف انديشه در بايد كه ميخورد
واقع در و بوده قديمي فنآوري داراي كارخانجات و صنايع
دلايل به ما كشور همچنين و دارند پاييني بازدهي و كارآيي
نشده وارد جدي طور به جهاني رقابت بازار در هنوز گوناگون
به نيز موانع اين مردم و دولت همكاري با بايد كه است
.شود برطرف سرعت
ميباشد ، اهميت حائز مورد اين در كه آنچه همه از پيش
در و ما كشور در كه است كاري محيط استاندارد و ايمني
در.است شده غفلت آن از توسعه حال در كشورهاي از برخي
بنا (WH.O)بهداشتجهاني سازمان كه همانطور جهاني عرصه
گام جهان در بهداشت گسترش راستاي در خود ، جهاني وظيفه به
و ايمني بر نيز (I.L.O)كار بينالمللي سازمان برميدارد
تاكيد توليدي واحدهاي و كارخانجات محدوده در كار بهداشت
توسعه نمودن مشخص ملاكهاي از يكي واقع در و ورزيده
و حفظ يعني امر همين گرو در را كشور يك صنعت يافتگي
اساس بر راستا اين در.ميداند كار نيروي سلامت ارتقاء
آموزش و درمان بهداشت ، وزارت كار قانون ماده 96 تبصره 1
در بازرسي و ارزشيابي كنترل ، برنامهريزي ، مسئول پزشكي
است موظف و بوده كارگري درمان و كار بهداشت زمينه
اساس همين بر.آورد عمل به زمينه اين در را لازم اقدامات
توسط حرفهاي بهداشت خدمات ارائه نامه آئين به توجه با و
فراهم قانوني راهكارهاي و شده تصويب موسسات و شركتها
.است آمده
بودجه قانون اساس بر ميتوانند كارفرمايان ديگر طرفي از
تبصره 10 ع بند)هياتدولت توسط شده تصويب آئيننامه و
خود خالص سود از درصد نيم حداقل (سال 1379 بودجه قانون
و كارگران حرفهاي بهداشت و شغلي سلامتي خدمات صرف را
ماليات مشمول درآمدهاي از عوض در كه كنند خود كاركنان
.ميشود كسر كارفرمايان
:شامل ميشود بند اين مشمول كه اقداماتي
قبل)پاراكلينيكي و باليني معاينات به مربوط هزينههاي -
.(اختصاصي و دورهاي استخدام ، از
.بهداشتي علوم در بازآموزي و آموزش به مربوط هزينههاي -
و ضوابط ارتقاء و گسترش به مربوط هزينههاي -
ايجاد مراكز در درماني و بهداشتي خدمات و استانداردها
.ميباشد كارخانجات و كارگاهها در شده
اجرايي پيشگفتهوراهكارهاي قانوني مواد تصويب با
بهداشت و كار طب خدمات دهنده ارايه موسسلات و شركتها)آن
جهت زمينه (بهداشت وزارت از رسمي مجوز با حرفهاي
جنگ ساليان در كه كارگراني براي كاري محيطهاي بهينهسازي
فراهم نگذاشتهاند خالي را توليد عرصه هيچگاه سازندگي و
واحدهاي در كه است كارفرمايان وظيفه اكنون است ، آمده
و ايمني حفظ به نسبت قانوني مصوبههاي طبق كوچك و بزرگ
بايد نيز جمعي ارتباط وسايل و كنند اقدام كارگران بهداشت
.سازند مطلع مقررات اين از را ذينفع مخاطبين
كارخانه يك در شاغل پزشك
!هوا؟ چند و بام يك بانكها ،
يك به پاسخ در شهرستان ، يك در مختلف چندبانك شعب مديران
نشان را زير واكنشهاي جعاله ، تعميرات وام تقاضاي
:دادهاند
وام برابر يك ماه از 6 بعد.بگذاريد سپرده مقداري -
.نمائيد دريافت
نشده اعلام سرپرستي ، سوي از اعتبار ميزان و سقف هنوز -
.است
برابر يك ماه از 2 بعد بگذاريد سپرده تومان هزار 200-
.نمائيد دريافت
.نداريم تعميرات وام -
است سپردهاي همان برابر متقاضي يك وام نياز مورد مقدار
بانك ، تقاضاي مورد سپرده تامين براي.ميكند طلب بانك كه
صورتدارا در وگرنهنميماند باقي ربوي تامين بجز راهي
وام اخذ براي لزومي ديگر بانك درخواستي سپرده مقدار بودن
عملي حلال ، عملي براي سخن ديگر به.داشت نخواهد وجود
گنجايش شرعي و عقلي بامعيار كه بگيرد صورت ناچار به حرام
ميتواند اسلامي بانكداري نظام در خلا يك اينندارد
.شود محسوب
كه كلان و بلندمدت طرحهاي براي سپردهگذاري جز به
براي تقاضا زياد بانكهاست ، حجم مشاركتحتمي نيازمند
مردم جا اين در)مردم نقدينگي فقدان از نشان جزئي وامهاي
منبعث نيز شهروندان اقتصادي قدرت.دارد (مستضعف يا ضعيف
درآنچندان شهروند كه ميباشد اقتصاديكشور اوضاع از
مقابل در وام متقاضي يك تكليف اوضاع اين با.ندارد نقشي
چنين درآينده نيز خصوصي بانكهاي آيا چيست؟ بانكها رفتار
رضايت جلب در سبقت گوي يا و گرفت خواهند پيش را رويهاي
.ربود خواهند دولتي بانكهاي دست از را مشتري
سلامتي اسد -بناب
|